{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
785 visninger | Oprettet:

A og B-hunde {{forumTopicSubject}}

Findes det mon .. A-hunde og B-hunde fra naturens side.. altså set ift døgnrytme, ligesom man ser det ved mennesker?

Jeg har altid tænkt, at det var hvad man vænnede dem til, men Lumi har modbevist den teori.
Uanset hvad vi har lavet dagen før, uanset om hun tisser sidste gang kl. 21 eller 24, og uanset hvad tid på dagen hun fodres, så står hun og kigger mig i øjnene kl. 6 om morgenen.
Det er lige meget om vi har været til biathlon, 10 timers NW-prøve, hundeleg, træning eller har lavet ingenting dagen før. Kl. 6 skal vi op og ud.
Jeg har aldrig oplevet dette ved de mange tidligere hunde, vi har haft, og Kida er da heller ikke fan af hendes ide.

Oplever I forskel på jeres hunde ift døgnrytme og stå-op-tid?
Findes der A og B-hunde, som har en medfødt, ikke-tillært døgnrytme?
Debatten er åben smiley

Foto af hovedpersonen, bare fordi smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  A og B-hunde
  • #1   5. sep Det ved jeg ikke. Men jeg tænker det godt kan være medfødt... I så fald er Hera i hvert fald B-hund, hun er ikke meget værd før efter kl.10 om formiddagen.

  • #2   5. sep Hmmm.... Der findes ihvertfald hunde med større/mindre søvnbehov, så sikkert også dem, der har et indbygget ur, som vækker dem kl. 6.00.

    MEN jeg tror så også, at man sagtens selv kan komme til at forstærke det smiley Jeg oplever ihvertfald tit, at folk fortæller, de bliver vækket tidligt, hvis de har madglade hunde, der er vant til at få mad, så snart ejer står op. smiley

    Eller tilsvarende - at de hunde, der meget gerne vil ud, får lov at komme ud, når de får ejeren ud af fjerene. smiley

    Hvad vil hun, når hun vækker dig? Vil hun bare ud? Er der ikke noget med, at I ellers har hundelem, så hun bare kan smutte? smiley


  • #3   5. sep har aldrig oplevet andet end de retter ind efter rytmen i huset ..

    Vi passer jævnligt en hund for venner, den lever i et udtalt A miljø, den vil i seng kl 21.30 og op kl 6, men når vi passer den så går der ikke mere end 1-2 døgn så er den vendt om, den vil stadig gerne i seng, men når vi ikke imødekommer det og lufter den senere ved 23 tiden så kan det godt være den den første morgen kl 6 rører på sig, men når så vi siger nej ... så ligger den sig igen til vi står op ved 9 tiden (hvis det er weekend) ...
    Men ja der kan da sikkert være hunde som ikke sådan kan tilpasses ...


  • #4   5. sep Jeg har egentlig heller aldrig oplevet andet end at de tilpasser sig rytmen i hjemmet. Hunde vi passer falder også hurtigt ind i at hos os uanset om hvordan den er i hundes hjem. Men når det er sagt så har jeg haft en hund, der aldrig rigtig blev 'morgenduelig' i de 13 år hun levede. Det der med morgentur var ikke ligefrem nogen favorit hos hende og blev det aldrig. Men tror måske mere der hang sammen med at hun helt generelt var 'doven' og ikke havde det aktivitetsniveau som jeg var vant til hos racen. Og som jeg passer til smiley
    Når jeg en dag ikke er på arbejdsmarkedet længere vil jeg tillade mig blive det B-menneske, som jeg egentlig er. Og så tænker jeg at hundene nok hurtigt vænner sig til det. I sommerferien tager det os kun et par dage at blive enige om at sove længe og gå sent i seng smiley


  • #5   5. sep Her er hundene altid friske, uanset tid på døgnet. Men det sjove er, at I hverdagene, der står jeg op 04.30 og sparker min kæreste ud af sengen og får ham sendt afsted ca. 05.30-05.45 og derefter, går jeg i seng igen i et par timer. Og det ved hundene godt. Så de 2 små har ramt sengen, inden jeg kommer derind. Og i de timer jeg så sover, er der HELT stille. Ingen hunde der vader rundt, vil ud, leger eller andet. Nej de sover og der er absolut ro. Og det er altså 3 unge hunde, Hundeprut er ældst med sine 3 år og 3 måneder. Og Schæferen yngst, med sine 2 år og 7 måneder. Rita er 2 år og 9 måneder.

  • #6   5. sep Jeg har heller ikke oplevet andet end at de retter ind efter husets rytme... indtil nu smiley
    Lumi er ikke som andre, på alle områder.

    Hun vil ud, når hun vækker mig. Nogle gange er det for at tisse, og så kan hun godt kaldes ind igen og hvile lidt mere, men andre gange er det for bare at trisse rundt på grunden, grave huller, plukke bær eller bare ligge udenfor.
    Vi har kun hundelem fra den anden bygning/bryggers, hvor huskierne altid har foretrukket at sove, fordi der slipper de for gulvvarmen, men Lumi har nægtet at sove derude fra dag 1. Hun ville bo i sofaen. Så der har hun sovet altid. Og efter Kida var eneste husky tilbage, rykkede hun også ind for at sove. Så de kan ikke selv gå ud.

    Jeg har været gennem mange teorier: fodringstidspunkt/fordøjelse, lysets påvirkning (tidligt lyst), manglende aktivering, lille blære osv. Men alt er nu udelukket.
    Mønstret er sådan uanset hvad jeg gør, hvordan hun aktiveres, fodres, har bevæget sig.
    Hun kan holde sig langt over 8 timer, når vi er på tur, for hun tisser ikke hvor som helst, så det er ikke noget med blæren heller.
    Hun har bare lyst til at vi skal op kl. 6.
    Hun hverken fodres eller får kontakt da. Jeg åbner døren og går i seng igen smiley Kida ignorerer hende. Så hun tuller bare rundt alene, frisk og klar til dagen.

    Hun er en højaktiv hund, der får bevægelse, træning og aktivitet hver dag. Hun bærer en tracker, så jeg ved præcist hvor meget hun bevæger sig. Hun er i intensiv bevægelse (leg, løb og trav) knap en time hver dag, og alm bevægelse knap 3 timer hver dag. Hun er super afbalanceret, overhovedet ikke stresset, mega god til at tænde og slukke og kan nemt hvile 6 timer på sofaen efter en aktiv morgen. Men op kl. 6 det skal vi altså smiley


  • #7   5. sep

    profilbillede
  • #8   5. sep Mine sover altid længe, hvis de har muligheden.

    Pt. går jeg sygemeldt og som udpræget b-menneske lufter jeg dem ved midnatstid, går selv i seng en time eller to senere.

    De to hvalpe på 10 uger vi pt. har i huset vågner så ved 6-tiden, her lufter min mand dem og så sover de igen til jeg står op ved nitiden. De voksne ser jeg ikke før ved 11-tiden.

    Når jeg arbejder og skal tidligt op nogle dage, skal de voksne næsten sparkes ud af sengen og jeg kan godt glemme alt om at få dem med på gåtur ved 6-tiden, de løber ud får tisset og skidt, men spæner så ind under dynen igen.


  • #9   5. sep Jeg skal ikke kunne sige om mine er præget til det eller om de bare er sådan, men de er absolut b hunde. Lucky vil ofte tidligere i seng end os andre, så kommer han selv og beder om at blive løftet op, og han står IKKE op før langt op ad formiddagen, uanset om jeg står op eller ej.
    Hvis jeg skal på arbejde, står han først op når jeg kommer og tager ham op, for at give ham sele på så han kan komme med min mor.

    Han spiser heller ikke før over middag. Medmindre man tilbyder ham godbidder. Men almindeligt mad røre han yderst sjældent. Og mest om aftenen. Han har også mest energi om eftermiddagen/tidlig aften. smiley

    Teemo er også b hund, men ikke i ligeså stor grad som lucky, men der er jo også noget aldersforskel.

    Ingen af dem gider så meget som løfte hovedet når Poul står op om morgenen for at tage på arbejde.


  • #10   5. sep Jeg har ikke et job jeg skal stå op til men hundene sørger for at jeg kommer op kl. 6 senest, det kunne måske være godt at vente til kl. 7 synes jeg smiley Men der er jeg i undertal, så det er bare op og i gang.

  • #11   5. sep Især da hun var yngre prøvede ihærdigt at gøre vores i forvejen tidlige morgener (står som regel senest op kl.8 i weekenden) endnu tidligere smiley
    Men jeg har altid praktiseret at vende mig om på den anden side og meget tydeligt signalere og det ikke er nu, vi skal op.
    Men engang imellem kommer det igen, og nu er hun jo 11år, så måske der er noget om det du siger, Malene:)


  • #12   5. sep Jeg aner ikke om der er noget om det, men det er da meget hyggeligt at der er andre som Lumi smiley
    Jeg er klart A-menneske, men efter 14 år med børn, der står tidligt op, kunne jeg godt tænke mig at sove til kl. 7 ind i mellem smiley


  • #13   5. sep Bowie sover helst længe. Når vi har fri så kan hun sagtens ligge i sengen indtil 9-10 stykker. På hverdage står vi op et sted mellem 7.30-8.00 og Bowie får lov til at ligge og sove videre i sengen indtil vi skal ud af døren (hun er med mig på arbejde). Så i mine øjne er hun klart en B hund smiley

    MEN jeg tror også på det her med at de tilpasser sig. Da hun i januar blev passet 12 dage ude hos en hundesitter der står tidligt op hver dag og har en A hund der hopper og springer hver morgen når vækkeuret ringer, der hoppede hun rundt med ham og havde en morgenfest, hver morgen. Det var underligt for mig at høre, for herhjemme er hun et kæmpe sovedyr om morgenen smiley Og hun går ind i deres rytme med det samme hun bliver passet ligesom at hun falder tilbage i vores rytme med det samme.


  • #14   5. sep Flere af mine hunde har haft det med at ville op ved solopgang. Det gav mening, da jeg arbejdede, for da stod jeg tidligt op, og startede altid dagen med gåture og derefter fodring. Så selvfølgelig var det attraktivt at komme op og i gang.
    Det kunne godt være irriterende sådan en søndag sommer morgen eller i sommerferien, hvor det blev tidligt lyst. Men det var dog forståeligt.

    Men Ouna som jeg først fik efter, jeg var gåede på efterløn og derfor ikke stod så tidligt op, har også haft trangen til at ville tidligt op. Og hun er ved gud ikke nogen aktiv hund, og det har heller ikke nødvendigvis været fordi, hun har været trængende. Nu er hun så snart 6 år, og nu har hun lært at sove længere, men hun kan stadig finde på at vække mig godt og grundigt for så selv at gå hen og sove videre.


  • #15   5. sep Sam er vant til at stå op kl 05:00 i hverdagen, men i weekenden sover vi gerne til kl 9:00 senest kl: 10:00 hvis vi en gang i mellem ikke har planer, det har Sam absolut ingen problemer med smiley
    Men ringer vækkeuret, så står han med op med det samme smiley


  • #16   5. sep Ellie står op når jeg står op, uanset hvornår på døgnet det er. Hun elsker at putte i sengen, og hun elsker at ligge og brede sig smiley Men når jeg står op er hu KLAR!

    Dorit derimod smiley Jeg står op kl. 5.15 i hverdagene, børster tænder, drikker en kop kaffe og tager så tøj på for at lufte hunde. Dorit bliver liggende i sengen til sidste sekund, og hvis det stod til hende, fik hun morgenmad på sengen og ville så blive liggende og gasse den indtil midt på dagen smiley

    Dorit har altid været mageligt anlagt, og er uden tvivl en B-hund. Ellie er hverken eller, hun er bare dér hvor jeg er smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.034
    #17   5. sep Basso er udpræget B-hund. Som hvalp var han nærmest bevidstløs det meste af formiddagen men meget aktiv om aftenen. Han har efterhånden lært, at han ikke slipper for at stå tidligt op, når jeg skal på arbejde, og med alderen har han også lært at nyde morgenturen, men så snart han får chancen, går han i seng igen.

    Gilbert er til gengæld udpræget A-hund. Han er superfrisk om morgenen, og kan slet ikke forstå, at onklerne ikke er ved at falde over sig selv for at lege, og han kunne blive ved hele formiddagen, men om aftenen er han til gengæld helt færdig.

    Didrik er sådan en hyggefis, der mest følger min rytme, men han vil mægtigt gerne ud omkring solopgang/solnedgang for at gå på musejagt.


  • #18   5. sep Hvis man endelig skal snakke A og B, så er Rita klart den værste. Hun er den type der ligger og gnider sine øjne med poterne, gaber højlydt og strækker sig, inden hun kommer. Efter jeg har kaldt flere gange. smiley

  • #19   6. sep Vores er generelt morgenfrisk. Vi står op ved klokken 06 på hverdage. Men er vi gået sent i seng og står tidligt op, ser han ofte alt andet end frisk ud. smiley

  • #20   6. sep Jeg ved ikke hvad Skye er. Hun tilpasser sig.
    Jeg vil tro hun er A-hund, men ved det ikke, for hun er på, når jeg er vågen, og sover, når jeg sover.
    Hun respekterer min søvn meget højt, må være indlært, så hun fortæller mig ikke, hvis der er nogen, der banker på hoveddøren etc., hvis jeg sover, det er som om, hun ligefrem tysser på dem.
    Hvor hun reagerer ivrigt, når jeg er vågen.
    Jeg tror bare hun har en god tænd/sluk-knap ...

    Ellers er det fordi hun er madstyret. Hun får mad kl. 08.15 (vi står op senest 07.45 året rundt) og hun er meget obs. på, at der ikke afviges smiley


Kommentér på:
A og B-hunde

Annonce