{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
335 visninger | Oprettet:

CM
CM
Følgere: 20 Emner: 38 Svar: 862

Hjælp til at finde ny race - En god begyndellse {{forumTopicSubject}}

Er altid at gå på denne side:

https://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=115

Find den race du påtænker dig, at anskaffe dig. Du vil uden login finde :

FCI racestandarden, så du får fakta om racen.

Avlsanbefalinger/krav. Hvilke ting skal være opfyldt for, at få en A-stambog. Hvilke resultater er godkendt til, at parre med andre resultater.
Ønskeprofil til MB for racen, hvis den findes.

Er racen ikke FCI godkendt men under "opbygning" Får du specifikt informationer omkring hvilke kriterier der er til individerne, der skal være med til at opbygge racen.

Så får man fakta på bordet omkring racen og kan herefter begynde at stille relevante spørgsmål med hvilke andre kendte sygdomme/temperamenter man skal være obs på .

I Lenz tråd omkring chihuahua kommer der input omkring at alle forbund laver "lort" Jeg vil erstatte ordet med at svig/bedrag.

Skal man fortsætte med racen chihuahua så er DDH og DHL de eneste forbund, hvor jeg har set racen på op til 6 kg. med stambog. Standarden siger max 3 kg.

Tager man min egen race, belgiske griffoner i DKK, så skal man lede længe efter eksemplarer, der kan holde sig indenfor standarden på max 6 kg., langt de fleste ligger på minimum 7 kg. og op.

For nylig spurgte en til blå engelsk staffordshire bullterrier. Her manglede der fakta i svarene. Kender man selv fakta, er det nemmere at navigere i forkerte svar.

Med fakta i ryggen er det også nemmere at søge udenlands uden, at gå i diverse fælder af svig/bedrag.

Jeg kender ikke nogen forbund ud over FCI, der har hundedatabaser (?) Hvor man se hvilke sundhedsundersøgelser/test/prøver, der er lavet. Derfor anbefaler jeg altid FCI stambog, selv om der også her kan laves svig/bedrag på andre måder. Skal man være sikret, kræver det som minimum DNA for forældreskab på det enkelte individ.

Der findes specifikke anerkendte racer uden FCI standard i jagtracer f.eks., her er jeg ret sikker på, at de enkelte forbund vil være behjælpelig.

Der findes en del racer med gråzoner i henhold til hundeloven, hvor man kan købe med udenlandsk stambog som f.eks. American Bully i diverse størrelser.

DHL havde vedhæftet billede på deres hjemmeside for ca. 4 uger siden, der var stor glæde i AB gruppen på facebook, men her 4 uger efter, har klubben stadig ikke redegjort for, hvem der har givet dem tilladelsen til at stambogsføre racen ved direkte henvendelse.

Fakta er: En hund der bliver lovligt importeret med udenlandsk stambog, er jo lovlig i DK lige indtil det eventuelt bliver bevist, at hunden indeholder ulovlige racer, det skal en hundeforening, ikke bede om tilladelse til at stambogsføre. Til gengæld er det lige meget hvilken hundeforening, der stambogsfører hunden, hvis den indeholder ulovlige racer, så er den ulovlig.

Jeg har sikkert glemt en del i forsøget på at hjælpe og jeg er sikkert også uvidende på flere punkter, men tænker at der er flere herinde, der kan supplere smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til at finde ny race - En god begyndellse
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#1   3. nov Åh for pokker, jeg glemte at komme omkring BOAS. Lige p.t. er det jo kun EB, FB og mops, der kan tilbydes BOAS graduering.

Herinde hvor man ofte møder påstanden om længden på snuden, er det måske rart med fakta omkring hvilke racer, der er obs på med BOAS syndrom/symptomer (?)

De nedennævnte racer er ikke alle under mistanke om at lide af BOAS ! Men man forsøger at blive klogere på hvorfor nogen brachehyle racer lider af BOAS, imens andre tilsynladende oftest går fri.

Jane Ladlow og hendes stab på Cambridge har afsluttet (Tror i januar) forsknings projekt omkring BOAS og har inkluderet undersøgelsen for også at omfatte: Chiari-lignende misdannelser og syringomyeli.

Link: https://www.vet.cam.ac.uk/boas/research/brachy

Racerne der deltog i undersøgelsen:

Affenpinscher,
    Boston Terrier,
    Boxer,
    Cavalier King Charles Spaniel,
    Chihuahua,
    Dogue de Bordeaux,
    Griffon Bruxellois,
    Japanese Chin,
    King Charles Spaniel,
    Malteser,
    Pekingeser,
    Pomeranian,
    Shih Tzu,
    Staffordshire Bull Terrier.

• #2   3. nov Tak for et dejligt indlæg som nøgternt giver en forklaring som er let at forstå.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 86 Emner: 24 Svar: 2.541
    #3   3. nov "med mindst fire aner"
    En stambog med fire aner? Dvs fx far, mor, morfar og mormor er nok til sådan én?

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#4   i går kl. 07:38 Isabelle: Skulle lede efter hvad der afsted kom dit spørgsmål smiley

Jeg vil tro, det er 4 ane led = forældre, bedsteforældre, oldeforældre og tipoldeforældre

Men jeg ved det ikke smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 86 Emner: 24 Svar: 2.541
    #5   i går kl. 12:15 Det tror jeg også, at der menes - fire led smiley

Kommentér på:
Hjælp til at finde ny race - En god begyndellse

Annonce