{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.142 visninger | Oprettet:

Er din hund også lorte spiser? {{forumTopicSubject}}

Jeg har endelig fundet ud af hvordan jeg kan få min hund til at lade være med at æde lort.

Jeg læste på nettet, at man enten kunne give hunden 3. krydderi eller salt.

Jeg har givet Laps salt siden sidste søndag, og han har ikke spist en eneste lort siden.

Jeg rører en hel tsk fuld salt ud i en klat sovs eller en stor klat leverpostej ( jeg læste på nettet, at det skulle være ca 1 tsk salt)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er din hund også lorte spiser?
  • #1   16. nov 2007 Så hellere kaprotabs.. Salt er usundt

• #2   16. nov 2007 Er det virkelig nok til at de holder snuden væk fra hestepærer og rævelort ? Det ville da være fantastisk, for det er godt nok en lækkerbidsken for min din tykke

• #3   16. nov 2007 Hvad er kaprotabs

• #4   16. nov 2007 Ja, det er han...

Men vil ikke give ham tilsætningstoffer af den grund...

• #5   16. nov 2007 Altid godt med et råd der virker. Min venindes hund har fået hjerte lunge orm dyrelægen sagde det kunne komme af og æde lort og snegle. Det har været en drøj omgang og hunden er endnu ikke tip top.Så rådet vil jeg da lade gå videre til hende, hvis hvilket jeg håber hunden kommer sig, den døjer meget med at trække vejret

• #6   16. nov 2007 Det holder i øvrigt kun hunden væk fra sine egne efterladenskaber...

• #7   16. nov 2007 Lonni

Kaprotabs er de piller man køber hos dyrlægen som får afføringen til at smage grimt.

• #9   16. nov 2007 CH - Nå. Jamen så er det jo lige fedt for mit vedkommende... Øv da

• #10   16. nov 2007 Til kaprotabs

Hundee æder jo salt fordi den mangler salt, og mod saltmangel virker det jo altså at give hunden salt smiley

Det er jo heller ikke kun dens egen lort den æder smiley

• #11   16. nov 2007 Måske jeg skulle fodre rævene i området med kaprotabs Så.. *GG* Noget af et arbejde. Så er det nok nemmere at gøre ham 100 sikker i "nej" ;o)

• #12   16. nov 2007 Kors - eg prøver lige igen

Hundene æder jo lort fordi de mangler salt, og derfor er det jo salt der skal til for at afhjælpe dette.

• #13   16. nov 2007 Øøøøh - jeg rører da ikke leverpostej Laps foder - han får en klat leverpostej med salt i.

Hunde har lige så meget brug for salt som alle andre dyr.

• #16   16. nov 2007 Til Dober !
    Nej, jeg læste godt det du skrev smiley

Jeg kan se på dit pofilbillede, at der nok er mange punkter, hvor vi to er uenige om hvordan man skal have hund smiley

• #17   16. nov 2007 Undskyld men, HA HA smiley Jeg kan huske da Oskar var lille, han spiste lort tit! Men han er heldigvis vokset fra det nu.

• #19   16. nov 2007 De æder ikke lort fordi de mangler salt...

De æder lort fordi den har gemt på den gamle adfærd de havde fra de var hvalpe, nemlig at beskytte sig selv mod vilde dyr...

At give hunde salt er at give hunden gift.
    Det belaster dens nyre og der skal ikke særlig meget til...

Opdragelse er vejen frem...

• #21   16. nov 2007 Der er meget få hunde der æder lort fordi de har en bugspytkirtel, der ikke fungerer ordenligt og derfor ikke producerer nok fordøjelesenzymer.
    Det gør, at hunden skider ufordøjet mad ud, og derfor genbruger det..

Men - laaaangt de fleste gør det af dårlig vane, og kan man ikke leve med det, så må man opdrage sig ud af det

• #25   16. nov 2007 Tror ikke på den, at de ligefrem mangler noget. Men heste og kattelort er der meget guf i, da det ikke er fordøjet så godt. Selvfølgeligt fjerner de osse spor for at beskytte flokken.
    Sakki æder normalt ikke lort, men ind i mellem har jeg ham mistænkt for at gnufle en indtørret kattebæ eller fugleklat....eller hva det nu ellers er, der lugter rædselsfuldt.

• #26   16. nov 2007 Mickey har heldigvis aldrig spist sin egen afføring..

Men hestepærer var mums, men efter et "NEJ" et par gange, går han lige så stille udenom nu smiley

• #27   16. nov 2007 Jeg har også hørt at salt er bandlyst hos hunde...

• #28   16. nov 2007 Salt er usundt fordi det kan føre til forhøjet blodtryk, abnormt hjerterytme, vand retention og nyreproblemer

• #29   16. nov 2007 Ku ALDRIG falde mig ind, at gi min hund salt...den rene gift...føj !

• #31   16. nov 2007 i forbindelse med Nikkis hjertelidelse, sagde dyrlægen at han ikke måtte få noget salt overhovedet!
    Han sagde at det er derfor de generelt fraråder at folk fodrer eller supperer hundes mad med menneskemad, da der er alt for meget salt i det mennesker spiser...
    Og den kan ikke alle hunde klare i længden...

• #32   16. nov 2007 NB: Nikki fik ikke menneskemad, kunne godt læses sådan...

• #33   16. nov 2007 Har hørt en trist historie om en hund, der døede efter en fest. Den havde nuppet alle chips fra gulvet - chips indeholder store mængder af salt. Tjo... muligvis var nyrerne lidt svage i forvejen....ved det ikke...MEN det sir mig alligevel, at man skal være på vagt...

• #34   16. nov 2007 Fra netdyredoktor.dk

Naturlig adfærd og "dårlig vane"
    Det ligger faktisk i hundens natur at have interesse for fordærvede fødeemner. Tænk bare på de lækre kødben og tyggepinde, som mange hunde (til ejerens store irritation) omhyggeligt begraver i haven, og som hunden først efter mange dage eller uger i jorden graver op og fortærer med stor vellyst. En væltet skraldespand kan også byde på delikatesser, ligesom uglegylp eller en frisk hestepære spises i hast. Lækkert!

I nogle sammenhænge er det endog hensigtsmæssigt for hunde at spise afføring. Mens tæven har små digende hvalpe, stimulerer hun dem til at have afføring, ved at slikke dem på maven og omkring endetarmsåbningen, og spiser i den forbindelse hvalpenes afføring. Muligvis fordi "hulen" skal holdes ren og fordi andre rovdyr (i naturen) ikke skal får unødig fært af hvalpenes tilstedeværelse. Når hvalpene, i tre ugers alderen, begynder at bevæge sig uden for hulen, hvor de også begynder at besørge, ophører denne adfærd imidlertid.

Mangler hunden noget?
    Vi har spurgt flere dyrlæger som samstemmende siger, at det er en skrøne, at hunde spiser afføring fordi de mangler specifikke næringsstoffer i maden. Hvis hunden får et godt fuldfoder tilpasset hundens alder og energiforbrug, så skulle den være dækket ind. Der kan være fysiske årsager til adfærden, som f.eks. en dårligt fungerende bugspytkirtel, men det er sjældent tilfældet.

Vi kan altså konstatere at der i de fleste tilfælde er tale om naturlig adfærd, som vi mennesker finder meget utiltalende. Da adfærden også kan indebære en øget risiko for bl.a. parasitære sygdomme, anbefales det at vi forsøger at begrænse adfærden.

Er hunden sulten eller keder den sig?
    Adfærden ses nogle gange hos understimulerede hunde, der går i hundegård hvor afføringen er tilgængelig. Man gætter på, at adfærden i den situation hænger sammen med kedsomhed.

Nogle hunde har stor ædelyst og disse hunde kan med fordel fordres med et fiberrigt foder, da det giver en større grad af mæthedsfornemmelse. Tal med dyrlægen om hvilket foder, der passer til netop din hund.

Det er en god idé at give hunden flere, mindre portioner foder hver dag. Det kan få hunden til at føle sig mere mæt. Og hvis en del af foderet bruges til træning eller anden aktivering får den også noget at tænke på i løbet af dagen. Hundens daglige aktivitetsniveau - eller mangel herpå - samt mængden og brugen af foder, skal derfor også tages med i problemløsningsplanen.

Få styr på den uønskede adfærd
    Jo yngre hunden er, jo nemmere er det at ændre hundens adfærdsmønstre, og det gælder også denne adfærd. Her følger nogle råd som virker, hvis du er konsekvent og følger dem omhyggeligt.

Opdel hundens madration og giv hunden mad flere gange om dagen. Sørg for at du fodrer din hund den rigtige mængde i forhold til alder og aktivitet. Det vil bevirke at den er mindre sulten og måske mister interessen for at se sig om efter andet spiseligt.
    Lad hunden arbejde for føden. Husk på at kedsomhed også kan være årsagen til den uønskede adfærd. Lad hunden søge efter en del af dens tørfoder på græsplænen eller indenfor. Eller du kan komme maden i en bustercube eller aktiveringsbold. Brug også en del af foderet til den daglige træning. Det vil gøre hunden mæt og mentalt træt. Mange hunde har stor glæde af at "arbejde for føden" på denne måde.
    Det uønskede adfærdsmønster skal brydes. Første skridt på vejen, er at forhindre hunden i at æde afføring i en periode. Dvs. at du skal sørge for at fjerne hundens afføring straks den har besørget - hver gang den besørger.
    Hold øje med hunden, når du lufter den. Hvis du ikke kan afbryde hunden med en "nej!", når den viser interesse for afføring, så hold den i line når du lufter den. Du skal kunne gribe hurtigt ind, og hunden må ikke få succes med at spise afføring. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt i en periode at anvende en mundkurv.
    En aluminiums dåse med lidt småsten i bunden, kan bruges til at afbryde adfærden på afstand. Dåsen skal kastes på en måde så den forskrækker og afbryder hunden før den har tænderne i afføringen. Målet er altså, at hunden forbinder synet og lugten af afføringen, med forskrækkelsen. (Bemærk, at hvis hunden har ædt afføringen, så hjælper det ikke at skælde ud). Metoden må naturligvis ikke misbruges. Straks hunden afbryder sit forehavende skal det roses og belønnes.
    Tal eventuelt også med din dyrlæge om tilsætte lidt jern eller monosodium glutaminat til hundens foder. Det kan få afføringen (fra dette foder) til at virke mindre attraktiv, set med hundens øjne. Bemærk, at dette alene ændrer ikke hundens adfærd. Det er i langt højere grad et spørgsmål om at samle op efter hunden, være opmærksom på hundens adfærd, aflede/irettesætte og rose på de rigtige tidspunkter og sørge for at hunden ikke keder sig.

• #35   16. nov 2007 Sidste gang dette emne var nævnt herinde, påstod jeg hårdnakket at min hund IKKE spiste lort ( i hvert fald ikke andet end diarre) - det gjorde hun så dagen efter...:-/) Fårelort minder øjensynligt meget om frolicer, for hun kan slet ikke styre det!!! - Men Hun ER dog vant til af og til at få letsaltet mad (laver for det meste selv mad til hende)- og lige for Trøffels vedkommende tror jeg at fårelort bare er små delikate mlækkerbidskner - men ikke noget hun har brug for, for at få mere salt... Men ved det selvfølgelig ikke!

• #36   16. nov 2007 sus: læste også om en hund med endocardiose... den spiste peanuts til en havefest og døde vist inden festen var slut. giftig stads...

Kommentér på:
Er din hund også lorte spiser?

Annonce