{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.260 visninger | Oprettet:

"Race snak" {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg skal have hund. Ikke lige nu, vi skal lige flytte først og vi skal have styr på så meget andet først smiley Men vi snakker racer og skal til næste år så småt begynde at besøge nogle opdrættere for at blive klogere.

Søger derfor nogle idéer fra jer til racer som kunne passe til vores hverdag.

Vi bor i stor lejlighed på 1. sal med stor altan, tæt på skove og store "hunde" udendørs arealer.

Vi har ingen børn eller planer om børn i nærmeste fremtid.

Vores krav:

- Ikke for lille og ikke alt for stor hund
- Skal være forholdsvis føreorienteret (samarbejdsvillig)
- Semi langhår eller deromkring (dette er desværre min kærestes krav, det udelukker mange gode racer)
- Tilpasningsdygtig (med hos folk, med på ferier, eventuelt med på arbejde)
- Skal ville arbejde men ikke kravle på væggene
- Jeg har agility, spor, lydighed i tankerne (alt efter hvad der passer til racen, jeg er fleksibel og vil bare gerne træne med min hund) Har ikke konkurrere i tankerne men skulle hund og jeg gå hen og blive fuldstændig bidt af det, vil jeg ikke udelukke det smiley
- Skal være social med andre hunde, eller ligeglad med dem. Må ikke have tendens til egenkønsaggresivitet da vi skal have en tæve og de fleste af venner og familie har tæver.
- Skal kunne klare lange gåture (10km+), også i ujævnt terræn (selvfølgelig først når den er fuldt udvokset)

Jeg forestiller mig at jeg jeg ville gå en halv times tur om morgenen, en times tur om eftermiddagen og en halv times tur om aftenen.

På fridage kunne det sagtens være mere.

Hjerneaktivitet alle ugens dage.

Spørg bare løs hvis der er andet I skal vide smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Race snak"
  • #4   24. okt 2020 @1 Det er ikke et dårligt bud smiley Synes man har hørt lidt blandet om golden og egenkønsaggresivitet?

@2 Ja, det irriterer også mig smiley Jeg elsker selv alle pelstyper men min kæreste er ikke til at rokke i når det kommer til pelsen.

Tolleren er min kæreste ret vild med. Men af hvad jeg har kunne læse mig til, skulle den være lidt nervøs og let at stresse?

• #5   24. okt 2020 Golden retriever var min første tanke til jer smiley

• #6   24. okt 2020 Den eneste rigtige hund der findes i min kærestes verden er en Border Collie. Bare rolig, han er afklaret med at vi ikke skal have sådan en smiley

Selv har jeg kigget lidt på Dansk Spids, Chodsky Pes og langhåret Kromfohrländer.

Men golden er måske ikke et dårligt bud smiley

• #7   24. okt 2020 @3 Det ville jeg sagtens kunne, hvis det er dét der skal til smiley

• #10   24. okt 2020 Jeg tænker også, at en golden retriever kunne passe godt ind i det. Det er sandt, at der er linjer i racen, som har problemer med egetkønsaggression. Jeg ejer selv en nervøs hanhund, som ikke er god med fremmede hanhunde. Men det er meget uønskeligt i racen, da de faktisk skal kunne arbejde flere hunde sammen på en jagt, så går i videre med golden, så sørg for at undersøge linjerne godt.

En toller eller en flatcoated retriever kunne måske også være noget. Men ja, tolleren kan godt døje med stress og nervøsitet.

Og så synes jeg ikke, at 2 timers gåtur lyder af få lidt, når der også er træning osv. indlagt. Jeg går i hvert fald typisk omkring 1,5 - 2 timer med Atlas om dagen, og han er fuldt ud tilpas, når vi så også får trænet.

• #11   24. okt 2020 @Emma

Det ville være skønt, jagt goldens tiltaler mig også langt mere smiley

• #12   24. okt 2020 Synes ikke tolleren er nervøs, men det er ikke en typisk hund med ret lang lunte. Med andre ord de er ikke særlig tolerante.

Nogle tollere kan med de fleste, men der er også en del af dem hvor de ikke gider andre. De er reserverede. Og ja, de kører relativt nemt op i højt gear. (Super fedt, synes jeg smiley )

Har I kigget på Flatcoated Retriever?

• #13   24. okt 2020 En dværgschnauzer ville synes rigtig godt om sådan et liv, hvor man hele tiden er med (og gerne i centrum) smiley

profilbillede
  • #14   24. okt 2020 Hvad med Krøllet pels i stedet for semi-langhåret?
    Hvis det ikke afskrækker så prøv at se på Lagotto

• #15   24. okt 2020 Ja eller pudlen?
    de behøver jo ikke klippes i udstillings klip smiley

• #16   24. okt 2020 @Tinna
    Vi har faktisk ikke talt om flatcoated smiley Jeg har engang læst en del om aggressive floatcoats men kender faktisk ikke så meget til dem?

@A-S
    Jeg ELSKER schnauzere, de er simpelthen så fine smiley Men pelstypen går ikke, min kæreste kan slet ikke...... smiley

@Anni
    Århhh Lagotto!! Det afskrækker ham desværre smiley Rigtig meget endda. Altså jeg elsker også pudler men pelstypen er det største no-go hos min kæreste.

Havde jeg været alene havde der været alt for mange racer at vælge imellem da jeg elsker næsten alle racers udseender smiley smiley

• #17   24. okt 2020 @Krøllet kærlighed
    Min kæreste kan slet ikke fordrage pelsen. Uanset klip smiley smiley

• #18   24. okt 2020 Ej det er da det blødeste, bamsede uld smiley

• #19   24. okt 2020 @Krøllet kærlighed
    Enig!!! Jeg føler heller ikke problemet smiley

• #20   24. okt 2020 En border collie af rene udstillings linjer kunne måske godt være en mulighed. Jeg har i hvertfald mødt et par stykker, hvor de fint kunne trives med det du beskriver, fordi der var avlet henimod "flade" familie hunde. De er dog sjældent semi langhåret, men er mere meget pelsede og langhåret.

• #22   24. okt 2020 @AboutMyDogs
    Udstillings Border collie pels er faktisk fin for både min kæreste og jeg (ja for mig er alle pelstyper fine). Synes ikke den er for lang. En collie pels ville faktisk også være fin.

Men jeg ved ikke hvordan jeg har det med at man har avlet dem "flade". Kan ikke finde ud af hvad jeg skal mene om det. Men fine er de jo og det er min kærestes drømmehund. Han er ligeglad med om den er semi langhår eller udstillingslanghår. Bare den ikke er korthåret.

• #23   24. okt 2020 Tolleren er også virkelig fin smiley

• #25   24. okt 2020 #16
    De flatcoated, jeg har kendt, har alle være venlige overfor andre hunde, men de er blevet mere reserverede med alderen. Jeg er dog ikke nok inde i linjer i racen til at sige, om nogle skulle døje med problematisk temperament. Det er en rigtig lalleglad hund. Man siger, at labrador bliver voksen som 8 måneders, goldens som 16 måneders og flattere bliver det aldrig smiley

• #26   24. okt 2020 @Linda

Hvilken træning laver du til daglig med din kelpie? smiley

• #30   24. okt 2020 NHG: De er jo stadig en aktiv hund(tror jeg da), men den kan bare bedre fungere i en almindelig familie, hvor der ikke er stor fokus på hundetræning. Om de bevist er avlet "flade" eller om det er en bivirkning af avl på udseende og stor pels skal jeg lade være usagt.
    Mange racer er jo desværre avlet væk fra hvad de oprindelig var/kunne ofte pga alt for stor fokus på udseende, men så længe det er ikke er noget, som går udover hundens sundhed, hvilket jeg ikke tror er tilfældet ved Border collien, så er det da til at acceptere, selvom jeg ik helt forstår det.
    Men jeg tænker da, at der er værd at undersøge for jer. Hvis I gerne vil have en Border collie, så kontakt nogle opdrættere af udstillings linjer, besøg dem og mød deres hunde.

• #31   24. okt 2020 @Linda
    Jeg kender det ikke men det er noget jeg ville undersøge smiley Jeg synes lydighed er sjovt, derfor skal det selvfølgelig også være en race der gider det lige så meget som jeg.

Agility eller spor kunne være supplerende alt efter race. Jeg har i hvert fald intentioner om at lave lidt forskelligt med vores hund.

Noget der bare også er vigtigt for mig er at hunden har fysiken til at kunne vandre langt. Selvfølgelig også med øvelser smiley

• #32   24. okt 2020 Jeg tænker også at vi skal besøge nogle bordere af de forskellige typer. Tanken om en border skræmmer mig bare lidt, jeg ville være bange for at ende med en stresset og nervøs hund. Men jeg er selvfølgelig klar over at avlen spiller en rolle her også.

• #34   24. okt 2020 Hvis vi ser bort fra størrelsen, tænker jeg at en papillon kunne være et rigtig godt bud. De er se i langhårede, elsker at samarbejde og træne f.eks. Agility og tricks. De kræver ikke en masse men vil rigtig gerne bruges, og så er de utrolig kærlige. De er en selskabsrace så de elsker at være sammen med deres mennesker. Pga størrelsen er de nemme at have i lejlighed og have med alle steder, selv med offentlig transport. Og så er de generelt god til andre hunde smiley

• #35   24. okt 2020 Man skal helt klart se sig for. Ved Border collie skal man være meget opmærksom på sindet, da rigtig mange af dem er meget sensitive og særligt lyd sensitive, hvor der er lidt ekstremt. Men en god indikator er at se hvordan forældredyrene er, særlig tæven, da det er hende som bærer hvalpene og har dem hos sig de første 8 uger. Derudover er det også vigtig hvad opdrætter gør/laver med hvalpene. Men lige med border collien er min erfaring, at det faktisk er hyrde og agility linjerne, som er mest lyd og miljø sensitive kontra udstilling, men måske det bare er fordi, at jeg møder flest af dem i de kredse jeg færdes i.

• #37   24. okt 2020 Kromfohrländer ville passe fint til det i tilbyder. Men hvis pelsen er vigtig for jer skal i være obs på at tæverne typisk har noget mindre pels end hannerne, i hvert fald i de glathårede. Og i skal være ude i rigtig god tid da der typisk er ventelister.

• #38   24. okt 2020 Med tolleren skal man se sig rigtig, rigtig godt for. Enten har de ret meget knald i låget (hvilket kan være ok, hvis man formår at arbejde med det), og ellers går de bare konstant i stykker. Min veninde har opgivet efter 3 stk., og er nu gået på chodsky pes. Og dér har hun fået sin sag for smiley

Vi har af mystiske årsager en del flattere hos os i klubben. Hvis man synes at en golden er fjollet og lalleglad, skal man gange med 10, for at komme i nærheden af flatteren. Altså, jeg ville ikke have tålmodighed til sådan én - de er simpelthen for glade (og muligvis ikke super kloge smiley ). Og så døjer de desværre med kræft i mange linjer.

Chodsky pes er ...... anderledes. Jeg oplever dem ikke som gøende, men jeg bor også med corgi og schæfer, så alt er relativt. Det er en meget pleasende hund, og den vil virkelig gerne arbejde. Jeg kan ikke rigtig finde en anden hund at sammenligne med. Den er ikke modig og fremme i skoene. Men den har et godt drive, og kan holde fokus. Meget alsidig i forhold til træning og hundesport - bruges til LP, DcH, Nordisk, rally, Skydd, redningshund og alt ind imellem. Og har måske en snert af en stresshjerne.

Nå, men eneste nye forslag jeg kan komme med, er springer spaniel smiley

• #40   24. okt 2020 Aussie, kooiker, kromforlænder, labrador, Staby, Breton kunne måske være noget.
    Hvis du er nervøs for at BCen bliver for nervøs og stresset vil det nok ikke være førstevalget. For de har altså et meget sensitiv væsen og let til stress.

• #42   25. okt 2020 Breton tror jeg ikke vil passe ind.
    Den er virkelig aktiv og kræver rigtig meget

• #43   25. okt 2020 Jeg oplever nu ikke Aussien værre end BCen på det punkt. smiley
    Uanset race kan man nok aldrig bare gå ud fra at en tæve kan med alle andre tæver. Det er meget individ bestemt smiley

• #44   25. okt 2020 Anni
    Er Breton mere aktiv end BC?

• #45   25. okt 2020 AG, nu er jeg ikke ekspert i BC.
    Men jeg kender en del Bretoner, og de er godt nok krævende.
    Og så vidt som jeg har forstået, hvordan BC af udstillingslinjerne er, så vil jeg mene, at en Breton kræver meget mere.
    Jeg ville hellere ikke anbefale en af Setterne eller en Tysk Langhåret til det TS efterlyser

• #46   25. okt 2020 guud jeg anede ikke der var noget der hed en tysk langhåret. Opstår de i tysk ruhår kuld og omvendt? eller er det en total anden race?

• #47   25. okt 2020 Det er en særskilt race.

• #48   25. okt 2020 Breton er en aktiv race men det er en BC da også. Jeg er med på individ forskelle, men hvis man ser generelt. Jeg ser ikke en Breton så sensitiv som BC. Men den har så meget jagt i sig.

Måske vil Breton være for aktiv til TS. Men det tror jeg, ligesom TS selv, også BC vil være.

Man kan godt have en høj aktiv race i lejlighed men det kræver virkelig at man VIL være aktiv med hunden også når det er koldt og står ned i stænger.
    Desuden hører jeg om mange BCer der ikke trives i lejlighed og omplaceres.

En cocker spaniel eller Löwchen kunne også være et bud til TS. Søde og nemme racer med mindre aktivitetsniveau og nemme at have med rundt

• #49   25. okt 2020 Så vidt jeg ved, sælges breton kun til folk der vil gå på jagt. Og det er vist godt nok, for det er dæleme en hund med krudt i røven smiley

Til det der med to timers tur om dagen, så tænker jeg at det er rigeligt for alle hunde. Særligt når du skriver, at du også vil gå til træning.

• #50   25. okt 2020 Måske....
    Jeg har ellers to Breton på rally hold der bor i lejlighed og fungere som normal familiehund. De har aldrig været jagttrænet. Men de er muligvis blot roligere individer indenfor racen end gennemsnittet.

• #51   25. okt 2020 Hvad er det for noget ævl med at man skal gå mere end 2 timer om dagen med sin hund.

OMG, hvor er det dumt skrevet.

Det er da ikke bare et spørgsmål om at vade formålsløst afsted, med timeren sat til. Det kommer da i høj grad an på, HVAD man laver med sin hund.
    Igår lavede jeg B og C, og det er tydeligt, at mine hunde er langt mere brugte, end hvis jeg går 1½ time på Feddet (og det går løs der).
    Idag skal jeg ud at gå spor - det er til gengæld ikke nok for dem, og de har brug for "lidt mere" ..

Men hvis min hanhund skulle gå ture på mere end to timer HVER DAG - så ville han da kede sig langsomt til døde - og mit tøj ville blive flået i atomer tilsidst.
    Han gider gå lidt .. så begynder han at kede sig og mener, at det er mit problem at underholde ham.
    Min tæve kan vade i timer. Hun nyder det voldsomt og får en masse ud af sine ture.

De er samme forholdsvis aktive race - så at sige det så katagorisk giver ingen mening.

Hvis det er en Golden du ender ud med TS, vil jeg efter min allerbedste overbevisning mene, at 2 timers luftning er helt hen i vejret - SÅ aktive er de altså heller ikke smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.045
    #52   25. okt 2020 Sådan helt generelt er de stående jagthunde (også breton) skabt til et meget stort “løbepensum”, og selvom mange af dem (sikkert de fleste) elsker rally, nosework og anden træning, bør man ikke som udgangspunkt forvente, at fysisk aktivering kan veksles til mental aktivering. Selvfølgelig findes der individer, som fint kan trives med almindelige gåture og en tur på træningsbanen i ny og næ, men som udgangspunkt bør man forvente, at de er temmeligt “fysiske”.

Når mange opdrættere af stående jagthunde helst ikke sælger til folk, der ikke går på jagt, skyldes det overvejende to ting. Opdrætter vil selvfølgelig gerne sikre sig, at hunden får opfyldt sine behov, og det kan de være rimeligt sikre på med jagt og jagttræning, selvom racerne sagtens kan aktiveres fornuftigt uden jagt. For de antalsmæssigt små racer, som for eksempel breton og vizsla, handler det dog lige så meget om at sikre, at racens jagtlige egenskaber bevares, så de har adgang til egnet avlsmateriale i fremtiden.

• #53   25. okt 2020 Tysk langhår og Breton bliver det ikke smiley

Stabyen har jeg tidligere kigget en del på.

Hvad tænker I om hvorvidt en golden kunne klare lange vandringsture? Har den fysikken til det og vil den overhovedet synes det er sjovt?

• #54   25. okt 2020 Dette er ikke noget der sker til daglig men både min kæreste og jeg holder meget af at tage på vandringsture og her giver det ikke mening for os at skulle få hunden passet smiley

• #55   25. okt 2020 Selvfølgelig kan en Golden klare at vandre.
    Det kan de fleste racer nu.

• #56   25. okt 2020 Der både husky og maller der går rally. Måske skulle du kigge på dem, NHG smiley Hvis nogen skulle være i tvivl, så er det ret ironisk ment smiley

En golden af jagtlinjer vil da elske at komme med på en lang tur smiley

• #57   25. okt 2020 Jeg tror sagtens en golden kan klare lange vandreture, men om den vil synes det er sjovt, der er jeg i tvivl..
    Det er ikke goldens jeg kommer i tanke om, når vi snakker vandrings hunde, men hvad ved jeg, jeg har ikke golden, hvis du vælger en golden synes jeg bestemt du skal prioritere race relateret arbejde . smiley

Min Ridgeback er udmærket som vandrings hund, for ham er det et fedt arbejde at blive koblet på et bælte eller cykle og så skulle trække, det gør han gerne i timer.
    Ligeså vel han gerne vil være ude på tur i uendelige timer i lang line eller løs og være fysisk og søge efter vildt.
    Alt hvad der indebærer løb elsker han, men det er netop som Martine pointere meget forskelligt, og andre racer kræver at få lov til at arbejde end at gå tur i 2 timer, vores schæfere hos min familie, synes det er langt federe at arbejde end at skulle gå tur i 2 timer.

• #58   25. okt 2020 En welsh springer spaniel ville da være super til det du beskriver. Billedet er min annonce til et kommende kuld, de hvalpe der kommer er reserveret og jeg skal ikke have welsh hvalpe de næste 2 år, så det var bare for opmærksomhed, de ser langhårede ud men det er kun faner der let kan tages af, håret på selve kroppen er ikke langt, det er en god og venlig race, glad og fjollet, arbejder tæt på føreren, bliver brugt meget til agility og spor i vores naboland Sverige, herhjemme er de en lidt overset race og vi er desværre ikke så mange der opdrætter dem endnu.

profilbillede
  • #59   25. okt 2020 En vandretur i ny og næ vil stort set alle racer kunne være med på;) en Golden som bliver brugt til fx dch træning Og bliver luftet og aktiveret dagligt, samt en vandretur i ny og næ, vil kunne have et udmærket liv;) Umiddelbart er det nok den race. (Med pels) jeg finder mest velegnet til det du beskriver;)

• #60   25. okt 2020 De fleste goldens vil elske lange vandreture, hvis der er tid til at snuse undervejs. Atlas er nok lidt atypisk for racen, men han ville tage en lang gåtur over træning til hver en tid. Til gengæld har jeg endnu ikke mødt en retriever, som ikke elskede at gå langt. Forudsat er det ikke var en af de alt for overvægtige eksemplarer.

•  Lykkelig -
    Lykkelig - Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22
    #61   25. okt 2020 Måske en Softcoated Wheaten terrier smiley

• #62   25. okt 2020 @Bumble bee

Welsh springer spaniel har jeg ikke kigget på, det vil jeg da prøve smiley

Har læst at de ikke er så tilpasningsdygtige?

• #63   25. okt 2020 @Lykkelig

Virkelig sød men pelstypen er desværre helt et no-go smiley

• #64   25. okt 2020 Jeg tænkte på shetland sheepdog, men den ryger nok på pelsen? Det er ellers en skøn lille hund smiley

• #65   25. okt 2020 @Salla

Shetland sheepdog har faktisk en godkendt pels smiley smiley dog måske liiiidt til den lille side smiley Jeg kunne også godt være lidt nervøs for lydniveauet når nu vi bor i lejlighed.

• #66   25. okt 2020 Nu er jeg ikke helt sikker på hvad der ligger i "semi langhåret" - men jeg tænker at en Stabyhoun kunne være et godt bud smiley

Jeg har en del af dem på besøg i min hundehal. Kendte ikke racen på forhånd, men de Stabyer vi har haft på besøg indtil nu har efterladt et rigtigt godt indtryk hos mig smiley

Hvis du ikke kender racen kan du (på facebook) se en video fra et arrangement vi har afholdt for Stabyhoun klubben for nylig smiley

https://www.facebook.com/equilitydk/posts/3179034392222195

• #67   25. okt 2020 @pia H

Jamen egentlig bare en pels der minder en smule om borderens, eftersom det er kærestens ynglingsrace og ynglingspels smiley

Jeg ved godt det er åndssvagt.

Stabyen har jeg kigget på før, synes den er interessant smiley Pelstypen er også godkendt

• #70   25. okt 2020 @Emma

Han kan godt lide udseendet, det er bare sådan en rigtig hund ser ud i hans øjne. (selvfølgelig kan han også godt lide andre hunde) Og så kan han godt lide idéen om at den er klog og at han ville kunne lære den en masse ting.

Vi er dog begge i tvivl om det bliver for stor en mundfuld. Eller. Vi er egentlig ret afklaret med at vi skal IKKE have en border. Jeg tør simpelthen ikke, haha smiley

Jeg personligt er nervøs for at sidde med en stresset hund der ikke kan geare ned og en nervøs hund. Det er også super vigtigt for mig at hunden kan tilpasse sig, den vil komme rundt med omkring og jeg ved ikke hvor stærk borderen er i dette.

Jeg har ikke nok erfaring med hyrdere at jeg tør at kaste mig ud i en border. Jeg selv er vokset op med terriere og har brugt meget tid på træning af hunde. Min kæreste er vokset op med cavalier king charles og har aldrig brugt tid på træning smiley smiley

Cavalier er også en rigtig fin hund hvis man ser bort fra sygdommene. Men vi vil gerne have noget der er liiiidt større smiley

• #72   25. okt 2020 Det ved han godt og jeg har ikke tal på hvor MANGE gange jeg har prøvet at overtale ham til at puder altså er OK og faktisk meget søde endda!! smiley

• #75   25. okt 2020 En golden kan man kæreste sagtens overtales til smiley Den har udseendet med sig og nogle virkelig gode egenskaber. Det er klart noget vi skal kigge nærmere på smiley

• #77   25. okt 2020 #74
    Den ligger på en 4. eller 5. plads smiley

• #79   25. okt 2020 Dette med listen over hvor intelligent de orsklluge racer er giver jeg ikke så meget for.
    Det kommerjo helt an på, hvad og hvordan man tester.
    Gaddafi skulle efter sigende være meget intelligent, hvilket jeg overhovedet ikke kan genkende.
    Han er den dummeste hund jeg nogensinde har haft.

• #80   25. okt 2020 De der intelligent test er ringe at gå efter.. Mange er lavet på hvor ofte hunden lyster den samme kommando igen og igen..

Jeg ved ikke hvad en Ridgeback ligger på de lister eller om de overhovedet er på listen, men dum det er racen satme ikke, nærmere snu smiley

• #82   26. okt 2020 #62 @NHG Jeg ved ikke lige hvad du tænker med hensyn til at welsh ikke er så tilpasnings dygtige, hvad du lægger i det.
    Jeg kan sige at vores er blevet slæbt med overalt, på hoteller rundt omkring i Europa, de har været med på restaurant og kan ligge stille, de nærmest finder sig i alt hvad vi byder dem, når de skal passes ude, er der altid gode tilbagemeldinger om "velopdragne" og nemme hunde at være sammen med smiley

• #83   26. okt 2020 @Bumble bee

Det var bare noget jeg læste på google, at de var meget sensitive smiley

"Welsh Springer Spaniels don't like an irregular daily routine, noisy household and frequent guest visits"

• #84   26. okt 2020 #83 smiley smiley Ja det er ikke altid at Google er din ven.

• #85   26. okt 2020 @Bumble Bee,

Nej man kan ikke stole på alt smiley
    Jeg synes de er søde, så skal klart undersøge dem nærmere smiley

• #86   26. okt 2020 De der intelligenstests tester jo stort set udelukkende hvor gode en hund er til at lære et nyt signal og hvor samarbejdsvillig den er.
    Jeg har to racer; Dobermann og Irsk Terrier. Doberen ligger i toppen i de forskellige intelligenstest for hunde og ireren langt nede af listen. Meeeen når man bor sammen med dem så føles det altså omvendt smiley Med traditionelle træningsmetoder med lokning og ros er det supernemt at lære min Dober et nyt signal eller en ny øvelse. Shaping fatter hun hat af. Med min irer er det lige omvendt. Han er superhurtig når man bruger shaping og kan være temmelig modvillig hvis man bruger lokning. Såååå alt det der med at nogle racer er klogere end andre osv giver jeg ikke ret meget for. Jeg træner DcH programmet med begge mine. Jeg elsker at træne det program; der er massere af fede øvelser for hundene.
    Mht racer så kender jeg både Staby og Welsh Springer fra træningspladsen og dem vil jeg da klart anbefale at jer at kigge nærmere på smiley

• #88   26. okt 2020 Hun lyder sgu dejlig hende Lexie, hvad race var hun? smiley

• kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 2 Svar: 47
    #90   26. okt 2020 I forhold til størrelsen, hvor længe tror i så at i kan bære en golden op og ned af trapperne fra 1.sal, med mindre der er elevator?
    Har i kigget på de forskellige spidshunde racer i mellem størrelse, der er mange der vil kunne passe til jeres kriterier og vil være nemmere at løfte det første år op og ned, og det der med at gø, er noget der kan trænes.

• #91   26. okt 2020 Helt ærligt, en hund skal dæleme kunne klare at gå op og ned af trapper til 1 sal 3-4 gange dagligt, kan den ikke det så er det ustyrlig dårlig avl!! Ingen hunde skal springe op og ned af trapper flere gange dagligt, men rolig gang på trapper, eventuelt støttet af en person som holder fast i sele, det skal altså kunne lade sig gøre, ellers kan vi lige så godt stoppe opdrættet af racen nu!

• #92   26. okt 2020 @Kirsten

Ja, den ville skulle bæres det første år, ikke? Min kæreste mener ikke det er noget problem. Jeg synes dog stadig det lige er værd at have med i tankerne, hehe.

Jeg har kigget på dansk spids og sort spids. Det skal være en hund der er samarbejdsvillig og helst ikke for egenrådig som mange spidser jo er smiley

• #93   26. okt 2020 Dansk spods vil gerne træne og samarbejde. Men det skal være den rigtige spids, ikkeden hvorde blander samojede i, tagfat Lens herinde, hun har haft racen og vil sikkert gerne snakke, og svare på spørgsmål om den.

• #94   26. okt 2020 Der er også den hollandske hyrde, schapendoes, den er altså virkelig kær og så vidt jeg ved godt sind og arbejdsvillig.

Den er så lidt mere end mellemlanghåret, men der er også nogle der klipper dem lidt kortere i pelsen.

• Henriette M K
    Henriette M K Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 3 Svar: 2
    #96   26. okt 2020 Troller, Islandsk fårehund, dansk eller japansk spids, Cavalier King Charles, Cocker Spaniel.
    Eller de nyere blandings"racer" labradoodle, goldendoodle, cockapoo, cavapoo. De fælder ikke, er intelligente og lærevillige

• #97   26. okt 2020 Der er ingen garanti med doodler.. Desuden får de en elendig pels og er en hundefrisørs værst mareridt.

• Henriette M K
    Henriette M K Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 3 Svar: 2
    #98   26. okt 2020 Troller, Islandsk fårehund, dansk eller japansk spids, Cavalier King Charles, Cocker Spaniel.
    Eller de nyere blandings"racer" labradoodle, goldendoodle, cockapoo, cavapoo. De fælder ikke, er intelligente og lærevillige

• #99   26. okt 2020 #96

Jeg skal ikke have en designerhund smiley

Tolleren er jeg nervøs for psyken...... Cavalier er jeg nervøs for sundheden og synes derudover at den bliver for "flad" til mig. Japansk spids og islandsk fårehund tror jeg bliver for støjende smiley

Cockeren synes jeg ret godt om

• #100   26. okt 2020 Henriette, der er ingen grund til at betale overpris for en blandings hund...får simpelthen tics af de der doodler og avlernes lovprisning om at den ikke fælder, er såååå meget sundere end raceren og allergi venlig. Det er simpelthen en gang salgstale for at man skal smide flere tusinde kroner for lige deres blandingshvalpe med fancy navn, ofte uden sumdhedsundersøgelser overhovedet, for hey blanding er jo såååå sunde, NOT.

• #101   26. okt 2020 Indtil videre er jeg mest hooked på en golden smiley

Hvordan ser det ud i forhold til angstbidning hos racen?

• #102   26. okt 2020 Jeg har aldrig mødt en golden, der var stressbider.

I udstillingslinjerne er der nogle, som har et lidt .... alternativt temperament smiley Tunge i røven, men ret temperamentsfulde og helt uden drift. Jeg har indtryk af at det er en mindre del af dem, men ikke desto mindre findes de.

Jeg har de senere år mødt nogle virkelig dejlige af udstillingslinjer, som faktisk gerne vil arbejde, men som er en smule begrænset af, at de er lidt for tunge.

I arbejdslinjerne er jeg vist endnu ikke stødt på én, som ikke var fantastisk. Vi har temmelig mage i DcH, og det er altså en helt igennem lækker og alsidig hund smiley De er til den fjollede side, og bliver måske lidt sent voksne, men de kan (til forskel fra mange andre racer) abstrahere fra deres fjol og arbejde, selvom der er fluer i hovedet og hormoner i kroppen smiley

Lige nu ved jeg egentlig ikke hvorfor jeg ikke har besluttet mig for sådan en, som min næste hund smiley

• Sanne M
    Sanne M Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #103   27. okt 2020 Jeg har 2 x Sheltie, som er super-skønne, aktive, men heldigvis også velegnede som sofa-hunde og jeg er vild med racen. De elsker lange gåture og er fantastiske til agility, som ligger mit hjerte nær.
    Men selvom mine ikke er meget gøende, så kunne jeg godt være i tvivl om det ville gå, i en lejlighed.
    Til gengæld er der en Miniature Australian Shepherd, som træner agility samme sted som jeg - og den er simpelthen SÅ LÆKKER. Efter jeg har mødt den, så er jeg (næsten) klar til at skifte race smiley . Den er semi-langhåret og mellem i størrelse, i fht. agility og for mig, er den helt ideel. Den er glad, social, meget lydhør overfor ejer - en lille smule lalleglad, men ikke meget i fht. dens unge alder. Den er SKØN SKØN SKØN smiley - nu kender jeg jo kun et eksemplar af racen, så det er selvfølgeligt ikke meget at bedømme på, men den ene er så skøn, at den måtte nævnes smiley

• #104   27. okt 2020 Undskyld, men skriver du, at sheltie ikke er meget gøende? smiley Jeg har aldrig mødt en race som gør SÅ meget. Det er non stop "jap jap jap jap jap" konstant og skingert.

• Sanne M
    Sanne M Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #105   27. okt 2020 #104 Jeg skrev at MINE ikke er specielt gøende - men det er heller ikke sheltie jeg anbefaler...!

• #108   27. okt 2020 "Pudsig at dem jeg kender som går sweiss og dermed endda bliver opmuntret og bliver rost for at følge en fært godt kan gå løs ?"

Anni, hvilken race skriver du om? Var det mon beagle-tråden, du ville have svaret på?

• #109   27. okt 2020 Jeg kender en del MAS og der er kæmpe forskel på individerne både i udseende, størrelse og sind.
    En god del af dem gøer helt vildt. Efter hvad jeg kan se er det dem der er mest drive i.
    Nogle af dem er meget egetkønsaggressive.

• #110   27. okt 2020 A, ups, du har ret.
    Jeg, jeg sletter, går i seng igen og tager et par timer mere . smiley

• #111   28. okt 2020 Måske det er nævnt. Tråden er lang, og jeg må indrømme kun at have skimmet den.
    En jagt golden vil jeg mene er for aktiv en hund for jer. Og uden have vil jeg bestemt mene den er no go. Jeg tænker islandsk fårehund. Ja, den kan være larmende, men er man obs på det, behøver det ikke blive et problem. Vi har haft nogen stykker hjemme. De er venlige, sociale overfor mennesker og dyr, nemme at have med og nyder både at være sofakartoffel og tage en lang tur med sine mennesker. Bare den får lov at være med, så er den nem alle steder (min erfaring i hvert fald). Vores havde heller ingen problemer med at være alene hjemme, selvom de gerne opholder sig tæt op af deres mennesket, når de er hjemme

• #112   28. okt 2020 Hanne. Hvis en golden er No go pga. Ts ikke har have, hvordan kan du så foreslå en islandsk fårehund, den har da ikke mindre brug for en have?
    Og så kan jeg slet ikke forstå hvad du mener med at en jagtgolden er for aktiv i forhold til hvad ts kan tilbyde, hvad skulle der ellers til?

• #113   28. okt 2020 Jeg kommer aldrig til at forstå det der med at man SKAL have have, for at have en bestemt race.
    Jeg kan måske godt forstå det lidt, med polar racerne - men ellers er det med en have, totalt ligegyldigt i mine øjne.

Jeg har boet både med og uden have til.mine hunde og det gør overhovedet ikke en forskel i hvordan de er til dagligt.

• #114   28. okt 2020 #111
    Hvorfor mener du at en golden ikke passer til os, hvis man ser bort fra haven? smiley

• #115   28. okt 2020 Jeg bor i en et-værelses på 19 kvm uden have med en jagt golden på 4 år. Det går nu egentlig meget godt. Ja, han elsker haven ved mine forældre, og jeg glæder mig da til en gang at kunne give ham det. Også så jeg slipper for den trælse nattissetur lige inden sengetid smiley Men han bruger altså mest haven til at ligge og kigge og holde øje med verdenen. Det er ikke derude aktiveringen foregår.
    Det er heldigvis en race, som kan lære at gå løs de fleste steder, så jeg har rig mulighed for at få ham krudtet af og trænet i nærområdet.

• #116   28. okt 2020 Svigerfamilien med stor have bor 10 min væk og her opholder vi os også en del smiley

Og som sagt, bor vi i nærheden af skove og store grønne arealer smiley

• #117   28. okt 2020 #114
    Jeg mener ikke, at en golden ikke vil kunne passe til jer. Men en jagtgolden er en anden sag. De har et noget højere aktivitetsniveau og kræver generelt (der vil altid være undtagelser) noget mere aktivering end bare lufteture.
    At have en have vil kunne give en aktiv hund flere muligheder for aktivering og give en roligere hverdag, hvis I af en eller anden grund må springe lidt lettere over gåtur/træning en dag

• #118   28. okt 2020 #117

Men jeg har jo ikke givet udtryk for at jeg kun er interesseret i gåture smiley Jeg skriver at der vil være hjerneaktivering hver dag og træning i en klub (selvfølgelig ikke alle ugens dage)

• #119   28. okt 2020 #117

Agility/rally/lydighed/spor/nosework eller andet...? Jeg er rimelig klar på at lave noget aktivt med vores hund, det samme er min kæreste smiley

Hvad er det udover dét, du mener at en jagtgolden har brug for?

• #120   28. okt 2020 #117

Det er slet ikke for at sige dig imod, jeg prøver bare at blive klogere på racen smiley

• #122   28. okt 2020 I virkeligheden er jagtgoldens ofte langt bedre til at finde ro, når de velaktiverede, end udstillingslinjer, som kan mangle den ellers så for racen så vigtige "tænd/sluk"-knap, fordi der avles for lidt efter egenskaber og for meget på udseende.
    De har også derfor bedre temperament typisk.

• #123   28. okt 2020 De goldens jeg kender (kender desværre kun udstillingsmodeller) er rigtig søde, stille og rolige hunde. Men de er simpelthen for kedelige til mig. Jeg har brug for noget mere drive. (Dette har helt sikkert også noget at gøre med at ejerne ikke laver det vildt store med dem)

Og derudover synes jeg bare at jagtmodellen ligner en der kan klare noget mere fysisk. Selvfølgelig ikke overdreven og selvfølgelig først når den er fuldt udviklet.

• #124   29. okt 2020 Jeg kender både udstillings og jagtmodeller fra træningspladsen. Jeg må tilstå at jeg aldrig ville vælge en udstillingsmodel. Og SÅ svære er jagtgoldens altså ikke at aktivere. Lydighed/spor/nosework ligger lige til højrebenet for den. DcH programmet (indeholder lydighed, spor, rondering/eftersøgning og frit søg) er et program, hvor vi ser en del jagtgoldens efterhånden. Og de gør det som regel godt smiley Ellers kan man jo også træne dem i retrieverklubregi i brugsprøver, markprøver, vandapportering o.l. Man behøves ikke være jæger for at træne der smiley Jeg ser den som en ret alsidig race, der dog skal have lov at bestille noget. Men det lyder det jo også somom i har tænkt jer.
    Som alternativer til jagtgolden kunne i godt undersøge Welsh Springer Spaniel eller Cocker Spaniel.

Kommentér på:
"Race snak"

Annonce