Hjælp til kræsen dogue de bordeaux hvalp {{forumTopicSubject}}
Jeg har et spørgsmål ift vores Dogue de Bordeaux hvalp.
Luke er nu 16 uger gammel og vejer 17,5 kg. Det er lige til den lave side, men er sund, rask og glad. Han tager ca 1,5 kg på i ugen.
Spørgsmålet og problematikken er, at han spiser utrolig lidt - det er ikke fordi hans madlyst ikke er der, han elsker godbidder og når det dufter af vores mad går han helt amok og vil have det (på den gode måde - han har dog aldrig fået det).
Men hans eget hundefoder (vi har prøvet 3 forskellige mærker nu), vil han knap nok røre - på en god dag spiser han knap 400gr men de dårlige dage nok kun 80gr. Vi har prøvet at hælde forskellige ting i hundefoderet for at gøre det mere lækkert, men lige lidt hjælper det. Han spiser mest når vi bruger meget tid på at lokke ham, sidde med ham og evt håndfodre ham.
Jeg har læst og læst omkring det, og der anbefales man ikke giver med for højt proteinindhold og kulhydrater - essential fodder siger ham intet.
Er der nogen der har ideer? Har googlet mig frem til at orijen skulle være godt, men syntes at proteinindholdet er for højt ift hvad man anbefaler (38%), har også tænkt på acana eller belcando.
Jeg sørger noget der skal være godt og som er sundt for ham - men også noget som han syntes er lækkert og gerne vil spise af sig selv.
Dyrlægen har sagt han er lidt lille at størrelsen, men sund og rask vi skal ikke bekymre os - og han skal nok komme efter det. Men at vi skal prøve forskelligt fodder af, for at se hvad han selv kan lide.
Så har i evt nogle ideer eller andet tager jeg gerne imod alle råd der kan gives ??
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Hvis han ikke vil spise rent tørfoder, så tilsæt 'sovs', ledtilskud, olie, råt kød, vådfoder eller lignende. Det er vigtigt at han får ordentlig næring.
For mig virker kombinationen af et godt tørfoder (large breed hvalp) og VOM puppy rigtigt godt.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
Vi har brugt Sams Field det seneste års tid. Fortalte om det til vores hunde osteopat som selv opdrætter DDB. Hun er vældig imponeret. Vi bruger dog voksenudgaven til hvalpene. Indholdet er faktisk det samme, bortset fra protein/calcium/fosfor-forholdet. Vi bruger de varianter med ris, da vores tæver ikke fungerer ret godt på kornfrit foder.
Bortset fra dét, så hellere at han vokser lidt langsomt fremfor hurtigt. Hans led har meget bedre af det.
Orijin ville jeg aldrig selv bruge til mine. Lige netop pga forholdet. Ikke pga ingredienserne.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.341
Jeg bruger selv et foder som mange elsker at hade: Royal Canin. Mine hunde elsker det og de trives godt på det. Min Dobermann er vokset fint og jævnt op på RC og det samme gjorde min forrige Dobermann.
jun 2023
Følger: 9 Emner: 2 Svar: 6
Og det er svært at ramme balancen mellem calcium og fosfor da tolerancen kun er på 0,2.
Vi har prøvet med omega3 lakse olie samt fedt og knoglemarvs smag, igen ligelidt hjælper det.
Vi har prøvet at fjerne for mange godbidder også i en periode, men så får han næsten ingenting at spise. Jeg bliver bare meget bekymret når han ikke spiser særlig meget, da man normalt siger at racen er meget mad glad.
jun 2023
jun 2023
jun 2023
jun 2023
jun 2023
Mange tak for hjælpen alle sammen ??
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.260
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.204
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.471
På billederne ser han da godt ud, der er han ikke for tynd.
Og når nu han så gerne vil have jeres mad, så prøv at komme noget brun sovs i hans mad.
Hvis han spiser det, så laver du en stoooor portion til en uges tid, som du bare kan tage fra.
Eller prøv med rent vådfoder.
Den der fra din dyrlæge at det ikke er godt at give vådfoder, fordi hunden skal lære at bruge sine tænder, har jeg godt nok aldrig hørt, de er godt nok langt ud.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.260
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 77 Svar: 7.928
Jeg ville så ikke være bekymret med den foderstand din hvalp er i, den er absolut ikke mager.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.441
Jeg havde ALDRIG hørt om det før, men blev gjort opmærksom på det i forgårs. Netop i forbindelse med, at bruge deres voksens-variant (med fisk) til hvalpe.
Dejligt at høre, at du også har gode erfaringer med det
jun 2007
I tilgift er det jo ret billigt.
aug 2007
Har du tilfældigvis også erfaring med deres 4300 Power-variant? Hvis jeg skal skift over, skal jeg have den variant til Luf, men det ser ikke ud til, at man kan få den i de små poser. Og 13kg er liiiidt meget, hvis han nu ikke bryder sig om det, for der er ingen af de tre andre, der skal have den type
jun 2007
Nej det har jeg ikke. Det har vores slet ikke behov for. Vi har kørt med alle protein kilderne til vores hvalpe, og de store har så også fået, og alt er gledet hurtigt ned.
aug 2007
Jeg kan selvfølgelig også forsøge mig med en almindelig variant til Luf, men jeg ved bare af erfaring, at han så skal have VIRKELIGT meget, for at holde huld. Og så meget gider han ikke spise.
Når han får til ekstra aktive hunde, så er mængden passende, og han spiser sin fuld portion med god appetit hver dag.
jun 2007
Jeg ville da prøve foderet, hvis jeg var dig
aug 2007
Hjælp til kræsen dogue de bordeaux hvalp