{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Damp? {{forumTopicSubject}}

Ligesom mennesker kan have damp, kan en hund så også have det.
Mercedes er hele tiden helt oppe og køre hvis vi lige har været ude og så kommer ind igen. hun er udenfor mindst 5 timer om dagen hvor vi leger og løber rundt med hende for at hun skal blive træt. så synes det er underligt at hun altid er så oppe og køre.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Damp?
  • #1   3. maj 2008 Sådan virker det altså ikke med en hund. Jo mere i leger og løber, jo mere vil den stresse. I skal i gang med noget næsearbejde som gør hunden mental træt. Altså ud at gå spor, finde ting og sidst men ikke mindst, så skal den selv i gang med at finde sit tørfoder på græsplænen.
    men altså vilde lege giver en endnu mere stresset hund.

• #5   3. maj 2008 det har den fået bla. da den kommer fra et hjem der ikke anede hvad det ville sige og have en hund som den og de har trænet den mentalt med bla. snuse øvelser og lede øvelser som de fik henvist af en adfærds pysokolog (staves) til hunde og det virkede ikke ja de har stortset prøvet hvad de kunne men det er den diagnose dyrlægen har konstateret men som sagt hedder det ikke damp da det er en hund men noget andet.....
    Både den dyrlæge der tjekkede den inden salg og deres egen har sagt det så de kan jo ikke være helt forkert på den...

• #6   3. maj 2008 den bliver ikke trænet fysisk da den er i super form kun mentalt. Men kan kun sige hvad begge dyrlæger siger og at i ikke er enige kan jeg ikke ændre på......

• #7   4. maj 2008 Ejer af -NEJ en hund kan ikke have DAMP/ADHAD. Det er IKKE = hyperaktivitet men indebærer en hel masse andre adfærdsafvigelser hvis det kan siges sådan. Og disse kan ikke konstateres ved hunde

• #8   4. maj 2008 så kommer jeg lige på banen... jeg har selv ADHD.. og det er langt fra det samme som Damp... det belv dog betagnet som damp før hen.. Og har skam haft en hund som fik konstateret damp så jo det kan de godt.. ronja var en blandet hund af lab og ruhåret hønse hund... så man kan jo sige at racen i sig selv giver en aktiv hund.. nu fik hun så dog ikke stillet hendes diaknose pågrund af aktivhed. men derimod hendes adfærd... hun var trænet efter alle kunstens regler..

men hun var 2 forskellige hunde i en.. ikke til at regne med overhovedet..
    og der snakker jeg ikke kun aggresiv.. den eneste hund hun nogen sinde har vist underdanighed var en gammel tæve på 7... men alle andre som hun burde vise det overfor blev simpelthen jordet.. selv andre tæver... dettte var kun en meget lille del af det. ronja blev kun 3 da mine forældre skulle skifte job som kræved de boed på stedet (de er pædagoer) og der var det ikke smart med en hund der var så tidskrævende og så utilrergnlig.. og vi kunne ikke give hende vidre.. da folk ikke ville have forståelse for hendes adfærd, og måske riskere at at hun ville få tæsk eller hvad nu pågrund af afmagt

der var 6 forskellige dyrelæger der så på ronja plus en adfærds dims.. og alle sagde damp

• #9   4. maj 2008 men skal lige sige som de andre at bare fordi en hund er aktiv har det intet at gøre med damp.. ronjas aktive adfærd var hendes mindste problem, og kunne nemt holdes nede med god næse arbejde.. det var derimod hendes anden adfærd der gav problemer.. har aldrig siden set en hund med damp... så det er et meget sjældent fanomen..

• #10   4. maj 2008 Damp er et ord dyrlægerne bruger om hyperaktive hunde for at give ejerene noget at forholde sig til
    Damp er ADHD er i princippet det samme - Damp er bare den gamle forkortelse, som er lidt mangelfuld i forhold til ADHD.

Mange tror, at dette er hyperaktivitet alene, men det medfører andre forstyrrelser, som man ikke ser hos hunde.

Når dyrlægen siger Damp, så mener han hyperaktiv. Og hyperaktivitet er ikke en sygdom i sig selv, men et symptom på, at der er noget, der ikke fungerer i hundens liv.
    Det kan være alt fra foder til angst og stress... Her inkluderet træning, der ikke trætter hunden mentalt.

At lege med hunden fysisk i fem timer øger med sikkerhed den hyperaktive adfærd.
    Hunden skal have noget til sit hoved, og der skal noget ro omkring den, så den kan få lov til at slappe af.

• #11   4. maj 2008 Som skrevet længere oppe så er de fleste metoder for mentalt træthed afprøvet.

• #12   4. maj 2008 Ejer, det vil jeg tillade mig at sige er forkert ;o)

Hvis det er sandt og de fleste metoder er afprøvet korrekt, kontinuerligt over et langt tipsspænd, så vil jeg sige, at hunden er mentalt syg.

Som regel er det dog sådan, at når tingene ikke virker, så er det fordi vi ikke gør det rigtigt eller ikke gør det nok....

Vil du skrive, hvad der er afprøvet, hvordan og hvor længe?

• #13   4. maj 2008 Rigtig mange bruger damp, som en "undskyldning" for at deres hund er hyperaktiv.

Hunde har forskellige aktivitetsniveau, og nogle kører naturligt højere end andre. Det vigtige er, at de også kan slappe af.
    Har man en hund, der er svært ved at finde ro, ville jeg kigge på den mentale stimulering, får min hund, hvad den har behov for, får den evt. for meget, og så ville jeg få den undersøgt for evt. smerter. Da smerter i mange tilfælde får hunden op at køre. I disse tilfælde vil jeg anbefale at få den undersøgt af både dyrlæge og kiropraktor.

• #14   4. maj 2008 fæhunden:, vil det sige at din hun er alvorligt skadet, eller at du er en inkompetent fører, der står i din egen profil, at din hund har lidt damp???:-)

• #15   4. maj 2008 Fæhunden: Nu er det ikke min hund men min kærestes mors hund og synes det er en voldsom beskyldning du kommer med da Karin J skriver er du jo ikke et hak bedre selv da du jo skriver din hund har damp. Og desuden er det træls folk for så ondt i røven og begynder at blive grove og høre på da jeg skriver havd dyrlægen har sagt og så er der nogen der mener dyrlægen ikke er god nok og ja hvad er der ellers lukker tråden igen da den bare ender ubehagelig hvis den fortsætter og det var ikke ideen med den...

• #16   4. maj 2008 Grove at høre på?

Hvor?

• #17   4. maj 2008 læs det hele så forstår du........

• #18   4. maj 2008 Jeg har læst det hele - og kan ikke finde det grove..

Jeg kan finde en del ærlige meninger....

• #19   4. maj 2008 Fæhunden: Hunden kommer fra en institution hvor de tager imod hunde og det har nok en del og sige men og begynde at sige de ikke skal have hund igen når du ikke aner hvordan de er som mennesker synes jeg er og gå over stregen. Og hvis du selv har en hund du ikke magter og klare skal du så selv have hund igen??

• #20   4. maj 2008 Ajer af -fæhunden magter skam hans hund meget fint. Den er temmelig aktiv, men meget meget lydig. Har haft fornøjelsen at have ham med til træning en enkelt gang, og blev straks opfordret til at gå til konkurrencer med den.

Han har LÆRT den at slappe af. Bliver den for overstadig, jamen så kan den dækkes af og ligge der til den "er klar" til at få fri igen...

Kommentér på:
Damp?

Annonce