Alene hjemme træning efter flytning {{forumTopicSubject}}
Jeg er for nyligt flyttet med min 1,5 år gamle kromfohrländer tæve.
Uheldigvis ramlede flytningen sammen med falsk drægtighed som resulterede i, at hun slet ikke kunne rumme at skulle være alene hjemme i det nye rækkehus.
I vores tidligere bolig havde hun ikke problemer med at være alene.
Nu er hun sig selv igen, og vi er gået i gang med at træne alene hjemme tid. Jeg er dog usikker på, om jeg går for hurtigt frem, og vil derfor høre panelet ad.
Vi startede med få minutter, så 5, så 10 og nu 15 min. Hun får 3 forskellige snacks (tørret tyggeting, kong, godbidder i en æske osv som tager lidt tid) Jeg har kamera på så jeg kan se hvordan hun reagerer.
Hun ved tydeligt hvad der skal ske og sætter sig selv ud i entreen og afventer godbidder. Hun tager imod sin yndlings (svinetarm) og spiser den med det samme mens jeg går ud af døren.
Når hun så har spist den, så går hun til døren og bjæffer og hopper op ad den.
Hun stopper ret hurtigt og står/sidder så og kigger på døren mens hun lytter. Hun bevæger sig meget lidt rundt, men giver gerne et bjæf her og der, evt. et som strækker sig ud.
Umiddelbart synes jeg lydene er mere betonet af utilfredshed end utryghed.
Det der gør mig usikker er hendes reaktion når jeg kommer tilbage. Hun snuser til mig i 1/2 sekund, og går så direkte igang med at spise resten af sine snacks. Hun opfører sig som om jeg slet ikke har været væk. Dette er atypisk da hun normalt bliver lidt fjollet hvis jeg bare har været ude fx med skraldet.
Er det noget I har oplevet før? Hvordan ville I gå videre med træningen?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.777
Jeg ville gå nogle skridt tilbage og arbejde på, at hun ingen reaktion har på døren. Du kan køre en klassisk desensibiliseringsproces på døren, sko, nøgler og øvrige triggere.
Det at hun ikke vil tage godbidder, er et stresstegn.
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 99
Hvordan ville du gøre køre en klassisk desensibiliseringsproces? Det er ikke noget jeg har prøvet før.
okt 2023
Følgere: 92 Emner: 25 Svar: 2.828
Nu har jeg læst Majas tekst tre gange, og jeg KAN altså ikke se, hvor der står, at hunden ikke vil tage godbidder.
"sætter sig selv ud i entreen og afventer godbidder. Hun tager imod sin yndlings (svinetarm) og spiser den med det samme mens jeg går ud af døren."
Er det resten af godbidderne, du mener, Malene?
Mine eurasiere har generelt ikke rørt mad/godbidder, når de har været alene hjemme - uanset om de var OK eller ikke med at være det. De har gjort præcis som din hund, Maja - spist med stor glæde, når jeg kom hjem. Men men - resten af din beskrivelse fortæller om en hund, der ikke er i ro, når du går.
Jeg ville gå tilbage til at forlade i få minutter. Måske er du gået for hurtigt frem.
Held og lykke med træningen - og vent evt. til folk er færdige med at skyde af, hvis din hund ikke er helt cool med den slags.
aug 2014
Hun spiste sin svinetarm. Derefter var der noget stress, hun travede rundt, hoppede op ad døre og gav en del lyd. Dette varede i ca. 1 min. Så begyndte hun at glo på døren og lytte. Men som noget nyt gik hun væk fra døren og begyndte at slikke på sin kong. Hun spiste den ikke færdig, men gik tilbage og kiggede på døren igen. Efter 5-10 sekunder vendte hun sig igen væk fra døren og jeg gik hen til døren og ind.
Jeg synes det er forvirrende da jeg føler hun både viser fremskridt (fjerner selv fokus fra døren, giver sig til at spise, sætter sig), men samtidig viser stresstegn (løbe rundt, gøen, hoppe op ad dør).
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 63 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.327
aug 2014
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.974
Man skal faktisk også pssse på med ikke at gøre et for stort nummer ud af det. Min egen reagerede langt værre på "klassisk desensibilisering" med fx at gå hen til døren x antal gange, åbne/lukke, osv. Hun kunne meget bedre arbejde med at jeg tog mine ting og gik væk en gang om dagen. Det andet forvirrede og gjorde hende utryg.
Alene hjemme træning efter flytning