{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Version 51 - Jeg glæder mig i denne tid ...
  • #1   12. dec Jeg var i Jylland igår til lidt træning.

Esh, som altid er idiotisk hurtig på det lange, lagde lige en my mere energi i tingene. Tror han havde lidt han skulle af med - så han kom noget hurtigere end figgen nogensinde har set Esh, og fik et "knæk" i nakken (figgen, ikke Esh).

Jeg har det SÅ skidt når sådan noget sker, men figgen er mand med stort M - ovenikøbet en jysk udgave - så "det var ikke noget".

Håber han har ret, og det var lige var mit krydsermissil, der brød lydmuren til en del overraskelse fra flere sider.
    Kæft, der var tryk på smiley

• #2   12. dec Liva, hvis ikke du kan finde stjernernes andre steder, sågar de sandsynligvis hos Asian Marked i Låsbygade.

• #3   12. dec Bare min møg-nuttede hvalp der er i forklædning smiley

profilbillede
  • #4   12. dec Vores salg af juleænder og gæs, er i avisen/online i dag. Så bliver man lidt stolt. smiley

• #5   12. dec Fantastisk Anni, tak! Jeg må afsted efter arbejde på mandag. smiley gider ikke køre hele vejen til Kolding i morgen på min sygemeldingsdag, men kagerne løber jo heller ingen steder smiley

• #6   13. dec Træner kunekune grise pt

Og en lab og en konge puddel men grisene er sjovest smiley Shit de lærer hurtigere end hundene!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 92 Emner: 25 Svar: 2.802
    #7   13. dec Den grisetræning gad jeg godt se smiley

• #8   13. dec Min tidligere havde hængebugsvin. De var så søde og kloge smiley de burde bruges mere

• #9   13. dec Fedt Lens - du må lave lidt video af træningen!!!

Jeg har ikke så mange andre planer i den her weekend end et par ganges hundetræning, så i går forsøgte jeg at overtale et par af veninderne til en bif-tur søndag. Det ville de MÆGTIGT gerne, men ingen af dem kunne søndag, så jeg endte med to aftaler om bif-tur i næste weekend + en middagsaftale. smiley smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#10   13. dec Din tidligere hvad, Bare-mig?

• #11   13. dec Uh, den er god den her, og fortjener at blive delt vidt og bredt

profilbillede
  • #12   13. dec Menja og jeg har været ude og gå, helt på egen hånd, for første gang i gud ved hvor mange måneder smiley

Min mand, mine forældre og mine veninder har hjulpet med at gå med hende de sidste mange måneder. En sjælden gang har jeg været med, enten i kørestol eller haltende et par hundrede meter bagud... Men i dag skulle det være. I tirsdags fik jeg en milepæl ved en tur på Medina, og i dag en ny med Menja smiley

Og nøj hun er en lille lort at gå med. Træningen er helt forsvundet i det lille hoved smiley men det var totalt ligemeget for hvor var det SKØNT! Menja synes det gik abnormt langsomt, men tilgengæld så kunne hun jo bruge rigtig meget tid på at læse avis smiley

profilbillede
  • #13   13. dec I søndags holdt jeg et lydighedskursus, og på det her kursus var der en drønchamerende, lille hund af racen "Vestgötaspids".

Jeg har forsøgt at finde den på DKKs "køb hund", men den kommer slet ikke op ?
    https://www.koebhund.dk/?

Jeg kan godt google den, men kan det passe, at den ikke findes på DKKs liste ?
    Anyone ?

• #15   13. dec Det er dæleme underligt - men tak, Hanne smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#16   13. dec Jeg husker, da jeg mødte en vestgötaspids første gang og spurgte til, hvilken blanding det var. Ups. Siden har jeg altid spurgt til RACE, når jeg har mødt en hund, jeg aldrig har set lignende før smiley

• #17   13. dec Vestgötaspids er en herlig lille hund smiley
    I min barndom havde nogle af mine forældres svenske venner et lille opdræt og mit indtryk er, at racen stadig ikke er spoleret smiley

Min søn viser picard på udstilling, her er standardspørgsmålet udenfor ringen også, hvilken blanding det er smiley

profilbillede
  • #18   13. dec Hæhæ ja, de er ret skønne de der små Västgötaer smiley
    Der er ikke vildt mange opdrættere herhjemme, men temmeligt mange i Sverige.

• #19   14. dec Hvordan er lydniveauet hos Vestgötaerne?

• #20   14. dec #19
    Dem jeg har kendt/kender har noget lyd på, alarm, begejstring og sådan.
    men ikke overdrevet.
    herlig hund iøvrigt.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#21   14. dec Lydniveauet? Tja. støjmæssigt var min datter ikke så ked af det, da hun flyttede fra et halvt dobbelthus, hvor der boede en "halv schæfer" i stueetagen smiley

• #22   14. dec Schæfere er også ret skarpe i deres lyd, især deres glade-lege-bjæf smiley

• #23   14. dec Glade-lege-bjæf smiley smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#24   14. dec Måske en bindestreg for meget, Martine smiley

• #25   14. dec Uha nej, jeg er ikke dygtig nok til at rette andres grammatik - nej, det var mere det der "glade lege bjæf" .. som undrede mig smiley

• #26   14. dec Bindestrege er heldigvis gratis. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#27   14. dec Mine hunde kommer også med den slags - glade lege-bjæf altså. Vilma stiller sig fx op i haven, hvis Kenia er indenfor og kommer med "bjæffende opfordringer" til, at hun kommer ud og leger.

• #28   14. dec Jeg har fået pyntet til jul. smiley

profilbillede
  • #29   14. dec #27

Dine hunde er sidst jeg så efter, heller ikke schæferhunde smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#30   14. dec Kommer schæfere ikke med bjæf/vov/gøen, når de opfordrer til leg? Er den slags racebestemt?

• #31   14. dec Der var lige lidt at læse op på smiley

Ingen kæreste, ingen lækker udlandsrejse, ingen ferie, ingenting. Bare en pause til at fordøje noget HELT skørt, og få mit temperament ned i et niveau, hvor jeg ikke kommer til at sige tingene præcis som jeg mener dem smiley

Tilbage i slutningen af februar i år, fik min chef en mail afsendt fra en anonym person. Personen skrev lidt uspecifikt om min opførsel, og opfordrede min leder til at tage en “alvorlig samtale” med mig. Der kom efterfølgende et par mails yderligere med samme tema, men eftersom jeg jo ikke har borgerkontakt, gav indholdet ikke rigtigt mening.

For cirka 2 uger siden indgik der så en anmeldelse på kommunenes whistleblowerordning. Af henvendelsen fremgik, at jeg ytrede mig om ting og tilsidesatte min tavshedspligt. Der var vedlagt screendumps fra tråde her på HG smiley Specifikt ting fra en tråd i februar, hvor der var en heftig debat om nogle overgreb på en folkeskole i Borup. Bølgerne gik lidt højt i den tråd, men jeg havde aldrig forestillet mig, at det kunne komme til noget så absurd, som det er sket smiley

Jeg er selvfølgelig blevet hørt i de beskyldninger, der er kommet imod mig, og sagen er nu lukket - dog med den krølle, at der er sikret en IP-adresse på afsender af både mails og whistleblowerhenvendelse, sådan at der kan ske politianmeldelse af vedkommende, hvis det fortsætter.

Det er helt uden tvivl en person, som følger med herinde, og jeg har selvfølgelig en mistanke om hvem der står bag. Jeg gætter dog på at vedkommende læser med her, og at det nu stopper - vedkommende vil næppe selv risikere en politianmeldelse:/ Det er i øvrigt ikke en overtrædelse af min tavshedspligt at dele information om min egen tjenestesag smiley

Så desværre, ingen solskinskæreste eller andet lækkert, der har holdt mig væk smiley

• #32   14. dec Hvor er det dejligt, at høre fra dig igen Anne smiley

Det er træls, at der findes mennesker, som kan finde på sådan noget, men de er desværre overalt.
    Måske skulle denne person "få sig et liv".

• #33   14. dec Hej Anne .. er ikke i tvivl om du ved hvad du kan skrive og hvordan i emner indenfor dit felt .. dejligt du er tilbage ..

Er I chok må jeg sige ... det er grotesk .. og samtidigt er det utrygt man ved det læses med herinde af folk der ikke står ved det ved at være aktive

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#34   14. dec Æv, at du ikke har fået dig en dejlig kæreste på en lækker udlandsrejse - men dejligt at du er her igen, Anne.

Hvis man stikker snuden frem, risikerer man at få slag smiley

Jeg blev engang meldt anonymt til Slangerup kommune og amtet af en forsmået og vældig såret ekskæreste. Hans skrifter beskyldte mig for at bruge offentlige kroner til private formål. En kommunal socialrådgiver ringede til mig og fortalte om anmeldelsen, som hun mailede til mig. Vi blev enige om, at jeg kontaktede politiet - og havde i øvrigt et godt grin over fjolset, som jeg straks genkendte på hans måde at formulere sig på.
    Det virkelig sjove var, at kommunerne købte en vare hos mig - et skoletilbud. Når de betalte, VAR pengene sådan set mine, og jeg kunne bruge dem til, hvad der passede mig - så længe jeg leverede et godt produkt.
    Jeg kunne have købt en fed bil - i stedet for at tage eleverne med på skitur hvert år.
    Jeg kunne have givet mig selv en fed løn - i stedet for at give eleverne gratis frokost og penge for at gå i skole.
    Hmmmm - det var lige en omgang "ud af tangenten" smiley

Små mennesker i små sko kan være store belastninger - heldigvis oftest i kort tid smiley

• #35   14. dec Hvis der skulle sidde nogle herinde som har lyst til at være med frivilligt til at passe og træne dyr hos os i Viborg så se her

Vi leder lige nu - også til grisene og de er altså en fest smiley

https://www.facebook.com/share/p/15V4dp8xeX/?mibextid=WC7FNe

Vi har det rigtig sjovt sammen

profilbillede
  • #36   14. dec Ulla smiley

Jeg elsker hende men jeg lider stadig under at jeg synes lab er lidt kedelig selvom jeg godt ved jeg er idiot når jeg er farvet sådan for det er de jo ikke!

Hun kunne sagtens bruge en træner og lufter mere smiley Og det kan pudlen også. Det er mange dyr for mig at nå så del endelig ordet

Hun er skøn!

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#37   14. dec ÆV æv æv æv æv, at jeg ikke bor i nærheden af Viborg smiley

• #38   14. dec Tænk lige hvor sjovt vi kunne ha det smiley

Her er drengebanden

profilbillede
  • #39   14. dec Og Gustav

Han er ikke normalt i bur men han var med på tur som en hund smiley

profilbillede
  • #40   14. dec Sidste foto

Vi lærte hvorfor vi ikke må bruge den slags spande smiley

Han er ok. Vi var der men altså smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#41   14. dec SKØNNE billeder - og hold nu op, hvor Gustav er kær smiley smiley smiley smiley

• #42   14. dec Hvor er det vanvittigt Anne, at du har været igennem sådan en omgang.

Jeg forestår ikke, at man ser hundegalleriet som så vigtigt et sted, og brug for at gå så meget op i hvad andre siger og gør.

Men det er nok generelt for de sociale medier, jeg kommer aldrig til at forstå lysten til at hænge andre ud

• #43   14. dec Jeg bliver gang på gang overrasket over hvordan folk er. Jeg er nok lidt den type der altid tror på det bedste i mennesker, nok også derfor jeg bliver overrasket gang på gang når jeg høre sådan noget.
    Tænker ofte om folk ikke har nogen hobby? Intet liv? Hvorfor går man SÅ meget op i et site på nettet?
    ER der noget at komme efter, så er det selvfølgelig rart at folk reagere. Men alt andet, nej jeg forstår det ikke.

Er glad for at hører fra dig igen, var bange for at du havde mistet din lille rullepølse.

• #44   14. dec Hanne, hvis det er den jeg tror, er vedkommende skam aktiv herinde. Uanset hvad, så er IP-adressen sikret, så det bliver ret nemt at finde vedkommende, hvis der bliver mere bøvl smiley

• #45   14. dec Vor herre til f*ing hest Anne... smiley

• #46   14. dec hold kæft hvor er de dyr søde, Lens ..

• #47   14. dec Kommer schæfere ikke med bjæf/vov/gøen, når de opfordrer til leg? Er den slags racebestemt?

En schæferhund “bjæffer” - en schæferhund siger VOV !!!
    Og hyler og laver lyde der er gennemtrængende og irriterende- men små gjæffe-bæffe lyde er den ik ret kendt for.

Og ja - gu er der da forskel på en racernes lyde, Isabelle for pokker smiley

• #48   14. dec Hvis man stikker snuden frem, risikerer man at få slag

Oh yes - det kommer vel ikke bag på nogen smiley

• #49   14. dec Er der andre som har sådan en Tractive GPS? Jeg troede (håbede) at jeg kunne måle hundens aktivitetsniveau, herunder hvor mange km hun går/løber, når hun render fri på turene. Men jeg har kun købt det billige abonnement, og kan ikke gennemskue om jeg kan “købe” den ønskede funktion i et dyrere abonnement?

Ps. Så er tottehundens topfart (målt indtil videre)o 47 km/t. Det er alligevel ret god smadder smiley

• #50   14. dec Lens: har I en puddel på internat? Kan man læse om den ets ted?

• #51   14. dec Åh Anne hvor er det da bare småligt og utiltalende med sådan en adfærd, og så én herindefra. Øv altså!

Jeg havde da klart ønsket for dig, at det var en solskinsferie eller en kæreste der holdt dig fra tasterne herinde smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 71 Svar: 272
    #52   14. dec Anne

Synes det er virkelig tarveligt at være sådan overfor dig.
    Det er sgu kun triste mennesker der har sådan behov.

• #53   14. dec Så er de sidste julegaver købt. smiley

• #54   14. dec Der er jo også mange influencere som bliver anmeldt til kommunerne i tide og utide, tror måske bare du skal se det som et tegn på din store indflydelse her på HG, Anne smiley

• #55   14. dec Jeg og sønnike har været i Den gamle By i Århus med nogle venner og deres børn.. og resten af Danmark (føltes det som). Mega hyggeligt men sikke et virvar. Jeg er brugt men hunden er møg-frisk smiley

• #56   14. dec Anne, jeg får lyst til at prøve at finde dig en gut - bare fordi det dæleme er noget træls noget du er i. Du er sgu ordentlig og du skal da kunne ytre dig herinde. Du har jo ikke skrevet noget træls om nogen

• #57   14. dec Anne - Hvor er det trist, at nogle mennesker har behov for at opføre sig på den måde smiley Jeg håber du slipper for mere bøvl.

Jeg slettede min profil for mange år siden, da der var en som havde anmeldt mig for vanrøgt at mine hunde til dyrenes beskyttelse. De dukkede så op tre mand høj en dag, hvor min mellemste var alene hjemme, det var en ret grim oplevelse for ham, selv om alt endte godt, da der jo ikke var noget at komme efter.

Fandt så senere ud af, at det var en person, som selv havde racen, der havde set sig gal på min opdrætter smiley

• #58   14. dec Jeg fik forresten en tidlig julegave. Nemlig en nisse, der er blå. Den er sød. Desværre havde de ingen nissefar også. Jeg elsker tilbud. smiley

• #59   14. dec Jeg synes det er lidt sært, at folk kan tage et hundeforum SÅ alvorligt, at de ligefrem vil anmelde folk, de er uenige med, til disses arbejdsplads - ingen tvivl der.

Når det så er sagt, så ER der folk herinde (ingen nævnt, ingen glemt - mig selv iberegnet) som i deres (vores) debatstil gør, at JEG ihvertfald ikke bliver enormt overrasket over, at det lige netop er dem, der bliver "forfulgt".

Der findes folk herinde, der kan holde en sober debatstil - og så findes der folk, der ikke kan.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#60   14. dec "Og ja - gu er der da forskel på en racernes lyde, Isabelle for pokker"

Har jeg skrevet andet?
    Nå pyt - indimellem bliver øst til vest, når man beskriver det smiley

Blå nisse, Susanne? Sådan en (vel to nærmere) fik jeg for cirka 17 år siden af min yngste. Han havde købt dem med hjem fra Brasilien til sin juleglade mor smiley
    Jeg SKULLE lige vænne mig til den forkerte nissefarve, men nu kommer de brasilianske (snemandslignende) nisser frem hvert år og fortæller, hvor mange dage, der er til jul smiley

profilbillede
  • #61   14. dec Uanset hvor grimt det kan blive på nettet så er det godt nok et helt specielt ekstra niveau af hævngerrighed og selvretfærdig harme at forsøge at ødelægge folks liv og karriere...

• #62   14. dec Jeg må ha misforstået dit Er den slags racebestemt? Isabelle smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#63   14. dec - Og da sønnen tog til Venezuela, blev han først kidnappet, men DEREFTER købte han en juleting til sin mor smiley smiley smiley

profilbillede
  • #64   14. dec #61

En smule nærtagende MÅ man være, ja smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#65   14. dec "Jeg må ha misforstået dit Er den slags racebestemt? Isabelle"

Det var en VIRKELIG dårlig formulering, Martine - fra min side. Beklager.

- Og en sidste juleting fra det store udland: Ældstesønnens juledims fra New York smiley smiley

profilbillede
  • #66   14. dec Oj Anne - sikke noget!! Men godt at der er ro på, og at du er tilbage igen!!

Og Lens, de der fotos er sgu da lige ved at kunne få mig til at overveje (endnu engang) at flytte til Viborg-egnen.

• #67   14. dec Så vigtigt er det heller ikke, Isabelle - never mind smiley

• #68   14. dec @ Isabelle, kidnappet ??

• #69   14. dec Mission juletræ klaret smiley Og ungen i sit rette element…massere af mudder og grene smiley

Og ja…jeg sværger, at flyverdragten blev vasket i sidste uge smiley smiley smiley Til de nysgerrige…den er lys-lilla hele vejen ned til gummistøvlerne smiley

profilbillede
  • #70   14. dec Martine - Ja som i glade bjæf når der leges...

Det er vel ikke så svært at forstå.

• #71   14. dec Anne - Øj hvor træls smiley

Nogen har for meget fritid

• #72   14. dec Linda, jeg fortrød jeg ikke havde givet min flyverdragt på

profilbillede
  • #73   14. dec Det er også rigtigt frk Jensen ... det er PRÆCIS den lyd, der kendetegner en schæferhund smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#74   14. dec #68
    Ja - men lykkeligvis sluppet fri efter lidt over et døgn.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#75   14. dec "Martine - Ja som i glade bjæf når der leges..."

Vilma kommer indimellem med den slags lege-lyde - sådan lidt bjæf-agtige. Som tidligere nævnt ville jeg ikke være sikker på, at hun ER ren eurasier, hvis jeg ikke kendte opdrætter smiley Hun er sådan lidt labrador, schæfer, eurasier blandings ............ noget-agtig smiley

• #76   14. dec Haha, Pernille, jeg har ikke TID til en gut smiley

Det er i øvrigt virkelig praktisk at lægge en tidsrøver som HG på hylden i en periode. Jeg har fået gjort utrolig meget rent, inkl. skuret gulve i køkken, bryggers og gang. Jeg har fået ryddet op og sat lys op i min lille træningshal og jeg har fundet en viking som figurant til min lille hund smiley Hun bliver så rasende på ham, at hendes ører og totter kommer helt i uorden smiley

• #77   14. dec Og nu fordi jeg lige skulle tilbage og tjekke en tråd fra februar, så til alle jer, der savner lyset:

Om en uge er det årets korteste dag. Allerede slut februar er eftermiddagen tiltaget med 2 timer. Så vi skal bare holde ud en uge endnu, og så kommer lyset tilbage smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 13 Svar: 23
    #79   14. dec Jeg har lidt misset, at schæferhunde laver glade lege bjæf smiley

• #80   14. dec Anne, man skal også lige bruge tid på alt det dating osv. omg jeg er glad for jeg nu er ovre det smiley

• #81   14. dec C.B

Os mig smiley

Men jeg har også kun haft racen i 17 år, så hvad ved jeg smiley smiley

• #82   14. dec Martine - Trist hvis du aldrig har hørt en schæfer lave glade lege bjæf.

• #83   14. dec Jeg føler mig også voldsomt forbigået smiley

• #84   14. dec Kirsten, det er alligevel vildt nok at nogen tilkalder DB på dig. Jeg mener, der er af og til billeder af hjem, hvor man måske kan tænke, at det ser temmelig nusset ud, men dit hjem er så absolut ikke et af dem. Og dine hunde ligner ikke ligefrem nogle der mangler noget, hverken kærlighed, mad eller noget som helst andet smiley Skulle jeg være hund i mit næste liv, ville dit hjem være et af dem, jeg virkelig godt gad være i smiley

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.476
    #85   14. dec Min pause var lidt over et år, så jeg kan godt se, at jeg tilsyneladende er gået glip af noget vildt i februar smiley Man skal fandeme være godt og grundigt indebrændt, når man tyer til at anmelde nogen, der har skrevet noget på et forum.

Når det så er sagt, så er der godt nok mange, der laver falske anmeldelser. Jeg har prøvet både at blive anmeldt til skat og politiet. Den værste gang var én, der ikke fik lov til at købe min sadel til halv pris. Hun blev så gal, at hun anmeldte mig for at sælge stjålne sadler. Min hest var blevet aflivet, så jeg solgte 3 sadler. Politiet troppede op på min adresse og tjekkede alle mine sadler - også dem der ikke var til salg. Jeg havde originale kvitteringer på langt de fleste - resten tjekkede de i deres system, og var selvfølgelig også OK.
    Anmeldelsen var selvfølgelig anonym, men jeg kunne jo godt gætte, at det var hende. Bornholm er så lille, at det er let at finde ud af noget om de fleste. Det viste sig, at hun havde en god ven, der var betjent, så han fik 2 kolleger til at troppe op hos mig. Det komiske var, at den ene betjent havde en datter, som jeg havde redet konkurrencer imod, så vi fik os en hestesnak.

• #86   14. dec Martine, det må være nogle triste schæfere du har smiley

• #87   14. dec Bare-mig

Ja, de er døde allesammen .. de har nok kedet sig ihjel .. smiley

• #88   14. dec Midde er ret utilfreds med mig.. smiley
    Hun plejer altid at ligge mellem benene på mig, men det vil hun ikke mere.
    Hun synes, at det er pissetræls, at hver gang hun ligger godt, så hoser, harker og. snorker jeg så hun skal rejse sig så jeg kan rense tuben smiley

Vi plejer altid at snakke meget, hvilket jeg så ikke kan lige for tiden. Så det brokker hun sig højlydt over. smiley
    Hun kravler op må mig, stikker sint lille ansigt helt hen til mit og skriger mig ind i hovedet. smiley
    Jeg kan jo også bare tage mig sammen smiley

Det har også været lidt svært med godbidderne, for jeg plejer jo kalde når der vanker godbider.
    Nu bliver jeg nød til at ryste med posen, og så kommer hun farende og skal have guffer.
    Det lærte hun lyn hurtig
    Men, men, men nu tror hun, at hun skal have guffer hver gang jeg har en pose eller noget papir i hånden.

• #89   14. dec Anni, hende Midde er en klog kat, der blot er i gang med at opdrage på sin slave. smiley

• #90   14. dec Skrigehund, ja hun er klog.
    Mens jeg var indlagt fandt hun lynhurtige ud af at det var naboen der lukkede hende ind og ud.
    Så når hun ville ind gik hun til naboens dør og gjorde sig bemærket.
    Troede ellers at jeg skulle bøvlet med det, men dagen efter jeg kom hjem stoppede hun med det.
    Og selvfølgelig har hun opdraget mig lidt, men hun er stadig den lille velopdragen kat som ikke kradser i møbler, går på borde, ligger i sengen og før jeg blev indlagt tiggede hun hellere ikke. smiley

• #91   14. dec dejligt du er kommet hjem til hende og hyggen .. nogen skal jo få styr på dig ..

@ Anne hvad var det for nogle ting fra debatten dengang som blev kopieret og sendt, hvis du vil fortælle det ...

• #92   15. dec Anni, hun lyder til at være en skøn middekat, hvor er det dejligt, at I har fundet hinanden. smiley

• #93   15. dec Skrigehund, havde jeg vidst at jeg igen ville ende ud her, så havde jeg ikke taget hende til mig.
    for lige nu er der ikke ret meget overskud.

• #94   15. dec Man kan nu ikke ligefrem beskylde dem for at være hurtige i Odense. smiley
    Når man har fået en tranceomi får man sådan et ringbind med hjem, hvor der står alt muligt om hvordan man passer tranceomien samt adresser og telefonnumre man kan få brug for.
    Blandt andet til deres indkøbsafdeling, hvor man bestiller vare til tuben. smiley
    Der er to telefonnumre samt en mailadresse, som jo er meget smart når man ikke kan tale. smiley

Mailadressen er desværre forkert, og det var den også for tre år siden. smiley
    Så nu må jeg igen have hjemmeplejen til at bestille varer til mig. smiley

• #95   15. dec Anni, det forstår jeg godt, men forhåbentlig kan hun også bringe dig lidt glæde midt i alt det trælse. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#96   15. dec Jeg håber, din hjemmehjælper gerne må hjælpe lidt med Midde, Anni smiley

Når jeg møder schæfere, der gerne vil lege, på stranden, bjæffer de - eller gør. Man kan jo kalde deres vov, hvad man vil smiley Deres mennesker har altid lidt travlt med at fortælle, at de bare vil lege (underforstået: "De er ikke sure"). De går gerne ned i legebuk og siger vov.
    Man KUNNE måske kalde det lege-bjæf smiley

PS. Måske er ti-øren lige faldet. "Bjæffe" bruges vist oftest om de vov en LILLE hund siger smiley

- men altså ikke kun..........

Fra en artikel om en schæfer, der fandt en lille dreng:

"Klokken 02.07 bjæffede politihunden Quattro til sin hundefører." smiley

https://www.tv2kosmopol.dk/tv2dk/saerlig-politihund-haedret-fandt-forsvundet-toaarig-i-skoven

• #97   15. dec Uha den skulle ikke lukkes der smiley smiley smiley

I stand corrected - og må blot acceptere, at min erfaring efter en masse år med racen, ikke står mål med den, som folk herinde har.

Tjek - flueben smiley

• #98   15. dec Anni - har lige skimmet den anden tråd og kan kun sige fuuuuck, hvor er du hårdt ramt smiley

Sender alle mine varme tanker i din retning- fulgt af et ønske om at tingene snart bliver bedre for dig smiley

Og så kan du i det mindste glæde dig over, at du ikke er faldet og har fået blåt mærke på armen smiley smiley smiley

• #99   15. dec Isabelle, jeg har ikke hjemmehjælper. smiley
    Jeg klarer mig selv. smiley

• #100   15. dec Tak Martine. smiley
    Det er nu ikke så slemt nu hvor jeg er ved at kravle op af hullet igen smiley

• #101   15. dec #100

Godt at høre smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#102   15. dec Jeg fik lige blandet "hjemmeplejen" og "hjemmehjælper" sammen, Anni. Ups smiley

Det er SÅ sejt at du klarer det hele selv smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#103   15. dec Der var engang ......................

Farum sø december 2010 smiley

profilbillede
  • #104   15. dec Jeg træner sammen med Ellie kuldbror, og de er 100% ens af både udseende, temperament og ikke mindst lyd smiley Nu er Ellie jo en tæve, og derfor er det egentlig ok at hun kan være så skinger, men at hendes bror er lige så skinger, er lidt sjovt smiley

Jeg troede at vi bare skulle træne. Jeg havde ikke lige fanget, at meningen var at jeg skulle tjekkes for om min hund er kåringsklar. Det er hun, og alle er glade smiley

Jeg pissefrøs da jeg kom hjem, men så kunne jeg skure et gulv og få varmen smiley

• #105   15. dec Efter en lang pause, er der tilsyneladende gået gang i hønsene igen- og vores første æg i lang tid lå deroppe i dag smiley

profilbillede
  • #106   15. dec Jeg fik en blomst i går, når nu jeg ikke har ret meget pynt.

profilbillede
  • #107   15. dec Vi havde planer om at tage på familiebesøg og så ud i skoven og få krudtet barn og hundehvalp af. Men vi endte med at knevre at vi gik en tur rundt fra hvor de bor og naboens 12 år gamle lab gik med smiley De hyggede sig og tror ikke jeg hører meget mere til ham i dag smiley

• #108   15. dec Jeg skyndte mig i hundeskoven sidst på formiddagen.
    Sia fik en ny ven, en kæmpe dobermann i en sjov lys farve.
    De to fjollede hunde piskende rundt, så da vi kom hjem, måtte Sia en tur i buret med tørredækken på.
    Da dækkenet kom af, fik Sia en kalkunhals, så der har været ro på hele eftermiddagen smiley

• #109   15. dec Susanne - Hvor er det en fin hvid julestjerne smiley

• #110   15. dec Tak Frk. Jensen, det synes jeg også. Og så helt ugiftig for dyrene. smiley

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

#111   15. dec Julen er reddet smiley
    Her i huset spiser vi altid flæskesteg juleaften, jeg spiser slet ikke and.
    Poppelsvin smagte vi for nogle år siden, så i år satte jeg mig for at skaffe sådan ét igen. Det smagte helt skørt lækkert, så Jeg håber, det er lige så godt, som jeg husker det smiley

profilbillede
  • #112   15. dec Rikke - Vi får også flæskesteg. Vi kan godt lide and, men jeg synes det er nemmere at lave flæskesteg til 8-10 mennesker end and.

Vi skal have steg fra fritgående duroc grise, det fik vi også sidste år og det var i hvert fald lækkert.

Der var en årrække, hvor det var nærmest umuligt at få kød fra fritgående grise, der fik vi så gås smiley

• #113   15. dec Vi får and..Og som noget nyt skal vi finde noget vegansk også. Det skal nok blive stresset.

• #114   15. dec jeg ææælsker And og gider kun sværen fra flæskesteg ... vi har allerede fået and 2 gange den sidste måned og vi er meget bedre til at lave saftig and end flæskesteg, den ender tør 9 ud af 10 gange ..

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

#115   15. dec Kirsten - ALLE, jeg kender, spiser kun and, så jeg er meget gad for, vi altid holder jul hjemme.
    Vi købte frilandsgris på den lokale gårdbutik sidste år, var det vist. Den smagte OK, men var altså ikke noget særligt.
    Jeg vil kigge på den der Duroc gris smiley

• #116   15. dec Susanne hvad med mock-duck? det smager ganske udemærket, kommer på dåse, skal drænes, tørres og steges på panden i vegetabilsk olie smiley det er da lige til at overkomme selv på en stresset aften.
    https://nuttyvegan.dk/vare/mock-duck-koeb/

Denne veganske sovs synes da også nem: https://nuttyvegan.dk/vare/vegansk-brun-sovs/

Priserne er da også lige til at overkomme, og hvis i undlader at komme andefedt eller andet i rødkålen, så kan h*n jo spise kartofler og rødkål med jer andre smiley

• #117   15. dec Vi har altid fået både and (eller gås) og flæskesteg hjemme som barn, og det har fulgt vores egen familie. Svinet er frilands fra den lokale frugtavler, hvor de går og spiser nedfaldsfrugt. Bar så heldig at købe sådan en halv grissebasse. Det er vanvittig fint kød til en helt formidabel pris. Fjerkræ har vi ikke købt endnu.

• #118   15. dec Vi skal have and, sovs og kartofler smiley ingen rødkål m.m, jeg kan ikke spise noget med højere fiber indhold en 2-3 procent;) det betyder også at risalamande er udelukket, så det bliver fløderand med jordbær smiley jeg glæder mig til and, det har jeg ikke kunnet spise i over 10 år fordi jeg ikke kunne tåle fed mad;) det kan jeg nu når jeg tager to creon før maden;);

• #119   15. dec Bodil, det glæder mig at du efter så mange år endelig kan spise en god julemiddag. smiley
    Jeg vil også hellere have fløderand eller citronfromage til dessert frem for risalamande. smiley

• #120   15. dec Vi får and...tidl. and og kalkun, men det var primært min mor der ønskede kalkunen.
    Min kæreste og min mosters mand indførte flæskestegen, så den laver de og min svoger hos min mosters mand -og så tror jeg de nyder lidt drengerøvstid og et glas whisky...
    De bliver hentet med steg, efter vi andre har nydt Disneys juleshow i ro og fordragelighed smiley og sådan er alle glade...

Med mors gode rødkål, gammeldags hvidkål, brune og hvide kartofler og sovs.... og svin og and smiley

• #121   15. dec Jeg vil have ribbenssteg ( med ben), men sådan en er åbenbart svært at opdrive.
    Der ligger store flæskestegen over det hele, men ingen ribbenssteg.

Selv om det kun er mig selv, så håber jeg at jeg har overskud nok til at lave noget godt mad.
    Så det bliver til and og ribbenssteg,, og gammeldaws hvidkål.
    Og så tror jeg at jeg gør som Bodil. Slutter af med fløderand

• #122   15. dec Obster, det vil jeg kigge nærmere på. smiley

• #123   15. dec familien elsker heldigvis min ris a la mande som jeg laver efter min afdøde svigerindes anvisning, hun var bare en af dem der altid lavede mad der smagte af noget og godt .. ud af gammel slagter familie og en familie der elskede mad ..

og så er der en der ikke bryder sig om det og hun laver selv en is dessert og har med --

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

#124   15. dec Vi sidder og ser en film, hvor et ungt par, har kobberbryllup. Meget typisk mig, får jeg ævlet noget i retning af....."det er da kun gamle mennesker, der har kobberbryllup". Thomas stopper filmen, og siger...."Hov, vi har da bryllupsdag i dag....." - Det er så 12 år i dag - altså ½ år fra kobberbryllup. Vi er sgu de gamle smiley smiley

• #125   15. dec Rikke kender det alt for godt. Min man dog jeg har været gift i 20 år. Så om 5 år...
    fatter det ikke vores børn er jo så små. Altså 14, 17 og 20 år hahaha.

• #126   15. dec Vi har været gift i 26 år. smiley

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

#127   15. dec Vi har været sammen i snart 23 år, men giftede os først, da vi købte gården. Tiden flyver smiley

• #128   15. dec Kæresten er oprindelig fra Jylland - fritidskøbenhavner smiley - og han laver mad og MEGET af det !!!

Selvom vi kun er han og jeg juleaften får vi and, ribbensteg, ovnstegt medister .. og så alt tilbehøret.
    Skam til den, der går sulten i seng smiley smiley smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.060
    #129   15. dec I dag har jeg for første gang i mit liv lavet risalamande. Den blev ganske hæderlig, så nu har jeg ondt i maven smiley

• #130   15. dec Vi har været gift i 36 år, det er lidt uforståeligt, det føles ikke som så længe smiley

• #131   15. dec Vi bliver 5 voksne og et barn. Tror jeg laver to ænder og en stor flæskesteg. Plus tilbehør. Og risalamande. Mums og ingen skal gå sultne hjem smiley

• #132   15. dec et af fiffene ved ris a la er at man skal røre sukker og vanillesukker i mens risengrøden er varm .. så ledes skal kun fløde og mandler i lige inden servering, eller et par timer før .. koger altid grøden dagen før og ikke i sødmælk men i letmælk ...

vi har været gift i 44½ år, den 5. juli 2025 er det 45 år ... hold kæft man er gammel så ...

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#133   15. dec Jeg kogte sukker og vanilje med og puttede mandler i bagefter. Det smager herligt smiley

• #134   15. dec Hanne sådan har jeg også lært at lave den. Dog bruger jeg vaniljestang og ikke vaniljesukker.

• #135   15. dec Jeg koger risengrøden i sødmælk og der er en vanillestang i under hele kogningen. Det blir godt smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#136   15. dec Martine - Det gjorde min mor også, så jeg tænkte, at det måtte jeg hellere måtte gøre det samme smiley

Min far har stået for risalamanden de sidste mange år, men han kan ikke holde til det længere, så nu er det min tur.

• #137   15. dec Anni, der er frilands-ribbensteg på tilbud i Meny smiley Jeg tror dog ikke der er ben på - så skal du nok forbi en slagter, for at få det.

• #138   15. dec Jeg er klam. Og der er så mange grunde til at jeg aldrig finder en mand (igen), og dermed aldrig kommer til at fejre kobberbryllup smiley

Jeg var til træning i skoven med PH’erne, og Ellie er jo i slutningen af løbetiden eller måske helt ude af løbetid. Så jeg ville lige tjekke status af hensyn til nogle af de unge hanhunde. Tager en lommelet, tørrer Ellie i huha’en og lader en af de ældre hanhunde snuse til lommeletten. Han er moderat interesseret. Videre til en af de unge, som bliver helt skeløjet, trækker piben frem og begynder at humpe i luften. Tjek, Ellie er stadig i løbetid.

Putter lommeletten i lommen, og tænker sådan set ikke så meget mere over det. Vi træner, kører hjem, jeg kravler i andet tøj, ligger på sofaen og får varmen. Skal lufte hunde, så tilbage i bukserne fra tidligere. Lufter hunde, laver mad, sætter mig og arbejder lidt. Tusser lidt rundt, og mærker jeg har noget i lommen. Trækker en lommelet op, tænker “nå nå”, stopper den tilbage og tusser videre. Indtil det går op for mig, at det er dén lommelet med Ellies huha-halløj på smiley

Den er nu skyllet ud i toilettet smiley

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

#139   15. dec Jeg ventede på, at du skrev, du lige kom til at tørre næsen med omtalte lommelet. DET havde været klamt smiley smiley smiley

• #140   15. dec Martine hvad maden angår, kunne vi godt holde jul sammen.vi får også både and ribbens steg og medister. Ja selv risen grøden bliver lavet på samme måde. Vi er også kun to juleaften. Det er dejlig med rester til juledagene. I ris ala manda, skal der hakkede mandler i og let pisket flødeskum. Jeg laver altid en kæmpe,potion, så der er til alle juledagene. Man skal ikke gå ned på ris ala manda.

• #141   15. dec Man skal ikke gå ned på ris ala manda.

Amen !

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#142   15. dec Og hellere spise, til man får mavepine, end levne smiley

• #143   15. dec Min svoger sagde altid:
    Hellere skide det ud frem for at smide det ud. smiley

• #144   16. dec Ah Anne man skal bare finde en mand der er lige så "klam", så går det nemt. Sådan én har jeg heldigvis.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#145   16. dec "ris ala manda" smiley smiley

Uanset hvor jeg holder jul, får jeg æren af at lave ris a la mande. Den skal have godt med mandler i både bitte små og større stykker. Da jeg boede i hus med kirsebærtræ, lavede jeg kirsebærsovsen fra bunden. Den blev såååå lækker - men mindre kan gøre det smiley

• #146   16. dec Kommer I ikke portvin i, når I laver risalamande?
    Et lille bitte skvæt gør underværker, ikke så det smager af sprut, men bare lige understøtter smagen.

• #147   16. dec Jeg ventede på, at du skrev, du lige kom til at tørre næsen med omtalte lommelet. DET havde været klamt

smiley smiley smiley

• #148   16. dec Anne, jeg var også sikker på, at du var kommet til at bruge lommetørklædet til næsen smiley

• #149   16. dec Kommer I ikke portvin i, når I laver risalamande?
    Et lille bitte skvæt gør underværker, ikke så det smager af sprut, men bare lige understøtter smagen.

Da jeg var lille, holdt vi altid jul hos min farmor. Ved farmor fik vi risengrød og gås (vi var samlet alle sammen, vel omkring 20 personer). Min farmor døde i december 1989, så jeg var 10 år gammel. Mine forældre takkede derfor ja til en invitation fra min fars ene søster, og her skulle vi have risalamande. Jeg ELSKER risalamande! Så jeg tog en stor portion, og puttede en stor skefuld i munden. Der var portvin i smiley Og så kastede jeg op på julebordet smiley

Siden da holdt vi jul hos min mormor og morfar. Her var der ingen sprut i risalamanden smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#150   16. dec Min datter ville kvæle mig - åndeligt talt - hvis jeg puttede alkohol i ris a la manden smiley
    Jeg gav engang en sovs et lille skvæt rødvin. Det kunne "barnet" (der var midt i 20'erne) lugte en halv time efter og spiste IKKE sovs den aften smiley
    Hun ville have raset over Jesus, da han lavede vand til vin smiley

• #151   16. dec Jeg kommer en smule portvin i risalmanden og bruger også vaniljestang. Det gør jeg til alt, hvor der skal vanilje i, jeg har ikke vaniljesukker i huset.

Alkohol, af forskellig slags, er godt som smagsgiver i mange ting, det bruger jeg meget. Mængden skal være så lille, at man ikke kan lokalisere, hvad det er smiley

• #152   16. dec Jeg ville blive ked af portvin i min ris a la manden. smiley

• #153   16. dec Jeg er helt klart på din datters hold her, Isabelle smiley
    Rødvin, cognac, whisky, portvin osv, serveres i et glas. Ikke gemt i maden smiley

• #154   16. dec Jeg har dog et glas rødvin i min Chilli Con Carne, men det skal være den rette rødvin. Er smgen af rødvinen for dominerende, ødelægger det hele retten.

• #155   16. dec når vi laver fond til sovsen af indmaden fra anden så koger det godt nok nogen tid med lidt rødvin i ..

men portvin i ris a la når børn spiser det ville jeg ikke turde .. så hellere i et glas ved siden af ..

• #156   16. dec Vi får flæskesteg, and af egen avl og hjemmelavet medister, lavet af vores kammerat der er slagter.
    I år overvejer jeg, for første gang nogensinde, bare at blive hjemme, alene med hundene.
    Vi har brugt uendelig lang tid på at slagte fjerkræ, og udlevere stadig fjerkræ dagligt, til de sidste der mangler at afhente, det er svært at slappe helt af, før sidste and er udleveret og alt stemmer.
    Juleaften har min kæreste hans julemandstur og det er altid en kende stressende. Med alle de adresser, ruten, tidsplanen osv.
    Og så er vi invitereret til 2 forskellige til jul, både hos min familie og hans familie og begge ønsker jo at vi kommer. Og det kan vi af gode grunde ikke jo. Man kan ikke være 2 steder på én gang.
    Samtidig har vi 3 hunde og de er ikke "velkomne" nogen af stederne. Altså ikke ondt ment, men fordi vi er mange mennesker samlet, ikke uendeligt med plads, gaver alle vegne, et juletræ midt i det hele, og så er der i forvejen en hund eller 2 hos min kærestes søn og svigerdatter og også en eller 2 hunde, hos min familie.
    Det betyder at mine hunde skal sidde i bilen så, og det kan de også godt! Det er de heldigvis vant til at kunne. Men det ødelægger det bare lidt for mig, hele tiden at være OBS på at jeg har 3 hunde der sidder og venter på mig, mens resten af familien tager det stille og roligt.
    Så ja, jeg overvejer at blive hjemme. Det er godt nok aldrig sket før i mit øh .. 37 årige liv, men ja.
    Jeg er vant til at mine forældre holder det og jeg og mine 3 søskende er der. Og så med skiftende gæster i løbet af årene. Nu er familierne pludselig blevet store, min kæreste har 2 sønner, hvoraf den den ene har en kæreste han bor med, hun har jo selvsagt også en familie.
    Jeg selv har 3 søskende, den ene har børn, de har alle hver især en kæreste, som jo også, hver især, har deres familier.
    Det bliver lige pludselig indviklet, at glæde alle og holde jul med alle. smiley

• #157   16. dec Jeg forstår dig helt og aldeles, jeg holder jul hjemme, med 4 voksne børn som gerne vil at vi kommer til deres jul, er det håbløst så derfor, vi holder jul hjemme, passer hunde for andre og er her med vores egne, det er mega hyggeligt;)

• #158   16. dec Jeg har flere gange siddet alene med hundene, nytårsaften. Det har ærligt været nogle af de allerbedste.
    Jeg har stadig fået god mad, hjemmelavet eller købt, men har ellers gjort præcis som jeg havde lyst til.
    Men har godt nok aldrig siddet alene juleaften, og heller aldrig overvejet det.
    Men altså, det er jo et eller andet sted, bare en aften som alle andre. smiley

• #159   16. dec Jeg skal arbejde alle juledagene kl. 15-23 , så min kæreste og jeg har holdt jul med min familie i lørdags og vi holder med hans familie d.23.
    Jeg har i mange år skiftevis arbejdet jul/nytår. Hvilket er fint for mig. smiley

Men jeg drømmer om 2 ting ift jul. Det ene er at få mulighed for at holde jul hjemme hos min kæreste og jeg ( når vi engang er flyttet sammen), og inviterer den nærmeste familie.
    2. drøm er at holde jul i en svensk skov. Bare min kæreste og jeg, og diverse hunde. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#160   16. dec "Mængden skal være så lille, at man ikke kan lokalisere, hvad det er"

Min datter ville kunne snuse sig frem til nok så lille en mængde smiley

• #161   16. dec Min gemal og jeg skal være alene til juleaften i år. Det er vi nogengange og det er hyggeligt, så kan man i ro og mag spise dejlig mad og bagefter slænge sig i sofaen. Man behøver heller ikke tage fint tøj på smiley
    Nå, men vi skal have en and som komme fra et lille opdræt af juleænder (sådan en der har en lille flok ænder rendende rundt som kun sælger til dem der plejer at købe en and hos ham smiley ). Den vejer 3400 gr så vi har vist til et par dage smiley smiley smiley Jeg har aspargeskartofler fra haven til de honningstegte kartofler og hjemmegjort rødkål. Så jeg glæder mig meget til julemaden smiley
    I sidste uge hentede vi en lokal halv gris. En sortbroget dansk landrace. Ham der har produceret den er med i bevaringsprojektet for racen og forøvrigt kok så man kunne få gode tilberedningstips med i købet smiley Jeg lavede sylte af hovedet, tæerne og skankerne. Hold da magler den smager godt smiley Vi spiste krebinetter af det helt friskt hakkede fars. Uuuuuiiii hvor var de bare gode. Jeg har aldrig fået så velsmagende og saftigt grisekød før. Der er virkelig smag i den gris. Den er milevidt fra det man kan købe i supermarkedet også poppelgrisen og de andre økologiske grise. Jeg har også lavet leverpostej af den halve lever vi fik med (det var mit første forsøg ud i leverpostej). Den skal bruges til julefrokosten så den har jeg kun prøvesmagt, men umiddelbart smagte projektet somom det var lykkedes ret godt smiley Så lun leverpostej med massere af ristede champignoner (og måske bacon fra den halve gris hvis det når at være røget færdigt) og et par gode oste inde fra ostemanden i Køge er mit bidrag til familiejulefrokosten smiley

• #162   16. dec #156 .. jeg forstår dig SÅ godt ...

det jo ikke fordi man ikke holder af de mennesker ... men når man måske er til det mere rolige og det har vokset sig stort og dermed også mere larmende, så kan det være fristende at bare være en selv .. eller den lille flok man nu er ..

Vi har jo 3 børn med deraf følgende svigerbørn, snart børnebørn alle steder og så svigerbørnenes familier ... 3 går ligesom ikke op med at vi fx kunne være sammen hvert andet år, og så er der noget med en fødselsdag 26/12 og nogle julefrokoster der også skal gå op ....

jeg kan mere og mere mærke det er svært at være SÆR, jeg er hverdagsmenneske ... stresser over julen allerede fra midt november, vil allerhelst have alt overstået, og ser fra første julepynt op til 2. juledag når de sidste gæster er gået, så ryger det ned .. de år vi ikke er her den 24/12 har vi ikke juletræ ..
    Det er lidt synd for min mand, han er meget mere social kom-sammen afhængig end jeg er, men det er som om end ikke ens nærmeste kan rumme man siger "kan I ikke bare invitere ham, så passer jeg hunden" (den må dog komme med allevegne)
    Ligeledes Nytårsaften, vi har siddet med de samme i mange år, jeg gør det for mandens skyld, er helst fri .. og elsker når hverdagen vender tilbage i januar ,,

• #163   16. dec Jeg er helt enig.
    Jeg elsker de mennesker omkring mig, men jeg kan ikke glæde alle. Uanset hvad jeg vælger, og vil selvfølgelig gerne deltage hos begge. Ja vi kan vælge at dele os op, det er da også en løsning, men igen, det er jo stadig ikke til glæde for alle, heller ikke os selv.
    Jeg har købt 2 julegaver, og er jo slet ikke færdig, og synes samtidig det er ærgerligt at det skal forbindes med alt den stress og jag. Julen skulle være så hyggelig og afslappet, i familiens skød, og den er bare efterhånden alt andet.
    Igår holdt mine forældre noget hygge, mine 2 små niecer skulle lave havregrynkugler og der blev bagt pebernødder, lavet julepynt osv. Vi var 12 mennesker samlet på lidt plads, bradepander, og glimmer og krymmel alle vegne. Lige da vi skal til at spise æbleskiver, står der en kunde hjemme hos os og skal afhente sine ænder. Jeg skynder mig derfor at køre hjem, vi bor 5 km fra hinanden, får udleveret ænderne og lukket de levende fjerkræ ind, og luftet hundene og kører retur. Der har de andre så spist.
    Så sætter jeg mig og så får Kim besked fra hans kammerat, der nu er på vej efter friske æg hos os. Jeg nåede lige at sluge et par æbleskiver og så hjem igen.
    Jo vi har selv valgt det travle liv, men tænkte på vej hjem i bilen, så meget for en omgang julehygge.

• #164   16. dec Altså.. jeg glæder mig til/over at vi bare bliver 5 voksne og så min egen dreng. Og hundehvalp.
    Vi har før været 25 mennesker og det bliver et virvar

• #165   16. dec Kan I ikke lave åbningstider når der er de specielle ting som fx jul ?

jeg har egentlig svært ved at forstå fx den ene af mine døtres familie og deres "vi elsker jul og december, så skal vi hygge" jo forstår børnene, men de voksne har så mange arrangementer både med dem selv, og med deres børn, skole, børnehave, fritidsting der mener de skal holde Jule turneringer, eller afslutning ... mange siger de glæder sig, og næsten lige så mange siger der er alt for meget i december ..
    Vi har ikke kunnet ramme en weekend dag i december med dem alle til fx æbleskiver og gløgg ...

• #166   16. dec At vi alle 12, i min familie, var samlet igår, et øjeblik, er også et rent tilfælde. Der er altid! nogen der ikke er med.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#167   16. dec Det er lidt sjovt, det med julen. NU skal vi ses. Vi skal holde JULEfrokoster og JULEhygge i lange lange baner. I nogle familier er der veritabel julepanik, for vi må ikke såre nogen smiley
    Hvorfor ses vi ikke bare til frokost i februar? smiley

Jeg husker mine år med børn og mand, hvor såvel min som hans familie gerne ville holde familiefrokost 1. juledag - uanset om man også havde været sammen aftenen før. Jeg meddelte ret firkantet, at 1. juledag var hellig. Børnene skulle have en dag, hvor de kunne glæde sig over julegaverne i fred og ro - og de og vi voksne skulle have en dag, hvor vi bare var os selv og kunne gå i slap-af tøj hele dagen smiley

Så var der lidt svigermorkamp om, hvem der fik 2. juledag, og hvem der måtte lade sig nøje med 3. juledag smiley smiley
    I den ene familie blev der drukket op til flere snapse, og det var ikke usædvanligt, at der var lidt drama efter nummer fire.
    I den anden familie var der orden på sagerne, og alt gik efter en snor lige fra silden til marcipan med nougat smiley

Jeg savner sgu dramaet (alt inkl.) lidt smiley smiley

• #168   16. dec Vores firma holdt altid julefrokost sidste weekend i Januar, fordi de mente, at man havde nok i kalenderen for December. Det var vildt hyggeligt for det meste.

• #169   16. dec Isabelle, lige netop .. sidste år foreslog jeg vi fandt en anden dag end 2. juledag til julefrokost fordi vi samles til brunch da det ene barnebarn fylder år, og de vil holde det den dag ... så vi mødes 2 gange ... men resten af familien ville ikke flytte det ... 3. juledag kan vi ikke holde, der er nogen folk ofte på arbejde ..

• #170   16. dec Isabelle - Her var 1. juledag også hellig mens børnene var små.

Jeg savner ikke det gedemarked der var dengang. Lars' oldemor havde fødselsdag den 23. og forventede at man kom til fødselsdag, hun boede i Skive vi boede i Hinnerup, svigerfar havde fødselsdag den 24. her var der også forventning om at man mødte op til morgenkaffe.

Juleaften blev altid holdt på skift hos os og min bror med min familie, Lars mor orkede ikke små børn juleaften, så den var der aldrig diskussion om. Til gengæld blev det forventet at vi kom til julefrokost 2. juledag med dans om træ og gaver.

Jeg har i mange år arbejdet hver anden både jule- og nytårsaften, så det er første gang i ca. 10 år, at jeg skal være sammen med alle tre sønner, svigerbørn og børnebørn, jeg glæder mig meget.
    Gætter på den ældste med familie kommer den 23. og bliver nogle dage, det er altid super hyggeligt og afslappet. De er simpelthen så søde til at hjælpe og tage deres tørn i køkkenet også .

Hans svigerforældre er rejst væk et par uger her i forbindelse med jul, så ingen julearrangementer de skal forholde sig til der. Den mellemstes kæreste er amerikaner, men bor her i DK, så heller ingen arrangementer der og den yngste er single.

Jeg hadede julen så meget, da ungerne var små, på grund af alle de forventninger og krav der var, så jeg har for længst besluttet, at ungerne må komme her i det omfang de har tid og lyst, der er ingen sure miner, hvis vi ikke ses til højtiderne, vi kan mødes på så mange andre tidspunkter. Traditioner er også til for at ændre, nogle gange er der energi til at gøre meget ud af højtiderne andre gange ikke, og uanset, så er det samværet og hyggen som er det vigtigste smiley

• #171   16. dec "Hvorfor ses vi ikke bare til frokost i februar?" Ja, det undre også mig. Min mor og jeg er gode til at ses på alle mulige og umulige tidspunkter. Fx dukkede hun op med frokost idag, så spiser vi sammen og snakker om løst og fast i den halve time jeg ca holder frokost og så cykler hun hjem igen. Jeg kører nogen gange lige forbi hende når jeg alligevel er ude og kører osv. Jeg behøves ikke blive trakteret fordi jeg kommer og det ved min mor godt.
    I min mands familie kan man ikke nøjes med bare at ses med en ad gangen. Nej, hvis vi spørger svigermor om vi ikke lige skal komme forbi så har hun inviteret gud og hver mand og så skal der laves middag og kaffe og kage og jeezzzzz. Så vi har efterhånden lært at komme mere eller mindre uanmeldt selvom der er knapt 1 times kørsel hver vej.
    Min svigermor har sådan en nærmest panisk 'vi skal samle hele familien'-ting. Hun har det meget svært med at vi vælger juleaften med det helt store udtræk fra og holder den for os selv eller sammen med vores venner (som også godt kan finde ud af at holde afslappet og stille juleaften i joggingbukser, hvor fokus er på noget virkelig god og veltillavet mad, samvær og hygge uden at få stress). Jeg gider simpelthen ikke skulle ud og kører julenat kl bæ og jeg gider ikke det stress det er at skulle samles 15-17 mennesker juleaften. Det er helt OK til julefrokosten 2.den juledag.
    Det tossede ved at samle en masse mennesker er at så får man ikke snakket sammen og det er jo det mange gerne vil når de inviterer nogen. Så bruger folk alt tiden på at varte op og lige veksle et ord hist og pist. Men når det man egentlig har brug for er at få snakket sammen så er man altså nødt til at mødes udelukkende med dem man gerne vil snakke med.

• #172   16. dec @Kirsten, jeg ville heller ikke lave sure miner ... her er det de unge der ikke vil ændre traditioner smiley

men jeg er også lidt sær, fx er jeg en del af den åbenbart lille flok der elskede tiden med corona nedlukningen, det man bare kunne være i sin egen lille bobbel

• #173   16. dec I fredags hentede jeg Theo I børnehaven.
    På vej ud til bilen sagde Theo: farmor, jeg er helt vildt sulten, vi bliver nødt til at køre hen til pølsebutikken, den ligger ved siden af Gaya.
    (Pølsebutikken er den lokale Biltema, som ligger ved siden af Plantorama, hvor papegøjen Gaya bor).
    Og jeg er også tørstig.

Vi var så et smut i pølsebutikken, hvor vi købte 2 franske og 2 juice.

Selvom det ikke tager mange minutter at køre hjem, så havde Theo kværnet pølsen.

Viktor blev rigtig glad, da han fik den anden franske.

Børnenes mor mente, at vi bare skulle have kørt direkte hjem, hvor der var masser af mad.

Farmor var sikker på, at der ikke var franske i køleskabet smiley

• #174   16. dec i gamle gamle dag var vi enten et sted juleaften med 3 børn, eller holdt jul hjemme, sådan hvert andet år typisk 12´-15 personer ... 1. juledag var i min familie også så mange og 2. juledag ved mandens familie der var vi nok 20, vi heflede rundt med de 3 børn ..
    efter en del dødsfald i min familien fra 2012-15 m endte vi med både juleaften og 1. juledag, hvilket betød at når gæsterne den 24. gik så dækkede vi op til næste dag inden vi vaklede i seng ..
    det savner jeg bestemt heller ikke. men i dag holder vi så ofte både den 24. og den 26. dog er den 26. blevet "alle tager noget med "

• #175   16. dec Min kæreste er out of this world smiley

Vi har stort set alle de år vi har været sammen - 18 i alt - været kun ham og jeg juleaften. Sidste år fik jeg så denne her ide med, at min gamle far på dengang 90, kunne få lov til at være med - og han var SÅ glad - taler stadig om den "bedste juleaften nogensinde".

Jeg talte med min fars kæreste idag, og de skulle begge ud til hendes søn og være juleaften. Fint, tænkte jeg, så skal min far i det mindste ikke sidde alene. Men, som hun sagde, jeg tror hellere han vil ned til Jer !
    Kort samtale med min far bekræftede, at det skam var tilfældet.

Problemet er så lidt, at jeg jobber til 15 juleaftensdag - og at min far ikke selv kan køre fra Virum og til hvor vi bor, lidt ude for Præstø .. tanken om at stå op kl 5, køre på job, og derefter Vordingborg-Virum-Præstø i bil, var ikke umiddelbart noget, der lød alt for tillokkende.
    Men min kæreste tilbød så helt frivilligt, at køre ind og hente min far - det tager altså lige et par timer - og så iøvrigt lave alt maden, som kæresten plejer smiley

Jeg ved at min far bliver glad - også at det ikke er helt enormt sikkert, at han er her til jul i 2025, så det ER det rigtige at gøre.

Men jeg kunne godt have nøjedes med en af de "sædvanlige" juleaftener smiley

Udover det, så skal vi ikke noget i juledagene - andet end hundetræning og (for mit vedkommende) job d. 26.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#176   16. dec Jeg er faktisk sikker på, at du også er en god kæreste, Martine. Hvis ikke, havde du nok ikke været kæreste med HAM smiley

Jeg glæder mig til juleaften hos min datter. Hun har opdraget sine børn og mand til at elske juleaften smiley og jeg er så rørt over, at ungerne synes, at det først er RIGTIG jul, når mormor er med smiley

PS. Og jeg har opdraget min datter til, at julesalmer og sange er en vigtig del af en stemningsfuld juleaften smiley

• #177   16. dec Det var altså ikke min mening at lave negativ stemning. smiley
    Jeg er bare lidt træt af det hele.

• #178   16. dec Jeg havde glemt hvor udspekulerede og frække hvalpe egentlig er. Hvalpen er lynhurtig til at hugge en tabt hjemmesko og rende afsted.. og du kan bare se at den venter på at man løber efter for at få fat i den igen. Ja bytte med godbid men det skal ikke blive indlært smiley

• #179   16. dec Jeg er faktisk sikker på, at du også er en god kæreste, Martine. Hvis ikke, havde du nok ikke været kæreste med HAM

Det var godt nok pænt sagt smiley

• #180   16. dec Vi skal holde det i mine svigerforældres sommerhus. Mine svigerforældre, min mand og jeg, og hans to brødre - og så Menja smiley Drengene og mine svigerforældre tager op til drengenes bedstefar på plejehjemmet om formiddagen - Menja og jeg har lovet at passe på sommerhuset og gå ture i den fine skov indtil de kommer hjem. smiley

Vi har talt om at så snart stue og køkken er renoveret, vil vi rigtig gerne prøve at invitere til juleaften. Jeg synes det er SÅ hyggeligt. De sidste par år har jeg fået lov til at være med til at lave julemiddag hos mine svigerforældre, når vi har været der, og stået for det meste af middagen når vi har været hos mine forældre. Så jeg er i øvelse smiley

Meeen sådan som vores hus er, så er det slet ikke til at have ret meget gæster endnu. Den tid den kommer. smiley

• #181   16. dec jannie, det er ikke dårlig stemning at man har det forskelligt ... sådan er det jo bare smiley

• #182   16. dec For efterhånden en del år siden, var jeg SÅ træt af altid at skulle glæde alle andre samt tænke tilbage og regne på, “hvis” jul det nu var smiley

Jeg tænkte i nogle dage og spurgte så kæresten: Hvad vil du til jul? Han svar var a la…jamen er det ikke i år, vi skal til din far?

Løsningen blev, at vi langt om længe gjorde, hvad VI havde lyst til…og det var selv at holde jul og invitere, hvem der havde lyst til at komme. Så lige siden, har vi holdt jul smiley Min mor er her altid og så skiftes det mellem, om mine svigerrynker, er hos os eller kærestens bror smiley

I år bliver vi 6. Os tre, min mor og mine svigerrynker smiley smiley

Jeg står for al maden…dog minus kogning af de små kartofler, som min mor kommer med og agurkesalaten, som min svigermor kommer med smiley

Jeg elsker at holde jul i ro og mag og opleve julens magi igennem min datters øjne smiley smiley smiley

• #183   16. dec Jeg ELSKER den jul, som jeg holder nu smiley

Det er bare mig og min moster, og det hele foregår her hos mig. Det er min moster, hendes hund, min og minde hunde og så af og til en veninde, ven eller bekendt, som ellers ville sidde alene.

Menuen er and, sovs, ribbensteg, sovs, brasede kartofler, sovs, brunede kartofler, sovs, franske kartofler, sovs og en salat med frisk rødkål, appelsin, æbler, valnødder og mormor-dressing smiley Fik jeg nævnt sovs? smiley

Moster laver risalamanden, og hun har egen kirsebærsovs med - jeg får jordbærsovs på min portion. Så bliver resterne fordelt, og vi har begge mad til de næste 3 dage.

Der er småkager og en masse snoller,og kl. 22 er maden spist, pakkerne er pakket op, hundene er gået omkuld og jeg kører moster hjem.

Når jeg lander hjemme igen, er der stille, og jeg kan gå og rydde op, inden jeg sætter mig i sofaen og drikker 1 kold øl. Og så 1 mere. Og så går jeg glad og mæt i seng smiley

Jeg elsker at det er forudsigeligt, og at der kun er mig selv til at gå i vejen for mig selv smiley Og ikke mindst elsker jeg, at der kun er mad på bordet, som jeg elsker (og det samme med moster), og at jeg kan få lov at æde rester i mange dage smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#184   17. dec - Og så er der de alternative juleaftner, vi aldrig glemmer:
    I 1978 holdt jeg fx juleaften på Bernstorffsvejens station, fordi min søster skulle på arbejde smiley
    Der var også julen 22 i kineserhuset, hvor meget virkede alternativt. Min ældste søn stod for anden: "Hvorfor går temperaturen NED, når den skal OP?" halvråbte han flere gange desperat smiley smiley
    Af hensyn til børnene havde vi planlagt spisning cirka klokken seks. Den blev over otte, før anden var færdig smiley smiley
    Den aften sagde jeg "længe leve Ipads" - og tålmodige børn som sønnens smiley

• #185   17. dec Jeg steger altid anden dagen før. Når anden først skæres ud, når den er blevet kold, får man pæne stykker, og så kan overflødige ben fjernes.
    Skyen til sovsen kan køle rigtigt ned.
    Der er ingen stress med hverken and eller sovs, og man kan spise til aftalt tid.
    smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#186   17. dec En lærer er røget i shitstorm efter, at hun havde sagt til en førsteklasse, at julemanden og nisser ikke findes.
    Min første reaktion var "arrrrr slap AF forældre - børnene ved sgu da godt, at de ikke findes". Men så kom jeg til at tænke på, da mine egne unger var små og fik en lille ting af nissen hver morgen. Et eller andet sted havde de en fornemmelse af, at mor og far var indblandet - men der var også noget magisk over det, og MÅSKE var det nissemagi smiley
    De yngste viste glade os forældre, hvad nisserne havde lagt i julekalenderlommen smiley
    Så ved nærmere eftertanke: Den slags skal lærere blande sig udenom. De skal heller ikke fortælle, at gud ikke findes, vel? Enhver er stadig salig i sin tro smiley

• #187   17. dec Sådan helt typisk lige før jul, står den på et akut besøg ved dyrlægen i dag. Så får dyrlægen også en julegave i år. smiley

• #188   17. dec Isabelle, kan du med sikkerhed sige at nisser IKKE findes? smiley smiley

Jeg har brug for at tro på at der findes magi og karma i verden smiley

• #189   17. dec Ingen ved om der findes nisser;) jeg tror de findes smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#190   17. dec Nej, det kan jeg jo faktisk overhovedet ikke, Anne smiley og jeg er tæt på 100% sikker på, at der både findes magi og karma i verden smiley

- Og da en elev engang pegede ud på et stykke natur og sagde "selvfølgelig findes Gud. DET der er der ingen mennesker, der kunne lave!" måtte jeg bare svare med et "selvfølgelig Hassan" smiley

- Og Vilma er ligeglad med den slags. Jeg skal bare kaste hendes grimme svømmetøjdyr smiley

profilbillede
  • #191   17. dec Jeg har lige tilbragt en skøn week-end sammen med min søster og hendes familie. Min 6-årige niece er helt overbevist om at nisser findes smiley Og ja, selvfølgelig findes der nisser. Jeg fik fx breve fra nissen i postkassen da jeg var barn og nogen gange så har nissen gemt et eller andet man skal bruge, så SELVFØLGELIG findes der nisser smiley

• #192   17. dec Jeg elsker min lille vuf smiley Jeg troede vi skulle have en lille bomulds-ting. Men jeg kan mærke at han bare bliver en go hund. Han er allerede fed at arbejde med. Lige nu er han bare hysterisk nuttet og hedder ''nej'' smiley

• #193   17. dec Vil bare lige sige Glædelig Jul .... og husk smiley

profilbillede
  • #194   17. dec man skal ihvertfald ikke fjerne jule-magien fra børn, nogen tror længere end andre, og det skal de have lov til ...tror min ældste var 8 da hun hårdnakket påstod hun havde set julemanden med rensdyr udenfor hendes værelsesvindue (skråvindue på 1. sal)

• #195   17. dec Jul bliver ambivalent i år... jeg glæder mig til at se min familie, men vi er tre mindre rundt om bordet i år end vi var sidste år og selvom vi alle nok godt kan undvære at se min mosters på det tidspunkt fremskredne ALS -så mangler hendes, min mormors og vores gode ældre veninde af familiens tilstedeværelse. Ikke mindre mangler også to af familiens hunde.
    En lille trøst er at min kæreste der har måttet arbejde de sidste to juleaftner i år har ferie og kommer med, og nu siger jeg kæreste... men han har givet mig en lille fin glimtende rund anmodning, som forhåbentlig udmunder sig i at 2025 bliver lidt mere glæde i familien end sorg... smiley Jeg sagde i hvert fald ja ... smiley

• #196   17. dec Sidste jul var ikke noget at råbe hurra for.
    Min søsters sclerose var så fremskreden at hun var lammet fra halsen og ned.
    Det her bliver så første jul uden min lillesøster.
    Jeg savner hende rigtig meget, men er samtidig glad for at hun ikke er her mere.
    Og på trods af savnet, så er jeg sikker på, at julen i år bliver bedre. smiley

• #197   17. dec tillykke Obster .

tja Anni ... hvordan med tuben og julebadet ..

• #198   17. dec TILLYKKE Obster smiley

• #199   17. dec Tillykke Obster

• #200   17. dec Tillykke Obster smiley

• #201   17. dec Tillykke Obster.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#202   17. dec Tillykke med kærligheden, Obster smiley

• #203   17. dec Tak allesammen smiley

Jeg glæder mig til næste kapitel, selvom det mest er noget med et rådhus og bare os... måske en fejring senere. Men det der i at gå et skridt videre smiley det betyder noget

• #204   17. dec Tillykke Obster smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#205   17. dec Kenia er kommet hjem fra besøg hos hendes andet yndlingsmenneske. Det er SÅÅÅ dejligt at kramme hende igen - men mindre dejligt, at hun fluks går til angreb på Vilma - der ellers er super glad for at se sin "storesøster" smiley
    Jeg ER tæt på at opgive at have de to hunde sammen, men da Kenia falder til ro og senere nusser Vilma, mens exmanden og jeg spiser frokost, vælger jeg at lade hende blive hjemme smiley En tro på, at det holder, har jeg desværre ikke - og tør ikke lade dem være alene hjemme, så længe der er de spændinger.
    Jeg ville ønske, jeg kunne gøre noget - men "de hundekloge" siger desværre, at når først der er ballade mellem to tæver, er der intet at stille op smiley
    Hmmm. Jeg må vælge at glædes over, at når jeg er i nærheden og kan kæfte op, er der noget, der ligner fred og fordragelighed tangerende til glæde mellem de to på hjemmefronten smiley

profilbillede
  • #206   17. dec Hvor er det trist med de to, Isabelle. smiley

Er det ikke "hårdt" for Wilma meget af tiden at være i risikozonen for et "angreb" fra madammen? Jeg mindes et billede, du lagde op for ikke så længe siden, hvor hun gør alt for at indynde sig hos Kenia.

Det må da også være anstrengende for dig at skulle være over dem, det kan vel også ske om natten, hvor du måske ikke når at gribe ind?

Efter hvad jeg har hørt og læst om tæver, der først har set sig sure på hinanden, så vil det formentlig kun eskalere og kan ende meget grimt. smiley

Hannibal og Anton havde ét seriøst "skænderi", det var om natten, fordi Anton var en diva og åbenbart ikke ville have Hannibal i sengen. Jeg vågnede lynhurtigt og fik skilt de to tosser ad, desværre ved at stikke hånden ind i munden på Anton (det var mørkt, så jeg rakte jo bare ud) og han fik bidt det yderste af min lillefinger løs. smiley Men hellere mig end Hannibal. Men jeg var godt nok ikke stolt ved at have dem sammen bagefter, der var lidt spændinger den næste dag, men det dampede af og de røg aldrig i totterne på hinanden igen. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#207   17. dec Åh Skrigehunden, jeg VED det ikke - om det er hårdt for Vilma, men jeg er selvfølgelig bange for, om det påvirker hende meget. Umiddelbart vedbliver hun med at være sit glade fjollede jeg, der bider Kenia i benene - skubber til hende og lægger op til en masse leg. Men ja - hun underlægger sig også og indynder sig.

Det var første gang i dag, at jeg oplevede Kenia angribe Vilma hjemme. Det har hidtil "kun" været på ture.
    Lige nu ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre smiley

• #208   17. dec Jeg føler virkelig med dig, hvor må det være hårdt at skulle tage sådan en beslutning - det er råt. smiley

• #209   17. dec Hvad sker der egentlig, når hun angriber? Er det ud af det blå?

• #210   17. dec har du helt droppet tanken om at sterilisere hende ? ikke at jeg vde om det hjælper nu der er gået så længe, men det er vel det eneste du ikke har prøvet .. i sin tid gik Ipsen og Nova heller ikke sammen når vi ikke var hjemme før Nova var steriliseret .. men Nova angreb nu ikke ud af det blå, hun hakkede bare hårdt af når Ipsen der var hvalp ville i kontakt ..

• #211   17. dec Tillykke Obster smiley

• #212   17. dec Isabelle, kan du skille dem ad verbalt, eller skal du have fysisk fat i dem?

• #213   17. dec Jeg har Tjab og Esh som jeg har skilt ad - dvs. de bliver luftet sammen ind imellem - her er Tjab iført mundkurv.

Jeg føler lige her SÅ meget med dig, Isabelle - jeg ved godt hvad jeg ville gøre, men det kan du jo ikke bruge til noget.

Et forsigtigt - og meget velmenende råd - vil dog være, at du skal sætte dig i kontakt med Lise Lindegaard fra SOR Hundeskole. Hvis nogen sådan umiddelbart kan hjælpe dig, vil mit bud være hende.

Jeg er en større kylling end dig - og tror min v. ringfinger er mere skæv end din - så jeg tager ingen chancer med Tjab.
    Esh er sød og omgængelig, men Tjab er lige der, seriøst voldsom og slås, som om det gjaldt livet smiley
    Ingen hund skal udsættes for ham, så når der er en han tilstede - tæver elsker han og er sød ved - så er der enten en dør imellem dem, eller en mundkurv på ham.

Håber VIRKELIG at du finder en løsning - og som sagt, Lise er hammer god til hjælp i de der situationer.

Og lige inden at nogen "får nogen ideer" - så er Lise og jeg bestemt IKKE venner mere, og har ikke været det i omkring 5 år.
    Men derfor får hun altså mine varmeste anbefalinger, fordi hun bare ER røvdygtig til de der ting.

Pøj pøj smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 71 Svar: 272
    #214   17. dec Luka kan ikke li lyden af de der små tuk tuk eller hvad de hedder de små el biler.
    Vi gik nede i Bjerringbro og der kom en bagfra. Og jeg havde observeret de hunde der var nede ved gågaden. ( Luka gør af andre hunde )
    Så sprang hun frem efter tuk tuk.
    Ja ja så sprang kæden. Hun kiggede på mig ! Og der gik lige 3 sek før hun sat afsted efter tuk tuk. Midt på vejen !
    Ned mod hundene.
    Heldigvis drejede hun til venstre efter tuk tuk og ikke til højre i mod hundene.
    Og så kom hun tilbage. smiley og fik hende fanget.
    Så hvis nogen hører om en løs Dobermann i hælene på en tuk tuk ja så er det os smiley

• #215   17. dec Vi fik lige en recept med til Balder, når nu vi alligevel var akut ved dyrlægen, så nu kan nytåret bare komme an.

• #216   18. dec Tillykke Obster. 2025 bliver bare godt smiley

• #217   18. dec Isabelle hvorfor skiller I hundene? Altså kan de ex ikke have begge? Jeg spørger kun fordi hvis vi har taget en hund ud af flokken til fx udstilling, dyrlæge, fornøjelse eller simpelthen bare nogle timer på trimmebordet, så skal der altid pisses territorie af, når hun kommer hjem/ned. Vi skal virkelig være over dem og aflede. Heldigvis lever de for md, og vi kan give dem alle noget længerevarende at gnave i. Får de frit spil, så ville det uden tvivl ende i slagsmål. Hvorfor aner jeg simpelthen ikke. Er de alle med, så har vi ikke udfordringen. Det er når én tages ud af ligningen.
    Der kan også opstå gnidninger omkring et familiemedlem der kommer hjem eller fodring. De kører helt op.

• #218   18. dec Jeg har oplevet det samme som Louise da jeg havde AmStaffer.
    De levede i fordragelighed og var meget glade for hinanden.
    Men havde jeg kun taget en med, så var der ballade når vi kom hjem.

Og så har mine hunde altid været adskilt når de var alene hjemme, selv om de var jordens bedste venner.

• #219   18. dec Anni måske det er en terrier-ting. De er jo heller ikke designet til at arbejde i flok. De er sig selv nærmest haha. Men ja altid lige et øje på dem og vurder situationen. Det er i typiske situationer det koger op. Vores 5 går nu sammen pt, men op til løb skal vi være ekstra obs, og er vi det mindste usikre, så lukkes de hver for sig, når vi ikke er hos dem.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#220   18. dec "Isabelle, kan du skille dem ad verbalt, eller skal du have fysisk fat i dem?"

Jeg kan godt skille dem verbalt, hvis jeg når at opfange Kenias signaler. Hvis hun først er gået på Vilma, skal jeg have fat i hende.

Hvad ville du gøre, Martine?
    Jeg har faktisk tænkt på at kontakte Lise fra SOR.

"Isabelle hvorfor skiller I hundene?"

Jeg tænkte, at det kunne være meget rart for alle med et par dages adskillelse af hundene. Vilma kunne tumle med legekammerater, uden at jeg måtte have Kenia i snor fx. Men jeg kan godt se nu, at det ikke var en god idé - så den bliver ikke gentaget - medmindre vi ender med at vælge at skille hundene ad permanent.

• #221   18. dec Isabelle jeg ved ikke om det kan være en fordel for dine, men her ville det kun være at puste til gløderne. Terriernes har jo også et noget anderledes sind. De er altid på vagt, og griber gerne en "bold", hvis den kastes og nogle gange bare puffes så den triller.

Jeg synes bestemt, at du skal følge Martines råd inden I skiller dem permanent.

• #222   18. dec Louise, jeg tror bestemt ikke, at det kun er en terrier ting.
    Gennem årene på træningspladsen har der også været Schæfere som har udvist denne adfærd.
    I "gamle dage" mente man, at det var på grund af at man højnede statussen på den ene ved at tage den med, og at de igen skulle finde "hirakiet" når de var sammen igen.
    Men det er også mange år siden

• #223   18. dec Jeg føler i den grad også med dig - jeg levede jo selv i en årrække med to tæver, hvor udfordringen var den samme, og lovede mig selv, at det aldrig skulle ske igen.

Her var det også primært, når de havde været adskilt - så når de havde det, blev der ikke taget nogle chancer.
    Konfliktskaberen Lanka blev enten holdt i snor eller blev sat i bur, indtil vi kunne fornemme, at der var ro på hende igen.
    Det tog normalvis kun 5-10 minutter, men det var ubetinget nødvendigt.

Vi var igennem længere forløb med at forsøge at ændre adfærden med klikkertræning og positiv forstærkning, men helt godt blev det aldrig - og hvis eneste udvej er at få forklaret at "JEG VIL FANDME IKKE TOLERERE DEN OPFØRSEL"!!!!!! så ville jeg også kigge i en lidt anden retning, og gå efter fx. Lillen fra https://hunde-kurven.dk/

• #224   18. dec Jeg ville heller ikke skille dem ad, det har modsatte effekt.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#225   18. dec Så har vi lige været i skoven. Det første kvarter gik fint. Så angreb Kenia smiley Det er heldigt, at hun har så meget pels, jeg kan få fat i. Men for pokker, hvor er det ubehageligt. Kenia er 100% ligeglad med, at jeg brøler op. Egentlig tror jeg ikke, at hun hører det i kampens hede.
    Jeg ringer til Lise senere i dag - eller i morgen.

• #226   18. dec Isabelle -

Som jeg har gjort med Tjan og Esh - skille dem af.

Men jeg har også oplevet hvor voldsomt det kan være, og har fået respekt for det.
    Der går ikke en dag, hvor det ikke irriterer mig, at det er sådan.

Men hiv fat i Lise - det synes jeg virkelig, du skal gøre.
    Vi har en i teamet, som gr uvidenhed, fik købt en malle med en masse øv i bagagen. Han beskriver hvordan den bl andet ville æde hans kone !!!!
    Og at alle andre hunde skulle dø - mennesker også smiley

De havde fundet Lise på nettet og … ja, i dag har han en hund, som bor sammen med konens unghund uden problemer og som kan fungere i offentligheden også.
    Hun ER dygtig smiley

I øvrigt kan jeg slet ikke genkende det der bliver skrevet om at hunde bliver sure, når en har været væk.

Alle mine har været HEEEEEEJ ven - og været enormt glade for at se hinanden igen.

De tre ture til konkurrencer i udlandet, hvor Esh har været væk, har da også afstedkommet stor gensynsglæde hos ham og Cliff smiley

Mine to tidligere maller, to hanner med tre år imellem, som var sammen altid, også når de var alene, blev også rigtigt glade for at se hinanden, når den ene havde været væk smiley

Måske er det en tæve-ting??

• #227   18. dec Isabelle

Sådan noget *biip* - det er ikke til at holde ud smiley

Håber du får løst problemet ..

• #228   18. dec Fandt lige det her .. når jeg ser det, savner jeg den tid, hvor jeg havde de her tre - hanner - og at jeg kunne have dem med sammen når jeg luftede, og de bare hyggede sig sammen. Og at de lå i min seng alle tre og sov, om natten.

Men så kom Czhaplin ... eller noget ....

profilbillede
  • #229   18. dec INGEN tvivl om, at det er en tæve-ting smiley
    Eller ihvertfald ud fra mine erfaringer.
    På den anden side har jeg heller aldrig haft nogen som helst udfordringer med at have flere hanner sammen. Joooo drengene kan da godt "kævles" lidt indimellem, men det er ren lyd og pusten sig op, og det stopper, når de får besked på det, så det er helt udramatisk smiley

• #230   18. dec Kan det handle om ressource forsvar?

• #231   18. dec Joooo drengene kan da godt "kævles" lidt indimellem, men det er ren lyd og pusten sig op, og det stopper, når de får besked på det, så det er helt udramatisk

Det der kan jeg genkende fra da Flax blev unghund - han skulle lige spille smart-i-en-fart .. da jeg havde råbt lidt højt til ham, en gang eller to, så holdt det op, for altid smiley

• #232   18. dec Jo jeg tror det er en tæveting.
    Jeg har 3 tæver sammen og de fungere SÅ godt sammen.
    Tager min kæreste så Schæferen med et par timer i bilen, så bliver hun, Schæferen, mødt af rejste børster, stiv gang og dyb knurren når hun kommer ind af døren igen. Det tager ja, 10 sekunder, men de gør det hver gang.
    Har man så 2 tæver der ikke kan sammen, så er jeg overbevist om at det er endnu værre, altså at fjerne konflikterne fra hinanden, falde ro på og så sætte dem sammen igen.

• #233   18. dec Jeg håber du får løst problemet Izabelle, det er så nervepirrende at bo sammen med hunde, der ikke kan enes.

Jeg har prøvet det med mine gravhunde (tæver) og som flere beskriver, var det helt galt, når en havde været på tur uden de andre. Jeg lod dem simpelthen ikke mødes de første timer efter, men havde dem på hver side af et børnegitter.
    Op til løbetider skulle de adskilles og der lå aldrig legetøj eller tyggeting, som de kunne komme op og skændes om og generelt var det vigtigt konstant at være på vagt og stoppe optøjer inden de opstod.

Whipperne er generelt ret ukomplicerede og der er sjældent gnidninger, jeg har dog for kort tid siden omplaceret en ung tæve, fordi hendes mor (Daisy), efter min mening var alt for hård ved hende.

Hvad det handlede om, fandt jeg ikke ud af, men jeg har fået ro i flokken igen og Daisy har slet ikke samme adfærd overfor nogle af de andre i flokken, som hun havde overfor sin datter Bellis.

Bellis er så flyttet til nogle af mine hvalpekøbere, som i forvejen har to voksne tæver herfra og hun opførte sig fra dag et som om hun altid havde boet der og er med det samme accepteret af de to "tanter" smiley

Så nu har jeg igen fem whippets, der kan ligge side om side og spise kødben, spise af samme skål, ligger i bunke og generelt bare opfører sig som en flok. Yngste medlem Jasmina er knap 6 måneder gammel og en lille flab, men ingen af de voksne går over grænsen, når de irettesætter hende.

Jeg har lige været til dyrlæge med Bianchi, og da vi kom retur, blev hun hilst på og snuset til, et enkelt knur fra hendes side var nok til, at de andre stoppede. Bianchi stresser lidt ved dyrlægen og havde tydeligt brug for bare at være i fred og det blev respekteret.

• #234   18. dec jeg synes nu der høres eksempler på både hanner og tæver hvor det går galt med 2 af samme køn ..

• #235   18. dec Det der med lige at skulle føre sig frem, når de har været skilt ad, f.eks. hvis en har været med alene, har en del af mine tæver også gjort. Også de som ellers havde det godt med hinanden. Og de fleste har trods alt haft det godt med hinanden.

De to, jeg endte med at skille permanent, Celtia og Jaffa, havde en længere periode inden da, hvor de var skilte ad, når jeg ikke var hjemme. Det var et valg mellem pest og kolera, for jeg turde ikke tage chancen for et slagsmål, når de var alene, til gengæld var det meget stift, når jeg lukkede dem sammen igen. Som regel gik der ikke mere end et par minutter, så var der ro på flokken igen. Men det endte jo galt til sidst med meget voldsomme slagsmål.

For de andre, der lige skal spille smarte, når de har været med alene, er det aldrig endt i andet end lidt markering og en gang gøen, og så er det glemt.
    Selv gamle Sunshine, som var ved dyrlægen og få sin librela indsprøjtning i går, skyndte sig ind med høj haleføring, da vi kom hjem, for lige at vise sig frem for Ouna, selv om de ellers lever fredsommeligt med hinanden.

• #236   18. dec #234: "jeg synes nu der høres eksempler på både hanner og tæver hvor det går galt med 2 af samme køn .."

Hanne, jeg tror der er forskel på racerne der. Ved pyreneerhundene er sandsynligheden for, at man kan have flere tæver fredeligt sammen større, end at man kan have flere intakte hanner sammen. Og især hvis man begge køn i sit hjem, og vil have dem gående sammen.
    Men hvis der bliver problemer med et par tæver, så er de fuldt ud lige så stridbare, og måske nogen gange værre.

Jeg hører andre opfattelser ind i mellem fra folk med andre racer.

Jeg har haft 13 tæver, godt nok fordelt over en årrække, men alle som del af en flok, og kun en Jaffa, har ikke trives med at være en del af flokken. Om jeg har haft han samtidig eller ej, har ikke gjort nogen forskel.
    Jeg har haft to hanner. Dem havde jeg ikke samtidig, og jeg ville ikke have turde skaffe en han mere samtidig med hverken den ene eller den anden af de to.

• #237   18. dec @ Lene, jeg tror du har ret ... det er mere race, og individbestemt, end det er kønsbestemt, derfor er generaliseringer også ret "farlige" når man fx spørger ud fra en race, mens andre svarer, rådgiver udfra egne racer

• #238   18. dec Begge mine (begge hanner) gjorde det nu også, især nok Anton. De kom ikke op at toppes, men der var lige lidt spændinger i luften, hvis den ene havde været alene afsted og kom hjem. Det var faktisk den, der ikke havde været afsted, der lavede lidt ballade, måske som en anden skriver, fordi den anden spillede lidt smart. smiley

Omvendt, når vi kom hjem til andre hunde var der ingen problemer.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#239   18. dec Jeg ringer til Lise i morgen - i håbet om, at jeg har fået lidt ro indeni. I dag er jeg simpelthen så ked af det bare ved tanken om, at jeg må opgive en af hundene smiley Men jeg er GLAD for at læse, at der er en chance for at lykkes med at bryde det dårlige mønster.

Der kan godt være noget ressourceforsvar i Kenias adfærd - og jeg er ressourcen. Kenia tillader fx ikke Vilma at ligge tæt på mig i sengen. Hun MASER hende væk.

• #240   18. dec Jeg har primært hørt om det mellem 2 hanhunde. Rigtig mange corgier, er blevet omplaceret, fordi 2 hanner ikke fungerede. Men jeg kender også 2 JRT'ere, 2 blandingshunde og et hjem med en eurasier og en samojede. Alle hvor det var hanhunde. Men som Skrigehunden skriver, så har det i alle tilfælde været sådan, at der har været små-spændinger imellem hundene konstant, og så bryder det ud af og til, og særligt hvis den ene har været væk.

Jeg troede et langt stykke hen ad vejen, at jeg var lidt alene om, at mine 2 tæver kan toppes lidt, og havde klart et billede af, at det mest er noget der sker mellem 2 hanhunde. Så det er pudsigt at læse her i tråden, at folk mest oplever det imellem tæver smiley

• #241   18. dec Min tæve Yrsa (4,5) kunne ikke med sin mor og blev derfor omplaceret. Moren var en powder-puff og far havaneser. Jeg håber sådan i finder en løsning smiley

• #242   18. dec Jeg krydser fingre for at du finder en løsning- det skal nok gå, Isabelle smiley

• #243   18. dec Enig - SELVFØLGELIG løser det sig smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#244   18. dec Tusind tak for jeres gode ønsker smiley

Jeg har lige snakket i telefon i en times tid med Lise fra SOR hundeskole - ville ikke vente til i morgen smiley Det var en rigtig god snak - også selv om hun "indikerede" at der var op til flere fejl på min side smiley smiley
    Den 2. januar kører hundene og jeg til Sorø og møder Lise smiley Jeg håber og tror på, at hun kan hjælpe os smiley

• #245   18. dec Håber det bedste for dig og hundene. smiley

• #246   18. dec SÅDAN Isabelle. Godt gået.

• #247   18. dec Isabelle Nej det er ikke rart at få sat ord på sine egne fejl udefra, men det må samtidig være rart, at der kan justeres på noget fra din side. Det kan jo være at det er nok. Jeg ønsker virkelig for dig, at det kommer til at gå.

• #248   18. dec Super god beslutning, Isabelle - pøj pøj med det hele smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#249   18. dec Lige præcis, Louise - fejl fra min side kan jeg lave om på, så det var egentlig godt at få at vide, at jeg selv nok har en del af skylden. Jeg har virkelig også brug for at blive klogere på det, der sker mellem mine to hunde - på det, jeg IKKE ser.

I skal bare vide, at jeres opbakning varmer og betyder virkelig meget smiley smiley smiley

• #250   18. dec alle hoveder, fingre og poter ønsker det lykkes .. selvfølgelig skal du ikke af med en af hundene, det tror jeg ikke på kommer til at ske ..

• #251   18. dec Lise har i hvert fald hjulpet os rigtig meget, også selvom jeg måtte sluge en del kameler, men i sidste ende handler det om at Maggie havde brug for noget helt andet end jeg gav hende... Vi er ikke helt i mål men vi er virkelig på vej og jeg har en langt mere velafbalanceret og glad hund. Med væsentlig mindre problemadfærd.
    Det har krævet nogle overskredne grænser for min del...og et par hårde erkendelser om mig selv. Men K*FT det er det værd.

• #252   18. dec Øv at hende Lise bor så langt væk fra Nordjylland. Hende gad jeg godt have noget hjælp af

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#253   18. dec Jeg skal nok også sluge et par kameler eller fem, Obster. Lise "antydede", at ejere af spidshunde ikke er de nemmeste at få til at danse i takt - med lidt andre ord smiley
    Vi har tendens til at undskylde manglende opdragelse med, at nu HAR vi jo en meget selvstændig race..........................
    HA - det siger jeg ikke. Jeg siger egenrådig smiley

• #254   18. dec Også pøj pøj herfra.

• #255   18. dec Jeg er begyndt at komme hos en figurant, som har givet mig lektier for. Det ligger ikke sådan til mig at lave den slags arbejde med en hund, men Ellie er heldigvis HELT tilpas med at få lov at være hysterisk og rasende smiley

Det bedste er, at det er supernemt at træne i min dejlige hal, imens Dorit tuller rundt og fanger mus, og når vi kommer hjem, er alle tørre, glade og trætte smiley

For ikke kun at køre intenst hysteri, tænkte jeg at jeg lige ville træne gerningssted. Det har vi ikke gjort siden sommer, og jeg var kørt lidt fast dengang. Åbenbart skulle hun bare lige have lidt tid, for hun var SÅ skarp smiley

Jeg elsker at se den lille hund arbejde, og jeg elsker at se hendes glæde når hun lykkes, og når hun får sin belønning - bold og krammere smiley

• #256   18. dec Isabelle, min hvalp er spidshund-blanding og jeg kan sagtens mærke den egenrådighed allerede smiley

• #257   18. dec Jeg har lavet chokoladetrøfler til IGP-holdet. Jeg pjækkede fra træning i sidste uge, så jeg skylder “kage” for min spor-karakter smiley Og eftersom jeg ikke har et ledigt øjeblik mellem i morgen tidlig og træningen fredag, må det blive noget der kan laves et par dage i forvejen. Jeg har prøvesmagt, og kan sige at blandingen af mørk chokolade, smør og kondenseret mælk fungerer glimrende smiley

• #258   18. dec Jeg har lige haft besøg af min yngste lillebror smiley

Han ringede i formiddags og spurgte, om jeg gav aftensmaden.
    Så jeg lavede tykke, panerede koteletter med en af Remas gode grøntsagsblandinger og brun sovs smiley

Så blev der lige bagt æblekage, en til dessert, to små til fryseren og en stor til julefrokosten.

Det blev også til en omgang chokolademuffins, da det er min tur til at give kage til hunde-hygge-træning i morgen smiley

• #259   18. dec anne .. opskrift ?

• #260   19. dec Lige en anbefaler.. Jeg laver altid en rødkålssalat til julebordet og julefrokost-
    Det er lækkert med lidt frisk og sundt smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#261   19. dec I vores familie har vi også lavet den friske rødkålssalat flere år. Men lige juleaften gider ingen være sunde, så vi har nøjedes med at KIGGE på det sunde indslag smiley

• #262   19. dec Glædelig Yule/Vinter solhverv, fra idag af bliver dagene længere og længere smiley

profilbillede
  • #263   19. dec Hanne, det er hende, der var med i bagedysten sidste år, Christina, som også har cøliaki, som har delt opskriften på sin fb:

Chokolade trøfler
    Ca 50-70 stk
    Ingredienser:
    1 ds kondenseret mælk
    175 gr mørk chokolade
    75 gr kakao
    15 gr smør
    Lakridtspulver
    Mandler
    flormelis
    Sådan gør du:
    Kom alle ingredienser i en gryde og smelt det under omrøring.
    Det skal samle sig og slippe gryden.
    Lad det køle af i køleskabet.
    Jeg har lavet tre forskellige varianter
    Hak mandler fint og bag dem i ovnen v. 175 grader i 10 min.
    Lad dem køle.
    Kom lidt lakrids pulver på en tallerken, flormelis på en anden og de hakkede mandler på en trejde.
    Tag den kølede trøffelmasse ud af køleskabet og med en teske tager du nu ca en halv teskefuld ad gangen og lægger op i henholdsvis flormelis, lakridspulver eller hakkede mandler.
    Tril dem nu til kugler og stil på køl igen.
    Dem med mandler har jeg trykket lidt flade i stedet.

• #264   19. dec Pernille, jeg bryder mig ikke om almindelig rødkål, så jeg laver også en frisk rødkålssalat. Fintsnittet økorødkål (det er sødere og mere sprødt), æbletern, appelsinstykker, hakkede valnødder og så en mormordressing, hvor citronen er skiftet ud med appelsin. YUM!!!!! Det er sødt, syrligt, sprødt og blødt, og passer perfekt til julemaden (og til forloren hare og andet tung vintermad) smiley

• #265   19. dec jeg er nok mærkelig, for jeg gider ikke jul. Jeg meldte ud sidste år at det er et nejtak. Har aldrig været fan af traditionel julemad... spiser hverken kartofler, flæskesteg eller rødkål, og takket være diabetes er alt det fede juleslik slet ikke på tale.
    Jeg har teknisk set ikke noget familie (som jeg har kontakt til), så efter min mor døde, så blev det altså pænt ligemeget.

• #266   19. dec Det er nemlig også lækkert og spiller godt sammen med det fede mad.
    Jeg laver den med rødkål, granatæble, æbler, valnødder og en olie/citron/honning marinade. Mums

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#267   19. dec Du er ikke mærkelig, Hovsa-hund. Der er flere, end vi tror, der ikke gider/orker julen. Min exmand er fx en af dem. Han vil tilbringe juleaften hos mig - med mine hunde - mens jeg holder juleaften hos min datter og familie smiley Min yngste gider heller ikke rigtig julehalløj - og selv kunne jeg faktisk godt overveje at tage et godt stykke op i Norge i en fjeldhytte næste jul smiley
    Jeg håber, du ikke er KED af det i denne tid smiley

• #268   19. dec I dag er det 16 år siden min morfar døde. Han var noget HELT særligt smiley

Jeg har en billedhylde over min seng, og på den hylde er der bl.a. 2 billeder af min morfar. Jeg stod lige et øjeblik længere her til morgen, og kiggede på billederne af ham. Ikke at det på det tidspunkt var gået op for mig, at i dag er dagen hvor han tog herfra.

Det er pudsigt som det føles som i går, og samtidig som et liv siden, at han døde. Og det er sært at jeg lige lod blikket hvile ved ham her til morgen. Hvor ville jeg ønske at han stadig var her, og at han havde fået lov at møde Ellie - han ville have elsket hende smiley Dorit ville have hadet ham, fordi han ikke ville være i stand til at række ned og nusse hende smiley Men Ellie ville have siddet ved hans side, og ladet sig klø på brystet, præcis som Bella før hende, og Malde før Bella smiley

• #269   19. dec @ Hovsa hund ... tror faktisk slet ikke du er så alene om det ... men man er bare sær hvis man har det sådan, jeg har det faktisk ligesådan og kunne undvære julen ... men folk tror simpelthen ikke på det, har forsøgt at undgå at få gaver (mangler jo intet, og kæmper for at rydde ud) men det bliver heller ikke hørt ... det er lidt sært ... jeg kan så forstå at selv samværet kan jeg ikke slippe for af hensyn til de minder der skal skabes hos mine børnebørn og det kan jeg forholde mig til ... men det er for deres skyld ..

HURRAAAA synes det er fantastisk med DNA fremskridt og registre, endnu en LED gammel sag er nok opklaret ... en 11-årig pige voldtaget ved Bøtø strand på Falster i 1999, vi var faktisk i sommerhus ved Marienlyst da det skete, kan huske der var tale om, om det mon var en tysk turist der var over alle bjerge, nu er en mand på 56 anholdt .. håber der kommer endnu flere af den slags opklaringer de kommende år ...

• #270   19. dec Hovsa-hund, så er jeg også sær, for jeg har det på samme måde. Efter at min søster døde sidste år har jeg hellere ikke noget familie jeg har kontakt til.
    Julen siger mig hellere ikke noget, bortset fra at der bliver lavet god mad, som jeg ellers ikke ville lave.
    Det gøt ikke mig noget at jeg sidder alene, tværtimod.

• #271   19. dec Min hvalp fik fat i en snuspose i går smiley lige nede ved legepladsen. Hvad sker der for folk at smide det? Han er okay men dyrlægen har fået et par opkald

• #272   19. dec Frk. Jensen er det ikke først d. 21.?

• #273   19. dec lorte snusposer ... og folk der er så hensynsløse .... læste i går en historie om en hund der var ude og tisse i en have og så er der ved gud nogen der smider fyrværkeri ind i haven, det rammer hunden, men heldigvis inden det sprutter af ... men den er jo dødsensangst nu ..

• #274   19. dec hvorfor er det egentlig at gerningsmænd pr automatik selv hvor beviserne er soleklare på de har været involverede, erklærer sig IKke Skyldig ... dem med træerne, vanvidsbilister. og de der DNA fældede ...

• #275   19. dec isabelle
    ikke spor ked.... jo måske lidt pga juleslikket som jeg ikke må spise.
    Men jeg tror det er mange år siden at mit juletræthed startede.... nok det år hvor butikkerne pyntede op og spillede julemuzak i effing september. Så på det punkt er jeg taknemmelig for Halloween. Og nu om dage kan jeg streame mig væk fra kanaler der kun sender kvalmende hallmark julefilm.
    Faktisk er det sådan at min roomie holder jul med sønnike og børnebørn... og jeg vil bare gerne være fri og går ind til mig selv smiley

• #276   19. dec Oh ja, alle de der julefilm er virkelig kvalmende. Jeg hader dem, og undres over at der findes så mange af dem.

• #277   19. dec Jeg plejer at læse enorm meget. Det kan godt blive til en - to bøger om ugen.
    Før jeg blev indlagt havde jeg købt den nye af Krefeld og glædet mig til at læse den.
    Men har ikke fået læst så meget som en eneste side siden den 3 dec. smiley
    Nu har jeg sat mig for, at jeg vil gemme den til juleaften og så gå i gang med den, om jeg har lyst eller ej. smiley

• #278   19. dec Jeg elsker også at læse. Det kniber nogle gange med at få startet, men når jeg først er igang, er det svært at lægge bogen igen. Jeg får også bøger til jul. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#279   19. dec Godt, at du ikke er ked af alt julehalløjet, Hovsa smiley

Er det bare min fornemmelse, eller ER butikkerne holdt op med at være så alt alt for tidligt på den med julemusik og pynt? De sidste par år eller tre synes jeg, vi når hen i midt november.

Julen er børnenes fest - og desværre ofte de voksnes mareridt smiley

Men, men - jeg har så mange vidunderlige minder om julen, at skulle det komme til en afstemning, ville jeg klart stemme for - trods alt smiley smiley

Her fx juleaften 2010 med min 86-årige mor og 23-årige yngstesøn smiley

profilbillede
  • #280   19. dec Når der inviteres til udstilling af american bullys skulle man tro, at invitationen er til en en eller anden art kampsport. Gad vide hvordan det kan være?
    Jeg synes i hvert fald det er sært.

profilbillede
  • #281   19. dec Jeg beklager ovenstående ikke er ret julet. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#282   19. dec Dette er ikke en juletråd, Anne Julie smiley

Ejere af American Bully ser måske sig selv som sådan nogle vildt seje krigere, der står og skriger, fordi det er sååååååå råt at skrige - især hvis man har taget en udklædningshat på smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#283   19. dec PS. Og klubben synes åbenbart ikke, at hundene er så vigtige, at de skal med på en udstillingsplakat for - øhhhhh - hunde.

• #284   19. dec Ha ha Isabelle,
    Skulle lige til at skrive noget lignende, men din PS kom først. smiley

For en del år siden var det da så populært med "hundetræk" hvor hundene skulle trække et hvis antal kilo et hvis antal meter.
    Det hører man slet ikke mere om.
    Eksisterer det stadig ?

• #285   19. dec Hvis nogen af jer, der ikke har et sted at være juleaften, gerne vil have jul alligevel, så er i velkomne i Hinnerup. Der er rigeligt med plads og masser af mad smiley Der er 3 hunde og en kat, så man skal ikke være for sart til hår i maden smiley

• #286   19. dec Den sidste invitation viste et billede af en meget muskuløs elg, og så vidt jeg husker var der heller ingen hunde der. ( Jeg synes det emmer af "lillepik- energi")

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

#287   19. dec Det der med jul....
    Jeg har kun holdt én eneste rigtig jul i hele mit liv. Jeg har været 5-6 år. Det var hos en gammel dame, som vi altid havde kaldt farmor. Der var juletræ, alle juletraditionerne, masser af mad, mange børn og voksne, gaver osv.
    Ingen af mine forældre (som i øvrigt aldrig har boet sammen) gik op i jul, så det blev noget med et halvforkølet forsøg på jul uden at være hverken sjovt eller hyggeligt. Det var skuffende hvert eneste år. Min mor døde, da jeg var 11 år, og så flyttede jeg op til min far. Dér bestemte jeg, at vi var færdige med at forsøge at holde jul, det gav slet ingen mening uden familie. Vi har ALTID spist julemaden alligevel. Man skal jo spise.
    Da jeg blev voksen så jeg heller ikke nogen grund til at holde jul. Min mand holdt jul hos sin familie den første håndfuld år, men egentlig gad han heller ikke, så han har i mange år bare været herhjemme.

Vi har et hvidt juletræ, vi slæber ned hvert år, og vi spiser altid flæskesteg, men det er så også toppen af juleriet hos os smiley

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

#288   19. dec Vi har haft noget værre støj om natten, så vi har haft mistanke om ROTTER!!! I går var fælden så klappet over en virkelig stor rotte....føj for satan, godt jeg ikke så den. Beskrivelsen fra manden var rigeligt! smiley

• #289   19. dec Jeg er 35 og har hvert eneste år holdt jul med min mor og min egen familie. I min skifter man mellem egen/sviger når man bliver gift eller får børn. Sidste år var jeg med min mands familie og hele min egen familie var samlet. Mega hyggeligt men både min mor og jeg syntes det var mærkeligt og jeg græd lidt smiley I år kommer både min mor og min mands forældre. Det bliver hyggeligt og min dreng får alle sine bedsteforældre til jul smiley

• #290   19. dec Det bliver meget stereotypt "Brian" med de der bully-plakater smiley

Der var en herinde der nævnte at de ofte over-trænes så de ender med skader, det er synd der er en sådan tendens, men hvis idealet er en slags "kampsportshund", så kan jeg godt se sammenhængen med skaderne:/

• #291   19. dec Jeg elsker jul, men det har måske noget at gøre med, at jeg holder den præcis som jeg vil.

Ingen børn, ingen stor familie, ingen tvang, ingen stress - kun hygge, god mad og sammen med min kæreste, og så lige i år, min far.

Jeg bor langt ude på landet og her er MØRKT, så hvis nogen pynter med udendørs lys, julemænd osv, lyser det bare op og er hyggeligt.

Elsker stemningen på jobbet og at hygge så godt som muligt om patienterne- og at selv de mest “forhærdede” gider deltage i at lave julepynt smiley

Jeg ser Bossen og Bumsen, Love Actually, Die Hard 2 og Alene Hjemme.
    Disneys Juleshow er ligeledes et MUST smiley

Nope - elsker alt ved min og kærestens version af julen smiley

• #292   19. dec Jeg hører også til de der ELSKER julen smiley Men det skal også være den stille og rolige version med fokus på hyggen.
    Og så glæder jeg mig lidt ekstra i disse dage: Rose - den ældste af vores køer - ser ud til at en kælvning er nært forestående. 'Ulle' kom til farmen 21/3-2024. Så han har dælme ikke spildt tiden: Køer er drægtige i 9 mdr smiley

• #293   19. dec Så fik jeg taget mig sammen til at få tøj på og komme ud at handle lidt. smiley
    Plyndrede Middes sparebøsse så hun kunne købe en stor buket blomster til naboen som tak for pasningen. smiley
    Midde har jo en sparebøsse hvor der bliver sat penge ind hver måned så hun selv kan betale for dyrlæge mm.
    Købte ind til lidt julemad, men glemte hvidkålen smiley
    Så må ud igen i morgen, men det er vist godt nok at der er noget jeg skal smiley

• #294   19. dec @Anni er det Terminalen du skal i gang med, det skal jeg nemlig også smiley

@ Isabelle ... måske julepynten er lidt droslet ned fordi der ikke er så mange kunder i de fysiske butikker ... kan huske for år tilbage når man stod i giga-kø allevegne i vintertøj og svedte belæsset med pakker .. det tror jeg ikke sker mange steder mere ...

• #295   19. dec Hanne, nej, det er den sidste nye der næsten lige er udkommet.
    Den hedder hævneren.
    Terminalen er ældre

• #296   19. dec jeg har købt gave til staffyerne...
    Altså begge er vist det man kalder mahogni med et lille splat hvid...det er sådan sortkaffe-ish med lidt gyldne nister i. Spørg hvor hurtigt de forsvinder i tusmørke.... og jeg gids ikke fedte dem i deres seler med lys for en morgentisser på 5 minutter.

Lidl har flexliner med effing lys i!!!
    5 meter og op til 20 kg... så der røg en rød og en gulgrøn i kurven.

• #297   19. dec Anni det er Ravn-serien. Åh den er god. Jeg har Hævneren på min Mofibo-liste som den første bog lige efter juleferien. Har lige hørt Läckbergs Annika Bengtsson-serie. Den er heller ikke dum.

• #298   19. dec nå ja Hævneren er vel den nye, Terminalen er den jeg lige har læst ..

jeg har undret mig meget over der ikke er lavet en film/tv-serie over de bøger ..

• #299   19. dec Glæd jer til Hævneren! Er pt 4 1/2 time inde i lydbogen smiley

• #300   19. dec Louise, der er også lige kommet en ny med Lars Keplar, Chris Carter og Søren Sveistrup.
    Jeg synes at Läckberg er lidt kedelig, men kender ikke Anika Bengtsson serien, så dem må jeg lige kigge efter.
    Mine favoritter er Krefeldt, Chris Carter og Stefan Ahnhem

Jeg har ikke læst siden 3 december, men kom igang igen i dag med Richardo Montanaris Rosenkrans mordene, den kan godt anbefales

Kommentér på:
Version 51 - Jeg glæder mig i denne tid ...

Annonce