{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.734 visninger | Oprettet:

TDE
TDE
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Hvad betyder "aktiv race" {{forumTopicSubject}}

Når man læser om racer som fx border collie og australian shepherd, så bliver de beskrevet som aktive og intelligente og kræver meget mental såvel som fysisk aktivitet. Kan nogen forklare mig hvad det betyder i praksis, på en helt alm onsdag? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad betyder "aktiv race"
  • #1   14. apr 2020 Du mener en tirsdag smiley

• TDE
    TDE Tilmeldt:
    apr 2020

#2   14. apr 2020 Pernille - All day, any day smiley Lige onsdag er sådan et dejligt "midt på ugen -fartbump" hvor intens hundetræning måske ikke ligger øverst på ønskelisten smiley

• #3   14. apr 2020 Derfor er det altså stadig kun tirsdag et par timer endnu ihvertfald smiley

Men der menes vel en hund der kræver mere aktivitet og mental træning end så mange andre.. Eller misforstår jeg fuldstændig spørgsmålet? :s

• TDE
    TDE Tilmeldt:
    apr 2020

#4   14. apr 2020 Nej men hvad dækker det over i praksis. Altså, hvis man har en aktiv hund, betyder det så den skal gå x antal timer om dagen og trænes i x antal timer. Spørger fordi jeg leder efter en hund og har forelsket mig i flere såkaldte "aktive racer". Vil gerne være sikker på jeg kan leve op til hundens behov.

• #5   14. apr 2020 Der betyder den kører i er højere gear, der er fart på, især udendørs smiley

• #6   14. apr 2020 Jeg vil mene at den kræver at man bruger den til en eller anden "sport". Ikke nødvendigvis konkurrence, men den skal "bruges".
    Og ja, det mener jeg at alle hunde skal i et vist omfang. Men disse racer "kræver" det (generelt).

• #7   14. apr 2020 Altså selv blandt aktive racer er der vel forskel på hvor meget de kræver.. Det kan nok ikk kun gøres op i x antal timer dagligt da nogle aktiviteter nok trætter mere end andre (sådan er det ihvertfald for Mille, selvom hun ikke er en aktiv race men hun er ellers Meget aktiv for netop sin race!!) men ja, man kan godt regne med at det kræver længere tid end på mindre aktive racer.. Hvis du vil ha et Ca på hvad de racer du kigger ligger på mht aktivering og aktivitet så skal du nok spørge specifikt på de racer.. Så kan folk også anbefale hvilken sport/aktivitet der måske kan passe rigtigt godt og gi godt..

• #8   14. apr 2020 Jeg vil prøve at vise det på en anden måde end normalt!

Aktiv vs afslappet er så tydeligt synes jeg.

Her er to mænd der taler om hundene, og prøv nu at se når begge hunde reelt sidder og slapper af!

Mallen:

https://youtu.be/m-_FftnU6Mo

Grosseren:

https://youtu.be/mP4fRnMJV38

De kører bare i vildt forskellige energi niveauer!

Jeg synes det så tydeligt, selvom de her sidder og slapper af begge to.

Mallen er jo over det hele konstant. Den er bare på! Grosseren den hygger! smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.272
    #9   14. apr 2020 Det siger jo lidt sig selv. Hunde det er mere aktive en normalt.

Mange mener at man skal bruge så og så mange timer om dagen. Det behøver man ikke nødvendigvis. Kvaliteten af hvad du laver har noget at sige. Men klart at man skal have lysten og tiden til at gøre det.

Vi ser jo mange der går timer med deres hunde. Her kan man altså sagtens nå at arbejde med en aktiv hund. Altså på samme tid.

Så det behøver ikke nødvendigvis at være mere tid. Men hunden skal have lov til at træne/arbejde for at få opfyldt sine behov og trives.

• #10   14. apr 2020 Pernille, udtrykket “på en helt almindelig onsdag”, refererer ikke til i dag, men er en måde at omtale en almindelig hverdag. Så uanset hvilken dag det er i dag, er det ikke dét der hentydes til. Kun på HG kan et spørgsmål stikke af i den retning smiley

TS, en aktiv race, er vel en der er mere aktiv, end gennemsnittet. Og så dækker det egentlig ikke over en skid alligevel, for der er så stor forskel på, hvad folk lægger i ordet, og hvad den enkelte hund ser som aktivitet.

Jeg tænker egentlig, at de fleste hunde, som er lavet til en form for arbejde, vil betegnes aktive. Men aktiveres forskelligt - nogle skal have lov at søge i krat, nogle at apportere, nogle at løbe osv.

Den største fejl man kan begå, er at lave blandinger af gumpetunge hunde med dårlig fysik, og mixe dem med noget, der slet ikke matcher den gumpetunge fysik. Alle de populære beagle-blandinger er et godt eksempel. Puggle, frengle og hvad de nu hedder. Eller alle de tumpede schæfer/slædehundeblandinger - mix mellem en hund der skal løbe, løbe og løbe, og så en hund der skal arbejde på mere konkrete opgaver.

Nå, men på sådan en helt almindelig onsdag, vil en dag med en aktiv race (for mig) være en del af en helt almindelig uge smiley På ugebasis træner jeg holdtræning ca. halvanden time (lydighed og arbejdsøvelser), 1-2 spor på 800-1000 meter ((pensionisten får altså kun ét spor om ugen nu) og så eftersøgning i skoven en gang om ugen. Og ellers lidt hyggetræning, når vi går ture. Balanceøvelser hjemme, lidt fjolletricks og hygge. Løbeture 3-4 gange om ugen, og daglige gåture på i alt 7-10 km.

Sådan i runde tal smiley

Den ikke så aktive hund, træner på hold 1 gang om ugen, men uden selvstændige øvelser, går måske 1-2 spor om måneden og træner med på eftersøgning 1 gang om ugen. Hun følger med på gåture, men ikke løbeture.

Den aktive af dem er 9 år, den anden er 6 år. Den gamle kan udkonkurrere den anden i alt, any day smiley

• #11   15. apr 2020 en aktiv hunderace stiller ikkr nødvendigvis større krav men andre krav. De trives i aktive hjem som brænder for at lave noget meningsfuldt med hunden hver dag.

• #12   15. apr 2020 En aktiv race er til dig som elsker at lave hundearbejde, dig som brænder efter at træne og nørde, dig som måske ikke vil være konkurence hundefører men som har lyst til at træne.
    Med andre ord, lad være med at købe en aktiv race hvis du spekulerer i hvor lidt hunden kan nøjes med, køb en race som passer til det du har lyst til, i stedet for at forsøge at presse en race ind i dit liv uden egentlig at have lyst til det racen kræver.
    En aktiv race skal ikke nødvendigvis gås med i timer dagligt, men den skal bruges til noget hunden syntes er fornuftig.
    Der ersimpelthen så mange forskellige racer, det betaler sig at tænke nøje efter hvad man egentlig har lyst til og hvad man egentlig vil med sin hund og så vælge efter det.

• #13   15. apr 2020 At hunden ikke kan nøjes med gåture.
    Tro det eller lad være, men en stor del af DK tror stadig gåture er hundens eneste behov for indhold i løbet af en dag.

• #14   15. apr 2020 En af de ting jeg syntes er aller mest forkert er den der med at en aktiv race er til en aktiv familie! Det passer ikke, hvis fx den aktive familie er aktiv på håndboldbanen, til cykelløb og maraton, så hjælper aktiviteten jo ikke hunden en smule.

• #15   15. apr 2020 Godt skrevet Bodil. enig

og du har ret i det du skriver her. Jeg uddyber det lige

tilføjelse. så har jeg føjet til.

• #16   15. apr 2020 Jeg har to jagtretrievere. Der er altid et par et par timer hver dag reserveret til dem. Vi træner intenst ro i dyrefolde og ved andedammen. Vi går meget ofte ture hvor jeg ved der er store forsamlinger af rådyr og harer. Det sker at ture starter fra indkørslen, men oftest starter jeg bilen og kører ud. De er med til havearbejde, med på café, med til at jagte solnedgang, med til bålhygge og min træning. Vi både vandrer og løber canicross.

At træne ro ved en andedam er for deres skyld, men resten er en del af hvem jeg i forvejen er. Det er for os alle.

Aktive hunde kræver aktive liv. De bliver ofte omplaceret fordi de er intelligente og aktive. Abby kan åbne døre, skuffer og skabe. Hun har selv regnet ud hvordan man starter og slukker roomba og har lært sig selv at springe over hegn på 1.5 m.

Aktive hunde kan godt sove en hel dag. Jeg havde ondt i ryggen i sidste uge, så vi lavede nogle fodersøg i haven og lige en kort morgentur - resten af dagen restituerede vi og så serier. De kan bare kun hvis de i forvejen er mentalt stimuleret.

Drop tanken om fysisk at udmatte dem - de fleste aktive racer bliver ikke udmattede. Tænk mental leg ind. Gåder, tricks og spil er vejen frem. Særligt spor er virkelig gode til bevidstløs hund. Jeg synes spor er kedeligt, men det reddede virkelig mig og Ziva da hun var halvandet og vi havde en træls periode.

Det tager nogle timer hver dag også en kedelig onsdag. Også i regnvejr. Til gengæld får du altid gået de 10.000 skridt som de kloge siger er sundt.

• #17   15. apr 2020 Med andre ord, lad være med at købe en aktiv race hvis du spekulerer i hvor lidt hunden kan nøjes med, køb en race som passer til det du har lyst til, i stedet for at forsøge at presse en race ind i dit liv uden egentlig at have lyst til det racen kræver.

Amen to that!

• #18   15. apr 2020 Der er også forskel på de aktive racer, også indenfor samme race.
    Særligt indenfor Border Collie er der KÆMPE forskel. De fleste Border Collier jeg kender kræver en del, da deres drifter er bevaret, men jeg ved desværre også at hos mange af udstillings Border Collierne er drifterne mere eller mindre avlet ud af dem, og de kræver selvfølgelig ik så meget som sports-, agility- og hyrdelinjerne.

• #19   15. apr 2020 "Mallen er jo over det hele konstant" smiley smiley smiley

Ja, på den video farer den jo rundt hele tiden smiley

"Aktiv" hund er imo et dårligt udtryk.
    Jeg skulle engang ud at træne med nogen, der havde aussier. De her aussier var "vilde" og de var virkelig aktive.
    Jeg kendte ikke racen ret godt og så frem til at møde dem .. jo da, eller noget ... det er nok hvad man er vant til smiley

Jeg er iøvrigt blevet frarådet at købe en jagtgolden, for sådan en er ornli meget aktiv. Dette sagt i fuldeste alvor, selvom personen godt vidste, at jeg har maller.

Så tag det med et gran salt - og gå ud fra, at alle hunde er glade for at lave noget, løbe, snuse, lege, løse opgaver, etc.
    Nogle skal bare løbe lidt mere, snuse lidt længere, løse lidt flere opgaver ... smiley

• #22   15. apr 2020 men ikke aktiv som en husky fx smiley

• #24   15. apr 2020 men det er ikke det ts spørger om her Emma

men ja alle hunde kan bevæge sig når de er i live smiley

• #25   15. apr 2020 Så der findes simpelthen ikke racer, som er avlet med et ikke-aktivt formål? Som fx selskabshunde og store vogtere?

Sorry, men en broholmer eller mastiff, er bare ikke "aktiv". Det er små selskabshunde heller ikke. Ja bevares, de vil da gerne gå et tur, træne lidt eller løse en opgave, men de får ikke knald i låget af ikke at gøre det.

• #28   15. apr 2020 Så er vi endelig fremme ved, at du kan svare på TS's spørgsmål - og nu også mit:

Hvad er "meget aktive"? Hvordan ser en helt almindelig onsdag ud, med din mors meget aktive kinesere? Kontra BC'erne og schæferen?

• #31   15. apr 2020 Emma hvordan definere du aktiv?

at alle levende væsener kan bevæge sig er en lidt bred definition synes jeg

• #32   15. apr 2020 Så hvis min mormor stod og ville have hund, kunne hun lige så godt vælge en BC, som en CC?

Nu er min mormor så død, så det er ikke rigtig aktuelt smiley

• #34   15. apr 2020 eller måske hellere en bc for hvis hun er dårligt gående så kan hun sidde ned i en stol og træne bcen mens CC sksl mere ud og gå

nej vel Emma smiley

• #36   15. apr 2020 men Emma det er jo ikke det ts spørger om her. Hun spørger ikke om alle hunde skal have oplevelser og motion for at trives for det skal alle levende væsener jo...

Det skal du og jeg også

det svarer til at sige at mennesker skal spise for at overleve... eller indtage næring

• #39   15. apr 2020 er det det du forstår ved en aktiv race Emma?

når folk skriver om en border collie er en aktiv hunderace tænker du så så bredt eller på hvad hunden kræver specifikt i det daglige for at trives

jeg tænker ikke så bredt må jeg indrømme

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.272
    #40   15. apr 2020 De fleste er forhåbentlig aktive med deres hunde. Det gør ikke at racen skal beskrives som aktiv.

• #41   15. apr 2020 Nej sku Emma hvis det du skriver skulle tages alvorlig, så ville det jo være totalt ligegyldig hvilken race man købte, når bare det ikke var en fysisk udfordret race smiley sådan er det jo ikke, nogle racer betegnes som aktive, det betyder at de skal lave mere en almindelig, med andre ord, de er mere krævende smiley

• #42   15. apr 2020 Emma, enten taler du bordere ned, til at være på niveau med selskabshunde, og ellers taler du selskabshunde op til at være på niveau med bordere. Jeg ved faktisk ikke helt, hvad der er værst smiley

Den ene version er at tale alle racer ned til , at alle kan have dem. De skal bare gå nogle ture. Den anden er at gøre alt hundehold til raketvidenskab (ikke at BC'ere er raketvidenskab, men dog noget mere krævende, end selskabshunde).

Men træk du endelig en mastiff ud på 8 km gåtur, og spørg den om det er det optimale liv for den smiley

• #47   15. apr 2020 Emma, det havde jo været nemmere, hvis du fra start havde defineret "aktiv" som noget der kan løses med gåture. Men jeg tænker at din definition, falder helt ved siden af, hvad alle vi andre i tråden mener med "aktiv" smiley

• #48   15. apr 2020 Der er vel også forskel på hvordan racerne reagere hvis aktivitetsniveauet ikke tilfredsstilles.
    Og man dermed skal kæmpe med en del “problemadfærd”.

En aktiv race bør have et job og bruges aktivt flere gange om ugen. Det betyder ikke at de ikke kan slappe af for det kan de godt ellers skal det indlæres. Men de vil ofte være klar til træning eller aktivitet på et split sekund.
    Generelt vil de bare køre lidt højere gear end mindre aktive racer.
    Der er dog altid individ forskelle!

Vil man træne aktivt flere gange om ugen og bruge hunden til en passende opgave kan langt de fleste have en aktiv race. Men der jo flere ting ved racen som også skal passe til ejer.
    Mentalitet, sind, væsen, størrelse m.m

• #51   15. apr 2020 Bliver det ikke bare dumt nu?
    Med aktiv race menes jo dem med en del mere krudt i røven end andre racer og det er jo selvklart hverken Mops, FB, eller CC der menes her.

• #52   15. apr 2020 Sådan et liv tror jeg slet ikke, en mastiff har fysik til

Den har 4 ben, så selvfølgelig kan den gå 8 km. Spørgsmålet er bare, om du gider afsætte 5-6 timer til projektet smiley

Ja, tilsyneladende er “aktiv” forstået som udfordringer til hundens hjerne, som fx fodersøg, nosework, trickstræning osv. I min optik er det et helt andet behov.

Nej, alle vi andre i tråden, forstår "aktiv" som det samlede billede af hunden; både motion og træning/arbejde.

• #56   15. apr 2020 Emma, jeg forstår ikke hvad det er du vil diskutere?

TS skriver "kræver meget mental såvel som fysisk aktivitet". Hvorfor er det, at du absolut VIL definere dét, som værende ren motion? Eller gad du bare kun læse overskriften?

• #58   15. apr 2020 Så nu er BC meget aktiv? Er CC'en så også det? Eller mener du omvendt, for CC'en er jo åbenbart den der får mest motion smiley Og hvor efterlader det fx husky og malle?

Ingen, som i INGEN, har i øvrigt påstået at nogle racer ikke har brug for aktivitet. Men faktum er for dælen da, at nogle racer, har brug for mere aktivitet. Ellers er det hip som hap om fru Jensen køber en chihuahua eller en husky.

• #60   15. apr 2020 Det havde været nemmere for dig, at indrømme lidt tidligere, at du enten tog fejl, eller formulerede dig kluntet. Men det her var sjovere smiley

Jeg må hellere skynde mig at ringe til min kollega, som har bestilt en havaneser, og sige at de skal tage en husky eller border i stedet smiley

• #62   15. apr 2020 Næh, for du synes jo åbenbart stadig at det her holder vand:

Jeg ville kalde en lab for en aktiv hund.

Min mors kinesere (selskabshunde) er meget aktive

Så en lab er på skalaen "aktiv", men kinesisk hårløse er "meget aktive"? smiley Det er simpelthen bare så tåbeligt, at selv du, må kunne se at du enten tager fejl, eller formulerer dig virkelig, virkelig dårligt smiley

• #63   15. apr 2020 Hey Martine, når nu jagtgolden er for frisk til dig, så pas endelig på med en kinesisk hårløs, for så'rn en er jo en ren raket, og er majet, majet aktiv. Godt du holder dig til pyssenyssemallerne smiley

• #66   15. apr 2020 Næh, jeg skriver flere gange, at jeg (og alle andre) definerer "aktiv" som hele billedet, altså BÅDE motion OG mental aktivering/træning.

Men du bliver en habil rygsvømmer i den her tråd smiley

• #67   15. apr 2020 Jeg har lært fra denne tråd at Ridgebacken må betegnes som være en af de krævende racer... Meget aktive.... Haha

Min opfattelse er at man simpelthen ikke kan sætte selskabs racer som værende meget aktive og samligende dem med f.eks schæfer, husky, Ridgeback, malinois, labradors..

Det giver virkelig ikke mening, selvfølgelig skal alle ud og bevæge sig, men er det nok for en 'meget aktiv' race... Nej.. smiley

• #70   15. apr 2020 Jeg indrømmer gerne, at jeg ville hænge mig selv, hvis jeg skulle bo sammen med en ridgeback eller en husky smiley Jeg ville simpelthen ikke gide at gå og gå. Jeg ville også hænge mig selv, hvis jeg boede sammen med en malle, men af andre årsager. Jeg tror simpelthen ikke at jeg har evnerne, til at køre sådan tilfreds-træt.

Omvendt er jeg helt overbevist om, at jeg nok kunne overkomme en kinesisk hårløs smiley

• #72   15. apr 2020 Ziva får ikke knald hun i låget, men hun begynder at gnave i ting af kedsomhed. Som oftest hendes egne ting, der skal splittes ad.

Abby... Hun er kreativ og intelligent. Hun får ikke knald i låget, men du får åbnet alle skuffer, skabe, døre efter spændende projekter. Hun leder efter nyt legetøj, udfordringer og lækre snacks. Hun ødelægger ikke nødvendigvis, men nogle ting er bedre egnet til hænder end hundepoter. Når hun ikke gider mere, stikker hun selv af på gåtur for at opleve hele verdenen.

Selskabsracer sover tit bare videre.

• #74   15. apr 2020 Men vil du ikke sige, at din Schæfer er en aktiv hund, selvom den ikke er Malinois-aktiv?

Jo da. Og jeg vil også påstå at min schæfer er væsentlig mere aktiv, end kinesisk hårløse smiley

• #76   15. apr 2020 Emma men TS spørger ikke hvordan en hund har det godt smiley
    "Kan nogen forklare mig hvad det betyder i praksis, på en helt alm onsdag?"

Så nu vi kom ind på knald i låget, ville jeg bare dele fra mit perspektiv på reaktion på en almindelig onsdag.

• #77   15. apr 2020 Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om hunde, jeg ikke kender. Så hvad Snoopy gør eller ikke gør, ved jeg jo ikke.

Men jeg vil vædde Bellas liv på, at hun er mere aktiv end alle kinesisk hårløse. På trods af hendes alder og gigt smiley

En kinesisk hårløs er ikke en "aktiv race". Bum! Det er en tottet ting, som gerne vil gå, lege og træne. Men den lever et ganske fint liv, uden meget andet end et par gåture, leg og nus i sofaen. Ligesom alle andre selskabsracer. Og de kan på ingen tænkelig måde sammenlignes med racer, som er avlet til et aktivt formål.

• #78   15. apr 2020 Men jeg er enig med dig i at det da kun er fedt jo mere man laver med sine 'mindre aktive' racer.

Og i min verden skal alle hunde kunne gå 5-10 km dagligt, jeg synes virkelig ikke det er meget, men det vil andre helt sikkert synes og det er jo ikke det der er afgørende om en race er aktiv smiley

• #79   15. apr 2020 A jeg har haft et mix af bjørnehund, islandsk fårehund og bc... aldrig igen! vi gik og gik og gik... lol

• #80   15. apr 2020 Måske ser man også lidt anderledes på de små aktive racer.
    De er lidt nemmere at overse selvom de løber rundt på væggene smiley
    Dsg, russels m.m er jo små arbejdsmaskiner og kan køre ret højt.

• #82   15. apr 2020 Conor skal trimmes i morgen
    #frahusforbitilstrandvejsvilla

• #83   15. apr 2020 TS
    Min Border collie 6 år og min Dansk svenske gårdhund 9 år vil helst lave noget hver dag.
    Men de kan altså godt tage en dag på sofaen. smiley Hvis man bare kan finde sig i at blive begravet i alt deres legetøj, som de smider i hovedet af en imens de intens nedstirre en. smiley
    Det skal blot ignoreres smiley så opgiver de og smider sig med et dybt suk smiley og man føler sig som den dårligste hundeejer i verden smiley smiley smiley
    De træner ca 1 time agility og 1 time rally hver, hver uge og er ofte til stævner i weekenderne. Nogle ting træner vi hver dag derhjemme men kun 10-20 minutter.
    De går imellem 5 til 15 km om dagen alt efter om de skal til træning/stævne eller ej.
    De trives begge rigtig godt med dette program og har ingen problemer eller issues. Og slapper pænt af indendørs.

• #84   15. apr 2020 Jeg kender en del der efter f.eks konkurrencer har hvile dag efter og melder fra til træning forbi de har været til konkurrence dagen før.

Min hund trives overhovedet ikke med sådan noget som hviledag hvor man ikke laver en skid, så er såmen lige meget om vi har været til konkurrencer dagen før?

Hvis hviledag betegnes som at man slet ikke laver noget og kun sofa hygger..

Sam bliver destruktiv og ret neden at være sammen med, hvis han ikke kommer ud og lave noget, her snakker jeg eks. Hvis jeg er syg og virkelig ikke har lyst til at skulle ud.. Her er ikke så meget at gøre, her må man lette røven og komme igang eller tilkalde hjælp i form af søster, tilgengæld er han i en alder af 3 år blevet meget bedre til at acceptere at der er dage hvor der sker mindre, som når man er syg..

Hvad menes der med hvile dag?
    Min hund får sovet rigeligt om dagen og natten..

• #86   15. apr 2020 Jeg tror bare vi vender os om på den anden side her i sofaen - det er vel også en form for aktivitet... mvh selskabshundene og ejer

profilbillede
Kommentér på:
Hvad betyder "aktiv race"

Annonce