{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øre
  • #1   13. mar 2021 Du skal plukke de aller inderste hår, som også sidder ret løst og derfor ikke gør synderligt ondt at få fjernet. Hvis pelsen er mørk inde i øret kan du se, at det er det grålige pels, som skal fjernes.
    Resten skal du holde kort.


  • #2   13. mar 2021 Nogle hunde har kun enkelte fimrehår og der vil de næppe gøre en masse skade at lade være.
    Andre har et helt tæppe af pels i øregangen. Og alt der i mellem.
    Øregangen skal kunne få luft. Er hårene i vejen herfor må de ud.


  • #4   13. mar 2021 Puddel bla. mener jeg.

  • #5   13. mar 2021 Lad endelig være med at plukke!
    Du laver en lille åbning i folliklen hver gang, og det giver stor grundlag for infektion, hvis der er lidt svamp/bakterier i øret. Er der meget pels, så fold det ud og klip så tæt på du kan. De fleste hundefrisører er heldigvis stoppet med at plukke ører. Dyrlæger er stadig ret delt. Jeg har aldrig oplevet øreproblemer hos mine hunde/hvalpe efter jeg stoppede med at plukke. Jeg plukker heller aldrig på kundehunde, og der er aldrig problemer.


  • #6   13. mar 2021 Min erfaring siger mig at det er meget individuelt.
    Nogle hunde får aldrig behov for det, og andre kan ikke undvære det.

    Jeg plukker ører på min puddel et par gange om året, når der bliver trængt i øregangen. Ellers bliver hans ører irriteret og røde smiley


  • #7   13. mar 2021 Jeg rører ikke Tuckers ører med mindre der er tegn på problemer.

  • #8   13. mar 2021 Jeg klipper en løwchen, hvor vi kun tager hårene hvis der noget at lugt/se. Ser de finne ud lader vi dem værre. Og har kun plukke/klippet dem 2 gang på de 6 år han er nu og begge gange har været pga svamp i et øre.

  • #9   13. mar 2021 Louise c, du kan ikke bare sige som udgangspunkt at det er skidt at plukke pelsen i ørerne. Min Coco fik i nogle år ikke plukket ørene, netop fordi vi rendte ind i en trimmer med holdning som din, og de blev SÅ tætte i pelsen i øregangen at selvom hun ikke havde hverken svamp eller infektion, så var hun enormt generet, fordi snavs og ørevoks ikke kunne komme ud.
    Det kulminerede så en dag hvor hun fik et vildt korn ned i øret, som ikke kunne komme ud. Fordi dyrlægen ikke kunne se det for hår...
    Hun kom i bedøvelse og fik ørene fuldstændig renset for hår, og de fandt alt muligt skidt og faktisk også et gammelt korn i det andet øre.
    Efter hun fik ordnet ørerne, holdt nogle meget mystiske anfald hun havde fået med mellemrum et over et år på det tidspunkt også op. Jeg er næsten 100% sikker på hendes anfald var forårsaget ekstrem smerte, fordi ørene gjorde så ondt nogle gange, når snavset lige fik rykket på sig.

    De aller inderste hår sidder stort set ikke fast, det er som løs uld, man trækker ud.


  • #10   13. mar 2021 A-S nej der er da altid undtagelser. Jeg plukker heller ikke ører på Schnauzere.
    Der må være et formål med pelsen tænker jeg. Et kuld vi havde, hvori de 2 har enormt meget pels i ørerne, har vi lavet eg forsøg med. Jeg plukke de også hår før i tiden med mine første hinde. Ja og der var problemer. De 2 hanner Buster og Skipper trimmer min veninde og jeg jber især. Vi har ikke tørt de tætte øregange og der har intet været. De er 10 år nu.
    Vi diskuterer det i internationale hundefrisørgrupper såvel som race grupper. Det er bare noget man generelt har ændret holdning til de senere år. Primært fordi det har vist sig at være en fordel ikke at plukke.


  • #11   14. mar 2021 Jeg har Cairn Terrier (trimmerace), Hannibal havde en del hår i ørene, Anton har også en del og ingen af mine har nogensinde fået plukket hår i ørerne - endsige klippet dem ned, andet end lige rundt om øret helt nede ved roden. De har aldrig haft problemer, og har altid fine, rene ører. smiley

  • #12   14. mar 2021 Hårene i ørene har da sin funktion men er jo i mange racer overdreven i en grad hvor det ikke er godt for huden.
    Mynte jeg har danner så mange hår i øregangen man lige så godt kunne proppe en vatrundel der ned. Det er ca samme tillukning.
    Asger har lange fine hår som ikke lukker af eller filtre. Mor og søn.
    Jeg vil så også sige jeg ikke oplever myntes som lige til at hive ud hvorfor de overvejende klippes. Der er simpelthen for meget og for fast til det er ok bare at rykke til. Det ville sgu være synd.

    Uanset hvad man vælger så bør man med selskabshundene der er pelsplejekrævende tjekke ørene jævnligt og agere hvis pelsen lukker af. Og det gør den altså hos mange hunde.


  • #13   14. mar 2021 Jeg ved godt, at holdningen er markant ændret på det sidste, og det synes jeg egentlig er fint, for der var virkelig nogen, som ikke forstod hvad der lå i at plukke et øre uden at gøre hunden ondt...

    Hvis man så min Coco ned i øret, ville man ikke tænke, at jeg plukker ørene på hende, da det netop kun er de absolut inderste hår, som jo som sagt faktisk ikke sidder fast, som jeg fjerner.
    Jeg har også prøvet trimmere som plukkede ALT, endda til en grad så der var sår i øret (mine forældres hund dog), det er naturligvis ikke ok.
    At der er en årsag til at der er pels ørene køber jeg ikke helt. Det er jo traditionen at man har plukket, så man har jo ikke eftersøgt pels i ørene i avlen, det har været en "bivirkning", siden man er begyndt at plukke.
    Og det med follikler, der efterlades åbne, altså, hvad så med resten af hundens hud? Når man trimmer/plukker står stort set alle follikler på huden jo åbne bagefter, og de vil da være meget mere udsat for skidt end nede i øregangen, det kommer der da ikke en masse hudbetændelse ud af.

    Jeg synes det er fint, og dejligt(!) hvis man har hunde, som ikke behøves at få plukket øre, jeg kan bare konstatere, at efter jeg begyndte kun at plukke de absolut inderste hår, er Coco helt rolig, når det gøres, og hun virker faktisk til at nyde det. Og det forstår jeg godt, det må være virkelig ubehageligt at have tæt pels i øregangen.

    Så jeg mener bestemt ikke at man på den måde kan skære alle over en kam, og sige at man ikke skal plukke. Det kommer virkelig an på hunden!


  • #14   14. mar 2021 A-S jeg når du skrev plukke, så forstod jeg det hele. Det er der nemlig mange der gør/gjorde. De hår i midten der taber farve og er døde, anser jeg ikke for plukning. Enig i at de skal ud.
    Du har ret i at det er det samme med folliklen på trimmeracer. Men der er oftest et lidt andet bakteriemiljø i ørerne, så man skal være virkelig obs.
    Jeg ordner også dværge, hvor ørene er lukkede helt til. Den eneste der ikke har vat i ørerne, er en p/s med en ekstraordinær strid pels.


  • #15   14. mar 2021 Ja, okay, det er lige præcis dem jeg mener skal ud, da det ligesom hober sig op ellers..
    Jeg tror også dværgschnauzerne er nogle af dem, hvor det er værst, fordi man har avlet så meget pels på dem generelt og der er p/s'erne helt klart dem, der stadig er tættest på den oprindelige pels, så jeg kan sagtens forestille mig at det også fungerer bedre med ørehårene:)


  • #16   14. mar 2021 Ja de inderste løse, er det da absolut dumt ikke at tage ud. Jeg tænkte på dem der sidder fast. Det gør de oftest på selskabsracerne.
    Vi er enige smiley


Kommentér på:
Øre

Annonce