"Race snak" {{forumTopicSubject}}
Min kæreste og jeg skal have hund. Ikke lige nu, vi skal lige flytte først og vi skal have styr på så meget andet først Men vi snakker racer og skal til næste år så småt begynde at besøge nogle opdrættere for at blive klogere.
Søger derfor nogle idéer fra jer til racer som kunne passe til vores hverdag.
Vi bor i stor lejlighed på 1. sal med stor altan, tæt på skove og store "hunde" udendørs arealer.
Vi har ingen børn eller planer om børn i nærmeste fremtid.
Vores krav:
- Ikke for lille og ikke alt for stor hund
- Skal være forholdsvis føreorienteret (samarbejdsvillig)
- Semi langhår eller deromkring (dette er desværre min kærestes krav, det udelukker mange gode racer)
- Tilpasningsdygtig (med hos folk, med på ferier, eventuelt med på arbejde)
- Skal ville arbejde men ikke kravle på væggene
- Jeg har agility, spor, lydighed i tankerne (alt efter hvad der passer til racen, jeg er fleksibel og vil bare gerne træne med min hund) Har ikke konkurrere i tankerne men skulle hund og jeg gå hen og blive fuldstændig bidt af det, vil jeg ikke udelukke det
- Skal være social med andre hunde, eller ligeglad med dem. Må ikke have tendens til egenkønsaggresivitet da vi skal have en tæve og de fleste af venner og familie har tæver.
- Skal kunne klare lange gåture (10km+), også i ujævnt terræn (selvfølgelig først når den er fuldt udvokset)
Jeg forestiller mig at jeg jeg ville gå en halv times tur om morgenen, en times tur om eftermiddagen og en halv times tur om aftenen.
På fridage kunne det sagtens være mere.
Hjerneaktivitet alle ugens dage.
Spørg bare løs hvis der er andet I skal vide
maj 2016
Følger: 15 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 275
@2 Ja, det irriterer også mig Jeg elsker selv alle pelstyper men min kæreste er ikke til at rokke i når det kommer til pelsen.
Tolleren er min kæreste ret vild med. Men af hvad jeg har kunne læse mig til, skulle den være lidt nervøs og let at stresse?
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.225
maj 2016
Selv har jeg kigget lidt på Dansk Spids, Chodsky Pes og langhåret Kromfohrländer.
Men golden er måske ikke et dårligt bud
maj 2016
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.024
En toller eller en flatcoated retriever kunne måske også være noget. Men ja, tolleren kan godt døje med stress og nervøsitet.
Og så synes jeg ikke, at 2 timers gåtur lyder af få lidt, når der også er træning osv. indlagt. Jeg går i hvert fald typisk omkring 1,5 - 2 timer med Atlas om dagen, og han er fuldt ud tilpas, når vi så også får trænet.
maj 2016
Det ville være skønt, jagt goldens tiltaler mig også langt mere
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.497
Nogle tollere kan med de fleste, men der er også en del af dem hvor de ikke gider andre. De er reserverede. Og ja, de kører relativt nemt op i højt gear. (Super fedt, synes jeg )
Har I kigget på Flatcoated Retriever?
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.935
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.494
Hvis det ikke afskrækker så prøv at se på Lagotto
mar 2008
de behøver jo ikke klippes i udstillings klip
maj 2016
Vi har faktisk ikke talt om flatcoated Jeg har engang læst en del om aggressive floatcoats men kender faktisk ikke så meget til dem?
@A-S
Jeg ELSKER schnauzere, de er simpelthen så fine Men pelstypen går ikke, min kæreste kan slet ikke......
@Anni
Århhh Lagotto!! Det afskrækker ham desværre Rigtig meget endda. Altså jeg elsker også pudler men pelstypen er det største no-go hos min kæreste.
Havde jeg været alene havde der været alt for mange racer at vælge imellem da jeg elsker næsten alle racers udseender
maj 2016
Min kæreste kan slet ikke fordrage pelsen. Uanset klip
mar 2008
maj 2016
Enig!!! Jeg føler heller ikke problemet
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
maj 2016
Udstillings Border collie pels er faktisk fin for både min kæreste og jeg (ja for mig er alle pelstyper fine). Synes ikke den er for lang. En collie pels ville faktisk også være fin.
Men jeg ved ikke hvordan jeg har det med at man har avlet dem "flade". Kan ikke finde ud af hvad jeg skal mene om det. Men fine er de jo og det er min kærestes drømmehund. Han er ligeglad med om den er semi langhår eller udstillingslanghår. Bare den ikke er korthåret.
maj 2016
mar 2011
De flatcoated, jeg har kendt, har alle være venlige overfor andre hunde, men de er blevet mere reserverede med alderen. Jeg er dog ikke nok inde i linjer i racen til at sige, om nogle skulle døje med problematisk temperament. Det er en rigtig lalleglad hund. Man siger, at labrador bliver voksen som 8 måneders, goldens som 16 måneders og flattere bliver det aldrig
maj 2016
Hvilken træning laver du til daglig med din kelpie?
sep 2008
Mange racer er jo desværre avlet væk fra hvad de oprindelig var/kunne ofte pga alt for stor fokus på udseende, men så længe det er ikke er noget, som går udover hundens sundhed, hvilket jeg ikke tror er tilfældet ved Border collien, så er det da til at acceptere, selvom jeg ik helt forstår det.
Men jeg tænker da, at der er værd at undersøge for jer. Hvis I gerne vil have en Border collie, så kontakt nogle opdrættere af udstillings linjer, besøg dem og mød deres hunde.
maj 2016
Jeg kender det ikke men det er noget jeg ville undersøge Jeg synes lydighed er sjovt, derfor skal det selvfølgelig også være en race der gider det lige så meget som jeg.
Agility eller spor kunne være supplerende alt efter race. Jeg har i hvert fald intentioner om at lave lidt forskelligt med vores hund.
Noget der bare også er vigtigt for mig er at hunden har fysiken til at kunne vandre langt. Selvfølgelig også med øvelser
maj 2016
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.265
sep 2008
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 112
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 137 Svar: 10.235
Vi har af mystiske årsager en del flattere hos os i klubben. Hvis man synes at en golden er fjollet og lalleglad, skal man gange med 10, for at komme i nærheden af flatteren. Altså, jeg ville ikke have tålmodighed til sådan én - de er simpelthen for glade (og muligvis ikke super kloge ). Og så døjer de desværre med kræft i mange linjer.
Chodsky pes er ...... anderledes. Jeg oplever dem ikke som gøende, men jeg bor også med corgi og schæfer, så alt er relativt. Det er en meget pleasende hund, og den vil virkelig gerne arbejde. Jeg kan ikke rigtig finde en anden hund at sammenligne med. Den er ikke modig og fremme i skoene. Men den har et godt drive, og kan holde fokus. Meget alsidig i forhold til træning og hundesport - bruges til LP, DcH, Nordisk, rally, Skydd, redningshund og alt ind imellem. Og har måske en snert af en stresshjerne.
Nå, men eneste nye forslag jeg kan komme med, er springer spaniel
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.784
Hvis du er nervøs for at BCen bliver for nervøs og stresset vil det nok ikke være førstevalget. For de har altså et meget sensitiv væsen og let til stress.
maj 2009
Den er virkelig aktiv og kræver rigtig meget
dec 2018
Uanset race kan man nok aldrig bare gå ud fra at en tæve kan med alle andre tæver. Det er meget individ bestemt
dec 2018
Er Breton mere aktiv end BC?
maj 2009
Men jeg kender en del Bretoner, og de er godt nok krævende.
Og så vidt som jeg har forstået, hvordan BC af udstillingslinjerne er, så vil jeg mene, at en Breton kræver meget mere.
Jeg ville hellere ikke anbefale en af Setterne eller en Tysk Langhåret til det TS efterlyser
mar 2008
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
dec 2018
Måske vil Breton være for aktiv til TS. Men det tror jeg, ligesom TS selv, også BC vil være.
Man kan godt have en høj aktiv race i lejlighed men det kræver virkelig at man VIL være aktiv med hunden også når det er koldt og står ned i stænger.
Desuden hører jeg om mange BCer der ikke trives i lejlighed og omplaceres.
En cocker spaniel eller Löwchen kunne også være et bud til TS. Søde og nemme racer med mindre aktivitetsniveau og nemme at have med rundt
sep 2017
Til det der med to timers tur om dagen, så tænker jeg at det er rigeligt for alle hunde. Særligt når du skriver, at du også vil gå til træning.
dec 2018
Jeg har ellers to Breton på rally hold der bor i lejlighed og fungere som normal familiehund. De har aldrig været jagttrænet. Men de er muligvis blot roligere individer indenfor racen end gennemsnittet.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.166
OMG, hvor er det dumt skrevet.
Det er da ikke bare et spørgsmål om at vade formålsløst afsted, med timeren sat til. Det kommer da i høj grad an på, HVAD man laver med sin hund.
Igår lavede jeg B og C, og det er tydeligt, at mine hunde er langt mere brugte, end hvis jeg går 1½ time på Feddet (og det går løs der).
Idag skal jeg ud at gå spor - det er til gengæld ikke nok for dem, og de har brug for "lidt mere" ..
Men hvis min hanhund skulle gå ture på mere end to timer HVER DAG - så ville han da kede sig langsomt til døde - og mit tøj ville blive flået i atomer tilsidst.
Han gider gå lidt .. så begynder han at kede sig og mener, at det er mit problem at underholde ham.
Min tæve kan vade i timer. Hun nyder det voldsomt og får en masse ud af sine ture.
De er samme forholdsvis aktive race - så at sige det så katagorisk giver ingen mening.
Hvis det er en Golden du ender ud med TS, vil jeg efter min allerbedste overbevisning mene, at 2 timers luftning er helt hen i vejret - SÅ aktive er de altså heller ikke
jul 2012
Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.045
Når mange opdrættere af stående jagthunde helst ikke sælger til folk, der ikke går på jagt, skyldes det overvejende to ting. Opdrætter vil selvfølgelig gerne sikre sig, at hunden får opfyldt sine behov, og det kan de være rimeligt sikre på med jagt og jagttræning, selvom racerne sagtens kan aktiveres fornuftigt uden jagt. For de antalsmæssigt små racer, som for eksempel breton og vizsla, handler det dog lige så meget om at sikre, at racens jagtlige egenskaber bevares, så de har adgang til egnet avlsmateriale i fremtiden.
maj 2016
Stabyen har jeg tidligere kigget en del på.
Hvad tænker I om hvorvidt en golden kunne klare lange vandringsture? Har den fysikken til det og vil den overhovedet synes det er sjovt?
maj 2016
dec 2018
Det kan de fleste racer nu.
sep 2017
En golden af jagtlinjer vil da elske at komme med på en lang tur
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.865
Det er ikke goldens jeg kommer i tanke om, når vi snakker vandrings hunde, men hvad ved jeg, jeg har ikke golden, hvis du vælger en golden synes jeg bestemt du skal prioritere race relateret arbejde .
Min Ridgeback er udmærket som vandrings hund, for ham er det et fedt arbejde at blive koblet på et bælte eller cykle og så skulle trække, det gør han gerne i timer.
Ligeså vel han gerne vil være ude på tur i uendelige timer i lang line eller løs og være fysisk og søge efter vildt.
Alt hvad der indebærer løb elsker han, men det er netop som Martine pointere meget forskelligt, og andre racer kræver at få lov til at arbejde end at gå tur i 2 timer, vores schæfere hos min familie, synes det er langt federe at arbejde end at skulle gå tur i 2 timer.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.286
mar 2011
jul 2020
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22
maj 2016
Welsh springer spaniel har jeg ikke kigget på, det vil jeg da prøve
Har læst at de ikke er så tilpasningsdygtige?
maj 2016
Virkelig sød men pelstypen er desværre helt et no-go
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.581
maj 2016
Shetland sheepdog har faktisk en godkendt pels dog måske liiiidt til den lille side Jeg kunne også godt være lidt nervøs for lydniveauet når nu vi bor i lejlighed.
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 260
Jeg har en del af dem på besøg i min hundehal. Kendte ikke racen på forhånd, men de Stabyer vi har haft på besøg indtil nu har efterladt et rigtigt godt indtryk hos mig
Hvis du ikke kender racen kan du (på facebook) se en video fra et arrangement vi har afholdt for Stabyhoun klubben for nylig
https://www.facebook.com/equilitydk/posts/3179034392222195
maj 2016
Jamen egentlig bare en pels der minder en smule om borderens, eftersom det er kærestens ynglingsrace og ynglingspels
Jeg ved godt det er åndssvagt.
Stabyen har jeg kigget på før, synes den er interessant Pelstypen er også godkendt
maj 2016
Han kan godt lide udseendet, det er bare sådan en rigtig hund ser ud i hans øjne. (selvfølgelig kan han også godt lide andre hunde) Og så kan han godt lide idéen om at den er klog og at han ville kunne lære den en masse ting.
Vi er dog begge i tvivl om det bliver for stor en mundfuld. Eller. Vi er egentlig ret afklaret med at vi skal IKKE have en border. Jeg tør simpelthen ikke, haha
Jeg personligt er nervøs for at sidde med en stresset hund der ikke kan geare ned og en nervøs hund. Det er også super vigtigt for mig at hunden kan tilpasse sig, den vil komme rundt med omkring og jeg ved ikke hvor stærk borderen er i dette.
Jeg har ikke nok erfaring med hyrdere at jeg tør at kaste mig ud i en border. Jeg selv er vokset op med terriere og har brugt meget tid på træning af hunde. Min kæreste er vokset op med cavalier king charles og har aldrig brugt tid på træning
Cavalier er også en rigtig fin hund hvis man ser bort fra sygdommene. Men vi vil gerne have noget der er liiiidt større
maj 2016
maj 2016
mar 2011
Den ligger på en 4. eller 5. plads
maj 2009
Det kommerjo helt an på, hvad og hvordan man tester.
Gaddafi skulle efter sigende være meget intelligent, hvilket jeg overhovedet ikke kan genkende.
Han er den dummeste hund jeg nogensinde har haft.
maj 2007
Jeg ved ikke hvad en Ridgeback ligger på de lister eller om de overhovedet er på listen, men dum det er racen satme ikke, nærmere snu
dec 2011
Jeg kan sige at vores er blevet slæbt med overalt, på hoteller rundt omkring i Europa, de har været med på restaurant og kan ligge stille, de nærmest finder sig i alt hvad vi byder dem, når de skal passes ude, er der altid gode tilbagemeldinger om "velopdragne" og nemme hunde at være sammen med
maj 2016
Det var bare noget jeg læste på google, at de var meget sensitive
"Welsh Springer Spaniels don't like an irregular daily routine, noisy household and frequent guest visits"
dec 2011
maj 2016
Nej man kan ikke stole på alt
Jeg synes de er søde, så skal klart undersøge dem nærmere
feb 2013
Jeg har to racer; Dobermann og Irsk Terrier. Doberen ligger i toppen i de forskellige intelligenstest for hunde og ireren langt nede af listen. Meeeen når man bor sammen med dem så føles det altså omvendt Med traditionelle træningsmetoder med lokning og ros er det supernemt at lære min Dober et nyt signal eller en ny øvelse. Shaping fatter hun hat af. Med min irer er det lige omvendt. Han er superhurtig når man bruger shaping og kan være temmelig modvillig hvis man bruger lokning. Såååå alt det der med at nogle racer er klogere end andre osv giver jeg ikke ret meget for. Jeg træner DcH programmet med begge mine. Jeg elsker at træne det program; der er massere af fede øvelser for hundene.
Mht racer så kender jeg både Staby og Welsh Springer fra træningspladsen og dem vil jeg da klart anbefale at jer at kigge nærmere på
maj 2007
maj 2013
Følger: 2 Svar: 47
Har i kigget på de forskellige spidshunde racer i mellem størrelse, der er mange der vil kunne passe til jeres kriterier og vil være nemmere at løfte det første år op og ned, og det der med at gø, er noget der kan trænes.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.286
maj 2016
Ja, den ville skulle bæres det første år, ikke? Min kæreste mener ikke det er noget problem. Jeg synes dog stadig det lige er værd at have med i tankerne, hehe.
Jeg har kigget på dansk spids og sort spids. Det skal være en hund der er samarbejdsvillig og helst ikke for egenrådig som mange spidser jo er
maj 2015
jun 2011
Den er så lidt mere end mellemlanghåret, men der er også nogle der klipper dem lidt kortere i pelsen.
jan 2013
Følger: 3 Svar: 2
Eller de nyere blandings"racer" labradoodle, goldendoodle, cockapoo, cavapoo. De fælder ikke, er intelligente og lærevillige
mar 2008
jan 2013
Følger: 3 Svar: 2
Eller de nyere blandings"racer" labradoodle, goldendoodle, cockapoo, cavapoo. De fælder ikke, er intelligente og lærevillige
maj 2016
Jeg skal ikke have en designerhund
Tolleren er jeg nervøs for psyken...... Cavalier er jeg nervøs for sundheden og synes derudover at den bliver for "flad" til mig. Japansk spids og islandsk fårehund tror jeg bliver for støjende
Cockeren synes jeg ret godt om
maj 2015
maj 2016
Hvordan ser det ud i forhold til angstbidning hos racen?
sep 2017
I udstillingslinjerne er der nogle, som har et lidt .... alternativt temperament Tunge i røven, men ret temperamentsfulde og helt uden drift. Jeg har indtryk af at det er en mindre del af dem, men ikke desto mindre findes de.
Jeg har de senere år mødt nogle virkelig dejlige af udstillingslinjer, som faktisk gerne vil arbejde, men som er en smule begrænset af, at de er lidt for tunge.
I arbejdslinjerne er jeg vist endnu ikke stødt på én, som ikke var fantastisk. Vi har temmelig mage i DcH, og det er altså en helt igennem lækker og alsidig hund De er til den fjollede side, og bliver måske lidt sent voksne, men de kan (til forskel fra mange andre racer) abstrahere fra deres fjol og arbejde, selvom der er fluer i hovedet og hormoner i kroppen
Lige nu ved jeg egentlig ikke hvorfor jeg ikke har besluttet mig for sådan en, som min næste hund
jun 2016
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
Men selvom mine ikke er meget gøende, så kunne jeg godt være i tvivl om det ville gå, i en lejlighed.
Til gengæld er der en Miniature Australian Shepherd, som træner agility samme sted som jeg - og den er simpelthen SÅ LÆKKER. Efter jeg har mødt den, så er jeg (næsten) klar til at skifte race . Den er semi-langhåret og mellem i størrelse, i fht. agility og for mig, er den helt ideel. Den er glad, social, meget lydhør overfor ejer - en lille smule lalleglad, men ikke meget i fht. dens unge alder. Den er SKØN SKØN SKØN - nu kender jeg jo kun et eksemplar af racen, så det er selvfølgeligt ikke meget at bedømme på, men den ene er så skøn, at den måtte nævnes
sep 2017
jun 2016
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
sep 2017
Anni, hvilken race skriver du om? Var det mon beagle-tråden, du ville have svaret på?
dec 2018
En god del af dem gøer helt vildt. Efter hvad jeg kan se er det dem der er mest drive i.
Nogle af dem er meget egetkønsaggressive.
maj 2009
Jeg, jeg sletter, går i seng igen og tager et par timer mere .
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 20
En jagt golden vil jeg mene er for aktiv en hund for jer. Og uden have vil jeg bestemt mene den er no go. Jeg tænker islandsk fårehund. Ja, den kan være larmende, men er man obs på det, behøver det ikke blive et problem. Vi har haft nogen stykker hjemme. De er venlige, sociale overfor mennesker og dyr, nemme at have med og nyder både at være sofakartoffel og tage en lang tur med sine mennesker. Bare den får lov at være med, så er den nem alle steder (min erfaring i hvert fald). Vores havde heller ingen problemer med at være alene hjemme, selvom de gerne opholder sig tæt op af deres mennesket, når de er hjemme
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.889
Og så kan jeg slet ikke forstå hvad du mener med at en jagtgolden er for aktiv i forhold til hvad ts kan tilbyde, hvad skulle der ellers til?
mar 2008
Jeg kan måske godt forstå det lidt, med polar racerne - men ellers er det med en have, totalt ligegyldigt i mine øjne.
Jeg har boet både med og uden have til.mine hunde og det gør overhovedet ikke en forskel i hvordan de er til dagligt.
maj 2016
Hvorfor mener du at en golden ikke passer til os, hvis man ser bort fra haven?
mar 2011
Det er heldigvis en race, som kan lære at gå løs de fleste steder, så jeg har rig mulighed for at få ham krudtet af og trænet i nærområdet.
maj 2016
Og som sagt, bor vi i nærheden af skove og store grønne arealer
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 20
Jeg mener ikke, at en golden ikke vil kunne passe til jer. Men en jagtgolden er en anden sag. De har et noget højere aktivitetsniveau og kræver generelt (der vil altid være undtagelser) noget mere aktivering end bare lufteture.
At have en have vil kunne give en aktiv hund flere muligheder for aktivering og give en roligere hverdag, hvis I af en eller anden grund må springe lidt lettere over gåtur/træning en dag
maj 2016
Men jeg har jo ikke givet udtryk for at jeg kun er interesseret i gåture Jeg skriver at der vil være hjerneaktivering hver dag og træning i en klub (selvfølgelig ikke alle ugens dage)
maj 2016
Agility/rally/lydighed/spor/nosework eller andet...? Jeg er rimelig klar på at lave noget aktivt med vores hund, det samme er min kæreste
Hvad er det udover dét, du mener at en jagtgolden har brug for?
maj 2016
Det er slet ikke for at sige dig imod, jeg prøver bare at blive klogere på racen
jun 2011
De har også derfor bedre temperament typisk.
maj 2016
Og derudover synes jeg bare at jagtmodellen ligner en der kan klare noget mere fysisk. Selvfølgelig ikke overdreven og selvfølgelig først når den er fuldt udviklet.
feb 2013
Som alternativer til jagtgolden kunne i godt undersøge Welsh Springer Spaniel eller Cocker Spaniel.
"Race snak"