{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.331 visninger | Oprettet:

Michelle R
Michelle R
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 2

Hvalpefoder? {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleri.

Jeg har en hvalp på 11 uger. Han er hos opdrætter fodret med Eukanuba Puppy Medium Breed, og det er vi fortsat med.

Han er en Flatcoated Retriever. Burde han ikke få noget, der er beregnet til større racer, eller er det bare mig?

Han skal ifølge vejledningen have 325 g. om dagen, som bliver fordelt over 3 gange. Han får al sin mad via søgeopgaver eller træning. Han spiser gladeligt.

Nu til "problemet".
Jeg synes, at han laver stort ufatteligt ofte. Idag fx. 3 gange inden kl. 10. Nogle dage har jeg opsamlet hele 8-9 "leveringer". Det er fast, så det er ikke fordi han har dårlig mave.

Han er endnu ikke alene hjemme i længere tid så renlighed er ikke et problem, for vi går selvfølgelig bare ofte ud - men med den mængde kan jeg godt blive nervøs for, om han overhovedet kommer til at kunne holde sig i 4-5 timer, som er den tid, han vil komme til at være alene hjemme i om en måneds tid.

Min fornuft siger mig, at der er en masse unødvendigt fyldstof i foderet fra Eukanuba, og jeg vil derfor gerne skifte. Men til hvad?

Jeg har overvejet at spørge dyrlægen her til 12-ugers undersøgelsen, men har på fornemmelsen, at de vil forsøge at sælge mig noget, som de selv forhandler.

Jeg har overvejet råfodring. Måske Mush eller Vom, men så længe han er hvalp og skal lære en masse, vil jeg også rigtig gerne kunne bruge tørfoder til træning.

Jeg vil fodre kornfrit og helst kun med én proteinkilde.

Hvad kan anbefales? Og tak, hvis du har læst helt herned smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpefoder?
  • #1   9. nov 2022 En hvalp af den race bør fodres med et foder, der sikrer stabil og rolig vækst samt ledudvikling.
    Energiindholdet bør være tilpasset store racer.
    Forholdet mellem calcium og fosfor skal være korrekt.

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    nov 2022

#2   9. nov 2022 Tak for dit svar. Har du konkrete anbefalinger til et mærke? smiley

• #3   9. nov 2022 Først stort tillykke med din hvalp, håber, at i må få mange gode år sammen.

Jeg vil ikke anbefale dig et foder, for det den ene hund trives på er ikke sikker at den anden også gør. Nogle hunde trives på kornfrit, andre ikke.

Og selvfølgeligt kan du da stadig bruge tørfoder til træning selv om du råfodrer.
    Jeg er så af den mening, at til træning bruger man ekstra gode godbidder, men sådan er vi jo alle sammen forskellig.

Hvis din hvalp sover igennem om dagen, så vil den også kunne holde sig ren de 4 - 5 timer den skal være alene hjemme.

• Michelle R
    Michelle R Tilmeldt:
    nov 2022

#4   9. nov 2022 Anni - jeg har skam både pølser, tørret kød og fiskeboller på lager til når når træningen kræver noget ekstra godt. Min hvalp er bare så glad for alting man kan spise, og derfor kan jeg jo ligeså godt udnytte det, så han får sit foder gennem træning også.

Det kan godt være, at jeg skal læse op på kornfri fodring og fodring med mere end en proteinkilde. Det var bare min første indskydelse.

Tak for dit svar.

• #5   9. nov 2022 Malene vil anbefale Essentials smiley

Og det kan du da prøve, du skal bare være OBS på, at rigtig mange hunde ikke trives på det mærke. Og så er det i øvrigt endnu ikke lykkedes mig at få noget til at fortælle, hvor meget der egentlig er af hver ingrediens i det foder smiley

En fin tommelfingerregel er, at hvis hvalpens mor trives på kornholdigt foder, så vil hvalpen sandsynligvis også foretrække kornholdigt foder. Og alt andet lige, er der flere muligheder for kornholdigt foder, når man kigger på forholdet mellem fosfor og kalcium.

Se det skema, der ligger i denne tråd: https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1271648-hjaelp___mangler_excelskema_med_hvalpefoder

• #6   9. nov 2022 Protein - calcium - fosfor - forholdet er det vigtigste. Desværre er der ofte rigtig højt indhold i hvalpe foder. For mig er det vigtigere at hunden vokser korrekt fremfor hvor meget den skider. Men der skal selvfølgelig være mening med galskaben.

• #7   9. nov 2022 Jeg råfodre mine, de kan sagtens tåle at få tørkost som godbidder samtidig, hvis du vil den vej smiley
    Min gamle tåler ikke tørkost, så vi har andre godbidder til træning til ham smiley

• #9   9. nov 2022 Indholdet af alle 3 dele Isabelle.

Heldigvis bliver vi klogere hele tiden. HD, AD og OCD er jo ikke kun genetisk, men fodring kan øge risikoen. Specielt højt proteinindhold kan gøre, at hvalpen gror alt for hurtigt.
    Nogle racer (oftest de store) vokser i forvejen hurtigere end andre, og her er det i højere grad vigtigt med korrekt sammensætning.

• #10   9. nov 2022 Anne, som en modvægt kan jeg så tilføje, at jeg kender en del hunde, der trives på Essentials, inkl. min Anton, som havde både IBD og bøvl med bugspytkirtlen. Men sådan er der så meget... smiley

• #11   10. nov 2022 Louise, der findes da masser af råfodrede hvalpe, som vokser helt korrekt. Og der er, så vidt jeg lige husker, ret meget protein i råt smiley

Skrigehunden, som jeg skriver, er der mange der ikke gør på Essentials og den type foder. Ingen af mine har fungere på Essentials, men Bella trivedes perfekt på Orijen. Et mærke som mange andre ikke trives på. Ikke at de to kan sammenlignes i indhold, men som jo fint illustrerer, at bare fordi nogle hunde trives på det, er det ikke ensbetydende med at alle gør. Og til 730 kr pr sæk, ville jeg nok prøve noget andet først smiley

• #12   10. nov 2022 Anne, jeg synes bare, at du ofte "disser" Essentials i fodertråde, ulig Orijen fx, hvilket måske ikke er helt fair, eftersom rigtig mange hunde trives på det. Hver enkelt skal jo prøve sig frem. Nu var situationen med Anton jo speciel, men prisen var ikke afgørende for, om det var Essentials eller noget andet, han blev fodret med. Folk skal vel selv afgøre, om de vil betale 700 kr. (ofte billigere på tilbud) for et foder.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 375
    #13   10. nov 2022 Jeg ville bare skifte til eukanubas hvalpe foder til store racer - ikke gigant men bare store. I min optik er han ikke en medium race.
    Det hvalpefoder kan du sagtens bruge - det er fint.

Ang. mængder af afføring er det altså
    Meget normalt at hvalpe gør det rigtig meget..
    Det burde han vokse fra. smiley

• #14   10. nov 2022 Anne absolut ikke nødvendigvis!
    VOM puppy har fx 15% protein. ...

Det er jo ikke noget jeg har fundet på. Prøv at Google OCD og foder, Albueledsdysplasi og foder osv. Der kommer en del link frem. Der er jo en grund til at vi opdrættere anbefaler visse fodertyper. Vi kommer nemlig til at hænge på erstatning, hvis hvalpene udvikler HD og AD selv om det måske er foder- eller motionsrelateret.

Men ja vi har brugt Essential i flere år, men det er slut nu. Sammensætningen er for mig ikke optimal, og vores Airedales fungerer ikke på det. I øvrigt er jeg gået væk fra kornfrit. Hundene har behov for kulhydrat (især under drægtghed/fødsel) og får de det ikke vi foderet, så er de så smarte at de selv kan omdanne til kulhydrater ved brug protein. Det er rigtig hårdt for nyrerne. Jeg tænker om det er derfor så mange ældre hunde får nyresvigt, eller det bare er et tilfælde.

• #15   10. nov 2022 Louise, er Essential older ikke OK til seniorhunde? Antons bedste hundeven er netop skiftet over til dette (12 år), og han fik før Contour, og trivedes på det. Men han har nogle aldersrelaterede problemer i form af slidgigt.

• #16   10. nov 2022 Det er jo forskelligt fra hund til hund. Vores gamle han fungerede slet ikke på det. Han blev "gammel" og stivbenet. Vi gik over til almindeligt foder og tilsatte så led-tilskud i stedet

• #17   10. nov 2022 Sjovt som stemningen er skiftet mht Essentials på HG.

Vi er nok 50 som bruger det af folk jeg kender, og alle hunde trives, og har gjort der i årevis.

Junior, nu over 12 1/2, har fået det og trives på det i over 8 år.

Men ja kan se i flere tråde nu, at Essentials virkelig er noget skidt, og ja nærmest bad guys mht deres ingrediensliste … godt alle andre firmaer er let gennemskuelige smiley

• #19   10. nov 2022 Men Louise hvis blot Essentials er synderen, hvorfor så ikke blot nyt foder til den ældre hund, og ikke tilføje tilskud?

• #21   10. nov 2022 Louise det forstår jeg ikke?

I øvrigt så har vi selv fodrer med Essential gennem 7 år, men skiftede for 7 mdr siden.

• #22   10. nov 2022 Louise, jeg må holde øje og se, hvordan han trives på det og ellers skifte til et andet mærke. smiley

• #23   10. nov 2022 Louise du skriver at den ældre hund ikke trives på Older.. så I skiftede plus tilføjede tilskud. Men hvis foderet var problemet, hvorfor så ikke blot skifte foder og hvorfor så også give tilskud?

Jeg er så ligeglad med, hvad folk fodrer med, og er slet ikke aktiv herinde mere, men sjovt at se hvordan Essentials pludselig bliver nævnt i flere tråde, som dårligt foder og at hunde ikke trives på det.

• #24   10. nov 2022 Skrigehunden ja det er da også den rigtige måde smiley

• #25   10. nov 2022 Louise for det var en gammel hund. Vi skiftede bare tilbage til Essential voksenfoder og tilsatte noget ledsupport. Det er da velmikke underligt.

Jeg har haft Sealyham terriers i 20 år og startede med Essential, da foderet kom frem. Jeg var blæst bagover hvor godt det var.
    For 8 år siden fik vi Airedale også. De har fungeret ok, og det var nemt at fodre med det samme og det var jo billigt med opdrætter rabat. Fede hvalpepakker og lækre gaver. Ligeså fantastisk service.

Hundene åd deres afføring hvis ikke vi var obs. Det har været en kæmpe udfordring, men ellers overvejende fin afføring, nydelige pelse og hunde der gladeligt spiste. Den yngste af vores tæver begyndte at kaste skum/mavesyre op sidst på natten, og vi undrede os. Så blev hun kvalm og ville ikke spise. Sådanne "ture" kunne hun have fra ris til anden. En hunde nørd foreslår et foder med ris. Det gjorde vi så (med himmelvendte øjne da jrg dyrkede kornfrit helt fantastisk). Der vendte det hele og der har intet været siden.
    Ingen spiser ivrigt lort mere. Det skiftede fra dag til dag. Jeg har hørt lignende historie fra en anden opdrætter. Under og især efter drægtighed har Airedalen brug for rigtig megen foder pga de store kuld. Essential løber lige igennem og giver diarré. Ligeså hos de diende hvalpe.
    Med lidt ris er der mere "hold" og vi ser ikke problemet.
    Jeg mener stadig at foderet er godt sammensat til de mindre racer, men mine hunde fungerer bare ikke optimalt.

• #26   10. nov 2022 Louise C, har du selv læst det link fra Hundefodernørden? smiley

Husker du kunden i foderbutikken fra eksemplet ovenfor? Hun ville gerne sammenligne 3 forskellige slags foder. Et tørfoder, som indeholder 30 % protein, et semi-moist foder, som indeholder 25 % protein og et BARF-produkt, som indeholder 15 % protein. Lad os antage, at kunden har læst denne artikel og taget lommeregneren med i foderbutikken. Ud over oplysningerne om hvert foderets proteinindhold finder hun også oplysninger om hvert foderets energiindhold. Hun kan læse sig frem til, at tørfoderet indeholder 2000 kJ omsættelig energi pr. 100 g foder, semi-moist foderet indeholder 1500 kJ omsættelig energi pr. 100 g. foder og BARF-produktet indeholder 500 kJ omsættelig energi pr. 100 g foder. Hun ved, at hendes hund skal spise foder svarende til 2000 kJ omsættelig energi pr. dag for at få opfyldt sit energibehov. Det betyder, at hunden skal spise 100 g tørfoder, 135 g semi-moist foder eller 400 g BARF for at nå op på de 2000 kJ. 100 g tørfoder indeholder 30 g protein, 135 g semi-moist foder indeholder 33 g protein og 400 g BARF indeholder hele 60 g protein. Wow! Så det foder, som ifølge analysen på pakken indeholder mindst protein, nemlig BARF-produktet, indeholder faktisk klart mest protein på energibasis. Og det foder, som ifølge analysen på pakken indeholder mest protein, nemlig tørfoderet, indeholder faktisk mindst protein på energibasis.

Den anden Louise - jeg tror ikke stemningen har skiftet med Essentials. Jeg tror bare at de, der sværger til det, ikke råber så højt mere. Nok mest fordi de fleste (ingen regel uden undtagelse) efterhånden har fået en mere loose holdning til foder, og flere bruger at kombinere både mærker og konsistenser/kvaliteter.

Men kan du forklare hvor meget af hver ingrediens, der er i Essentials? For jeg kan simpelthen ikke få deres ingrediensliste til at passe med energifordelingen smiley

• #27   10. nov 2022 Louise jeg forstod det som du skiftede til andet mærke+tilskud .. og ikke anden variant Essentials.

• #28   10. nov 2022 Anne nej.. men kan se andre mærker hvor man heller ikke kan se de tal.

Og jo stemningen er skam en anden.. og pludselig er Essentials synderen. Har set det i flere tråde.

Igen jeg kunne ikke være ligeglad med, hvad folk fodrer med… men selv Vuffeli er nok bedre end Essentials disse dage, hvis man spørger de toneangivende på HG.

Jeg er væk igen… det var blot et kort, og nok surt, opstød fra mig… HG er nok som HG har været længe.

• #29   10. nov 2022 Vent, bliver du sur over at folk ikke falder på røven over det foder du bruger? smiley Dét er skørt!

• #30   10. nov 2022 Vent…. Næh egentlig ikke.. men undrer mig… nej ikke engang det det er jo HG, at du har så stor erfaring og alle du kender ikke trives på det foder. Men hey.. alle jeg kender trives super på det smiley

• #31   10. nov 2022 Nej, Louise, jeg skriver “mange hunde” ikke trives på det. Og heller ikke nogen af de 3 jeg har prøvet det på. Men jeg kender også hunde der trives på det. Helt som alle andre mærker.

Hvorfor er det så forfærdeligt, at der er hunde der ikke trives på det, du fodrer med? Det har jeg måske lidt svært ved at forstå smiley

• #32   10. nov 2022 Det er på ingen måde underligt, men sjovt hvordan du er med i de fleste tråde for at fortælle det. .. altså kun nævne at det ikke fungerer for mange.. for så nu at nævne, at det også fungerer for nogle du kender… . for som du siger, så gælder det jo de fleste fodermærker.. nogle trives på dem og andre gør ikke.

Men Malene må åbenbart ikke anbefale det uden en kommentar fra dig, hvis det var det Malene ville.

Igen jeg er græsk katolsk … brug Frolic… Vuffeli… whatever… og fortsæt med at nævn Essentials ikke fungerer for dig, og mange andre..

• #33   10. nov 2022 Okay, jeg forstår stadig ikke problemet. Og hvis det er lige meget og du er græsk katolsk, så er det vel …… ligemeget?

• #34   10. nov 2022 Nej selvfølgelig gør du ikke det.. jeg hopper af… kør I bare videre herinde.

• #35   10. nov 2022 Anne, min anke går på, at du i rigtig mange tråde om foder, og hvor Malene også deltager og anbefaler Essential langer ud efter hende og gør nærmest grin med hendes anbefaling. Du gør i hvert fald ofte rigtig meget ud af at fremhæve Essentials som et dårligt og overprized foder.

Lad da folk anbefale dét, der virker for dem og lad så andre selv bestemme/bedømme, om de synes et foder er dyrt. Det virker bare personligt efterhånden, og det er synd, når Essential faktisk fungerer for rigtig mange hunde.

Du anbefaler foder, som virker for dine hunde og fraråder dét, der ikke gør, så lad da andre gøre det samme.

• #36   11. nov 2022 Jeg tror det er meget sjældent jeg anbefaler fodermærker. Kun i tråde om tykke hunde, og der anbefaler jeg et foder fra Hills. Ikke grundet sammensætningen, men fordi det virker.

Essentials ér for dyrt i mine øjne! Og det gælder også Orijen. Jeg ville simpelthen ikke give så mange penge for en sæk foder, med mindre det var det eneste hunden fungerede på.

• #37   11. nov 2022 Men Anne, det er jo alt andet lige DIN beslutning og dit valg, hvad andre gør er vel dig lige meget?

• #38   11. nov 2022 Præcis, og det er jo lige præcis dét et debatforum handler om - at man siger sin mening (også selvom den ikke altid er populær) smiley

• #39   11. nov 2022 Anne, men hvorfor den personlige "hetz" af Malene, også i denne tråd? Malene nævner ikke med ét ord Essential, og jeg tror godt, at jeg kan gætte hvorfor. smiley

Igen; det virker som om, du har sat dig for at skabe så meget negativitet omkring lige dét fodermærke, og dem, der skulle formaste sig til at anbefale det.

Du siger jo selv i #38, at man skal kunne sige sin mening - men det tåler du jo ikke, når det handler om Essential, og da SLET ikke, hvis det er Malene, der ytrer sig.

• #40   13. nov 2022 I dag har jeg været i Herning og tog hjem læsset til med foderprøver. Bl.a. Essentials Older. Og godt nok var jeg ved at være sulten, da jeg åbnede posen, men altså - det dufter virkelig godt!! Som i af stegt kød og nam. Jeg har ikke åbnet en puppy endnu, så den må vente. Så det er ikke kun skidt, det jeg har at sige om det smiley

• #41   13. nov 2022 Hahahaha smiley

Jeg læste det som Essentials "Odder" - og tænkte .. wauw, det firma sprænger rammerne for hvad man kommer i hundefoder smiley

Kommentér på:
Hvalpefoder?

Annonce