Genetikken af blå og sølv pudler Genetikken af blå og sølv pudler
Hej HG
Jeg skal (forhåbentlig) snart have en pudel og har i den forbindelse søgt en del om racen og synes specielt farverne er interessante (ikke at dette har haft nogen indflydelse på valg af hund).
Vores kommende hund er i følge opdrætter en "blå" puddel. Kendte godt til farven, men har efterfølgende fundet ud af, at der tit er en forveksling mellem farverne "ægte blå", "dårlige sorte" og så hunde der får grå hår med alderen.
Men har dog erfaret at det er super svært, at finde info omkring genetikken af farverne på nettet. Google hjælper i hverfald ikke ??
Har kunne finde god og konkret info fra en PDF fra den svenske puddelklub omkring de forskellige farver og forskellene i udseendet, men ellers stort set ingenting.
Dette leder så til et nyt spørgsmål. Har ikke planer om at avle, udstille el. lign., men kan læse mig til i FCI standarden, at blå ikke er en godkendt farve? Grå er godkendt, men her bliver der vist umiddelbart refereret til de sølvgrå. Dog har de få kilder jeg har kunne finde, sagt at en puddel bliver sølv, hvis de har to 'dilute' gener og blå hvis de kun har ét. Altså er sorte VV, blå Vv og sølv vv.
Dette betyder vel så også, at blå pudler kan lave både sølv, blå og sorte hvalpe?
Kan have misforstået alt fuldstændig, men undres bare ved at sølv skulle være godkendt, men ikke blå.
Derudover tror jeg heller ikke de andre 'diluted' farver er godkendte. Altså som cafe au lait og silver beige. De er dog godkendte i en række andre klubber, men vist ikke FCI
Det er blot ren nysgerrighed fra én, som ikke har andet at lave her i Corona-tiden
aug 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 3 Svar: 63
Ift. d-locus er det sådanne ting jeg har kigget på. Men umiddelbart er man ikke enig om hvordan pudlerne får deres lyse farver. De fleste steder har jeg læst, at det ikke er d-locus men et (uidentificeret?) gen, som oftest omtales V.
aug 2010
Derudover er det ikke noget, som betyder noget for om jeg skal have hunden eller lignende. Har bare før læst en del om genetik ved heste og blev blot nysgerrig på hvor der findes info henne om emnet, som ikke er forummer.
aug 2010
aug 2010
De sider jeg har set snakker om forskellene på netop D, G og så V (som er det der giver sølv eller blå alt efter om det er Vv eller vv)
Men takker for linket, for det er netop sådanne sidder jeg eftersøgte
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
https://www.hundegalleri.dk/bruger/87954-alexandoria
Hun er super god til alt sådan noget og til at forklare det.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.632
Studiet om det blev udgivet sidste år, og det er, sådan groft forklaret, et sekvensgen, der påvirker hvor intenst og ligeligt fordelt pigmentet er på hvert hårstrå.
Jo færre sekvenser, jo lysere rødder får pelsen, fordi den ikke er delt ligeligt op.
Grå/sølv pudler og i nogle tilfælde blå (dem med sort næse, ikke reelt dilute), har en ret lav sekvens-mængde.
I og med at man klipper spidserne af hos pudler, så får de over tid den her lysere farve overordnet set.
Det er også derfor man ofte ser sorte puddelhvalpe med grå barberede ansigter, når de først bliver klippet.
Men det her gen går jo så netop også den anden vej - Det forklarer også hvorfor det røde pigment hos irske settere er så mørkt. De har nemlig en højere sekvens - Så det skal faktisk omdøbes, og de arbejder stadig på en kommerciel test, for det var ikke helt så simpelt som G-lokus teorien beskrev - Samme med V-teorien. De er begge daterede nu af samme årsag.
Den primære forskel på greying og så dilute er, at hunde med greying bliver grå over tid, men fødes mørke - Rigtige dilute "blå" hunde er født med den farve.
Dilute ses ikke særlig ofte hos pudler, og mange kalder de lidt mørkere grå for "blå".
Det er sådan... den korteste forklaring, jeg kan komme med.
jun 2009
- Gruppen hedder forresten Hundes Farvegenetik, hvis nogen skulle være interesserede. Det glemte jeg lige at nævne. Den info jeg har derinde er altid lidt mere gennemgående lol.
aug 2010
Og ja, hvalpene i dette kuld er også født sorte (skulle blive blå) og brune (skulle blive cafe au lait).
Kan nok også være "ægte blå" er blevet misforstået som en ægte diluted i mit opslag. De har bare ikke skelet mellem begreberne på de andre sider, idet det jo i teorien er en falmet/mindre intens farve
jun 2009
Hvis de er født sorte, så er de ikke dilute, og du risikerer ikke CDA - Der er ingen sundhedsproblemer relateret til intensitetsgenerne (som der hidtil er to af).
aug 2010
Ville også undre mig, hvis opdrætter havde lavet et helt dd kuld
jun 2009
CDA er en separat komponent, men udtrykker sig kun, når hunden er dilute. Lidt ligesom harlekin kun udtrykker sig, når hunden er merle. CDA er bare ikke lokaliseret endnu, så der er ingen test for det.
jun 2009
Personligt ville jeg ønske, at der var ét sæt navne henover racer. Det ville gøre det så meget nemmere at lære andre om det også.
Genetikken af blå og sølv pudler