{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.316 visninger | Oprettet:

små knuder i brystvæv {{forumTopicSubject}}

Hvordan er det med knuder i brystvævet hos hunde? Kan de opstå hormonelt og forsvinde igen? Jeg ved katte kan få sådan nogle hormonelle knuder, som forsvinder igen, men er det også aktuelt hos hunde?

Jeg har desværre fundet små knuder, forskellige steder ved Theas patter. Men de er så LILLE bitte, at det er rent tilfældigt jeg har fundet dem. De er mindre end et knaplenålshoved.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  små knuder i brystvæv
  • #1   6. apr 2022 Jeg ville gå til dyrlægen, og sikkert fra start af, en onkolog.

Knuder i brysterne især ved en ikke-neutraliseret tæve over 4 år, det duer ikke. Kia fik en knude i brystvævet da hun var 4 år, og der blev med det samme booket tid til fjernelse af knuden, og underlivet.
    Hun fik en meget lille knude i brystvævet igen, da hun blev ældre. Onkologen lavede med det samme en biopsi, heldigvis var det ikke cancer, havde det været ville prognosen have været god, fordi vi kom så hurtigt.
    Min egen dyrlæge er ikke gearet til noget så farligt.

Ingen af mine tæver har haft knuder i brystvævet, som kom og gik, men igen, Kia blev neutraliseret som 4-årig og Skye som 2-årig, så deres hormoner har ikke fluktueret så meget, efter det.

Men jeg ville som minimum lige ringe dyrlægen op. Hvis det skulle være noget træls, så er prognosen afhængig af tidlig diagnose.

Jeg kender til 3-HG hunde, der har fået fjernet alle patterne, og det er jo større operationer. De lever alle 3 endnu.

• #2   6. apr 2022 Dyrlægen bliver selvfølgelig kontaktet - for det skal da tjekkes.

Øv det lyder rigtig træls! Men det lyder jo til, at det kan fikses, når det er fanget i god tid!

Altså de er lille bitte. Lidt størrer end sandkorn. Så det var bare fordi jeg sad og nulrede hendes skind på maven, at jeg opdagede dem.

Øv det er irriterende!

• #3   6. apr 2022 Det er jo ikke sikkert, at det er noget. Men pas på med ikke at rode for meget med dem, da cancer trigges af de mærkeligste ting. Ved kvinder kan et hårdt slag i brystet give kræft, så man skal passe på de steder.

• #4   6. apr 2022 #3 .... Jeg snuppede lige en linje fra nettet ..... så jeg tror ikke du har helt ret ... smiley

" Slag eller stød kan give en knude i brystet, men øger IKKE risikoen for brystkræft. "

• #5   6. apr 2022 NITTIB: Der er nu nyere forskning, fra sidste år, der desværre modbeviser, at det er en myte, og at de nok havde ret i første omgang, de forbandt de 2 ting.
    Men mest hvis de specifikke cancerceller allerede er i kroppen. Trauma fra mammografi i sig, kan være en trigger, så der arbejdes på et bedre alternativ.

Min mor fik et slag i brystet. Da de jo bliver nødt til at udelukke cancer, uanset hvad der forårsagede knuden, så lavede de en biopsi. Men de insisterede på, at når det gjorde ondt i brystet, så var det ikke cancer. De tog fejl.
    Siden har jeg ikke hørt nogen afvise en mulig sammenhæng mod trauma på brystet og cancer.
    Jeg er blevet rådet til selv at passe på, i forbindelse med genetisk udredning.
    Jeg har 30+% større risiko for at få brystkræft, end den gennemsnitlige kvinde, og går til mammografi årligt, selvom jeg kun lige er fyldt 40 år.

Det er selvf. et emne jeg har undersøgt nøje, da kvinderne i min familie er hårdt ramt af brystkræft.
    Der er også anderledes forskning på området, fx. at blid brystmassage, skulle "omvende" uartige aka cancerceller til at blive artige igen ... jo jo. Gad vide hvem der er kommet på idé til den forskning.

Der er også forsket i kvinder i voldelige forhold, og deres risiko for brystkræft i forbindelse med trauma til brystet etc.

Better safe than sorry.

Ingen grund til unødigt at stimulere potentielt problematiske celler, før hunden er udredt.

• #6   7. apr 2022 Helt unge tæver kan få hævelser i vævet ifm løbetid og den efterfølgende periode.

• #7   7. apr 2022 Jeg fik taget test af 2 hos funky, de var begge ikke gode så hun har fået fjernet begge mælkelister

• #8   7. apr 2022 Tak alle sammen!
    Thea skal tjekkes når hendes løbetid er ovre smiley

Ved i, om forsikringen dækker hvis det vurderes, at sterilisation er bedst, af sundhedsmæssig årsager?

• #9   7. apr 2022 Min tæve havde også en lille knude til at starte med.
    Det ende med en kræft knude som var blevet ret stor på kort tid.
    Hun blev derfor opereret og fik fjernet en pat. Og det omkring liggende væv..

Hun er frisk igen

• #10   7. apr 2022 Forsikringen dækker ikke forebyggende behandling. Så med andre ord dækker den, hvis hun har kræft, og sterilisation er en del af kræftbehandlingen. De dækker ikke, hvis det er kræft, og sterilisation bare er anbefalet, men ikke påkrævet. Og de dækker derfor heller ikke, hvis det ikke er kræft, og sterilisationen ikke er nødvendig.

• #11   7. apr 2022 Tak Anne!

• #12   7. apr 2022 Og god bedring med hende smiley Jeg håber det er ingenting!

• #13   8. apr 2022 Ved flere små knuder ville jeg tænke cancer. Jeg ser det ikke sjældent på mine kundehunde, og hvis ejerne ikke får gjort noget, så vokser de og breder sig. Om de er godartede eller ondartede ved jeg ikke.

• #14   8. apr 2022 Louise, cancer er altid ondartet smiley

Når det er bitte, bitte små knuder, ville jeg ikke tænke kræft. Så ville jeg tænke stoppede talgkirtler eller almindeligt knudret brystvæv. Men det er jo kun dyrlægen der kan sige noget endeligt - vi andre kan bare gisne.

• #15   8. apr 2022 Anne godt ord igen!

Ligger de som "perler på snor" så vil jeg få dem fjernet.

• #16   8. apr 2022 Tak, tankerne om at det kan være noget helt normalt, er noget lettere.
    De ligge ikke i række, men føltes mere bare som sådan noget grums.

• #17   8. apr 2022 Så ville jeg starte med t holde øje. Tror heller ikke de fjerner noget så småt.

• #18   8. apr 2022 Jeg har aftalt med dyrlægen, at vi kigger ud, når hendes løbetid er slut.
    Så kan jeg få lidt ro i sindet smiley

• #19   8. apr 2022 Louise, præcis udtrykket “perler på en snor” var det jeg havde i hovedet. Jeg kan huske at det var præcis dét lægen sagde, da min mor fik konstateret brystkræft for mange år siden.

Krøllet, hvis hun er i løb nu, ville jeg være endnu mindre bekymret. Men godt at du får det tjekket, når løbetiden er ovre smiley

Kommentér på:
små knuder i brystvæv

Annonce