{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
854 visninger | Oprettet:

"Gå-pænt" på friluftsområdet {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg havde lige en oplevelse i går ovre på vores friluftsområde. Det var jo fantastisk vejr, så området myldrede med glade, løse hunde i alle aldre...

Og pludselig - midt ned igennem det hele kommer en superglad hoppebold af en unghund i snor. Med halti (gå-pænt-grime) på. Den får sig nogle gevaldige træk i nakken, fordi den selvfølgelig hopper rundt for at få lov til at snakke med alle de andre - men bliver gang på gang kommanderet på plads - hvorefter den slukøret vandrer videre hen mod næste klynge af legende hunde.

Er det kun mig, der ikke synes, det er rimeligt at forlange "gå-pænt" af en unghund ned igennem løbe-løsområdet? Specielt når der lige på den anden side af kanalen er en tilsvarende sti, hvor man ikke må have løse hunde, og derfor kan gå i fred og ro?

Jeg fik ihvertfald helt ondt indeni af at se livsglæden og legelysten i dens øjne, som stille og roligt blev slukket....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Gå-pænt" på friluftsområdet
  • #1   8. apr 2008 Mener du, om det er forkert at have hunden i snor på områder hvor den må være fri? Skal jo lige forstå det helt rigtigt.

• #2   8. apr 2008 Raenne : Det er nok mere det at hive og slide i hunden når den bare vil lege..

• #3   8. apr 2008 Okay, godt nok. For synes det er helt okay folk måske ikke vil slippe deres hunde. Men ja, at forlange den skal gå helt på plads er ikke nødvendigt. Jeg ville sige, at det er okay den går pænt, altså ikke trækker for meget, men mere ville jeg da heller ikke forlange smiley

• #4   8. apr 2008 Jamen.. hvorfor vælger man at gå igennem friluftsområdet med sin legesyge unghund - hvis den ikke må lege med de andre? Hvorfor tager man så ikke stien på den anden side (som slutter samme sted) hvor man kan gå i fred og ro - hvis det er det man vil? Det er det jeg slet ikke forstår....

• #5   8. apr 2008 Karina - Ja, det kan jeg godt se. Hvis man går hvor der er mange hunde (når der er mange andre muligheder), så burde man da lade den snakke lidt smiley

• #6   8. apr 2008 Og med sådan en halti på får hunden da lynhurtigt lavet et hold i nakken, når den hopper rundt for at lege... Nå... det er sgu nok bare mine Møghunde, der er for forkælede smiley

• #7   8. apr 2008 Karina - Ja, du forstår dig ikke på hunde *ggg* smiley

• #8   8. apr 2008 Raenne -

Overhovedet ikke smiley Men det kan jeg godt leve med.... smiley

• #9   8. apr 2008 Karina - Ja, jo mindre man ved, des mere sjov smiley

• #10   8. apr 2008 Det er heller ikke særlig smart at bruge en halti, hvis man ikke er i stand til at benytte den korrekt...
    De ryk, som der er nogen, der har tendens til at lave for at få hunden på plads, må ikke benyttes sammen med en halti, da der er for stor risiko for at hunden får skader på halsen...

• #11   8. apr 2008 hmm jeg mener at det er god træning.. man skal kunne styre sin hun lige meget hvad.. selvf skal det foregå på en måde tilsvarende hundes alder primisser.. men syntes bestemt ikke det er synd at den ikke måtte lege med de andre.. det er ikke normalt for hunde at omgås fremmed hunde hele tiden.. Mine hunde skal vide at jeg er lederen og at det er mig der bestemmer hvem og hvor de skal lege.. kan man ikke det kan man heller ikke forvente at hundens møde med andre hunde vil være særlig posetiv. da den vil takle siturationen helt forkert..

men sammen tidig ville jeg da sige at den bedste ros for sådan en hund var da at give den fri når træningen var endt... på den måde er det jo vil det jo gå lige op for hunden.. den har udført det den fik besked på jamen så får den også lov til de ting den rigtig gerne vil..

• #12   8. apr 2008 Jeg er ganske ening i at det er urimeligt, og forventes det at man tager sine egne hunde i snor når man passerer sådan en?

Jeg er jo af den opfattelse at hvis hunden ikke må, eller kan lege med andre løse hunde, så bør man ikke gå tur på friluftsområder.. hvis en løs hund bliver bidt af en hund i snor på et friluftsområde, hvis er fejlen så? der er trods alt masser af steder hundene ikke må løbe frit, og DER kan man gå tur med sin hund i snor. Hvis man har sin hund i snor på sådanne områder, så kan man ikke klantre folk for at løse hunde løber hen for at hilse!

• #13   8. apr 2008 Giver Karina J rat.. en halti skal bruges med meget varsom hånd..

• #14   8. apr 2008 Betina

Jeg kan også sagtens finde på at tage Lanka i snor, hvis vi møder hunde, vi ikke kender på friluftsområdet - fordi hun bliver utryg, og så "bruger hun mund".

Samtidig kalder jeg også gerne de andre ind - for at give dem en guf og slippe dem fri igen... Kontrol, kontakt, "lederskab" mv. træner jeg alle andre steder. Friluftsområdet er for mig et fristed, hvor de som udgangspunkt må lege med alle de møder - medmindre de får anden besked.... - og ville ihvertfald aldrig bruge det som sted til at lære en unghund at "gå-pænt". Den havde svært nok ved det allerede inden de nåede ind på området, så der var langt langt flere forstyrrelser, end de var nået til i deres træning. Og så bliver det synd. I mine øjne.

• #15   8. apr 2008 Jeg har det sådan, at er vi på marken, ved vandet el. lign. så er det Cleo's "fristed" om man så må sige...... Her har hun lov til næsten alt og det er minimalt med træning...

Kalder hende ofte ind, for en godbid også har hun "fri" igen...

Møder vi andre, med deres hund i snor på sådanne områder, kalder jeg Cleo til mig, indtil jeg har fået grønt lys fra ejeren af den anden hund til leg...

Jeg må så tilstå, at jeg finder det yderst irriterende, når folk på det nærmeste bebrejdene ser på mig på sådanne områder, hvis hun er uden snor, da jeg er af den overbevisning, at det er dem der er "galt" på den, forstået på den måde, at fint nok, at de ikke slipper deres hund, at de ikke vil lade andre lege med andre osv., men for os andre, der har hunde, som godt kan lege med andre hunde, som godt kan kalde vores hund til sig osv, så er det sgu en anelse provokerende.... Der er MASSER af andre steder, hvor man kan lufte sin hund, hvor de skal have snor på, som man så kan vælge.... Hvis man ikke kan tåle, at der er løsgående hunde, under fuld kontrol !...

Jeg tror ikke, at jeg ville træne en så ung hund, sådan et sted.....

• #16   8. apr 2008 ja okay har vist ikke helt fattet hvad et friluftsområde er hehe.. Har jeg nu..
    Men ja vil give dig rat i at det måske ikke er et egnet sted at tage sådan en hund med hen.. den ville have været bedre tjent med nok nogenlunde den samme træning (hvor vi så bare undlader alt det rykkeri) men et andet mere roligt sted, med måske kun en hund som også er i snor.

• #17   8. apr 2008 Jeg havde sådan en grime på Ea prøvede den i 14 dage og smed den så ud. Den virkede på den hund som vi havde i pleje, han træk meget og bestemte selv hvor han ville hen og godbidder hjalp ikke. Så grimen var god til ham og han gik også fint ved siden af cyklen. Men Ea hun slog koldbøtter med den på og så strammede grimen sig jo. Så jeg smed den ud. Har set en person hive sin hund i sådan en grime så der kom sår på dens mund. Så bruger dem ikke selv mere.

• #18   8. apr 2008 Karina S - helt enig smiley

Hvis det var min legesyge unghund. Så havde jeg nok trænet gå-pænt på vej over til friluftsomådet. Ladet hende lege der - og så trænet gå-pænt på vej hjem igen. For det er jo fair nok, at man skal have det trænet. Men en unghund skal også have lov at være unghund smiley

• #19   8. apr 2008 Karina og....

Ja nemlig :o)

• #20   8. apr 2008 Jamen det er da et perfekt sted at træne hunden i at holde kontakt til ejeren.
    Det eneste jeg kan se der er galt er brugen af gimen.
    Er der tale om en hundeskov?

• #21   8. apr 2008 Kan virkelig ikke se hvorfor nogen af jer har så ondt i r.... af, at folk går med deres hund i snor, steder hvor de gerne må være fri.. Det er da et godt sted at træne sin hund, og gøre det også selv nogen gange, netop fordi de områder tit er storer og man kan gå væk fra de løse hunde, dreje væk osv. Og få trænet en masse kontakt med sin hund og at det er okay, at der løber løse hunde rundt og leger uden den også skal det. Men selfølgelig skal man træne på den rigtig måde, uden at hive og rykke i hunden.
    Og bruger forresten selv halti på min hund, og han laver selv nogen gevaldige ryk i den og han har heller ikke hold i nakken eller noget.

• #22   8. apr 2008 Jeg har ikke mine i snor når jeg går over på vores område med frie hunde, men jeg træner tit fri ved fod med Fluffy derovre da det er god øvelse når der netop er andre hunde tilstede, men ser jeg der kommer nogen hun elsker at lege med osv så får hun fri komandoen og kan lege som hun vil... Jeg synes det er meget praktisk at kunne gå fri ved fod med hende da hun er utryg ved store hunde og jeg derfor kan støtte hende uden at tage hende i snor..
    Jeg har dog et par gange haft mine hunde i snor i vestskoven, men det har været vhis der kom nogen med hunde som jeg på afstand har kunne se mine ikke ville fungere med som hunde der udviser meget dominans og ejere der ikke har kontrol over dem...

Men i mine øjne er det du beskriver Karina ikke fair over for den hund og som i siger kan den jo netop få nakke og ryg skader af den behandling..

• #23   8. apr 2008 Mie H

Nu ved jeg ikke om det bla. er mit indlæg du hentyder til, men hvis det er det, så vil du også læse, at jeg skriver, at jeg på ingen måde har noget imod, at folk har deres hund i snor, heller ikke på områder, hvor de må løbe frit, det er folks egen sag !

Det jeg har noget imod, er når folk på det nærmeste bliver fornærmet over, at min hund IKKE er i snor sådanne steder !

Det kan være et super sted, at træne kontakt med sin hund, det kan vi vidst ikke blive uenige om, men det der er tale om i denne tråd, er en ganske ung hund, hvor jeg personligt, nok ville vælge andre steder, når den så når en vis alder, kan vi ikke blive uenige om, at stedet i og for sig er super.....

• #24   8. apr 2008 Karina s var nu ikke dig smiley Men syntes bare tit det er oppe og vende, og folk har så ondt af der kommer en med sin hund i snor, i et område hvor de godt må være løse. Og at dem der kommer med sin hund i snor ikke kan forvente der er 100procent kontrol over de løse hunde.
    Og med hensyn til den unghund, syntes jeg det er okay den var i snor, men som sagt det skal trænes rigtig uden hiv og trækkende i hunden.

Jeg er en af dem der har en hund der ikke lige kan lide alle andre hunde, og vi træner ved at komme sådan steder især i Bagsværskov, og har mundkurven i lommen, som han får på når han løber løs, for uden snor funger han ti gange bedre end med snor over for andre hunde.
    Og jeg bliver nød til at komme de steder med min hund og han bliver kun bedre og bedre. Og så det irreterne at hører de holdninger gang på gang, at ejer der har sin hund i snor eller er den lidt aggressiv over for andre hunde, skal man holde sig væk elllers er man en dårlig ejer og har hul i hoved osv. Som der nu bliver sagt... Nogen gange er det en nødvendighed for os med møghunde at komme sådan steder og træne.

Og sorry jeg lige kom ud af dit emne Karina..

• #25   8. apr 2008 Mie H

Jeg har fuld forståelse for dit og andres behov for, at komme "sådanne" steder og selvfølgelig skal der være plads til alle ;o)

Nu har jeg en hund, der kan med alle og som lystre 100 %, du ved en af de hersens behagesyge hunde ;o) (som en af vores venner ynder, at kalde hende.... førerliderlig ;o)), så for mig har det aldrig været noget problem og jeg kan komme alle steder med hende, uden at jeg behøver, at frygte hendes adfærd overfor andre, alligevel skal jeg selvfølgelig tage hensyn til andre og kalde min hund til mig, når jeg ser andre, der ser knapt så begejstrede ud ved tanken om, at hun kommer hen og hilser og det er uanset, hvor jeg befinder mig med hende. Til gengæld forventer jeg heller ikke nogle sure miner af nogen slags, fordi jeg går med hende uden snor og det er så her mit irritationsmoment dukker op, for der findes rigtig mange hundeejere, der kommer sådanne steder, der har så svært ved, at acceptere, at der går hunde løs :o(

Havde jeg nu en hund, som havde problemer med andre hunde, så kan det også godt være, at jeg ville træne den sådanne steder, det skal jeg lade være usagt :o)

• #26   8. apr 2008 Karina s ingen sure miner fra min side, hvis jeg går et sted hvor hundene må være løs, hidser jeg mig bestem ikke op over der kommer en hund hen.

• #27   8. apr 2008 Mie

Så tør jeg trygt komme i Bagsværskov ;o)

• #28   8. apr 2008 Kan du sagtes Gg smiley

Kommentér på:
"Gå-pænt" på friluftsområdet

Annonce