{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.400 visninger | Oprettet:

blandings hunde {{forumTopicSubject}}

jeg synes lidt at jeg har oplevet nogle der har meget imod blandingshunde... jeg ved da godt at min lucky er en rigtig rundkørsel af mange forskellige racer, og man skal nok ikke lave sådan en slags hund igen.. men hun er indtil en rigtig god hund som er rigtig lærernem... og jeg kan ikke se noget problem med at jeg har sådan en hund, for hun skal jo kun bruges som hyggehund, hun skla jo ikke til nogle stævner eller avles på, aligevel er der nogle der mener at jeg burde få en renracet.. hvorfor det egentligt?
man kan da godt havde en blandingshund til hyggehund, der behøver det da ikke at være renracet ?
hvorfor er der en så stor modstand for blandingerne ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  blandings hunde
  • #1   17. mar 2008 Jeanettet -hvis man vil misforstå kan man osse det...

Til dags dato har jeg ikke set en eneste herinde der har påstået at blandingshunde var dummere, dårligere, grimmer osv en tavlehunde...
    Blot at man ikke bør avle på dem, og at man er uforstående overfor at folk bevidst laver skøre/sjove/underlige planlagte blandings-parringer...

• #2   17. mar 2008 Jeg har heller ikke noget i mod blandingshunde..
    Men tror det er pga af sygdomme, og nogle gange blander folk nogle racer sammen der ikke passer sammen temperaments mæssigt og sinds mæssigt og lign..

• #3   17. mar 2008 Michelle *stop AR *: altså nu har jeg oplevet folk der mente at jeg ikke var velkommen i bestemte grupper fordi min var en blanding... og folk der direkte har sagt til mig at jeg skulle aflive den og finde en renracet... jeg har jo heller ikke tænkt mig at avle på lucky... er jo selv ved at læse til avlskonsulent så bliver simplehent terpet igennem avlens kunst

• #4   17. mar 2008 Men jeg vil så vove den påstand, at en blandingshund kan være lige så sund og rask, som en renblodet racehund.
    De renblodede racehunde kan jo i øvrigt lige så vel være raske smittebærere (hvis man kan kalde det sådan) af div. sygdomme - og det kan godt være at man lave en masse undersøgelser, og nu har der været så og så mange generationer uden den og den sygdom, men så lige pludselig - ups så er den der igen ....
    Men for at bevare racepræg/udseende/temperament o.s.v. så er det fint at holde de enkelte racer hver for sig, ellers kommer de jo alle til at ligne hinanden ;o)

• #5   17. mar 2008 Fordi folk er så skide hovski snovski med deres rene hunde med tavle smiley vil altid vælge en blanding, dem er der ingen andre der har lavet 1000000000 kopier af! Mine hunde er specielle og unikke, det er en labrador, dobermann eller hvilken som helst anden renracet ikke i mine øjne smiley
    Folk skal jo ha noget at gå op i!!!
    Men nyd din dejlige blanding...

• #6   17. mar 2008 Det vil jeg os give dig ret i kirsten..
    Mischa har f.eks ingen stamtavle, og min svigermors chi har. og der har allerede været mange problemer med hende..
    Nu ved jeg så at mischa er ren chi, men i princippet kan man vel aldrig være sikker når der ikke er tavle på..
    Sygdomme er jo ikke noget man kan ungå.. desværre..
    Men man kan da gøre et forsøg..

• #7   17. mar 2008 Jeanette -ok, ja nu har jeg selv haft blandingshunde herinde, og kender da flere ligeså med blandingshunde, og har endnu aldrig hørt det du fortæller, og kan dårigt forestille mig hvem der skulle sige sådan.

De her på siden der i debatterne lægger tydeligt vægt på stamtavlen ved avl osv, kunne jeg under ingen omstændigheder forestille mig sige noget sådan, så det kan dårligt siges at være kendetegnende for siden...

Grunden til folk taler for at kune tavlehunde bruges i avl, har bl.a. noget med sundhed at gøre. Den er ikke en garanti for sunde hunde, men et værktøj til at se hvad sandsynligheden for div arvelige sygdomme er.
    Herudover giver tavlen nogen muligheder som man ikke har med blandingshunde...

Men det har nu af hvad jeg har set og oplevet aldrig haft noget at gøre med, at blandingshunde er dummere eller dårligere end tavlehunde.

• #8   17. mar 2008 Mette -som jeg lige har skrevet: tavlen er ikke garanti for en rask hund. Men gider man bruge tiden på at undrsøge anerne øges sandsynligheden for at få en rask hund gevaldigt...

• #9   17. mar 2008 Michelle *stop AR *: der er jo også i nogle racer hvor man bevist avler dem helt genetisk forkerte... og så er tavle da ikkke særlig godt... det sker jo også inde for hesteverden.. at du avler bevist på nogle sygegener for at få racepræget igennem

• #10   17. mar 2008 Jeg har også oplevet chikane fordi min hund er en blanding.. derfor er jeg på dupperne når folk er ude efter dem.. Jeg nægter at få at vide jeg er en dårlig hundeejer fordi jeg har blandinger..

• #11   17. mar 2008 Hmm tror heller aldrig folk ville sige til mig jeg er en dårlig hundeejer fordi jeg har blandinger smiley og de er reddet fra gaderne i Grækenland... Har aldrig hørt et ondt ord om det i hvert fald...

• #12   17. mar 2008 Mie
    Hvad er dog det for en gang sludder du kommer med.
    Nu har jeg haft 3 RENracet jack russell terrier, de to har jeg endnu og de ligner ved gud ikke hinanden. Hverken i udseeende eller temperament, så lad være med at udtale dig om noget du ikke ved

• #13   17. mar 2008 Jeanette -osse her er tavlen noget værd (selvom jeg er enig i at det er "lidt" tumpet at avle racer så overtypede at det kan give helbredsproblemer)

I de tilfælde kan man kigge i hundens aner og se på deres helbred, samt man jo bevidst kan vælge en hund der ikke er så ekstrem i sine træk.

Og så er der jo i øvrigt forskel på klubber og hvilke oplysninger man kan få af tavlen...

• #14   17. mar 2008 Jeg har da også fra enkelte steder måttet høre for, at mine da bestemt ikke lignede dét som jeg påstod ...... men når nu jeg HAR set forældre og bedsteforældre til mine hunde, så er det så fint som det kan være - og de er alle søde og rare.
    Og ja - jeg er enig i, at når og hvis man parrer en blandingshund, så skal temperament, størrelse etc. selvfølgelig harmonere til et vist punkt og ikke længere. Det KAN jo altid blive noget FOR besynderligt og det hvis det ligefrem gør at hunden bliver syg før tid, så er den helt gal.
    Og så igen - der er jo også nogle racer der er SÅ renblodede at de næsten ikke kan trække vejret etc.

• #15   17. mar 2008 Mie -det har da absolut intet med snobberi at gøre.

Min Møffe var bestemt en ener og helt unik. Men samtidig en MEGET tåbelig blanding, som en eller anden "opdrætter" ikke havde tænkt ordentligt igennem...
    Men et kig på Reiki, og jeg synes han er ligeså speciel. Typen er den samme som hos andre islandske fårehunde, men alligevel skiller han sig ud.

• #16   17. mar 2008 Kirsten -om racen er renblodet har da ikke en fløjtende fis at gøre med om den kan trække været eller får arvelige sygdomme???

• #17   17. mar 2008 Michelle *stop AR *: jamen man ser da stadig at det er den pengisser der han den fladeste næse der bliver højeste kåret til kåring.. og den gravhund med den længeste ryg der bliver højeste kåret selvom pengisiren ikke kan trække vejret bliver ejeren/avleren jo belønnet ved at få den højt kåret og så synes jeg altså ikke at der er noget ved stamtavle hvis det er på den måde... men jeg er jo heller ikke efter folk der har en renracet... for alle hune er jo søde og gode.

maj-Britt L: husk at holde den gode tone... det er ikke meningen at vi skla blive uvenner...

• #18   17. mar 2008 maj-britt - men alligevel har man ku se hvilken race det er ikke?? Det er det jeg mener. Selvfølgelig er dine hunde unikke for dig selvom de er renracede. Men ikke for andre. Alle andre med forstand på hunderacer vil kunne se det er en jack russell. Det er det jeg synes er kedeligt... De ligner jo i snit hinanden...!
    Og desuden ved jeg godt hvad jeg taler om, så lad være med at skrive nedladende til mig, tak. At du blir oprørt over mit indlæg kan jeg ikke tage mig af.

• #19   17. mar 2008 Michelle *stop AR * - tænk på nogle af bulldog-racerne (og katteracerne) - de er fremavlet til at blive SÅ fladnæsede at åndedrættet bliver hæmmet, og det er derfor de snøfter, snorker og rumler hele tiden - spørg bare dyrlægerne - de vil bekræfte det jeg siger (jeg nævnte bare ikke en race, for ikke at træde nogle over tæerne - undskyld til jer med Bulldogs - hundene er søde nok, men det er princippet jeg er inde på - altså den såkaldte rene avl).

• #20   17. mar 2008 Jeanette -det er ikke helt rigtigt. På mange af de ekstreme racer er man begyndt at avle lidt væk fra de helt ekstreme træk. Og her er tavlen jo en hjælp.

Men lad os antage at en engelsk bulldog på en udstilling bliver præmieret godt nok til at opfylde kravene. Jamen så har vi stadig sundhedstjek den skal igennem -og hvis ikke sundhedsstatussen er ok, jamen så skal den jo stadig ikke indgå i avl...

• #21   17. mar 2008 jeg har da også set et par gange at hvis man ikke har tavle på hunden skal den stå under en blandings hund..

• #22   17. mar 2008 Michelle - synes tit folk med tavlehunde ikke kan få næsen ned fra skyerne. De kan tillade sig at blive meget grimme i munden fordi DERES hund er der tavle på osv.

• #23   17. mar 2008 Kirsten -det har jo intet med ren avl at gøre, men med overtypning, og dette sker osse når folk laver hunde uden tavle af de typer.

Min point er ikke at der ikke er problemer med at avle på den slags hunde med medfødte sundhedsricici, men at de problemer ikke skyldes tavlen -snarere tværtimod. Netop ved disse racer ser jeg et stort problem når der avles uden tavle.

• #24   17. mar 2008 Mie -og her er det jeg mener misforståelserne sker. For (med få undtagelser) er tavlehunde-ejere altså osse bare hundeelskere, ligesom dig og mange andre.

Jeg mener ikke man bør avle på blandingshunde, og kan ærlig talt ikke finde noget der taler for den slags avl -MEN det er da ikke ensbetydende med at jeg ikke kan se udover min egen næsetip, eller at jeg synes blandinger er mindre søde eller dejlige end min renracede?

• #25   17. mar 2008 Ch -lige netop den har jeg ikke set. Men måske jeg render rundt med skygklapper så.

Ved nogen racer synes jeg dog det er tæt på at forholde sig sådan. Ikke fordi "i" er dårligere mennesker, men fordi jeg ikke forstår at man kan købe lige netop de racer uden tavle, uanset hvad man så ønsker at bruge den til...

Med andre racer har jeg det lidt sådan at "herregud, hvis ikke man ønsker udstilling, avl, eller på anden vis har behov for tavlen, så er det jo ok" -det jeg ikke forstår er når folk så senere vil avle, for så burde de (i mine øjne) have valgt en tavlehund...

• #27   17. mar 2008 Michelle *stop AR *: jeg har også været til hundeudstilling som tilskuer. og der var det aligevel de samme slags der fik første pladsen... dommerne lover bod og bedring. men der sker jo ikke noget... det sker også i heste verden... men det er jo ikke det indlægget handler om.. det handler om at blandingshunde er lige så gode som tavlehunde og omvendt

• #28   17. mar 2008 A;h -og lige netop den udtalelse har jeg ALDRIG hørt herinde. Og som Ch osse påpeger, så er det jo ikke fordi blandingshunde er dårligere end tavlehunde, men blot fordi vi er nogen der mener at blandingshunde ikke hrer til i avlen...

Det har intet at gøre med at din hund er mindre dejlig.

• #29   17. mar 2008 Ch hende den dumme - jamen det er jo også det jeg må lægge øre til - ikke kun på HG, men også IRL

Michelle - stop AR - desværre er der en masse der rent faktisk <b>HAR<B> næsen helt i sky p.g.a. deres tavler, præmier etc. i stedet for at se på, hvilket individ de rent faktisk har i deres hjem (eller måske "kun" en løbegård udenfor - for det er jo ikke engang altid at de får lov til at komme ind i huset).

• #30   17. mar 2008 Jeanette -og der er ingen der påstår andet, så jeg kan ikke se dit problem..

• #31   17. mar 2008 min max er en blanding af semojedespids "mor" og faren er en foxterrie ti hi sådan kan det gå og han er noget af det kærligeste der er af en hund

• #33   17. mar 2008 Kirsten -nu synes jeg altså du bliver lidt grov. A man har tavlehund har da intet at gøre med at hunden står i en løbegård???

Udstillingshunde er jo altså osse hygge-/familie-hunde på ligefod med alle andre hunde...
    Tror ikke der er forskel på antallet af tavle-/ikke-tavlehunde der står i løbegård, beklager...

Og at man taler for tavler, hvordan dælen kan det gøre en til en dårligere hundeejer???

• #34   17. mar 2008 A;h -så prøver jeg at omformulere det:o)

Du skriver: "jeg ser heller ikke noget problem i blandingshunde.
    det er stadig en hund og den er ligeså 'rigtig' som en med tavle.
    hvis nogen siger til dig, at du skal få din hund aflivet blot fordi den er blandet, så synes jeg godt nok, at det er helt hen i vejret.."

Og jeg siger så blot at ingen har påstået andet (altså at tavlehunde er mere rigtige). Blot at blandingerne ikke hører til i avlen...

• #35   17. mar 2008 Michelle *stop AR *: du kan ikke se at det er lidt sårerne at man for at vide at ens hund ikke er lige så god som en anden hund ????.
    og nu snakker jeg jo generelt . det er jo derfor at jeg har oprettet denne tråd

• #36   17. mar 2008 Jeanette -jo det kan jeg da... men hvor bliver det sagt??? Som sagt har jeg ALDRIG set nogen herinde påstå det.

• #37   17. mar 2008 Mie der findes mange 1000 hunderacer og mange er ikke repræsenteret i DK så hvis man ønsker en racehund som ingen kender er der altså rig mulighed for dette

• #38   17. mar 2008 jeanette jeg har en med og uden tavle og de synes tit at det er ham uden der er sjovest at se på da han er noget særpræget

• #40   17. mar 2008 LOL Bothe

• #41   17. mar 2008 Hvis man taler for tavler er man ingen dårlig hundeejer, og hvis man taler for blandinger, så er det præcist det samme som er gældende.
    Endelig kan jeg så kun opfordre tavlefan at læse artiklen i det seneste nummer i DKK bladet. Så kan må læse hvad man nu er på vagt over for i dkk regi når vi snakker avl og rene racer_____

• #42   17. mar 2008 Michelle - ved da godt, at det ikke er alle tavlehunde der bliver spærret inde i løbegårde - nu er det de udstillingsfikserede jeg taler om - mange af dem har flere hunde og det er nærmest umuligt at have så mange hunde indenfor. Forståeligt nok - men så er det selvfølgelig andre ting de fokuserer på. Det er ikke altid hygghunde og det ved jeg godt.
    Men stadigvæk så har jeg selv snart fået SÅ mange hug p.g.a. manglende stamtavler o.s.v. - måske det er dét der får mig op på barriererne.
    Og undskyld den fede skrift - fik lige lavet en fejl der - det var ikke min mening af "råbe".

• #43   17. mar 2008 Der hvor jeg syntes problemet er, er når folk blander racer som ikke vil harmonere,
    dvs. slædehunderacer med hyrdehunde. jagthunde med hyrdehunde osv. der kan man godt være rigtig uheldig!
    Desuden syntes jeg altid det er synd at avle hvis sundheden ikke er i orden, syntes specielt ved store racer bør hunden altid HD fotograferes, det er synd hunde skal sættes til verden og blive syge.

Jeg har læst om nogle rigtig uheldige ting
    I USA mente nogen at det ville være fedt at få en ulveblanding (ved godt at det så bliver en hybrid) Da ulven er meget agressiv ville de bruge en meget rolig vaps så valget faldt på en malamut da det er en meget fredelig og rolig race! Resultat! Dræbermaskine som var så vild at alle hurtigt blev aflivet. De gik efter struben - !

En anden historie.
    Blanding Husky/rotweiler blandet med Malamute/border colli
    Hende som lavede denne blanding mente det ville være perfekt fordi alle hunde kunne være familiehunde.
    Hun står nu med et kuld hvalpe (der nu er lidt ældre) hvor alle er adfærdsvansklige hunde! Ejerene kan simpelthen ikke opfylde hundens behov!
    de er smukke ja! men...

• #44   17. mar 2008 Snow -den artikel er læst her. Og ja den er da værd for alle at tage et kig på:o)

Kirsten -det bliver vi ikke enige omkring. At man går på udstillinger med sine hunde betyder ikke at de er mindre hyggehunde end alle andre.
    At man udstiller betyder ikke at man har mange hunde. Ej heller at hundende ikke lever som familiehunde når de ikke lige er i ringen...

• #46   17. mar 2008 A;h -jo og den kommer typisk osse i brug i disse debatter...

Men racerne er jo opstået udfra behov (langt de fleste da) så man har avlet på hunde der havde de nødvendige egenskaber og med tiden fået forskellige typer. Efterhånden har disse typer så udviklet sig til de racer vi har i dag...

• #48   17. mar 2008 Der er så mange racer at vælge imellem jeg slet ikke ser behovet for at blande.

Hvad er foremålet med over 400 racer på markedet?

• #49   17. mar 2008 ah: netop..

selvfølgelig skal man tilpasse sig størrelse osv..

eks. hvis jeg gerne vilavle på min hund.. skal hanhunden være samme str. som min egen og går bestemt efter samme farve og hårlængde og når jeg kan stp inde for begge køns sundhed, kan jeg ikke se problemet i det..

• #50   17. mar 2008 Michelle *stop AR *: igår blev min tråd fuldstændig ødelagt af en man der mente at jeg ikke havde ret til oprette den tråd da min hund var en blanding. og han endte faktisk med at svine mig og en anden blandings ejer så groft til at han blev smidt ud..

Min blanding er en blanding af rottweiler (faren var ren) moren var en broholmer-slædehund og terrier blanding... og lucky lærer super nemt og super hurtigt og minus er at hun er fræk som en slagterhund... jeg kan ikkerigtig lige sætte finger på hvike af racerne hun ligner.. men jeg kunne heller ikke ladrig finde på at lave sådan en blanding og hun er de eneste af den slags blanding jeg køber...

• #51   17. mar 2008 C*uden papir... -efter samme farve og hårlængde???

Det er så noget af det der betyder mindst i min verden. Det væsentlige for mig er nu mere hvilke typer man blander, når nu man har valgt at blande...

• #52   17. mar 2008 Ch.........

"Nej, man kan ikke skære alle over én kam, men trods alt ser man flere eksempler blandt tavlehundeejere end blandt andre, på at hvis hunden ikke lige opfylder ejerens ambitioner, enten trænings- eller udstillingsmæssigt, så ryger den bare ud og bliver erstattet af en anden."

Hvor i alverden har du det fra?

Kikker man i markedet, DBA og alle andre steder er det da tavleløse der sælges på stribe.............

• #54   17. mar 2008 Jeg er kæmpe fortaler for tavler,
    min vaps har skæve ben men jeg kunne aldrig finde på at skifte ham ud

CH Jeg har også mødt nogle af dem der erstatter vovser og dem er jeg nødt til at tage dyb afstand fra!

det er ikke et spørgsmål om tavle ikke tavle, blandinghund ikke blandingshund

Det er et spørgmål om at bruge hovedet når man arbejder med dyr! Jeg har også mødt folk med tavleløse hunde som skyder hunden omme i haven fordi den ikke er som de vil have! Er de bedre end dem som sælger hunden til et godt hjem når den ikke kan bruges mere i deres avl?

Jeg tager hatten af for dem som har sikret nogle gode gener i deres avl men godt ved de ikke kan give hunden hvad den behøver også finder et godt familie sted til den.

• #55   17. mar 2008 Jeg vil nu osse mene at køber man tavlehund, så har man den osse for hundens skyld -præmier osv er jo "bare" en bonus hvis man er til den slags... (og self et redskab til senere avl osv)

Langt de fleste hundekøbere, OSSE med tavle, køber jo ikke med avl for øjet. De køber en familiehund...

Og at tavlehunde bare bliver kastet ud til højre hvis ikke de dur har jeg nu heller ikke set... Synes da jeg ser flere blandinger på markedet end tavlehunde,..

• #56   17. mar 2008 Jeg mener stadig man skal passe på hvad man putter sammen i blandingshunde, nogle blandinger er altså ikke skide heldige

• #58   17. mar 2008 Og i øvrigt enig med litle B'ee.

Der ER forskel på at købe til en bestemt brug og at købe en familiehund (det sidste er dog tilfældet for størstedelen af tavlehunde osse)

Reiki er da i øvrigt et udemærket eksempel. Opdrætter har valgt at udstationere ham fordi han gerne skulle bruges i avl. Dvs at han self skal udstilles, sundhedstjekkes og hvad ellers hører til.
    Men skulle det mod forventning vise sig at han ikke dur, ja så bliver han da stadig her hos mig og er stadig en dejlig hygge- og familehund...

• #59   17. mar 2008 Ch -og her er det så jeg mener man skal skelne mellem de forholdsvis få opdrættere og den gængse tavlehundekøber.

En opdrætter kan jo ikke have 15 hunde rendende fordi ½-delen af dem ikke duede i avl.

En del jægere sælger osse deres hunde (blandinger eller ej) hvis de f.eks. er skudræd...

En politimand kan heller ikke have en hund der ikke dur til arbejdet hvis han er hundefører.

Og ja, sådan kan man blive ved. I nogen tilfælde er det en nødvendighed, og jeg er så iøvrigt af den mening at langt de fleste hunde ikke tager skade af at skifte hjem (så læge vi ikke taler igen og igen self). Så hvorfor ikke give dem et hjem hvor de er værdsat til det de nu skal bruges til om det så er avlshund eller sofa-kartoffel?

• #60   17. mar 2008 jeg synes bare at folk er lidt for meget efter blandings ejerne. det første folk sagde til mig herinden da jeg kom herind: det er nok ikke så smart at avle på den der... øhm det har jeg jo heller ikke tænkt mig og har heller aldrig givet udtryk for

• #61   17. mar 2008 Wooooooooow....Hvad sker her?? Jeg har en hund med og en hund uden tavle....Jeg har ALDRIG oplevet at blive svinet til p.gr.a. Blackie.. Lotus er købt som udstilliingshund OG som familiehund, for det findes faktisk!!!!. Nu viser det sig så at Lotus ikke er SUPER udstillingshund, so be it.....Hun er stadig den skønneste blomst herhjemme!!! Nu er jeg jo til labber og det har en del arvelige sygdomme at slås med (som de giver videre, uanset om de avles med eller uden tavle!!!). Derfor kunne JEG ikke købe en lab uden at have tjekket forfædre i hovede og r**......Det har jeg KUN mulighed for, hvis hunden har DKK tavle!!!! Hvor mange hunde, som bruges i blandinger er tjekket for HD, AA og øjne??¨
    Og jeg kunne iøvrigt aldrig komme i tanker om at se ned på folk, som har en blandingshund. MEN jeg kan godt ind imellem tænke at mange mennesker ligefrem BEDER om problemer ved at købe visse typer blandinger.

• #63   17. mar 2008 dam, nu er det jo også to selskabsracer som er blandet og det er garanteret rigtig dejlige hunde.

Jeg syntes at når man blander slædehunde med jagthunde er det uforsvarligt fordi de er så forskellige i deres behov og man ved ikke hvad man får. Mange slædehunde/spidshunde er MEGET selvstændige og det kan godt give udfordringer.

Alt i alt når man køber hund bør man tænke over hvor den kommer fra og hvad den enkelte hund kræver. Hvis alle gjorde dette ville der ikke være så mange hunde på markedet.
    Ser utroligt mange gange... jeg må sælge fordi jeg ikke længere har tid!
    HALLOOOOOO undersøg først hvad racen (raceblandingen ) har brug for og derefter anskaf hund

• #64   17. mar 2008 A;h -Synes da ikke Mette stiller sig som dommer. Men nogen blandinger ER at bede om en svær hund der kan få en del problemer.

Der er jo ingen der forbyder en at købe den -men så kan man vel næppe tillade sig at tude herinde når/hvis det går galt...

Fornylig var der en husky/labrador blanding i markedet. Solgtes med begrundelsen at den var for energis, så de havde ikke overskud til at aktivere den.
    -jamen hvad forventer man??? der er husky i den, den SKAL være en energibombe...

Mange kigger desværre på blandingshunden og ser en sød hund og ikke mere end det. Her BURDE man jo kigge på om de racer den er blandet af hver især er nogen man kunne magte, for man ved jo reelt ikke hvilken af disse racers egenskaber (eller blandinger af egenskaber) hunden vil få.

• #65   17. mar 2008 Michelle... JUBIII netop! lige min mening

Chunta er vovse med tavle, dejlig dreng, kæledække osv og ja jeg går også til udstilling (godt nok for sjov) for tænk man må faktisk godt udstille for sjov!
    Jeg er også super træt af at blive kaldt snobbet fordi man vil have racehund. Det er et valg jeg tager, jeg syntes bare man skal bruge hovedet i ALT avl. Lad nu være med at blande hunde med så forskellige behov at hunden ikke kan få dem opfyldt

og Hundeejer, vær sød at undersøge om den hund du køber også passer til dig

• #67   17. mar 2008 jeg tuder da ikke over min... jeg er da lige præcis rigtig glad for min og "tuder" over at folk tror at de skal bestemme hvilken hund der er dårlig og hvilken hund der er god

• #68   17. mar 2008 Ch -ja kald mig bare dårlig hundeejer, men jeg ELSKER ikke min hund. Men jeg holder dælme uendeligt meget af den...

Og nogengange Ch, er at videreformidle hunden faktisk en MEGET hård beslutning netop fordi man holder af den.

Reiki har boet et sted før mig, og jo de kunne da sikkert have beholdt ham, og ladet ham leve med mindre end hvad han havde behov for.
    Men med ham sendte de et brev bl.a. om overvejelser omkring beslutningen, og jeg er på ingen måde i tvivl om hvr meget de holdt af hunden.
    Jeg synes det er en ærlig sag at erkende at hunden ikke passer ind hos en, eller at man ikke længere kan give hunde hvad den har behov for.

-så længe det ikke drejer sig om at man fra starten har været tåbelig og urealistisk i sit valg af hund.

Og som allerede skrevet -jeg mener helt bestemt at langt de fleste hunde uden problemer kan skifte hjem så længe vi ikke snakker om at gør det igen og igen.

• #70   17. mar 2008 Åhhhh altså - jeg har lige siddet og skrevet en hel masse og får trykket forkert et enkelt sted - og vupti alles ist væk.
    NÅ det bliver den korte udgave - jeg vil lade noget af det jeg have skrevet gå ud for i stedet at komme med et eksempel:

Jeg har en nabo, der går MEGET op i sine dyr. Hun har vist altid haft hunde og jeg er SÅ hamrende træt af hendes prædiker (og andres også for den sags skyld) om, at jeg er noget nær sindssyg fordi jeg har købt hunde UDEN tavle - man ved jo aldrig hvad man får og de kan være syge o.s.v. o.s.v. - behøver jeg at fortælle at jeg ser rødt - synes jo selv at mine vovser er aldeles dejlige. Men set i forhold til dette - så har denne nabe ikke haft en hund, der blev over 7 år gammel ...... ganske enkelt p.g.a. aflivning p.g.s. HD, hjertesygdomme, mentale tilstande (går ud fra at det hundens) o.s.v.

Og så er det jeg spørger - hvordan kan det være at ca. 10-15 hunde i den grad ikke kan tilfredsstille ét menneske - vi taler om en person, som går til træning og udstiler her - hvorfor ikke sige: Jamen Okay Trofast, du er desværre ikke til udstillinger, men du kan få et godt liv med nogle piller, en guldkur, operation eller lignende og så kan vi da altid ha' det rart sammen i de gode år du nu har tilbage .... MEN NEJ - i samme øjeblik diagnosen er stillet - så er det YT af min kiosk.

Jeg har hørt om rigtig mange hundeejere af den slags og det er sørme lige før jeg skal have en stak KLeenex for jeg mener ikke at det bør være enden for et dyr bare fordi den ikke er udstillingsegnet.

Og dermed tilbage til tavlen - hvad glæde har hun af den ????

• #71   17. mar 2008 jeanette ingen siger din hund er dårlig

ingen hunde er dårlige, folk kan være dårlige ejere! (og nej det er heller ikke angreb på dig)

Alt i alt ender denne diskution ud i konklusionen!
    Der ville ikke være problemer med hunde hvis folk satte sig ind i hvad de anskaffer sig for en race! der er ikke noget værre end at høre ordene! ej hvor er din hund flot sådan en har jeg altid godt kunne tænke mig for jeg syntes bare de er sååå flotte.
    Jeg svarer altid, ja smukke er de og gode hvis du har 2-3 timer HVER dag til at bruge på at aktivere din hund. ellers skal du nok overveje at finde en anden hund du syntes er flot

• #73   17. mar 2008 A;h -og indtil vider har jeg ikke set påstået at talen er en garanti...

Jeg synes jeg gentager mig selv, men prøver igen: en tavle er et værktøj til at se på sandsynligheden for at hunde for f.eks, HD.

Dårlige opdrættere findes alle steder -osse blandt tavlehunde. Men med tavlen er det noget nemmere at vælge et dårligt opdræt fra udfra hvad man kan se i linierne...

• #74   17. mar 2008 Og JO der blever osse valgt tavlehunde "fordi de ser søde ud"...

Men nu er det jo MANGE blandingshunde der bliver valgt ud fra det kriterie (et kig herinde vil da i hvert fald vise nogenlunde det)

• #75   17. mar 2008 Jeg må indrømme, at jeg også er stødt på "snobberiet" herinde - forstået på den måde at personerne glemmer at vi alle her har en fælles passion - HUNDE.

Og en hund er en hund, om den så har den fineste tavle, er raceren uden tavle eller er en blandingshund af to eller flere racer.....

I de tilfælde, hvor jeg personligt er stødt på det, har det været ejere af tavle hunde, som retter "anklager/bebrejdelser" i mod ejere af racerene uden tavle eller blandinger - aldrig den anden vej....og dog der er jo den klassiske "blandings er mere sunde...."..?

Foreksempel blev jeg personligt mødt med kommentar, om at jeg ikke "måtte" have min racerene Golden under race -kategoerien Golden retriever - da jeg ikke kan fremvise et direkte stykke papir på ham. Og undskyld mig men det er f....... en gang fis i en hornlygte.....Jeg vil og kan da ikke oprette ham under kategorien blandingshund, hvad skulle jeg så skrive han var en blanding af golden x golden...???

Jeg er hverken for tavle hunde eller imod tavle hunde - har selv haft tavle hunde.

Jeg er hverken for eller imode racerene hunde, uden tavle - jeg har selv haft og har en nu.

Jeg er hverken for eller imod blandingshunde - har dog aldrig selv haft en.

MEN jeg er for at alle hundejere er deres rolle værdig, i forhold til eventuel avl, opdragelse og i det hele taget det at have hund.

Jeg tager dybt afstand fra bare at sætte hvalpe i verden, - hovedløsavl. !!!
    Hvis man vil have hvalpe, så er det da ens pligt, at have tingene i orden, at få tjekket begge hunde igennem - med eller uden tavle!

For lige, at runde hele min kommentar af - så stammer alle vores fine, dejlige, og helt fantastiske hunde fra blandinger *S*

Og sidst men ikke mindst alle hunde kan blive syge både genetisk og "slid" - om der er tavle eller ej. Måtte selv tage alt for tidlig afsked til en meget fin og elsket tavle hund.

Så reskepter nu hinanden, og hver jeres valg af hund - og så stå sammen imod hovedløs avl, hundehandlere og misrøgt!

• #77   17. mar 2008 A;h -du skrev at man lige skulle huske at tavle ikke var = sygdomsfri -og det svarede jeg på...

*bare mig* -jeg synes nu jeg møder den med omvendt fortegn TIT... Blot et kig her i tråden "tavlehund=snobberi`", "tavlehund = ikke hyggehund", "tavlehund=indavl"
    -det er et af de argumenter jeg synes ofte kommer op i diss debatter...

Så jeg synes da vi skulle blive enige om at det går begge veje.

• #79   17. mar 2008 Sorry, jeg var lige i bad og skulle også have tid til at klappe lidt på mine stakkels hunde. Jeg er splittet!!! Tavlehundejerne er imod mig, fordi jeg har en blandingshund.....Hyyyyyl.... Blandinghundeejerne er imod mig, fordi jeg har en tavlehund.......Hyyyyyl...
    JEG dømmer ingen, men tænker ind imellem mit!! Og så vidt JEG har forstået er der endnu ikke forbud mod at tænke?? Netop det eksempel, som Michelle kom med, en lab (fordi så bliver det en super familiehund (!!!!)) blandet med en husky, hvor man så åbenbart har ment at labbens temperament kan overgå huskyens mere "iltre" temperament. Det gik så ikke, så nu må vi sælge den!!! Surt show.....Jeg VED hvad jeg køber, når jeg køber en tavlehund.. Jeg har mødt både mor og far!!! Jeg kan gå ind på hundeweb og tjekke sundhedsstatus LANGT tilbage.....Jeg får ingen garantier, nej.. Men JEG kan gøre mit til at min hund er så sund som overhovedet muligt...

• #80   17. mar 2008 Jeg må indrømme, at jeg bliver en smule harm over at høre, at jeg åbenbart hører ind under hovsi snovski gruppen - bare fordi min hund har en stamtavle..

Hvorfor kommer der altid sådanne angreb??
    folk med tavlehunde er alle snobber - bare fordi de vil sikre racens bedste??
    Og blandingshunde er de sødeste (og sundeste) fordi de ikke har en tavle ???

Helt ærligt, så tag dog og læs det der står..
    Ingen siger at blandingshund er noget lort, der bare skal aflives... Ja jeg har ihvertfald ikke læst det herinde...

Vil man lave hvalpe, så har man et ansvar for, om hunden er sund nok til det. man skal se på hundens baggrund, for at vurdere om der er risiko for diverse sygdomme eller skavanker (HD/AD)..

Hvorfor kommer denne debat op hele tiden??
    Hvorfor ikke bare acceptere, at folk med tavlehunde IKKE er snobber (vil nok næsten sige tværtimod) og folk med blandingshunde elsker deres dyr lige så meget som tavleejere gør??

Helt ærligt...

• #81   17. mar 2008 Michelle: det skriver jeg heller ikke, at det ikke gør - men jeg skriver udfra hvad jeg selv har oplevet.....hvilket er den anden vej rundt. Dermed ikke sagt at der ikkes findes både sort og hvidt - billedligt fortalt- der altid to sider af en sag......Men det var jo heller ikke så meget pointen med mit oplæg.....

• #82   17. mar 2008 "Bare mig" -du skriver "I de tilfælde, hvor jeg personligt er stødt på det, har det været ejere af tavle hunde, som retter "anklager/bebrejdelser" i mod ejere af racerene uden tavle eller blandinger - aldrig den anden vej....og dog der er jo den klassiske "blandings er mere sunde...."..?"

Og det er blot til det jeg spørger om ikke vi kan være enige om at det går begge veje, eftersom du i dit ejet indlæg allerede er ude med riven efter tavlehundeejere ("snobberi") ;o)

Og så stammer alle hunde ikke fra blandinger men fra typer... For dengang de første racer blev grundlagt var der jo altså kun visse typer. Så der kan vel dårligt være tale om blandingsavl i nutidens forstand;o)

• #83   17. mar 2008 Vil lige have noget på det rene her - jeg siger ikke hundejere af tavlehunde er = SNOBBER.....Hallo himmel og hav.....jeg har selv været den stolte hundejere af en tavlehund.

Det jeg mener er at jeg har oplevet "snobberiet" fra den kant enkelte gange (vær sød lige at bide mærke i "" - de har en betydning) *S*.....

Den anden vej runde findes debatten jo selvfølgelig også - som tidligere skrevet der er ALTID to sider af en sag.....

Men skal jeg være ærlig synes jeg det hele er en gang fis - ja fis i en hornlygte.....For det burde ikke være sådan at man skulle "forsvare" sine valg i forhold til hundekøb......

• #84   17. mar 2008 *bare mig* -at det ikke burde være nødvendigt kan vi såmænd godt blive enige i...

Men som jeg ser det, så er stort set alle de her tråde for/mod blandinger startet af blandingshundeejere, med argumentet "hvorfor mener i ikke min hun er lige så sød og dejlig som tavlehunde".

-og det kan jeg dælme blive så træt af at jeg blander mig i debatten, for det er jo ligenetop ikke det nogen siger...

• #85   17. mar 2008 Bare mig - det var såmænd ingen hentydning til dig.
    jeg ser bare oftere og oftere, at det er "i orden" at kalde folk med tavle hunde for snobber...

Det er altså rigtigt ærgeligt, for jeg ser ikke snobberiet, men nærmere bekymringen for eventuelle kommende hvale, når snakken om opdræt kommer på bane.

Nu er jeg ikke opdrætter, men jeg vil ikke udelukke tanken om, at jeg med tiden en dag får et kuld hvalpe. dette vil jeg så ikke gøre "ud i det blå", men derimod sikre mig at mine hvalpe ikke laves af "uheldige" kombinationer.

Det jeg vil frem til er, at man skal lade være med, at skære alle over en kam.
    Bare fordi nogle i en "gruppe mener ét, er det jo ikke ensbetydende med at alle i "gruppen" mener det...

• #86   17. mar 2008 Michelle: i det citat eller udpluk som du har valgt, i det oplæg jeg skrev - står nøgleordet PERSONLIGT......det er altså min personlige oplevelse....altså ikke nødvendigvis den fulde og eneste sandhed - men det billede JEG indtil da havde oplevet.... Jeg slutter ovenikøbet af med - og dog....hvilket jeg betyder at jeg også har oplevet tilfælde at den klassiske standard replik fra hundeejere af blandingshunde - at de i hvertfald er sundere.

Som jeg også skriver til dig længere nede - er vi ikke uenige i at der er flere sider af samme sag -og at alle hundejere "forsvare" hver sin hund. *S*

Føler ikke jeg er ude med riven - skriver for så vidt et meget sobert indlæg.....med opstart i hvad jeg har oplevet.....men kommer da vidt omkring at jeg ikke dømmer nogen eller nogen typer af hunde.....Så min rive holder jeg ude i haveskuret.....beklager bruger den ikke på nettet.

Hver sød at læse, hvad jeg skrev igen - jeg skriver ikke for at støde nogen - faktisk mener denne debat er unødvendig.

I forhold til din kommentar - til min sidste kommentar - så tror jeg inderst inde godt de ved hvad jeg mente, med det skrevne - jeg er ikke uvidende....*S* Det var en forsimplet sammenligning, måske var det dumt af mig at skrive sådan, var ikke klar over den ville blive tolket helt så højtidligt. smiley

Og jeg skriver alt det her med et smil på læben - bare lige til din orientering.....

• #87   17. mar 2008 Anette: helt i orden *S*

• #88   17. mar 2008 Jeanette vil bare sige jeg giver dig ret, jeg syntes os efterhånden det med tavler er blevet for snobbet for nogle her inde.. KUN NOGLE.. Min dyrlæge sagde faktisk at der er mange racer som efterhånden har så mange fejl pga indavl her iblandt nævnte han schæfer, amstaff og golden... Han sagde at tit var blandings hunde "mere" sunde fordi det netop ikke er indavl.....

• #89   17. mar 2008 CH ENIG kunne ikke have sagt det bedre selv =)
    Jeg har fx 2 muskel hunde og de er de mest søde og stille og rolige hunde så er det klar man bliver fornærmet over at læse sådan noget.. Så 10 point til dig , kunne ikke have sagt det bedre selv =)

• #90   17. mar 2008 CH - jeg er meget enig med dig.

Jeg har været lidt væk og kan se at debatten har fortsat hele tiden. desværre uden respons på det jeg skrev længere oppe - det var ærgerligt, for jeg ville gerne have haft jeres mening om det. Måske det kan nås endnu?

Dybest set handler det vel om, at vi alle (i hvert fald flertallet af hundeejere) har anskaffet, for at få en ven - det var mit udgangspunkt - en der skjældent svarer igen, en der ikke sladrer om en, en der altid er glad, en der altid prøver at opmuntre dig, hvis du er ked af det o.s.v. Op i en vis legemensdel om den har tavle eller ej - jeg beundrer rigtig mange smukke hunde hertil og det er hunde både med og uden tavler. ¨
    Det jeg nok vil sige er vel, at "Betyder det egentlig så meget?"

Enhver med bare lidt hundekendskab kan da sige sig selv, at man ikke parrer en alaskan malamute med en cocker spaniel eller lab, at man ikke parrer en muskelhund med kongepuddel o.s.v. Men det er vel sund fornuft? Eller .... ?

• #91   17. mar 2008 Kirsten:

Det er jo DET der er hele essensen i debatten........Det BURDE være sund fornuft......Det BURDE være sund fornuft kun at avle på hunde, som er gennemtjekkede for både det ene og det andet og er fundet raske (ikke bare "ser ud som om den er rask og den har aldrig fejlet noget").... Det BURDE være sund fornuft at være lidt kritisk med sine hvalpekøbere.......Det er så mange "BURDE", som desværre ikke er til stede hos en del folk, der laver hvalpe, blandinger eller tavler. Forskellen er så bare at HVIS du vil lave tavlehunde er der oftest nogle avlskrav. Dem har du ikke hos tavleløse hunde, så det er op til forældredyrenes ejere om de vil satse på det eller ej.

• #92   17. mar 2008 Kirsten vil give dig ret min gamle nabo har fået aflivet 6 hunde igennem de sidste par år fordi de havde diverse skavanker og de var ALLE med tavle. Ud over dette kender jeg en som på 3 år har fået aflivet 3 schæfer inden de var 1 pga skvanker de var med tavle osv kunne jeg blive ved.. Jeg tror stadig på en bladings hund er "mere" sund netop fordi den ikke har været udsat for indavl.. Mange siger os musklehunde uden tavle er mere agressive, men mine er det modsatte de er det roligste på jorden =) Sååå alt det fis om tavler holder ikke helt..
    Men vil da nævne at jeg ikke er imod tavler, MEN er heller ikke imod hunde uden smiley

• #93   17. mar 2008 Jeg må indrømme at jeg ind imellem ryster lidt på hovedet af nogle annoncer herinde.........Kald mig snob eller ej... Der er nogle, som tilbyder deres hanhund eller tæve til parring......Når man så går ind og læser i hundens profil står der f.eks: "Hun/ han er en glad hund, som dog er meget bange for alle nye ting"... Eller :"Hvis man tirrer ham/hende længe nok, går han/hun helt amok, he he he"....SÅ ryster jeg på hovedet og tænker: er det DET vi mangler i en verden, hvor der er annoncer på annoncer på annoncer med unghunde, som man ikke kan klare længere, til salg her og i andre medier?? Er det DE temperamenter vi gerne vil ha`på vores hunde??? Jeg dømmer ikke, men vil heller ikke dømmes fordi jeg går op i, så vidt muligt, at finde en hvalp, som, for MIG, har det udseende, sundhed og temperament, som jeg kan og skal bruge. Jeg ELSKER mine hunde og vil gå gennem ild og vand for dem. Jeg er dybt ulykkelig når der er noget galt med dem og jeg er helt til rotterne, når jeg skal sige farvel for evigt til dem... Er det så så underligt at jeg vil gøre ALT for at få en dejlig og rask hund?? Hvis det er, ja SÅ er jeg en snob.........Og så er jeg en STOLT snob:-)

• #94   17. mar 2008 Mette en hund med eller uden tavle siger da ikke noget om dens væsen. Jeg har Diego en han på 4 som er stille og rolig lidt reseveret og bare gerne vil sove meget =) Også har jeg hans datter som er 100 procent anderledes fuld af liv, legesyg og elsker alt og alle =)
    Men kan godt se din pointe virke til mange bare vil score nogle nemme penge og egentlig er ligeglad med hvor de små hvalpe ender henne..
    Vi havde kontakt med ham der ville bruge diego på hans hun i over et år før vi godkendte det..

• #95   17. mar 2008 Nadia:

Næ nej....Jeg siger heller INTET om at en hund er mindre sød uden tavle end med...Som du kan læse i et tidligere indlæg jeg har lavet, er jeg ligeså meget imod at alle de "BURDE", som der BURDE være, ikke er der uanset tavle eller ej. JEG undersøger min hvalps aner og det gør jeg BÅDE fysisk og psykisk, inden jeg køber...Men JEG synes at det er forkasteligt at der ind imellem avles på ALT hvad der ligner en hund uanset temperamentet. Udessendet kan diskuteres, men vi er vel alle enige om at temperamentet er alfa omega for os alle?? Det er det i alle tilfælde for mig, tavle eller ej!!

• #96   17. mar 2008 To eksempler:

Min nevø har en amstaff/mastino eller mastiff blanding - og jeg er rædselsslagen for den - den er simpelthe FOR voldsom i sin glæde over at se mennesker og dyr. Dog kan jeg frygte lidt for fremtiden - den er smadder sød nu, det siger alle - men hvad med senere. Det virker ikke rigtig som om, at der er styr på den overhovedet og jeg nægter at lade den være sammen med mine hunde. Min Max puster sig nemlig op og passer på lille Molly - og så kan det jo hurtigt gå galt. Så jeg har valgt den nemme løsning - ingen kontakt.

Min egen Max har jeg sat annoncer i, hvor jeg tilbyder ham til parring. Det har jeg gjort med følgende grundlag:

Jeg kender hans forældre og bedsteforældre til alle sider.
    Jeg har fået ham røngtenfotograferet for HD.
    Jeg har haft ham til sundhedsundersøgelse hos dr.dyr, således at jeg ved at hjerter, lunger og hvad der ellers skal være i orden - og som han kan tjekke - er i orden.
    Mentalt gør han ikke nogen fortræd - medmindre vi taler om mus, rotter, fugle udenfor og katte og omkring sidstnævnte, så er det vel bare et spørgsmål om tid, før en kat river ham på snuden ;o/

Jeg kunne ikke drømme om, at lade ham parre sig med nogen tæve overhovedet, hvis ikke jeg var sikker på disse ting. Selvfølgelig ikke. Og hvis I vidste hvor mange der har sagt, at de rigtig gerne ville have en hvalp efter Max netop fordi han er så glad, lærenem og behagelig at omgås. Han har kun to ting der kan gøre ham nervøs og det er støvsugeren og raslen med en forlængerledning (har en fornemmelse af, at han tror det er en slange).

Så her er et eksempel fra mit eget liv - begge blandingshunde, men hvor jeg har forskellig mening om hvert tilfælde.

• #97   17. mar 2008 Dorte - jeg er enig med dig - men jeg ikke at det kun er blandingshundeavlere, der bare "lader stå til" med hensyn til den videre kontakt. Jeg er selv af typen der ønsker at hvalpene skal videre med sundhedsbog og hele hvalpepakken OG at der skal følges op på dem - altså har de det godt og bliver de behandlet ordentligt - og selvfølgelig skal hvalpekøberne godkendes.

Jeg kan også sagtens følge det med at man prøver at holde den rene linie og gerne fremavle de gode sider i tavle-hundene - det skriver jeg også længere oppe - men har selv været udsat for for meget snopperi omkring det - Der er lidt faglig stolthed her - "man" kontakter ikke nødvendigvis hinanden, for de andre skulle jo nødig tro ...... bla bla bla osv - det har jeg da oplevet flere gange med fx læger.
    De mennesker der virkelig går op i dette avlsarbejde yder et kæmpe arbejde for de enkelte racer - og det glemmer jeg ikke i alt dette. Jeg har skam respekt for dette - og de har en kæmpe viden og det de arbejder - nemlig hundene. Heller ikke noget problem.
    Det jeg ønsker er, at få det "hele ned på jorden" - lad os være i stand til at tale sammen alle sammen, UDEN at vi skal stå og nærmest råbe ad hinanden om hvemses vovser der er bedst - for det ved vi godt selv - det er nemlig vores egne - og så op i en vis legemensdel med resten.

• #98   17. mar 2008 Uhh ... Jeg er ret ambivalent ang. dette emne.
    Jeg er imod indavl, højavl, linieavl på udseende (eksteriør) på bekostning af hundenes velbefindende (vejrtrækning, for lange/korte kroppe) etc. og så skider jeg deres "flotte" stamtavler et langt stykke for mere usunde hunde skal man lede laaaangt efter.

Jeg er på den anden side for, at man kender sin hunds aner, med henblik på at forsøge at undgå fysisk og psykisk arvelige sygdomme, og ikke avler på hunde hvor man ikke kender disse. Men dette behøver hunden ikke at have en stamtavle for ... En stambog kan også gøre det ...

Så jeg er både for og imod stamtavler. Jeg er bare lige meget imod stamtavlefanatikernes hovedløse avl som jeg er imod hovedløs avl på blandinger.

Men de 5-6 personer herinde der mener at min hund ikke er en schæfer fordi den ikke har et dumt stykke papir jah de er for mig at se snobber.
    Min hund har IKKE tavle fordi at pelsens længde på faderen ikke er ønskelig i forhold til standarden og han derfor ikke er avlsgodkendt .. Eksteriøravl igen ... Men både min hunds mor og far har tavle. Derfor synes jeg ikke at hun hører til under blandinger .. Jeg har så fået at vide at jeg burde have valgt en eller anden for mig ukendt avlsgodkendt far til min hund så hun kunne have fået en tavle, for så havde hun været så meget mere "værd". Dette er for mig at se snobberi. Jeg valgte en hund af lige præcis den, ikkeavlsgodkendte far, fordi det var hans aner jeg ønskede videreført i min hund ...

Jeg har INTET imod de gennemtænkte blandinger men synes ikke at der skal avles på blandinger hvor man ikke kender deres fysiske og psykiske aner ...

Jeg har selv ejet den skønneste blandingshund i 15 år og har altså intet mod blandinger ...
    Det er kun i forbindelse med avl at problematikken dukker op. Der bør ikke avles på hunde medmindre man som minimum har en stambog på vovsen ..

Opsummeret må det blive til at jeg er imod hovedløs avl på hunde hvadenten hundene er UDEN eller MED stamtavle ...

• #99   17. mar 2008 Sanne M - jeg er stort set enig med dig.

• #100   17. mar 2008 DK Fæhunden - nej man kan ikke gardere sig. DU kan heller ikke gardere dig mod at blive syg - din mor og far blev næppe undersøgt så godt før de bragte dig til verden ..... og har du stamtavle ?

Jeg synes ógså at det er noget pladder DU skriver, når nu vi skal ned på det plan.

Jeg har for pokker da ikke sagt, at de er mere syge - jeg berettede (ovenfor) om en nabo, som på grundlag af diagnoser aflivede den ene hund efter den anden. Måske jeg er fatsvag - men dér trækker jeg altså grænsen - for det er sgu' synd af aflive hunde fordi de f.eks. har for lange/korte snuder, skæve tæer og hvad ved jeg.

Det jeg prøver at sige er, at du kan ikke få garantier for noget som helst, nogen som helst steder - uanset tavler, bøger og alt andet bevismateriale.

Dernæst - jamen det er da fint at tavle-hundes sygdomme registreres - det ville være skønt om det også skete blandt de sygdomme, som mennesker smitter hinanden med. Men det gør det ikke - og det er med de samme risici i livet at man sætter blandingshunde i verden.
    De fleste af blandingshundene har ingen helbredsproblemer over hovedet og lever et dejligt liv med skønne ejere og masser af kærlighed - enkelte af dem bliver født med sygdomme - det gør mennesker også - måske har de en ejer, som har råd til eller tager sig råd til at få dem hjulpet via operation eller lignende.

Jeg selv har to blandingshunde - en af hver slags - en der er super sund og rask - og en som i december blev opereret for en meget slem HD. Tjah - det er forbandet ærgerligt for ikke nok med HD'en, så havde hun ogsa navnlebrok, som hun er blevet opereret for tidligere, hvor vi så samtidig fik hende steriliseret - og hun er nu oppe i en pris på ca. 17.000 kr. - men skidt med det - for hun er den hun er, og vi lever fint med risengrød etc. indtil økonomien stabiliserer sig igen.

Håber at dette kan forklare dig noget af mit standpunkt - jeg ikke imod tavlehunde, men jeg heller ikke udelukkende for dem.

• #101   17. mar 2008 Kirsten -nu skriver du at du tror at blandinger er mere sunde en tavlehunde. Det er vel det samme som at påstå tavlehunde er mere syge? (eller er jeg bagefter her?)

Og så ER det altså ikke hverdagskost at tavlehunde-ejere afliver deres hunde pga skæve tænder/tæer, for lange snuder eller den slags -LANGT fra...

Den gængse tavlehunde-ejer, er såmænd bare hundeejer. Nøjagtig som blandingshundeejeren, blot har man overvejet fordele/ulemper ved med/uden tavle, og valgt at købe med.
    At man har en tavlehund er ikke ensbetydende med at man ærgrer sig grøn og blå hvis hunden har en hvis plet det forkerte sted...

Reiki kunne for mit vedkommende være himmelblå, og stadig ville jeg synes han var fantastisk -men for opdrætteren er det naturligvis en anden sag, hvis de skal bruge ham i deres avl, da han i så fald skal være racetypisk osv...
    Men det betyder jo heller ikke at man som opdrætter finder hunden mindre dejlig -blot passer den i så fald ikke ind i deres formål med deres opdræt.
    -Så at man afliver på baggrund af en eksteriør fejl er altså ikke normalt -heller ikke blandt tavle-hunde (SÅ feje er vi trods alt ikke, tilføjer jeg lige som ny tavlehunde-ejer;o))

• #102   17. mar 2008 Sorry Kirsten -det var så Nadia og ikke dig der skrev det...

• #103   17. mar 2008 DK fæhunden - var den sidste til mig - det håber jeg.
    FOr det jeg vil sige er jo bare - at uanset hvad, så er der dybest set ingen garantier for noget - men kun nogle måske bedre ods.

• #104   17. mar 2008 DK - Fæhunden:

Følgende er taget fra Nadia / dit indlæg omkring hvad du svarer på hvad hun skriver:
    "Kirsten vil give dig ret min gamle nabo har fået aflivet 6 hunde igennem de sidste par år fordi de havde diverse skavanker og de var ALLE med tavle. Ud over dette kender jeg en som på 3 år har fået aflivet 3 schæfer inden de var 1 pga skvanker de var med tavle osv kunne jeg blive ved.. Jeg tror stadig på en bladings hund er "mere" sund netop fordi den ikke har været udsat for indavl.."

Sludder og vrøvl. - siger Fæhunden så. (og det var her jeg synes vi sank lidt ned i planet - men det måske bare en fortolkningssag).

Søde Fæhund - jeg siger ikke at den ene type hund er mere rask end en anden - med eller uden tavle og det har jeg mig bekendt heller ikke sagt her (med mindre jeg efterhånden er SÅ totalt forvirret over alle de mange kommentarer - for det er ved at være temmelig svært at holde fast i den oprindelige tråd - den spørger faktisk om. hvorfor der er så mange der er imod blandingshunde) - og det jeg så har gjort kontra dette spørgsmål var, at forsøge at forklare mine erfaringer og meninger i den anledning - ikke om de er mere syge - raske - hypokondere og hvad ved jeg. Prøv at læse HELE smøren - den er lang ja - men prøv at registrer HVOR mange sidespor der er ned igennem .... Du vil blive forbavset.

Jeg kan li' både racerene hunde og jeg kan li' gadekryds, hul i hækken, bastarder og hvad man ellers har af kælenavne til denne type hund, der her på HG er nedkogt til Blandingshund ;o)

• #105   17. mar 2008 Puuuuuhaaaaaaa - det var godt nok en hård kamp - jeg er dog glad for at vi er enige - er jo opdraget med janteloven, så det er bedst,hvis det er sådan ;o)
    Og om ikke andet, så kan man vel altid blive enige om, at man IKKE er enig ;o)

• #106   21. mar 2008 Lone -hvis du læser tråden (og alle de andre om emnet) vil du opdage at INGEN påstår hunde uden tave er dårligere eller mindre dejlige.

Det er slet ikke det der argumenteres for

Kommentér på:
blandings hunde

Annonce