{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.626 visninger | Oprettet:

Alene hjemme.. han hyler {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hundefolk smiley

Jeg har brug for hjælp til at få knækket alene hjemme træningen.
Kaos har altid været rimelig ok til at være alene hjemme og før marts har han været super god. Dengang gik jeg i skole og på arbejde, men i marts begyndte jeg på selvstudie og var derfor hjemme i 5 uger. Herefter har der været corona...
Jeg blev opmærksom på i marts, at han begyndte at hyle når jeg gik, så her startede vi forfra med alene hjemme træningen.

Han kender rutinen.
Først går vi i ca. 20 min (vi skifter mellem forskellige ture og har prøvet at gå den samme tur)
Han går frivilligt ind i buret, får sine tyggeben, kong og- eller godbidder og så går jeg smiley Det er han helt ok med.

Det er meget forskelligt hvordan han reagerer synes jeg. I dag startede hyleriet nærmest promte jeg gik, andre gange kan det starte lang tid efter jeg er gået.
Fælles for hele træningen nu er, at jeg synes ikke han finder den rigtige ro. Han ligger og hviler, men er meget obs på lyde, tænk hvis jeg jo kom hjem igen.

I vores alene hjemme træning er jeg startet med at lukke ham i buret, gå ud af hoveddøren og ind igen. Det er gjort flere gange og stille og roligt har vi bygget tid på.
Vi var nået til ca. 20 min. og så fandt han ud af at hyle. Vi trådte lidt tilbage i træningen, men uden held.

Videoen er fra i dag, hvor jeg har puttet pate og leverpostej i hans KONG. Han var meget interesseret i den, lige indtil jeg gik.
Så snart jeg kommer hjem og åbner buret, går han gerne ind i buret og ligger og hygger sig med alle de goder der blev lagt til ham.

Hvad tænker i, der vil være den bedste fremgangsmåde herfra?
Har selv tænkt på, bare at lade buret stå åbent, og så har han hele stueetagen at bevæge sig i. Jeg tror næppe han ødelægger noget.

https://www.youtube.com/watch?v=sSRdg0MDbpk&feature=youtu.be


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme.. han hyler
  • #1   27. apr 2020 Hvorfor er han i bur? Det kan lige så godt være derfor han reagere som han gør.

  • #2   27. apr 2020 Det har han egentlig været fra han var hvalp smiley
    Han startede med at være i kælderen (da vi ikke gad, at han skulle æde vores stueetage smiley ) og der ville han slet ikke være xD så kom han op i stuen, men fordi han løb rundt hele tiden og legede og stressede sig selv med at skulle finde på ting at lave, blev jeg rådet til bur. Og det virkede bare fra dag 1. Han lagde sig med sine tyggeting og sov resten af tiden smiley
    Men kan godt ske, at han ikke gider det længere smiley


  • #3   27. apr 2020 Prøv at lade ham have en del af huset sammen med sine tyggeting i stedet for. Han behøves ikke have hele huset hvis ikke du synes det.

  • #4   27. apr 2020 Hvor længe er han alene hjemme pt og hvor gammel er det han er nu?

    Jeg er virkelig ikke meget for bur, jeg ville personligt droppe det og give ham stue etagen at være i.

    Har han kunne finde ro før i alene hjemme træningen, altså lægge sig til og sove? Og virkelig være sådan helt ok med det?


  • #5   27. apr 2020 Han er blevet ældre, og det kan meget vel være, at han har andre behov nu, end han havde da han var mindre. Hvis hans behov for tryghed i buret er blevet erstattet , af at have behov for plads. Så finder han jo ikke længere ro i, at blive lukket væk.

  • #6   27. apr 2020 Jeg ville også prøve at lade lågen stå åben, og se hvad han siger til det.

  • #7   27. apr 2020 Bur er til korte ophold, ikke til at spærre hunde i når de skal være alene! Finder hunden tryghed i buret så vil den selv gå derind, dvs det skal aldrig være lukket når hunden er alene.

  • #8   27. apr 2020 Øv, det burde simpelthen være ulovligt den slags!

  • #9   27. apr 2020 Min forrige hund elskede også sit bur, og det gjorde meget for, at hendes alenehjemmeproblemer stoppede. Og det var selv om, at buret var åben.
    Hun havde bare brug for trygheden, og så selvf. at kunne forlade det, i ny og næ smiley

    Hvis ikke det virker, så er der andre ting I kan prøve.

    Men film vovsen, så I måske bedre kan se, hvad problemet er.

    Har vovsen adgang til noget, der dufter af jer, som den kan ligge med? Det hjælper mange hunde.


  • #10   27. apr 2020 Jeg ville kun bruge buret som en åben hule.
    Så et tyndt tæppe over og lad lågen stå helt åben.
    Prøv at lade ham være fri i hele etagen og tænde for tv’et eller noget roligt musik så der er baggrundsstøj.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #11   27. apr 2020 Første lukket ned i en kælder og nu lukket inde i et bur
    - jeg har desværre aldrig forstået konceptet. smiley
    men det kan sagtens være mig der er noget galt med

    Der er måske ikke noget at sige til at han kalder på jer.

    At prøve med lågen åben lyder som en god ide`






  • #12   27. apr 2020 Jeg har heller aldrig været fan af at han skulle være i bur, når han har været alene hjemme, men det er den måde det har fungeret på smiley Jeg har filmet ham i så mange timer, og han har seriøst bare spist eller sovet smiley Både kælderen og buret han har været i, er stort smiley

    Jeg må prøve i morgen, hvor han er løs i stueetagen smiley Nu har han heldigvis også en alder, hvor han ikke længere ødelægger inventar smiley Der er ellers så rigeligt, han kan ødelægge i stuen smiley

    Hama: Kælderen har bestemt ikke været noget grimt sted for ham smiley Det er stort og lyst, inkl. gulvvarme, han har haft legetøj og alt hvad han behøves smiley
    Vi ønskede blot ikke, at han skulle smadre hele stuen smiley


  • #13   27. apr 2020 Jeg tænker at 20 minutter måske ikke er langt nok luftetur smiley Mine på hhv 2 år og 9 mdr får en tur på 45-60 minutter, hver morgen.

    Og ja, som andre siger, lad ham have stueetage og bur som hule. Og se om det ikke virker smiley


  • #14   27. apr 2020 Måske I har et andet værelse han kan være i eller en entre? Det første halve år var vores hvalp ikke alene i stuen, hun havde entre, køkken og soveværelse (her var der ikke noget hun kunne ødelægge) smiley

    Køkkener eller entre synes jeg især er gode til de små. Man kan sætte børnegitter op så de ikke kan komme ind i de andre rum.


  • #15   27. apr 2020 Hvordan er jeres alene hjemme rutine helt præcist?

    Det kan også sagtens være der skal ske noget mere med ham, inden han skal være alene hjemme, så du ved at han nu er klar til at skulle sove, her imens du indlære forfra igen.

    Jeg ville også tænde for radioen, samt give lækre ting som han fast får når han skal være alene hjemme.

    Sam får fast alene hjemme snacks: Kyllingstykker eller skinketern spredt rundt i huset, samt en kylling pølse(eller andet "blødt" snack i stedet for pølsen) og en kong med vådfoder i, han ligger klar i sofaen eller i sin seng og venter på jeg kommer over og nusser farvel, og når jeg så går ud af døren, spiser han det han har fået og går derefter og i sofaen og sover, han skifter soveplads imens han er alene, derfor er det rigtig vigtigt med mere plads end et bur synes jeg. smiley

    Jeg synes tilgengæld det giver bedst mening at have hunden der hvor man er mest og hvor man ved hunden er tryg, jeg ville heller aldrig lukke min hund ind i et rum eller entre, hvor vi ikke opholder os normalt..


  • #16   27. apr 2020 Det giver også mest mening for hunden at være der hvor den er vant til at opholde sig med sine mennesker.
    Det er derfor slet ikke underligt at kælderen ikke var en succes. Og et bur...
    Hvis nu hunden imorgen når du kommer hjem har ødelagt noget, putter du den så tilbage i bur?


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #18   27. apr 2020 "Hama: Kælderen har bestemt ikke været noget grimt sted for ham smiley Det er stort og lyst, inkl. gulvvarme, han har haft legetøj og alt hvad han behøves "

    Jeg tvivler ikke på du synes det var et godt sted, men en hund tænker ikke på gulvvarme o.lign. - for ham var han lukket væk / adskilt fra jer = flokken

    Tror det er det han måske oplever igen, siden han kalder på jer når han er lukket inde i buret.

    "Vi ønskede blot ikke, at han skulle smadre hele stuen"

    Nej, det er forståeligt nok - det er der nok ingen af os, som har haft hvalpe,
    der synes er et hit. smiley

    Men de fleste af os har heldigvis fundet på andre knap så drastiske løsninger både for vor egen og ikke mindst for hundens skyld.





  • #20   27. apr 2020 Jeg har først set videoen nu, han er godt nok ikke tryg ved situationen, jeg tænker du skal starte helt forfra meget langsomt og lade buret stå åbent, så han har hele stue etagen, det kan være det kan berolige ham med noget tøj fra dig han kan ligge med, men ellers kunne det måske være en ide og sætte ham på noget beroligende under optræning af alene hjemme?
    For han er da godt nok utryg ved det, det må sgu ikke være sjovt for dig eller ham smiley


  • #21   27. apr 2020 Nu så jeg også lige hele videoen. Jeg får der helt skidt. Hvor det synd for jer begge. Det ikke sjovt, at kunne se ham have det sådan derhjemme. Jeg ville helt sikkert åbne buret og lade ham have hele huset. Hunden vil garanti ikke nærme sig buret.

  • #22   27. apr 2020 Det underlige er, jeg tror faktisk jeg ved hvad der har trigger ham.
    Skraldebilen kom i dag, mens jeg var alene hjemme, og han ryster og er nærmest panisk! smiley
    Jeg tænker denne kan have en stor indflydelse.

    Jeg tog ham med ud i haven. Han kunne distraheres, men rystede ikke udenfor. Vi gik ind igen og han var panisk med det samme.
    Skraldebilen har jo været forbi mens han har været alene hjemme. Dette tænker jeg kan spille ind.

    Jeg prøver at starte alene hjemme træning i stueetagen fra i morgen smiley


  • #23   27. apr 2020 Start forfra ja, lad ham have mere plads. smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #25   27. apr 2020 Lyder noget voldsomt at være så bange for en skraldebil....
    har du ikke før skrevet om at den reagerede meget mærkeligt og kunne gø af ting om natten osv?
    Jeg tænker alene hjemme problemer så skyldes at han har så dårlig psyke..


  • #26   27. apr 2020 Jo det har dog kun været den ene gang han har gjort det smiley heldigvis! Hun ved knap nok at han kan gø smiley

    Vi kæmper dog meget med, at hvis han bliver bange bliver han meget bange. Han er nærmest panisk bange for støvsuger, håndmikser, vaskemaskine/tørretumler ??
    Men to grydelåg der brager sammen, fyrværkeri, generelt biler eller lastbiler er han fuldstændigt ligeglad med ?? han er ret kompliceret på det punkt.. Vi træner det, men det er svært


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #28   27. apr 2020 Det lyder altså meget voldsomt. . Jeg tror også jeg ville prøve med noget medicin. Hvis han generelt er angst for nogen små ting vokser det måske for ham når han så er helt alene..
    og så tror jeg du skal arbejde enormt meget med hans frygt for de ting du beskriver, hvis ikke du arbejder med det tror jeg bare angsten udvikler sig.

    Det er helt fint at hunden kan blive forskrækket ved ting eller er utryg, men den skal altså kunne ryste det af sig igen. Det lyder enormt ubehageligt for hunden at være så angst


  • #29   27. apr 2020 Jeg tror det eneste jeg ikke har prøvet endnu er medicin smiley
    Jeg har kontaktet flere adfærdsbehandler (nogle er jeg klart mere enig med, end andre)
    Vi har leget med at lave larm, ved at han skal vælte diverse flasker, dåser, rasle ting m.m. Det synes er noget af det fedeste og han er helt med på legene.
    Men problemet som jeg ser det, er at han koder de forskellige lyde ?? det er startet med en ting, og nu er vi så ude i en række ting.
    Specielt støvsuger har vi trænet til hudløshed. Vi kan sagtens træne frem til at jeg kan støvsuge huset uden lyd, jeg kan "støvsuge" med lyd fra computer, telefon osv.
    Ligeså snart den tænders rigtigt, er vi tilbage til start. Nu tvivler han så meget på mig (grundet de mange tilbagefald) at bare synet af støvsugeren får ham til at gå i en stor bue udenom. Det er ligegyldig om det er vores egen eller andres støvsuger


  • #31   27. apr 2020 Jeg tror I har helt ret Ida og Mathias og jeg er fuldstændig enige med jer! Ingen tvivl om at det udvikler sig yderligere ( etop fordi han koder tingene) og jeg forsøger mit bedste, at bryde det smiley

    Han er min første hund, jeg gør alt mit bedste smiley men jeg ved ikke bedre end det jeg gør smiley
    Jeg har som sagt forsøgt adfærdsbehandlere, hvor rådet var at skifte foder, ingen leg der kan stresse, ingen aktivering, meget aktivering, korte/lange gåture, ingen agility, lege lege med meget larm, hvor han selv tager initiativ.

    Jeg har ingen erfaringer omkring medicinsk behandling.


  • #33   27. apr 2020 Fedt - ja der er langt til Sjælland men netop som du siger, måske hun vil rådgive eller anbefale andre smiley
    Dem jeg har prøvet indtil nu, synes jeg i hvert fald ikke jeg er enige med smiley

    Den ene mente blandt andet at han er som han er, fordi han bliver barfet. Han mente også at jeg på sigt vil opleve at han opsøger slåskampe, grundet lugten af blod.. Arh det tror jeg så ikke xD


  • #35   27. apr 2020 Ville tildels give ham ret i, at fx Agility (eller andet stress relateret) kan medvirke, men ikke den med foderet xD
    Jeg forsøgte også at forklare, at jeg ville vædde hvad som helst på, at trods det at vi stoppede alt stress aktivitet og skiftede til det "perfekte" foder, ville han forsat reagerer på de ting, som han reagere på nu smiley det mente han bestemt ikke!


  • #36   28. apr 2020 Hvad siger han til at møde skraldebilen udendørs? F.eks hvis I går en tur et sted hvor skraldebilen tømmer mange spande tæt på hinanden og han kan se hvor larmen kommer fra.
    Angående støvsugeren hvad gør han hvis du bare støvsuger helt normalt? Holder han blot passende afstand eller bliver han rigtig angst?
    Nogle gange kan træning øge fokus på det farlige fremfor hvis ejer blot ignorere og lader som ingenting.
    Min BC vil hyrde og æde både kost og støvsuger men kun herhjemme. Han er helt på mærkerne bare kosteskabet åbnes. Enten skal han dækkes af under kommando eller sendes ud i haven.
    Jeg kan så sagtens feje eller støvsuge i klubben uden at han reagere overhovedet.
    Hvordan reagere din hvis der støvsuges et andet sted end derhjemme eller hvis en anden person støvsuger?
    Hvis du ikke har prøvet det af endnu, så husk at DU ikke må reagere på støvsugningen. Blot ignorere som hvis det var en der vandede blomster.

    Kan det være en spøgelsesperiode han er i, eller har det været sådan hele tiden?

    Mit råd til alenehjemmetræningen er stadig åben bur og lad ham få plads der hvor I normalt opholder jer. Og lad radio eller tv være tændt så der er lidt støj. Det vil også dække over lyde udefra der kunne forstyrre ham.

    Jeg mener sagtens du kan fortsætte agility og anden træning. Rigtig gerne få noget næsearbejde med ind i træningsplanen.



  • #37   28. apr 2020 Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at supplere med noget angst dæmpende.
    Birgitte Langvad som er Sam's osteopat behandler (hun er dyrlæge) bruger også kinesisk urtemedicin, som hjælper mange hunde med forskellige problemer, det kan også være det er en mulighed?


  • #38   28. apr 2020 AG: Hvis vi møder skraldebilen på gåtur er han ligeglad. Han kan kigge lidt fordi den larmer eller hvis vi går på samme side, som de holder, men han er slet ikke bange på nogen måder. Hvis vi går i haven, når skraldebilen er på vores egen vej, er han også ok med situationen. Hvis han får lov, opsøger han den gerne ved havelågen, men benene ryster under ham. Han kan sagtens træne, lege eller på anden måde distraheres.
    Vi er nået et godt stykke, når vi er indenfor. Han ryster, smasker, gaber og piver.. sender alle signaler, men jeg kan få puttet godbidder i ham ind i mellem. Ørerne signalere dog helt hundred, at han holder øje med den. Hvis han er alene ryster og halser han helt ubeskriveligt.

    Angående støvsugeren. Hvis jeg starter den og begynder at støvsuge, ryster han, halser og bliver angst. Han flygter til fjerneste hjørne.
    I og med at vi er blevet kastet så mange gange tilbage til start i træningen, reagerere han på synet af støvsugeren. Den bor nu fast i kælderen, så han ikke kan se den. Men han ved godt den er dernede, så flere gange om dagen stiller han sig ud til kældertrappen og lytter. Han ved også udmærket godt, at vaskemaskine og tørretumler er dernede. Det jeg bare ikke forstår er, at han opsøger jo selv området hvor lydene er.
    Det skal lige siges, at for at skåne ham, vasker vi ALDRIG tøj eller tørre tøj samt støvsuger, når han er hjemme længere. Simpelthen fordi han kradser os, piver, ryster og halser så meget, at det er ulideligt at se på. Han reagerer på samme måde, hvis andre støvsuger eller hvis det er andet sted end hjemme.
    Han reagerer på, håndmikser, støvsuger, vaskemaskine, tørretumler, lidt hvis vi hakker noget på skærebræt, har på et tidspunkt reageret hvis der blev afspillet lyd (musik eller snak) fra computer eller mobil. Det der er skørt, er at han reagerer overhovedet ikke på opvaskemaskinen eller hvis de præcis samme lyde/musik kommer fra tv'et..

    Mathilde: Jeg vil klart lige prøve at undersøge det, fordi tror han er kommet så langt ud efterhånden, at han ikke selv kan se bort fra de ting han mener er farlige. Og han begynder mere og mere at blokere for godbidder eller anden form for mad. Det er jo svært at spise når man skal ryste så meget og halse på samme tid.

    Jeg mistænkte det først for at være noget begyndende spøgelsesalder, fordi det så småt begyndte da han havde en nat, hvor han gøede og var utryg en hel nat ( se evt. tidligere forumopslag). Det har vi dog kun oplevet den ene gang. Nu er han verdens dårligste vagthund og gider knap nok rejse sig, hvis der kommer nogen ind af døren smiley



  • #39   28. apr 2020 Kan angsten stamme fra da han var hvalp og blev lukket alene nede i kælderen hvor vaskemaskine/tørretumbler jo også var?
    Så han kobler at blive efterladt med vaskemaskinen?

    Hvilke kennel er han fra? Er han opdrættet i en stald? For de fleste hvalpe kender jo allerede lyden fra diverse husholdningsting fra små af.

    Hvis vaskemaskinen kører i kælderen, så opsøger han jer hvis I sidder i stuen og kradser jer og piver?eller?
    At undgå dagligdags ting som vaskemaskine og støvsuger hele hans liv er ret besværligt. Så der ville jeg nok tage tyren ved hornene.
    Han behøver ikke elske vaskemaskinen men blot roligt acceptere at den kører i kælderen når I er hjemme. Giv ham evt muligheden for at gå i haven når der støvsuges.

    Jeg ville smide ham på noget angstdæmpende i en periode og så tænde vaskemaskine og tørretumbler omkring spisetid hver aften når I er hjemme. Blot fortsætte madlavningen/spisningen som normalt og bede ham om at forholde sig i ro.
    Tilbyd ham evt aftenfoder eller en fyldt kong eller kødben. Altså ting der sker en helt normal aften. Men forvent ikke at han vil have det i starten. Beløn ikke med godbidder eller træning. Hvis han er meget hårdt ramt så gå en lille tur med ham. Men sæt vaskemaskinen på pause imens.

    Jeg kender selvfølgelig ikke hunden og har ikke set dens reaktionsmønster. Så dette er udelukkende skrevet ud fra det jeg læser du skriver om ham.



  • #40   28. apr 2020 Han har aldrig været i kælderen, mens maskinerne har kørt, så det tror jeg næppe kan være det.

    Han er stueopdrættet, og burde jo være vant til alle de lyde smiley om opdrætter har trænet lydene, må jeg være svar skyldig, det ved jeg ikke. Han ville mest fange støvsugeren da han var lille. Måske støvsugeren har været for tæt på, og han er blevet forskrækket.. Aner det ikke.
    Jeg må dertil nok også indrøm. E, at min træning af fx støvsuger har været dårlig. Primært fordi han jo har reageret på den, så jeg har undgået at bruge den når han var hjemme

    Han reagere faktisk allerede i det vi går ned af kældertrappen. Han søger bag sofaen, og piver og kradser os, da han søger vores hjælp.

    Vaskemaskinen kan ikke pauses,så den vil kører i et par timer. Tørretumbleren kan dog sagtens pauses.
    Jeg ved at han nægter at spise når vi tænder.
    Jeg har flere gange haft døren til haven til at stå åbent, netop så han kunne vælge til og fra.
    Ligegyldigt om det er vaskemaskinen eller håndmikser står han nede i haven bag brændeskuret og ryster og piver.
    Når tingene er slukket, kan jeg sagtens kalde ham ind igen, der går lige en til to min, så er han ok igen.


  • #41   28. apr 2020 Man kan jo godt vælge at isolere ham fra alt hvad han reagere på. Men hvis det bliver flere og flere ting er det jo uholdbart.
    Han er jo ikke lydangst hvis han ikke reagere på skraldebilen udenfor eller ville æde støvsugeren som hvalp og gerne selv laver masser af larm.

    Nu ved jeg jo ikke hvor voldsomt han eller I reagere. Så om medicin er nødvendig i en periode er svært at sige. Men jeg ville træne det væk fremfor at beskytte ham. Fordi det netop ikke er farligt og en almindelig hverdagsting.

    Vil han selv med ned i kælderen?


  • #42   28. apr 2020 Jeg har ikke så meget at byde ind med af hjælp og gode råd. Men han lyder meget som min Tessa og det er super hårdt at opleve og sindssyg svært at gøre noget ved. Min hund har været på medicin i et halvt års tid, uden nogen virkning, overvejer et andet præparat. Jeg ved at Højbjerg dyreklinik har en veterinærsygeplejerske der også er adfærdsbehandler, har ikke selv været hos hende men overvejer det. Klinikken ligger i Århus.
    Jeg arbejder pt. rigtig meget med min egen reaktion i situationerne og prøver at bevare roen selv, det hjælper lidt.


  • #44   28. apr 2020 Emma
    Jeg syntes bare ikke det giver mening at hunden kun er bange for skraldebilen indendørs, hvis det er lydangst.
    Hvis den er ligeglad med skud og fyrværkeri men total angst for vaskemaskinen og støvsugeren så tror jeg mere det er tingen fremfor lyden.
    Helt klart et problem. Men er ikke helt sikker på at det skal behandles som lydangst.


  • #46   28. apr 2020 Ja klart, men jeg læser det som at denne er bange blot støvsugeren står fremme eller ejer går ned i kælder til vaskemaskinen. Og at skraldebilen kun er farlig når hunden er hjemme men ikke hvis den møder den på gåtur.

  • #48   28. apr 2020 Hvad der gør at nogle hunde er bange for støvsugeren vides jo ikke rigtig og de kan ikke fortælle det. Ved nogen er det lyden men ved andre måske lugten eller udseende.
    Nogle hunde reagere kun på en bestemt type støvsuger.
    Bare lidt for sjov

    https://www.facebook.com/LADbible/videos/973460716173882/?vh=e



  • #49   28. apr 2020 Det er jo ikke lyden af skraldebilen, den er bange for, når den ikke bliver bange, når den er udenfor hjemmet og møder en skraldebil. Lyden er både større og hunden befinder sig ikke i (hvad der i hvert fald burde være) trygge omgivelser i hjemmet.

    Det er fordi hunden kæder lyden af skraldebilen i hjemmet med noget negativt, fx at være alene hjemme og ikke forstå hvorfor der bakser nogen rundt udenfor døren med "ting og sager" (altså skraldespande).

    TS, din hund er enormt utryg ved at være hjemme, og den viser det på mange måder, fx den her "lydangst", som kun eksisterer hjemme.
    Nu siger du at hunden er stueopdræt, men på hundens profil kan man jo læse at den er fra Tjekkiet og hentet i en lufthavn. Hvis den i forvejen har haft sådan et af der skrøbelige BC-sind, så kan sådan en oplevelse med kasse og støj fra fly og last måske have påvirket den.
    Men ikke usandsynligt er det jo også at din hund simpelthen er super sensitiv, og din alene-hjemme-træning med først kælder og siden bur har været en rigtig dårlig kombi for hunden og nu skabt situationen som den er.

    Du skal nok indstille dig på en dygtig adfærdsbehandler (blandt andet fordi du ret tydeligt ikke er særlig god til at finde løsninger selv) og så en længerevarende medicinering af din hund, så den forhåbentligt kan lære at finde tryghed i sit hjem igen og måske også på sigt vil kunne være alene hjemme.

    Held og lykke!


  • #50   28. apr 2020 Måske er adfærdsbehandler og medicin nødvendigt men TS er nu ikke uden evner i at træne hund. Slalomtræning er faktisk super svært at indlære. Og det fungere da fint kan jeg se på youtube.
    Adfærdsbehandlere har virkelig svingene kvalitet og TS er jo netop god til at spørge og søge vejledning.
    Så jeg ville først se om alenehjemmetræningen ikke blev meget bedre ved at åbne for buret og sætte noget beroligende musik på. Klassisk musik skulle have god effekt smiley
    I de næste måneder så undlad at have ham alene hjemme når skraldebilen kommer.
    Og ignorere 100% selv når skraldebilen kommer. Du må ikke engang kigge på ham eller rejse dig for at se efter noget. Han må ikke blive bekræftiget i at den er farlig eller speciel.
    Sæt ham gerne på Kalm eller andet beroligende i en periode. Og ser om du ikke kan købe en gammel billig og meget anderledes støvsuger end den han kender. Den skal bare stå frit fremme i flere uger og ikke tændes. Når/hvis han ignorere den så prøv at tænde den når han ikke er inde og sluk inden han kommer ind for at se om han reagere på lugten.




  • #51   28. apr 2020 Jeg vil tro at hunden skal sættes på noget "stærkere" end blot Kalm....

    Jeg vil klart vælge adfærdsbehandler herfra:

    https://sea-hund.dk/find-en-adfrdsradgiver.html

    Jeg kender personligt til Mia fra nordhund.dk og Mette Rio fra hundeplus.dk
    Virkelig kompetente dygtige afærdsbehandlere.. Men de bor begge i Nordsjælland, jeg ved dog du altid vil kunne ringe til Mia, det kan være hun kan hjælpe dig videre derfra.


  • #52   28. apr 2020 Ja, men så må hun se om ikke hun kan slalomtræne sig ud af seperationsangsten jo smiley

  • #53   28. apr 2020 A-S: Jeg har aldrig nævnt at jeg er verdens bedste hundeejer. Nu er Kaos min første hund og som skrevet længere oppe, gør jeg jo alt hvad jeg kan for ham. Nu er vi havnet i denne situation og jeg forsøger på bedste vis at komme ud af situationen - netop ved at spørge til råds.
    I forhold til hans opvækst har opdrætter passet ham, som havde det været en dansk opdrætter. Flyveturen tog han helt cool - han var sammen med mig hele tiden og sov hele vejen fra Tjekkiet - København, og igen fra KBH til Silkeborg, pånær to tissepauser smiley
    Turen er på ingen måde værre end at køre turen i bil.

    Jeg er ret sikker på, at hans rejse til DK intet har at gøre med vores nuværende problemer. I så fald burde han være bange for at komme ind i bure, bange for at køre bil, m.m.

    AG: Hvor er du sød, tak for de rosende ord. Agilitymæssig har vi ingen problemer, han er så super en træningsmakker.
    Jeg vil få testet med at være alene i stuen i dag - så vender jeg lige tilbage med en forhåbentligt god) update smiley

    Mathilde: Jeg vil helt klart forsøge at tage kontakt til dem du anbefaler smiley Jeg tror også det er vejen frem. Måske de ikke kan vejlede direkte i trænings øje, men så kan de måske vejlede i forhold til hvilken medicinering der kunne være passende smiley


  • #54   28. apr 2020 A-S
    Alle hundeejere kan jo få udfordringer. smiley
    Adskillige adfærdsbehandlere døjer da med diverse problemer og issues vedrørende deres egne hunde.
    Vi kan og skal jo alle blive klogere på de kære hunde og der jo desværre ikke kun en måde at løse tingene på. For så var det jo ret simpelt men også kedeligt. smiley


  • #55   28. apr 2020 Det har du helt ret i, AG, men at sige at man har forstand på hundeadfærd fordi man kan lære hunden en god slalom er noget langt ude, efter min mening.

    TS, jeg udtalte mig med vilje ikke om opdrætter, bare fordi de er "østpå" betyder det slet ikke at det er dårligt opdræt:) Godt at høre, at kaos sad i kabinen med dig, det har da absolut været at foretrække for alle.


  • #57   28. apr 2020 A-S
    Ja okay smiley
    Jeg tænker bare at indlære en god slalom netop er en af de ting hvor man skal være rigtig god til at finde løsninger der passer til netop ens egen hund.
    Men man skal jo gerne kunne finde på diverse løsninger på alle udfordringer. Nogen gange kører man bare lidt fast.
    Jeg kender nu også til en hel del adfærdsbehandlere der har hunde med problemadfærd?!
    Men igen så bliver man måske klogere hvis man selv står med problemet en dag.
    Jeg har aldrig haft en problemhund så jeg burde måske slet ikke udtale mig. smiley Alle mine hunde har været utrolig nemme og ukomplicerede.


  • #58   28. apr 2020 Vi har netop lige hurtigt prøve at være alene. Jeg lod som om jeg lige skulle ud med skraldeposen, en hverdagsting smiley I dag tog det bare ikke lige 10-20 sek. men 1,5 min.
    Jeg filmede ham i mens.

    Jeg ligger snacks og godbidder til ham, tager posen og går ud.
    Han småpiver og synes faktisk det er træls at blive efterladt. Han ligger sig dog ned ved entreen, men synes 1,5 min er tidligt, at skulle begynde at pive efter mig. Han værdigere ikke snacksene et blik overhovedet. Han er kun fokuseret på at jeg er væk.
    De blev til gengæld gladeligt spist, da jeg var tilbage igen.

    Øv øv, hvor surt.
    Jeg vil forsøge at ringe til de adfærdsbehandlere i har anbefalet og få en snak med dem.


  • #59   28. apr 2020 Øv hvor er det ikke sjovt.

    Hvornår starter det med at trigge ham?
    Når du går hen til døren, når du tager i døren eller når du er ude af døren?

    rigtig god ide at få hjælp på smiley


  • #61   28. apr 2020 https://youtu.be/w8m7hslWOpM

    Der er ikke meget han piver, men han er ikke tilfreds.
    I den sorte kurv er der snacks, som jo er ligegyldige. Jeg har førhen taget tyggeben væk, men jeg kan ikke mærke forskel om han beholder dem eller ej.


  • #62   28. apr 2020 Ja han skal i hvert fald omkodes helt.

    Jeg tænker hvis nu du sætter ham igang med noget han kan lave selv, søge efter kogt kyllingstykker eller ost, du har spredt omkring i huset eller hvad pokker han nu synes er fedt eller ligge med en kong eller lickimat (måtter man kan smøre noget på) med lækkert fyld, som han interessere sig for imens du er der og laver ting i hjemmet, så han lærer at være beskæftiget selv, og det kan være du skal bruge nogle dage på, før du så tager skridtet til alene hjemme træningen, altså micro fremskridt... Hvis det er døren der trigger ham, må du bruge tid på at åbne og lukke den til han er fuldstændig ligeglad med det, hvis det er steppet hvor du er gået ud af døren, så gå ind igen med det samme, til han er ligeglad med det, og det er først der du kan begynde den egentlige tid væk fra ham, når du kan gå ud ad døren uden at han reagere og sætte flere og flere sek. eller minutter på før du kommer ind igen.
    Når han til et punkt hvor han piver, så bare gå ind igen og start så et step tilbage næste gang, det er sådan jeg selv ville gribe det an lige nu.. smiley

    Han skal selvfølgelig være brugt lidt inden, så chancen er størst for at han vil hvile, og så tror jeg virkelig det vil kunne hjælpe ham at få noget ro i systemet med noget angst dæmpende smiley


  • #63   28. apr 2020 Camilla
    Det skal gentages 50 gange dagligt.
    I starten kun hvor du er væk 30 sek. Når han ikke gider reagere på det længere øger du stille tiden.
    Du behøver nødvendigvis ikke smide godbidder hver gang for så bliver han vist for fed smiley


  • #65   28. apr 2020 AG hunden æder min. 500 g mad i forvejen dagligt, lidt til eller fra smiley

    Jeg vil klart forsøge at gå i gang med noget, han er bare ikke særlig madglad overhovedet.
    Vi må have gang i alle mulige ting smiley Det må blive de næste mange dages projekter, mange gange ud og ind hver dag smiley

    Hippie: Kan "heldigvis" ikke høre ham udenfor, med mindre han begynder at hyle. Jeg er meget opmærksom på dette smiley


  • #67   28. apr 2020 Det er en ret forældet måde først at gå ind til hunden når den er stille...

  • #68   28. apr 2020 AG, jeg tror da ikke jeg har sagt at adfærdsbehandlere ikke kan have en adfærdsvanskelig hund?
    Det kan alle vel komme ud for, især når man, som det virker til at være tilfældet her, kan komme til at købe en hund med skrøbeligt sind, uden at vide det.


  • #70   28. apr 2020 Med en hund der er så angst, ville jeg ikke anbefale den metode smiley

    Sam kunne også dengang han var hvalp give et piv eller 2, efter noget tid alene, helt fint at gå ind når han ikke pev, men her snakker vi jo om et par enkelte piv og om en hund der ikke er angst smiley


  • #71   28. apr 2020 Jeg synes at du skulle prøve at lade være med at give ham noget som helst godt inden du går.
    Ignorer ham, gå ud af døren og bliv væk 3 - 4 minutter.
    Når du kommer hjem så ikke noget med store hilseceremonier, lad som ingenting eller bare et kort hejsa til hunden.
    Din hund har jo "kodet" at hvis du kommer med kong, ben eller andet, så forlader du den.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #72   28. apr 2020 #50
    " Slalomtræning er faktisk super svært at indlære" smiley

    Det var da heldigt, jeg aldrig har opdaget dette smiley smiley
    Jeg lærte min Schæferhund dette for 30 år siden, fordi jeg synes det var sjovt, selvom Agility dengang var helt uhørt i Schæferhunde regi

    Jeg har stadig "pindene" så alle efterfølgende hunde har, for sjovt lært Slalom smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #73   28. apr 2020 "Han reagere faktisk allerede i det vi går ned af kældertrappen. Han søger bag sofaen, og piver og kradser os, da han søger vores hjælp"

    Jeg er helt sikker på du vil gør det bedste for din hund,
    du har formodentlig ikke vidst bedre - derfor har fået gjort skade på din unge hunds psyke.

    Jeg er bange for han hans traume er startet med at blive "lukket væk" i den kælder - hvorefter hans usikkerhed har eskaleret.

    En hundehvalp er som et barn, og har det samme behov for tryghed, opmærksomhed og "pleje"
    - det er for øvrigt mange år siden man havde et barn stående i en kravlegård !!!!!!!


  • #75   7. maj 2020 En lille update smiley
    Vi har snakket med adfærdsbehandleren Pernille Blok-Riisom og fik en god snak smiley
    Han er startet op på kalm og får 15 ml om dagen smiley Umiddelbart er der ingen forskel at mærke.. Skraldebilen var lige forbi i morges og han reagerede nøjagtigt som han plejer. Rigtig bange indenfor, men iskold udenfor. Udenfor trænede vi, kiggede på den osv. Han kunne næsten ikke være mere ligeglad, men ligeså snart vi gik ind, søgte han mig, kradsede og var bange - trods det, at han havde set den udenfor.

    Han reagerer forsat enormt kraftigt på diverse apparater og koder dem til hvor de plejer at være.
    Alene hjemme træningen går heller ikke super. Jeg har vadet ind og ud af døren 500 gange om dagen. Tilbyder ham altid snacks og lækkerier inden, men han er ikke interesseret overhovedet, da han ved jeg går (trods det, at det er 1 sek).


  • #76   7. maj 2020 Øv hvor er det ærgerligt der slet ingen lille bedring er endnu, måske han skal sættes på noget stærkere angst medicin, især hvis hans system er på overarbejde hver dag med lyde der påvirker ham?

    Hvad siger adfærdsbehandleren, hvornår tænker hun der vil ske fremskridt i den rigtige retning? smiley


  • #77   7. maj 2020 Mathilde: Vi har aftalt, at han lige skal have en chance på kalm, så ringer til hende i næste uge og giver hende update smiley så har han nemlig været på det i to uger smiley
    Spændende at se hvad hun siger smiley
    Det er så svært at hjælpe ham, han er så cool i mange situationer, men de ting han ikke finder tryg er sørme svære at træne. Jeg "panikker" også en smule over, at jeg pt. går hjemme og burde træne alene hjemme, således at han kan det, når DK åbner op igen og jeg skal i skole - men det er han bare slet ikke klar til pt.


  • #79   7. maj 2020 Ida: Jeg fortalte hende, at det var dig som havde anbefalet dig smiley hun kunne sagtens huske dig og Figo smiley Skulle hilse dig! smiley

  • #81   7. maj 2020 Alene hjemme træningen går heller ikke super. Jeg har vadet ind og ud af døren 500 gange om dagen. Tilbyder ham altid snacks og lækkerier inden, men han er ikke interesseret overhovedet, da han ved jeg går (trods det, at det er 1 sek)

    Nu har din hund jo lært, når du giver ham snacks mm så forlader du ham, så allerede der må han blive nedtrykt. Da han også er ligeglad med dem og det ikke hjælper, hvorfor så blive ved med at gøre det samme og det samme om og om igen ?

    Som jeg har foreslået før i den her tråd, så prøv en tid, hvor du lader være med at give ham noget som helst.
    Du ignorerer hunden og går ud af døren som det naturligste i verden.
    Bliv væk et par minutter og når du kommer ind igen, så lader du som om intet er sket. Ikke noget med store velkomstceremonier og ihhhh hvor var du dygtig.
    Lad som intet, evt kun et hejsa og så går du i gang med dine gøremål.
    Efter nogle minutter kan du evt give ham en snack hvis du har lyst til det.




  • #82   7. maj 2020 Hvordan reagere han hvis han efterlades udenfor? F.eks i en lukket have eller afbundet et sted hvor han ikke kan se dig?

  • #83   7. maj 2020 Anni: Jeg har også prøvet ikke at give ham noget. Det giver samme reaktion smiley

    AG: Til agility bindes de af og her hyler og skriger han også smiley
    Hvis han er i haven og jeg går ud af syne uden ham, hyler han og løber frem og tilbage for at finde mig


  • #84   7. maj 2020 Lige så vel som at være alene i haven eller bundet et sted, skal hunden jo trænes op til det.

    Hvis man ikke har trænet sin hund op i at være bundet og man går væk fra den eller at være i haven selv, er det klart den vil hyle smiley

    Sam har lært at være i haven, imens jeg er ude på den anden side af hegnet eller hækken, når der skal rives, fejes og klippes hæk, det gjorde jeg ved at gå ud af havelågen og så stå og lave havearbejde ude foran lågen, så han kunne se mig, han kunne også godt finde på at hyle, når han så var stille et stykke tid, gik jeg ind igen, da han efter nogle gange var rolig, flyttede jeg rundt på mig, så han ikke altid kunne se mig og kom så tilbage til et punkt hvor han kunne se mig, efter kort tid.
    Han lærte alligevel ret hurtigt at være rolig i haven og ligge og slappe af på tæppe, imens jeg laver have uden på den anden side.

    Jeg har også trænet ham i at være bundet af, til træning, når vi spiller spil med familien ude på store græsplaner, imens jeg vasker og støvsuger bil.
    Jeg gjorde det at jeg belønnede for rolig adfærd, i starten imens jeg kun gik få meter fra ham, og så udvidede med tiden afstanden, uden at man så behøver at gå hen og belønne heletiden smiley
    Han har altid et tæppe at ligge på når han også er bundet af, man er jo sart ridgeback smiley


  • #85   7. maj 2020 Det samme resultat hvis han er alene i en bil?

    Jeg ville droppe alt andet træning og gå all in på at træne ham i at være afbundet og langsom bygge afstand på. Til sidst skulle han gerne kunne acceptere at være afbundet hvor du er ude af syne.

    Derefter træne bliv på samme måde. Altså hvor han ikke er bundet. Men under kommando

    Han må ikke stå afbundet til agilitytræning hvis han ikke magter det. Det forværrer jo problemet.


  • #86   7. maj 2020 AG: i bilen er der intet smiley Der kan han sagtens være alene i flere timer uden at sige en lyd smiley
    Jeg lader ham heller ikke være bundet af til træning, der venter han i bilen - netop fordi han aldrig har lært andet smiley


  • #87   7. maj 2020 Er han i bur i bilen?
    Kan han se ud?
    Hvirdan er din procedure når du forlader ham i bilen?
    Kan du tyde nogen forskel på hvad du gør i have, hus contra bilen?

    Super positivt at han er tryg i bilen! Så er der noget at arbejde ud fra

    Det med skraldebilen tror jeg ikke har noget med selve skraldebilen at gøre.
    Han er måske blevet overrasket af larmen fra skraldebilen hvor han pludselig er vågnet og sprunget op og slået sig i farten. Så han nu koder smerten og forskrækkelsen sammen med hvordan skraldebilen lyder indefra.
    Det forstærkes nok kraftigt af at han ikke føler sig tryg og sikker i huset.


  • #88   7. maj 2020 Han kn godt sidde i bur, men han sidder egentlig bare i bagagerummet og kan se ud over træningspladsen.
    Vi ankommer og jeg går fra bilen og ned til info og gennemgang. Herefter henter jeg ham og vi træner og køre hjem bagefter. Enkelte gange kan jeg sidde ham tilbage i bilen, mens vi hyggesnakker og drikker kaffe

    Umiddelbart synes jeg jo at gøre det samme, ingen af gangene gør jeg et nummer ud af det, fordi det er en skal-ting.
    Hjemme plejer jeg at kaste en snack ind i buret, lukke og forlade. I bilen hopper han jo også selv ind og jeg forlader ham. Siger intet og gør intet til forskel..
    Han er aldrig alene i haven, fordi det gider han ikke. Han går aldrig ud i haven selv, medmindre jeg går med. Tror ikke han finder haven sjov alene


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #89   13. jul 2020 Hvordan går det med ham nu?

  • #90   13. jul 2020 Mathiad: Vi har været hos dyrlæge Gudrun Frandsen, hvor han fik bl.a. akupunktur, foderplan samt nogle urter med hjem
    Nærmest fra den ene dag til den anden kan han igen være alene hjemme uden problemer (faktisk endnu bedre end før) og vi kan igen bruge skærebrætter.

    Han er forsat angst for mange ting i huset og tvivler på, at hun kan hjælpe med det, men vi har endnu en tid i uge 30. Det har givet mig så meget ro på, at han bare sover når han er alene - så skønt og fantastisk!!


  • #91   13. jul 2020 Sikke en dejlig opdate smiley

  • #92   13. jul 2020 Helt vildt smiley Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg for hans angst for vaskemaskine, tørretumbler, håndmixer og især skraldebilen væk ...

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #93   14. okt 2020 Hvordan går det med ham nu? smiley

  • #94   14. okt 2020 Hna er forsat super god til at være alene, intet problem smiley Han kender rutinen og that's it ??

    til gengæld kæmper vi forsat med hans angst for diverse ting, skraldebilen (når han er indenfor), vaskemaskinen, støvsuger, håndmixer osv.
    Vi skal starte op med Bachs blomster medicin og se om det har en virkning


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #95   14. okt 2020 Dejligt med alene hjemme smiley

    Det lyder fornuftigt at forsøge med bachs blomsterdråber.. håber du kan se hans angst blive mindre meget snart..


  • #96   15. okt 2020 Håber jeg også smiley Har opgivet at træne det væk, det bliver kun værre jo mere vi forsøger, desværre

Kommentér på:
Alene hjemme.. han hyler

Annonce