{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

Hvordan bliver man lederen? {{forumTopicSubject}}

Hej håber i kan hjælpe.

Vi har fået afvide at vi ikke har makeret os nok som leder for vores hundehvalp. For når han for nej et par gange er han begyndt på at enten gø af os eller spurte rundt om bordet eller napper ud efter os.
Vi syntes vi har gjort at for at sige til ham at det må han ikke men intet hjælper.
Nogle gode råd?

Ps han er 14 uger.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan bliver man lederen?
  • #1   5. dec 2007 Et godt råd jeg har er at du tage en godbid, hvor du lægger den på gulvet, og siger meget bestemt NEJ.. Når han så først kigger på dig, siger du værsgo..

Det viser at du er lederen, og at han kigger på dig først for at få din godkendelse..

• #2   5. dec 2007 En hvalp på 14 uger napper og laver ballede, det har intet med lederskab at gøre. Giv den i stedet nogle opgaver, søge godbidder, marvben med fyld og lign. det er en god ide at kunne få sin hund til at slappe af, og det gør man nemmest med mad og snuse-øvelser.

Hvis hvalpen bider jeg i fingrene ville jeg pive/hyle en enkelt gang så hvalpen slap, bagefter ville jeg rose, og give den noget lovligt at bide i.

• #3   5. dec 2007 Vi har præcis det samme problem (hun er så kun 11 uger), og tror at vi har fundet en løsning.

Peekaboo reagerer kun lidt på vores nej, og når vi stå stopper med at skælde ud, svarer hun igen med gøen (ofte bare et eller 2 dybe vov).

Imorges tog jeg så en tur med hende, hvor hun efter at have svaret igen fik mere skæld ud - og gøen igen = mere skæld ud. Vi kom over 20 gange hvor hun svarede igen og fik skæld ud, og til sidst havde jeg godt fat i nakkeskindet på hende og var virkelig virkelig oprigtig vred!
    Og det hjalp!
    Nu reagerer hun allerede meget bedre på skæld ud - svarer hun igen, giver hun op efter 1-3 "omgange".
    (Det skal siges at hun aldrig når halen mellem "benene og pive" - stadiet)

Vi har også problemer med at hun napper/tygger i vores hænder og fødder. Sig en meget høj lyd når han gør det - det betyder "det gør ondt". Hvis det ikke virker efter et par dage, så begynd at sige helt fra overfor ham, og giv ham noget han gerne må tygge i.....

Jeg er slet ikke til at man skal være så hård overfor en hvalp, og går egentlig ind for positivt lederskab.
    Men da Peekaboo er en Newfoundlænder så SKAL hun lystre os inden hun bliver for stor. Og hellere et par dage hvor vi får alvor får vist hende at det er os der bestemmer, end en kamp resten af hendes liv.

• #4   5. dec 2007 Til Charlotte:
    Syntes også vi har prøvet alt dette men virker ikke helt. Jeg hader også at være ondt men jeg syntes vi gør alt hvad vi kan for at få ham stoppet mens han er lille men han er stædig og bliver ved. måske skal jeg bare tage kampen op i længere tid som du sagde 20 gange.

• #5   5. dec 2007 det er hvalpe I har med at gøre .......................... og lad dem være hvalpe så længe de kan - I skal nok tidsnok blive leder eller hvad det er I ønsker ..........

• #6   5. dec 2007 Det er sånemt at blive "leder"........

Spørgsmålet er så om man foretrækker at blive en god leder hunden respekterer, eller en man retter sig efter fordi man ellers ved der falder brænde ned.

• #7   5. dec 2007 Rygklapper Janie som altid *ss*

• #8   5. dec 2007 Jepp stemmer i med Janie... og ryster stille på hovedet for mig selv

• #9   5. dec 2007 Vil sige at det hjælper umådeligt meget at starte til hvalpetræning med den og generelt lære den de basale ting...

Plads
    Sit
    Dæk

Og når den så er en møgunge, så træn med kiks, det kan de færreste hvalpe stå for.....
    Laura vil gøre alt for en kiks....

• #10   5. dec 2007 Og jeg rygklapper alle dem der har alle svar på alt... stort og flot af jer....

• #11   5. dec 2007 Tak Heidi.......Det er altid en fornøjelse når folk også kan give ros og ikke altid kun er ude med riven ;o)

• #12   5. dec 2007 Janie F: Du er heldig det bare er "nemt" at blive "leder" Men nu er ingen hunde ens så man kan sgi da ikke bare konkludere det er "nemt" Så er man for naiv...

• #13   5. dec 2007 Janie: Ja ikke - og endnu mere flot når folk kommer med sin EGEN mening og ikke bare det alm HG svar. "Jeg er enig."

• #14   5. dec 2007 Heidi .......Ikke i min verden.

Det er da nemt : Rusk din hund, skæld den godt og grundigt ud, eller gør det der er værre hvis den ikke lige reagerer som forventet, og du har en hund der ikke tør andet end adlyde.

Jeg har absolut ikke skrevet det er nemt at blive en GOD leder som jeg mener ikke har behov for råben og skrigen, fysisk magt osv.

• #15   5. dec 2007 Hvorfor gentage i en uendelighed, når det man vil sige allerede er sagt?

Hvis ikke hun selv kan hitte ud af det, så bør hun finde et fornuftigt træningssted, men en fornuftig træner, og få hjælp derigennem.

Lad være med at tage fat i hunden hvis ikke den er ved at æde ungerne, at hvalpe er grænsesøgende sv burde ikke komme bag på nogen.

• #16   5. dec 2007 Hmmmm....

citat:
    Det er sånemt at blive "leder"........

Spørgsmålet er så om man foretrækker at blive en god leder hunden respekterer, eller en man retter sig efter fordi man ellers ved der falder brænde ned.

Citat slut:
    Du skriver jo netop at det er op til ejer selv at blive en GOD leder...!! Eller misforstår jeg???

• #17   5. dec 2007 Christina: Nu har jeg ikke læst samtlige svar til dig - men for mig lyder det til at være en overspringshandling.. han ved ikke hvad du forlanger af ham og derfor reagere han med at gøre alt hvad han har lært for at tilfredsstille jer....

• #18   5. dec 2007 Kors i skuret, hvor jeg dog havde det standardsvar - lederskabsproblem

Det er fuldstændig irrelevant med en hvalp på fjorten uger...

Man bliver en god leder ved at opbygge et positivt forhold til hunden, hvor man aldrig forlanger mere af den end den kan honorere.
    Man sørger for at den har trygge rammer, får dækket sine grundlæggende behov, og at man tydeligt og roligt viser den, hvad man synes er ok, og hvad der ikke er.
    Desuden er en god leder en, der kigger efter og respekterer hundens signaler og undlader at overskride dens grænse..
    En, der ikke hidser sig op, bare sit cool og husker, at hunden vil gøre alt for en, den respekterer...

• #19   5. dec 2007 Heidi....Det aner jeg ikke, for jeg forstår ikke hvor du vil hen.

Jeg forstår dig hvis du med fred i sjælen mener en god leder er en tager "godt fat i nakkeskindet" , skælder ud og synes det er ok hvalpen "giver op efter 1-3 "omgange"." når vi taler om en bette hvalp.

Det er så hvad jeg kalder en leder. Men ikke en GOD leder.

• #20   5. dec 2007 Har I egentlig lært ham, hvad nej betyder?

Helt grundlæggende mener jeg aldrig, man kan irettesætte en hund for noget, man ikke i forvejen ved, den kan til fulde.
    Og det er de færreste ting en fjortenugers hvalp kan til fulde ;o)

• #21   5. dec 2007 C H....Jeg hader det ord, men magler et bedre må jeg indrømme.

• #22   5. dec 2007 Janie - ordet i sig selv er måske godt nok, det er bare måden, det bliver brugt på, der er fuldstændig misforstået... synes jeg ;o)

ALT kan hældes ind under lederskabet, men et positivt lederskab er altså noget lettere at etablere end de fleste tror.
    Mange mener, at en hund med en god leder aldrig laver unoder og altid lystrer - og det er slet ikke sandt. De to ting er ikke modsætninger.

Samtidig hører man, at sætter man sig ikke i respekt overfor en hvalp, vil den snart overtage hele huset - mage til vrøvl.. Helt ærligt, så tror jeg på, at magtkampe er noget, der hører mennesker til, ikke hunde ;o)
    Og en hvalp på fjorten uger har basalt set kun brug for, at nogen passer på den...

• #23   5. dec 2007 Jeg er er meget meget enig C H, men det tror jeg næsten du er klar over ;o)

• #24   5. dec 2007 At blive en god leder kræver hårdt arbejde HVER dag, vi har helt fra starten lært ham at sitte inden vi går over vejen, inden han får mad, inden han får snor og af og han må ikke gå ind af døren før os og det er altså hver eneste gang...
    og der er mange flere ting man kan gøre og en hund, hvalp eller ej tager ikke skade af at den før et højt og bestemt nej (det gør børn heller ikke), man skal ikke råbe og skrige af dem, men være bestemt....

Ang bide i fingre så knytter vi hånden og giver et blidt men bestemt bomb tilbage når han bider ud efter os så nu er det slut. og en dag da han var lille bed han mig RIGTIG hårdt og så bed jeg ham sku i øret, ikke voldsomt men så han kunne mærke det og så forstod han det....

• #25   5. dec 2007 Kors....

Jeg håber, at tiden arbejder lidt for hundene....

• #26   5. dec 2007 En god leder?????Når der er såååå stor mangel af gode ledere rundt om på arbejdspladserne, ja hvorfor så ikke også i hundeverden.
    Det er nok ikke så nemt enda

• #27   5. dec 2007 Snow, mon ikke det er fordi de fleste har en helt forvrænget forestilling af, hvad det er, og derfor aldrig opnår det?

Hvis man tror, man får lederrollen tildelt ved at bide en hund i øret, så tager man da ihvertfald grundigt fejl...
    Men jo, hunden lystrer, men sgu ikke fordi den respekterer en som leder - og så skal man jo vælge, hvad man foretrækker for sin hund....

• #28   5. dec 2007 Lisbeth.

Det er så hvad jeg kalder lederskab......intet andet.

• #29   5. dec 2007 CH. Jeps, men tror også du skal have nogle bestemte personlige egenskaber, og hvis du ikke har dem, så kan du træne, læse lige så meget som du vil, men en god leder bliver du aldrig. Selfølgelig bliver du bedre måske med tiden, men aldrig helt hurra.

• #30   5. dec 2007 Snow, det tror jeg du har ret i.
    Jeg tror det i allerhøjeste grad er en temperamentssag.

Man skal have evnen til at bevare roen og lade være med at hidse sig op. Det er ikke alle forundt ;o)

Samtidig skal man kunne skifte fra at irettesætte til at være jubelglad for sin hund på et splitsekund.

Man skal evne at læse en hund - det kræver noget øvelse, og alligevel kan det snildt glippe.

Og så skal man kunne bære at fralægge sig magten og indgå i et ligeværdigt kammeratskab med sin hund... (Og det er der ikke tradtion for jvf, bide i øret og de gamle forstokkede lederskabsregler)

• #31   5. dec 2007 Altså jeg skriver som en brækket arm i dag, jeg håber I bærer over med mig ;o)
    Fejl her og fejl der ;o)

• #32   5. dec 2007
    Jeg ved godt i ikke mener det heder lederskab men det har jeg fået afvide at en træner så det var kun lige det ord som kom frem da jeg skulle prøve at forklare sitiuationen.

• #33   5. dec 2007 Til CH.
    Ja han ved fuldt ud hvad nej er ellers kunne jeg heller ikke drømme om at skælde ham ud hvis han ikke havde lært hvad nej er

• #34   5. dec 2007 Christina, jeg vil vove den påstand at en hund på fjorten uger aldrig ved det fulde hvad den kommando betyder.
    Og hvis den gjorde, så var der ikke grund til at skælde ud, for så ville den adlyde, når du bruger kommandoen ;o)

• #35   5. dec 2007 Jeg tror også at dette ord lederskab er noget der er blevet mistolket for det er ikke sådan jeg mener det. det er nok et forkert ord jeg har brugt. Jeg ved også godt at det er en hvalp og sådan gør de og alt det i siger er jeg også enig i.

• #36   5. dec 2007 hmm jeg vil gerne høre jeres diff. af en god leder...

• #38   6. dec 2007 Nu er hunde meget forskellige, så man skal passe på med at generalisere.
    Min tidligere hund var ikke i tivl om hvad skæld ud betød, og blev bundulykkelig når hun fik skæld ud. Men Peekaboo er en helt anden sag!

Vores problem er at hun ikke tager et "nej" seriøst - hun tror at det er leg.
    Vi bliver derfor nødt til at få hende til at forstå at nej virkelig er NEJ. Og at vi mener det!

I starten prøvede vi blødere, men hun forstod ikke at hun fik skæld ud. Når hun så endelig fattede det, så svarede hun igen med en gang vov.

Nu er hun jo allerede stor af en hvalp af være, og med udsigt til en hund på 50+ kilo, så skal hun forstå betydningen af nej så hurtigt som muligt.
    Og der er altså ting som jeg aldrig vil acceptere, f.eks. at gå rundt på sofabordet!

Jeg forventer ikke at hun med det samme lader være med at prøve - hun skal bare fatte at der er forskel på ros og skæld ud.....

Vi træner med hende, og hun kan allerede sit, dæk og gi pote, så jeg tror ikke at hvalpemotivation i sig selv vil gøre hele forskellen....Måske at hun bliver ældre, men med så stor en hund har jeg ikke lyst til at tage chancen.

Mit råd til jer er at når i skælder ud, så skal han altså fatte at han får skæld ud. Og det er jer der skal have det sidste ord!

Vi gjorde det meget konsekvent i gåt - og kan allerede se en effekt (ikke at hun ikke prøver at lave ballade, men hun fatter hurtigere at hun er upopulær)...

Vælg nogle ting som han bare ikke må, og tage kampe der.
    Når det drejer sig om nappen i fødder og andet som han ser som en leg, så disterher ham med andet legetøj....

• #39   6. dec 2007 Charlotte........Jeg går slet ikke ind for at skælde ud. Kan ikke se meningen med det, for hunden fatter alligevel ikke et ord.

Tro nu ikke, jeg aldrig bliver stjernetosset på mine, for det gør jeg. Men her vælger jeg at steppe en tur ud i køkkenet og tælle til 10-500 eller 5000 hvis det er nødvendigt.

Mine skal ikke skældes ud, de skal ikke straffes hverken fysisk eller verbalt. De skal guides og vejledes. Det gør jeg ved endten at ignorere eller aflede alt efter situationen. I helt ekstreme situationer bruger jeg mit kropssprog,men det er yderst sjældent. Og selvfølgelig rose når vi rammer den adfærd jeg søger.

En god leder for MIG er en leder der altid er i ro, kan overskue og vejlede.

Og tilføjer lige, min han, der ikke er færdigudviklet, ligger lige nu på 70 kg, og han har nu lært tingene fint uden skæld ud og greb i nakkeskind. ;o)

• #41   6. dec 2007 Fuldstændig som vi mennesker mister respekten for folk, der råber og skriger og skaber sig, så gør hunde det.
    Det kan godt være, at de adlyder, men det er ikke af hverken lyst eller respekt, men af angst.

Og så vil jeg vove den påstand, at hvis hunden tror, man leger, når man siger nej, så er det fordi man enten ikke har været grundig nok med træningen, eller man har brugt en forkert metode. Hunden har ikke forstået budskabet.

En hund har ikke brug for skældud, men det kan meget vel være, at dets menneske har brug for at skælde ud...

• #42   6. dec 2007 Tro mig jeg vil gerne slippe for at skælde ud smiley

Og nej vi råber og skriger ikke. Vi starter stille og roligt med skæld ud, men når hun svarer igen får hun mere skæld ud.

CH, du skriver: "Og så vil jeg vove den påstand, at hvis hunden tror, man leger, når man siger nej, så er det fordi man enten ikke har været grundig nok med træningen, eller man har brugt en forkert metode. Hunden har ikke forstået budskabet."
    Jeg er helt enig!

Men hvad er det for en træning eller metode der skal bruges?

Vi har prøvet at ignorere hende - det synes hun er helt fint for så får hun jo ro til at lave det hun ikke må...
    Og efter et par uger med denne metode, må vi erkende at det ikke går.

(vi har fået hende til næsten at lade være med at trække i snoren og hoppe op ved brug af bløde metoder, så det er ikke fordi vi ikke er til dem)

Hun er også god og opmærksom når vi træner øvelser. Det virker bare som om hun ikke tror på at vi virkelig kan være sure på sådan en bedårende hvalp som hende.
    (hun når aldrig krybe/pive stadiet når vi skælder ud, faktisk ser hun meget lidt brødbetynget ud)

Og at hun i perioder konstant prøver grænser af.....

Ligesom trådstarter vil jeg meget gerne have forslag til hvordan man øver lederskab...

Jeg er enig i at en hund ikke har brug for skæld ud. Men den har brug for at vide er der er nogle grænser som ikke må overtrædes...

• #43   6. dec 2007 Vil du ikke lige definere skæld ud for mig?

Hvad er det I gør og siger?

• #44   6. dec 2007 Nej-kommandoen trænes ved at sætte sig på gulvet med en ordentlig bunke guffer.
    Hunden sidder foran og man stikker en guffer hen, hvor den kan lugte den.
    Så siger man NEJ, når den vil tage den, og tager hånden væk, så den ikke kan tage den.
    Derefter siger man JA (med fin lys stemme), hvorefter hunden får sin guffer...

Dette gør man et ton gange - ikke med ja og nej lige efter hinanden hele tiden, det skal varieres, så der ikke kommer noget mønster...

Med en hvalp bruges afledning, når den gør noget den ikke må.
    Hvis den hele tiden bliver afbrudt i sit forehavende lærer den, at det er dødsygt at beskæftige sig med den ting, den bliver afbrudt i.
    Og så holder den op.

Tålmodighed er kodeordet....

Hunden prøver ikke grænser af, den oplever sin verden. Den aner intet om grænser, det er en mennesketing.
    Den skal lige så fint guides til at finde ud af, hvad den må og ikke må og det gøres ved at bruge et sprog den forstår..
    En hund gør kun ting, der kan betale sig... Og hvis den finder ud af, at den ikke får noget ud af at bide i gulvtæppet, så holder den op...

• #45   6. dec 2007 Charlotte: Det er da klart at hunden svarer igen når den tror at I "gør" med den når I skælder den ud...
    Der er ikke noget mere provokerende end at se en hund som kigger en dybt i øjnene mens den gør af en....
    I min verden ignorere man dårlig adfærd væk - både hos mennesker og hos hunde... Og hvis du kigger på en voksen hund og en yngre hund sammen - og den unge hund gør og gør og gør af den anden hund vil du se den voksne hund ignorere irritationen væk... Tro mig - vi har set det med Baloo og en lab. engang - det var SÅ fascinerende og se hvor labben bare vendte ryggen til Baloo hver gang han gøede... Til sidst holdt han op... Prøvede så hos os istedet - vi ignrede ham også... Og vupti - så var det ovre.... Og tro mig Baloo er ihærdig, men det handler bare om at være endnu mere ihærdig og tålmodig... Og især med så lille en hvalp...

Pas på at i ikke lærer jeres lille hvalp at det bedste forsvar er et angreb....

• #46   6. dec 2007 Tak for rådene smiley

Jeg vil fluks øve ja/nej med hende i aften....

Hun får desværre noget ud af at være på sofabordet; det er et fantastisk sted at ligge og overvåge hele stuen og haven....

Mht. til at ignorere, så var det det vi gjorde i starten, med med dårligt resultat. Hun lader sig ikke umiddelbart påvirke af at blive ignoreret..... (ja hun stopper med at gø efter et stykke tid - men hun har ikke fattet at hun harvgjort noget forkert)

Tror at vi skal have hende til at fatte nej først. Så kan det være at ignorering vil have en effekt.
    (som sagt går det allerede bedre)

Andre gode forslag til øvelser/metoder?

• #47   6. dec 2007 Med hensyn til sofabordet, ville jeg blokere for adfærden - altså i en periode sørge for, at hun ikke kan komme derop.
    Lykkes det alligevel, skal der siges nej, og så skal hun tages ned.
    Hopper hun op, gentages, men sørg for, at der ingen kontakt er ud over det.

At ignorere skal jo bruges til de rigtige ting. Det hjælper ikke at ignorere hende, hvis hun stjæler noget hun ikke må, eller bider i en ledning.
    Det hjælper, hvis hun eksempelvis bider i fingre eller hopper op. Så vender man sig bort fra hende og undgår nogen former for kontakt...

Når hun gør ting, hun ikke må, så skal der falde et tydeligt nej, og så skal der afledes.
    Eller, der skal falde et tydeligt Nej og så skal der ignoreres...

Altid roligt og myndigt.
    Aldrig mange ord og aldrig højrøstet - så tror hun, at I leger... (for hende er det det samme som at gø, det I gør, så det stimulerer hende til at gø med)

• #48   6. dec 2007 HOV - du siger at hun stopper med at gø efter noget tid - så virker det jo helt efter hensigten.

I det øjeblik hun stopper med at gø, så vender i jer om at tager kontakt til hende - belønner hende for at være stille.

Så lærer hun, at man ikke får kontakt når man gør, men man får kontakt, når man tier stille...

Det skal gøres en masse gange, så fiser den ind... ;o)

Tålmodighed ;o)

• #49   6. dec 2007 Hun gør ikke uafbrudt; det er et par sekunder imellem hver gang.
    Så hvordan ved hun at det er fordi hun er stoppet at hun får opmærksomhed?
    Hun skal vel have været stille lidt tid, så hun ved at der er det som giver beløning.
    Når hun stopper er det fordi hun begynder at lave noget andet, f.eks. noget legetøj at lege med......

Et lidt andet spørgsmål: er det almindeligt at hvalpe ikke reagerer på irettesættelse"?
    Jeg har ikke selv haft mødt en hvalp som reagerer som lidt som hun gør....

• #50   6. dec 2007 Hmm diff. af skæld ud, altså han er ret så dygtig så skæld ud for os er et bestemt nej og hvis han bliver ved med at bide i noget der kan skade ham f.eks. en ledning eller en kat, så kommer han ud i kurven eller hans bur... ikke lukket men han ved godt at han ikke må komme ind før vi siger kom så ind eller dygtig...

Vi går til træning med ham hver uge... og han er super dygtig... og vi bruger mange godbidder og vi træner der hjemme hver dag... han er en meget glad han og han er ikke bange... vi træner efter råd af dyrelæge og træner stop kommando med ham, fordi han leger lidt vildt, og der skal vi tage ham i selen og sige stop, når han leger for vildt enten til træning eller i skoven. Det virker rigtig fint og nu behøve vi faktisk ikke tage ham i selen længere...

Jeg ved ikke hvad det er jeg skal gøre for at I ikke mener jeg/vi er dårlige ledere???

Kommentér på:
Hvordan bliver man lederen?

Annonce