{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

Sterilisering - er det klogt ? {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen.
Manden og jeg har siddet og snakket om muligheden for Sterilisering ..
Dels fordi han simpelthen ikke gider det med blod overalt osv osv osv .. - Mig der valgte det skulle være en tæve smiley

Men også fordi vi er kommet til fornuft.
Jeg har i lang tid gået og drømt om at få hvalpe på Nala fordi jeg synes hun har det rette temp. men også fordi jeg bare gerne vil prøve det selv ..
MEN jeg er kommet til fornuft og har valgt at hun skal ikke have hvalpe da hun ikke har stamtavle (så er det bedre jeg køber en anden tæve med tavle når jeg engang har overskud osv til dette smiley

men det var ikke det tråden skulle handle om smiley

Jeg har kigget herinde for informationer - og inde på Netdyrdoktor.. Men er ski blevet i tvivl..

Sterilisering gør at hun ikke for løbetid - ikke bliver falsk drægtig - ikke kan få uønskede hvalpe (samt ønskede hvis min tossede idé skulle springe frem i mig igen..)den nedsætter risikoen for kræft i brysterne samt i livmoderen..
Men da jeg læste hun kunne blive overvægtig kom der en klumb i halsen..
Nala er overvægtig i forvejen.
Dyrlægen siger hun ikke må komme under 16 kg. da hun er en kraftig dame, men hun vejer nu 17,5 - 18 kg. Og vi kæmper virkelig for at få hendes vægt ned..

Så til spørgsmålet ..

Jer der har Steriliseret jeres tæve :

- er jeres tæve blevet overvægtig ?
- Hvor meget overvægtig (kg.) ?
- Hvor lang tid gik der før i kunne se forskellen fra før ogefter mht. overvægt..?

og er der noget jeg mere skal vide ?

Jeg har læst mig til at det koster mellem 3000 og 4000 ..
Men hvis det kan gøre nóget godt for Nala - er vi ikke i tvivl om det er pengene værd smiley

Håber i kan komme med nogle gode argumenter for om jeg bør gøre det smiley

mvh Mini..

Men jeg tænker også lidt..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisering - er det klogt ?
  • #1   14. mar 2008 Jeg har haft 3 tæver der er sterreliserede og ingen af dem har været/er overvægtige.

• #2   14. mar 2008 hov ..
    den sidste linie - men jeg tænker også lidt skulle have været slettet smiley

• #3   14. mar 2008 Ane Mari - gør det hunden mere roligere efter at være blevet Steriliseret ?

Det har jeg nemlig hørt om - og det er endnu et plus ..
    dog er Nala kun 1½ år gammel - men hun er simpelthen hyper uden lige

Sarah G - ok mange tak smiley
    ..

• #4   14. mar 2008 Tina *Tullsdown*

ja den med livsforlængningen hjælper også en del på beslutningen ..
    det samme gør alt det andet.. - plus at Nala HADER at have Ble/trusser på når det er..

og tak smiley

• #5   14. mar 2008 Jeg vil lige tilføje at jeg har mærket en væsenligt forskel i ro hos dem, specielt mine 2 dominante tæver er blevet mere large med andre hunde..

• #6   14. mar 2008 okay ..
    nala har aldrig haft problemer med andre tæver eller hanner.
    Men ..
    Hun er bare meget hyper agtig generelt - og hvis hun kunne falde lidt mere til ro ville det jo være super lækkert smiley

• #7   14. mar 2008 Hej.

Jeg fik Misja steriliseret oktober sidste år og hun holder vægten fint, jeg fik den tjekket efter ca. 3 måneder og så igen efter ca. 4½ måned - hun holder stadig vægten :o)

Jeg betalt 4.000 alt inc. og tror det er en meget normal pris.

Det eneste andet - udover vægten som du selv kan regulere via foder og motion - er en forholdvis lille risiko for at tæven på et senere tidspunkt kan udvikle inkontinens. Den lidelse findes der i dag god behandling for via piller. Risikoen er ca. 2 - 3 %, så personligt finder jeg at den dels er meget lille, dels er til at lære at leve med skulle det ske og dels at alt det positive som en sterilisering føre med sig, er langt i "overvægt"...ss....

• #8   14. mar 2008 ....nåja og min hund er efterfølgene blevet langt mere afslappet, legende og glad i mødet med fremmede hund - tidligere kunne hun være noget af en bitch overfor især yngre hunde :o)

• #9   14. mar 2008 karina -. ja jeg så godt det kunne ske - men .. hvis det skulle ske så skidt pyt..
    Som du selv siger er alle de andre ting så store fordele så man ikke kan glemme dem .. smiley

og mange tak for dit svar..

• #10   14. mar 2008 maria - okay .. hvornår skal det fortages ?
    nala er i hendes 2. løbetid nu nemlig, og forventer hun er færdig om ca. 1 uge smiley

• #11   14. mar 2008 Flica er ikke blevet overvægtig af at blive stereliseret, selvom det også ligger lidt til hende at få lidt for meget på sidebenene... ;o) I det hele taget har hun overhovedet ikke ændret sig efter, på nogen måde - hvilket jeg personligt er glad for, det var ikke derfor hun blev stereliseret... Men hun var så også 4 år da det blev gjort, og var derfor fuldt udviklet på alle måder - hvilket jeg fortrækker...
    Det eneste minus ved det for Flicas vedkommende, er at hun udviklede det de klader bjørnepels - hun fælder hele tiden og konstant, året rundt... :o(

• #12   14. mar 2008 Velbekomme M&J - jeg kan kun sige at jeg bestemt ikke har fortrudt...ss....

• #13   14. mar 2008 Anne - Okay -- men nala er jo kort håret - så går ikke ud fra det er på samme måde smiley
    Men .. hvad er fordelene ved at vente til de er fuldt udviklet ?

• #14   14. mar 2008 Karina - okay .. smiley
    tror jeg vil ringe til dr. dyr og høre ad hvad de vil sige - de kender hende jo smiley

• #15   14. mar 2008 Mine har ikke haft ændret sig og de har fået en eller 2 løbetider før indgrebet smiley

Har heller ikke haft problemer med deres vægt,da det er mig der styrer der foder og deres motion smiley

• #16   14. mar 2008 Men en ting jeg også tænker meget over er om det ville kunne hjælpe hende med at slappe mere af generelt..
    Hun er meget ivrig og det ses når man kommer hjem eller når man er ude og gå tur med hende..
    hendes fokus er på ALT andet på trods af jeg gør som man skal får at lære dem at gå pænt..
    hun trækker virkelig som galt det liv eller død..

Ville det kunne hjælpe på det også ?
    Så hun lettere slapper af på hendes gåture.?

• #17   14. mar 2008 Tak Stine M smiley
    Tror i får mig overtalt 100 % smiley

• #18   14. mar 2008 I forhold til cancer er det absolut en fordel at tæven bliver steriliseret så TIDLIGT som muligt, jo tidligere jo mindre risiko sidenhen....

Jeg kender ikke til fordele ved at vente.

At Misja var 5 år før hun fik operationen var fordi jeg egentlig ikke havde tænkt mig hun skulle have fjernet motoren, men da hun ret pludseligt udviklede allergi der blev forværret af hendes hormoner, var beslutningen om en operation let..

• #19   14. mar 2008 Okay - mange tak Karina smiley

Tror jeg vil hive fat i manden og snakke med ham om det igen .. smiley

• #20   14. mar 2008 Er din hund ikke ret ung endnu?

Jeg skal ikke kunne sige det, men jeg ville ikke selv sterilisere ud fra et ønske om mere ro på min tæve - det tror jeg mere kommer med alderen og tævens naturlige modning...ss.....

• #21   14. mar 2008 ...altså jeg skal ikke kunne sige om det vil give din kamprullepølse mere ro på at blive steriliseret...ss.....

• #22   14. mar 2008 Fordelene ved at vente til de er fuldt udviklet... Tja, det kommer jo an på hvorfor man sterelisere, hvis man gør det for at hunden evt. bliver roliger eller gladere eller hvad man nu har af "problemer" med hunden, så er det jo ikke nogen fordel... ;o) men hvis man, som jeg, gør det udelukkende af praktiske årsager - og for at forhindre underlivs problemer senere hen, så er fordelen at hunden ER fuldt udviklet og derfor - i hvert fald hvis den er velgungerende, sandsynligvis ikke rigtig vil ændre sig - man får den samme hund med hjem, bare uden løbetider... ;o) Gør man det tilgengæld "for tidligt", sætter det ofte hundens udvikling i stå, og den vil blive på det stadie den er i når den bliver streliseret resten af livet og det er personligt ikke noget jeg ønsker... Flica var i gennem 4 løbetider hos mig inden hun fik fjernet undervognen (jeg fik hende først da hun var knap 2 år), og for hver løbetid kunne jeg se at hun udviklede sig og blev mere 'voksen'... :o)

• #23   14. mar 2008 Karina - okay ..
    Jeg snakker med dr. dyr om det og så tager jeg nok min beslutning - Er ret overbevidst om at hun vil blive Steriliseret nu .. smiley

tak Kiki smiley er glad for du vælger at kalde mig en ansvarlig hundeejer smiley det luner smiley

Anne t - ja du kan have ret.. smiley
    hun er stadig meget hvalpet nemlig - og det skulle jo gerne ændre sig.

• #24   14. mar 2008 Ro i 10 dage.. Jow jow.. Hvis man ikke er ejer af en hoppebold.. GG

Chanti skulle holdes i ro i en lille måned,da hun er hyper aktiv og sommertider er mere i luften end på jorden smiley

Så vi er endelig gået tilbage til normalen,efter et maridt med hund der galoppere på stedet og tar totale racerture så snart hun kunne se sit snit til det..

Alt dette for at de indvendige sting,bare skulle holde smiley

Så god fornøjelse,hvis i osse er den lykkelige ejer af et aktivt kræ smiley

• #25   14. mar 2008 kiki - Nala er på light foder i forvejen smiley
    Stine - jamen det er vi .. meget aktiv er hun vidst smiley
    hehe..

• #26   14. mar 2008 Prisen har du rigtig jeg har lige fået min amstaff på 7 mdr steraliseret igår og det kostede 3900 kr =)

• #27   14. mar 2008 Husk at det er en fordel at hunden har haft mindst 1 løbetid og er fuldt udvokset inden denne steriliseres da risikoen for at vapsen kan få knoglekræft ellers er lige så stor som risikoen for at den kan få brystkræft eller livmoderkræft ... Og knoglekræften har en langt værre prognose end brystkræften ...

http://www.vet.dk/2005/07/tidlig-sterilisation-af-tver.html

Kommentér på:
Sterilisering - er det klogt ?

Annonce