{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.484 visninger | Oprettet:

Til jer med kuperede hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige her og tænker om flere end de aner har været ude for en hundehandler.

Alle med kuperede hunde. Har i en import tilladelse på jeres hund?

Jeg tænker at sådan en må der da medfølge når man ar en kuperet hund? For det må jo ikke laves i DK.

Eller er der andre måder at gøre det på?
Hvor gammel var jeres hund da i købte den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til jer med kuperede hunde
  • #1   23. jan 2008 8 og 11 uger:o)
    de har godt nok ikke kuperede ører..


    Men klipper snart ørerne af dem hvis de ikke snart hører efter:o) Lool..


  • #2   23. jan 2008 Kan man godt nå at få pas til en hund inden den er 8 uger, eller kom den i karantæne i DK?

  • #3   23. jan 2008 Godt spørgsmål =) Tænker tit det samme

  • #4   23. jan 2008 Mette: Fulgte der import tilladelse med på dem? Har du selv importeret?

  • #5   23. jan 2008 hovsa.. fik ikke lige sagt at mine ikke er importeret..

    Hæhæ :o)


  • #6   23. jan 2008 Skal man ikke udelukkende have importtilladelse hvis det handler om videresalg?

    Som menig mand skal man da vist, så vidt jeg ved, ikke have importtilladelse ved køb af hund i udlandet, så længe den opfylder de eksisterende krav om pas, vaccine og chip?


  • #7   23. jan 2008 tror bare jeg skal hoppe i seng:o)

  • #8   23. jan 2008 Ved ikke om jeg er naiv, men har altså set et kuld hvor halvdelen af hvalpene var født kuperede....?

  • #9   23. jan 2008 man kan da ikke blive født med kuperede/klippede ører.o)

    hehe


  • #10   23. jan 2008 dorthe: ørerne er som de nu er på en race - ingen bliver født med kuperet øre. Men hos nogel racer, kan de ske at der bliver født hvalpe med stumphaler

  • #11   23. jan 2008 Dorthe: Nogle hunde er født uden hale og det kan godt kun være halvdelen af et kuld, men ikke hvis det var ørerne...

    Man skal da have tilladelse fra fødevarestyrelsen til at føre en hund til DK uanset om det er for vidresalg eller til at beholde ikke?


  • #12   23. jan 2008 Men sådan som jeg forstår det skal der være en special tilladelse hvis hunden er til vidresalg, da man ikke bare må hente hjem og sælge.

    Iiih det kunne være fedt hvis nogle der har impoteret kom på banen smiley

    Måske folk er gået i seng


  • #13   23. jan 2008 Har ingen anelse om hvordan det forholder sig med videresalg, men impotere man en hund til sig selv (som jeg har gjordt med Gaia), skal hunden have EUpas og være rabies vacc. hvis den er over 12 uger - altså ingen tilladelse... Er den derimod under 12 uger kan du indføre den uden rabiesvacc. (men stadig eupas) men så skal man have en importtilladelse fra Fødevarestyerelsen - sådan er det i hvert fald i det mest af europa... :o)

  • #14   24. jan 2008 Okay, så uanset hvordan og hvorledes så skal der med hunden være et eu-pas?

  • #15   24. jan 2008 Sådan som jeg har forstået på min dyrlæge kan man ikke få et pas uden at hunden er viccineret - testet, - vaccineret og testet igen.
    Denne proces skulle tage nogle måneder...


  • #16   24. jan 2008 Testet for hvad, Janni?



  • #17   24. jan 2008 Iiih Mie det er jo lige det jeg ikke husker smiley

  • #18   24. jan 2008 Det er jo kun hvis den er rabies vacc. at den skal testes - og det er vist oven i købet kun hvis man skal til sverige så vidt jeg ved så det er jo ikke noget problem så længe hvalpen er under 12 uger når du henter den, der behøver den som sagt ikke at være rabies vacc. ... Jeg hentede Gaia i Belgien da hun var 8½ uge og hun havde/har EU pas og hvade fået en alm. hvalpe vacc. + nogle gange ormekur så alt var fint :o)

  • #19   24. jan 2008 * Bulldog Fever * - Rottweiler


  • #20   24. jan 2008 Ok, men hunden kan altså ikke krydse grænserne uden eu-pas.


    Ville det så ikke være naturligt at overdrage dette til nye ejere?

    Hvor mange med øre-kuperede hunde har et eu-pas til hunden de fik med da de købte den?


  • #21   24. jan 2008 Man skal dog have på skrift fra opdrætteren at hvalpen er født og opvokset i vedkommendes hjem og ikke har været udsat for smittefare med rabies, det dokument skal sende til fødevarestyerelsen sammen med ansøgningen om importtilladelse af ikke-rabies vacc. hvalp under 12 uger :o)

  • #22   24. jan 2008 Mogens: Din diskussion om hvor vidt kupering er iorden eller ej bedes du tage i en anden tråd... ikke i denne da det slet ikke omhandler emnet.

  • #23   24. jan 2008 Jannipigen -
    Det kan jeg så ikke svare på, jeg har ikke nogen kuperet hunde... :o)


  • #24   24. jan 2008 Anne T: Ok.. jamen jeg venter spændt på om folk har disse tilladelse eller pas på deres hunde.

    Er det ikke bare spændende?

    Nu er jeg nød til at gå i seng så jeg kan komme op imorgen, men jeg vender tilbage imorgen tidelig og ser svarene....

    Jeg er vildt spændt på om det egentligt er noget folk har!


  • #25   24. jan 2008 Nej, enhver hund skal i dag have pas for at krydse grænserne :o)

  • #26   24. jan 2008 Ja ofte på jagt er det et problem med halerne, men har altså også set hunde der ikke er brugt til jagt, hvor halen var fuldstændig til blods, jeg er en af dem der ikk forstår man ikk må kuperer mere (altså bestemte racer) som f.eks. jagt, synes det andet er mere dyrplageri

  • #27   24. jan 2008 Mogens hvem skriver du til og hvad svarer du på?


    Er du fuld?


  • #28   24. jan 2008 Mogens er træt og går nu i seng - nat nat

  • #29   24. jan 2008 Jannipigen -
    Ja det skal nok blive spændene, men jeg tror ikke du skal forvente så mange svar lige på det... ;o)


  • #30   24. jan 2008 Heiko: med ved hvalpe, gælder der andre regler - vist noget med om moderen er vaccineret og hvor gamle hvalpe er - og så igen er det forskelligt fra land til land

  • #31   24. jan 2008 Jannipigen: En import tilladelse er noget man selv skal søge hjem, inden man henter hvalpen hjem. Hvis hvalpen allerede har en og allerede er i landet, så har man købt ved en hundehandler, med mindre at folk af den ene eller anden årsag ikke kan have sin hvalp og derfor må sælge den. Dette gælder for alle hunde/hvalpe ikke bare kuperede.

    Og det er rigtigt at halve kuld er født stumphalede ikke kuperede, kupering er en operation man foretager, hvor en del af enten hale eller ører fjernes. Stumphale er en genetisk fejl vil jeg nærmere kalde det, da disse hunde ikke længere kan anvendes i avlen.

    Ja, alle hunde, der krydser landegrænserne skal have EU pas med eller uden rabiesvaccination, alt efter hundens alder.


  • #32   24. jan 2008 Heiko: Det var ikke fodi der er noget specielt ved Kuperede hunde udover at de som er ørekuperede nødvendigvis MÅ være impoterede...

  • #33   24. jan 2008 Jannipigen -
    Hvorfor MÅ de nødvendigvis være det?



  • #34   24. jan 2008 der er noget som hedder en mundkurv og en grensaks......

    længere er den ikke, ellers kan man evt tag sin hund og køre den til polen og få det lavet...


  • #35   24. jan 2008 rabies, pas og vacc så tar det 5-6timer at kører til polen....

    hvorfor MÅ de så være importeret?

    JanniPigen lever du i din egen lille verden eller hvad?

    du aner ikk hvad du snakker om i den tråd her kan jeg se på det hele.


  • #36   24. jan 2008 Mia ... fordi det er ulovligt og MEGET strafbart at gøre det her i DK.
    Meeeen det vidste du måske ikke før du fik dine hunde kuperet?


  • #37   24. jan 2008 ØHH!, Bing Bong - Hallo, jeg har sgu da ikke selv kuperet mine hunde ude i et haveskur med en havesaks. Og ydermere er det indgreb slet ikke blevet foretaget i Danmark.

  • #38   24. jan 2008 Jeg hentyder til: At Jannipigen mener at ALLE hunde der er ørekuperet må være import-hunde.
    Det er de nødvendigvis ikke.


  • #39   24. jan 2008 Nej nogle af dem er bare hunde af fjolser der tager deres danskfødte hund til eks Polen og får indgrebet gjort når hunden er 5-6 mdr.... svineri!

    Hvis man ønsker en kuperet hund, er det mindste man kan gøre da at købe hunden i et land hvor det er lovligt, og hvor det bliver gjort mens hunden er helt ung.


  • #40   24. jan 2008 Mia ... hvorhenne har jeg skrevet du har gjort det?
    - underligt noget at fare op over hvis du har dit på det rene.


  • #41   24. jan 2008 Ja, eller også får man fingeren ud, og få ordnet de nødvendige ting, der gør det muligt at få forertaget indgrebet mens hvalpen endnu er 8-9 uger og få 1. vacc. rabbies. pas. sundhedsbog med det samme.
    5-6 mdr. er jo bare RENT gætteri og en forsmået påstand, Miss Fich!


  • #42   24. jan 2008 Hmm jamen det er da også ulovligt at gøre i Polen er det ikke?

    Ja Mia jeg taler som min forstand er om dette emne.
    Hvis du lægger mærke til det stiller jeg utrolig mange spørgsmål.


  • #43   24. jan 2008 Bing Bong - Jeg læste det som om, at du hentydede til, at jeg selv havde fået foretaget kuperingen herhjemme i DK.

    Jeg er udemærket klar over at kupering er forbudt i DK, og har været det siden 1986.


  • #44   24. jan 2008 Nej, det er langt fra gætteri.
    Det er bevist at mange tager deres danskfødte hunde med over grænsen og for ørene klippet når de er omkring 5-6 mdr.

    Men skal man sige noget positivt om det, så er det da også meget bedre end en hjemmekupering når det nu skal være.


  • #45   24. jan 2008 Jannipigen - Jo, den polske regering har ulovlig gjort kupering.



  • #46   24. jan 2008 Det skrev jeg ikke noget om Mia.

    Men som det ser ud på dine hvalpefotoes, så ser de ud til at være født i DK?
    - men fordi det ser sådan ud behøver det jo ikke være sådan =)


  • #47   24. jan 2008 Mia hvor er dine hunde så fra?

    Sorry jeg ved godt at Amstaffs kan komme fra andre steder end Polen, men min fornemmelse er bare at de fleste kommer derfra


  • #48   24. jan 2008 Begge mine hunde er født og købt i Danmark.
    Og ja, så kan I vælge at kalde mig en stor bussemand, fordi jeg træf det valg, at tage dem med til Polen da de var ca. 9 uger og få dem kuperet hos en autoriseret dyrlæge.


  • #49   24. jan 2008 Jamen hvordan kan det lade sig gøre? Det var da også ulovligt at kupere hunde i Polen hele 2007 var det ikke?

  • #50   24. jan 2008 Jo, Janni - det var det.
    Men reglerne er knapt så skærpet i Polen endnu.


  • #51   24. jan 2008 Nå okay... jamen hvis du tager til Polen og begår ulovligheder, hvorfor fik du dem så ikke bare kuperet ulovligt herhjemme og sparede dine hunde en lang rejse hvor de havde ond den ene vej?

  • #52   24. jan 2008 Hmm det er måske så billigt at få gjort i Polen at turen sagtens kan betale sig?

  • #53   24. jan 2008 Du kan rent hypotetisk sammenligne det lidt med den nye ryge-lovgivning herhjemme.
    Det tager lidt tid før den træder i kraft 100% alle steder.

    Mange hunderacer i Polen er kuperet. Ikke kun Amstaffer, men også Boxere, Schnauzere, Great Danes og Dværgpinschere osv.
    Så jeg tror også lige at den polske befolkning skal vænne sig til forbudet.


  • #54   24. jan 2008 Janni du kan sagtens få en hund kuperet i Polen i dag, det samme gælder Tyskland, Holland, Belgien, Italien og hvos der nu ellers er forbud.
    Det er bare et spørgsmål om at kende den rigtige dyrlæge, og jeg har også kendskab til en dyrlæge herhjemme der indtil for få år siden også gjorde det, og lur mig om der ikke kan findes en herhjemme stadig der vil.

    Mia .. jeg kalder dig intet, har intet imod kuperede hunde.
    Jeg har en stor del imod, faktisk afskyr jeg folk der laver sjuskede hjemmekuperinger med sejlgarn og hvad har vi, men en kupering foretaget under samme vilkår som feks. en anden operation har jeg ikke det vilde i mod....
    MEN skal vi se på den etiske side .... så er jeg pisse dobbeltmoralsk, selvom jeg har kuperede hunde selv, så kan jeg ikke se nogen grund til at kupere dem længere *G*
    - omvendt kunne jeg også finde på at sige ja hvis jeg blev tilbudt en kuperet hund fra et land hvor det var gjort lovligt *G*

    Jeg er SÅ dobbeltmoralsk hvad det angår =)


  • #55   24. jan 2008 Janni - Det der gider jeg slet ikke at svare på. Det var da noget underligt noget, at sidde og fyre af: "Hvorfor fik du dem så ikke bare kuperet ulovligt herhjemme og sparede dine hunde en lang rejse hvor de havde ond den ene vej?"

    Tror du jeg er sådan en syg hundemishandler, der er ude på ats skade mine hunde med en sindssyg hjemmekupering?!

    Farvel du. Jeg er smuttet fra den her tråd, når niveauet når det der.


  • #56   24. jan 2008 På trods af dobbeltmorale og andet godt syntes jeg også den kommentar var dybt unødvendig Janni.

    Som andre hunde er der blevet opereret, så gives der smertestillinde medicin til hunde der er blevet kuperet også.


  • #57   24. jan 2008 Jeg har det lidt svært med de kuperinger... Jeg kan godt se at det på FÅ hunde er flot... men jeg ville aldrig selv vælge en kuperet hund, da jeg ikke kan forsvare det moralsk.

    Når det er sagt så har jeg det sådan rimeligt ok hvis hunden er kuperet tideligt og er "kommet" sig inden den importeres til DK.

    Men at man drøner til Polen med sin lille 9 ugers hvalp der ikke stoler en skid på en, får den kuperet og så drøner hjem med en hund der stadig er groggy efter den forhåbentlige bedøvelse.... Det er sgu dyreplageri.
    En hvalp på 9 uger er ikke faldet ordentligt til hos sin nye ejer og tænk sig så at blive udsat for den behandling.... øv

    Og jeg kan så forstå at det heller ikke må ske for sent... jamen så lad dog være!


  • #58   24. jan 2008 Hmm jeg tror at den kommentar var misforstået... jeg snakker ikke om en hjemmekupering i DK, men som Jeninki også skriver findes der sikkert i DK stadig dyrlæger der gør det.

    Hvorfor vælger man så at køre til Polen? Er det fordi det kan gøres billigere der?

    Jeg mener når det er ulovligt i begge lande


  • #59   24. jan 2008 Og på trods af bedøvelse og smertestillende, så mener jeg stadig en hund har ondt efter et indgreb... uanset om det er kasteration eller kupering.
    Jeg rejste heller ikke gennem flere lande med min ny-kastererede hund.... han skulle bare hjem og slappe....


  • #60   24. jan 2008 janni hvorfor skal de være 9 uger før de skal kuperes???? Sålænge hvalpene er under 8 uger er de under moderens papirer dvs moderen rejser selvfølgelig med... sådan har kennelerne i dk gjort før i tiden men det kan man ikke rigtig længere. Hvad angår og kupere i dkk finder jeg forkasteligt at du siger!! Det vil jeg ikke kommentere yderligere andet så kan de umuligt foregå under de forhold som sådan noget skal så hold jer fra det venner!
    Angående eu pas: Alle hunde kan få eu pas fra 8 uger af i hvert fald og de må ikke barerejse rundt bare de har det. De må først krydse grænserne når de er 3 mdr og 21 dage og jeg mener ikke man behøves import tilladelse når de er den alder og har gyldige vacciner, men er det fra 3 .land skal de have import tilladelse blodtest m.m


  • #61   24. jan 2008 og har li´ge læst at du er spændt på om folk har eu pas på hundene???
    Ja man kommer da aldrig over grænserne ellers ja nu snakker jeg bare min tur fra serbien. Det er drønulovligt at rejse uden pas og kunne slet ikke se hvem der har fordel af det? Ja jeg ser det som en selvfølgelighed og det mest normale i verden og have i hvert fald. Tænk hvis du blev stoppet ja så får du sku ikke lov at rejse videre med den hund og det ville sgu være synd tænk engang de bliver sendt i karantæne og evt aflivet, ja det ville jeg aldrig risikere med en hund jeg har glædet mig til at skulle hente hjem som en i h.... smiley


  • #62   24. jan 2008 Pia: HVad er det jeg siger med DKK ?

  • #63   24. jan 2008 Der er altså forskel hvor man sælger hund til og fra.
    Fx til Letland kan du rejse ind med en 8 ugers hvalp hvor moderen er vaccineret 14 dage før fødslen.
    Hvalpen skal veje under 8 kg for at komme med i kabinen - ellers er det transportbur.
    Er moderen IKKE vaccineret de 14 dage før - skal hvalpen have rabisin - det er lovligt den er 6 uger når den får den - og er så 10 uger når den letter fra Kastrup.

    Det er tilladt at importere halekuperede hunde af de 5 jagthunde racer Breton, Vizsla, Ru og Korthåret hønsehund samt Weimaraner. Ingen andre racer end ovenstående og ingen ørekupering er tilladt i Danmark.
    Alle hunde der rejser ind og ud skal have EU-Pas med diverse vacciner.


  • #64   24. jan 2008 Lykke J skrev:
    "Stumphale er en genetisk fejl vil jeg nærmere kalde det, da disse hunde ikke længere kan anvendes i avlen."
    Det kommer nu lidt an på hvilken race der er tale om; en Aussie må stadigvæk bruges i avl (og bliver det ofte) selv om den er født stumphalet, dog skal man være påpasselig med at parre to stumphalet individer med hinanden... Men det at en hund bliver født stumphalet er selvf. stadig en genetisk ting :o) Og der er naturligvis også den forskel på fx. Aussien og Rotten at det accepteres og regsteres at Aussien er født stumphalet, hvilket det jo ikke gør ved Rotten.

    Et lille sidespring :o)



  • #65   24. jan 2008 Ha ha Kirsten.... smart at de fødes uden ører:-)

    Jamen jeg har det ligesom dig at jeg stille mig undrende over alle disse impoterede hunde uden tavle.


  • #66   24. jan 2008 Ha ha

  • #67   24. jan 2008 Anne T: Det var et svar noget Dorthe P skrev. Og jo, jeg anser det for en genetisk fejl ved rottweileren som er den race det er nævnt i forbindelse med. Og grunden til at der kun er nogle racer, der kan godkendes med stumphale, er at det blev misbrugt i de lande hvor det er nemt at "købe" sig til en stumphale attest fra dyrlægen. Her kom der påfaldene mange hunde, der pludselig var født stumphalet. Men jo, en stumphalet rottweiler kan sagtens registreres som stumphalet, men vil ikke kunne avlsgodkendes. Og kan den ikke det, er det i mine øjne en genetisk fejl.

    Men ja, nogle racer er det jo meget normalt på, har da selv en FB, der jo er født stumphalet.


  • #68   24. jan 2008 Man skal KUN have import tilladelse fra fødevare styrelsen, hvis man importerer en uvaccineret hvalp(rabies). Ellers er det nok, at den har pas og at den er rabiesvaccineret, og efter 21 dage, kan man indføre den i DK.

  • #69   24. jan 2008 Kirsten. .

    Mine er født uden indmad i øregangen - tæller det med?


  • #70   24. jan 2008 Tror den er fatsvag -ordet NEJ er noget helt andet i dens termer end i mine? *gg*

  • #71   24. jan 2008 KArin H, ja det er helt sikkert medfødt og ses ofte og især hos nogle racer, f.eks beagler, men man kan desværre ikke få erstatning fra opdrætter selv om jeg er overbevist om, at det er arveligt....Loooooool

  • #72   25. jan 2008 Lykke J

    Hold op hvor er jeg glad for der ikke er erstatningspligt på den defekt - jeg ville være ruineret! *GGGG*


  • #73   25. jan 2008 det startede som en seriøs tråd, og som sædvanlig bliver der gjort pis ud af den... :o/

  • #74   25. jan 2008 **DIMACE**

    Der er ingen der forbyder dig at skøjte over de sidste indlæg!
    Og hvis det sure opstød er dit eneste bidrag til tråden -
    ja så er det vist heldigt den er stoppet her.


Kommentér på:
Til jer med kuperede hunde

Annonce