{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
635 visninger | Oprettet:

Hunde og allergi {{forumTopicSubject}}

På mit lille bi-job møder jeg virkelig mange hunde med allergier / foder intolerancer. Det er næsten lidt skræmmende.

Jeg læser pt lidt bøger omkring hundefoder, bl.a. "the forever dog" som er meget interessant. Den kan jeg anbefale.

Hvad har I oplevet har hjulpet jeres hunde med allergier/foder-intolerancer? Måske kan jeg give tips videre.

Mine vuffer på 12 og 5 har ikke allergier, så jeg har ikke personlig erfaring med det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde og allergi
  • #1   3. jan Jeg har aldrig haft en hund med allergi (18 i alt)

Til gengæld har jeg oplevet flere venner og bekendte, som har haft hunde med maveproblemer, hvor dyrlægen har sagt allergi, som så på mystisk vis er forsvundet, når hundene har fået styrket deres mave/tarmflora.

Jeg oplever at allergi er blevet lidt en skraldespandsdiagnose, som nogle dyrlæger slynger ud, når de ellers ikke lig ved, hvad de ellers skal gribe og gøre i, når flere ting er forsøgt.

• #2   3. jan Jeg er meget enig med Kirsten. Gennem årene hvor Coco fejlede forskellige ting var allergi med jævne mellemrum oppe og vende. Jeg afviste altid, og det viste sig altid at have en anden årsag, hvad end der var i vejen.

• #3   3. jan Helt enig Kirsten. Ofte handler det om skod foder, og her tænker jeg faktisk på, alt det møg der proppes i hundene af godbidder, småkager mv. Det ødelægger den naturlige tarmflora, og så går det galt. Probiotika dagligt kan være en kæmpe hjælp. Lige så snart der er noget med hud, ører eller mave, så råber dyrlægerne allergi.
    Når dét er sagt, så er de ringen tvivl om, at årlige vacciner heller ikke gør noget positivt på den front. Selvfølgelig ikke at det ødelægger tarmfloraen, men det må alt andet lige give en kæmpe mavepuster til immunforsvaret hver eneste gang.

• #4   3. jan Når man i dag ved, at hvalpes tarmsystem ikke kan nedbryde stivelse før de er 12-16 uger gamle, og man ved hvor mange, der fylder deres hvalpe med netop den slags, så giver det rigtigt god mening at så mange hunde udvikler allergi, intolerance osv.
    Man udsætter hvalpe for elementer, de ikke kan bearbejde, og dermed udsættes kroppen for påvirkninger, der kan give konsekvenser.

• #5   3. jan Jeg har læst at max 20% af allergier kommer af foderintolerance overfor et særligt protein. Dog synes jeg der findes mange historier om hunde, hvis allergier er forsvundet efter de har skiftet kostvaner (ofte til barf). Jeg synes den ene kilde siger dit, den anden dat.

Det er svært at blive klog på, men jeg er meget enig i hvad I skriver, og laver bl.a. selv meget af hundenes mad og titer tester.

• #6   4. jan Jeg har haft en med foderallergi. Faktisk tålte han kun tørfoderet fra Kingsmoor. Og vi prøvede godt nok mange slags. Dengang indeholdt Kingsmoor en masse bær, bark og forskellige ting. I dag er produktet lavet helt om.

• #7   4. jan Jeg tænker lige man skal huske at der er forskel på allergi og intolerance.
    Man kan ikke udvikle allergi, hvis man ikke er genetisk disponeret for det.

Ift foder"allergi" så er det nok i højere grad intolerance, der er tale om.

Det du skriver om ift stivelse, Malene, lyder mere som en fødevareintolerance.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 259
    #8   4. jan I de 35 år jeg har haft hunde har ingen af dem haft allergi,
    men jeg giver dem heller aldrig alt det "skod" af godbidder m.v.

Jeg har altid brugt deres alm. foder piller som godbidder,
    skulle der lidt ekstra til f.eks. træning - så en anden variant.
    (Schæferhunde og Sheltie)

• #9   4. jan Hama det samme her. Jeg køber gerne små sække foder af god kvalitet nedsat pga dato. Den bruger vi til godbidder. Af tyggetung får de kun tørrede kalveører, pandelapper, kaninører osv. Aldrig andet. Vi har heller ikke haft udfordringer.

Vi kan dog oplevet at skægget på Sealyerne kan farves rødt afhængig af foderets sammensætning, så det har faktisk været vores udfordringer.

• #10   4. jan Kulhydrater er en ting og altid vegetabilske, hvorimod proteiner både kan være animalske og vegetabilske, som hunde har svært ved at omsætte, vælg altid et foder hvor minimum 70% af proteinerne er animalske

• #11   4. jan Min første hund kunne ikke tåle korn (dog skulle hun have ris) så tålede hun ikke hustøvmidder og loppespyt. Kom til udtryk af pink hud, vand i næsen og diarre.

Min nu afdøde Boston fik allergi men han havde en tarm lidelse, som giver god mening. Men hans allergi var på hustøvmidder og pollen. Kom til udtryk med vand i øjnene og næse og sår på kroppen.

Dog blev begge rigtig godt medicineret og levet et liv uden gener smiley

• #12   4. jan Skal lige siges mine har aldrig fået skod foder, dog har jeg lært ikke at skiftes foder på hvalpen før den over 1 år. Dem jeg ikke har skiftet foder på fra opdrætter har ikke haft mave problemer. Men hos Boston har jeg ikke kunne skiftet fra ikke korn fri til kornfri. Hvordan er det med andre racer?

• #13   4. jan Vi prøver at give vores hvalpe så mange forskellige proteinkilder som muligt, inden de rejser herfra. Dvs hest, ko, kanin, lam, vildt, fisk osv. Det giver dem "galvaniserede" maver. Men det skal jo helst holdes ved lige fra købers side.

• #14   4. jan Da vi købte Balder, var han vant til 3 daglige måltider. Et med rå-, et med våd-, og et med tørfoder. Det fortsatte vi med.

Pludselig efter noget tid fik han total splatmave uden at være foderskiftet. Så vi prøvede at fjerne det rå foder. Og så var hans mave normal igen. Men det varede kun noget tid, så fik han total splatmave igen. Så prøvede vi at fjerne hans vådfoder.

Så en overgang fik han kun tørfoder i samråd med dyrlægen.

Nu er han så langt, at vi kan komme en halv dåse vådfoder over hans mad (200 g), uden at der sker noget, og han kan alternativt få madrester over.

Så ting kan hurtigt ændre sig. smiley

• #15   i går kl. 08:02 Allergi handler rigtig meget om genetik og der bliver lystigt avlet på hunde med allergier. Både bland dem med stamtavle og dem uden. Jeg er ikke overrasket over at allergi er noget man ser mere af nu. Det er også noget der er mere fokus på nu end det var i 'gamle dage'.
    Mine hunde får deres tørfoder, som indeholder korn. Og så får de også alt muligt andet incl madrester, råt kød, diverse godbidder, pizza osv osv osv. Jeg har aldrig selv haft en allergihund, men har et par træningskammerater der har haft nogle virkelig slemme tilfælde (retrievere og schæfere) - bestemt ikke noget jeg har lyst til at prøve smiley

Kommentér på:
Hunde og allergi

Annonce