Udstilling og avl. {{forumTopicSubject}}
Der er sikkert mange herinde som går meget op i at udstille deres hunde enten som 'hobby' eller i forbindelse med avl.
Så vidt jeg har forstået er udstillinger en 'skønhedskonkurrence for racens fremme'' forstået på den måde at det er hundens udseende og fysisk der bedømmes, men hvad med temperamentet? gør dette sig ikke gældende??
Jeg har oplevet hunde der på disse udstillinger fik nok så fine præmier og nogle af disse skulle bruges i videre avl, men deres temperament var bestemt ikke noget at råbe hurra for. og flere gange har jeg hørt opdrættere sige at 'nåh ja, det iltre temperament har den stammer fra faderen til hunden.
Hvis man tænker lidt nærmere over det burde der så ikke i tilfælde, hvor hunden skal bruges i avl også bedømmes udfra temperamentet og hundens grundlæggende sundhed udfra et medicinsk synspunkt ?
kunne det her være en mulighed at hunde som skal indgå i avl bliver tjekket af en dyrlæge og der fremlægges en attest fra denne inden den bliver præmieret og avlsgodkendt på en udstilling??
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 3 Emner: 586 Svar: 5.805
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
"Hvis man tænker lidt nærmere over det burde der så ikke i tilfælde, hvor hunden skal bruges i avl også bedømmes udfra temperamentet og hundens grundlæggende sundhed udfra et medicinsk synspunkt ? "
Nogle racer har faktisk også mentaltest som krav, og det sundhedsmæssige er også dækket til dels ind af DKK's avlsrestriktioner (hvor specialklubberne til stadighed forsøger at få presset flere ind.. og det er jo dejligt). F.eks skal Labradoren både øjenlyses og have checket for HofteDysplasi inden parring for at hvalpene må stambogsføres.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
sep 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 217
Der er jo desværre mange racer som ikke kræver en metaltest inden de bliver avlsgodkendt.
Jeg har ikke så meget viden på dette område, så der skaber en del spørsgmål
mar 2007
mar 2006
Nej. Der er vist ikke rækkefølge på prøverne.
Men alle kravene skal opfyldes for at kunne stambogsføre. Du kan ikke bare parre en Amstaff, uanset hvor godt den har klaret sig på udstilling, medmindre den har både mentaltest og hd tjek.
Eller, jo.. man kan altid parre.. men hvalpene får bare ikke papir på
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
nov 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 89 Svar: 568
Men jeg mener nu at en hver seriøs opdrætter med respekt for sig selv, sine hunde og ikke mindst sine hvalpekøbere kun anvender hunde i avlen som har et stabilt og skønt temperament.
At der så findes de såkaldte hundehandlere der kun avler for penge, ja dem kan vi nok ikke komme til livs.
Jeg kunne ikke drømme om at avle på en hund der ikke 100 % svarer til hvad standarden siger om racens temperament. Men sådan er folk jo så forskellige.....
sep 2005
Nu ved jeg jo ikke lige i hvilken alder en udstillingshund kan blive avlgodkendt, men såfremt man interesserer sig meget for at udstille, men man som udgangspunkt ikke havde det som mål at hunden skulle bruges i avl, men pludselig godt kunne tænke sig at avle alligevel, så kunne man få fx. fortaget et dyrlægetjek, og en mentaltest for dernæst at få en avlsgodkendelse. ER det utopi?
mar 2006
Ah.. men udstilling er ikke lig med godkendt. Det er blot eksteriørbedømmelse. De specifikke sundhedstjek hører med i godkendelsen.
mar 2007
Må så sige at en hund kan jo godt få en psykisk brist senere i livet, og det hjælper jo ikke meget hvis den er mentaltestet som 1½ årig....Synes hundene bliver tjekket nok i forhold til avl....Vil vove at påstå at temperamentet er et meget større problem hos de tavleløse parringer
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.388
så der har du både udsende, sind og hofter
sep 2005
Jeg bliver nødtil at spørge indtil jeg får samling på tingene :0) - er en novice indenfor dette område.
Fx. hvad jeg har forstået indenfor fx. de engelske bulldogs kan man opnå avlgodkendelse udelukkende udfra specialklubbens bestemmelser, hvilke ikke indebære hd/ad tjek, ej heller tjek af luftveje andet end det som lige vurderes på den pågældende udstilling.
Har her kendskab til en som godt kan bruge sin hund i avl på trods af dårlige luftveje, da dette kun viser sig, når tæven har løbet lidt rundt, og der er jo ikke noget man ser på en udstilling. og det er jo lidt trist, kan man sige.
mar 2007
mar 2006
Der er jeg dig svar skyldig da jeg ikke er racekender.
Men denne side er GULD værd, da du kan gå på de enkelte racer og se præcis hvad der kræves for at opnå stambogsføring..
http://www.dansk-kennel-klub.dk/640
(og som jeg ser er der ganske rigtigt ikke nogen krav til sundhed... gad vide om bulldogklubben er på sagen?)
mar 2006
sep 2005
Det er skam ikke et opråb, men bare undringer som jeg forsøger at får svar på efter jeg har talt med mange hundeejere og opdrættere, og fået fortalt at udstillinger 'kun kan ses som skønhedskonkurrence for racers fysiske fremme', og derfor kan det godt undre mig at udstillinger en en betingelse for stambogsførst avl, hvis der som jeg så tidligere har forstået primært ligges vægt på udseendet og ikke så meget på en dybereliggende sundhed.
Det kan nogengang være lidt svært at få formuleret det hele på skrift, så i det må i bære over med det :0)
mar 2007
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.388
sep 2005
når jeg har talt med forskellige bulldog ejere (engelske) kommer der mange forskellige udlægninger. fx. for nogle som har købt deres hund i udlandet fremkommer det, at det bestemt ikke er typisk for bulldoggen at have HD i D/E og deres er blevet tjekket og har HD 0, mens andre siger at det er ganske normalt at de ligger i D/E kategorien. Taler man med DKK siger de at det bestemt ikke er tilladt at avle på hunde som ligger indenfor denne katagori.......så kan man godt blive en smule forvirret.
sep 2005
sep 2005
At blive avlsgodkendt indbærer vel at man på en udstilling, ved opfyldelse af specialklubbernes kriterier, får et certifikat på dette...eller?
sep 2005
nåh for søren. Jeg er blevet informeret om at hvis eks. en tæve en til to gange har opnået min. en 2. plads i en udstilling, har denne opnået en avlsgodkendelse og kan således bruges i stambogsført avl. men det lader vist ikke til at være den hele sandhed.
I hvertfald har jeg fået mere klarhed over hvordan det foregår - så mange tak for besvarelserne
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 65 Svar: 785
sep 2005
så var mine informationer jo ikke helt ved siden af, når det gælder den engelske bulldog.
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.903
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Jeg har dog set flere hunde få en kip, fordi de var for nervøse eller lign.
Såh jo - i et vist omfang tager dommerne også hensyn til temperamentet. Finder de det særligt godt, kommenteres det også. Jeg har da et par kritikker, hvor temperamentet bliver fremhævet som utroligt godt.
Men der jo intet som helst, der forhindrer en opdrætter i at tage en masse prøver ved siden af - LP-prøver, UHM og lign. som jo også er en garanti for hundens temperament og samarbejdsevne.
Hvalpetest.....
Mange opdrættere bruger disse redskaber ved siden af.
Men det er så ikke lige det, som det handler om på en udstilling.
mar 2007
Udstilling og avl.