{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Ørerne og halen.... {{forumTopicSubject}}

Jeg er nødt til at spørge.....

Hvorfor er det lige at mange vælge at fjerne ørerne eller halen på deres hunde?

Ørene er ulovlige at fjerne i DK og ved kun 5 racer er det lovligt at fjerne halen.

Alligevel ser jeg rigtig mange hunde her på HG uden enten ører eller hale. Hvorfor?

For mig kan det umuligt være af hensyn til hunden, at man vælger at fjerne ørerne. Omkring halen kan det diskuteres om nogle flere jagthunde, som gang på gang ødelægger halen under jagt og påfører unødvendig smerte, har gavn af at få fjernet halen.

Alle saglige begrundelse accepteres selvfølgelig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ørerne og halen....
  • #1   14. feb 2008 det er vel fordi man synes det er smukt - af samme grund, som at man fremavler racer med så mærkelig en anatomi, at den feks har vejrtrækningsbesvær - overflod af pels, så det er til gene for hunden - så dårlige vindker, at det er svært at gå osv osv

  • #2   14. feb 2008 vinkler

  • #3   14. feb 2008 Ja, det er jo nok også min umiddelbare opfattelse. Men nu ejer jeg heldigvis hunde, som stadig har deres ører og hale (og ikke er overtypet).

    Derfor vil jeg gerne høre årsagerne fra ejere, som vælger at fjerne én af delene eller begge.

    Ikke fordi du ikke må svare Platugler smiley


  • #4   14. feb 2008 platugler

    Hvor meget pels skal der være tale om før det er besværligt for hunden?


  • #5   14. feb 2008 Tak skæbne! Der fik jeg da vist læst lektien......

    Jeg spørger, da jeg måske er klar til at tage imod og acceptere SAGLIGE begrundelser! Det kan endda måske være at jeg ændre opfattelse eller allerede har en forkert opfattelse/holdning!

    Borthe med Bæstet ! >>> Din saglige begrundelse er vanen/kosmetisk, det har jeg så sandelig forstået.


  • #6   14. feb 2008 Oprindelig har kupering af ører og hale nogert at gøre med at det var praktisk i forhold til det hunden skulle bruges til. F.eks. var det smart at en hund der skulle kæmpe med bjorne og vildsvin ikke havde lange ører som byttedyret ku gribe fat i, og en jagthund kunne nemmere komme igennem krat osv. på jagt efter bytte uden at halen sad fast i tjørne... det er så blevet gjort til racens kendetegn og mange opfatter hunden som "lidt sejere" hvis den stadig har de karakteristika der kendetegner en rigtig "kæmper/jagthund" - og efterhånden er det måske også blevet mode ligesåvel som tattoveringer på mennesker - for det ser lidt sejt ud :o)

  • #7   14. feb 2008 det handler om mennesker der er egoistiske, og mener det er okay at skære og klippe i deres hund, for at give hunden det udtryk eller look som de ønsker.
    Tror faktisk ikke en hund tager det store skade, hvis det bliver gjort under ordnede forhold hos en dyrelæge, men jeg er imod det etiske i, at mennesker bare ser hunden som en ting, som de kan forme efter deres lyst.
    syntes det skulle være lovligt at kupere ørerne på en hund, hvis ejeren også selv fik sine ører kuperet. De siger jo selv, at det er så flot smiley


  • #8   14. feb 2008 Borthe med Bæstet ! >>> Lektien = Din meget belærende måde at svare på i første omgang. Citat "så hvorfor spørge, i stedet for bare at konkludere og evt. accepterer, at mennesker er forskellige, og ikke alle anser kupering for værende nogen som helst form for mishandling".

    Det er jo netop derfor jeg tager spørgsmålet op! Jeg vil ikke bare konkludere og evt. acceptere at mennesker er forskellige, når ikke jeg kender deres årsag til af kupere deres hunde. Det er årsagen jeg vil hen til...... Ligegyldig om jeg er enig eller ej!


  • #9   15. feb 2008 Som du selv nævner Linda, er der stadig visse hunderacer der lovligt kan halekuperes, og det er fordi de er brugshunde og gør det praktisk (skånsomt) for hunden at udføre dens arbejde, men hos visse andre rtacer tror jeg også det hænger sammen med hvordan mennesker gerne vil opfatte hunden : Flot og majestætisk (som Borte med B.. skriver), som noget specielt eller som noget der ser råt og sejt ud.
    Lidt ligesom at man klipper en puddel i løveklipning af modehensyn, selvom det oprindeligt var for at mindske vandmodstanden, når de blev brugt til jagt..... Der er ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål, Linda, da elle mennesker jo er forskellige


  • #10   15. feb 2008 Linda, du starter ud med at skrive:
    "For mig kan det umuligt være af hensyn til hunden, at man vælger at fjerne ørerne. Omkring halen kan det diskuteres om nogle flere jagthunde, som gang på gang ødelægger halen under jagt og påfører unødvendig smerte, har gavn af at få fjernet halen."

    Det er da ikke specielt spørgende? Og årsagen betvivler du jo allerede dér?

    Der er visse steder at en ørekupering tjener et formål - om man så er enige i formålet eller ej. Pit bulls der bruges til kamp får tætkuperet deres ører. En del af de store asiatiske hyrdehunde får også kuperet deres ører helt ned. Der har det intet med æstetik at gøre, men er derimod af praktiske grunde, ligesom visse jagthunde stadig får kuperet halen.


  • #11   15. feb 2008 Som du allerede nævner = Kosmetisk, som jeg nok også tror er den overvejende grund.

    Så er der også den praktiske grund, som jo egentligt er den oprindelige fra tidernes morgen.

    Jeg har ikke nærstuderet alle standarderne for hver enkelt race, men måske det var nævnt der at det foretrækkes?

    Så kan der være dem, som måske udstiller deres hunde i lande, hvor kupering er tilladt. Er det derfor de vælger at gøre det?

    Så er der dem, som importerer fra lande, hvor det er tilladt. Er det derfor vi ser dem?

    Nogle foretrække måske direkte at importere, så de får de kuperede ører og haler hertil?

    Ja, jeg kan se flere årsager, derfor vil jeg gerne have bevæggrundene.... Det ser jeg da ikke noget farligt eller mærkeligt ved!


  • #12   15. feb 2008 Mie >>> Det er lige netop sådan nogle svar som du giver jeg søger. Årsager til, hvorfor ørene eller halen bliver fjernet. Længere er den ikke.

    Efter oprettelsen af tråden har jeg ligeledes efterfølgende skrevet "Jeg spørger, da jeg måske er klar til at tage imod og acceptere SAGLIGE begrundelser! Det kan endda måske være at jeg ændre opfattelse eller allerede har en forkert opfattelse/holdning!"

    Jeg betvivler måske nogle årsager og metoder. Den tvivl vil jeg da gerne have af- eller bekræftet.


  • #13   15. feb 2008 Ups, det kunne misforståes da der er flere Mie'er her. Det var Mie * med grækeren og GD'en * jeg mente....

  • #14   15. feb 2008 Okay, jeg lagde så måske ikke rigtigt ud fra start af nu da du mener at mit spørgsmål er dobbelttydigt.

    Jeg skulle måske have spurgt kort og godt:

    Hvorfor ejer du en hund med kuperet ører eller hale, det beklager jeg da meget.....


  • #15   15. feb 2008 Linda, jeg er en anelse forvirret nu.. Hvad vil du gerne vide? Hvorfor racerne i oprindeligt fik kuperet hale og/eller ører? Hvorfor nogle idag vælger en kuperet hund?

    Hvilke saglige begrundelser søger du? Altså, er en saglig begrundelse at "jeg synes denne race er pænest kuperet" eller skal den tjene et andet formål end blot kosmetik før det er sagligt velbegrundet? Det sidste bliver nok svært at honorere, idet at ganske få racer bruges til det de oprindeligt er skabt til og det inklusiv en given kupering..


  • #16   15. feb 2008 Ja, hvis det absolut skal skæres ud i pap og man ikke må komme med egne mening/holdning i spørgsmålet. Mine meninger/holdninger er til tider til at rykke på.....

  • #17   15. feb 2008 Nåh, og du svarede så i mellemtiden *GG*

  • #18   15. feb 2008 Og der ramte vi så tasterne samtidig igen, Mie * med.....

    Mit indlæg var alt til Borthe med B..... *s*


  • #19   15. feb 2008 Hvem er det lige der er nærtagende nu....???

    Du mener ikke at jeg har set andres svar end dine, okay...


  • #20   15. feb 2008 Har jeg ikke allerede skrevet til Mie * med ..... at det netop at svar som hendes jeg søger?

    Jeg mener da absolut også at jeg så pænt har svaret dig helt oppe ved kl. 00.19.

    Nærtagende.... Hmmm, men jeg takker da meget for dine svar som du åbenbart tror jeg opfatter negativt.


  • #21   15. feb 2008 Nu ska' I ikk komme op og toppes smiley
    Jeg tror du alligevel, Linda, ovenfor har fået nogle af svarene på hvorfor nogle mennesker foretrækker deres hund kuperet. Men kan godt forstå hvis du savner svar fra nogen af dem der rent faktisk HAR en hale- eller ørekuperet hund.


  • #22   15. feb 2008 Linda, jeg er stadig forvirret..

    Du savner svar fra nogle der har en øre/halekuperet hund. Men hvilken grund vil "stille dig tilfreds"? At det er fordi det er pænt? Er det grund nok, eller skal der andet til. At man har en Centralasiatisk Ovcharka der er fuldt ørekuperet fordi sådan gør man med racen med det formål den har i sit hjemland? Eller noget helt tredje?


  • #23   15. feb 2008 Hold da op, stil endelig ikke spørgsmål *GG*

    Må må vil ha lov at undre sig eller ???

    personligt har jeg det da dobbelt med at klippe ting af hundene...

    Kan god forholde mig til når det er af hensyn til hunden - ex i forhold til halen, men ørene, det er vel de færeste der i DK bruger deres hunde til bjørne jagt....

    Kan da også se at man kan fremhæve linjer mm ved at klippe ørene og så fjerne man jo og evt fejl der er på ørene, men skal man skal man klippe øre og hale at hunden fordi den skal være pæne eller fordi man gør det der hvor den kommmer fra, tjah der kommer jeg nu i tvivl, kosmetiske indgreb, for mennesket skyd ???



  • #24   15. feb 2008 søster: når hunden har så meget pels at det er til gene for den - feks hvis den bliver hemmet i dens udfoldelsmuligheder, af den megetn pels - at den får det alt for varmt i den pels - eller ejeren vælger at stoppe hund i leg osv pga at pelsen skal være i top til udstillinger - så mener jeg det er til gene for hunden

Kommentér på:
Ørerne og halen....

Annonce