Underlivsinfektion .... {{forumTopicSubject}}
altså kan en underlivsinfektion/betændelse være lidt .. kan den hvis den er åben sådan bare sive lidt af og til ... eller vil den altid blive til noget ... og forholdsvis hurtigt ?
jeg lurer lidt på Oda, der er som sådan ikke noget betændelse at se, men nede deromkring der er det sådan at hårene klistrer sammen, et par totter over nogle dage, jeg klippede noget væk, måske for 2 uger siden, og vaskede noget væk for en uges tid siden og nu er der igen 2 små totter der er klistret ... på den ene side er hun Oda, på den anden side synes jeg hun er blevet lidt moody, mindre glad, mindre livlig ( ikke at hun har været voldsom livlig) men alligevel sådan at for ikke længe siden sprang hun af og til rundt, gad løbe efter en bold, sprang i skovbunden, nu går hun og måske hurtigere går hun langsommere på turen end før ...
I sidste uge gik vi et par dage ret langt for en skotte, 7 km, og der satte hun sig et par gange den ene dag sidst på turen, som om noget irriterer ...
hun spiser, drikker osv ..
jeg ringer selvf til dyrlæge, men er så lige der hvor jeg selv har en heldagstur til Viborg sygehus i dag så tænkte jeg ville høre erfaringer ..
kan det være underlivsbetændelse ...
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.868
Det er mere sandsynligt at tæven bare er hormonelt påvirket, hvis hun er frisk, uden feber og det er 6-9 uger siden løbetiden. Perioden kaldes falsk drægtighed og er helt normal om end ikke så rar altid. Man kan ofte aktivere sig ud af perioden med succes.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 951 Svar: 17.836
okt 2023
Følgere: 97 Emner: 27 Svar: 3.066
Odas symptomer er nærmest ord til ord en beskrivelse af Vilmas.
Hun begyndte at slikke sig en del og indimellem nappe lidt i pelsen som om, noget generede hende. En dyrlæge, der klippede hendes negle for et par uger siden, mærkede efter og mente ikke, der var noget galt.
Vilma havde ikke feber og virkede ikke påvirket overhovedet. Indimellem satte hun sig, som Oda, umotiveret på ture.
Det var først ved scanning, at livmoderbetændelsen blev opdaget. "Den har", sagde dyrlægen, "formodentlig været undervejs i flere uger". Dette på baggrund af min beskrivelse af Vilmas slikkeri. Der er sevet lidt betændelse.
Har du snakket med dyrlægen?
okt 2023
Jeg ville få hende scannet, hvis jeg var dig, Hanne. Betændelsen KAN udvikle sig eksplosivt - også selv om den er startet langsomt - sagde dyrlægen, da jeg hentede Vilma efter operationen.
feb 2011
hun slikker sig nu ikke, men ved ikke om det er fordi hun ikke kan nå ...
ringer så snart jeg har mulighed, men skal scannes om lidt
okt 2023
Har du mulighed for at få en anden til lige at ringe til dyrlægen - og evt. køre forbi dyrlægen med Oda?
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.686
Håber at skanningen viser at alt er ok.
okt 2023
Jeg håber, der er en anden, der kan gøre det for dig, så du kan fokusere på dig lige nu
feb 2011
hvis dyrlægen vurderer så får jeg måske en tid i eftermiddag eller i morgen formiddag (må forhåbentlig køre igen der)
okt 2023
Kan du ikke bede din mand om lige at holde en lille smule øje med, om Oda slikker sig bagi?
Men, men - forhåbentlig er det ikke noget farligt. Jeg er nok bare lidt på mærkerne overfor symptomer, der bare LIGNER underlivsbetændelse, fordi jeg lige har været igennem en sådan.
I øvrigt kan Oda også have skedekatar, omend dette er mest almindeligt hos tæver, der endnu ikke har haft deres første løbetid.
Held og lykke med både dig selv og Oda
Jeg håber meget, du får din køretilladelse tilbage.
mar 2009
Betændelse fra en livmoderbetændelse er ildelugtende, tykt, gult eller grønligt- evt med blod i, alt efter alvoren/hvor vidt fremskreden tilstanden er.
Isabelle - bemærkede du at jeg skrev "som regel"?
Selvfølgelig er der undtagelser, og du har helt sikkert fanget din tæves betændelse før den blev alvorlig, siden symptomerne var så milde. Da er helbredschancen enormt stor og tævens liv ikke i fare. Ofte kan en abortsprøjte/udrensning af livmoderen løse problemet, når det fanges tidligt.
En lukket pyo eller en fremskreden pyo gør tæverne ekstremt syge meget hurtigt. Jeg har selv haft oplevelsen x 3.
Jeg håber din tæve bare er falsk drægtig, Hanne.
mar 2009
I perioden efter en løbetid er tævens hormonniveau det samme om hun er parret eller ej, og dyrlæger uden særlig indsigt kan komme til at se spøgelser.
Selvfølgelig skal livmoderen us hvis den er fyldt op med betændelse, men det ses desværre også at nogen dyrlæger vælger operationen fordi de ikke kan se forskel på det ene og det andet på det grynede skærmbillede.
At fjerne en tæves forplantningssystem har massive konsekvenser for hele systemet, så det bør kun gøres, såfremt det er eneste mulighed for helbredelse.
okt 2023
Jeg kunne have valgt ikke at sterilisere, for dyrlægen sagde, at han kunne forsøge med behandling først, men at risikoen for at få livmoderbetændelse igen, når tæven først har haft det, er ret stor.
Skulle jeg have ventet og set, om Vilma havde fået endnu en omgang betændelse? Måske, men det turde jeg ikke. Næste gang kunne det være en lukket livmoderbetændelse
feb 2011
jeg har ikke haft en bp i hjernen og jeg havde ingen forkalkninger i halspulsårene ..
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.985
Med Coco har det ofte været pga urent udstyr ved trimmere... har Oda været til trimmer for nyligt?
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 619 Svar: 3.633
feb 2011
okt 2023
"Risikoen for at udvikle skedekatar er stor for tæver, der ikke har været igennem den første løbetid. Ældre tæver får sjældent skedekatar." (Netdyredoktor)
"Når din tæve spiser og drikker som normalt, er der sandsynligvis tale om en let skedekatar. Det er en tilstand som af og til ses hos yngre tæver" (Gærum dyreklinik)
"Skedekatar ses som regel kun på unge tæver før første løbetid" (skrevet af Malene her på HG juli 2017 som et svar til Hanne )
PS. Jeg skrev ikke, at alle ikke kan få det, A-S, men at skedekatar er mest almindeligt hos yngre tæver.
okt 2023
- Og skønt, at du også må køre igen
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.985
Som jeg skrev fik min det pga urent udstyr hos trimmer, Hanne har en skotte, den går hos en trimmer, den har meget tydelige symptomer for skedekatar, ergo skal hun ikke udelukke det. Det er ganske sandsynligt når hunden er trimmet her i starten af maj at det har sammenhæng.
At det kun er unghunde, der får det "ud af det blå" er sikkert rigtigt, I don't know, så jeg udbreder mig ikke om det. Men holder mig til det, jeg har en erfaring med.
okt 2023
Hvordan går det i dag, Hanne?
feb 2011
Ja hun synes også det sekret der var og som gjorde noget af pelsen der stiv var for meget til skedekatar .. alt trykken hist og pist, viste ikke ømhed, ingen feber osv .. vi blev enige om scanning, og der var nogle, og her er det jeg ikke kan huske, måske det der svarer til vores æggeledere, eller andet, de var lige str. mæssigt til den gode side .. det kunne sagtens være der hvor Oda er i cyklus, det kunne være tegn på noget der ulmer, men der var ingen infektion at se ... konklusion, jeg klippede de stiv hår væk, og så skal jeg holde øje med om der kommer noget igen, og holde øje i det hele taget .. hun kunne ikke finde noget akut, kunne heller ikke afvise noget der var på vej ... så ja havd skal jeg sige ..
Vi blev enige om ikke at give noget mod fx skedekatar for ikke at risikere at camouflere andet der være ...
under alle omstændigheder får jeg hende steriliseret i løbet af 1-1½ mdr ..
okt 2023
Det er en lusket sygdom, den underlivsbetændelse.
Havde dyrlægen andre bud på det klistrede stads end underlivsbetændelse og skedekatar?
Det lyder meget rigtigt ikke at give noget for en evetuel skedekatar - for ikke at skjule en betændelse.
Jeg kan godt forstå, at du vælger at sterilisere. Det er virkelig ikke rart at være nervøs for underlivsbetændelse. En bekendts eurasier døde i løbet af et døgn af en lukket af slagsen Det har givet mig en skræk for den sygdom.
feb 2011
okt 2023
mar 2009
Din tæve har ikke symptomer på livmoderbetændelse, hun er undersøgt grundigt nu.
Skedekatar er normalt hos unge tæver - mindre normalt hos de ældre. Man kan ofte ændre situationen med en anden form for foder, c-vitamin-tilskud samt probiotika. Det ville jeg klart gøre i stedet for at spolere tævens grundlæggende hormonsystem. Det er ikke for sjov at vi alle er født med kønshormoner.
feb 2011
hun sagde man kunne få noget til at sprøjte på ved katar der neutraliserede den irritation det er
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 597
okt 2023
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 7.422
okt 2023
Jeg er SÅ glad for ikke at stå alene med dem i en ikke ufarlig situation som denne.
feb 2011
der er ingen tvivl om at Oda under alle omstændigheder steriliseres ... men det optimale tidspunkt er først om en lille mdr`s tid, så sker det ikke grundet en her og nu situation så bliver det midt i Juni ..
Underlivsinfektion ....