Mennesket kommer først... {{forumTopicSubject}}
Vanrøgt og mishandling af dyr kommer vi nok aldrig helt til livs, desværre :o(
Men jeg kan ikke lade være med at studse over det, der altid fremhæves i debatten; at mennesket altid kommer først, og man kan ikke sammenligne dyr og mennesker. Hensynet til mennesker er vigtigst, bliver der påpeget igen og igen.
Hvad ville der ske med menneskeracens holdning til dyrene, hvis vi så dyrene som vores ligeværdige?
Med ligeværdig mener jeg, at både vi og de har lige ret til jorden, resourcerne og et trygt liv, med hver vores artsmæssige behov tilgodeset.
Hver en nok så lille og tilsyneladende betydningsløs eksistens spiller en rolle i vores økosystem (og i fødekæden), og det får altid følger, når en art uddør.
Det, vi frygter, forsøger vi at udslette, men mon ikke det samme gør sig gældende med det, vi ser som laverestående eller som værende til for vores (fornøjelses) skyld?
Hvordan kan det hænge sammen, at vi med alle midler vil holde liv i ethvert menneske uanset prisen for den enkelte (f.eks alt for tidligt fødte, meget gamle og svage, stærkt sindsyge eller vanskabte osv, osv), eller at vi ser det som vores ret at få børn på trods af arvelige, svære sygdomme i vores gener, samtidig med at dyrenes velfærd på globalt plan til stadighed bliver forringet (kæledyr som forbrugsvare, inddragelse af vilde dyrs revir, landbrugsdyrenes ekstremt ringe livsvilkår)?
Det føles utroligt rart ”at gøre en forskel” og være med til at gøre dagen eller selve livet bedre for andre - både for mennesker og dyr!
Så mit bud på en bedre verden er, at vi skal lære at se på dyrene med større respekt og som vores ligeværdige her på jorden. Det vil starte en positiv kædereaktion :o)
Ville du invitere venner på besøg og straffe dem, hvis de spildte på dit gulvtæppe?
Ville du tilbyde at hjælpe en ven med et kompliceret computerprogram og bide ham/hende i øret, hver gang han/hun blev frustreret over ikke at kunne finde ud af det?
Ville du tilbyde en ven husly og låse vedkommende inde på sit værelse hele dagen?
Ville du få et barn og aldrig lade det gå i skole eller møde andre mennesker?
Ville du trives, hvis du skulle skifte hele din familie og omgangskreds ud jævnligt?
Ville du omgående blive tillidsfuld og glad i nye omgivelser, hvis du lige havde været igennem en dybt kaotisk periode i dit liv?
Ville du nemt føle tillid, hvis dit liv har været et stort svigt fra den første dag?
Har du nogensinde ønsket bare at få fred?
”Behandl andre, som du selv ønsker at blive behandlet” burde også omfatte dyrene... Synes du ikke?
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 85 Svar: 3.528
...JO....det synes jeg helt sikkert....!
--->>> Godt skrevet....
maj 2005
Følger: 77 Følgere: 77 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 1.634
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 3 Emner: 586 Svar: 5.805
god pointe
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
nov 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 26 Svar: 309
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 252
Det har de jo ikke i det store billede, som ”Kennel Landseergården, Vibeke E” så rigtigt påpeger.
jan 2008
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
En meget stor forskel på mennesket og dyret er vel bl.a., at man bør aflive eksempelvis en hund, hvis den har et ringe liv - bør man osse aflive et mennesket der fx er dybt deprimeret ?
Er ikke helt sikker på, hvor du vil hen Dobertossen *S*
mar 2008
jeg plejer altid at sige at vi som Intelligente væsner burde bruge vores overlegenhed med lidt større omhu...
man siger også at et land måles på hvordan det behandler deres svageste --- hvordan syntes vi så det går familien danmark???.
jeg syntes at det du skriver er meget relevante spørgsmål vi alle burde stille os selv før vi anskaffer os en hund - og din lille læresætning er for mig ikke fordømmende og bedrevidenede...
så den er hermed kuperet --- og videresendt.
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 308
Så ville rotter og myg overtage jorden og vi ville være udslettet
jan 2008
Og jeg giver dig ret i, at lige dér er der en stor forskel, fordi vi bør kunne aflive dyr med ringe livskvalitet. Den beslutning SKAL vi kunne tage på deres vegne. Hvorimod det enkelte menneske bør have lov/ret til at tage samme beslutning for sig selv.
Jeg vil bare derhen, hvor vi indser, at vi (mennesker) er afhængig af alt andet liv omkring os for at have det godt og for at kunne bevare jorden, og derfor skal vi også respektere andet liv – tillægge det en værdi (som jeg mener bør være højere, end den er lige pt.)
jan 2008
Det er rystende og tankevækkende, at jordens mest intelligente art også er den, der misbruger og ødelægger aller mest...
jan 2008
nov 2005
En kvinde har helt og holdent opgivet hankøn af egen race !
I stedet har hun en masse navngivne svin,som hun nusser med og lader sove i hendes seng - side om side *G*
Nogen, der har set den ?
mar 2008
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 308
nov 2005
nov 2005
nov 2005
Mennesket kommer først...