{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.590 visninger | Oprettet:

For tidligt fødte hvalpe {{forumTopicSubject}}

Jeg har en chihuahua tæve der igår var på 54 dagen fra første parring.. Og hvis hun først blev gravid ved sidste parring ville hun være på 49 dagen igår..

Igår fik hun så hvalpe, den første var dødfødt og vi kørte derefter på dyrehospitalet med hende da der ikke skete mere.. Den første vejede vel omkring de 60-70 g og havde ikk rigtig sat pels endnu.. Ved dyrlægen fik hun noget ve fremkaldende og hun fik nr. 2 hvalp som vejede 76 g.. Heller ikke med nogen rigtig pels endnu men frisk nok og fuldt udviklet så det ud til... Hun blev røngten fotograferet og der var to mere, så vi blev sendt hjem så hun kunne få ro.. Der kom så to mere på 69 og 51 g efterflg., som også virkede friske..

Da de ikke rigtigt virker stærke nok til at kunne sutte selv, eller ja, det kan de ikke, kørte jeg endnu engang til dyrlægen efter mælkeerstatning.. Så jeg har været oppe hele natten for at fodre dem hver 2 time, og passet på at moren ikke ligger sig på dem.. Desværre døde den største af dem igår kl 23.30, da jeg skulle fodre hende var hun helt livløs og jeg kunne ikke få liv i hende.. Moren er meget forvirret og ked af det pga. dem der mangler og kan slet ikke forstå det..

De to sidste tager ikke rigtigt på, selvom vi giver dem mad hver 1½-2 time, så meget som vi nu kan få dem til at spise, og så prøver vi så ofte som muligt at lægge dem til, men de kan slet ikke finde ud af det...

Er der en chance for at de kan overleve? Vi håber jo så inderligt at vi kan redde dem, men det virker bare ikke som om det kan lykkedes uanset hvad vi gør når de ikke tager på.. Vi gør selvfølgelig alt hvad vi kan for at redde dem og har bestemt ikke tænkt os at give op.. Men er der nogen der har prøvet det før, og i det hele taget ved om det kan lykkedes?

Det skal siges at det er hendes andet kuld og sidste kuld var rigtigt fint, født på 61 dagen fra første parring og vejede 110, 108 og 76 g og var sunde og raske..

Håber at høre fra nogen...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For tidligt fødte hvalpe
  • #1   18. nov 2007 Jeg spørger bare nu..

Men den tæve i har fået hvalpe på... Kan hun være for ung?
    Kan se hun er fra 2005 og det er allerede 2. kuld...?

• #2   18. nov 2007 Jeg har prøvet et kuld, der var født en uge for tidlig. Der var 9 fra start, og kun 4 overlevede. Det er et stort arbejde at få for tidligt fødte hvalpe til at overleve, og man kan endda sige at dine er endnu mere skrøbelige end mine var. ved ikke om det kan lade sig gøre, når de er så små? Men med mine kunne det som sagt lade sig gøre. Det kan jo også være at der har været noget galt, siden fødslen allerede gik i gang. Det er vigtigt at sørge for, at de har det varmt nok, altså have en varmelampe over dem, så de kan søge varmen, hvis de har brug for det, så de ikke skal bruge deres energi på at holde varmen. At de ikke tager på de første dage er ok, så længe at de er friske, men det skal selvfølgelig gerne komme efter et par dage, så de vejer det dobbelte af deres fødselsvægt efter 1 uge.

Håber at det lykkes for dig/jer. Held og lykke

• #3   18. nov 2007 Nina, det kan godt ske, at tæven er ung, men tror at det ville være gået galt i første kuld, hvis det var derfor:-)

• #4   18. nov 2007 Kan det være for tæt på hinanden så? At hun ikke har haft... halløj.. nok til at lave dem færdigt?

• #5   18. nov 2007 Skal ikke kunne sige det, men mit skud ville være, at der har været et eller andet galt med en eller flere af hvalpene, evt den der er født død, den kan sagtens være død, og så sætte fødslen igang. Stress kan også sætte fødslen igang.

• #6   18. nov 2007 Nu er jeg måske lidt hård, men når naturen vælger at de skal komme før, være døde, små og uden pels, er det så ikke et tegn på at det bare ikke skulle være? At de nok har fejlet noget mere end bare en for tidlig fødsel? Er det værd at rede hvalpene hvis de så fejler det ene og det andet bagefteR? Jeg tænker bare højt her, har aldrig selv haft noget med hvalpe at gøre

• #7   18. nov 2007 der plejer da heller ikke at være så mange? 4 er da en hel masse for den race?

mon der så "bare" har været pladsmangel?

• #8   18. nov 2007 Jeg har prøvet det med kattekillinger , alle var født en god uge for tidligt , og alle var født mere eller mindre uden pels . Katte går ligeså længe som h8nde går drægtige , og der var desværre ingen af mine killinger der overlevede , det var alt for tidligt fødte . Har også hørt det med andre katteopdrættere , og her var resultatet det samme ...desværre .

Jeg tror ikke du skal sætte dine forventninger alt for højt . Skal de have en chance for at over leve skal du selv lave et meget stort stykke arbejde . Først skal du sørge for at de ligger varmt , da de ikke selv kan holde deres kropstemperatur , og du vil formegetnligt også blive nødt tila t sondrefodre da de ofte ikke har kræfter til at sutte selv .

Ikke det mest opløftende jeg skriver , det ved jeg smiley
    Men jeg ønsker jeg alt mulig hels og lykke til .

• #9   18. nov 2007 Hvis tæven er urolig kan det ligeså godt være fordi hun kan mærke hvalpene ikke er levedygtige .

• #10   18. nov 2007 Bare en tanke - hvis de sidste ikke overlever -hvis hun nu bliver totalt ked - var det så ikke en ide at hende vende dig på "Ammestuen"?

Jeg ønsker det bedste for dine hvalpe - og ja - tiden må råde.

mvh Karin

• #11   18. nov 2007 hey nu har jeg ikke selv prøvet at min hund har fået hvalpe..men min søsters hund fik 12 hvalpe hvor af den ene også døde. der måtte vi også sidde hver 3 time og give dem mælk på sutteflaske, fordi moderen afviste de fleste af hendes hvalpe eller det gjor ondt på hende til sidst at alle 11 hvalpe hæv i hende.

• #12   18. nov 2007 med hensyn til den andre hvalpe så tror jeg det er vigtigt at hundemoderen for så meget kontakt til de andre to hvalpe der er tilbage og håber på hun ikke afviser dem og så skal de have mælk af hende så de kan tag på samtidig med i giver dem modermælksastatning som i har gjort. så i gør det helt rigtig jeg tror bare dte er spørgsmål om tid..? og hvis det bliver være må i jo kontakte dyrlægen igen..

• #13   18. nov 2007 Hej alle

Mange tak for jeres svar! Selvom det som i siger ikke er opløftende nyt om håb for mine små babyer.. smiley

Vi har også snakket om at der nok var noget galt med den første som var dødfødt.. Men det er jo ikke til at sige, men jeg kunne da næsten ikke forestille mig andet..

Hvalpene har lagt i en klapkasse med varmepude og hjemmelavet sidepolstring siden de blev født! Så de har ingen problemer med at holde varmen.. Men de har også en meget meget lille smule pels, men ikke så meget som de burde have.. Men ihvertfald er de ikke helt nøgne..

Ihvertfald, så vil jeg indtil videre fortsætte med at kæmpe for dem.. Og får de det rigtigt skidt, så vil jeg naturligvis gøre det der er bedst for dem og få dem aflivet.. Men vi giver dem en chance, og gør alt hvad vi kan..

Lige pt. får de esbilac mælkeerstatning, og det får de ca. hver 2 time hvor vi giver dem så meget som vi kan få i dem, hvilket ikke er voldsomt meget.. Er der nogen der har andre råd til hvad man kan prøve at give dem?

• #14   18. nov 2007 Moderen ligger sammen med hvalpene hele tiden.. og passer rigtigt godt på dem, vasker dem osv.. Vi håber jo inderst inde at de bliver stærke nok til at kunne spise selv fra hende, så vi lægger dem tl hende så ofte som muligt, samt "malker" hende lidt for at holde gang i mælkeproduktionen..

• #15   18. nov 2007 du kan snakke med hende her om det

http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=21486

hun har selv lige hjulpet mig super woman på det område, virkelig virkelig så sød.

• #16   18. nov 2007 jeg syntes det lyder som om at i gør hvad i kan og jeg har desværre ikke flere råd tilbage med vil ønske jer held og lykke med de små babyer og håber det går fremad med dem. Smil

• #17   18. nov 2007 Mette, jeg har lige skrevet til hende, tak for det.. smiley

Carina, tak for det.. smiley

• #18   18. nov 2007 Nu har hun lige mistet den største af de sidste to hvalpe, så vi er bange for at den lille ikke klarer weekenden over.. smiley Det er simpelthen så trist..

Ved i hvor man kan henvende sig, hvis nu der skulle være chi hvalpe et sted som mangler en mor?

• #19   18. nov 2007 Nadja - kontakt ammestuen.dk

Det er hammer hårdt det i er igennem.

Men tæve fødte 7 hvalpe - 3 dage for tidligt. Ikke noget at snakke om, men hun fik ingen mælk, så jeg måtte også flaske dem op. Det har været et kæmpe arbejde - og særligt de første dage var slemme. De nåede at tabe sig en del de første dage, hvor jeg håbede på - og blev rådet til - at de selv suttede, så mors mælk kunne løbe til.

Det var en pipette, hvor man dryppede mælk i gabet på dem den første tid.

Du skal kun give espilac - ikke skfite nu.

Virker den meget livløs, og som om den trænger til lidt ekstra energi, kan du lave lidt sukkervand og give den - bare et par dråber. Det kan give den lidt energi til bedre at tage mælken.

• #20   18. nov 2007 Hvalpe BØR ikke tabe sig de første par dage, de skal ikke bestille andet end sove og spise og TAGE på!

Jeg kender også til et for tidligt født kuld (12) dage, her overlevede 2 ud af 8, så udsigterne er dårlige, desværre!
    Held og lykke

• #21   18. nov 2007 Enig med Sussan!

Rettesnoren er at de max. må tabe sig 10 % af deres kropsvægt - og at det kan tage et par dage for mælken at løbe til. dyrlægen rådede mig til at vente lidt med flasken - men da havde de tabt sig 25 % af deres kropsvægt - og jeg gik decideret mod dyrlægens råd - og begyndte med flasken.

Men jeg ved - at funker mælken, burde de slet ikke tabe sig.

Jeg er meget glad for jeg begyndte med flasken, for i dag - hvor de er knap 6 uger, er de friske og i fuldt vigør. De hentede hurtigt det tabte - allerede efter 1 uge lå de på det dobbelte af fødselsvægten - og nu vejer de mere end de burde. De er store og stærke.

• #22   19. nov 2007 Nu ved jeg ikke hvilken han du har brugt , men er den også med de svage gen i , kan det være derfor at hvalpene dør, da man ikke bør pare blå og chokolade , direkte ...

• #23   19. nov 2007 Hvordan går det med den sidste lille bebs???

Kommentér på:
For tidligt fødte hvalpe

Annonce