Hvor meget tid bruger du på hvalpekøbe {{forumTopicSubject}}
Hvornår må hvalpekøberne komme og se på hvalpe??
Og hvor meget dit bruger du på dem. ?
Jeg selv:
Jeg afsætter 2 dage til mine hvalpekøbere, det er som regel en søndag, da det er der jeg har bedst tid.
Og det er når hvalpen er omring 5 uger gl. at hvalpekøberne kan komme og se på hvalpene.
Og det hele besøget vare ca. 2 – 5 timer de par gange hvalpekøberne kan komme på besøg.
Der bliver måske brugt ca. ½-1 time hvor de kan være samme med hvalpene, og det forgår på græsplænen.
Resten af tiden er til kaffe og samtale med hvalpekøberne.
Når hvalpekøberne har så er gået og der er aftalt hvornår det næste besøg skal finde sted, så går jeg i gang med at tage oplysninger på hvalpekøberne. Ringer til klubber mm. Og spørger ind til personen. Så jeg har noget baggrundsviden om hvordan person er i klubben og med træning af hund mm.
Og hvalpekøberne ved ikke om de kan købe eller ej. Det får de først at vide ved næste besøg, da de så skal væge et navn, som jeg har valgt. Da det står på hvalpelisten som er sendt inde til DDK.. Hvad folk vil kalde deres hund bagefter – det er op til folk selv, men de kan ikke få skiftet navnet, da jeg ikke gir min tilladelse til det.
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 239 Svar: 2.219
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Første gangs hundeejer kan ikke købe hund hos mig. så nemt er det.
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Andre interesserede får også lov til at komme forbi og kigge - og alle mine venner og deres unger, så hvalpene er i så mange hænder som muligt. Men jeg forsøger at samle besøgene så der er dage med ro i og omkring kassen.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Jeg må sige du har styr på tingene! Hatten af for det
nov 2006
jan 2006
Kan jeg ikke få oplysninger på en evt. hvalpekøber - så kan vedkommen ikke købe ..
nov 2006
Er aftalte depositum ikke indbetalt som aftalt er hvalpen IKKE at betragte som reserveret og bliver solgt til anden side. Jeg rykker IKKE for pengene, hvilket de får at vide når vi laver aftalen.
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Der er nu også forskel på selskabs hunde, og hunde som er avlet ud fra deres brugsegenskaber !
Iøvrigt kan man sagtens formemme på en træningsplads, hvordan omgangen med hunden er der hjemme !
jan 2006
Jeg vælger hvalpen, med mindre den skal være tjenestehund, ved politi eller forsvar.
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
nov 2006
Hvis man syntes en opdrætters krav er for skrappe, så kan man jo bare købe hvalp et sted hvor man kan acceptere betingelserne....
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 24
men synes lige det hårdt nok.. ville selv føle mig som om jeg skulle til eksamen eller lign.. men måske bare lige det indtryk jeg får af det du har skrevet.. og synes det er underligt du ik sælger til førstegangs købere .. hvis alle sagde det ville de jo aldrig kunne blive 2 gangs købere..
så hellere sætte folk ordentligt ind i tingene om hunden og lærer dem om det..
forstår ik lige hvad du mener med at de først får svar 2 gang de kommer om de må købe hunden.. er da spild af tid at besøge dig anden gang for at få et nej :S
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
Dem må der da være rift om så dygtig en hund hun er.
nov 2006
jan 2006
Ja, det synes du - men det er rart at vide, at hunden vil blive trænet og at den bliver brugt til noget fornuftigt - og ikke bare som en sofahund.
nov 2006
Når man har stået og sagt nej til andre, fordi man tror hvalpen er solgt - er det da surt så at brænde inde med den.
Når folk har været hos mig første gang , giver jeg besked samme dag elle dagen efter om jeg vil sælge til dem, også bliver der indgået købsaftale, og depositum skal indbetales til aftalt tidspunkt. Overholdes det ikke går hvalpen til anden side. Man bliver klog af skade...
jan 2006
Jeg forlanget jo noget af mine hvalpekøber - at hunden bliver trænet og at den får brugt sine egenskaber,
Det er jo ikke en tøjhund du får med hjem. og om de er skrappe - så skal du sprøger ca. 105 personer som har købt hvalp hos mig hvad de synes.
jan 2006
Nej det skal Babett ikke.. *ss*
jan 2006
Når jeg skriver sofahunde- så er det sofahund - jjeg mener.
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
Men derudover syntes jeg det er fedt du stiller SÅ mange krav til din hvalpekøbere.
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Der bliver i forvejen aflivet så mange hunde, som hvis de var kommet til den rette ejer ville kunne have haft et godt liv.
Ikke alle skal have lov til, mulighed for at få hvilken som helst hund.
nov 2006
Jeg vil være sikker på at de er vil følge mine anvisninger, vil deltage i sundhedsundersøgelser når jeg beder om det og er villige til kontakt i opvæksten, for jeg vil have mulighed for at følge mit opdræt. Virker de ikke indstillet på det, så vælger jeg dem fra.
maj 2007
babett- det klart du forlanger skal man da gøre men synes bare det lidt for hårde regler du holder dig..
men det nok pga din avl kunne jeg forstille mig..
men ta lige ringe til folk hvis de får et nej for jeg ville godt nok blive gal hvis jeg kom lang vejs fra for at få et nej anden gang jeg kom..
maj 2007
sep 2005
Følger: 35 Følgere: 33 Hunde: 7 Emner: 95 Svar: 999
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Det er jo både hund og kommende ejer der skal passe sammen, og ikke komende ejer og en forestiling om en hund.
Begge parter er da bedst tjent ved at der stilles krav, jo større, jo flere krav der stilles fra opdrætter, jo bedre er chancen for et perfekt match.
maj 2007
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 239 Svar: 2.219
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
Jeg havde haft flere hunde der ikke duede til træning, og havde aldrig før haft en kåret hund....hvem siger det var hundene det var galt med :-0...
Min hund må bestemt også gerne ligge i sofaen....
og alligevel så er vi ikke så tossede sammen,
Nogle resultater:
Begynder AB 99/96 max 100point i hver...
Nr 2 til Jysk Mesterskab for unghunde sidste år....
Nr. 1 til unghundekonkurrence i område 3 i år og en fuld oprykning til patruljehund 3½ point fra maximum
Bedste øvelse 1-6 på dagen...
Samt mange andre gode resultater,
Var min opdrætte meget kritisk i at vælge, så havde han sagt nej, for jeg havde ikke bevist at jeg kunne noget med hund....
jan 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 316
Jeg er ligeså "skrap". Mine hvalpe købere,kommer også igennem hele møllen. Og HELE familien,skal møde op. Og især også,hvis der er børn.For første gang,er det jo nyt for bønenen,men anden-tredje gang,ja,da falder paraderne.Og så vil jeg se,at der bliver sagt fra,også fra forældrene.En hvalp,er IKKE et stk. legetøj,e.lign,som man tager op og bare slipper igen. Har kun 1 gang,fået en hvalp tilbage ,med et smadret bækkenparti. Hvosa-barnet,havde smidt den på et bryggers gulv.Så derfor ikke noget salg,fra mig,med børn under 4 år.Sådan er
det bare.
Ligeledes SKAL de tage et hvaple moti.kursus,på mindst 10 gange.
Som de sidste hvalpekøbere,sagde med et stort smil: "At det da nærmest er som et FBI tjek." Men min race,kan altså blive op til 15 år,og så skal de have det godt,i alle årene-hund og familie.
De får heller ikke lov at vælge selv. For det kan være svært,for en f.eks. første gangs hundeejer,at få den stærke førerhunde hvalp. Og så er jeg da ligeglad,hvor dens pletter er.Det er jo ikke pleterne,som fortæller,hvordan en hvalp er.
De må komme efter 3 uger,og så er der næsten "forældre besøg,hver wee-kend.
Også selvom man kommer fra Norge el. Sverige.
De sidste kom fra Sverige 4 gange.
Skal lige sige,at jeg ALDRIG siden 78,har fået en hvalp tilbage,fordi det IKKE gik med hvalpen og familien. Og det er altså noget som jeg vægter MEGET højt.
Ja,sådan gør jeg altså.
Hilsen Viv og co.
maj 2007
men på den anden side kan jeg da helt klart godt forstå at der skal være styr på hvem man sælger til da det jo er et levende væssen.
maj 2007
jan 2005
Det med de mange besøg,det bestemmer familien selv. Dog skal de komme mindst 2 gange.
For som jeg skrev-jeg vil se børn og hvalp sammen.
Også fordi,mange børn idag,desværre,selv skal bestemme. Det kan et barn,bare ikke gøre.Så der skal være en voksen,som evt. kan sige fra.
min egen søn,er selv vokset med hunde-kat-får m.m.og ved f.eks godt,hvordan man bærer en hvalp.
Jeg var på et tidspunkt,ude at se på en hvapl,deres lille datter,på 4 år,kom trækkende med hvalpen og holdt bare fast i det ene bagben-ja undskyld de damer-men DET vil jeg ikke se,nogen sinde her i huset. Forældrenne-ja,de sagde intet. Synes i det er iorden??????
Og om hvalpen,blive3r videre formidlet: For det første skriver der en købskontrakt,hvor de bl. a. skriver under på dette. Hunden,skal ALTID tilbage til mig.Det har dog ALDRIG været et problem,da vi har kontakt,til dem alle.
Og køberene,har fuld forstågelse for dette. Og skræk eks.ja dem er der jo mange af.Så hunden ender aldreig,på et dyreinternat,e.lign.
Til Marianne: jeg forstår ikke hvad du mener,om at du ikke kan købe en DKK hund.
Jeg skrev at JEG bestemmer,hvilken hvalp,som skal ud til hvem.Jeg skrev at det kan være svært for en første gangs hundeejer,(som aldrig har haft hund)at få f.eks førerhvalpen.Så jeg forstår ikke helt hvad du mener.
Og til Marianns. sidste indlæg,jaaaaa,hvad skal man sige.????
jan 2005
Nu er der jo da heldigvis forskel på racerne. Nogen små-store,og kræver noget vidt forskelligt.
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Særligt når man alver på brugshunde.
Det lader heller ikke til, der er problemer med at komme af med hvalpene - hvorfor så ikke vælge de købere, hvor der er referencer, og hvor man ved hunden vil få de bedste betingelser ?
Jeg vile gøre det samme.
Min ene tæve skal parres i næste løbetid.. Det bliver med stamtavle - selvfølgelig, og jeg har også søgt om kennelnavn for det ene kuld - fordi jeg vil stå ved det udadtil.
Der får køberne et hvalpemotivationskursus med i prisen - og skulle de syntes det var noget pjat, så er der desværre ingen hvalp til dem.
Collier er ikke brugshunde på den måde - men de er super at træne med, og jeg vil ønske for mine kommende hvalpe, at de får en hverdag, hvor de bliver såvel mentalt som fysisk stimuleret.
okt 2005
Laver du en kontrakt om, at køber får x antal kroner tilbage, når de får hunden fotograferet ?
Du er jo meget bevidst - og HD er jo desvære en forbandelse for din race.
Jeg går selv og overvejer, hvordan jeg kan skrue sådan en model sammen.
maj 2007
har da måttet give min datter en ordentligt skæld ud fordi hun hev i katten men nu ved hun så også at det må man ikke.. er helt 100& forældres ansvar
jan 2006
Nette S
Nu er det jo ikke hvordan og hvilken garnti jeg giver jeg oprette denne tråd, med at se hvor lang tid I andre bruget på hvalpekøbere
Jeg skal ikke stå til regnskab for hvem jeg vil sælge og ikke sælge til og om hvad der følger med..
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Ikke alle seriøse opdrættere vælger førstegangkøbere fra.. Tror du misforstår Viv..
Som jeg forstår det,sælger hun til førstegangskøbere men de kan ikke selv vælge hvilken hvalp i kuldet
Dette gør Viv, da hun kender hvalpene bedst
jan 2006
Jeg sælger ikke til hvem som helst. og slet ikke til førstegangs hundeejere,
Da jeg har den indstilling at mine hvalpe skal bruge seriøst, med masser af træning, så de får brugt deres brugshundeegenskaber mm.
og jeg må da indrømme, at der er flere der har fået afslag, da de ikke kunne leve op til de krav som jeg stiller.
Og selv om der har været folk på venteliste, og der er kommet en tjenestehundefører, så har tjenestehundeførern fået første ret til at vælge, jo jeg sortere folk, og det har jeg det fint med.
Vil nu sige at det er ca. 15 år siden jeg er stoppet med at opdrætte...
Selføllig har der været garnti på 2 år, for HD, og mangel på drifter mm.
og jeg har ret til at købe hunden tilbage , hvis ejeren ikke vil ha hunden mere.
Jeg har aldrig haft problemer med min hvalpekøbere hverken før eller senere. alle har været tilfreds.
nov 2006
Men der er seriøse opdrætter i hvert fald for schæferen,der sælger til førstegangsejere.. Så skal du bare finde ud af om du skal højavl eller sports..
Med den ruhåret ved jeg ikke.. De skal i mine øjne bruges til jagt... De er jo født til det
jan 2005
Ja,det synes jeg da i den grad,at du gør,altså misfortolker.
Men jeg forstår dig altså ikke .Mange sælger da til første gangs hundeejer,også "seriøse"
Nogle får måske et nej. Det er jo desværre ikke alle,som har sat sig ind i,hvormeget tid,det tager at have hund.Også når der er arbejde-ferier-venner m.m.
Og dem som sender en lille hvalp,hjemmefra. ja,der skal alt da bare så rigtigt,som muligt. En hund,er jo ikke bare en: smid væk ting.Desværre kan det jo ende sådan.
Læs dog bare EB idag,med hundehandlerne.
nov 2006
God fornøjelse med valget,om det blir det ene eller det andet,når tiden er inde
jan 2005
Præcis,hvad jeg mener.
okt 2005
"Nette S
Nu er det jo ikke hvordan og hvilken garnti jeg giver jeg oprette denne tråd, med at se hvor lang tid I andre bruget på hvalpekøbere
Jeg skal ikke stå til regnskab for hvem jeg vil sælge og ikke sælge til og om hvad der følger med.. ""
Og jeg svarer :
Øhhhhh - jeg forstår ikke dit svar. Jeg har skrevet et laaaaaaangt indlæg, hvor jeg tilkendegiver min store forståelse med din måde at vælge købere ud på - og skriver lidt om egne overvejelser i så henseende.
Spørger så ind til HD - FORDI du virker så bevidst - og fordi din race - og også min, har problemer med det.
Om du har levet en aftale med købere om at få taget billeder........
Du svarer min nærmest, som om jeg har stillet et overordenligt provokerende spørgsmål - og jeg er fuldstændig uforstående.
Det var såmænd bare et tilligsspørgsmål i.f.t. krav til købere.........Det var nemligi et, man også kunne fremsætte.
Men kan så læse længere nede at du ikke opdrætter længere - og så er spøgsmålet nok ikke så relevant.
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Svar: 8
Jo strengere krav de forskellige kenneler stiller og jo dyrere de bliver, jo mere vil folk kigge efter drømmehunden et andet sted , er jeg bange for.. Hvem kan så bebrejde dem ?? Bare lige en tanke :0)
okt 2006
Er du fornuftig, vil du gå til træning med din hund, så kan du da sikkert købe en hvalp af mig. Men, du vil måske kun kunne købe en tæve, men det skal du ikke være ked af, livet er for kort til sjatpissere. Nogle opdrættere vælger at aflive nogle af tævehvalpene hvis der er for mange i kuldet...
okt 2006
Schæfere med DKK-stambog svinger ikke meget i priserne. Niveauet ligger ganske jævnt.
Hannerne inden for brugslinjer er ofte et par tusinde dyrere end tæver, forklaringen ligger selvfølgelig i efterspørgslen, hannerne er jo dem der bliver brugt som tjenestehunde og er ofte lidt skarpere end tæver. Men, i konkurrencer klarer de sig lige så godt som hannerne.
Langhårede, som der kan komme enkelte af engang imellem, kan ofte købes til mindre pris, da der ikke kan/bør avles på dem.
Hvor meget tid bruger du på hvalpekøbe