920 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Rasmus H
Rasmus H
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hjælp til vurdering af race kryds Hjælp til vurdering af race kryds

Hej alle

Jeg har drømt om at blive hundejer de seneste 8 år, men har ikke kunne indstille mig på, hvilken race, jeg hældte til (selvom alle hunde er dejlige smiley )

Jeg rejste for nyligt i udlandet og stødte på denne skønne hund, som at dømme på sit udseende er en Golden Retriever. Hun var dog slankere i sit udseende, virkede til at være fuldvoksen og mindre af størrelse, og havde ikke lige så kompakt hår som de trivielle GT, som får mig til at mistænke, at det er et kryds - eller hvad? Jeg lykkedes aldrig med at finde ejeren, og der er da mulighed for, at det var en vild hund, men jeg kan simpelthen ikke slippe tanken om den, for det var lige præcis sådan en hund, jeg har drømt om at huse længe.

Jeg har forsøgt at læse mig rundt på nettet omkring GT, men det ser ud som om, at der primært skelnes imellem europæiske og amerikanske GT'er, og ikke nødvendigvis kryds. Kan I hjælpe med at lure, om det er et kryds? Hvis ikke, hvordan definerer vi i dag en mere kompakt, mindre, lidt slankere, langhåret og alligevel ikke kompakt som de trivielle GT, som den jeg stødte på? Hvis det er, er det ikke teknisk set umuligt for mig/os at kortlægge krydsningen ud fra nogle billeder?

Jeg håber, I kan hjælpe smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Væg reol & jakke stativ 400 kr.
  • Genbrugsplads 500 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til vurdering af race kryds
  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    aug 2020

#2   22. aug 2020 Ps. Jeg tror ikke, det var en cocker spaniel kryds, som synes at være populær. Jeg fandt et billede på nettet uden kilde, som er en hund med samme type hår (langt, men ikke kompakt) på hvad jeg vil anslå er en ung, men ikke fuldvoksen GT. Det var det bedste eksempel på en GT, som ikke var den jeg mødte, men minder meget om den. Mit hjerte smelter for ham her. Jeg håber virkelig, I kan hjælpe smiley

profilbillede
  • #6   22. aug 2020 GT er vel en fejl for Golden Retriever.

• #7   22. aug 2020 Jeg synes da du i stedet skal læse lidt om Golden retrieveren og finde ud af om den race passer til det du kan tilbyde og ønsker. Hvis det er et match hvorfor så overveje et kryds hvis det andet er et match.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    aug 2020

#9   22. aug 2020 GT var blot min forkortelse for ikke at skrive Golden Retriever flere gange. Jeg har kunne læse mig til, at FT/Formel 1 kun er en definition beregnet til labrador hunde, men måske jeg tager fejl?

Jeg har læst i timer. Det er jo derfor, jeg henvender mig til jer eksperter, fordi jeg ikke fandt et svar smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    aug 2020

#11   22. aug 2020 Vil du vurdere, at der er tale om en FT på billedet?

• #12   22. aug 2020 Det kan du ikke vurdere ud fra et billede. FT hundene har ikke en standard, som man kan se det ud fra. Feks siger mange af en lille labrador er en ft, hvilket ikke er rigtigt.

• #14   23. aug 2020 Hvis man skal lave en rigtig rigtig voldsom generalisering, så er de hvide, store og meget pelsede Golden retrievere udstillingslinjer og de mindre gyldne og adrætte med lang pels, der fylder langt mindre, af jagtlinjer.

Og så er der en masse derimellem - de tavleløse er ikke til at placere så kategorisk.

Og så er der velsagtens noget dual line - hvor meget det er udbredt ved jeg ikke.

Hvad der ligger helt fast er, at du må læse noget mere, undersøge mere og tale med nogle opdrættere af de forskellige typer.
    Der er stor forskel på dem.

• #15   23. aug 2020 Jeg er lidt forvirret: er det hundens udseende eller hundens væsen, der tiltrækker dig?

For er det væsenet kan det være svært at genfinde i en anden hund, når den du har mødt måske er en blanding/tavleløs golden.

Er det udseendet der tiltrækker dig, og kan du tilpasse dig mange forskellige typer hunde, så kan du jo undersøge hvilke Golden linjer, der ligner den, du har mødt og så gå efter det.

Det er slet ikke umuligt at finde en lille, smal, småpelset Golden, nok en tæve, men så er de typisk også af jagtlinjer og så skal man jo være bevidst om at hunden kræver andet end gåture for at være velstimuleret.

• #16   23. aug 2020 Det er svært at se 100 procent på billedet, men den ligner vores golden retriver Nova. Hun var med stamtavle, men også meget lille og spinkelt bygget fordi hun var field trial linie. Som flere her i tråden nævner er der stor forskel i udseendet hos goldens, både i forhold til pels, størrelse men bestemt også temperament.
    Jeg synes ikke du skal fokusere så meget på udseendet, men mere på hvilken race der passer bedst til jer i forhold til aktivitetsniveau, temperament og hvad hunden skal "bruges" til. Jagt, agility, udstilling eller bare en god familiehund smiley

• #17   23. aug 2020 Hvis jeg skulle have golden igen, ville jeg kigge i denne retning:

https://goldforce.dk/gold-force-one-in-a-million

Kommentér på:
Hjælp til vurdering af race kryds

Annonce