{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klogeste hund...
  • #1   14. dec 2007 (link fjernet)

• #3   14. dec 2007 Det var lige nøj agtig den... Hmm... Så fik hun squ ret...

• #4   14. dec 2007 hvordan mon man måler det. der er så stor forskel på hvad racerne skal kunne. hvis man målte på jagt ville mine komme på sidste pladsen, hvis man målte på noget andet ville de være i toppen.

og så har de jo slet ikke testet den Japanske spids - den ville naturligvis ligge klart på første pladsen. det er lidt en svaghed ved den test ha ha ha =oD

• #5   14. dec 2007 Det kommer jo også an på hvad man grundlæggende måler...

Eks jeg har læst om heste:
    En flok heste har brugt det samme vandingshul i mange år. En dag bliver der sat et hegn i vejen for deres rute ned til vandet. Det lukker dem ikke inde, eftersom de blot skal følge hegnet ganske kort, så er der en åbning.
    Hestene finder aldrig hullet, eftersom de kun kender den ene vej ned til hullet.

Nu kan man jo sige at hestene er dumme... Men grundlæggende kender de en sikker rute, hvor der er få muligheder for at de kan ramle i "baghold" ned til vandet. Så problemstillingen er ikke kun, "kom ned til vandet, eller tørst", men "kom ned til vandet, som du ved hvor er, ad en sikker rute, så du ikke bliver spist, eller tørst"...

Nåja det blev vist et lidt længere eksempel smiley
    Men når man ser, hvor svært mennesker har ved blot at definere hvad intelligens er ved mennesker, så er det jo nok ikke så mærkeligt at det er svært ved dyr også

• #6   14. dec 2007 JEg blev bare lidt gal/provokeret da det virkede på hende som om hun kun har den fordi at der er verdens klogeste og det var meget vigtigt for alle andre at vide...

Og så blev jeg sådan lidt hmpf... Hvis det er det der er det vigtigste for en at det er verdens klogeste, så skal man bare ikke have den hund...

• #7   14. dec 2007 Næ nej det er min race (jack russell terrier) der ville komme på første pladsen, den er så klog, at de ikke har turde teste den;-)

• #8   14. dec 2007 ja det betyder da meget hvor mange individder der er testet. vi har da både en hund her der er klog men også en der ikke er den skarpeste kniv i skuffen. sjovt nok så ville den der virker lidt dum herhjemme helt sikkert være den der fandt hullet i hegnet.

• #10   14. dec 2007 For mig er det lige meget hvilken hund det er... Men jeg blev bare så gal over den måde hun sagde det på med... Jeg har en border collie, og det er verdens klogeste hund. Og de jeg sagde jeg har læst det er puddelen, fandt hun straks en hjemmeside... Hvor det stod...
    Jeg har har det bare sådan at hvis man vælger en hund ud fra det er verdens klogeste skulle man ikke have hund. For hvis det er den eneste begrundelse man har for at få en hund, så skal man bare ikke have en hund.

Jeg har ikke hund for de en er vildt klog elller noget, men fordi jeg kan lide de kvaliteter lige den race har, og så raver det mig en skid hvor den ligger på en liste...

• #12   14. dec 2007 jeg fandt engang en test som man kunne lave med sine egne hunde, der kunne man ud fra denne test se hvor intelligent ens hund var. Er der nogen som ligger inde med den, jeg har desværre fået slettet den.

• #13   14. dec 2007 Jeg ville nødig kalde hende hende en veninde...

Det ved jeg ikke... Men selv om den ikek fatter noget er det "jo verdens klogeste hund"

• #15   14. dec 2007 Annette R.

(link fjernet)

Er det denne?? Her er forskellige "intelligenstests" længere nede på siden:-))

• #16   14. dec 2007 jeg fandt en på svensk:
    (link fjernet)

• #17   14. dec 2007 Ha Ha. Til dem som siger at mynder er dumme... Den første mynde kommer på trin 37!!

De er nemlig ikke dumme - de er avlet til at være selvstændinge smiley

• #18   14. dec 2007 Annemette: det er nemlig et rigtig godt spørgsmål. Herude, hvor jeg bor er der enormt mange jægere. Mange af deres hunde er nærmest sådan nogle robotter, der kommer kravlende ved siden af dem på kommandoen "hinter". Hvis de ikke lystre falder der virkelig brænde ned!! Disse hunde er frataget en hver form for selvstændigt initiativ... Hvis de var med i en test om den mest lydige, ville de sikkert vinde over min, men hvis det kom til selvstændigt initiativ og påhitsomhed, så ville min vinde helt sikkert vinde, fordi jeg netop vil have en hund der kan tilbyde mig en masse adfærd og som gør tingene af glæde.

og, hvor vil jeg så hen med alt dette... jeg giver ikke ret meget for disse tests. Vores hunde er jo også hvad vi gør dem til og hvad de er avlet til at lave. Det synes jeg mit eksempel viser meget godt...

• #19   14. dec 2007 ja, det er rigtig sørgeligt og selvfølgelig er det ikke alle jægere der er sådan, men vi har nogle ret kedelige eksempler herude... desværre, for det er temmelig frustrerende at se på.

nej, jeg mener ikke man kan sidestille lydighed med intelligens. Os med de samarbejdende racer ville jo så klart have en fordel i forhold til for eksempel visse terrier, som er lavet til at kunne arbejde fuldstændig selvstændigt i en rævegrav...

• #20   14. dec 2007 Jeg mener at have hørt, at der er lavet en test på, hvor mange kommandoer en hund kan forstå og adlyde.
    I den test kom puddelen ind på en suveræn førsteplads....

Om den er intelligent?

Som det er skrevet tidligere i tråden, så kommer det jo an på, hvad den skal bruges til...

Intelligens er relativt.
    At kunne læse, forstå og reflektere over tykke bøger er et udtryk for intelligens i vores del af verden, fordi vi skal bruge det her.
    At klatre op i et kokostræ kan være et udtryk for intelligens i en anden del af verden, fordi det skal bruges der.
    At bytte er meningsløst...

• #21   14. dec 2007 Jeg er glad for jeg ikke er den eneste der går op i hvor høj ens hund ligger højt på en liste...

Jeg bliver bare så harm når det eneste argument er at det er den klogeste, så ser jeg rødt...

Og jeg tror desværre ikke at hun skal bruge den til at hyrde med... Og tror bare det er lidt lydighed... Og så er resten hvor godt hun ser ud.

Nej nej... Nu sidder hun og spiller klog på stamtavle, og jeg ved ikke hvad...

Jeg er glad for at det er sidste dag jeg skal være sammen med hende...

• #22   14. dec 2007 Du tror ikke bare hun er stolt og glad for sin hund?

• #23   14. dec 2007 Jo... For hun snakker som om det er en baby...
    Men bare hendes attityde i det hele taget er for meget... (Se mig hør mig)

Men sådan er vi forskellige...

• #25   14. dec 2007 Min hund er klart en af de dummere smiley

• #26   14. dec 2007 Jeg har tidligere haft en Sheltie som er en reletivt klog hunderace - og har helt bevidst ikke ville have så klog en race igen.

Den kunne gennemskue alt for meget, og var meget dygtig til at manipulere med familien.
    Desuden kræver en klog hund meget mere mental aktivering...

Så for mig er det ikke nødvendigvis positivt at en hund er klog....

• #27   14. dec 2007 Intelligens = indlæringsevne

Selvstændighed/stædighed burde ikke påvirke hvor hurtig en hund er til at lære ting, men om den gider udføre det.

Charlotte
    Ja, det genkender jeg også hos min egen sheltie. De lærer uvaner lige så hurtigt som gode vaner, så man er nødt til at være vågen.

• #28   15. dec 2007 I mine øjne er den ene ikke markant mere intelligent end den anden.
    Den ene er blot mere selvstændig (og muligvis stædig)end den anden.

Men en intelligent hund er i mine øjne også en der er god til at aflæse situationer og forholde sig til den situation den er i....

• #29   4. mar 2008 Hmm... det er jo heller ikke en liste over intelligens, men over lydighed...
    Jeg synes, at min kineser er yderst intelligent, og generelt også meget lydig...
    Men hun tilhører en meget selvstændig race, som gerne selv vil bestemme...

Kommentér på:
Klogeste hund...

Annonce