{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.561 visninger | Oprettet:

Pudel og andre racer {{forumTopicSubject}}

Universet mener åbenbart, at nu hvor jeg har ventet flere år på hvalp, så skal jeg sørme da heller ikke have æren af at første, andet eller tredje kuld lykkes.
Ej - ikke helt det tredje endnu. Men tæven viser ingen tegn på at skulle have hvalpe om 2 uger smiley Det drejer sig om schipperken.

Nu er jeg i gang med plan B, som nok hedder noget (dværg)pudel. Jeg vil dog gerne møde lidt flere pudler og få lidt mere realistisk, hands-on info om pelsplejen.
Jeg har haft kontakt med et par opdrættere, hvoraf nogle af dem faktisk ikke vil have besøg af mig, fordi de ikke har en hvalp de kan sælge mig smiley Det er jo en flot måde at sikre, at folk impulskøber en sød hvalp frem for at få et solidt indtryk af racen.

Så nu spørger jeg jer, om der mon er nogen ejere ved Århus, som har en dværgpudel jeg kan møde?

Eller hvis I sidder med et andet bud i den kategori: gode sportshunde under 8 kg, som ikke er terriers, er ligeglade med regn/blæst/mudder, aktive, og ikke helt korthårede..
.. så smid det gerne - OG allerbedst hvis man tilfældigvis har et eksemplar af pågældende race jeg må møde smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pudel og andre racer
  • #1   11. mar 2020 Har schipperken opdrætteren ikke nogle forbindelser ellers, hvis det ar racen?
    Det bruger vi en del inden for vores race - at hvis der ikke kommer et kuld alligevel, så ved man at nogen har et kuld på vej i Nordjylland, Tyskland, eller Sverige eller...

• #2   11. mar 2020 Ingen personlige forhold til opdrætter, men de bruger deres hunde. Jeg har talt lidt med hende på en udstilling og virkede åben nok til at snakke.

http://www.charmeurhuset.dk/

• #3   11. mar 2020 Og ellers er det da set før man tror tæven er tom - og vupti så er der 3 hvalpe alligevel..

• #4   11. mar 2020 Jeg er desværre i kontakt med de opdrættere det vil være realistisk at køre til. Er egentlig også skrevet på "interesseliste" hos en anden opdrætter, men tæven er ikke engang gået i løb endnu - så jeg prøver bare at være på forkant inden det bliver alt for sent smiley

• #5   11. mar 2020 Det er også dét, jeg krydser fingre for, Ginne! Og at der er nok tæver...

• #6   11. mar 2020 Charmeurhuset åbner desværre ikke deres hjem for dem som vil kigge og snakke - men jeg har ikke fået svar tilbage efter jeg forklarede, at jeg rent faktisk også var på udkig efter en hvalp, så måske det faktum ændrer noget. Jeg vil bare gerne have et indtryk af racen før jeg binder mig an på en hvalp.

• #7   11. mar 2020 Det kan jeg godt forstå. Sådan gør jeg også selv smiley
    Så jeg har besøgt og oplevet stor puddel og whippet indtil nu smiley
    Jeg gjorde det også med staffen.
    Der fik jeg lov til at komme til et hvalpetræf hos en opdrætter og det gav et stort indtryk af racen, og så var jeg på udstillinger også smiley

• #8   11. mar 2020 Jeg havde jo Yatzy...

En storpuddel, og hold nu kæft hvor var han et møgdyr hahaha.

Der skulle altså rendes stærkt, hold nu kæft hvor har jeg aldrig haft en hun der var så ekstrem på alt. han var super ude, miljømæssigt var han genial, intet at sætte en finger på, men det var godt nok svært at aktivere ham både mentalt og fysisk, for nok var aldrig rigtig nok..

Han knaldede helt af konstant.

Så viste det sig desværre at han havde emaljehypoplasi, som åbenbart er ret almindeligt i nogle linier, bla. svenske, og hans far var af svenske linier... Så med udsigt til flere kæbeoperationer og en tandløs hund blev han aflivet knap 17 gammel

• #9   11. mar 2020 Det virker da dybt useriøst ikke at ville have besøg for at informere og vise racen. ??
    Jeg har en dværgpudel han fylder seks år han har gennemsnitligt fået en tandens hvert år og nu skal han have hevet syv-otte tænder ud. Indrømmet jeg kunne have været meget bedre med tandbørste, men det ændre ikke på at mange af dem har elendige tænder, vil bare lige informere om det. De kan jo leve fint uden en hel del tænder, men det er da at foretrække at de har dem og så også slippe for de regninger fil tandens og udtrækninger. ??

• #10   11. mar 2020 Staffordshire - ja det lyder som en god måde at få et godt indtryk på smiley

Åh Minion kan godt huske hvordan du har skrevet om ham smiley Men sikke en trist skæbne, også. Er det noget, man tester for, eller hvordan søren undersøger/forebygger man lige?

Michelle - det er dælme også vigtigt at være opmærksom på! Kan godt huske, at jeg har læst noget om det på et tidspunkt. Det er virkelig godt at have i baghovedet, så tak for det smiley

• #11   11. mar 2020 Du må gerne møde fede Dorit når han kommer hjem, men det ved du jo smiley han hjælper dog nok ikke med andet end at blive mindet om krokodilletænder xD
    Men vi har jo haft snakken om papillonen. Skulle du få lyst til at besøge en opdrætter alligevel, er jeg sikker på at jeg godt kan få arrangeret at du kommer med på besøg deroppe, vi kører lige forbi Århus alligevel. smiley

Men det er jo desværre nok ikke lige drømme matchet, selvom de ser søde ud smiley

• #12   11. mar 2020 Jeg håber du snart finder drømmehvalpen, så jeg kan blive spammet med nuttede hvalpebilleder smiley

• #13   11. mar 2020 Jamen hans blivende tænder blev jo helt sorte..

Det startede med at hans nye tænder havde en sort ring ved tandkødet..

Jeg konsulterede rounau efter anbefalinger herinde, og han sagde bare nej

• #14   11. mar 2020 En Løwchen kunne være en mulighed, du er velkommen her for at se racen smiley

• #15   11. mar 2020 Haha jeg vil elske at møde fede Dorit, Solvej smiley Men de ér sgu søde, og bare fantastiske på rigtig mange andre punkter! Hvis ikke jeg har fundet noget inden da, så tager jeg gerne med på besøg smiley

Minion, ej hvor er det altså bare ærgerligt og trist. Og især, hvis det ikke er noget, man aktivt kan undersøge og forebygge? Det er sgu skræmmende

• #16   11. mar 2020 Jamen for mig passede en storpuddel ind her...

Jeg fik bare lidt ekstra med

• #17   11. mar 2020 Bodil - det vil jeg skrive mig bag øret hvis min vej går forbi sønderjylland en dag smiley
    Men jeg har godt nok fået det indtryk, at bichonerne ikke er de mest oplagte racer hvis man vil noget træningsmæssigt; bl.a. at arbejde i regn og kulde ikke lige er deres kop te. Hvad er din opfattelse på træningsbanerne? Hvor arbejdsivrige og vedligeholdende er de, selv når træningen desværre ligger på en mudret regnvejrsdag?

• #18   11. mar 2020 Ej, du er da også bare møg uheldig så smiley

Vi har flere pudler i klubben, skøn skøn race. Aktive, lærenemme og venlige smiley

Især dværgpudlen er aktiv.. Vi har en enkelt standard den er lidt driftforladt hvis du spørger mig, men det KAN også være føreren der har dæmpet hende.. Stadig sød og dygtig hund, jeg kan bare bedst lide når der er turbo på smiley

• #19   11. mar 2020 Altså vi har en træner i DKK Viby der har grå mellem pudler, hun opdrætter og løber agility, hun har ikke nogle hjemmeside, men hendes kennel hedder "Love for Poodles" hun har en side på facebook. Ved ikke hvordan hun er som opdrætter, men det er nogle lækre hunde hun har.

• #20   11. mar 2020 Hvad med Japansk spids?

• #21   11. mar 2020 Crazy:
    Helt vildt! Ej, jeg er selvfølgelig ikke uheldig med kuldet endnu - men jeg forbereder mig lidt på det værste smiley

Jeg har det på helt samme måde som dig; der skal være knald på smiley Og heldigvis virker det jo til, at det er kendetegnende for de fleste dværgpudler.
    Jeg har passet en mellempudel der heller ikke var særlig turbo, men den ELSKEDE en pelskrave ejeren havde pillet af jakken og lavet til legetøj. De undrede sig faktisk og syntes det var såå underligt at den kunne lide det pelsstykke som legetøj.... øh, hvad...? så jeg tror også gerne på, at ejerens rolle spiller ret meget ind ifb. turbo smiley

• #22   11. mar 2020 Du siger bare til smiley du høre jo nok om hvornår vi skal derop, vi regner med at tage derop igen engang i april. smiley

Og ja det er ærgerligt at der lige er et par punkter der ikke helt matcher, for hvor kunne det være sjovt at kunne følge. Men jeg glæder mig nu til at kunne følge dig og hvalpen uanset hvilken race du ender med

• #23   11. mar 2020 Tak, Maya! Det vil jeg da helt klart lige tjekke ud.

Japansk spids fornemmer jeg bliver liige til den store side - og så er den helt hvid smiley Det er lige en ting, jeg skal gå på kompromis med. Ellers kan jeg godt se, at flere bruger den til sport (og her tænker jeg bare allround).

• #24   11. mar 2020 Det kunne være så skægt, Solvej. Men jeg skal da nok ende ud med et eller andet, i hvert fald smiley

• #25   11. mar 2020 Mine Løwchen er total ligeglade med regn og kulde, det bør bestemt ikke blive et problem hvis du finder de rigtige smiley

• #26   11. mar 2020 Funke:
    Hvis du kommer til Sjælland og vil møde en japaner, må du i hvert fald gerne møde Iroh smiley

Iroh vejer lige under 9 kg, og hans kuldsøster omkring 6 kg. Opdrætter har en anden linje af hunde der ligger på 5-8 kg mener jeg det er, så det er muligt at komme under 8 kg smiley

Ellers kan jeg ikke byde ind med så meget, vil bare sige pøjpøj, håber du finder nogen der vil lade dig komme og møde deres hunde smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #29   11. mar 2020 Min opfattelse er at de færreste pudelejere/opdrættere i Sverige ved hvad emaljehypoplasi er, den norske pudelklub har dog en smule fokus på det.

Jeg har en bichon (havanais) og hun er ligeglad med regn, men får dog et dækken på hvis det er koldt og øser ned, da hun næsten ingen underuld har (mængden varierer stort indenfor racen). Hun elsker blæst og kulde, og er helt vild med træning. Pudler og bichoner er nært beslægtede og minder meget om hinanden, så det er ikke en helt dum idé at have f.eks. löwchen i tankerne. Skøn race smiley

• #30   11. mar 2020 Fedt, Bodil. Er det en dækkenhund om vinteren? Jeg må indrømme at jeg er tøvende over for bichonerne som gruppe generelt, men det er måske også nogle fordomme der spiller ind, og fordi de ikke er så udbredte at bruge til sport.

Årh jeg vil gerne møde Iroh, Astrid smiley Det er da ikke så stort igen! Jeg er da glad for dit input, jeg troede det var ret svært at finde linjer der var så små.

• #31   11. mar 2020 Kooiker - jeg skal først have hvalp til sommer, efter jeg lige har taget den sidste praktik, så derfor er der ikke noget relevant for mig lige pt. Mittelspitz/kleinspitz osv føler jeg bliver lidt for meget ovre i pomeranian-kategori (ret mig, hvis jeg tager fejl) og det er ikke hvad jeg søger smiley

Mophy: jeg startede faktisk med at ville have en sheltie, indtil mine ønsker ændrede sig. Den er meget pelset og den er meget følsom - på en god måde, men jeg har fundet ud af, at jeg er nødt til at have en hund med mere røv i bukserne, om man vil.
    Arbejdsmæssigt er den lige hvad jeg søger, men hen ad vejen fandt jeg ud af, at noget andet faktisk ville passe mig bedre ift. temperament og væsen generelt.

Marie: tak for dit input, det er godt at have det med i baghovedet når man alligevel skal udvide sin søgning. Jeg har faktisk set nogle svenske havanesere på instagram der overraskede mig lidt - man er jo ikke rigtig vant til at se dem blive ordentligt brugt, så det er da fantastisk at se, når de kommer op i gear smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#32   11. mar 2020 Må jeg tillade mig at spørge hvem, (hvis du kan huske det)? smiley

• #33   11. mar 2020 Green Ponds kennel smiley

• #34   11. mar 2020 Krydser fingre for at det hele lykkes alligevel smiley

• #35   11. mar 2020 Taak! Det håber jeg godt nok også smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#37   11. mar 2020 Tænkte det nok, Malin kender jeg godt og det er skønne hunde smiley Min Meggie har både en niece der (fra sin fars side af familien) og fætter (mors side), det er helt sikkert min yndlings"type" havanais hun har smiley smiley

• #38   11. mar 2020 Ej hvor sjovt, Marie smiley Det var totalt tilfældigt at jeg kom forbi en af hendes videoer. Men så måtte jeg lige kigge noget mere - det er ikke ofte, jeg ser dem på agilitybanerne

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#39   11. mar 2020 Jeg tror og håber at det snart bliver mere normalt at folk vælger at træne med deres havanais, alle havanais jeg kender elsker det og ejerne (inklusive mig) ligeså smiley

• #42   12. mar 2020 Ang. emaljehypoplasi, så skriver Agneta Gundler, der er uddannet tandlæge for mennesker, men siden 1982 også har arbejdet med dyr som dyre tandlæge, at:

Citat:
    "Der er dog bestemte tandsygdomme, som ikke kan behandles. En af dem er emaljehypoplasi, som er en sygdom, hvor hunden har en defekt i emaljedannelsen.

– Sygdommen kan være forårsaget af, at moderen til hvalpen har været syg eller fået medicin under drægtigheden. Hvis hunden skader en mælketand som ung, kan sygdommen også opstå på de rigtige tænder, slutter Agneta".

Citat slut.

Høj feber over længere tid i hvalpestadiet, en infektion under udviklingen af mælketænderne, eller et angreb af hundesyge kan ligeledes føre til emaljehypoplasi.

Det er hvad jeg lige kan byde ind med på dette emne...

• #43   12. mar 2020 Lundehunden har jeg aldrig rigtig hørt om - den er måske for sjælden til at jeg kan få fingrene i én til sommer, men den ser da spændende nok ud til at undersøge smiley

Kooiker: okay, jeg troede faktisk pomeranian var meget lig de andre tyske spidser. Det er nemlig lige det dér med drive og arbejdsglæde, som er en kæmpe faktor, og der fejler pomeranian altså til det jeg vil bruge den til - så havde faktisk afskrevet de andre tyske spidser fordi jeg havde fået indtrykket af, at de var utroligt ens.

Tak for info Lene smiley Det er da skræmmende, og værd at være opmærksom på

• #44   12. mar 2020 Hvad med ft cocker eller springer? De er da ikke så store og passer udemærket på det du skriver af hvad jeg kender til.

• #45   12. mar 2020 Mine hunde har ikke dækken på, undtagen hvis vi skal stå stille i kulde i længere tid, eller hvis de skal vente i bilen om vinteren smiley
    Der er faktisk Løwchen som løber agility smiley mine gør ikke men den ene er af linjer som så absolut ville være gode;)

• #46   12. mar 2020 Uha, jeg er i tvivl om FT'erne er noget for mig.. for det første om de overhovedet ville trives med det agility/rally etc jeg ville tilbyde (ingen jagtlignende træning overhovedet), og så er jeg er bange for, at de har for stor vildtinteresse. Og generelt bliver for store - kan de holde sig under de 8 kg?
    Men indrømmet, jeg har ikke rigtig mødt nogen i virkeligheden, kun hørt alle advarslerne herinde, om at det virkelig er en hardcore jagthund smiley

• #47   12. mar 2020 Til cruft vrimlede det med ftere lignede det til ag

• #48   12. mar 2020 Der er mange der bruger ft. cockere til agility smiley

• #49   12. mar 2020 Og kan FT'erne godt trives udelukkende med det, og ingen jagttræning? Altså kun agility/rally/HTM eller lignende?

Jeg så faktisk flere "Wockers" fra Devongem til Crufts (working cockers = FT? Eller?) - og nogle af dem så rimelig små ud. Jeg bryder mig ikke så meget om de der lange tunge ører og lavbenede krop, men forsøren, det er jo nu jeg skal tage noget inspiration og undersøge det smiley Så tak for forslaget - jeg må lige give det en ærlig chance og undersøge nærmere

• #50   12. mar 2020 Årh altså Fünke, jeg havde lige håbet du var heldig med de Schipperke smiley
    Men ellers vil jeg ligesom Astrid foreslå en japaner - eller en volpino evt? Jeg ved godt at begge er hvide smiley
    Og an på om japaneren bliver for stor, kommer jo også an på om du ønsker han eller tæve, samt hvilke linjer.
    Den avler vi snakkede med på udstilling i start februar havde en tæve med på lidt over 6 kg, og hun synede endnu mindre. Jeg ved ikke lige hvad størrelse den tæve vi venter hvalp efter er.

Volpinoen er jo så et hak mindre på en 4-5 kg. Men selvfølgelig stadig hvid smiley

• #51   12. mar 2020 Jeg krydser stadig fingre for det, Hope! Alt håb (haha) er ikke ude, men man er jo også nødt til at være realistisk.

Egentlig vil jeg bare gerne have en hund som schippen, med krudt i måsen, og en lille hårdfør træningsmakker som elsker at arbejde uanset vind og vejr.
    Ved de større racer er der mange oplagte, men ved de mindre føler jeg lidt man skal kigge sig for, hvis man vil have en lille arbejdsmyre, som ikke er helt driftforladt. Måske fordi der oftest bliver fokuseret mest på udstilling, og ikke brug, hos mange af de små?

Hvis du ikke havde held med Volpinoen så tror jeg ikke heller ikke jeg vil satse - men det lyder godt med den japanske smiley Jeg er overrasket over, at man kan finde dem så små. At de er helt hvide er godt nok en dealbreaker, men... hvis de er gode sportshunde..

• #52   12. mar 2020 De ftere jeg har mødt har ikke gået jagt men været sportshunde, og de var nogle seje små nogle. Og så grim er sådan en da ikke xD

• #53   12. mar 2020 Jeg har da tydeligvis fået et helt andet indtryk, så det er jo fedt at høre smiley Haha jeg skal nok lige vænne mig til udseendet... jeg har passet en cavalier rimelig ofte (som jo så er i en helt anden boldgade!) og jeg har mange gange været ved at få spat af de der tunge/lange ører og fine faner på benene.... smiley

• #54   12. mar 2020 Har du overvejet at kigge mod udlandet for at få en schipper?

• #55   12. mar 2020 Jeg er skrevet op til kuld i Sverige smiley Tyskland er udelukket pga. deres regler, og vil egentlig helst have det i køreafstand (+/- 8 timer), men jeg er ikke lukket over for at flyve, hvis det bliver nødvendigt

• #56   12. mar 2020 Jeg synes fx der er nogle fine schipper fra Finland og Tjekkiet, men især Tjekkiet er svært at vurdere uden en kending på sidelinjen, føler jeg

• #58   12. mar 2020 Fedt du kom på banen, Sofia! Det er jo også hvad jeg har hørt herinde - at de altså er rene jagthunde der skal bruges til noget jagtlignende - men samtidig har jeg jo faktisk ikke mødt dem i virkeligheden og fået et indtryk, og ved heller ikke hvad opdrættere siger.
    Men jeg kan godt forstå, at man ikke vil "udvande" ft'ernes egenskaber ved at nedprioritere jagtdelen (som jeg jo så aldrig ville komme til at berøre - hverken jagt, spor e.l. interesserer mig)

Kæft de er seje i videoen smiley Jeg elsker også den energi, de har. Ikke hermed sagt, at sådan en fart ville være godt for en nybegynder som mig, haha - men det er simpelthen det fedeste at se en hund give den fuld gas

• #60   12. mar 2020 Okay så er ft'eren nok ikke noget for mig smiley
    Men kooikeren er så lækker! Den har jeg også kigget på, den bliver desværre lige for stor, men den er bestemt spændende

Kommentér på:
Pudel og andre racer

Annonce