ang. stamtavle.. ??? ang. stamtavle.. ???
Jeg så et sted herinde, den anden dag at der var en der skrev, at man godt ku få lavet en stambog, på sin hund, selvom den er født uden..
Er der nogen herinde der med sikkerhed ved om ...det er rigtig ? Vedkommende skrev noget om at ens hund " blot " skulle gennemgå en række undersøgelser ved dkk ?? Det har jeg aldrig hørt før... men er der nogen derude der kan be eller afkræfte dette.. Jeg kan simpelhen ikke finde den tråd hvor jeg så det... så
aug 2004
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 8 Emner: 34 Svar: 349
En hund uden atvle, er en hund uden tavle... Og ikke nok så mage undersøgelser kan forsyne den med DKK-papirer
aug 2004
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 8 Emner: 34 Svar: 349
dec 2007
Følger: 24 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 109 Svar: 394
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
dec 2007
men okay tak for hjælpen !!
dec 2007
Nej, som udgangspunkt kan det ikke lade sig gøre at lave en stamtavle på en "ikke stambogsført hund".
En stamtavle er et dokument som bevidner stamoplysninger på en hund og den udfærdiges ud fra en registreringsanmeldelse på en tro- og love erklæring fra opdrætteren (hunhundens ejer) sammen med en personlig underskrift fra hanhundens ejer om, at parringen af de to angivne stambogsførte hunde har fundet sted. Alle levende hvalpe i et kuld skal stambogsføres samtidig inden de er 8 uger gamle. Det er altid opdrætteren, som skal anmelde et kuld til stambogsføring.
Hvis du derfor har købt en hund uden stambog, kan den ikke senere fremstilles eller lignende, og dermed opnå retten til en stambog.
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 358
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.900
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
http://www.continentalkennelclub.com/
mar 2008
nov 2006
Hvis man vil have hund med tavle, så venter man jo bare til der er en hvalp efter éns ønske til salg, istedet for at gribe til den "næst-bedste" løsning, at købe en helt uden tavle....
Men mange tror jo desværre, at det kan man altid få.
nov 2006
Søster har vel forstået det på samme måde som jeg, at Laila vil have stamtavle på hunden, og da hun ikke har købet med tavle fra start, så er mulighederne jo lig 0, for at få en tavle man kan bruge til noget som helst.
mar 2008
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 770
Rent teknisk kan du godt få godkendt din hund i DKK. Du får ikke fuld stamtavle på den, men den kan ved et avlsgodkendelsesarrangement blive godkendt og få stambogsnr. i DKK.
Hvis man skal lave sådan et arrangement, så skal specialklubben arrangere det, og der skal være minimum 8 hunde (så vidt jeg husker) der skal stilles for en dommer.
Et sådant arrangement afholdes eksempelvis på Færøerne i år, 31 maj.
Det er meget meget meget sjældent at specialklubberne holder sådan et arrangement, og vi har tidligere primært kun set det ved de nationale racer.
Men hvis du er frisk på en tur til Færøerne, så har du da muligheden der i år.
nov 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 144
min hektor er desværre for ung at komme til den udstilling
dec 2007
Jeg kommer op og kigger næste år når der er national udstilling.
nov 2007
så kan jeg tage til danmark
dec 2007
Det er meget sjældent sådanne arrangementer bliver holdt i DK. -og som hovedregel skal de arrangeres af en specialklub. -og hvis de ikke vil lukke nogen ind i varmen, så er man doomed.
nov 2007
jeg har så ikke trådt på deres tæer hehe
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
feb 2006
Jeg har købt hund uden stamtavle
Kan det lade sig gøre at få en stambog på min "ikke stambogsførte" hund?
- Nej, som udgangspunkt kan det ikke lade sig gøre at lave en stamtavle på en "ikke stambogsført hund".
En stamtavle er et dokument som bevidner stamoplysninger på en hund og den udfærdiges ud fra en registreringsanmeldelse på en tro- og love erklæring fra opdrætteren (hunhundens ejer) sammen med en personlig underskrift fra hanhundens ejer om, at parringen af de to angivne stambogsførte hunde har fundet sted. Alle levende hvalpe i et kuld skal stambogsføres samtidig inden de er 8 uger gamle. Det er altid opdrætteren, som skal anmelde et kuld til stambogsføring.
Hvis du derfor har købt en hund uden stambog, kan den ikke senere fremstilles eller lignende, og dermed opnå retten til en stambog.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/1441
feb 2006
taget fra DKK's hjemmeside
Overførsel fra andre stambogsførende organisationer
I en del år har det ikke været muligt at få overført hunde med stambøger fra andre organisationer til en Dansk Kennel Klub (DKK) stambog. Det har der imidlertid været et stigende ønske om fra hundeejere, som af vanvare har købt hund med en "forkert" stambog.
DKK's bestyrelse har på baggrund af disse ønsker besluttet at muliggøre overførsel på ny. Hundeejeren skal indsende sin nuværende originalstambog til DKK sammen med det til enhver tid gældende importgebyr. DKK bytter den oprindelige stambog til en DKK stambog. Der overføres ingen ane-oplysninger til DKK stambogen, da vi desværre har erfaring for, at de oplysninger, som fremgår af "fremmede" stambøger, ikke altid er korrekte. De overførte hunde har – som udgangspunkt – alle avlsforbud.
Det betyder, at de overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og konkurrencer, men ikke umiddelbart i avl. Først når/hvis hunden har opnået minimum en 2. præmie på en DKK anerkendt udstilling, ophæves avlsforbuddet. Kravet om 2. præmie gælder for alle overførte hunde, uanset om racen som helhed er tilsluttet præmieringskravet eller ej. Ved at kræve opnåelse af minimum en 2. præmie, sikres det, at kun racetypiske individer kan indgå i avlen.
Herudover skal hunden naturligvis opfylde de til enhver tid gældende sundhedsmæssige avlsrestriktioner, som måtte være gældende for den pågældende race (Aktuelle oplysninger om avlsrestriktioner kan findes på denne hjemmeside under overskriften "opdræt og avl")
Hvis en overført hund skulle fremstå som race-utypisk, kan specialklub og/eller evt. dommere indbringe spørgsmålet for DKK, som kan indkalde hunden til en vurdering for racetypiskhed og på baggrund heraf evt. fratage hunden dens stambog.
Overførsel af sådanne "fremmede" hunde er i hvert enkelt tilfælde at betragte som dispensationssager, hvilket også betyder, at DKK suverænt beslutter, om der er tale om en hund, vi ønsker at overføre eller ej, ligesom vi ikke forpligter os til at begrunde afslag. Hunde, som er opdrættet af personer, som er blevet disciplinært udelukket af DKK kan under ingen omstændigheder overføres.
M.h.t. spørgsmålet om avlsret har DKK's bestyrelse efterfølgende besluttet, at klubber, som ønsker det, kan for alle klubbens racer eller for enkelte racers vedkommende bede om, at det nedlagte avlsforbud på hundene i den pågældende race kun kan hæves efter opnåelse af 1) klubbens skriftlige godkendelse og 2) minimum en 2. præmie på en officiel udstilling. Kontakt racens Specialklub for at høre, om kravet om klubgodkendelse gælder for den race, man har.
Særregel for Labrador retriever: kontakt raceledelsen for labrador.
Stambøger fra FCI-lande samt Dansk Jagtregistrering overføres til Dansk Kennel Klub med ane-oplysninger.
Stambøger fra andre ikke FCI-anerkendte organisationer overføres til Dansk Kennel Klub uden ane-oplysninger.
Særregel for Klubben for Små Selskabshundes tilhørende racer. Se her
Evt. handelssager vedr. hunde, som oprindeligt er opdrættet og stambogsført i andre organisationer, kan ikke behandles i DKK's klagenævn.
Ønsker du en hund overført fra andre orginasationer skal du først ved henvendelse til DKKs information for at sikre dig at opdrætteren af din hund ikke er udelukket af DKK. Er opdrætteren udelukket kan hunden under ingen omstændigheder overføres til DKK. Er opdrætteren ikke udelukket skal følgende indsendes:
1. Den orginale stambog som erstattes med en DKK-stambog.
2. Ejerbevis, hvis ejerskabet ikke fremgår af stambogen.
3. Kopi af hundens attest fra Dansk Hunderegister.
4. Gebyr som udgør kr. 600,00 hvis man er medlem af DKK(et medlemskab koster kr. 395,00) eller kr. 800,00 hvis man er medlem af en specialklub under DKK og medsender dokumentation for dette. Pengene kan overføres til DKKs konto i Danske Bank, reg.nr. 4865 konto 100 1787
Dansk Kennel Klub
den 22. oktober 2001
http://www.dansk-kennel-klub.dk/707/845
dec 2007
Jo jeg fristes til at sige. "Jo det gør det"
Jeg ligger ihvertfald inde med papirer som skal indsendes til DKK i fald specialklubben vil lave et sådant arrangement. -og jeg har hverken D/S gårdhund eller anden national race.
Det er dog ikke noget der er i vores interesse overhovedet, og derfor er det aldrig noget vi har gjort.
Mht avlsgodkendelsesarrangement ellers, så se på www.huff.dk vedr. avlsgodkendelsesarrangement 2008. Hvis du ønsker din hund skal registreres i DKK kan du, som jeg beskrev tidligere, deltage i arrangementet på Færøerne.
dec 2007
Det har ikke så meget med flere medlemmer at gøre, men med at få nogle egnede individer ind. Bare fordi man deltager i et avlsgodkendelsesarrangement er det langt fra sikkert at hunden bliver godkendt.
Og mht til godkendelsen på FO, så vil jeg nødig stille min hund for Svend L, hvis bare den falder en smule udenfor standarden
nov 2007
det er i hvertfald bedre end klubben mine hunde har stamyavle fra. se evt. min Gucci...
nogen som vil købe hvalpe af hende... de er med stambog GG
dec 2007
haha, ja det kan der være noget om
nov 2007
hvad tror du svend L ville sige om jeg mødte op med gucci hehehehehehe
feb 2006
Hvilken race har du?
Det er helt sikkert at det ikke kan lade sig gøre emd en langhøret gravhund, som du ellers fortæller Laila at det kan.
nov 2007
man kan også komme om man har en stamtavle fra en anden klub som DKK ikke anerkender. men så skal hunden godkendes af DKK dommerne.
dette fik jeg at vide af DKK på færøerne. Da jeg selv har en chihuahua som jeg ville melde til denne udstilling, men den er desværre for ung. da de SKAL være blevet 9 måneder for at være med.
feb 2006
nov 2007
jo det kan man godt, www.huff.dk men det står på færøsk.
i hvertfald ifølge teksten på den hjemmeside
jeg oversætter til dansk her :
er du ejer af en hund som du ved er raceren, men som ikke har stamtavle ? eller har du en hund med DRU eller anden stamtavle ? so har du mulighed for at vise ham til dommeren Svend Løvenkjær den 31 mai.
Sådan har du måske en mulighed for at få din hund godkent som en raceren hund, og få DKK stambog på den
for at kunne deltage skal hunden være 9 mdr gammel på dagen, chip mærket og vaccineret efter gældende love
prøv at læs det jeg har klippet ind fra DKK's hjemmeside
nov 2007
er du ejer af en hund som du ved er raceren, men som ikke har stamtavle ? eller har du en hund med DRU eller anden stamtavle
så måske de har misforstået det ???
jeg ved ikke
dec 2007
DKK kreds 12 har ikke misforstået det. Det er muligt at DKK har skrevet sådan sort på hvidt på deres hp. Men ikke desto mindre, så KAN sådan et avlsgodkendelsesarrangement altså godt finde sted.
Og som Hjørdis har oversat det, så står det sort på hvidt
Jeg har spaniels BTW (og sidder i bestyrelsen i klubben)
nov 2007
så fik vi det på plads
feb 2006
dec 2007
Det ved jeg ikke om DKK har. Det ville jo devaluere DKKs avl hvis man bare lukkede alt ind. Derfor er det kun ved ganske særlige tilfælde at sådanne arrangementer kan finde sted. Det er jo ikke bare sådan at man sender en ansøgning om at holde sådan et arrangement og så er sagen bøf. Det kræver behandling fra DKK.
Hvis DKK skrev om deres muligheder på hjemmesiden, så ville de nok have en hel del flere telefonopringninger på folk der ville "ind i folden" med hvad de nu havde fået støvet op i den blå avis.
Jeg kan ikke se hvorfor DKK skulle reklamere med muligheden på deres hjemmeside?
-og igen... Det er kun ved særlige tilfælde det sker. -Vi som specialklub er eksempelvis ikke interesserede i sådan et arrangement. Vores klub blev jo delt i 2 for nogen år siden, hvor dem med jagttyperne gik over i djr. Dem kunne vi få tilbage igen ved et sådant arrangement. -Men det mener vi ikke er i specialklubbens interesse.
dec 2007
mar 2008
feb 2006
dec 2007
Selvfølgelig
Men hvis DKK er for alle og har ens regler som skal følges, så forklarer det ikke hvorfor mange får dispensation til stambogsføringer hvis de ikke opfylder racens stambogsføringskrav.
Kjeld J
Nej, men det er jo et helt andet emne (måske fik jeg ikke formuleret mig tydeligt nok). Om man vil bruge sin han eller ej til sådan en hund. Der findes jo masser af hanhundeejere der ikke er kræsne.
ang. stamtavle.. ???