{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.283 visninger | Oprettet:

Død hund lider ikke, men... {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
- "forklaringen" på valgte overskrift kommer lidt længere nede i teksten smiley

Hej HG.
I dag, da jeg gik og ordnede min stald kom mine tanker til at flyve lidt rundt ang. den Go' Aften Danmark udsendelse ang. hunde i sidste uge.
(Til jer som ikke så det, så handlede det om at der i DK bliver aflivet 12 raske hunde i gennemsnit om dagen, fordi deres familier/ejere er trætte af dem eller ikke rigtig kan magte dem. De kom også med gode råd til hvordan man kunne undgå at få en hund som netop ikke passer til en osv.)
I og for sig en OK udsendelse, og jeg synes det er super at der kommer noget fokus på det problem.

Som jeg så tit læser, både herinde og på Hestegalleri, så lider et dødt dyr jo ikke. Og det regner jeg med at vi er enige om? smiley
Men hvor synes jeg dog at det er forfærdeligt at vi som mennesker er kommet så langt ud, at vi er nød til at tænke sådan?
Altså det er fair nok, når man har at gøre med et dyr som lider, rent fysisk eller psykisk af den ene eller anden grund, og man så vælger at sige at det er for dyrets eget bedste at blive aflivet.
Men når man står med en rask hund på, lad os sige 16 måneder, som man vælger at aflive, fordi man måske ikke lige kan overskue at finde en ny ejer til den eller noget i den retning. At man så kan "trøste" sig selv med at den ikke lider fordi den er død? Hmm.

Det jeg egentlig prøver at sige, er at jeg synes det er brand ærgeligt, at vi er kommet derud, som mennesker. At vi faktisk er blevet nød til at tænke således, fordi vi som mennesker (igen?) ikke kan finde ud af at sætte en grænse for ting vi vil have og samtidig være realistiske?
Er er nogen som kan følge mig? Det er lidt svært at forklare på skrift.
Som de også nævnte i udsendelse, så den der køb/smid ud kultur, er blevet for voldsom, og at vi ikke kan finde ud af at forstå at man ikke gør sådan med levende væsner?
Altså, vi (menneskeheden) har jo faktisk udråbt os selv til at være det klogeste dyr på jorden, men alligevel er vi ikke klogere, end at vi stadig bruger dyr som var det legetøj og ikke levende væsner med behov og følelser?

Er jeg den eneste som virkelig synes at det er brand ærgerligt at vi som mennesker er kommet derud?

ps: Jeg hænger ingen ud, og selvfølgelig er der situationer hvor der af forskellige grunde måske bare ikke er et andet valg, end aflivning. Det er ikke lige det, jeg er ude i. Jeg er ude i den der med at 2 unge mennesker anskaffer sig fx en flot husky blanding på 8 uger, men pludselig kan de ikke magte den, og da hvalpen runder 14 måneder vælger de at gå til dyrlægen og få den aflivet. Uden egentlig at prøve at finde et nyt hjem eller andet. smiley Det er jo ikke rigtig "dem" jeg snakker om, mere det at "vi" har den tankegang, at man bare kan anskaffe og afskaffe sig dyr, som det lige passer en.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Død hund lider ikke, men...
  • #1   24. feb 2014 Sanni Jeg så desværre ikke udsændelsen Men det du skriver giver jeg dig fuldkommen rat Jeg syntes du pakker det pænt ind For mig er de nogle svin at kunne finde på at aflive så unge hunde Det viser igen at folk ikke tænker sig om For som du skriver er det ikke legetøj føj føj smiley

  • #2   24. feb 2014 Minder mig lidt om en fra min skole.
    Afliver 2 raske hunde, fordi de ikke har tid til dem, men anskaffer sig derefter 3 nye og meeeeget aktive hunde.

    Hvis man har den holdning at man bare kan aflive hunden, hvis man ikke har tiden til den, så skal man slet ikke anskaffe sig en hund.


  • #3   24. feb 2014 Du har så evig ret. Desuden er der en del købere, der slet ikke sætter sig ind i racen før de køber den kære hvalp - der senere driver dem til vanvid. At et ungt par anskaffer sig en husky blanding, og de har sikkert ingen erfaring i racen(racerne den er blandet af) gør, at det er dømt til at mislykkedes, hvis de ikke gør noget for at komme igennem de to første hårde år. Jeg ville selv nødigt have en husky, simpelthen fordi den kræver mere end jeg kan give ..og en blanding har jeg ingen jordisk chance for at vide om den ligner mere det ene eller det andet.
    De folk der sælger blandinger bør reelt være mere kritiske overfor købere...men i dag er reglerne for salg af hunde også skærpet betydeligt, så det burde hjælpe på dette problem...
    Læste på et tidspunkt, at der aflives ml. 12.000 - 15.000 hunde årligt ...og det er mestendels pga ejere der ikke har sat sig ind i den givne race eller pga temperaments problemer ved hundene...


  • #5   24. feb 2014 Varkhond Jeg vil gerne være med smiley

  • #6   24. feb 2014 Det er nemlig helt hul i hovedet. Nej måske lider en død hund ikke, men det gør et dødt menneske heller ikke - dog afliver vi stadig ikke mennesker, der er "i vejen" eller "ubrugelige".

    Hunden har, som mennesker, interesse i livet. De ønsker ikke at dø.

    Det gør grisene, køerne, kyllingerne, osv. i øvrigt heller ikke. Husk lige det, når der skal købes ind til aftensmaden.


  • #7   24. feb 2014 Jeg ved ikke om en død hund lider. Jeg har ikke prøvet at være død. Ikke af hvad jeg husker i hvert fald smiley Så jeg kan ikke udtale mig om hvordan det er.

    Jeg er enig med Veo her... Muligvis lider man ikke når man er død (det ved ingen altså smiley Vi kan kun antage), men det gør jo ikke det at slå ihjel i orden. Uanset art.


  • #9   24. feb 2014 Varkhond: Og så ville det være helt i orden? Er det i orden at jeg anskaffer mig et par schæfere og måske nogle søde GD'ere, og laver det ene kuld efter det andet på samme tæver blot for at slå hvalpene ihjel, når de er 6 måneder?

    Folk herinde råber op, hvis nogle laver et kuld hvalpe, hvis de enten ikke har stamtavle, blander racer sammen, ikke tjekker for sygdomme, mm. Men avl kun med drab for øje, jamen det er da helt i orden.


  • #10   24. feb 2014 Glad for at se at jeg ikke er ene om at min holdning - og ja, jeg pakkede det meget pænt ind smiley

    De nævnte også i udsendelsen at man ofte overvurderer sig selv og hvad man kan tilbyde hunde smiley Og gud hvor er det vigtigt at man ikke gør det.
    Personligt har jeg en lab blanding, og uden tvivl er jeg glad for købet. Han indeholder alt det, som jeg ønskede mig i en hund. Heldigvis, det kunne lige så godt være endt i den anden grøft. Men jeg går så også stærkt ind for, at HVIS nu jeg ikke kunne stimulerer ham godt nok og han ikke trivedes hos mig, så ville jeg give mig GOD tid til at finde præcis den rette ejer og aldrig den "lette" udvej, for jeg mener at man tager et ansvar når man anskaffer sig et dyr, og det er et ansvar jeg tager meget seriøst!


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #13   25. feb 2014 12 hunde om dagen... lige for at vende tallet en gang, så svarer det til at der aflives omkring <0,9% af det totale antal hunde i Danmark om året, af årsager der ikke har med sygdom, temperement eller lignende at gøre.

    Og det er hvis vi regner i runde tal.

    Hvis vi tager det samlede antal hunde der aflives om året i DK, så er tallet <2,7%


    Meget? Måske.
    Men er problemet reelt så stort som man gerne vil gøre det til?


  • #14   25. feb 2014 Allergisk over for snobber ...

    Jeg er jo enig med dig, hellere aflive end at hunden slet ikke får et stabilt liv og godt liv. Og er også enig med dig i resten, at det er vores brug og smid ud mentalitet som er blevet et problem.


  • #15   25. feb 2014 footrot.flats

    Så du synes ikke det er et problem at man 2,7 % af de danske hunde uden nogen anden grund end at ejerene er trætte af dem?
    Spørgsmålet er jo om det her udvikler sig til måske om 20 år er vi oppe på 10%? 20%? eller mere? Som Allergisk over for snobber ... skriver, så er det jo den der brug og smid ud mentalitet som jeg mener er blevet et kæmpe problem for samfundet.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #16   25. feb 2014 De 2,7% er alle hunde der aflives, af alle mulige årsager. Herunder sygdom, temperement, skader og meget mere.


    Og det er IKKE 2,7% iøvrigt. Det er <2,7%

    Hunde der aflives, uden sygdom eller andet i dén dur som årsag, altså de 12 hunde om dagen som man har så pokkers travlt med, svarer til <0,9%.
    Jeg staver det lige ud en gang:
    Mindre end nul komma ni procent

    at tallety skulle stige til 10% eller 20 %, svarende til, hvis jeg anvender samme runde tal som jeg anvendte før, lige omkring 50-100.000 hunde.... Lidt urealistisk, syntes du ikke?
    Særligt eftersom aflivningstallene har været temmeæligt stabile i temmelig mange år efterhånden.


  • #17   25. feb 2014 footrot.flats

    Okay, fair nok at du ikke mener at det er et problem.
    Men jeg mener stadig at det er et problem at man afliver perfekte raske hunde, som bare opfører sig som de nu engang er avlet til, men bare kommet til nogle forkerte ejere, det mener jeg bare ikke er grund nok til at man skal dø. smiley


  • #18   25. feb 2014 Jeg synes også det er forfærdeligt at så mange raske hunde aflives. Jeg er ret enig med indlæg 12 (Allergisk overfor...) både mht. denne brug og smid væk kultur, og også mht. human aflivning kan være bedre end en hund, der ender som kastebold.

    Jeg tror desværre altid, der vil være nogle der køber hunde, uden helt at have gennemtænkt hvad det kræver, og der vil nok altid være nogen der avler fordi det kunne være hyggeligt med hvalpe.


Kommentér på:
Død hund lider ikke, men...

Annonce