{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

Skade eller gigt {{forumTopicSubject}}

Tessa måtte til dyrlægen i torsdags da hun var begyndt at halte på det ene bagben efter hvile.
Hun har været på smertestillende og det er gået fint uden haltning.
I dag var så første dag uden smertestillende og hun haltede efter hvile, har hentet ny omgang smertestillende og har tid til dyrlægen i morgen formiddag, men har lige brug for at sparre.

Dyrlægen nævnte at det kunne være forstrækning af en muskel eller måske begyndende gigt.
Jeg har oplevet, igennem et par måneder at hun kunne ryste lidt på bagbenene når hun stod stille på tur, og har oplevet hun lave et spjæt som om benet lidt forsvandt under hende, og nu at hun ikke støtter på den ene bagben et par skridt efter hun har hvilet, hun er aktiv og glad, og vil rigtig gerne på tur og passer ikke på sig selv, er lidt i tvivl om hun er helt ren gående når vi går, men hun halter ikke og jeg synes hun går bedre når vi ligesom er kommet i gang.

Hvad tænker i umiddelbart, det lyder som om?

Hvis det nu er gigt hvad gør man ud over smertedækket, for ville være ked af, at hun skulle holdes i ro længe.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skade eller gigt
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 92 Emner: 25 Svar: 2.802
    #1   5. dec Det lyder noget i nærheden af præcis samme symptomer, min 13-årige Lina havde p.gr.af spondylose og gigt i ihvertfald det ene bagben.
    Der er desværre intet at gøre ved gigt andet end at smertedække. At holde hunden i ro er, i mine øjne, ikke at gøre det bedste for den.
    P.gr.af Linas alder valgte jeg at sige farvel til hende.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#2   5. dec Hov, nu var jeg for hurtig. Cartrophenindsprøjtninger er en mulighed. De kan ikke fjerne gigten, men kan forhale sygdommens udvikling.
    Min Kenia er opereret for AD i begge forben og VIL få gigt i disse. Hun får Cartrophen cirka hver tredje måned.

• #3   5. dec Tessa er jævnaldrende med min Kida.
    Kida ryster ind i mellem på et forben og kan også være sporadisk halt. Røntgen viste perfekte led og ingen gigt eller knogleforandringer. Her er det bindevævet, som sidder klistret fast til musklerne grundet den manglende hormontilførsel efter sterilisation. Vi går til fysioterapi hver uge og laver dagligt øvelser, for at holde kroppen så smidig som muligt, men det er ikke perfekt desværre.
    Har Tessa fået taget røntgen af ryg og ben?
    Mange tilstande kan udløse de nævnte symptomer.

• #4   5. dec Isabelle tak for svar, er det så noget med at man smertedækket så længe man kan, hvor hunden får lov at leve som normalt og så tager man beslutningen når man ikke kan smerte dække længere?

Tessa er lige blevet 10, er ikke tidligere blevet opereret eller haft skade, dog blev hun løbet ned af en stor hund for en del år siden hvor hun efterfølgende har døjet med spændinger i lænden og blevet behandlet med kiropraktik og laser, af flere omgange ( jeg ved selvfølgelig ikke 100 % om det er udløst da hun blev løbet ned) siden, der er blevet taget røntgen flere gange i forbindelse med behandling af lænden og her har der ikke været noget at se, umiddelbart fine hofte og ingen tegn på noget i rygsøjlen/ bækkenet.

• #5   5. dec Malene tak for svar.
    Ja der er taget røntgen flere gange gennem en del år, da hun har døjet med spændinger i lænden, og de har set fine ud, både ryg, hofter og nakke.

Hvordan blev Kida udredet?
    Det lyder jo lidt derhen ad, Tessa har dog ikke været halt tidligere, det kom først i sidste uge, men hun har haft spændinger i lænden og fået behandling for det, kiropraktik og kraniel sakral ( ved ikke om det er stavet korrekt)
    Tessa er jo også steriliseret lige som Kida, så det tager jeg lige med til dyrlægen i morgen.

Hvordan lever Kida, får hun lov til at leve normalt?

• #6   5. dec De samme ting Manfred døjer med, han har gigt i hoften og ryg. Her får han smertestillende og det virker

• #7   5. dec Ansofie K tak for svar, dejligt at høre at det går godt på smertestillende.

• #8   5. dec Lige et lille 'pip' vedr. gigt. Gigt (slidgigt) kan selvfølgelig ikke helbredes, men man kan selvfølgelig smertedække og så kan jeg ikke lade være med at tænke på at det samme må gælde for hunde som gælder for mennesker; det mest effektive der findes er træning af de muskler der støtter og holder det slidte led og træning af 'core'. Man skal absolut ikke holdes i ro smiley Jeg har slidgigt og målrettet træning har gjort en kæmpe forskel. Det samme må gælde for hunde tænker jeg.
    Men selvfølgelig må første skridt være at finde ud af om det er gigt (slidgigt) og det kan i mange tilfælde konstateres ret nemt med røngten.

• #9   5. dec Mette tak for svar, jeg må lige undersøge øvelser der er gode, og selvfølgelig hun skal lige udredes, jeg ved jo ikke om det er gigt endnu.

• #10   5. dec Nu ved jeg ikke hvor du bor men "Fitpaw- træning" virker oplagt. smiley

• #11   5. dec Lucky har gigt, han får librela indsprøjtninger hver måned og catrophen hvert halve år. Han bliver 12 år lige om lidt og har været gigtplaget i to års tid. Han fik galliprant indtil i sommers, hvor vi prøvede at skifte til librela i stedet.

Lucky får lov til at leve præcis som han hele tiden har gjort. Får fys behandling Ca en gang i måneden (om sommeren mere ved behov). Og laser også ved fys.
    Han går pt. Til fitness en gang i ugen, hvor han stormer rundt og er nærmest mere aktiv end de unge hunde.

På ham kan man ikke mærke at han er hverken en ældre hund eller har problemer. Han har Patella Luxation i begge knæ, det ene er opereret, det andet har vi kunne holde ved at styrke musklerne.

Bare for at sige at nogle hunde godt kan have skavanker, men leve et fuldt liv. Så det behøver ikke være en dødsdom. smiley

• #12   5. dec Kida er udredt hos CC Hundefysioterapi, som også laver KST mv.
    Ift stramt bindevæv er behandlingen jævnlig massage, fysioterapi og træning. Hunden skal holdes i form og bevægelse.
    Hjemme hos os siger vi farvel for nu den dag de ikke længere kan leve normalt og frit med aktive hundeliv. Jeg kan ikke holde ud at kigge på hunde, som slæber sig hen ad fortovet, fordi ejerne ikke får stoppet i tide smiley
    Jeg håber I kan finde den præcise årsag, for så er det langt nemmere at arbejde med og lave en plan for smiley

• #13   5. dec har også haft en hund, tænker hun havde gigt ca 4 år, startede på cartrophen indsprøjtninger efter forskrifterne og blev senere suppleret med Librela .. hun blev godt 12 år

• #14   5. dec Anne Julie f, bor i Struer, synes ikke jeg kan finde noget her omkring.

My little sunshines tak for dit svar, rart at høre at lucky er blad og lever et aktivt liv.

Malene tak for svar. Hvad står kst for?
    Vores dyrlæge er også kiropraktor, så tænker vi er i trygge hænder, og så har vi en kranie sakral behandler med på banen også, men vi skal jo lige være sikker på hvad det er.
    Jeg har det fint med permanent smertestillende og træning mv men hun skal kunne leve et godt liv og kunne få brugt hendes energi og være glad og tilfreds.

Hanne M tak for dit svar, dejligt at høre at det kan lade sig gøre at smerte dække, så de kan få nogle gode år trods gigt.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#15   6. dec "Isabelle tak for svar, er det så noget med at man smertedækket så længe man kan, hvor hunden får lov at leve som normalt og så tager man beslutningen når man ikke kan smerte dække længere?"

Det var sådan jeg gjorde. Lina fik konstateret sin spondylose og gigt som ca 10-årig. På smertestillende (loxicom) levede hun et normalt og aktivt liv. Da hun holdt op med at løbe og et par gange knækkede sammen på det ene bagben (som 13-årig), var tiden kommet til at sige farvel smiley smiley

• #16   6. dec Min gamle Perle havde spondylose og havde gennem livet haft nogle skader (brud og overrevne ledbånd). Hun fik Cartrophen og vi stoppede med eftersøgning da hun fik spondylose (en hund der passer så lidt på sig selv, en stiv ryg og så eftersøgning er at bede om flere skader). Jeg trænede selv en masse øvelser med det formål at styrke hendes core (øvelser jeg fik til hende af Charlotte Frigast). Hun blev holdt smertefri og det var ikke skelet og led der endte med at være årsagen til farvel.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#17   6. dec Lina og Kenia har også været hos Charlotte smiley smiley smiley

• #18   6. dec KST er kranio sakral terapi.
    Jeg er ikke selv fan af kiropraktik. Det gør intet godt for kroppen at blive knækket og brækket, synes jeg. Jeg søger derfor behandlere med anden tilgang og mere holistisk syn på hundens krop.

• #19   6. dec Nej, det gør ikke noget godt for kroppen at blive 'brækket' igennem uden at der er grund til det. Men nogen gange kan det nu altså godt hjælpe smiley Jeg har da selv brugt en kiropraktor til noget der havde sat sig fast omme i top-ryggen. Jeg kunne ikke dreje hovedet til venstre og løfte venstre arm da jeg gik derind og havde megaondt. Da jeg kom ud kunne jeg både dreje hovedet og løfte armen smiley Om det er godt eller skidt afhænger jo af problemet smiley Jeg gik til Charlotte fordi jeg kendte hende og vidste at hun også kunne andet end at brække i min hund. Hvor jeg med røngten jo havde fået konstateret at hendes ryg var et stift bræt. Kiropraktik havde ikke kunnet hjælpe hende. Men de øvelser jeg fik var rigtig gode og hjalp min hund smiley
    Men rutinemæssigt at 'brække' en rask krop igennem - som nogle hundeejere har haft for vane - er ikke nødvendigvis nogen god ide.

• #20   6. dec Malene er kst ok eller er det også at brække kroppen som kiropraktik?
    Spørger fordi jeg ikke helt kan finde rundt i de forskellige begreber i mit hoved, vil bare gerne gøre det bedste for min hund.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#21   6. dec En god kiropraktor, som Charlotte Frigast fx var, brækker ikke bare kroppen igennem.
    Søg efter anbefalinger af hundekiropraktorer og kraniosakralterapeuter i dit område. Du kan også overveje en osteopat.

• #22   6. dec Isabelle tak, vi har en super god dyrlæge som også er kiropraktor og så har vi kontakt med en der laver kraniosakralterapi, så det starter vi med, men ved der er et sted i vores område der er osteopat, jeg er dog lidt i tvivl om forskellen på forskellen på de tre behandlings former.

• #23   6. dec Osteopati er, mig bekendt, forløberen for kiroprakti og mere skånsomt.

• #24   6. dec jeg vil kalde osteopati for forfinet kiropraktik/fysioterapi .. ham der reddede mig fra smertehelvede efter jeg havde været ved kiropraktor var ihvertfald først uddannet fys og derefter osteopat ...

• #25   6. dec Ud over alle de gode svar i er kommet med er der så nogle der kan guide lidt i retning af en godt senior foder, som måske også kan give lidt godt til led/ knogler, i forhold til slid/ gigt?

Kommentér på:
Skade eller gigt

Annonce