For tidligt fødte hvalpe {{forumTopicSubject}}
Jeg har en chihuahua tæve der igår var på 54 dagen fra første parring.. Og hvis hun først blev gravid ved sidste parring ville hun være på 49 dagen igår..
Igår fik hun så hvalpe, den første var dødfødt og vi kørte derefter på dyrehospitalet med hende da der ikke skete mere.. Den første vejede vel omkring de 60-70 g og havde ikk rigtig sat pels endnu.. Ved dyrlægen fik hun noget ve fremkaldende og hun fik nr. 2 hvalp som vejede 76 g.. Heller ikke med nogen rigtig pels endnu men frisk nok og fuldt udviklet så det ud til... Hun blev røngten fotograferet og der var to mere, så vi blev sendt hjem så hun kunne få ro.. Der kom så to mere på 69 og 51 g efterflg., som også virkede friske..
Da de ikke rigtigt virker stærke nok til at kunne sutte selv, eller ja, det kan de ikke, kørte jeg endnu engang til dyrlægen efter mælkeerstatning.. Så jeg har været oppe hele natten for at fodre dem hver 2 time, og passet på at moren ikke ligger sig på dem.. Desværre døde den største af dem igår kl 23.30, da jeg skulle fodre hende var hun helt livløs og jeg kunne ikke få liv i hende.. Moren er meget forvirret og ked af det pga. dem der mangler og kan slet ikke forstå det..
De to sidste tager ikke rigtigt på, selvom vi giver dem mad hver 1½-2 time, så meget som vi nu kan få dem til at spise, og så prøver vi så ofte som muligt at lægge dem til, men de kan slet ikke finde ud af det...
Er der en chance for at de kan overleve? Vi håber jo så inderligt at vi kan redde dem, men det virker bare ikke som om det kan lykkedes uanset hvad vi gør når de ikke tager på.. Vi gør selvfølgelig alt hvad vi kan for at redde dem og har bestemt ikke tænkt os at give op.. Men er der nogen der har prøvet det før, og i det hele taget ved om det kan lykkedes?
Det skal siges at det er hendes andet kuld og sidste kuld var rigtigt fint, født på 61 dagen fra første parring og vejede 110, 108 og 76 g og var sunde og raske..
Håber at høre fra nogen...
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.206
Men den tæve i har fået hvalpe på... Kan hun være for ung?
Kan se hun er fra 2005 og det er allerede 2. kuld...?
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.235
Håber at det lykkes for dig/jer. Held og lykke
nov 2006
jun 2005
nov 2006
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.275
jun 2005
mon der så "bare" har været pladsmangel?
jun 2005
Følger: 166 Følgere: 164 Hunde: 7 Emner: 636 Svar: 5.371
Jeg tror ikke du skal sætte dine forventninger alt for højt . Skal de have en chance for at over leve skal du selv lave et meget stort stykke arbejde . Først skal du sørge for at de ligger varmt , da de ikke selv kan holde deres kropstemperatur , og du vil formegetnligt også blive nødt tila t sondrefodre da de ofte ikke har kræfter til at sutte selv .
Ikke det mest opløftende jeg skriver , det ved jeg
Men jeg ønsker jeg alt mulig hels og lykke til .
jun 2005
Følger: 166 Følgere: 164 Hunde: 7 Emner: 636 Svar: 5.371
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.377
Jeg ønsker det bedste for dine hvalpe - og ja - tiden må råde.
mvh Karin
apr 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 50
apr 2007
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 19 Svar: 67
Mange tak for jeres svar! Selvom det som i siger ikke er opløftende nyt om håb for mine små babyer..
Vi har også snakket om at der nok var noget galt med den første som var dødfødt.. Men det er jo ikke til at sige, men jeg kunne da næsten ikke forestille mig andet..
Hvalpene har lagt i en klapkasse med varmepude og hjemmelavet sidepolstring siden de blev født! Så de har ingen problemer med at holde varmen.. Men de har også en meget meget lille smule pels, men ikke så meget som de burde have.. Men ihvertfald er de ikke helt nøgne..
Ihvertfald, så vil jeg indtil videre fortsætte med at kæmpe for dem.. Og får de det rigtigt skidt, så vil jeg naturligvis gøre det der er bedst for dem og få dem aflivet.. Men vi giver dem en chance, og gør alt hvad vi kan..
Lige pt. får de esbilac mælkeerstatning, og det får de ca. hver 2 time hvor vi giver dem så meget som vi kan få i dem, hvilket ikke er voldsomt meget.. Er der nogen der har andre råd til hvad man kan prøve at give dem?
jan 2006
jul 2005
Følger: 63 Følgere: 62 Emner: 259 Svar: 1.386
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=21486
hun har selv lige hjulpet mig super woman på det område, virkelig virkelig så sød.
apr 2007
jan 2006
Carina, tak for det..
jan 2006
Ved i hvor man kan henvende sig, hvis nu der skulle være chi hvalpe et sted som mangler en mor?
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Det er hammer hårdt det i er igennem.
Men tæve fødte 7 hvalpe - 3 dage for tidligt. Ikke noget at snakke om, men hun fik ingen mælk, så jeg måtte også flaske dem op. Det har været et kæmpe arbejde - og særligt de første dage var slemme. De nåede at tabe sig en del de første dage, hvor jeg håbede på - og blev rådet til - at de selv suttede, så mors mælk kunne løbe til.
Det var en pipette, hvor man dryppede mælk i gabet på dem den første tid.
Du skal kun give espilac - ikke skfite nu.
Virker den meget livløs, og som om den trænger til lidt ekstra energi, kan du lave lidt sukkervand og give den - bare et par dråber. Det kan give den lidt energi til bedre at tage mælken.
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Jeg kender også til et for tidligt født kuld (12) dage, her overlevede 2 ud af 8, så udsigterne er dårlige, desværre!
Held og lykke
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Rettesnoren er at de max. må tabe sig 10 % af deres kropsvægt - og at det kan tage et par dage for mælken at løbe til. dyrlægen rådede mig til at vente lidt med flasken - men da havde de tabt sig 25 % af deres kropsvægt - og jeg gik decideret mod dyrlægens råd - og begyndte med flasken.
Men jeg ved - at funker mælken, burde de slet ikke tabe sig.
Jeg er meget glad for jeg begyndte med flasken, for i dag - hvor de er knap 6 uger, er de friske og i fuldt vigør. De hentede hurtigt det tabte - allerede efter 1 uge lå de på det dobbelte af fødselsvægten - og nu vejer de mere end de burde. De er store og stærke.
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.187
jul 2006
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 6 Emner: 116 Svar: 1.449
For tidligt fødte hvalpe