1.163 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Avls forbud????? Avls forbud?????

Som nogen af jer jo ved så har jeg været medlem af DRU, men er skiftet over til DKK, her er så mit problem...

Chica's (Grace's) stamtavle er nu tom for aner, og der er avlsforbud på hende, men ifølge DKK så er dette avlsforbud ophævet når Chica har vundet en minimum 2. pr på en dkk/fci udstilling, hun har nu 1.UK 1.UKK SL CK + kvalification til Cruft og 1.UK 1.UKK SL samt en 1. pr fra ddk.
Nu mangler hun bare HD test, og er den god nok så er hun godkendt til avl i DKK, men men men.........
Så er det DDK (Dansk Dobermann Klub) der bremser os, de vil ikke åbne for hende til avl, og så kommer mit store spørgsmåls tegn, når nu hun er kvalificeret til Cruft 2008 burde det så ikke sige lidt om at hun er god nok standards mæssigt? Og samt de 1. pr hun allerede har?

Hun har kun været på 2 dkk og 1 ddk udstillinger, men med 1. pr på alle 3, og hun følger standarden godt.

Hvad ville i mene??????

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avls forbud?????
  • #1   14. nov 2007 Hvad er begryndelsen?

• #2   14. nov 2007 Hvad er DDK ´s argument for at hun ikke må indgå i avlen ?

• #3   14. nov 2007 von bierlich - Ja der er du jo inde på noget .....

• #4   14. nov 2007 Kan det måske være, at DDK gerne vil have en brugsprøve på hende, inden de vil åbne for avl??

• #5   14. nov 2007 Jeg kan komme meget længere i dkk end hos dru, jeg var eneste dobermann opdrætter i dru og det var for kedeligt, ingen konkurrence andet end fra egne hvalpe, og det er da også rart, men ikke nok for mig ;o)

Når men ddk mener at hvis man har en dru reg hund, så er den vel ikke ægte eller den man siger den selvom stamtavlen, ja der findes meget fusk i dru, men jeg får jo ikke noget ud af at lave fusk, andet end ris til egen r..!

Jeg og mange andre mener det er meget ærgeligt hvis ikke Chica bliver godkendt til avl i dkk, hun har nogle fantastiske gener i sig deriblandt Ronja som er hendes farmor, samt der er det, at stort alle hendes forfædre oprindeligt er DKK/FCI hunde..........

Og jeg ville mene at når en hund klare sig så godt på så få udstillinger, jamen så er det da netop sådan en der skal indgå i avlen??? Eller er jeg helt galt på den???
    Sinds mæssigt er hun også kanon, nem, kærlig, rolig, og elsker alle ;o)

Overvejer at skrive et mail til DKK og FCI om dette med hende.
    Jeg ved at der før har været åbent avl med en dobermann fra DRU i DKK, og der er en dober her på hg der har hendes linier?????

Hvorfor kan den ene når min så ikke kan?????

• #6   14. nov 2007 DDK har udtalt at de vil åbne for avl på en om reg DRU hund, hvis den kan bevise sit værd på udstillinger, der er intet blevet nævnt ang brugsprøver.........

Men kan de 1 gang tillade avl på en omreg hund, så mener jeg de burde kunne gøre det igen????

Og så er der jo det at Chica bestemt ikke er en grim dober ;o) hi hi ved godt hun er en af mine hvalpe, men hun er sgu smuk, den bedste tæve jeg nogensinden har lavet!

• #7   14. nov 2007 Ved godt at de kuperet ikke kan stilles i dk, lige bortset fra Magic og Zeus, dem har vi stumphale attest på, så de kan godt, men de andre er avls godkendt i udlandet.......

• #8   14. nov 2007 v H
    Den hund - hun taler om - har både hale og øre :-))

• #9   14. nov 2007 ville osse mene det er avlsegenthedsprøven der mangler, har hun den????

• #10   14. nov 2007 V H, man kan altså godt udstille ørekuperede i DKK. Det er halekuperingen der diskvalificerer. Og når der så er stumphaleattets på to af GDF's hunde, så kan de jo altså godt udstilles i DKK

• #11   14. nov 2007 hm... det kan hun del godt - hvis de er avlsgodkendt i et andet land og stadig med FCI tavle

• #12   14. nov 2007 debbie- min franske er overflyttet fra dru og hun er avlsgodkendt i dkk og bk.

• #13   14. nov 2007 Og ja, så længe de er avlsgodkendt i FCI-regi kan de jo sagtens bruges til avl og afkommet kan stambogsføres i DKK

• #14   14. nov 2007 Zeus og Magic er født før forbudet blev lavet mht stumphae attest, så jo de kan sagtens stilles på en udstilling i dk!

Og ja Ronja, Sheila, Daimi og Indy skal bare udenlandsk, og det har de alle været, i Sverige og Luxembourg.

• #15   14. nov 2007 ja, jeg kunne hvis jeg ville... dkk gav mig en kopi af hendes gamle stambog, for at kunne huske hendes aner...

• #16   14. nov 2007 Vil så sige at fordi hun har klaret sig super i unghundeklassen er da ikke ensbetydende med at hun kan klare sig i åbenklasse.. 3 første præmier og 2 med ck gør da ikke en hund til noget unikt ?... De sidste 3 gange Albert er udstillet har han vundet mellemklassen med CK og sidste gang fik han Certet.... Det gør ham jo ikke til avlshan ?

• #17   14. nov 2007 vH: Man kan godt udstille en kuperet dobermann i DK, så længe den ikke er halekuperet, altså hvis den er ørekuperet lovligt i sit hjemland kan man sagtens udstille den i DKK.

GDF: Tror desværre, at hvis special klubben siger nej, til at den må bruges i avlen, så tror jeg ikke, at den får lov af DKK, selvom man skulle mene, at det er dem, der har det overordnede ord. Det er rigtig uretfærdigt, hvis man som dig har en god repræsentant af racen. Tror desværre heller ikke, at du får noget ud af at kontakte FCI, det har jeg prøvet en gang i en anden sag, hvor jeg bare fik at vide, at hver land har sine regler, og dem var man så nød til at følge, så de har ikke som så noget med hvert enkelt land at gøre, er bare den overordnede klub.

Jeg ville da helt klart bede om at få en begrundelse for, hvorfor DDK ikke vil lade din hund indgå i avlen, og evt hvad kravene er, hvis den skal kunne indgå i avlen.

Synes egentlig også at det er noget svineri, hvis hver enkelt sag skal vurderes individuelt. Der burde være nogle faste regler for, at hvis man får overflyttet en hund f.eks fra DRU, så skal den have opnået x antal 1. præmier på udstilling samt evt brugsprøve, hvad ved jeg. Men sådan at reglerne var klare, og at det ikke som sådan betød noget hvem man er osv. For det tror jeg også det gør. For der er jo en ide med, at man registrere sin hund i DKK og vælger at lade anerne slette. Og det er sikkert ikke bare fordi man vil have den som sofa hund. Så er det da bedre at de siger, at det kan bare ikke lade sig gøre at registrere den. For så behøver man ikke at betale for noget man reelt ikke får noget ud af.

Håber at det lykkes for dig:-)

• #18   14. nov 2007 marianne- dkk kræver mindst en 2.pr. så er det jo op til folk selv om deres hun er egnet

• #19   14. nov 2007 Dette er fra DDK's hjemmeside

En avlsrestriktion betyder, at hundene skal opfylde bestemte betingelser for at kunne anvendes i avl. Hvis ikke disse betingelser er opfyldt - både for hanhundens og for tævehundens vedkommende, kan hvalpene ikke få stambøger.
    Nogle af restriktionerne drejer sig om, at hundene skal være undersøgt for arvelige lidelser.
    En anden restriktion består i, at hundene skal opfylde et såkaldt præmieringskrav (for at sikre, at hunden m.h.t. udseende er en god repræsentant for sin race). Dette krav opfyldes på to måder. Enten skal hunden være bedømt af en dommer på en FCI anerkendt hundeudstilling. Her skal den mindst have fået kvalitetsbetegnelsen: 2. præmie. Eller også skal den være avlsgodkendt af en dommer på et såkaldt avlsgodkendelsesarrangement.
    DKK anerkender kun HD status fra lande, som har skriftligt har bekræftet, at de følger FCI's såkaldte HD protokol (d.v.s. bestemmelser om, hvordan hundene skal ligge positioneret på lejet (så både knæled og hofteled er med på billedet) og om anvendelse af FCI's fem-trins skala A, B, C, D og E. Liste over disse lande findes på DKK's hjemmeside under punktet "Avl/Opdræt" .
    Husk at en avlsrestriktion skal være opfyldt på parringstidspunktet.
    For racen dobermann gælder i Danmark følgende:
    Racenummer DKK 143
    Gruppe 2
    Racens hjemland Tyskland
    Specialklub Dansk Dobermann Klub
    Tidligste alder ved HD og AA fotografering 12 mdr. for begge køn

Racen har følgende avlsrestriktioner:

Præmiering:
    Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er præmieret/avlsgodkendt.
    Andre prøver som er godkendt til avl:
    AK = Dansk + Tysk avlskåring
    AEP = Dansk avls-egnethedsprøve
    ZTP = Tysk avls-egnethedsprøve
    Gælder for hunde født efter den 1.1.1980
    Minimum: 2. præmie

HD-status:
    Afkom kan kun stambogsføres såfremt begge forældre - før parring - er HD-fotograferet og har en HD-status A eller B.
    Hunde med HD-status C, D eller E kan ikke anvendes i avl.
    Restriktionen er indført den 1. september 2003 og omfatter alle hunde i racen, uanset hvornår den er født eller registreret.

Farver:
    Kode: 1950 sort med rust
    Kode: 0420 brun med rust

• #20   14. nov 2007 debbie- det er 6 år siden... formanden kom endda og sagde det var flot jeg turde gøre det, der mente han, den kamp jeg kunne få mod alle de ''jeg ved bedre'' bulldog folk..

• #21   14. nov 2007 Mette.... Fuldstændig rigtigt.. Men skal dette seriøst være målestok for om en hund er unik og skal bruges i avlen...
    Det gælder ho om at forbedre racen....
    Ps. læs sidste udgave af " ´hunden"

Hvis man reelt ikke kender anerne, så ved man jo overhoved ikke om hunden har potientiale med i rygsækken... Hvis hunden klare sig super i Åben i forhold til de ældre hunde ja så er der jo noget om snakken.....

• #22   14. nov 2007 debbie- sådan jeg forstod det dengang, så svingede det meget om de ville have dem overflyttet... tror jeg havde nemmere ved det fordi hendes far vare en meget brugt dkk-hund

• #23   14. nov 2007 Jeg kontaktede DKK på et tidspunkt for at høre ang anden stambogsførende klub i TYskland, der altså ikke var under FCI. Der fik jeg at vide, at hunden ville få slettet anerne(dette betyder jo ikke at hunden er uden aner, men at den ikke har FCI anerkendte aner). Og når hunden så har opfyldt avlsrestriktionerne inden for racen, kan man så ansøge ved specialklubben om avlsret. Så er det op til dem at vurdere om hunden skal bruges i avl eller ej. Og dette har ikke noget med de manglende aner at gøre. For det er jo noget DKK har "påført" hunden. Tror det er en god ide at være gode venner med nogen i klubben for at det kan lade sig gøre:-)

• #24   14. nov 2007 Marianne, Albert og Louis .

Ved godt at bare fordi hun klare sig godt nu, er det ikke sikkert hun klare sig godt når hun bliver ældre, men men se lige på nogle af de dansk opdrættet dober, der er stort set ingen på dkk udstillinger, der er mest af de kuperet fra udlandet, burde en dansk opdrættet så ikke være en af dem der kan videreføre sine gener i eget land??????

Og glæder mig enormt til næste år når hun skal stå i de voksnes rækker, har lidt "store" forventninger til hende.

Men må bare bevise overfor DDK og DKK at hun er værdig til avl, jeg giver ikke så nemt op!!!

Og så har jeg ladet mig fortælle at det er kun formanden fra DDK der ikke vil godkende hende????
    Han har flere gange prøvet om han kunne få dkk til at lukke mig ned som kennel og han har prøvet at få dkk til IKKE at godkende min ungarske tæve Sheila, da der på et tidspunkt har været problemer med de ungarske hunde og ders stamtavler.

• #25   14. nov 2007 Glemte at sige, at det var tidligere her i år, at jeg kontaktede DKK vedrørende dette.

• #26   14. nov 2007 *GDF*Kennel Proud Danish Dobermann *..... Du skal skam heller ikke give op.... Ja Albert går også i Åben 1 Januar... Det bliver så spændende om han får " røvfuld" af de store drenge... men han slog dem jo sidst ;o)

• #27   14. nov 2007 Oppenheimers avlsprincipper fra ´*Hunden nr 11 November 2007*

Nr 15:

Hvis den ringeste hvalp i dit sidste kuld ikke er bedre end den ringeste hvalp i dit første kuld, så gør du ingen fremskridt, så bør dette være dit sidste kuld.

Jeg har kun forbedret mit opdræt for hvert kuld jeg har lavet, Chica's oldemor, Fyrstinden, var en meget skarp tæve og dobermann med kæmpe D, hun kunne tage de store magtkampe med mig, men tabte altid, (prøve nedstirre mig) hi hi hun var sgu alle tiders, men til hende skulle jeg jo bruge en ikke så dominerende han, og det blev så Caro, Chica's oldefar, og sådan har det været hele vejen igennem mht mit opdræt, finde de hunde der standards mæssigt passer helt sammen, men sind og temp. spiller også en kæmpe rolle i mine øjne, en dominerende hund med en mindre dominerende, osv osv
    Feks, Chica's mor, Sheila, er en rolig og nem tæve, men mangler nogen gange lidt selvtillid, ikke noget man i almin mærker, men der passer Thor perfekt, han er meget selvsikker, og har det mest fantastiske sind og temp, bare spørg dem der kender ham ;o)
    De begge er meget behage syge og elsker at lære og arb.

• #28   14. nov 2007 Vender tilbage senere ;o)

• #29   14. nov 2007 debbie- jeg tænkte mere på at de kendte hans far som kommer fra en af de styrerende kenneler her i dk.

Kommentér på:
Avls forbud?????

Annonce