Skade eller gigt {{forumTopicSubject}}
Tessa måtte til dyrlægen i torsdags da hun var begyndt at halte på det ene bagben efter hvile.
Hun har været på smertestillende og det er gået fint uden haltning.
I dag var så første dag uden smertestillende og hun haltede efter hvile, har hentet ny omgang smertestillende og har tid til dyrlægen i morgen formiddag, men har lige brug for at sparre.
Dyrlægen nævnte at det kunne være forstrækning af en muskel eller måske begyndende gigt.
Jeg har oplevet, igennem et par måneder at hun kunne ryste lidt på bagbenene når hun stod stille på tur, og har oplevet hun lave et spjæt som om benet lidt forsvandt under hende, og nu at hun ikke støtter på den ene bagben et par skridt efter hun har hvilet, hun er aktiv og glad, og vil rigtig gerne på tur og passer ikke på sig selv, er lidt i tvivl om hun er helt ren gående når vi går, men hun halter ikke og jeg synes hun går bedre når vi ligesom er kommet i gang.
Hvad tænker i umiddelbart, det lyder som om?
Hvis det nu er gigt hvad gør man ud over smertedækket, for ville være ked af, at hun skulle holdes i ro længe.
okt 2023
Følgere: 92 Emner: 25 Svar: 2.802
Der er desværre intet at gøre ved gigt andet end at smertedække. At holde hunden i ro er, i mine øjne, ikke at gøre det bedste for den.
P.gr.af Linas alder valgte jeg at sige farvel til hende.
okt 2023
Min Kenia er opereret for AD i begge forben og VIL få gigt i disse. Hun får Cartrophen cirka hver tredje måned.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.775
Kida ryster ind i mellem på et forben og kan også være sporadisk halt. Røntgen viste perfekte led og ingen gigt eller knogleforandringer. Her er det bindevævet, som sidder klistret fast til musklerne grundet den manglende hormontilførsel efter sterilisation. Vi går til fysioterapi hver uge og laver dagligt øvelser, for at holde kroppen så smidig som muligt, men det er ikke perfekt desværre.
Har Tessa fået taget røntgen af ryg og ben?
Mange tilstande kan udløse de nævnte symptomer.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 171 Svar: 1.904
Tessa er lige blevet 10, er ikke tidligere blevet opereret eller haft skade, dog blev hun løbet ned af en stor hund for en del år siden hvor hun efterfølgende har døjet med spændinger i lænden og blevet behandlet med kiropraktik og laser, af flere omgange ( jeg ved selvfølgelig ikke 100 % om det er udløst da hun blev løbet ned) siden, der er blevet taget røntgen flere gange i forbindelse med behandling af lænden og her har der ikke været noget at se, umiddelbart fine hofte og ingen tegn på noget i rygsøjlen/ bækkenet.
jun 2008
Ja der er taget røntgen flere gange gennem en del år, da hun har døjet med spændinger i lænden, og de har set fine ud, både ryg, hofter og nakke.
Hvordan blev Kida udredet?
Det lyder jo lidt derhen ad, Tessa har dog ikke været halt tidligere, det kom først i sidste uge, men hun har haft spændinger i lænden og fået behandling for det, kiropraktik og kraniel sakral ( ved ikke om det er stavet korrekt)
Tessa er jo også steriliseret lige som Kida, så det tager jeg lige med til dyrlægen i morgen.
Hvordan lever Kida, får hun lov til at leve normalt?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.739
jun 2008
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.409
Men selvfølgelig må første skridt være at finde ud af om det er gigt (slidgigt) og det kan i mange tilfælde konstateres ret nemt med røngten.
jun 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.123
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.327
Lucky får lov til at leve præcis som han hele tiden har gjort. Får fys behandling Ca en gang i måneden (om sommeren mere ved behov). Og laser også ved fys.
Han går pt. Til fitness en gang i ugen, hvor han stormer rundt og er nærmest mere aktiv end de unge hunde.
På ham kan man ikke mærke at han er hverken en ældre hund eller har problemer. Han har Patella Luxation i begge knæ, det ene er opereret, det andet har vi kunne holde ved at styrke musklerne.
Bare for at sige at nogle hunde godt kan have skavanker, men leve et fuldt liv. Så det behøver ikke være en dødsdom.
mar 2009
Ift stramt bindevæv er behandlingen jævnlig massage, fysioterapi og træning. Hunden skal holdes i form og bevægelse.
Hjemme hos os siger vi farvel for nu den dag de ikke længere kan leve normalt og frit med aktive hundeliv. Jeg kan ikke holde ud at kigge på hunde, som slæber sig hen ad fortovet, fordi ejerne ikke får stoppet i tide
Jeg håber I kan finde den præcise årsag, for så er det langt nemmere at arbejde med og lave en plan for
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 949 Svar: 17.717
jun 2008
My little sunshines tak for dit svar, rart at høre at lucky er blad og lever et aktivt liv.
Malene tak for svar. Hvad står kst for?
Vores dyrlæge er også kiropraktor, så tænker vi er i trygge hænder, og så har vi en kranie sakral behandler med på banen også, men vi skal jo lige være sikker på hvad det er.
Jeg har det fint med permanent smertestillende og træning mv men hun skal kunne leve et godt liv og kunne få brugt hendes energi og være glad og tilfreds.
Hanne M tak for dit svar, dejligt at høre at det kan lade sig gøre at smerte dække, så de kan få nogle gode år trods gigt.
okt 2023
Det var sådan jeg gjorde. Lina fik konstateret sin spondylose og gigt som ca 10-årig. På smertestillende (loxicom) levede hun et normalt og aktivt liv. Da hun holdt op med at løbe og et par gange knækkede sammen på det ene bagben (som 13-årig), var tiden kommet til at sige farvel
feb 2013
okt 2023
mar 2009
Jeg er ikke selv fan af kiropraktik. Det gør intet godt for kroppen at blive knækket og brækket, synes jeg. Jeg søger derfor behandlere med anden tilgang og mere holistisk syn på hundens krop.
feb 2013
Men rutinemæssigt at 'brække' en rask krop igennem - som nogle hundeejere har haft for vane - er ikke nødvendigvis nogen god ide.
jun 2008
Spørger fordi jeg ikke helt kan finde rundt i de forskellige begreber i mit hoved, vil bare gerne gøre det bedste for min hund.
okt 2023
Søg efter anbefalinger af hundekiropraktorer og kraniosakralterapeuter i dit område. Du kan også overveje en osteopat.
jun 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.123
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 949 Svar: 17.717
jun 2008
Skade eller gigt