{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Når hunde hænger i snore {{forumTopicSubject}}

Nu er vi nogen stykker der har diskuteret og ikke kunne finde svar, så mon nogen kunne hjælpe?

Man ser jo oftere og oftere video'er hvor muskelhunde (opfordret eller uopfordret) springer op og bider sig fast i en snor og hænger der og "dingler" i et træ

Når nu mange opfordrer hunde til det endten som leg eller træning må nogen jo næste kunne svare på hvad det gr godt for?

Er det træning -hvis ja, af hvad?

Aktiverer det hunden?

Er det godt/skidt i forhold til helbredet (muskler, led osv)?

Ja al den slags ville vi frygtelig gerne hvis nogen kunne komme med tanker omkring, eller reel viden om:o)

PS -ikke en mudderkastningsdebat om muskelhunde og om det er synd eller ej, men om tankerne omkring denne "træning/leg"

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hunde hænger i snore
  • #1   21. mar 2008 tror det er noget de kan lide ... og så dyrker ejer vel det deres hund nyder .... Rosa f.eks. hopper altid op i træerne i skoven - og er aldrig blevet opfordret til det

• #2   21. mar 2008 Og er det en stresset leg/aktivitet for hunden?

Den ville jeg også gerne lige have med Michelle smiley

• #3   21. mar 2008 Tja dem der har hunde der gør det påstår at hunden godt kan li det, men kan nu ik,ke forstå at det ikke er lidt hårdt for deres nakke osv, bare fordi de kan li det´(gælder også andre ting) behøver det jo ikke at vlre godt for dem.

• #4   21. mar 2008 Det er kun folk der er syge oven i hovedet, som lader deres hund gør sådan noget. det er ikke sundt for hunden. tværdigmod.

• #5   21. mar 2008 det er ikke kun nakken de bruger men musklerne i hele kroppen .. og så har de jo en del mere veludviklede muskler end andre hunde... og ja så hænger de der jo ikke dagen lang

• #6   21. mar 2008 Jeg skrev, nakke osv......

• #7   21. mar 2008 Når det nu dyrkes som en sportsgren, så må der for hulen da ligge nogle teoretiske overvejelser bag.

Er der nogen, der kender noget til dem?

Både hvad angår selve træningen, hundens udbytte og motivation.

• #8   21. mar 2008 Charlotte: Ja men der er bygget mere på her, fordi vi kom ind i en god debat om hvorvidt det påvirkede hundene negativt eller ej og om det er usundt for knogler osv.

• #9   21. mar 2008 Som chevie siger så udløste den anden debat blot flere spørgsmål:o)

Og ja som CH siger -det dyrkes som en reel sport, så MÅ da der være nogen overvejelser omkring det eller?

• #10   21. mar 2008 det har jo noget at gøre med det oprindelige formål hundene blev brugt til .. og man kan jo ikke bruge en tyr til sporten i dag .. derfor nok rebet ... og de hænger altså ikke særlig længe ... der er også weightpull og tovtræk for disse racer

• #11   21. mar 2008 Britt -ved godt det ikke er alle der "dyrker" det, og at der findes andre sportsgrene osse for disse racer. Det var blot en undren om lige netop denne "sport"

• #12   21. mar 2008 Synes det virker useriøst og kan ikke forestille mig det på nogen måde er sundt...
    På mig virker det som en form for afløb for "nedlægning af byttedyr". Man hopper op, bidder fat og rykker for at ødelægge. Ikke noget jeg ville træne med min hund - uanset om dens drifter, siger det er godt for den...

• #13   21. mar 2008 Weightpull synes jeg er en langt mere fornuftig måde at bruge hundens muskulartur på.

• #14   21. mar 2008 Ginne -det er lidt de tanker jeg gør mig osse.

Men kunne jo være rart hvis nogen rent faktisk kan sige HVORFOR de opfordrer hunden til det (eller hvorfor ikke)

• #15   21. mar 2008 at hænge og dingle i et træ, giver store hals, og nakke muskler. Til hvad ved jeg ikke. Men det kan også skade hunden. Det er nok en anden sag. men en underlig aktivering.

• #16   21. mar 2008 Doggymom: Hvordan kan det skade hunden?

Det er bl.a det vi er interesserede i at vide..

• #17   21. mar 2008 hmm ja ved det ikk ved bare der er konkurrencer i det ... og syns ikk det er fair at sige det underbygger aggressiv adfærd ??
    det er vel naturligt hvis man vil arbejde med sin hund så at arbejde med det den er skabt til .. tilpasset nutiden

• #18   21. mar 2008 Iben> Det vil jeg nødig citeres for - det var egentlig alle hundes alm. byttedrift jeg tænkte på. Og mener ikke, det er dette der driver en kamphund. (Om nogen af egenskaberne der fremtrænes så kunne bruges ved en evt. kamp også skal jeg ikke kunne udelukke). Men det var ikke tankerne bag mit indlæg.

• #19   21. mar 2008 Britt -ved nu heller ikke om det ligefrem kan siges at fremme agressiv adfærd (det var ikke det jeg mente i hvert fald), men bare at jeg ikke ser det hensigtsmæssige i denne leg med at "nedlægge" et bytte og flå/ødelægge.
    Ikke fordi jeg tror de så derefter går ud og flår andre dyr (eller mennesker) men fordi jeg synes det er noget underligt noget at opfordre til på denne måde.

• #20   21. mar 2008 tror det kan give nakkeskader. som med halsbånd. De der pludselige ryk og snurren rundt.

• #21   21. mar 2008 Iben -tror altså ikke det er agressiv adfærd man fremelsker ved det. Tror nærmere vi er ovre i noget byttedrift

• #22   21. mar 2008 det har jo ikke nogt med aggressivitet at gøre at springe op efter et reb og blive hængende .........
    hvad med scæferhunde der trænes til at bide sig fast ?

• #23   21. mar 2008 Doggymom: Ja, men vi skal have nogle kolde facts på bordet..

Nogen der ved noget konkret og som ikke bare gætter.

Vi har gættet en hel masse selv, så nu vil vi have sandheden smiley

• #24   21. mar 2008 Britt -hvad schæferne angår er det jo osse byttedrift man arbejder med. I mine øjne bare på en MEGET mere hensigtsmæssig måde, og i øvrigt for langt de flestes vedkommende ikke bare nogen der synes det er hyggeligt eller sjovt, men folk (eller trænere) der ved lidt om hvad de arbejder med

• #25   21. mar 2008 Og så ER det jo iøvrigt osse ret slidsomt at være brugshund, så mon ikke osse det slider at hænge i reb fra træer;o)

• #26   21. mar 2008 det blir vist bare til gætterier og ...jeg har hørt et sted .....

• #27   21. mar 2008 Britt -du har ret. Havde håbet på at nogen af dem der selv gør det med deres hunde, ville have meldt sig (har da set flere videoer herinde hvor man opfordrer hunden til det og deltager i aktiviteten med hunde)

Og de ville såmænd heller ikke blive haglet ed, kunne bare godt tænke mig at vide lidt om hvilke overvejelser der ligger bag

• #28   21. mar 2008 En tung hund der hænger med sin egen krop snurrende rundt i luften, kan kun risikere få nakke og hals skader. Det er en unaturlig aktivering. Man behøver ikke altid kolde facts. Sund fornuft kan man komme langt med.

• #29   21. mar 2008 forstår egentlig godt der ikke melder sig nogen når man ser de forskellige indlæg..... hvorfor skriver du ikke en kommentar til de videoer du har set ..det kan være de svarer..
    og enig det er byttedrift og ikke aggressivitet det handler om .. og nogle træner så dette og konkurerer via dette at hænge ... og de har vel de forstand på det de gør hvis det er målrettet træning

• #30   21. mar 2008 ginne : hunde hænger også i bidepølser for at træne deres muskler op til f.eks. weightpull.

det er ikk værre for hunden end det er for en slædehund som trækker en slæde. hvis det ville ødelægge hunden ville det med sikkerhed ikk være muligt at dyrke som sport med hunden.

de her indlæg har da været mega mange af, pga folk har så mange fordomme omkring muskelhunde og deres måde at lege/hygge sig med når de er ude.

• #31   21. mar 2008 Det er da også mange der ikke gær det i konkurrence øjemed, men kan nu ikke se hvad der er galt med indlæggende....

• #32   21. mar 2008 Det vil sige at når man spørg om noget ang muskelhunde man ikke forstår og er nysgerrig omkring så er det en fordom.

• #33   21. mar 2008 Når vi nu lige her snakker muskelhunde som er avlet til at have utrolig muskuløse halse og nakke, og er blevet brugt til kampe mod tyre, bjørne osv, så siger den sunde fornuft, som du mener vi skal bruge lige her, at en muskelhund kan klare meget mere end vi tror.

Også at hænge i en snor eller gren.

Jeg tænker mere at deres tænder ikke kan have så godt af det hvis de skal holde et helt hundeliv.

• #34   21. mar 2008 Morten H: Det her er bestemt ikke en "fordoms" tråd.. Tværtimod...

Det er ren og skær nysgerrighed!

• #35   21. mar 2008 Jeg nævner ingen spec. racer. Hvorfor tror du, at en tung hund nødvendigvis er en muskelhund??

• #36   21. mar 2008 Morten -det har INTET med fordomme at gøre vil jeg godt lige understrege. Det er en oprigtig undren omkring hvad det gøre godt for og hvad hunden skulle få ud af det...
    Og jeg synes der er en KÆMPE forskel på en slædehund der trækker (eller en muskelbasse til weightpull for den sags skyld) og en muskelhund der hænger i et træ.
    Når de trækker har de jo seler på der fordeler vægten så de trækker med så meget af kroppen som muligt (hvis ikke hele kroppen) og der tages hensyn til hvor meget de kan klare at trække osv

Når de hænger i et træ, ja så kan man altså ikke rigtigt tage hensyn -endten hænger de der eller osse gør de ikke

Britt -har spurgt men indtil nu desværre aldrig fået svar (jo et enkelt bland dig udenom), og jeg synes ellers jeg spørger pænt.

• #37   21. mar 2008 Doggymom havde ikke set du havde skrevet tunge hunde..

Havde kun set at Michelle helt specifikt skrev muskelhunde i emnet.

Godt ord igen, det er altså ikk fordi jeg prøver at være flabet, prøver bare at finde det endegyldige svar smiley

• #38   21. mar 2008 Morten> Må sige jeg heller ikke forstår nødvendigheden af at bruge bidepølser til weightpull træning... Men jeg er ikke inde i den form for træning.
    Men der er ingen slædeunde der hænger og dingler i træer for at træne sig op til løb. Det er sikkert!
    Det jeg opponierer imod er primært hvilke drifter, jeg mener, man træner ukontroleret ved at lade hunden hænge i et træ...

• #39   21. mar 2008 hvad er forskellen på en slædehund der trækker en vogn og en muskelhund som trækker en vogn???

vi bruger da også de rigtige seler til vores.

• #40   21. mar 2008 Morten -ingen forskel på de to. Jeg skriver jo netop at der er kæmpe forskel på at en hund trækker (uanset om det er slædehund eller msukelhund) og på at en hund hænger og dngler i et tov

• #41   21. mar 2008 Morten, for mig ingen primærer forskelle. Siger jeg synes weightpull er en framragende måde at træne sin muskelhund - dog forstår jeg ikke nødvendigheden af at "hænge i bidepølser" til den form for træning...
    Og jeg er ikke i tvivl om livet som slædehund (eller for den sags skyld weightull-hund) også er opslidende, men tager man hensyn og opvarmer og træner med hovedet i behold, så er det sikkert ikke mere skadeligt end anden fysisk hundesport.
    Men at hænge i kæberne i et træ - undskyld men der står jeg af...

• #42   21. mar 2008 Og dog - der er en forskel mellem slædehundesporten og weightpull.
    Weightpull handler jo om at trække mest muligt vægt en begrænset afstand.
    Slædeløb handler om speed og distance.

Måske der er forskellige belastninger af disse grunde, men derfor synes jeg nu stadig en velovervejet weightpull er en fin måde at bruge sin muskelhund.

• #43   21. mar 2008 michelle sorry læste forkert før :O)

• #44   21. mar 2008 min ene hund gør det helt umotiveret, vi har to gåture hvor der hænger sådan et stort reb i et træ, som børn kan gynge på.. hun får lov lidt, men når hun går hlt i selvsving så går vi. hun kan nemlig blive så besat af det at hun både løber ind i træer og andet fordi hun er så fokuseret. når hun så har ordenligt fat tager hun sig en ordenlig gyngetur...
    hun hygger sig med det, men bliver dog også lidt hyper.

• #45   21. mar 2008 Moster Lagkage: Okay tak for svar smiley

Så du mener at det stresser hende? Og stopper det så..

• #46   22. mar 2008 jeg tror det stresser hende ved at hun bliver helt besat og ikke er til at kommei kontakt med. men samtidigt er det jo fordi det er så sjovt. men når hun bliver helt vild så går vi videre.

• #47   22. mar 2008 Cath -politihunde bliver nu altså ikke trænet ved at hænge i en snor fastgjort til et træ

• #48   22. mar 2008 Cath, du må lige forklare hvordan det at hænge i et reb i et træ bliver brugt hos de danske politihunde... Det har jeg aldrig hørt om før....

• #49   22. mar 2008 Cath -den træning starter IKKE med at de skal hænge i reb. Det er rigtigt man laver ruskelege og træner deres byttedrift, men det gøres IKKE ved at de hænger i reb (ikke nogen steder jeg kender til i hvert fald)

• #50   22. mar 2008 cath, du har vist fået gale informationer ;o)

En politihund optrænes i bideskind, bidepølser, fiskestang og andet lignende.
    Rusken forsøger man at undgå, hvor trækken derimod stimuleres.

Der er ikke specielt fokus på at styrke nakke- og kæbemuskulatur, men derimod på bideteknik...

• #51   22. mar 2008 De skal i øvrigt heller ikke hænge i et ærme.... De skal bide i et ærme, og jo, kortvarigt er de ofte i luften, men kommer hurtigt ned på pusselankerne igen ;o)

Kommentér på:
Når hunde hænger i snore

Annonce