Nervøs tæve og sterilisere. {{forumTopicSubject}}
Et emne der lige poppede op i mit hoved, som jeg var nysgerrig for at høre hvad i andre ville gøre.
Man fraråder oftest at sterilisere fx en nervøs tæve.
eller en tæve med en dårlig sind osv.
Nu tænker jeg så.
hvis man stod fx med en 5 årig tæve - med et nervøst sind.
eller bare en tæve der måske trods en lidt højere alder, stadig er total fit for fight.
den går pludselig hen og får en livmoderbetændelse - der er intet andet valg - det skal fjernes !
Hvad ville i så gøre ?
Ville i give tæven en chance, sterilisere den, og håbe at dens nervøse sind hvertfald ikke bliver værre ?
eller ville i vælge at aflive hunden på baggrund af sindet ?
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.215
at en tæve med et nervøst sind, aldrig bør sterilisere's hvis det kan ungåes. fordi man risikere at det bliver endnu værre.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
hvis nogle kan finde det vil jeg gerne have et link.
neutralisering af fysisk årsag er altid ok i min verden.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
De bliver som regel ikke usikre på samme måder, som hanhunde kan ved kastration.
aug 2015
men det var et dilemma jeg kom til at tænke på, om folk reelt ville vælge det modsatte?
apr 2018
er det nogensinde undersøgt?
jeg kan ikke finde studier så spørger oprigtigt.
jeg kan finde studier der viser at det ikke påvirker
jeg er nysgerrig fordi jeg altid har fået det andet at vide indtil en sagde til mig at det ikke kan påvises. dele af hormonet produceres andre steder end i bollerne jo, var svaret.
jeg ved ikke hvad der er sandt.
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1232 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 2.838
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det, der er dokumenteret for tæver er blandt andet en øget taktilskyhed og en øget tendens til gøen efter kastration.
Jeg ville aldrig lade være med at fjerne livmoderen ved akut livmoderbetændelse.
Så må adfærd komme efter..
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Jeg har selv haft megausikker tæve der fik livmoderbetændelse og blev steriliseret babubabu. Det gjorde ingen forskel i hendes usikkerhed.
Jeg har også fået steriliseret en meget aggressiv tæve: det tog faktisk toppen af aggresionen. Men det giver nok meget god mening når man har fjernet hendes testosteronproduktion.
Ved livmoderbetændelse ville jeg godt nok overhovedet ikke overveje adfærd; det er en sygdom med en ret høj dødelighed. I nogle tilfælde kan den slås ned med antibiotika, men man kan næsten være sikker på at den vender tilbage.
aug 2006
Og så tror jeg også man skal holde et kritisk blik på at der kan være forskel på om en hund trives eller om en hund er nem at have for ejeren
aug 2015
til gengæld får der her at det ingen/minimal indflydelse burde have på fx angst
Da sterilisation medfører, at der vil være forholdsvis mere testosteron i
kroppen, kan der forekomme øget aggression. Testosteron kan forstærke allerede
tilstedeværende aggression. Men aggression er et samspil mellem bl.a.
serotoninniveau i hjernen, kønshormoner og erfaring. Aggression kan også skyldes
sygdom og smerte. Undersøgelser har vist, at tæver ofte bliver MERE aggressive
efter sterilisation, især hvis de i forvejen har vist aggressiv adfærd eller hvis de
var steriliserede før første løbetid.
Tæver som løfter ben ved urinering har større sandsynlighed for at udvikle
aggression efter sterilisering.
Hvis adfærdsproblemet tydeligt følger tævens løbetidscyklus, d.v.s. hvis tæven er
tydeligt mere aggressiv omkring løbetid eller falsk drægtighed, så kan det måske hjælpe
at sterilisere.
Når det handler om angste og usikre tæver, har sterilisation tilsyneladende minimal
effekt. Der kan muligvis være en tendens til at usikre tæver bliver lidt mere modige efter
sterilisation. Det skyldes et øget testosteronniveau
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
Så det er en and og jeg ville til enhver tid sterilisere i den situation.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Det har jeg aldrig hørt om, men tæver producerer testosteron i binyrerne - noget der svarer til 5 % af den mængde en hanhund af tilsvarende størrelse har cirkluerende rundt i kroppen.
Jeg har ikke hørt at en tæve skulle blive usikker af sterilisation, så jeg ville bare operere!
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
aug 2006
Når æggestokke fjernes bliver kun en minimal mængde produceret i binyrerne.
Ved kastration fjernes også andre kønshormoner, der kan holde testosteron "i skak" og det kan selvfølgelug have en tilsvarende minimal betydning. Hovedparten af hormonet forsvinder fra kroppen ligesom det gælder de øvrige hormoner produceret i kønskirtlerne.
apr 2018
jeg kan ikke umiddelbart finde gode studier der viser at det sker, kun nogle der viser at der ingen sammenhæng er med signifikans. Det er hanhunde jeg har søgt på fordi det er dem som var relevante for mig.
hvis nogle kan finde det så vil jeg rigtig gerne have et link måske i pb.
vi havde en snak om at i USA neutraliserer man ofte alle og tidligt og det er jeg imod.
PS gerne på engelsk
aug 2015
det normaltvis også mit koncept.
Men med min mors tæve - sætte dyrelægerne fuldkommen bremsen i og sagde at det måtte vi for gud skyld ikke gøre.
ja det lød nærmest som om vi 100% ville ende med en hund da var så sindsyg i potten af den ville blive aflivet - hvis den blev steriliseret.
det faktisk derfor vi har afholdt fra at gøre det - vi har fået afvide man så vidt muligt aldrig bør sterilisere en nervøs tæve.
min mors hunds nervøsitet ligger 100% i usikkerhed og angst - og er ikke hvad jeg ville mene er homonelt betinget adfærd det hun gør.
Hun er fx bange for fyrværkeri og torden - det bunder ud i en uheldig oplevelse der er sket. så er hun udadreagerende på fremmede hunde
og er generelt let til stress.
aug 2006
aug 2015
Men det lyder så tydeligvis til at vi - og andre folk.
er blevet informeret forkert.
fordi er det ikke tilfældet - så ville jeg jo i sådan en tilfælde som jeg sat op her, jo aldrig være i tvivl.
så ville jeg da 100% sterilisere tæven.
apr 2018
så kan de få lidt at tygge på
apr 2018
jeg fik en han kastreret pga overproduktion af det. han blev normal kan man sige efter indgrebet
jeg synes kun man skal gøre det når årsagen er fysisk.
hvad er en sterilisation af en han? kan nogle oplyse mere om det? Jeg lader normalt dyrlæger stå for den beslutning og de kastrerede ham, men jeg har en veninde som sagde at hun ikke forstår hvorfor jeg ikke fik pågældende hanhund steriliseret i stedet for kastreret. hvordan foregår det og hvordan virker det på en hanhund?
jeg kan Google men vil egentlig hellere høre folks erfaringer da Google viser i mange retninger
aug 2006
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.447
apr 2018
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 259
aug 2006
Sterilisationen er udelukkende for at undgå reproduktion.
Jeg tvivler på at det er noget der laves særligt meget på hunde...
feb 2013
Jeg valgte at sterilisere Perle før hun kom i første løbetid (men tæt på). Det var flere grunde til og det blev gjort efter mange grundige overvejelse. Både min dyrlæge og jeg 'bogede' den en del inden valget blev truffet (min dyrlæge er ikke sådan en type der pr automatik foreslår hverken kastration eller sterilisation). Og så måtte tiden vise om vi gjorde det rigtige. Perle er nu snart 8 år og har ikke haft nogen 'bivirkninger' af indgrebet. Om min næste Dobertæve også skal steriliseres må komme an på en vurdering når den tid kommer.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
Synes det er interessant at du valgte at sterilisere før første løb. Hvad var årsagen?
Jeg tænker på at man ofte hører at folk siger efter 2.løb aht. hundens modning, og du har jo ofte nævnt, at din hund er en dejlig, fjoget goofball, men at hun fx har været utrolig svær (umulig) at træne selvbeherskelse med (jeg tænker ift at gå frit). Mon hun egentlig mangler noget modning pga den tidlige sterilisering?
aug 2006
Men ja, når livmoder, æggestokke - hele underlivet er fjernet, så er hun kastreret.
aug 2006
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27931211-gonadectomy-effects-on-the-risk-of-immune-disorders-in-the-dog-a-retrospective-study/?from_term=Castration+female+dog&from_size=10&from_pos=5
feb 2013
Min hund ER en herlig fjoget goofball. Men det var både hendes mor og far også. Hun er både mentalt og fysisk nærmest en tro kopi af sin mor. Så det tror jeg ikke kan tilskrives sterilisationen. At hun har været ekstrem svær mht selvkontrol/selvbeherskelse er udelukkende min fejl; jeg havde slet ikke fokus på det da hun var helt lille så hun nåede at finde ud af at den fedeste fest er at løbe efter noget der bevæger sig. Meeeen hun er nu ikke den eneste Dobermann med et lidt ukontrollabelt jagtinstinkt Det er ret almindeligt at man liiiige skal tænke lidt over hvor man slipper dem løse
Men ja, hun var længe om at blive voksen. Hun er sød og venlig og en smule tilbageholdende overfor fremmede hunde: de skal lige ses an inden hun beslutter sig for om hun gider dem eller ej. Og DET kunne sagtens hænge sammen med den tidlige sterilisation. Men det er ikke noget der på nogen måde er et problem for hverken hende eller os.
Om jeg vil gøre det igen afhænger af situation og hund.
Nervøs tæve og sterilisere.