Hjælp til vurdering af race kryds Hjælp til vurdering af race kryds
Hej alle
Jeg har drømt om at blive hundejer de seneste 8 år, men har ikke kunne indstille mig på, hvilken race, jeg hældte til (selvom alle hunde er dejlige )
Jeg rejste for nyligt i udlandet og stødte på denne skønne hund, som at dømme på sit udseende er en Golden Retriever. Hun var dog slankere i sit udseende, virkede til at være fuldvoksen og mindre af størrelse, og havde ikke lige så kompakt hår som de trivielle GT, som får mig til at mistænke, at det er et kryds - eller hvad? Jeg lykkedes aldrig med at finde ejeren, og der er da mulighed for, at det var en vild hund, men jeg kan simpelthen ikke slippe tanken om den, for det var lige præcis sådan en hund, jeg har drømt om at huse længe.
Jeg har forsøgt at læse mig rundt på nettet omkring GT, men det ser ud som om, at der primært skelnes imellem europæiske og amerikanske GT'er, og ikke nødvendigvis kryds. Kan I hjælpe med at lure, om det er et kryds? Hvis ikke, hvordan definerer vi i dag en mere kompakt, mindre, lidt slankere, langhåret og alligevel ikke kompakt som de trivielle GT, som den jeg stødte på? Hvis det er, er det ikke teknisk set umuligt for mig/os at kortlægge krydsningen ud fra nogle billeder?
Jeg håber, I kan hjælpe
aug 2020
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 3
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.137
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.956
aug 2020
Jeg har læst i timer. Det er jo derfor, jeg henvender mig til jer eksperter, fordi jeg ikke fandt et svar
aug 2020
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.921
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.885
Og så er der en masse derimellem - de tavleløse er ikke til at placere så kategorisk.
Og så er der velsagtens noget dual line - hvor meget det er udbredt ved jeg ikke.
Hvad der ligger helt fast er, at du må læse noget mere, undersøge mere og tale med nogle opdrættere af de forskellige typer.
Der er stor forskel på dem.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.935
For er det væsenet kan det være svært at genfinde i en anden hund, når den du har mødt måske er en blanding/tavleløs golden.
Er det udseendet der tiltrækker dig, og kan du tilpasse dig mange forskellige typer hunde, så kan du jo undersøge hvilke Golden linjer, der ligner den, du har mødt og så gå efter det.
Det er slet ikke umuligt at finde en lille, smal, småpelset Golden, nok en tæve, men så er de typisk også af jagtlinjer og så skal man jo være bevidst om at hunden kræver andet end gåture for at være velstimuleret.
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 88 Svar: 493
Jeg synes ikke du skal fokusere så meget på udseendet, men mere på hvilken race der passer bedst til jer i forhold til aktivitetsniveau, temperament og hvad hunden skal "bruges" til. Jagt, agility, udstilling eller bare en god familiehund
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.493
https://goldforce.dk/gold-force-one-in-a-million
Hjælp til vurdering af race kryds