{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.206 visninger | Oprettet:

Kennel og Etik "langt" {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige oplevet noget, som jeg syntes er helt forykt, og vil gerne høre andre, om hvordan de vil gribe denne sag an.

Jeg har igennem mange år været vild med racen Douge de bordeaux. Jeg har desværre ikke haft bolig forhold til at holde sådan en stor hund, så derfor valgte jeg en mindre race. Min søster har dog også gennem tiden fået et godt øje til racen, og hun var ude på en kennel for at se på nogle hunde, faldt hun helt for racen. Hende og kæresten blev skrevet op til en hvalp. Hun blev dog senere gravid, og de ønskede ikke at have en lille hvalp at opdrage på, sammen med en lille baby (deres første barn).
For så ca. 2 md siden ringede kennelen, og sagde at de havde en han hund på 18 md, som skulle omplaceres.
Hunden havde været hos en familie på sjælland, men de syntes at han legede lidt for vildt med deres børn, så de ville ikke have ham mere. MIn søster og kærestes baby var da ca 6 md gammel, og de tænkte at en unghund måske var nemmere at have, da den var renlig osv. Kennelen oplyser at hundens hofter var fotograferet til at være for dårlig til avl, og hunden bare skulle et sted hen, hvor den kunne få noget ro. Min søster og kæresten valgte at få hunden på prøve i en måned, men syntes ikke rigtig at det gik. Han gøede hele dagen, og var lidt små aggressiv nogle gange. Første dag jeg så ham, var han tæt på at hoppe på mig. Jeg tænke at det måske var fordi han lige var kommet til et nyt hjem, eller at han var i teenager alderen, og måske lige skulle prøve kræfter af. Jeg har mødt en del Bordeaux'er med tiden, og syntes han var lidt "underlig". Min søster hjalp kennelen med at finde et andet hjem til ham, og han kom ud til en familie på landet, som havde masse af plads, og kunne tage ham med på arbejdet. Alt virkede fint og hunden var glad for sin nye familie. MEN, efter 3 uger angreb hunden helt umotiveret ejerens stedfar, og direkte knuste hele hans underarm. Hunden blev selvfølgelig aflivet. Den nye ejer ringede til min søster og svoger, og fortalte at hun havde fundet den familie han kom fra (stod på kennelbogen/dyrlæge papirer). De havde fortalt, at de syntes at da de havde hunden, så var han lidt for vagtsom, og lidt vild, så de havde fået ham mentalt testet. En mental tester fra DKK mente at hunden var karakter afvigende, og måske farlig. Familien ville ikke have ham mere, og gav ham tilbage til kennelen, og sagde at han enten skulle aflives eller blive på kennelen. Han skulle under ingen omstændigheder ud til andre.
Det vil sige, at kennelen har givet en hund videre til en familie, som de vidste havde en baby, (min søster og hendes kæreste),og bevidst skjult at der var en mental test på hunden, som sagde at den muligvis var farlig.
Og der efter fået hunden ud til en anden familie, som havde 3 børn.
Jeg ved ikke om det direkte er ulovligt, det som kennelen har lavet, men det er hammende uetisk.
Hvad kan man gøre i sådan en sag. Skal man kontakte DKK, og lade dem køre sagen, eller kan man politi anmelde sådan en kennel...?
Selvom hunden kun var 18 md, så vejede den 66 kg, og var brøl stærk, og det kunne være endt helt galt.
Er der nogen der har nogle forslag til, hvad man kan gøre i sådan en sag...?

Jeg har med vilje ikke nævnt kennelens navn, da jeg ikke ved om man må det, og stadig afventer nogle ting i sagen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kennel og Etik "langt"
  • #1   10. jul 2007 OMG !

Sådan noget gør man sq da ikke !

Er totalt rystet .. :S

• #2   10. jul 2007 Puha...skrækkelig historie...Tror desværre det foregår rundt omkring. Nok ikke med aggresive hunde, men med sygdom, det har jeg ihvertfald oplevet...
    Jeg ville kontakte dkk´s jurist for at høre hvad I skal gøre...

• #3   10. jul 2007 Det er ikke ulovligt det de har lavet..

Men hvis det var mig vilel jeg ALDRIG købe hund ved den kennel igen, og hvis jeg vidste at folk søgte den race, ville jeg fortælle (hvis det er herinde så over PB) hvordan de havde solg en psykisk syg hund (hvilket jeg ser det som den er når den ikke består mental testen)

• #4   10. jul 2007 ejjjjj hvor er det forfærdeligt!!!! =o( Godt der ikke skete din søsters bebs noget..

Hvor er det ulækkert af den kennel!!

Jeg sybnes absolut i skal gå sammen med de andre familier og melde dem!

De kan nemt gøre noget tilsvarende igen =o(

• #5   10. jul 2007 Jeg tror ikke der er meget at komme efter mht. politianmældelse osv. Men ville da ringe til dkk og høre hvordan de ser på sagen.
    Godt der trods alt ikke skedte "mere"!

• #6   10. jul 2007 Om Dkk kan/vil gøre noget ved jeg ikke.... men synes da at de skal gøres opmærksom på dette!!
    Det er uetisk og meget amoralsk af en kennel at handle på denne måde, og det bør have en konsekvens på en eller anden måde.

• #7   10. jul 2007 Enig med de andre, uden tvivl ! men hvordan skulle en mentaltest vise at den muligvis er farlig?

• #8   10. jul 2007 Ja dette er absolut ikke noget imod racen
    Bordeauxen er an fantastisk hund, og jeg har mødt mange. Jeg syntes dog også han var lidt anderledes end de andre jeg havde mødt, men han var jo også teenager, så troede at det var derfor. Det ser dog ikke for godt ud med ham der blev bidt. Han vil vist få varig men af det. Kan simpelthen ikke forstå at nogen kan give en hund videre til andre, når de ved at den er blevet mental testet med at negativt svar.

• #9   10. jul 2007 mental testeren sagde at den var karakter afvigende, og muligvis farlig pga. dens store størrelse, og mente at man skulle være meget obs på den.

• #10   10. jul 2007 tonny M - for mig betyder det på et mere forstående måde at den ikke bestod smiley

• #11   10. jul 2007 Jamen hva har fået dem til at skrive muligvis farlig? altså hva er der sket under testen der har fået dem til at skrive det?

• #12   10. jul 2007 Ja muligvis. Nu er jeg ikke meget inde i, hvordan de mental tests laves, og da jeg stadig kun har hørt det fra anden hånd, vil jeg ikke lægge kennelens navn ud her, men så snart jeg får det hele "belyst", så vil jeg nok gøre det.

• #13   11. jul 2007 Charlotte D, Samson & Murphy - du skriver: "Også på tide der bliver gjort noget ved DDB avlen mht restriktioner samt selve kennelerne."
    Hvad er der galt med ristriktionerne for racen - og hvilke kenneler er det du gerne vil have gjort noget ved, og hvad mener du der skal gøres ??

• #14   11. jul 2007 Vanessa L - for engangs skyld er jeg fuldstændig ENIG med dig *SMILER*

• #15   11. jul 2007 Det er en MEGET atypisk opførsel for en DdB og en rigtig trist historie - både for hunden og de mennesker der har haft den i sit liv.Min første tanke var, at den da måtte have konstante smerter, for at afvige så meget fra hvad racens mentalitet normalt er.

Da hunde tilsyneladende har stambog, så er avlsristriktionerne jo overholdt - hvis altså hunden er dansk opdrættet!! DdBen er ikke en race der har problemer med temperamentet, så en avlsristriktion med krav om mentaltest mener jeg ikke er nødvendig - at vi så er flere der vælger at lade vores hunde mentalteste alligevel er noget andet. Det er yderst sjældent man hører om sådan en grim karakterafvigelse, som der her er tale om - jeg har aldrig hørt om andre. Så en ristriktion på baggrund af én hunds optræden vil være at skyde gråspurve med kanoner. Den hun MÅ simpelthen have fejlet et eller andet forfærdeligt - og jeg håber virkelig at I går til vores specialklub for at få belyst sagen...
    Det KAN jo være at opdrætter allerede ER kendt af bestyrelsen - det må man da ihvertfald håbe...

• #16   11. jul 2007
    Charlotte D, Samson & Murphy .: Jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvad der er galt med de restriktioner der er nu og hvad der er galt med kennelerne?? vi kan hurtigt blive enig om at denne opførsel er totalt uacceptabelt, men det har jo intet med avlsrestriktionerne at gøre - med kun at der findes brodne kar alle vejne og de skal frem i lyset - tavle elelr ikke tavle. Der hvor der rigtig skal sættes ind, er hos folk der avler uden tavl, på forældre der slet ikke er tjekket - se det er sgu noget lort og undergravende for racen.

• #17   11. jul 2007 Jeg har ikke spor forstand på reglerne Ang. klubber.
    Men jeg er godt nok rystet over at men Kan sende en hund videre med den viden det kunne være gået helt galt tænke hvis det var et barn det var gået ud over.
    Der skal klart råbes op omkring det for det er sgu uansvarligt overfor de familier men sender sådan hund ud til.....er dybt ryste...

• #18   11. jul 2007 Kira: Det er jo ikke Bordeauxklubben der har sendt hunden videre, men første og anden ejer.
    Den der virkelig har fejlet her, er den ejer der fik hunden mentaltestet og ikke har draget forholdsregler i forhold til den, som Vanessa meget rigtig skriver.

Jeg har forsøgt at få oplysninger af trådens ejer, Tonny, så jeg kan kontakte vores specialklub - men vi er helt ude i tredie (eller fjerde?) led af ejeskab, men de eneste oplysninger Tonny er i besiddelse af er at opdrætteren vistnok bor i XXX og at hunden "havde for dårlige hofter til avl"
    Med så sparsomme oplysninger kan man jo ikke gøre noget som helst. Når man vil have hjælp til det her, så må ALLE oplysninger på bordet, om opdrætter, ejere og hund. Hellere for meget end for lidt....

Politiet kan jo heller ikke give en bøde hvis man har set en blå bil køre over for rødt !!!

Så Tonny - hit med oplysningerne, så skal vi hjælpe dig med at følge det til dørs :o)

• #19   11. jul 2007 Jeg har ad andre veje fået opklaret hvem opdrætter er OG at hunden er tysk import. DVS IKKE opdrættet i Danmark og dermed har forældredyrene/hvalpe ikke været underlagt de danske avlsristriktioner for racen...

• #20   11. jul 2007 Det er en UFATTELIG trist historie. Desværre har jeg kendskab til et par "opdrættere" i Dk, som kunne finde på noget så usselt som dette! OG jeg har endda en formodning om, hvem det er i dette tilfælde!

Hvis det er hende, jeg tror det er, så kan jeg oplyse, at hun har meget af samme kaliber på samvittigheden!

Til Charlotte & Murphy:
    Der er ikke noget galt med avlsrestriktionerne... De er jo netop kommet til, for at der ikke bare avles løs på hunde med eksempevis dårlige hofter. Denne hunds afvigende temperament lyder fuldstændig ATYPISK for Bordeauxer, som ellers er de mest venlige og fredelig hunde, man kan finde. Men stærke smerter kan sagtens ligge til grund for, at den pludselig bliver aggressiv. Hvis det er den han, jeg tror det er, kan jeg oplyse, at den er importeret og ikke dansk opdrættet. Når man importerer billige hunde er der tit problemer med dem. Fx er der en del hundehandlere i øjeblikket, som videresælger hunde importeret far fx Polen og Ungarn, eller tavleløse hunde i af dansk opdræt. Det er en KÆMPE risiko at købe disse hunde, da de for det meste er efter forældre, som IKKE er checket for disse arvelige sygdomme. Folk beskylder os for at være "hysteriske" og "snobbede" for at slå ned på de folk, som gør det og tror, at det bare er fordi, vi har ondt i røven over, at deres hunde kan sælges billigere, men tro mig; når man først selv har stået med en syg hvalp og må få den aflivet før tid, så får man respekt for de der sygdomme, som der desværre er den del af hos denne race. Det siger jeg ikke for at skræmme folk væk fra racen, for jeg synes jo, at det er jordens mest vidunderlige race og jeg har 4 inden året er omme. Jeg håber bare, at folk tager det til sig og tænker sig om inden de falder for "et godt tilbud".

• #21   11. jul 2007 Smydi .....Ja sådan en oplysning, er sgi vigtig at vide....

• #22   11. jul 2007 Smydi...ok jeg fik Vist ikke læst det helt rigtigt.
    Men det er totalt mangler på respekt for andre at sende sådan en hund videre.

• #23   11. jul 2007 Hov...glemte lige at sige....

Det er rigtig trist, at man i sådan en sag får uhyre svært ved at gøre noget, som får konsekvenser for hende idioten, som har solgt/omplaceret ham videre.

Det eneste råd jeg kan give er; Hvis I overvejer at købe en Dogue de Bordeaux - som jeg iøvrigt sagtens kan anbefale:))) - så tag og kontakt nogen som evt. kan hjælpe jer med at finde en god opdrætter/kennel. Det er en lille Bordeaux-verden og alle kender alle... Jeg ved godt, hvem jeg kan anbefale og hvem jeg IKKE kan anbefale. Og jeg hjælper gerne:-)

• #24   11. jul 2007 jeg hjælper også gerne....

• #25   11. jul 2007 Venter (forhåbentlig) selv hvalpe....

Kommentér på:
Kennel og Etik "langt"

Annonce