{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

i tvivl om fodermængde GD/rottweiler {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop købt en utrolig dejlig hvalp, men er meget i tvivl om hvor meget han skal vokse pr uge i vægt og højde. Han er 75% grand danois og 25 % rottweiler (groft opdelt) og mit spørgsmål går så på om han i højere grad skal følge GD vækstskema eller måske ligge lidt under da han jo ikke bliver helt så stor og i de samme proportioner som en ren GD. Jeg fodrer med Hills Large Breed Puppy foder og bruger anvisningen bag på pakken som guideline, men han kan jo spise og spise så svært at se hvornår han er mæt og har fået nok. Håber der måske er nogen med erfaring med denne blanding der kan give et godt praj om emnet. Jeg er meget åben for forslag...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  i tvivl om fodermængde GD/rottweiler
  • #1   3. apr 2008 han skal have m,ad 3-4 x om dagen delt ud over det der er anvist på pakken, men hvis jeg gætter rigtigt, er han fra den blå avis?? Og er lidt underernæret.

• #2   3. apr 2008 Åh nej.......

• #3   3. apr 2008 prøv at spørge hos din dyrlæge, de kan også råde dig til hvilket mærke der vil være godt til ham. Vores dyrlæge sagde at max 1 kilo om ugen til store hunde, hvis de tager mere på kan det skade dem, da de så vokser for hurtigt...

• #4   3. apr 2008 En GD tager ihverfald 2 kg på om ugen..

• #5   3. apr 2008 det kan godt være, ved ikke med bestemte racer, men det var bare hvad vi fik at vide:-)

• #6   3. apr 2008 Med en GD er det (så vidt jeg har hørt) ekstremt vigtigt at den får den rigtige fodermængde, god kvalitet og måske ekstra tilskud, da de jo skal vokse enormt meget for at nå den størrelse de nu får.
    Jeg ville måske primært følge GD foderanvisninger og så rådfører mig med dyrlægen. Og hvis den tager for meget på i forhold til hvordan den vokser, så måske skrue lidt ned til du finder en god middelvej.
    Du kan vel både risikere at den bliver stor som en GD eller lidt mindre som en rottweiler, måske midt imellem.

• #7   3. apr 2008 Hvis du ser på den tidligere hvalp fra det andet kuld forældrene har lavet.. Kan du se, at de er næsten ligeså store som en GD..

• #8   3. apr 2008 Istedet for at kigge efter vægtskemaer og hvad har du, så kig på hunden. Er den for tynd, giv den større mængder, er den for tyk, mindre mængder..

Sørg for at fodre hunden med et produkt hvor proteinniveauet ikke er for højt. Jeg fodrer med et foder med 24% protein, og min GD-hvalp vokser virkelig pænt på det (Royal Canin German Shepherd adult 24).

• #9   3. apr 2008 han er ikke desideret underernæret og slet IKKE som på de billeder der har kørt rundt herinde vil jeg lige slå fast, han er ikke så stor i højden så måske derfor han er bedre med vægtmæssigt, men det er IKKE sådan at man kan se ribbenene tydeligt overhovedet, kun mærke dem når man løfter ham! min dyrlæge har rådet mig til at fodre ham som grand danois og så se når han bliver lidt større, men så igen har jeg læst tråde herinde at dyrlæger ikke har forstand på GD osv. så ville også høre andres erfaringer med det... Har fået anbefalet Hills af andre med GD, har os godt set at RC har det foder der hedder giant babydog men har så valgt at bruge Hills da både dyrlæger og andre har anbefalet det...

• #10   3. apr 2008 Maria, min opdrætter har dårlige erfaringer med giant babydog-produkterne netop fordi der er for meget protein i.. Det er virkelig vigtigt at proteinindholdet ikke er for højt for de hurtigtvoksende racer, for at de skal vokse korrekt.

Men hvad med at veje ham, og så følge anvisningerne på posen og se hvordan det fungerer?

• #11   4. apr 2008 Mie- tak for input om babydog, tror os jeg fortsætter med hills, alle jeg kender med store hunde har sagt god for det, og har været glad for det til mine tideligere hunde.. Jo vejer ham os pt en gang om ugen og ser hvordan det går og så justerer jeg fodermængden efter det, men vil heller ikke stole blindt på anvisningerne på pakkerne. Men tak for de svar der er kommet, er da blevet lidt klogere smiley

• #12   4. apr 2008 Kan kun anbefale at fodre ligesom Mie, det er også havd jeg gør med mine boerboel hvalpe og de vokser også pænt på german shepard adult.

• #13   4. apr 2008 okay det der german shepard er ikke hvalpefoder altså?

• #14   4. apr 2008 Nej det er det ikke smiley

• #15   5. apr 2008 okay og et er ikke noget problem? kender ik foderet men vil da gerne høre fra flere som evt har gode erfaringer med det, vil jo helst give min hvaps et bedste smiley

• #16   6. apr 2008 Nej slet ikke.

Det vigtigste ved hvalpe foder til store racer er protein og fedt indholdet...

Protein indholdet skal gerne ligge lidt i underkanten af 25% og fedt indholdet så højt så muligt minimum 15...

German shepard adult indeholder 24% protein og 20% fedt.

• #17   6. apr 2008 okay super, tak for info smiley jo lige med at finde det der er bedst... kan jo også se at hills slet ikke følger de anvisninger, der er 29,5 % protein og kun 13 % fedt... overvejer da at skifte igen så... meget skørt at alle så siger at hills er godt til store racer, men meget godt lige at vide det... evt nogen der så vil købe noget hills LB hvalpe foder ca 14 kg smiley
    Synes faktisk også jeg kan ane noget hudskæl efter han er kørt over på hills og det er vel heller ikke noget godt tegn???

• #18   6. apr 2008 ja undskyld jeg måske lyder total uerfaren, men vil bare helst dobbelt tjekke det hele smiley

• #19   7. apr 2008 Nej det er heller ikke et godt tegn, syntes ogå at du skal skifte.

• #20   7. apr 2008 okay mange tak for rådet smiley vil lige tage den op med dyrlægen når han skal vaccineres i denne uge og se hvad hun siger til det...

Kommentér på:
i tvivl om fodermængde GD/rottweiler

Annonce