338 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

Hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg gøre?

Jeg har en hvalp.. hun sluger sin mad og det er lige meget om det er tørt eller blødet op..
Jeg ved ikke hvad søren jeg skal gøre.. tror i nogen sinde hun holder op?
Jeg vidste jo ikke hvor meget hun fik at spise der hvor hun kom fra, så jeg ringede og spurgte dem og de var bare vant til at få en gryde sat ned med mad i, og så kunne de spise alt det de ville.. Så nu synes jeg bare ikke vi kan mætte hende... HJÆLP!!!!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad skal jeg gøre?
  • #1   25. sep 2005 Hej Tina

Hvordan giver du ehnde maden i en skål eller andet ??

• #2   25. sep 2005 hovsa hende

• #3   25. sep 2005 Hej hun får mad i en skål og nogle gange i en flaske vi har lavet huller i så hun ikke kan sluge det på helt samme måde.. men får hun sin flaske styrter hun rundt med den og hun kan ikke andet før alt maden er væk..

• #4   25. sep 2005 måske skulle du prøve at give hende noget af hendes dagsration ude på græsplænen så hun kan gå og søge efter maden og på den måde bruge næsen på den måde får du osse en hund som er mentalt træt / tilfreds

• #5   25. sep 2005
    Det er faktisk meget normalt at hunde sluger deres mad.. hvis hun kommer fra et stort kuld kan det være årsagen...Prøv evt at sprede hendes mad på et større område... f.eks i haven. På den måde kan hun ikke spise så hurtigt og hun får brugt hjernen og næsen til at finde maden .... en rigtig god beskæftigelse for din hund smiley

• #6   25. sep 2005 evt prøv at give hende gullerødder det giver en mætheds fornemmelse

• #7   25. sep 2005 helt enig May-Britt, det var osse det jeg havde forsøgt at skrive :o)

• #8   25. sep 2005 Trino H: tak for svaret.. der står sådan en skala på fodret men vi har faktisk sat hende mere op i foder end det der står for man kan ikke engang se på hende når hun lige har spist og det synes jeg bare man plejer på hvalpe..

• #9   25. sep 2005

*Ninna & Michael : Ja.. vi fik hvist skrevet på samme tid ,o)

• #10   25. sep 2005 Hmm jeg mener at man plejer at sige at det er en god ide at følge foderskalaen, da hvalpe ellers vokser for hurtigt og at der knogler / skelet ikke kan følge med

• #11   25. sep 2005 Ja det kunne jeg selvfølgelig tak... Ja hun kommer fra et kuld på 10 hvalpe og derefter har hun gået sammen med to voksne hunde.. Men det ser bare så voldsomt ud og hun kan bare ikke slappe af..

• #12   25. sep 2005 Ok det må jeg hellere gøre så.. synes bare 45gram er meget lidt.. hun er 11uger.. det passer måske meget fint?

• #13   25. sep 2005 Det kan jeg desværre ikke svare dig på, da jeg ikk ved hvad det er for et foder mærke du foder med

• #14   25. sep 2005 men måske skulle du forsøge med osse at give gulerødder så hun får en måske større mætheds fornemmelse

• #15   25. sep 2005 NÅ har så lige fundet ud af at hun faktisk skal have 95 gram.. Kan det bedre pase?

• #16   25. sep 2005 oplys mæket og jeg kan måske svare dig :o)

• #17   25. sep 2005 det er pedigree..
    Bare kogte gulerødder??
    Og skal hun så have dem for sig selv eller sammen med sit foder?

• #18   25. sep 2005 gulerødderne skal være rå også måske før hendes måltod eler som snack i løbet af dagen alt efter hvad der passer dig bedst

• #19   25. sep 2005 Ok.. det vil jeg da prøve.. Hov det er selvflgelig Pedigree hvalpefoder

• #20   25. sep 2005 måske skulle du skifte over til et andet foder mærke da pedigree er en af de mindre gode mærker efter min overbevisning du kunne evt bestille en foder prøve hos Oliver's og læse foderanalysen på deres hjemmesider : www.olivers.dk og se om deter noget du vil skifte over til de levere nemlig lige hjem til din hoveddør samt det er et ar kvalitets foderne her i DK

• #21   25. sep 2005 skal lige oplyse dig om af pedegree er med i de mærker foder, men gør det samme som eukenuba.... dvs. dyreforsøg osv.

• #22   25. sep 2005 eller måske er det blot labben i hende der gør hende sulten :o)

• #23   25. sep 2005 Jeg fik dette råd af min opdrætter, da jeg sidst fik hvalp.

Spiser hvalpen op, giver du den lidt mere næste gang den får mad.

Spiser hvalpen ikke op, giver du den lidt mindre næste gang.

Hun var også ret ligeglad med, hvad der stod på posen, og mente, at hvalpen selv ville regulere det.

Sådan gjorde vi det, og i dag regulerer hun det selv. i nogle perioder spiser hun meget og i andre perioder mindre.

Men 95 g er jo noget mere end 45, så det kan godt lyde som om, at din hvalp ikke har fået nok at spise i en periode. Så jeg ville lige nu lade den spise det, den vil. Og fordele maden ud over en 3-4 portioner.

Nu ved jeg ikke hvor gammel din hvalpe er, for det kan selvfølgelig også have noget at sige.

• #24   25. sep 2005 sakset fra Oliver's hjemmeside:
    OLIVER’S er netop som den første Skandinaviske foder leverandør, optaget på ANIMA’s liste over etisk korrekt udviklet foder. Det er resultatet af at OLIVER’S er udviklet uden nogen form for dyreforsøg og uden brug af de ellers meget udbredte ”palatability tests”. Det vil sige smagsaccept undersøgelser hvor hunde, typisk under kummerlige forhold, skal smagsteste nye fodertyper. Stifteren af OLIVER’S, Christian Degner-Elsner fortæller: Vi er stolte over at være kommet med på listen, det vil jo sætte yderligere fokus på at OLIVER’S mere end nogensinde er et reelt alternativ til HILL’S, EUKANUBA og ROYAL CANIN. Der er jo en klar sammenhæng mellem vores filosofi med kun at bruge ingredienser godkendt til menneskeføde og det faktum at vi ikke behøver at smagsteste vores produkter.
    Du kan finde ANIMA's liste over foderfirmaer der ikke tester på dyr på adressen: (link fjernet)

• #25   25. sep 2005 Helle J : Hun er 11 uger idag.. Det var da også en fin måde at gøre det på men jeg tror faktisk måske hun bare vil ´spise og spise.. Kan det vare sundt?

• #26   25. sep 2005 håber du kan bruge noget af det :o)

• #27   25. sep 2005 Tina: Nej ikk helt du må tænke på at du har en lab. blanding og de kan hele tiden spise (nogle af dem)

• #28   25. sep 2005 og det kan gå ud over deres vækst, så de kan vokse fpr hurtigt og at deres skelet / knogler ikk kan følge med

• #29   25. sep 2005 Ja det kunner godt være labben der gør det smiley

• #30   25. sep 2005 jeg kan kun råde dig til at skifte foder evt til Oliver's da predigree er som Haribo mix for hunde - groft sagt
    og giv hende rå gullerødder som fylder godt i maven :o)

• #31   25. sep 2005 Det er også derfor jeg ikke er for glad for at give hende for meget mad... der er jo ingen grund til at udvide hendes mave mere end højest nødvendigt så hun kan spise mere

• #32   25. sep 2005 du kan jo altid prøve det først - og prøve pakken hos Oliver's er ganske gratis *s*

• #33   25. sep 2005 det er ikk lige det der sker hos hunde, hun vil blot få en større mætheds fornemmelse prøv evt. med en rå gulerod om dagen

• #34   25. sep 2005 Trino H: jeg har fået afvide hun har fået ormekur men vi skal have det tjekket igen inden længe..

• #35   25. sep 2005 Jeg tror ikke en hvalp på 11 uger vil spise og spise... Der er jo heller ikke tale om, at du giver hende adgang til ubegrænsede mængder foder. Hvis du til det første måltid giver hende 40 g og hun spiser dem, så giver du hende til det næste 50 g, spiser hun også dem så giver du 60 g osv. På den måde kan du se, om hun når den mæthedsfornemmelse, som du efterspørger. Uden at hun ender med at spise sig ihjel:o)

Jeg ville sætte hendes fodermængde op, fordelt på flere mindre måltider, da det lyder som om, hun har fået mindre end det, hun egentlig skulle i en periode.

Og jeg tror, hun vil begynde at spise mindre og langsommere, når hun oplever, at hun får den mad, hun har brug for.

• #36   25. sep 2005 Ja jeg vil prøve det med en gulerod...
    Og måske det fra Olivers

• #37   25. sep 2005 Helle J: indtil vidre kan hun i hvert fald godt spise 60 gram..

• #38   25. sep 2005 Super *SS* Tina

• #39   25. sep 2005 Håber du vil besøge deres hjemmeside: http://www.olivers.dk/ og kigge på alle de gode ting de har :o)

• #40   25. sep 2005 Det skal jeg nok..

• #41   25. sep 2005 hej folkens....
    her en lille historie....
    jeg er en af de mange der læste testen af hundefoder i bladet "tænk og test", og så resultatet, at bla. mærket Oliver`s lå som et af de bedste til en rimelig pris.... så naturligvis skiftede jeg med det samme.... som i ved har jeg tre hunde.... og efter et stykke tid lagde jeg mærke til at de var begyndt at fælde og skælde meget mere end de plejede.... det studsede jeg over, og en dag da jeg alligevel var hos min dyrlæge fortalte jeg ham om det... han fortalte mig at ham fik rigtig mange henvendelser fra folk om netop dette problem med netop dette hundefoder.... Nå tænkte jeg, det var mystisk.... jeg ringede så til dyrenes beskyttelse, der også havde lagt navn til testen, og fortalte hva jeg viste.... damen jeg snakkede med, havde også skiftet til Oliver`s.... og hun blev noget forbavset over min historie.... for hun havde nemli også opdaget at hendes hund fællede meget.... men fordi hun ikke havde talt med andre om det, havde hun ikke set det mønster der nu tegnede sig.....
    Jeg ringede til folkene bag Tænk og Test og satte også dem ind det hele.... manden jeg talte med svarede mig gabende at hvis ikke ham fik mindst 50 forskellige henvendelser ( klager ) ville de IKKE dementere artiklen, jeg prøvede at forklare ham at man brugerne af foderet måske ikke viste at grunden til deres hund`s fældning var foderet.... og at der ihvertfald kunne gå lang tid før de ville opdage grunden..... men det var han ret ligeglad med.....
    jeg ringede til sidst til Oliver`s herhjemme.... og de nægtede at det kunne være deres foder der var årsagen... men det var næsten den reaktion jeg havde forventet..... jeg er ikke kommet videre i sagen...men har ligsom givet op....
    man kan sige at problemet med de ekstra mange hår på gulvet, ikke er verdens undergang.... men jeg synes at det er forkert at et foder bliver fremhævet som lige så godt som de dyre mærker...og så IKKE er iorden.... det har jo været KANON reklame for Oliver`s og de har pga. den test tjent styrtende med penge... på et foder der ikke er så godt som det fremlægges.....
    ville bare lige dele mine oplevelser med jer.....

Lykke

• #42   25. sep 2005 Det med bare at lade hvalpen spise den den har lyst til gælder absolut kun for nogle racer. Bl.a. labradoren kan man ikke regne med selv regulerer hvor meget foder den skal have!!!!!

Jeg er dog helt enig i at skemaet på foderposen udelukkende er vejledende. Man starter med at følge den, og så ser man på sin hvalp. Bliver den for tynd skal den have mere og bliver den for tyk skal den have mindre. Om den kan spise mere eller mindre betyder ikke noget, den skal have det den har behov for, sådan at den er i et passende huld.

Med hensyn til fodervalg skal man jo sørge for at hunden for et fornuftigt hvalpefoder, som er afstemt til racens størrelse. Det kunne i dette tilfælde (golden/labrador bl.) være Royal Canin Maxi Junior, Hills Science Plan Puppy Large breed, eller et andet godt large breed foder. Det blot vigtigt at det er et foder som er specielt beregnet til store hunderacer.

• #43   25. sep 2005 Vi skal huske på, at der er meget stor forskel på store og små hunde.

De små hunderacer er før færdigudviklede en de store hunderacer.

Hvalpe af store hunderacer, må endelig ikke vokse for hurtigt, da knoglerne så ikke kan følge med.

Jeg syntes at man altid skal starte med, at give den mængde der står på pakken, herefter kan man så ved at føle på hvalpen, give lidt mere eller mindre, hvis den bliver for tyk eller for tynd.

Jeg fodrer Charlie med Royal Canin (Maxi Baby Dog) fra dyrlægen, han skal have 280 g daglig, hvilket jeg så fordeler over tre måltider.

Jeg ved at rigtig mange er super glade for Olivers, så den kan jeg også anbefale.

• #44   25. sep 2005 Hej Camilla. to sjæle og en tanke, vi overlappede lige hinanden, he he

• #45   25. sep 2005 Nu er jeg vist nødt til igen at kommentere lidt på Tænk og Test analyse af hundefoder.

Det tænk og test har analyseret er om indholdet af kulhydrat, protein, fedt, samt nogle få mineraler og aminosyrer, ligger indenfor grænseværdierne for det anbefalede. Og det kunne de konstatere at det gjorde ved alle fodertyper, men hvad fortæller det om foderets kvalitet. De kommenterede ikke på kvaliteten af protein (altså om der var tale om fjerkrækød eller fjerkræaffald (næb og ben m.m.) eller om der var tale om okseprotein, som jo mistænkes for at være mere allergifremkaldende en fjerkræ). På samme måde med fedtet. De billige fodertyper bruger oksefedt, hvorimod de dyrere enten bruger fjerkræ eller vegetabilsk fedt.

Tænk og test udtalte sig også om fordøjeligheden. Her baserede de deres udtalelser på et norsk forsøg med 3!?! mink. Man kan for det første ikke konkludere noget ud fra et forsøg med så få dyr, for det andet er mink rovdyr (altså stort set udelukkende kødædere), hvorimod hunde jo er omnivore (altså altædende). Disse 2 dyregrupper har markant forskellig fordøjelse og derfor kan man efter min mening ikke bruge dette forsøg til noget som helst.

Tænk og test fandt altså ud af at alle hundefodertyperne overholdt mindstekravene, men at de derudfra konkluderer at fodrene er lige gode at fodre med, det synes jeg faktisk er lidt groft.

Det var også tankevækkende at den dyrlæge fra landbohøjskolen som udtalte sig omkring forsøget, er ansat på institut for genetik. Der var åbenbart ingen af dyrlægerne fra smådyrsklinikken eller institut for ernæring som ønskede at lægge navn til!!!!

• #46   25. sep 2005 Camilla hørt hørt..... derudover vil jeg også give de folk ret, der forslår jer at lade din hund "arbejde" for føden... da det er godt for flere ting 1din hund forsluger sig ikke (og er i mindre risiko for at få mavedrejning)... 2 din hun bliver aktiveret i hjerne og krop, hvilket giver en mentalt sundere hund.... og 3 det er bare så meget sjovere at fodre på den måde, og giver dig og din hund et godt samværd....

daglig fodermængde deles i feks. 3 portioner.
    1- søgning ( smid det ud på græsset/ gulvet og lad den snuse og spise sig frem til det.)
    2- kontakt øvelser ( sit / stå / dæk / på plads / high five / zik, zak osv. osv.) altså øvelser / træning i nær kontakt med din hund.
    3- problemløsning`s øvelser ( fyld en cola flaske (plastik) med foder og lad hunde SELV få det ud (uden at ødelægge flasken)...gem lidt foder under en kop, og lad hunden kører rundt med koppen til den vælter og foderet kan ædes.... leg gemmeleg med foder ( ligsom du ve fugl/ fisk eller midimellem da du var barn)....

God fornøjelse

Lykke

• #47   25. sep 2005 Lykke: måske ikk så meget aktivering på en dag for hun er blot en hunde hvalp på 11 mdr. (ej stille for mange krav i løbet af en dag)

Tænk på dette, at hvalpe fra ca. 2 mdr. og frem til voksen alder - ca 2-2 1/2 år - følger hvalpe's og mnneskesbarnet's mentale udvikling sig næsten ens.:

Mental udvikling hos hvalpe og menneskebørn:
    3 mdr. hvalp ~ 3 årigt barn
    4 mdr. hvalp ~ 4 årigt barn
    5 mdr. hvalp ~ 5 årigt barn
    6 mdr. hvalp ~ 6 årigt barn
    osv
    frem til ca voksen alderen.

• #48   25. sep 2005 hovsa jeg mente naturligvis en hvalp på 11 UGER

Kommentér på:
Hvad skal jeg gøre?

Annonce