Hjælp problemer med gåpturen, {{forumTopicSubject}}
Fuji skal åbenbart gå i venstreside, fik jeg besked på til træning. Så mit første spørgsmål er: Når hun trækker over i højre, hvordan får jeg hende så over til venstre". Jeg prøver at følge hende på vej, med at jeg giver små ryk i snoren, og så får hende "på plads" på min venstre side. og så fortsætter vi igen og igen, men er MEGET i tvivl om det er det rigtige.
Nr 2 spørgsmål er: at lige inden vi når huset, sådan ca. 2-5 min før, så tager hun snoren i munden og bider i den, og derefter hopper op af mig. Det mærkelige er, at det er kun lige 2-5 min. før vi er hjemme, prøver af aflede med godbider, men er i tvivl om det er det rigtige?
nr.3 spørgsmål er at hun trækker og trækker. Jeg Spurgte til træningen for 2 uger siden, hvordan jeg kunne få hende til at lade være, og svaret var at jeg skulle få hende på plads (venstre side), hver gang hun trak.. Men problemet er at når hun trækker så lytter hun ikk rigtigt, fordi hun f.eks har fået øje på noget spændende, eller bare vil der ud af. Så skal sige plads 10 gange før hun gør det, men så fortsætter hun med at trække 2 sek. efter. Og på 2 uger føler jeg ikke rigtigt det har båret frugt...
På samme tid skal hun lærer at gå i venstre side og ikke trække, så mine ture tager simpelthen 100 år, hvor jeg er usikker på om det overhoved hjælper. SÅ hvis i har nogle råd ville det være virkelig dejligt.
Føler mig lidt dum over de spørgsmål, da det muligvis er simpel logik for jer, men synes ikk det råd til træningen har hjulpet, og vil hellere have nogle svar der måske hjælper. På forhånd tak.
jul 2007
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.439
For det første synes jeg det er "forkert", hvis hun altid skal gå på venstre side. Det skal hun ganske rigtigt i lineføring, men det er for mig slet ikke det samme som gå-ture. Der er det tværtimod en fordel, hvis hunden altid lærer at være på "indersiden". Dvs. den går ved siden af dig, men altid længst væk fra vejen.
Når den skal lære den rigtige liniføring på venstre side, så starter du med at lokke, opmuntre den til at gå pænt ved venstre side, og roser/belønner hele tiden, når den går det rigtige (ikke noget med at rykke i snoren, når den gør noget "forkert". Der er jo c.a. 99 forkerte positioner, så det er lidt nemmere for hende at forstå, hvis du istedet roser for den ene rigtige *S*) I starten forlanger man kun 1-2-3 skridt af gangen, og så bygger man det langsomt op.
God fornøjelse
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 276
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 316 Svar: 2.633
maj 2007
Skal jeg nærmest holde godbiden foran næsten så hun går der, og så giver hende ldit hele tiden og rose under turen? Hvis hun så går over i højre, så lokker jeg hende over i venstre side med godbiden og roser?
jan 2006
maj 2007
jan 2006
maj 2007
Skal jeg nærmest holde godbiden foran næsten så hun går der, og så giver hende lidt hele tiden og rose under turen? Hvis hun så går over i siden mod vejen, så lokker jeg hende over til siden væk fra vejen med godbiden og roser?
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
Laura lærte det meget hurtigt da hun går ved siden af en klapvogn og ikke kunne komme over i højre side så godt...
Når hun går i sin læderline så ved hun godt at hun skal gå i venstre side.. Når hun går over i højre side så 'hiver' jeg hende tilbage på 'hendes' side...
Er ved at lære hende at gøre det samme i en Flexiline. Når hun trækker mod højre, stopper jeg hende og siger 'venstre' ..
Hun skal ikke gå fra side til side når hun går i snor. Pludselig en dag kan det være at hun ryger ud på cykelstien eller sådan noget.....
Nu går hun meget løs og næsten aldrig i snor når vi går vores almindelige rute, så synes ikke at det er for meget forlangt at hun skal gå ordenligt når hun er i snor.. Hun får foldet sig rigeligt ud og får snuset hvad der skal snuses til når hun løber fri..
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.439
Lige i starten er det ok at "lokke" og nærmest bruge godbidden som en magnet - men den skal hurtigt væk, og erstattes af masser er ros og godbidder fra lommen. Det vigtigste er, at du stiller meget meget små krav i starter. Og hvis hun får forvildet sig over modsat - så lokker du hende bare tilbage igen (med eller uden godbid) og roser igen, når hun går rigtigt.
Det ER svært at lære dem, men det er godt givet ud, fordi man så kan få behagelige gåture med hunden resten af livet. Og det er desværre noget, som der sjældent er tid til at prioritere så meget på træningspladserne. Lidt ærgeligt.
Faktisk overvejer vi at lave små kurser KUN i gå-pænt nede i vores klub
maj 2007
linne, Dvs, at når hun trækker, så kalder jeg på hende, med en godbid i hånden ,og roser når hun kommer hen til mig. Derefter tager jeg endnu en godbid, og lokker hende fremad stille og roligt uden hun trækker, og så giver jeg godbiden. Skal jeg så derefter lade hende selv prøve at gå ved mig, og når hun så trækker, kalder jeg på hende igen, og hjælper hende med godbid? og om og om igen?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 72 Hunde: 3 Emner: 356 Svar: 4.433
maj 2007
maj 2007
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 112
Vi havde nogle problemer meget lignende dine med vores rottweiler. Vi læste nogle råd på hundeleksikon.dk under træning, og det handlede ganske enkelt om at overbevise hunden om, at når den trækker får den ikke det den vil have. Eks: Din hund trækker, og du stopper op, og venter til linen er slap og roser, så trækker hunden igen, og du gentager..... Det tager Laaaaang tid, men det virker. Har du en mail, fordi så kan jeg lige sende det, som hjalp os....? Det er nemlig en lang smører.
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 112
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 341
Hjælp problemer med gåpturen,