{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.009 visninger | Oprettet:

Tisse om natten og trimmer til malteser {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Min kæreste og jeg har fået den skønneste malteser-hvalp for 2 uger siden, så han er 10 uger nu. Han er så dygtig og er stort set allerede renlig, men vi er også meget obs. på at gå ud med ham ofte, da vi bor på 2. sal. Også om natten.

Lige nu er han ude at tisse kl 23, kl 3, kl 6 og så når vi står op omkring kl 8-9. Vi er hjemsendte lige pt, men når vi starter på job igen, kunne det jo være rart med lidt nattesøvn smiley
Om dagen kan han godt holde sig 5-6 timer, når han sover.

Hvornår har i erfaring med de kan holde sig lidt længere om natten?

Derudover er hans pels begyndt at blive ret lang, så jeg vil høre om nogen kan anbefale en trimmer der kan klippe i malteser-pels? Lige nu har vi klippet med saks omkring øjne og poter, men det virker lidt omstændigt smiley

I får lige et billede af babyen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tisse om natten og trimmer til malteser
  • #1   2. apr 2020 Jeg ville spørge opdrætter omkring værktøj til pelsen smiley de kender forældrehundenes pelse bedst og kan vejlede i plejen smiley

I forhold til at holde sig, så var Mynte en gudsbenådet hvalp - sov 9 timer i streg som hvalp om natten. Asger var også hurtig renlig - på trods af livet i lejlighed. Gnocchi - vores store hund der i mod - det tog næsten 1/2 år før vi fik fast nattesøvn. Eller jeg fik det tidligere for jeg sover som en sten...

• #2   2. apr 2020 God idé, men de bruger bare saks til pelsen, og jeg tænker bare umiddelbart det ville være nemmere med trimmer smiley

Uhh lyder skønt med 9 timer i streg, haha! Min kæreste sover også som en sten, jeg vågner derimod ved den mindste bevægelse dernede på gulvet. Og hvis jeg så vågner kl 2.30 f.eks., så ligger jeg vågen med tanken om "nu vågner han nok snart og skal tisse". Ikke så praktisk! smiley

• #3   2. apr 2020 Tillykke med hvalpen.
    Nu er det jo faktisk en hund med lang pels du har anskaffet dig smiley
    Når det er sagt, synes jeg, at det er bedre med en klippet malteser end en filtret malteser.
    Jeg ville dog ikke begynde at klippe pelsen så tidligt, du risikerer at ende med en meget filtret pels - det er dog ok at klippe omkring øjnene og poterne.
    Jeg bruger selv saks til mine maltesere, de fleste maskiner duer ikke til en malteserpels.

• #5   3. apr 2020 Mille var ude en gang om natten også omkring kl.7-8 stykker igen om morgenen i de første 3-4mdr jeg havde hende.. Sys dog godt i kunne prøve at skære det ned til en gang pr nat og se hvad det har af effekt... Hvis hvalpen ikke er ordentligt træt/brugt når i går i seng kan det også være en grund til at den vågner og derfor skal ud oftere.. Dog er jeg 99,9% sikker på at det ikke i den alder og så kort tid i har haft den er vane! Det er jo heller ikke ligefrem en stor race dvs mindre blære.. Men en gang om natten har altid været nok her smiley

• asker O
    asker O Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #6   3. apr 2020 Da jeg fik min lille Charlie hjem, ville vi havde han skulle sove i kurven og det holdt så ved i 1 måneds tid hvor jeg var oppe hver 2 time om natten hvor han stadig formåede at tisse og skide på gulvet. Så tig jeg ham op i sengen og så kunne han pludselig holde sig i 7 timer og blev kun en sove trold efterfølgende

• #7   3. apr 2020 Lise-Lotte K
    Den havde vi godt luret, men vi vil gerne holde ham i hvalpeklip, det er der vel intet galt i smiley
    Og tak for rådet. Vi havde heller ikke tænkt os at klippe endnu smiley

Ida og Figo
    Tak, han er så skøn ja! smiley
    Og kan sagtens være det bare er en vane! Tror vi vil prøve at se om han ikke ligger sig igen, hvis vi prøver at ignorere ham. Tusinde tak for svar!

Pernille F
    Tak, det vil vi prøve!
    Han virker træt, for han er bare lige nede at tisse og så sover han videre igen. Det er nok bare en vane smiley

Asker O
    Haha, det lyder også hyggeligt. Vi vil dog helst se om vi kan undgå at få ham op i sengen smiley

• #9   3. apr 2020 Ida og Figo
    Tro mig, den fejl lavede vi første nat, og det sker aldrig igen smiley
    Han har heldigvis lært vi sover om natten, så når han piber er det hurtigt ud at tisse, og så sover vi videre igen. Det er han heldigvis OK med smiley

Han er god til at bruge energi om aftenen. Han er altid helt skør og flyver rundt. Men hvis du har gode idéer til noget hjerne-træthed modtages de gerne!

• #11   3. apr 2020
    Jeg har aldrig været ude med en hvalp om natten. Da jeg havde dværggravhunde sov de i en kurv ved siden af sengen indtil de selv kunne komme op, de har alle kunnet holde sig min seks timer om natten.

Mine whippethvalpe har sovet i sengen og har snuppet mellem 6 og 10 timers nattesøvn uden at komme ud.

Når vi har hvalpekuld står jeg op ca. hver tredje time og lufter fra de er 3 1/2-4 uger gamle, som oftest kan de sove 4-5 timer i rap når de er 7 uger gamle

• #12   3. apr 2020 Personligt tænker jeg at det er en ret dum ide at prøve at bede en 10ugers hvalp gå hen og sove videre når den piver for at komme ud.. For det første vil det 99% sikkert ende med tis inde plus det jo i den alder handler om at lærer dem at når de siger til kommer de ud og er dyyyygtige.. Derudover er det efter så kort tid og i den alder ikke blot en vane - der er altså himmelvid forskel på en unghund der ikk kan lægge vanen på hylden og en på 10uger! Jeg ville vitterligt ikk bare bede ham gå hen og sove videre (dog ville jeg kun gå ud en gang om natten også hvis han siger til).. Det lærer jo også hvalpen at det bliver ignoreret når den siger til..

• #13   3. apr 2020 Uhh, synes det er svært. Bliver dog lidt forvirret over dit svar Pernille. Du skriver du kun ville gå ud med ham 1 gang om natten, og det synes jeg lyder som en god idé. Men hvis han giver tegn til at ville ud 3 gange fx, så er vi vel nødt til at ignorere det de 2 andre gange? Hvis det giver mening smiley

• #14   3. apr 2020 Jeg ville aldrig ignorere når en hvalp beder om at komme ud smiley

• #15   3. apr 2020 Jeg mener at jeg simpelthen ville sætte vækkeuret til midt om natten (midt imellem hvornår i går i seng og står op) også gå ud der også de gange han beder om det.. Det er ikke smart at lærer en hvalp at den ikk kommer ud når den siger til.. Du risikere tilbagegang og at den stopper med at sige til.. Selvom det er træls.. Sådan gjorde jeg selv og Mille var super hurtigt renlig og forstod lyn hurtigt at sige til hvilket klart hjalp! Derudover kom hun fast ud Ca en gang hver 1-2time om dagen simpelthen for at undgå uheld og jeg lærte hende at tisse på kommando smiley Det var utroligt virksomt alt sammen smiley

• #16   3. apr 2020 Jeg er helt på linje med Pernille her. Så længe hvalpen er så ung, så skal den ud så hurtigt som muligt, når den siger til. Hvis det så viser sig, at den slet ikke er interesseret i at tisse osv., så er det ind, der skal ikke leges. Men så længe den hurtigt gør sig ren, så er det bare ros og så i seng igen. Det gælder jo om at undgå uheld indendørs og at opmuntre hvalpen til at markere for at komme ud.
    Så kan man begynde at trække den senere, når man ved, at hvalpen kan holde sig længere. Det der med at hvalpen kan sove 5 timer i træk i løbet af dagen, kan man ikke bruge til så meget, for når først en så lille hvalp vågner vil den være trængende og kan formentlig ikke lægge sig til at sove igen uden at skulle tisse.
    Hellere gå ud nogle gange for meget i begyndelsen end lade hvalpen lave uheld. Det er tid givet godt ud.

• #17   3. apr 2020 Hvor hurtigt andre folks hvalpe kunne sove igennem hele natten, kan man ikke bruge til ret meget. Hvalpe er forskellige, man må tage udgangspunkt i sin egen hvalp.

• #18   3. apr 2020 Sam sov igennem en hel nat fra han var 9 uger gammel, det var kun den første uge han skulle ud og tisse 1 gang om natten.

Hvis han ikke selv vågner så lad være at tage ham ud, jeg vil også tro en hvalp burde kunne sove længere uden at skulle ud.
    Men som Pernille skriver, kan det være at der ikke sker nok og han ikke oplever nok om dagen, så han vågner forbi han er for frisk?

• #19   3. apr 2020 Tak for jeres svar! Virker til vi bare må væbne os med tålmodighed smiley

Umiddelbart tror jeg ikke det er fordi han er for "frisk". Vi laver mange ting i løbet af dagen, og han sover så snart vi kommer ind i seng igen smiley

• #21   3. apr 2020 Jeg fatter simpelthen ikke logikken i at vække en hvalp for at gå ud med den om natten smiley vågner hvalpen og vil ud går jeg med den, sover den bare får den da lov til det;) jeg kan også sagtens finde på at tysse på hvalpen i første omgang for at se om den bare falder i søvn igen;) skal den ud skal den nok sige til igen.
    Der er rigtig stor forskel på hvornår hvalpe sover igennem, men de fleste af mine har gjort det fra 3 måneders alderen smiley

• #22   3. apr 2020 Jeg valgte at sætte vækkeuret fordi jeg vidste hun ikk kunne holde sig hele natten alligevel og for at sørge for at jeg ikke overhørte hendes signal (hun pev ikke men vågnede bare hvilket kunne være svært at reagere på hvis jeg sov bare lidt tungere).. Senere hen kom hun kun ud når hun sagde til fordi hun begyndte at vise det så jeg var sikker på at jeg ville vågne.. For mig gik det ud på at undgå at ha uheld da hvert uheld i min verden sætter en et skridt tilbage mht renlighed.. Men hvis man er sikker på at reagere så er det selvfølgelig ikke nødvendigt..

Kommentér på:
Tisse om natten og trimmer til malteser

Annonce