{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kryptokisme??
  • #1   4. aug 2007 De siger vel omkring 7-8 mdr. Jeg har dog aldrig sendt en hvalp herfra som 8 ugers, hvor testiklerne ikke har været faldet ned.

• #2   4. aug 2007 mener det er 9 mdr. så skulle begge været faldet ned..derefter er chancerne meget lille..

• #3   4. aug 2007 Så fornylig i en artikel. Der skrev de 4 mdr....

• #4   4. aug 2007 Attesten kan skrives af dyrlægen, når hunden er otte måneder..

Så dette er grænsen...

• #5   4. aug 2007 I denne artikel, skriver de om uger ...
    Kryptochidismen vil vise sig efter nogle uger, da hanhvalpe ikke bliver født med testiklerne nede i pungen. Hvis hanhvalpen ikke får begge testikler samtidigt, vil hanhunden altid være kryptocid. Kryptochidisme går aldrig over, men er en livslang tilstand.

Nogle opdrættere mener at hanhunde kan få den sidste testikel så sent som i 15.-18. måned, men i USA er det bevist at en hanhund der startede som kryptocid, altid vil være kryptocid, uanset hvor mange testikler den ender med at få som voksen. En hanhund der starter som kryptocid, men får begge testikler sent og bliver solgt til avl, laver masser af kryptocide hvalpe.

• #6   4. aug 2007 Okay, mange tak =o)

Det er fordi vi har et vennepar som lige har købt hund og han har kun den ene og er 12 uger..

• #7   4. aug 2007 jeg har haft hanhunde hvor den ene sten ikke er helt nede inden de kommer herfra, men ved vaccination er de kommet ned. jeg tror også det er ved 8-9 måneders alderen man siger. men tror ikke chancerne er store hvis de ikke ret hurtig er nede. nogen kan dog have en sten der ryger lidt op og ned.

• #8   4. aug 2007 (link fjernet)

• #9   4. aug 2007 Der er desværre nogle opdrættere, der kan finde på at bilde deres hvalpekøbere ind, at den nok skal falde på plads, men når det så ikke gør det, er der ingen hjælp at hente.

• #10   4. aug 2007 marianne- sådan som jeg forstår det burde den være nede som 4 mdrs alder, men kan komme lidt senere..

• #11   4. aug 2007 Mette...Rigtigt nok... denne artikel siger endda at hvis begge sten ikke er nede samtidig er hunden kryptokrid..

• #12   4. aug 2007 Er der nogen af jer der ved hvor jeg kan finde den artikel som DKK har lavet, med hvor meget en hund er 'værd' hvis den er kryptokid??

• #13   4. aug 2007 Jeg fik så lige fortalt at opdrætter siger at hun selv har forsøgt at skubbe kuglerne ned, på en hund hvor de ikke var faldet ned =o/ jøsses

• #14   4. aug 2007 ..Gorgeous & Honey-pie nu med tosa billeder.. < Ja den er jo ikke særlig god som opdrætter, da de jo må have et problem.

• #15   4. aug 2007 det tror jeg altså ikke virker. har hørt om en engelsk opdrætter, der skulle sælge en hund til Norge. opdrætteren får indopereret en manglende sten. Da hunden ankommer til Norge, har den pludselig tre sten. ved ikke om det er en skrøne. Men sikke en historie

• #16   4. aug 2007 Connie....Ja den historie findes vist i flere versioner *loool*

• #17   4. aug 2007 nej... det må man sige den ikke er =o(

De har været oppe og hente hunden idag efter mange telefon samtaler og opdrætter fortæller dem først om problemet da de er kørt hele den lange vej.. tsk tsk tsk

Det er en annerkendt DKK opdrætter der er tale om..

Tja jeg er vel noget chokeret!!!!!

• #18   4. aug 2007 De fik vel nedslag i prisen?

• #19   4. aug 2007 ..Gorgeous & Honey-pie nu med tosa billeder.. < Nu kan det jo være at det er hannen der " har problemet" og opdrætteren ( tæve ejeren) ikke viste det, men hun burde da informere dem om det inden de kørte dertil..

• #20   4. aug 2007 Dit spørgsmål:
    "Hvornår må kuglerne senest falde ned for at en hund ikke er kryptokid?"

- Er ret enkelt.
    Kig på stamtavlen - der kan du se, at grænsen er otte måneder.
    Er stenene ikke faldet ned der, erklæres hunden for kryptorchid.

Personligt tror jeg ikke på, at de falder ned efter femmåneders alderen, men ingen regler uden undtagelser.

I øvrigt vil hunden stadig være kryptorchid selvom stenene faldt ned senere end otte måneder... Hunden har genet og vil give det videre...

• #21   4. aug 2007 Min hvalps sten er heller ikke faldet ned endnu smiley
    Håber det sker snart, så vi kan komme på udstillinger.

• #22   4. aug 2007 Om hunden er mere eller mindre værd er helt afhængig af hvilken hund, det drejer sig om.

Cassius er kryptorchid og er ikke en krone mindre værd af den grund.
    Han er sportshund og disse er eftertragtede til tjenestehunde hos både politi og militær. Og her er den manglende sten helt uden betydning.

Var han derimod en hund, der er avlet og solgt med henblik på udstilling, ja, så er den jo intet værd...

• #23   4. aug 2007 Michelle.....Den ene sten eller dem begge ???

• #24   4. aug 2007 Marianne : Begge to.

• #25   4. aug 2007 Opdrætter har selvfølgelig været fuldstændig klar over den.. den holder bare ingen steder.. At hun undlader at fortælle det før den dag de kommer for at hente hvalpen er dybt uacceptabelt og hun burde vide så meget bedre!!

De ville gerne udstille ham og evt. bruge ham til avl, men dette anfahn selvfølgelig af hans udvikling, men nu er de muligheder helt ødelagt.. ja jeg synes altså det er noget svineri.. nej de har ikke fået afslag, men får 4000kr. tilbage hvis ikke den er faldet ned senere.. men igen så er han jo kryptokid lige meget hvad..

• #26   4. aug 2007 Michelle....Okay. Hvor gammel er den nu ?

• #27   4. aug 2007 eftersom det kan være sundhedsmæssigt skadeligt for hunden(, den kan udvikle testikelkræft,og risikoen er op til 13 gange så høj), så vil det altid blive set som en mangel/fejl på hunden, idet det vil kræve en operation at udbedre "skaden", så jo, den er mindre værd. Ikke at den ikke er en fremragende familie/brugshund, selvom den ikke kan bruges til avl, men så snart sundheden er i fare, er det en mangel, man kan klage over, med mindre man selvfølgelig har skrevet under på en købsaftale at man kender til det, og accepterer dette, så kan man ikke bagefter komme og kræve erstatning, hvis man ikke allerede har fået nedslag i prisen.

• #28   4. aug 2007 Marianne . han bliver 16 uger på onsdag.

• #29   4. aug 2007 ..Gorgeous & Honey-pie nu med tosa billeder.. < Det jeg mener er at det kan være at hun ikke var klar over der kunne komme kryptokride hvalpe ...

• #30   4. aug 2007 Hvis der står i kontrakten at hunden er solgt til udstillingsbrug, så har de købeloven i ryggen.

Så er spørgsmålet, om de vil vælge at sende hunden tilbage til opdrætteren eller om de vil have refunderet nogle af pengene og så få en hund, der ikke er, hvad de drømte om.

• #31   4. aug 2007 Gorgeous, ville nok ikke have taget hunden, hvis det var mig. Kender faktisk en, der var ude for lignende her for nyelig. Vi skulle ud at se på en hvalp til min veninde. Hun skal bruge den til udstilling og avl. Da vi kom derop viste det sig, at hunden havde så stort et underbid(racen skal have underbid, men ikke for meget), at den ikke ville kunne udstilles. Vi tog den ikke med.

Men det er helt sikkert svært, hvis man er kørt langt osv. Bare en skam. Har de skrevet under på, at der ikke er returret på hunden?

• #32   4. aug 2007 Casper S - en hund har diagnosen kryptorchisme, hvis ikke begge sten er faldet ned når den er otte måneder. Diagnosen forsvinder ikke, selvom de skulle falde ned senere.

Og angående kastration - det er ikke et must, det er helt op til ejeren.
    Vi har indtil videre valgt ikke at kastrere. Og vælger vi om, bliver det kun den kryptorchide sten, der bliver fjernet...

• #33   4. aug 2007 Casper S - alt afhænger af den kontrakt, der er underskrevet...

Der kan snildt være undtagelser indskrevet.

• #34   4. aug 2007 Ch: de har købeloven i ryggen, så snart fejlen er sundhedsmæssigt "skadeligt", og vil påkræve en operation, uanset om hunden er købt som familiehund eller udstillingshund. Men f.eks hvis hunden har et lille overbid og ikke kan bruges til udstilling, så er det afhængig af om den er solgt som udstillings hund, eller familiehund, der afgører om der er krav på erstatning, for er det en familiehund, har man ikke krav på erstatning, idet det ikke er sundheds skadeligt for hunden.

• #35   4. aug 2007 Jeg fatter nu heller ikke, at man som opdrætter vil være bekendt at sælge en hund, der er kryptocid til nogle, der har sagt, at de gerne vil udstille.Udstilling er lig med gratis reklame til opdrætter(hvis hunden er god vel og mærket). Det er da at skyde sig selv i foden.

• #36   4. aug 2007 Citat:
    "Den er ikke krytocid så længe dr.dyr ikke sige den er. Men kommer den ikke ned, så er den.
    Sådan har det altid været."

Hvad er det lige du mener?
    Du skriver to ting...
    At hunden ikke er kryptorchid medmindre end dyrlæge har stillet diagnosen (hvilket ikke er rigtigt)
    Og
    At hunden er kryptorchid hvis ikke stenene falder ned..( Hvilket er rigtigt)
    Begge dele kan ikke være rigtige på sammet tid ;o)

Hunden bliver hverken mere eller mindre kryptorchid af, at en dyrlæge kigger på den og diagnosticerer den.

• #37   4. aug 2007 CH: hvis man skriver i kontraketen at hunden er solgt som kryptocid, så skal man ikke tilbagebetal noget - normalt vil det så også betyde at man har fået afslag i prisen ved køb - men kan forstå at det ikek ske ved din race, da det er uden betydning. Ved andre racer, hvor der sker et afslag i prisen, der er det ikke fordi hunden ikek kan udstilles, for den er solgt som familiehund, men fordi det oftest betyder at hunden skal igennem en operation og derfor gives der et nedslag - oftest på 25%

• #38   4. aug 2007 Lykke.. Ja det mener jeg sørme også =o(

Nu hedder det sig at opdrætter siger at de er på vej ned, men dyrlægen siger de ikke er..

• #39   4. aug 2007 Kasper...Kunne godt tænke mig at du fandt dokumentation for det du skriver omkring kryptokrisme. For samtlige artikler jeg har læst siger noget andet..

• #40   4. aug 2007 Skal en kryptokid han opereres?

• #41   4. aug 2007 ..Gorgeous & Honey-pie nu med tosa billeder.. < Ja der er stor risiko for testikelkræft i den sten der sidder oppe . Den skal fjernes.

• #42   4. aug 2007 Lykke, jeg giver dig helt ret i, at opdrætteren virkelig gør sig selv en bjørnetjeneste.

Det kan ske, at en hvalp ikke har begge sten i pungen, når den forlader opdrætteren - nogle gange kommer stenen andre gange ikke...
    Hvis det var mig, ville jeg sælge hunden med et kryds i feltet for fejl således at der ikke senere kunne tilstøde problemer.
    Og så kan man jo nappe en del af prisen af - og så er alle glade.
    Opdrætteren er "kommet af" med en hund, der har en fejl og køberen ved, at de kan risikere at hunden er kryptorchid og derfor ikke kan udstilles. Er den ikke det, så er det jo en bonus.

• #43   4. aug 2007 Casper læs lige hvad jeg skriver, det er vist den gale person du har fat i, jeg siger netop, at de skal have penge retur.

Bl.a. her:
    Skrevet: 04-08-2007 23:18:03 Slet indlæg

eftersom det kan være sundhedsmæssigt skadeligt for hunden(, den kan udvikle testikelkræft,og risikoen er op til 13 gange så høj), så vil det altid blive set som en mangel/fejl på hunden, idet det vil kræve en operation at udbedre "skaden", så jo, den er mindre værd. Ikke at den ikke er en fremragende familie/brugshund, selvom den ikke kan bruges til avl, men så snart sundheden er i fare, er det en mangel, man kan klage over, med mindre man selvfølgelig har skrevet under på en købsaftale at man kender til det, og accepterer dette, så kan man ikke bagefter komme og kræve erstatning, hvis man ikke allerede har fået nedslag i prisen.

• #44   4. aug 2007
    ..Gorgeous & Honey-pie nu med tosa billeder.. <

der er der efterhåden delte meninger om - førhend sagde man at det skulle de, pga kræft i den testikkel som ikke er kommet ned - nu viser seneste undersøgelser vist at det er så lille en øget risiko, at det ikke står mål med operationen

• #45   4. aug 2007 Okay.

• #46   4. aug 2007 Kasper...Du skriver at stenene ikke er nede samtidig...Alle artikler jeg har læst, siger at begge sten skal komme ned samtidig....

• #47   4. aug 2007 Platugle:
    Det er helt rigtigt som du skriver...

For vores races vedkommende (schæfer af brugslinjer) er det ganske enkelt sådan, at vil man ikke købe hunden til prisen, så kan man aflevere den tilbage til opdrætter, der hurtigt og nemt kan afsætte den andetsteds til fuld pris.
    Opdrætteren er ikke forpligtet til at give afslag, men er forpligtet til at tilbagetage hunden...

Gorgeous osv....
    En kryptorchid hund SKAL ikke opereres, men mange vælger det.
    Kryptorchide hunde har 13 % øget risiko for testikelkræft i den kryptorchide testikel. Heraf får 3% en kræftform, der danner metastaser hurtigt og før generelle symptomer kan registreres - disse kan ikke helbredes, men dør af deres kræftsygdom.

• #48   4. aug 2007 Marianne, Albert osv...

Testiklerne behøves ikke at komme ned samtidig - de skal bare begge være nede, når hunden er otte måneder...

• #49   4. aug 2007 CH...De artikler jeg har læst skriver man at stenene skal komme ned samtidig...
    Kopier lige fra samme artikel igen :
    Kryptochidismen vil vise sig efter nogle uger, da hanhvalpe ikke bliver født med testiklerne nede i pungen. Hvis hanhvalpen ikke får begge testikler samtidigt, vil hanhunden altid være kryptocid. Kryptochidisme går aldrig over, men er en livslang tilstand.

Nogle opdrættere mener at hanhunde kan få den sidste testikel så sent som i 15.-18. måned, men i USA er det bevist at en hanhund der startede som kryptocid, altid vil være kryptocid, uanset hvor mange testikler den ender med at få som voksen. En hanhund der starter som kryptocid, men får begge testikler sent og bliver solgt til avl, laver masser af kryptocide hvalpe.

• #50   4. aug 2007 marianne: det er meget nogmalt at en af stenene kommer først ned - oftest den venstre, da den højre har længere at vandre

• #51   4. aug 2007 de jeg har haft ca 10 hanhvalpe i huset - alle fik deres sten, men noge fik den på samme tid og nogen en af gangen - nogen hurtiger en andre...men vil give dig ret - er de der ikke når hvlapen er 10 uger og de ikke kan mærkes, så er chancerne små.

det er fra birgitte schjøth's bog - hvalpe på ve, at jeg har det med at de kommer ofte en før den anden og oftest den venstre først, da dens vej er korter.

ved også fra min boxeropdrætter, som har opdrættet i næsten 30 år, at han fortæller nu har den en sten og nu har den to - eller den har en og han kan mærke nr to....så i praksis oplever jeg at de lige så tit kommer forskudt

Kommentér på:
Kryptokisme??

Annonce