{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.068 visninger | Oprettet:

hunde og fyrværkeri {{forumTopicSubject}}

hej alle.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvad jeg snart skal gøre for at hjælpe Kato med at slappe bedst muligt af når der er fyrværkeri. Vi har efterhånden prøvet alt hvad vi kunne komme i tanke om altså tændt radio eller fjernsyn trukket gardiner for og tændt lys. Intet af det har hjulpet og der er allerede nogen der fyrre lidt af nu og der bliver også fyrret af i hele december. og det er ikke ligefrem sjovt at have en hund i en og en halv måned der er så bange at han ikke rigtig tør at gå ud i haven. Heldigvis flytter vi snart til en mindre by hvor det forhåbentlig ikke er lige så slemt med fyrværkeri men det er nu stadig længe med en bange hund.

Han har aldrig rigtig været bange for fyrværkeri før men for nogen år siden gik det galt da nogen havde set sig sur på ham og havde smidt et kanonslag op i haven til ham. Desværre kunne vi ikke anmelde det da vi ikke ved hvem der gjorde det

jeg håber at det hele giver mening

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hunde og fyrværkeri
  • #1   12. nov 2022 Har I konsulteret dyrlægen omkring det?
    Der findes gode midler til at tage angsten.

• #2   12. nov 2022 hej Malene. ja det har vi og der fik vi afvide at det bedste var at give ham noget beroligende men at dyrelægen ikke selv ville være tryg ved at give det til kato grundet hans race

• #3   12. nov 2022 Er det pga. mistanke om MDR1 dyrlægen ikke vil give medicin kan I genteste for det.

• #4   12. nov 2022 Katrine - hvorfor dog det? Jeg går ud fra, det er pga MDR1, som jo er relativt udbredt ved collie-racerne?
    I så fald er det dels noget man kan teste for med DNA test og dermed vide med,sikkerhed, om det overhovedet er et issue, og dels er der jo en lang række præparater, der kan gives til MDR1-hunde, det er jo blot nogen bestemte indholdsstoffer, der skal undgås.
    - jeg ville konsultere en anden dyrlæge.

• #5   12. nov 2022 jeg fik ikke noget afvide om hvorfor det eneste jeg fik afvide var at det var på grund af hans race men vi har også fået en ny dyrelæge her for kort tid siden som vi skal kontakte med hensyn til det

• #7   12. nov 2022 dyreelskeren nej lige det hat vi ikke prøvet da mine forældre ikke vil have det i deres hus og det er der han bor lidt endnu

• #8   13. nov 2022 Du kan prøve med adaptil halsbånd og Aptus relax tyggetabletter.
    Lad ham have en hule han kan søge tryghed i hvis der skydes af.
    Undlad at lufte ham om aftenen i byen. Kør udenfor byen istedet.
    Skru op for mental træning, så han er naturlig træt.

Jeg tror du skal spørge dyrlægen om f.eks Sileo til nytårsaften.

• #9   13. nov 2022 Stakkels dig, og især stakkels Kato. smiley

Det er svært at helgardere sig i løbet af december, fordi der pludseligt skydes af, så det er umuligt at forberede sig på det. Men jeg ved, at flere giver Sileo i længere tid gennem december.

Selve nytårsaften, eller når vores gamle naboer havde planlagt en "krudtaften" (de advarede os altid), satte vi Anton i bilen og kørte et øde sted hen, hvor der ingen fyrværkeri er. Det har bare virket så fint de sidste år. Normalvis lejer vi en ødegård i Sverige til nytår, men det er glippet et par år, så vi måtte finde på noget andet, og der var bilen altså god at have.

Jeg ønsker jer en god og fredelig december. smiley

• #10   13. nov 2022 I skal helt sikkert snakke med en ny dyrlæge. Hvis hunden er bange, skal den hjælpes med rigtig medicin smiley

Man kan supplere med de forskellige naturpræparater (flydende Calm kan give voldsom diarre, så test det af i god tid inden), men der findes medicin fra dyrlægen som kan gives i ugerne op til nytårsaften, og som så trappes ud efterfølgende.

Min ringe erfaring med én angst hund er, at det ikke blev bedre med alderen. Så løsningen med hende var at køre ud i en skov til midnat, og vente på at det værste var overstået. Det gjorde jeg, når jeg ikke havde mulighed for at tage i sommerhus nytåret over.

• #12   13. nov 2022 Tag fat i en bedre dyrlæge.

• #13   13. nov 2022 Flere KST behandlere kører forløb med det nu. Jeg kender kun De glade Snuder i Spjald, men måske hun kender nogen nær dig?

• #15   13. nov 2022 hej allesammen undskyld jeg ikke har fået svaret før nu. jeg havde ikke rigtig tid da vi som sagt snart skal flytte og derfor pakker vi ned

Men vi skal helt klart have kontaktet den nye dyrelæge med hensyn til noget beroligende og så overvejer vi at købe en thundershirt til ham men vi syntes det er mange penge at bruge på noget hvor vi er meget i tvivl om det virker da vi har prøvet at binde en på ham selv uden nogen virkning.

Han kommer til at have en hule han kan gå i men dyne eller tæppe over men vi kan desværre ikke køre nogen steder hen med ham for at gå aftentur da ingen af os har bil eller kørekort.

Jeg håber også virkelig at den nye dyrelæge tager mig mere seriøst end den tidligere

• #16   14. nov 2022 Hvis I synes en thundershirt er mange penge at “risikere”, tror jeg I bliver overraskede over, hvor dyrt det er at medicinere smiley Sileo som nok er det mest brugte til selve nytårsaften, koster omkring 1000 kr til en mellem hund. Og skal den have noget til hele december (psykofarmaka) vil det typisk koste en konsultation, en blodprøve (omkring 1200 kr, fordi det kan være hårdt ved leveren) og så selve medicinen. Plus Sileo.

Jeg håber ikke at pengene holder jer tilbage fra at hjælpe hunden.

• #17   14. nov 2022 selvfølgelig holder pengene os ikke tilbage den eneste grund til at jeg skrev sådan lige med thundershirt er fordi vi har prøvet det hjemmelavet uden nogen virkning overhovedet men vi er også ved at finde ud af noget med at tage ud på landet hvor der slet ikke er noget fyrværkeri

• #18   14. nov 2022 Men selvom vi tager på landet kontakter vi selvfølgelig også en dyrelæge

• #19   14. nov 2022 dyreelskeren nej lige det hat vi ikke prøvet da mine forældre ikke vil have det i deres hus og det er der han bor lidt endnu

Undskyld mig, men sikke en indstilling at have til huset.
    Man kan da ikke have et dyr der er hundeangst og så nægte den den hjælp, fordi det vil man ikke have i huset.
    Vil man egentlig have hunden i huser ?

Hvad er begrundelsen til at man ikke vil have en adaptil i huset ?
    Det jo hverken sviner eller lugter grimt.

Det er også sent du kommer i gang. Du burde have startet træningen straks efter sidste nytår.
    At spllle ce'er hjælper som regel ikke, for hunden er jo ikke dum.
    Gå tur med ham i nærheden af en skydebane. Til at begynde med holder du god afstand, og efterhånden kan du gå tættere og tættere på.
    Og lad være med at tale med hunde, hverken ynk tos eller andet. Bare lad som om intet er sket, så hunden finder ud af, at det er en naturlig ting, og at den ikke behøver at være bange.
    I jagtsæsonen kan du gå i nærheden hvor der er jagt.
    Der er også den løsning, at sende ham på en pension det ligger langt ud på landet, men jeg tror desværre, at alle er booket op, da man skal være i god tid når man bestiller tid.
    Måske er der en, der har fået et afbud..

Held og lykke med at få løst problemet.

• #20   14. nov 2022 Skydebaner er fine at træne på, hvor imod jagt er for usikkert og svært at kontrollere, efter min mening.
    Jeg vil ikke anbefale at udsætte en angst hund for triggere så tæt på nytår. Man risikere let at forværrer angsten.
    Så vent til foråret med den slags.
    Der kan sagtens arbejdes med larm og lyde nu. Men det skal være larm som hunden selv styrer. Og den skal ikke presses til noget. F.eks skeer i en gryde med lidt godbidder. Tomme dåser som hunden kan belønnes for at vælte. En plastflaske med tørkost, m.m

• #21   14. nov 2022 Der er ofte brugte Thundershirts til salg. Jeg har bl.a. set nogle i markedet herinde. De kunne jo også prøve at lave en købsannonce på en- måske der er en der har en liggende de ikke bruger mere.
    Jeg har haft god effekt af en thundershirt på en skudræd hund jeg havde. Han var ikke sådan totalt angst. Han ville stadig gerne ud i haven osv. Men han reagerede på fx kanonslag og ville gerne ind når det lød et brag. Han sov roligt igennem nytårsaften i sofaen iført sin thundershit. Jeg har den stadig men den er nok for lille til Kato smiley

• #23   16. nov 2022 Anni jeg ville ønske jeg kunne svare dig på hvorfor de ikke vil have det i huset men jeg ved ærligt ikke hvorfor. Men lige det andet du nævner så har vi ingen mulighed for at gå tur i nærheden af en skydebane da der vidst ikke ligger en her i området og hverken mig eller kæresten har bil eller kørekort så vi kan heller ikke komme så meget rundt.

Men skud fra jagter har han hørt og oplevet mange gange siden uden den mindste reaktion

• #25   16. nov 2022 tak det vil jeg prøve

• #26   16. nov 2022 Er det din hund eller dine forældres hund? Det er noget pjat, at dine forældre ikke vil have adaptil i huset. Det er jeres forbandede pligt at hjælpe den hund, og hvis I ikke kan eller vil gøre det der skal til, må I overveje om det er rimeligt for hunden.

Du skal være OBS på at der er kommet nye regler for dyremedicin, så I skal afsted til dyrlægen meget, meget snart, hvis hunden skal have medicin til nytår.

• #27   16. nov 2022 Han er min hund ikke mine forældres han har bare midlertidigt boet ved mine forældre. og jeg vil gøre alt hvad jeg overhovedet kan for at hjælpe ham

• #28   16. nov 2022 Men hvorfor skal dine forældre så blande sig?

Det er et præparat der hedder clomicalm, som skal gives fra start december og ind i det nye år. Det er dyrt, det har bivirkninger og det er effektivt. Men så skal du handle nu.

• #29   16. nov 2022 mine forældre blander sig i det da han jo intil i år har boet i deres hus da jeg fik han da jeg var 14 og der blev lovet noget her hvor jeg flyttede hen som ikke blev overholdt. Men nu skal mig og min kæreste flytte her den 1. december hvor Kato kommer med os

• #30   16. nov 2022 Med mindre dine forældre laver en daglig gennemgang af huset, opdager de næppe en adaptil i en stikkontakt smiley

Umiddelbart er eventuelt MDR1 ikke en hindring for hverken Sileo eller Clomicalm. Afsted til dyrlæge, så hunden kan få noget hjælp. Og ellers må I få testet for, om han bærer MDR1.

• #31   16. nov 2022 de ville nok opdage det da de vidst har noget sat til i hver stikkontakt

• #32   16. nov 2022 Tror de at de bliver overvåget via adaptil, eller hvad er problemet? Det lugter ikke, det larmer ikke. Jeg må erkende, at jeg synes dine forældre er nogle fjolser, hvis de ikke vil lade den stakkels hund få hjælp smiley Send hunden hjem til kæresten indtil I skal flytte - den skal ikke lide under den slags mennesker.

• #33   16. nov 2022 Man kan jo bare benytte adaptil halsbånd når de nu ikke vil have dem til stikkontakterne.

• #34   16. nov 2022 AG, forældrene vil jo ikke have det i deres hus smiley

• #36   16. nov 2022 Er det pga el at de ikke vil have det? for det er da begrænset hvor meget den bruger.. Det er jo ikke et køleskab du slutter til smiley

• #38   16. nov 2022 Jeg synes du skal tage begge dine forældre med ned til en dyrlæge med hunden og lade dyrlægen forklarer alvoren til dem.

• #39   17. nov 2022 Anne det er desværre ikke en mulighed at sende ham til kæresten da vi allerede bor sammen her hvor der ikke må være dyr udover hvis man skal passe dem.

Jeg tvivler meget på at de egentlig ved hvad adaptil egentlig er og at det er derfor de ikke vil have det i huset da min far er syg.

• #40   17. nov 2022 Du er voksen, de er voksne. Forklar dem hvad det er. Jeg kan virkelig ikke se problemet.

• #41   17. nov 2022 jeg fik snakket med dem om det igår og forklaret hvad det er og hvorfor det vil være godt til at hjælpe Kato. Men det virker ikke rigtig til at jeg trænger igennem til dem eller om det bare er fordi vi snart skal flytte fordi de har ikke ændret holdning

Men ja jeg er helt enig med dig. Jeg kan heller ikke se hvad problemet skulle være

• #43   17. nov 2022 ja det vil være okay

• #45   17. nov 2022 Isabelle, TS er (angiveligt) 22 år, så hun burde være stor nok til selv at købe det smiley

• #46   17. nov 2022 Min kæreste og jeg har også tænkt os at købe sådan et til ham. det har somregel altid været mig der betalte alt til ham

Kommentér på:
hunde og fyrværkeri

Annonce