{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tavle eller ej.......
  • #1   3. jun 2007 Ja lad os skyde dem alle sammen ;o)

• #2   3. jun 2007 eeeh . . :o/

• #3   3. jun 2007 kristina- enig

• #4   3. jun 2007 jeg vil bare lige vide hvad der er der giver dig ret til at vurdere om der er brug for hunde uden tavle? (mine egne deriblandt)
    hvad der giver dig ret til at lege dommer over livet på en STOR del meget gode rare hunde?

• #5   3. jun 2007 tine- så meget magt har hun ikke men hun har en mening..

• #6   3. jun 2007 SKal mennesker uden pas så også aflives eller hvordan....

• #7   3. jun 2007 nej det er ikke forbudt at have forskellige holdninger, men at en hundeejer sidder og siger/skriver at blandingshunde bør aflives syns jeg er forkasteligt.......

• #8   3. jun 2007 eehm Tine vilel du bare starte en diskution eller hvad ??

for det kan jeg da godt se den spændene i . . ( not ) . . :o/

• #9   3. jun 2007 Aldrig i mit liv var der nogen som skulle bestemme om min hund skal aflives eller neutraliseres.

• #10   3. jun 2007 mette---- det er jeg klar over... men vi diskuterer det også bare eller....?

• #11   3. jun 2007 Gud hvor er jeg træt af det tavle/ikke tavle diskusion.

• #12   3. jun 2007 Hvorfor ikke bare lade de folk der ønsker en hund med tavle, købe en hund med tavle og de mennesker der ønsker en uden, købe en uden.

Hvorfor er det så svært at acceptere at nogle mennesker vælger anderledes end en selv?

• #13   3. jun 2007 skiilotte---- ja det er faktisk det jeg vil.... er det ikke det et forum er til? at diskutere forskellige holdninger og meninger??? man kan jo umuligt være enig med alle i denne verden........ kan ikke se noget galt i at diskutere og nu fandt jeg en person med en mening jeg godt kunne tænke mig at se uddybet.......

• #14   3. jun 2007 Tine - så skriv privat til personen . .
    sådan en tråd her har været oppe en milion gange . . :o/

• #15   3. jun 2007 Helt enig tinna

• #16   3. jun 2007 Hm så er min mening at alle muskelhunde skal aflives...

• #17   3. jun 2007 skiiilotte.... hvorfor? hvis du ikke gider diskutere kan du jo bare lade være ikk?

• #18   3. jun 2007 * Skiilotte - Vil ha en Aussie (: *: Jamen lidt spændende må du jo alligevel synes den er, siden du kommer på banen

• #19   3. jun 2007 KOM FRISK - det er jo et HELT nyt emne herinde -

GAD VIDE hvad folk mener -

Hvorfor blive ved og ved og ved med at diskutere om det samme om og om igen - ????????????????

• #20   3. jun 2007 Tine - så vidt jeg kan læse handler det om EN person som har sagt noed ?! :o/

så kan jeg ikek se hvorfor det skal ud i forum . . men ok . .

Karina - hmm kan man blande sig uden det er spændene ?! :o/ det kan man vidst nok godt ?!

• #21   3. jun 2007 Ingen kommer nogensinde til at bestemme om mine hunde skal aflives.
    Og jeg er ligeglad med om hunden har tavle eller ej. Jeg køber den hund jeg kan lide

• #22   3. jun 2007 Britte---- hvor går grænsen så? hvordan kan man se om der er muskelhund i en blanding eller ej? på mange er det da umuligt at se hvem faderen er....
    hvis der så er den mindste mistanke skal en eller andens familiemedlem aflives eller???

kan godt se meningen med at få lidt mere styr på avlen af muskelhunde (blandinger deraf osv) men at aflive tavleløse hunde løser da ingenting.....

• #24   3. jun 2007 * Skiilotte - Vil ha en Aussie: Sjovt nok har jeg bare set dig komme med sådan en kommentar op til flere gange.
    Lad dog være med at diskutere emnet hvis du er træt af at se det.

• #25   3. jun 2007 karina---hørt! hehe

• #26   3. jun 2007 tak amalie... smiley

• #27   3. jun 2007 Sanne - Vil ikk skrive min holdning . . *G* . . såååh jeg tier stille . . ;o))

Karina - bland dig uden om om jeg blander mig eller ej . . ;o))
    og koncentrer dig om emnet eller er du kun inde i denne tråd for at skrive til mig ?! ;o)))

• #28   3. jun 2007 Britta: hm lyder meget fornuftigt..

• #29   3. jun 2007 jeg mener at netralisering efterfulgt af forbud af tavleløse ast ville gavne racen utrolig meget. kan faktisk slet ikke finde nogle negative ting ved det.

• #30   3. jun 2007 Britta - enig . .

• #31   3. jun 2007 Hvis nu der laves en forenig for blandingshunde hvor man laver tavle for dem, kunne vi så have vores blandinger i fred?
    Så er de jo med tavle ;o)

Tror virkeligt at sådan en masse småklubber dukker op, hvis man engang lavede et forbud mod tavleløse hunde. Man kunne jo ikke sige at det kun er fx DKK der må lave tavler, da monopol vist nok er forbudt.

• #32   3. jun 2007 brittA----- det ville jo være stort set umuligt at stoppe.....
    der vil altid blive lavet blandinger.... der vil altid ske uheld.... og der vil altid være en uansvarlig hundeejer imellem køberne af hvalpene.... man kan ikke se folk længere end til tænderne......

desuden tror jeg at det ville blive endnu mere spændene hvis de var ulovlige........ bare se med pitten... er der overhovedet nogen der har en ide om, hvor mange der findes af dem i DK?

og det jeg vil frem til er , at du kan lige så lidt som alle andre se hvad hunden er en blanding af......
    og hvis nogen nu sku få den ide at jesses far var en amstaff (kan i ikke godt se han ligner lidt? LOL) så skulle man så stå overfor valget : neutralisering/aflivning????

• #33   3. jun 2007 jeg syntes også at specielt muskel hunde skal have stamtavle men dem der er her nu skulle selvfølgelig blive

• #34   3. jun 2007 Tinna---- hey kan du så ikk lige fikse sådan en tavle halløj til mig???? *GG*

• #35   3. jun 2007 Kan sgu ikke li tanken om hvis nogen ønsker feks min tavleløse hund aflivet...

• #36   3. jun 2007 jeg bryder mig slet ikke om blandingsavl.

• #37   3. jun 2007 Britta--- kan godt se din pointe... men hvad så med alle andre blandinger?

• #38   3. jun 2007 Skiilotte - Vil ha en Aussie: Nej jeg er her bestemt ik kun for at skrive til dig.
    Kan bare ik forstå at folk ik hopper videre når de nu har set på tråde som denne 1 millard gange.

• #39   3. jun 2007 Kasper... Jeg er helt enig skud dem alle...

Britta.. Det er en rigtig god ide, det gælder ike kun muskelhund men alle hunde...

Tinna.. Måske du har ret i at der ville opstå en masse små klubber, men det kommer der jo ikke tavle på hundene af... Hvis det er/var så nemt at få tavle på sine hunde kan man jo lige så godt kunne printe dem ud på nettet og selv udfylde hvad man nu syntes passer på/om ens hund ???

Hvad er problemet jer der har valgt at købe uden tavle er vel helt afklart med det eller hvordan ???

• #40   3. jun 2007 Karina--- fordi jeg åbenbart ikke er den enste der er på "krigsstien"/gerne vil have gang i en diskussion.... hehe

• #41   3. jun 2007 Karina - neej det er rigtigt nok . . men jeg kan ikke lade hver og blande mig . . sorry men det kan jeg bare ikk . . *GGG*

• #42   3. jun 2007 tavle eller eje jeg elsker min hund. !!!!!!!!!!!!!!!!

• #43   3. jun 2007 Michelle: Er der ikke også nogle klubber der fungere sådan? Kan da nævne en - gør det dog ikke.

• #44   3. jun 2007 .:: Tinna ::..
    Hjælpe-Administrator: Så vidt jeg har forstået, så er der ved at blive lave sådan en klub.
    Skal lige se om jeg kan finde hjemmesiden

• #45   3. jun 2007 Tine H..
    Så må man bare indføre DNA ved alle hunderacer ligesom ved schæferavl smiley
    Så er der ingen tvivl om hvem der er forældre til hvalpene..

Anita...
    Der er ingen der siger de skal aflives de skal bare ikke kunne avle uden tavle smiley

• #46   3. jun 2007 Tinna..
    Det håber jeg ikke der gør hvor seriøst er det lige ??
    Jeg ved godt at du ikke må nævne nogen navn her men du må meget gerne sende det i BC :-))

• #47   3. jun 2007 Jeg så gerne at der var mange muskelhunde/blandinger der blev neutraliseret, jeg har selv oplevet for mange episoder med disse racer, og foragter dem!!. med hensyn til blandinger af andre racer og tavleløse hunde så har jeg intet imod dem, alle mine hunde PT er uden tavle, men jeg har så også valgt at neutralisere dem, ingen er mine hunde skal være far til et kuld hvalpe for sjov skyld, Bufas har overbid, det er der bestemt ingen grund til at måske føre videre, Groggy har den blå pels, som ville lave nogle, tror jeg,!! sarte hvalpe. Der er mange der har spurgt, men svaret er nej! og ja!! he he for sent ihvertfald med Bufas da løgene røg i Fredags. Vi ser alt for mange hvalpe der bliver født, og markedet er overbooket med alverdens racer - mest muskelhunde, og folk har svært ved at komme af med dem, så de bliver solgt til alverdens skumle typer, bare for at tjene en skilling. Jeg så gerne at der ville komme nogle regler på bordet angående endeløs avl af visse racer!!

• #49   3. jun 2007
    ..:: Tinna ::..
    Hjælpe-Administrator: Nå kunne ik lige finde det. Det ligger et eller andet sted på computeren. Men kan ik lige huske hvor jeg har gemt det

• #50   3. jun 2007 PKAs pia A..
    Jeg er helt enig, man er nød til snart at tage drastiske middleer i brug hvis man vil alle de uheldige individer til livs smiley

• #51   3. jun 2007 Michelle: Det er der ikke noget seriøst i - men man ville aldrig kunne stoppe det. Og flere af den slags klubber ville opstå hvis der kom et forbud.

• #52   3. jun 2007 britta? kommer hen ad vejen? hvad er det der kommer hen ad vejen`?

• #53   3. jun 2007 Amalie..
    Tine- jeg må indrømme jeg forstår godt din forargelse- Det ligner ikke noget at en mener at alle hunden uden tavle / blandinger skal aflives-
    Så kan man ikke kalde sig hundeven..

Der er ingen der siger de skal aflives blot neutraliseres så de ikke kan avles på...
    Kan man kalde sig selv en sand hundeven når man bare avler på rat og kart og er ligeglad med hvad der kommer ud af det ???

• #54   3. jun 2007 PKAPia: Din mening, den har du lov at have. Så længe du holder dig langt væk fra min hund ;o)

• #55   3. jun 2007 Er helt enig med Britta i dette:
    Tja, dommer vil jeg nu ikke kalde det. Jeg vil kalde det stor respekt for en gruppe af hunde som ikke er særlig velegende til at blande. Der er pt så store problemer i DK med disse hunde at det snart bliver meget svært at rette. Hvis man som jeg har brugt mange år på at opdrætte godt sind, er det brænd ærgeligt at se på at det ødelægges af folk der ikke ved hvad de laver.

• #56   3. jun 2007 Jeg er os imod blandinger, det er med til at ødelægge racer!!!! Og nogle folk bruger så meget tid og energi på at avle fantastiske sind/fysik osv og så er det jo med til at ødelægge det!!! Derimod ikke sagt at tavleløse hunde skal aflives, men bare at det skal stoppes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• #57   3. jun 2007 øhm... kan se at der er flere der har den holdning......... hvorfor er en tavlehund SÅ meget bedre end en uden?
    kom så med et argument der holder....

• #58   3. jun 2007 Britta: Mener heller ikke man skal stoppe det, det er så en helt anden side af sagen...

• #59   3. jun 2007 britta--- dermed ment at alle blandinger skal igennem den tur_?

• #60   3. jun 2007 Louise A..
    Hatten af for din holdning til tingen og flot at du ikke bare lader med lave en masse ups kuld..
    Jeg har selv en hund med tavle men han er lidt lang i pelsen og derfor bliver han aldrig brugt til Avl... Han er ikke blevet kasstreret da jeg bruger ham til træning og ikke vil ricikere at "fjerne" hans drifter...

• #61   3. jun 2007 takker amalie.......

hører ikke rigtigt nogle argumenter der virkelig får mig til at indse hvorfor......

• #62   3. jun 2007 Hold op hvor ledt PKAs Pia...
    Er sørme glad for du ikke laver de regler.....

• #63   3. jun 2007 Pia?? Du skulle vel ikke være den lille s..... fra dfp?

• #64   3. jun 2007 Tine H...
    Der er ingen der siger den er bedre, men man har mere hold i hank på dem med tavle end dem uden da man ved hvor de stammer fra og hvad de indholder af plusser og minusser så man kan forbedre racen hele tiden... Kom du med et godt for blaninger udover prisen ???

• #65   3. jun 2007 Mums poms.. dfp ??? (oversæt)*SS*

• #66   3. jun 2007 Min familie var bestemt heller ikke glad for at jeg fik en blandingshund dengang jeg fik Lilly, da min stedfar er DKK-opdrætter. Men de er store nok mennesker til at acceptere mit valg - måske nogle kunne lære af dette smiley

• #67   3. jun 2007 Amalie.....Det ville der ikke være med over 400 racer at vælge i mellem????

• #68   3. jun 2007 michelle : Danskfolke parti.

• #69   3. jun 2007 Tinna...
    Jeg har det helt fint med at folk tager tavleløse hunde til sig nu hvor de er her...
    Det bedste efter min mening ville nu være at man kom det til livs... Ingen aflivninger bare ingen avl på dem... Så kommer man det til livs helt af sig selv hen af vejen og folk skal ikke skills sig af med deres kæreste eje smiley

• #70   3. jun 2007 Pia>> fordi en hund er med tavle behøver hunden jo ikke være bedre end den hund ikke med tavle.. f.eks. Emma har jeg ikke haft andet end problemer med Heldbreds mæssigt, og hun er med tavle.. Simba er en blanding og derfor uden.. og han fejler intet.. synes det er ret hårdt at sige de skulle skydes, de er trods alt hunde som bliver elsket af deres ejere, lige så meget som du elsker dine..

• #71   3. jun 2007 Enig med Michelle, jeg behøver ikke skrive min mening, for det er bare at gentage smiley Dog vil jeg lige tilføje at jeg ikke mener de bør aflives, men neutraliseres og kastreres

• #72   3. jun 2007 Mums poms... *GGG* Tak...

Amalie.. Der blev ikke skrevet 400 hunde i DK med RACER der er rigligt at vælge imellem der er jo flere der falder for samme race så en race til hver hundeejer er jo sort snak ?????????

• #73   3. jun 2007 PKA's Pia: Snakker du om alle blandingshunde eller er det "kun" muskelblandinger du vi skyde?
    Du har ret i at der er for mange der laver "hygge" UPS kuld, se bare hvor mange labrador/ et eller andet blandinger der findes på internater. Fatter ikke de mennesker. Muskelhundeblandinger, skulle neutraliseres, ingen tvivl om det. Der er for mange useriøse ejere og "avlere" af dem.
    Min Zille er internathund, kasseret af tidligere ejer som 3 mdr. gammel. Schäfer/lab blanding. Jeg ville ikke bytte hende for alt i verden.
    Min datter har 1 Amstaff med tavle og 1 uden. Begge gode kærlige hunde, så skulle hun, ifølge dig, aflive en uden tavle?
    Jeg er helt enig med Britta, hun er i mine øjne seriøs og menneskelig i hendes meninger.
    Hilsen
    Inge-Merete

• #74   3. jun 2007 michelle: kan ikke komme med et argument for at blandinger er bedre, for det er de ikke... men de er mindst lige så gode......
    jeg sidder ikke bare og prædiker ud fra mine små "bastarder" herhjemme.... racehunde er lige så tit syge som blandinger.... fejler nøjagtigt de samme ting..... indavl????? foregår også med tavle..... sig hvad du vil det gør det.......
    den sidste racehund med tavle jeg havde... LOL .... dejlig hund, elskede hende over alt på jorden......meen....
    allergi+damp+hd....hmmmm... er det bedre end en blanding???? og hun havde en tavle så lang som dødehavsrullerne...... og kostede derefter......

• #75   3. jun 2007 TInna: min svigerfamile var tilgengæld glade for vi ikke købte med tavle, da de er gamle opdrættere og fandt udaf hvor indspist og hjernedødt det hele var, folk ville ha de skulle avle på deres hjertesyge hund og folk ville give højere pengebeløb for det.

• #76   3. jun 2007 PKAs Pia A hvor på lolland falster bor du?
    Må hellere holde mig fra dig med Daisy hvis du bor tæt på ;o)

• #77   3. jun 2007 Tine>> ja jeg troede også at jeg købte kvalitets hund, når hun var med tavle.. men tro om igen.*GG*

• #78   3. jun 2007 Tine>> Så er det da sjovt, at en Chi uden stamtavle koster lige så meget, hvis ikke mere, som en med

• #79   3. jun 2007 PKApia: Ved ikke om det var til mig, men det regner jeg med...
    ved godt du ikke slår folks hunde ihjel. Synes bare det er en ret skrap mening at have, men den skal du self have lov at have.

• #80   3. jun 2007 Så alle seriøseopdrættere....pak sammen og avl på alt der siger vov og har har 4 ben.

Vi er i STOR mangle på forskellige hunde her i lille Danmark!

Amalie.....den er altså for langt ude den der ;o)

• #81   3. jun 2007 Årh Tinna - gode ord

CITAT"Hvorfor ikke bare lade de folk der ønsker en hund med tavle, købe en hund med tavle og de mennesker der ønsker en uden, købe en uden.

Hvorfor er det så svært at acceptere at nogle mennesker vælger anderledes end en selv?"

• #82   3. jun 2007 Janie>> kan man ikke være seriøs selvom man avler uden tavle??

• #83   3. jun 2007 Tine H..
    Hvis det er seriøse avler, desværre er der flere useriøse avler også her i blandt os på HG... Men hvis man ved hvad de forskellige linier i hunden indholder så ved man også hvad man skal gå efter eller undgå... Er man ikke så meget inde i racen kan man få hjælp gennem racerepræsentaner og Kennelklubber... Hvad hjælp er der at hente i valget af en tavleløs hund og hvilken garantier er der ???

• #84   3. jun 2007 Heidi>> Du kunne måske have undersøgt hvad der var af sygdomme i din hunds linier da du købte den. Så kommer man langt. Men det er bestemt heller ingen garanti, du er dog bedre stillet hvis det er en med bog, og der er trods alt mere kontrol med sygdomme på hunde med papir

• #85   3. jun 2007 PKAPia!!! Du er jo forrykt!!!! Du skærer alle tavleløse stueopdrættere over én kam og degraderer jo samtlige hunde uden tavle, til lutter affald uden skelen til at de faktisk gør en masse mennesker lykkelige. Min hund UDEN tavle fik både ormekur og hvalpevaccine med dertilhørende hvalpebog fra dyrlægen med, så kom ikke og sig at samtlige hvalpe uden tavle spreder parvo-virus. ØV!!! Det er jo det rene holocaust.

• #86   3. jun 2007 chico>> Nårhhh... mere kontrol.. sgu ik fra Emmas opdrætter...

• #87   3. jun 2007 Den dag man kan få en "Lillyhund" med DKK-stamtavle, den dag er jeg tilfreds med at der kun findes tavlehunde.

Sådan tror jeg mange har det med deres blandingshunde.

• #88   3. jun 2007 Heidi>> Så synes jeg da du skal kontakte deres klub

• #89   3. jun 2007 nej det gjorde du ikke britta---- men var langsom og midt i indlægget skulle den yngste "bastard" altså tisse..... de tavleløse lærer jo ikke så hurtigt smiley

• #90   3. jun 2007 Heidi Nu med hjemmeside........

Efter min mening nej.

Jeg synes der er nok racer at vælge i mellem, og vi ikke behøver flere.

• #91   3. jun 2007 Heidi>> Nu er det jo også sådan at DKK registrerer sygdomme osv. og mange hunde skal checkes for diverse sygdomme før de bliver brugt i avl, så kom ikke og sig der ikke er kontrol med det

• #92   3. jun 2007 Selvfølgelig har ikke alle hvalpe af blandingshunde parvo, der findes også seriøse ejere , som vaccinerer dem. Bla. mig selv!!!
    Uden at kunne bevise det, så tror jeg at Parvoen er kommet ind i landet, fra alle de importerede/indsmuglede hunde fra østlandene. Der er kontrollen næsten ikke til at få øje på.
    Her taler jeg så ikke om seriøse opdrættere/kennler, men hundehandlere.

• #93   3. jun 2007 chico>> det har jeg også... men Emmas opdrætter er smidt ud af Emmas tavle klub. så de kan intet gøre.. Desværre.. Meeen jeg var vidst bare uheldig..

• #94   3. jun 2007 Amalie.. Jeg siger/skriver det gerne igen... Der mange der falder for samme race og derfor er det ikke nødvendigt med et race per. person...
    Heidi nu med hjemmeside... Du havde vel nogle garantier fra kennelen på hunde med tavle ??
    Jeg vil desværre gerne indrømme at ikke alle tavleopdrætter er lige seriøse, men så er det jo op til kennelklubberne at stramme op på kravene... Schæferhunden er en af de hunde der er flest regler for, måske en del af de andre hund hvis ikke alle ander racer skulle havde de samme stramme regler... Her med ikks sagt at de skal tjekkes for det samme alle sammen men for der svagheder de hver især har..

• #95   3. jun 2007 så længe det ikke er forbudt at parre to forskellige hunde raser syntes jeg at det er i orden at gøre det ...
    min mening...

• #96   3. jun 2007 altså...... jeg havde tjekket den hund i hoved og mås gået tavlen igennem osv osv osv.... lige lidt hjalp det......

og er der nogen herinde der kan fortælle mig hvorhenne garantien for at det rent faktisk er den far der står på papirende der har været på tæven....? det kan ikke bevises.....

lige en ting til.... garantier på tavlehunde.-.... "du får en ny hvis nu denne her skulle falde fra hinanden".... hvad kan man bruge det til? vil da hellere have hunden i 10 år mere end at få en ny ikk??
    det er jo ikke ligesom et tv, man bare bytter når det ikke duer mere....

• #97   3. jun 2007 chico>> Emma er desværre ikke I dkk.. kendte ikke så meget til klubber osv. da jeg fik hende...

• #98   3. jun 2007 Pia>> jeg har ikke kaldt dig noget som helst.. såååå.. spred lige gyllet på rette sted...

• #99   3. jun 2007 pia, he he. Du har din mening og jeg har min, du er vidst ikke den skarpeste kniv i skuffen

• #100   3. jun 2007 Hvem afgører hvad der er seriøst opdræt og hvad der ikke er?
    Folk som mener de selv er seriøse er der sikkert nogle der vil mene ikke er det...

• #101   3. jun 2007 Tine H...
    og er der nogen herinde der kan fortælle mig hvorhenne garantien for at det rent faktisk er den far der står på papirende der har været på tæven....? det kan ikke bevises.....

DNA så nemt er det klaret :-))

• #103   3. jun 2007 Nu ved jeg hvorfor jeg efterhånden sjældent deltager i sådan nogen tråde: Det nytter ikke noget. Der er bare nogen der ikke vil indse tingene. Jeg håber og ber til, at vi om 15 år stadig har de skønne racer som de er idag, men jeg tror det desværre ikke. Derfor håber jeg, at det bliver forbudt at avle på hunde uden DKK stamtavle. Fortsat god debat

• #104   3. jun 2007 PKAs Pia A: Så synes jeg da at du skal tage at være forbillede for at tale ordentligt til folk.
    Ellers gør du jo ik andet end at sætte dig ned på samme niveau

• #105   3. jun 2007 Chico...
    Jeg er helt enig gid det blev sådan :-))

• #106   3. jun 2007 Tine - en seriøs opdrætter snyder ikk mht til sådan noed . . og joo der kan tages dna prøver hvis man er i tvivl ?! :o/

hvis man vælger ikk at stole på opdrætter . . :o/

den regel kører vi ved os . . at hvis hunden viser sig at være syg . . såå er der penge til bage . .
    Hvis hunden går hen og bliver syg så den skal aflives ?! så får de tilbudt en ny hund eller nogen penge tilbage .. .

Vi havde en hvalp fra vores første kuld som viste sig at have en hjerte fejl som først blev opdaget ved 1 års tiden . . den måtte hun gå hen og aflive . . og hun valgte ik k at få en ny hund men dog få nogen penge tilbage . . da det varede et stykke tid før vi skulle have hvalpe igen . . :o/

men sådan er der jo nogen der så ikk gør . . :o/

• #107   3. jun 2007 vi er vidst alle sammen enig i at dyr der er syge skal ikke avles på.. Så kan det jo egentlig være lige meget om de er med tavle eller ej..

Min mening..

Godnat alle sammen..

see YA!

• #108   3. jun 2007 Chico: Hvorfor skulle vi ikke have det? Racer og blandinger har eksisteret i mange hundrede år. Selv før der var noget der hed seriøst og ikke seriøst. Tavle og tavleløs.

• #109   3. jun 2007 Rene Ø...
    Hvad med sygdomme ??
    Er det nødvendigt med forbud for at folk bruger den indvendige side ??

• #110   3. jun 2007 Karina P:
    Helt enig

• #112   3. jun 2007 Martin/Jane>> "se det da som en spændende ting hvordan hunden bliver, det gør det da ret enestående." Netop derfor går det tit galt med blandingshunde- Folk ved ikke hvad de køber, hvad den blanding kræver og de ved ikke hvad de ender op med at have. Det er sgu trist at mange hunde skal lade livet af den grund, men det stopper ikke før vi kommer den avl til livs

• #113   3. jun 2007 Jeg læser det altså ikke som om alle hunde skulle skydes.

jeg læser det britta skriver, som en stor bekymring for den udvikling der er sket med muskelhundene..
    Får udviklingen lov til at fortsætte som det ser ud nu, så vil der på sigt måske komme et forbud mod langt flere racer, hvilket vil være rigtig skammeligt.
    Der findes søde hunde overalt - selvfølgelig gør der det, men desværre forholder medierne sig ikke til de søde hunde, men de hunde der angriber og overfalder andre hunde og mennesker.

Hvis ikke der skal komme et decideret forbud mod flere hunderacer i Danmark, så er man da nødt til at arbejde ud fra den viden der er i dag.

Jeg kan sagtens forholde mig til, at især de "udsatte racer" (muskelhundetyperne) bør indgå i et mere "kontrolleret" miljø, for at skabe et bedre ry og forhold til disse hunde.

Jeg synes ikke at alle hunde uden tavle bør aflives, men jeg kan altså på et eller andet plan sagtens forholde mig til det Britta skriver - mere "kontrol", så vi kommer ud over disse hadske holdninger til enkelte hunderacer.

Se eksempelvis på schæferen.. Den led i mange år under "diskrimination", og blev kaldt både det ene og det andet. Tænk hvis den blev forbudt, fordi ministrene i Danmark lyttede til medierne og folket dengang !!!!!

• #114   3. jun 2007 britta... du diskuterer ikke med dig selv...... mine erfaringer og erfaringer fra min omgangskreds... tjah..... kan bare ikke se lyset i hvorfor det er bedre uden tavleløse hunde.....(er jo blond)
    kan godt se at det snart er nødvendigt at gøre noget ved "muskelhunde-situationen" men den løsning du foreslår, går jo også ud over alle de andre......
    og jeg tror at det er helt umuligt at garantere noget som helst medmindre at hundeopdræt bliver noget klinisk halløj med dna-test osv........

• #115   3. jun 2007 Cavalieren blev til King charles spaniel ved at man blandede pekingeser / Japanese ind i dem, og for at få snuden tilbage blandede man endnu mere til man fik det ønskede resultat. Alle de blandinger er blevet til to fantastiske DKK-racer i dag smiley

• #116   3. jun 2007 Amalie>> Næ, jeg er ligeglad med om du er enig med mig eller ej, men kan du virkelig ikke indse, hvad det her har af konsekvenser? Det er godt nok trist.

Tinna>> Det er også sket meget med de forskellige racer og jeg kan da se hvor meget det er gået ud over min race Chihuahua'en efter den er blevet så populær, den er bestemt ikke blevet kønnere

• #117   3. jun 2007 Tine... Hvis DNA er noget klinisk halløj... Så er schæferhunden som race udsat for klinisk halløj og sådan er det bare ingen klager herfra det er en del af det hele hvis man er seriøs opdrætter af schæferhunde... Og DNA prøven er den nemme del og mindste del..

• #118   3. jun 2007 Chico: Men der vil jo også altid være tavlehunde, mens der er tavleløse hunde. Så forstår ikke din bekymring.

• #119   3. jun 2007 Michelle

De hunde der skal parre skal selvfølgelig være sunde og raske

Og det skal jo heller ikke være en gravhund der skal parre med en GD...

Men jeg kan også godt se at det vil være nemmere at styrre .. ang sygdomme osv ...med at teste med DNA og kun avle på hunde med stambog

men så længe der ikke sker noget ulovligt er det ok....

• #120   3. jun 2007 Tinna>> Sorry, forstår ikke dit sidste indlæg

• #121   3. jun 2007 Pia, det er ik fair at blive kaldt for øgenavne dét vil jeg give dig ret i, men ligesom du har ret til at komme med din mening og "lange" ud efter tavleløse hunde, har vi andre også ret til at ytre vores mening. Du må erkende, at du træder mange over tæerne ved at komme med så bombastisk en udtalelse som du gjorde i dine første par indlæg.

• #122   3. jun 2007 Jeg er enig med Britta i det her...

• #123   3. jun 2007 Rene Ø..
    Hvem skal så give garantien for at hunden er sunde og raske ??
    Hvor mange hygge blaningsopdrætter tjekker deres hunde for HD AD osv. ???

• #124   3. jun 2007 Michelle: Herligt at ha sådan en klinisk halløj hund, så.

Sikke noget plader.

Og gir da så Michelle, Pia og Anette O helt og holdent ret.

• #126   3. jun 2007 Chico: siger bare at der altid vil være racer med tavle (som du godt kan lide dem)
    ligesom der altid vil være racer uden og blandingshunde.

• #127   3. jun 2007 TBS... Ja hatten af for klinisk halløj *GGG*

• #128   3. jun 2007 Allerede da pia siger at tavleløse hunde burde skydes... der står jeg helt af... hvis du ikke kalder det "mudderkastning", ja så ved jeg virkelig ikke hvad det er.... det er fair at du synes at ikke burde avles på, men ligefrem at gå til de yderligere synes jeg virker dybt useriøst!

• #129   3. jun 2007 Annette: Læs lige igen, hvad Pka's Pia skriver kl. 21.45.57 og kl. 22.05.27.
    Det er hendes indlæg der opponeres imod.

• #130   3. jun 2007 Martin/Jane>> Du kan jo i realiteten ikke vide hvad Mickey består af. Der kan være blandet diverse racer ind i hans forfædre for læææænge siden som i eller dem i har købt hunden af, ikke ved noget om

• #131   3. jun 2007 hmmmm....... pia-------- du siger vi ikke lytter..... gør du????

og michelle--- min hund... den det gik galt med..... var en schæfer af den fineste afstamning... skal siges at 2 fra det kuld overlevede (div. sygdomme gjorde kål på dem) til de var 1 år......... og har to venner der arbejder som vagter (også schæfere i dette tilfælde) der begge mistede deres tavlehunde til HD for nylig (ikke engang 3 år gamle)

• #133   3. jun 2007 Michelle

Det ved jeg ikke men hvis jeg var opdrætter ville jeg ikke avle på noget jeg ikke kunne stå inde for....

Men jeg mener at hvis man bare parre to forskellige hunde for pengenes skyld er det forkert ... det er noget andet hvis det er en UPSér hvis du forstår.... og dem vil der komme selv om man kun havde rene hunde for nogle gange stikker en hund jo af ik .....

• #134   3. jun 2007 PKAs Pia A: Det kan så godt være at det er mig som ik kan nå at læse alt det der bliver skrevet, men jeg mener da bestemt ik at have læst at nogen kalder dig en so.
    Men ret mig lige hvis jeg er forkert på den

• #135   3. jun 2007 TBS--- ikke sådan ment.... emn ment som.... at så skal der jo være vidner der er til at stole på til parringerne samt dna prøver af samtlige hunde osv osv osv..... og mon ikke der også ville blive fusket med det???

havde forresten også selv en klinisk halløj hund... og lige lidt hjalp det

• #136   3. jun 2007 Det er helt klart at problemet med sygdomme ikke bliver løst med et trylleslag hvis der ikke var tavleløse hunde, men men men... Det vil gøre tingen meget nemmere for kennelklubberne at gøre noget ved, alle de useriøse avlere der bare avler for at avle ville lyn hurtig kommet til kort og blive smidt ud, så de ikke kan avle mere... På den måde vil man hen af vejen kunne komme mange sygdomme til livs hos de forskellige racer, der er ingen tvivl om at vi aldrig kan få en sygdomsfri race........

• #137   3. jun 2007 Enig Kirsten Marie H

• #138   3. jun 2007 Tine - jeg mener at schæfere generelt har problemer med HD . .

• #139   3. jun 2007 Tinna>> Jamen jeg synes bare det er trist at folk ødelægger racerne. Og hundene er taberne i dette spil, jeg ser mange hunde hver dag på nettet som må lade livet fordi nogen har haft hovedet under armen da de avlede

• #140   3. jun 2007 Tine>> Så kan dine venner eller hvad det er henvende sig til klubben og få hjælp til erstatning fra opdrætteren

• #141   3. jun 2007 skiiilotte--- hmm... alt er jo relativt..... man burde jo kunne regne med at en hund med fine papirer og alverdens garantier og forfædre med fine hofter havde en fari chance ikk

• #142   3. jun 2007 Chico: Jamen den mening har du også lov at have smiley

• #143   3. jun 2007 Tine: forstår ikke lige hvordan du mener man kan fuske med DNA

og HD blandt DKK schæfer er da heldigvis på retur :o)

• #145   3. jun 2007 chico--- de har fået nye hunde.......
    men det gør det jo ikke bedre...... man elsker jo hunden næsten fra dag 1 ikk? og det gør stadig ælige så ondt om man får en ny eller ej........
    personligt fik jeg de mange tusinde tilbage da jeg ikke ønskede en ny hvalp

• #146   3. jun 2007 Tine... Dine venner som er vagt og bruger deres hunde til arbejdet de har vel fået hundene testet som anbefalet da de var 6 måneder eller hvordan ???

• #147   3. jun 2007 Britta-snart med eget hus B: Smiler. Nogen ting bliver husket bedre end andre

• #148   3. jun 2007 René>> Giv mig en grund til, at folk med blandinger laver parringer? Det kan da ikke være for at forbedre racen?! Hvis jeg skulle avle på mine, skulle det være fordi at jeg er sikker på, at det der kommer ud af det ville være med til at forbedre racen. Man skal kun avle hvis man har noget godt at give af. Ikke fordi det er synd hvis ens tæve ikke prøver at få hvalpe, den holder ganske enkelt ikke

• #149   3. jun 2007 Britta----- ja ikk? smiley fandt det heller ikke selv... har jeg ikke tålmodighed til.... fik noget hjælp..... hehe

• #150   3. jun 2007 Tine - nej der er INGEN garanti på en tavle hund ikke kan blive syg ?! :o/

• #151   3. jun 2007 michelle---- jo selvfølgelig blev de testet....

• #152   3. jun 2007 Martin/Jane>> Hvordan kan i så vide hvad han kræver af opdragelse, aktivering osv?

• #153   3. jun 2007 skiiilotte..... suk.... sagde jeg jo heller ikke... jeg sagde fair chance gjorde jeg ikke.... og 2 ud af 9 er ikke en god statistik

• #154   3. jun 2007 Inge-Merete H
    Jeg forholdte mig mere til det Britta havde skrevet. ;-))

Jeg kan godt se at der fra den anden menes, at alle blandinger bør skydes.

Det vil jeg gerne pointere meget kraftigt, ikke er min holdning.

Men jeg kan stadigvæk godt se problemet, det kunne opstå om ganske få år.
    Hvis de muskelhunde, der har så dårligt ry efterhånden, ikke får skærpet op omkring avl, så vil det i sidste ende kunne risikere at ende op med et total forbud.

Jeg kan ikke forestille mig ret mange mennesker, der ønsker et totalforbud mod en race, der måske i bund og grund kan være misforstået...

Jeg håber, at der kommer en eller anden ordning omkring muskelhundene, så de fortsat kan ses rundt om i landet. Det vil være ærgeligt, hvis der forbydes flere racer i DK, hvis de kan rettes op mentalt - forstå mig ret.

* Skiilotte - Vil ha en Aussie (: *
    Da jeg var barn, var der store diskussioner omkring schæferhunden. Den var aggressiv, indavlet, glubsk, farlig og meget mere.
    Mange folk var hunderæd for den - lidt ligesom snakken der går omring muskelhundene i dag.
    Det var ikke HD der var det store samtaleemne...

• #155   3. jun 2007 britta---- he he nej men se hvad du fik ud af det smiley

• #156   3. jun 2007 Tine H.. Så blev det jo konstateret der så skal de jo ikke forsætte med at bruge dem på arbejdet til de er tre år og helt ødelagte ???

• #157   3. jun 2007
    Britta-snart med eget hus B: hehe nej det må man sige.
    Du har virkelig printet dig ind i folks hoveder så

• #158   3. jun 2007 Tine>> Er da ked af, du har haft en uheldig oplevelse med en tavle hund. Men synes bare ikke du kan bygge det hele på en træls oplevelse. Jeg udstiller meget, går til træning osv. og derved taler jeg med mange hudefolk og det er bl.a. det jeg bygger mine meninger på

• #159   3. jun 2007 Tine - neeej ved jeg ligesom godt . . kan godt læse . .

Meen en fair chance behøver der vel heller ikk at være ?! :o/

• #160   3. jun 2007 britta---- kan jeg ikke huske.... en der smed et link til mig, men har slettet den i BC... sorry smiley

• #161   3. jun 2007 skiiilotte---- er det ikke det de vil frem til med tavlehunde??? øhm....

• #162   3. jun 2007 Iøvrigt Tine, så fik de da trods alt erstatning, det er meget sjældent det forekommer ved tavleløs avl. Sygdomme er jo desværre en af naturens luner

• #163   3. jun 2007 chico--- det er ikke kun en men mange oplevelser..... hundeejere har en tendens til at kende hunde ejere smiley

• #165   3. jun 2007 Chico---- de var ikke tavleløse............................ de var MED tavle og nogle gode nogen

• #166   3. jun 2007 Martin/Jane: det er jo svært for opdrætteren at sige når faren er en hund de har fundet på gaden og selv har gættet racen på.

• #167   3. jun 2007 britta smiley

• #168   3. jun 2007 Tine H...
    Hvis det er den samme kenel så skal de jo indbetrettes til deres kennelklub så det kan stoppes de er åbenbart ikke seriøse nok hvis de sprøjter det en skravl hvalpe ud efter der andet..

• #169   3. jun 2007 Bare fordi folældre har god HD . . så behøver hvalpen ikke at have god HD ?!

fordi den kan ejer selv ødelægge hvis man vil . .

• #170   3. jun 2007 Martin/Jane>> Lad os nu sige, at jeg købte en blanding. Jeg ved ikke at der eks. er jagthund i den. Det ved dem jeg købte hunden af heller ikke. Jeg opdrager/aktiverer den efter det jeg TROR den er, hvilket er noget helt andet. Hunden vil muligvis ende ud med at være ustyrlig, da den ikke får brugt de drifter der er i den. Deri ligger problemet, og derfor bliver SÅ mange hunde aflivet/solgt videre, for ejerne tror det er hunden den er gal med. Kan du følge mig?

• #171   3. jun 2007 Tine>> Det er jo også det jeg skriver. Chancen for, at de havde fået erstatning hvis hundene var uden tavle er lig med minimal

• #173   3. jun 2007 chico---- men kan da komme med et argument for at lave et kuld på tavleløse hunde........
    et udemærket et syns jeg.....
    mange mennesker kender min Jesse og elsker ham for hans sind og hans charme....... og det samme med en lille dame der hedder fie..... de minder meget om hinanden og er fantastiske familiehunde... meget kloge, lærenemme og blide hunde..... der er mange der har bedt om en hvalp efter netop de to...... (flere end der ville være hvalpe til) og det er folk der virkelig vil elske hunden og give den hvad den ville have brug for......
    ud fra det syns jeg det ville væe ok at lave et kuld... det var oprindeligt planen... også fordi vi begge ville beholde en hvalp......... skal så lige siges at det kuld ikke er blevet lavet... men mener da at det er et brugbart grundlag for at avle på to tavleløse hunde...?

eller??

• #174   3. jun 2007 Martin/Jane: Det siger jeg heller ikke. Jeg siger bare at opdrætteren jo ikke med 100% kan sige at det er gårdhund/cocker, da hunden er en gadehund. De valgte at det var den blanding fordi de så en blanding der mindede om ude på det internat hvor jeg arbejde.

Men hvis du ser en mops blandet med fx gårdhund kan de også ligne LIlly, tiltrods for at der ikke er mops i hende.

Det er fint at du stoler på dem - det skal du også have lov til.

• #175   3. jun 2007 Tine>> Ja, i det tilfælde er det et ok grundlag, men jeg ville aldrig avle på noget jeg ikke ved hvad er, og det ved jeg kun hvis der er DKK stamtavle på hunden (i mine øjne)

• #176   3. jun 2007 Annette:
    Kan kun give dig ret i at der skal skærpede forhold til mht muskelhundene.
    Der er jo desværre for mange useriøse ejere af de hunde, bruger dem som "potensforlænger", så det dårlige "forsidestof" fuldstændig overdøver at der faktisk findes mange gode, veltilpassede familie muskelhunde.
    Min datters 2 Amstaff, slikker dig ihjel inden de bider :o)

• #177   3. jun 2007 Tine H.. Plus og plus kan godt give minus !!!

• #178   3. jun 2007 skiilotte...... det er jo derfor at man tester for HD......... for at forbedre hvalpenes chancer for ikke at få det

michelle...... de 3 omtalte hunde er fra 3 forskellige kenneler........
    min hund var en af de to der overlevede til de var et åe fra hendes kuld....... ved ikke hvordan de to andres kuld har set ud

• #179   3. jun 2007 Nå allesammen. Selvom at jeg gerne ville blvie hængende herinde længe endnu, er jeg altså nødt til at få noget søvn.
    Skal tidligt op i morgen og ud og have køretime i bus.
    Så nat nat allesammen

• #180   3. jun 2007 Tine H...
    Okay hvordan så/ser deres HD index ud ???

• #181   3. jun 2007 michelle---- ja i know...... men hvorfor er det så bedre med tavlen?

• #183   3. jun 2007 Karina P..
    Sov godt.. Og held og lykke til alle os andre imorgen *SS*

• #184   3. jun 2007 nat nat karina smiley

michelle...... åååh jeg kan ikke huske det........ kan bare huske at det var en ret så stor overraskelse for begge....

• #185   3. jun 2007 Martin/Jane>> Sådan er der desværre bare mange der ikke ser på det

• #186   3. jun 2007 Britta, jeg kan godt forstå din synsvinkel i forhold til muskelhunde, da denne race al for hyppigt bliver udskældt i medierne. Min kæreste og jeg skal have en muskelhund (måske en amr. bulldog, måske en presa) med tiden, og dette bliver med tavle (helst DKK), da vi ikke ønsker at bidrage til blanding af muskelhunderacer. Desuden vil vi gerne være nogenlunde sikre på, at hunden har det rette temperament mm.
    Den chihuahua vi har nu, er uden tavle da vi ikke havde samme forbehold for sådan en type hund.

• #187   3. jun 2007 Tine - jaa det er det . . men ejeren kan stadig ødelægge hvalpens / hundens hd ?! mens forældrene ikke har hd . .

• #188   3. jun 2007 Tine H... Fordi der bliver gjort alt hvad der er muligt for de sereiøse opdrætters og kennelklubbers side for at avle sunde og raske schæferhunde.. Jeg ved ikke hvordan det ser ud for de andre racer hor stramme regler der er der...

• #189   3. jun 2007 så tidligere i tråden at man gerne vil sikre at hundene ikke bider vha. seriøst avl.... det kan man da aldrig være 110 på tavle eller ej....?

• #190   3. jun 2007 Mia>> Det er mig en gåde hvorfor det er ligegyldigt med Chihuahuaen men ikke med muskelhunden. Der er da ingen forskel, er det bedre det går ud over Chi'en så?

• #191   3. jun 2007 Jo man kan godt ødelægge hundes hofter.
    Hvis man ikke er varsom med ture op og ned af trapper, inden den er fuldt ud udviklet og stabiliseret i hofterne..

• #192   3. jun 2007 Loool. Jeg skal nok se om jeg kan lade kantstenene være. Så håber i kan føle jer mere trygge.

• #193   3. jun 2007 michelle--- jeg ved det jeg ved det.... men det falder deværre stadig tit uheldigt ud....... og valgte en schæfer med tavle for at mindske risikoen for at miste min hund før tid og for at støtte op om det seriøse avl......

• #194   3. jun 2007 Hold da op.
    Jeg har ikke været her i laaaaang tid.
    Da jeg stoppede diskuterede man avl med eller uden tavle og muskelhunde.
    GGGG
    Det gør man endnu.
    Jeg hopper videre.
    Fandt det bare lidt morsomt.

• #195   3. jun 2007 Jeg kiger forbi imorgen...
    Sov godt og tak for diskutionen indtil nu smiley

• #196   3. jun 2007 anette--- ja det kan man.... men så er det jo også fordi at man ikke har sat sig ind i den hund man har valgt at anskaffe sig ikk? smiley

• #197   3. jun 2007 ilm michelle.....

• #198   3. jun 2007 Tine H

Man kan altid sikre sig, at begge forældredyrene har et godt temperament. hvis man så (via stamtavlen) kan se anerne på en hund, kan man jo finde ud af samtlige bedsteforældre, oldeforældre, tipoldeforældre osv. temperament.

Har man en stamtavle, hvor alle er gode hunde, med super godt temperament, har man en meget større forudsætning for at få gode temperamenter på sit/hundens afkom...

• #199   3. jun 2007 Tine - ja eller i det hele taget at have hund ja . . ;o))

• #200   3. jun 2007 birthe---- ja det gør man....... af andre årsager.. smiley

• #201   3. jun 2007 hehehe du kan ikke lade være pia.... smiley

• #203   3. jun 2007 Tine H
    ja det er klart, at man bør lære om den hund man anskaffer sig smiley
    Men det er ikke alle der gør sig den "bekymring", at læse og lære om den race de vil have;-)

• #204   3. jun 2007 Nå jeg vil også gå i seng . .
    godnat . .

• #205   3. jun 2007 Enig Pia, og godnat smiley

• #206   3. jun 2007 anette--- ja det ved jeg........ men er nået til den konklusion, at hvad angår sygdomme er det hip som hap om der er tavle på eller ej...... derfor er mine drenge uden tavle begge to...... og de er fine sunde og raske..... eller altså næsten *GG*

• #207   3. jun 2007 chico--- men kan du se hvor jeg kommer fra eller er det absolut pladder i dine ører?

• #208   3. jun 2007 Tine>> Hvad mener du?

• #209   3. jun 2007 Chico--> i samme øjeblik jeg havde skrevet indlægget, vidste jeg godt det ville lyde forkert. Men min hunds far er importeret og har tavle og begge forældre er testet fri for patella mm. Deruover er de sunde raske og dejlige hunde og min hvalp var vaccineret, med ormekur og havde gennemgået rutine hvalpetjek. Det var for mig nok, da jeg faldte pladask for ham og opdrætter var seriøs omkring sine hunde. Dette begrundes med, at chihuahua'en ikke har medvirket i debatter i medierne, vedrørende utilregnelige hunde der angriber andre. Der findes selvfølgelig chihuahuas der sælges via hundehandlere og dette er skammeligt, men endnu flere muskelhunde sælges til få penge af østeuropæiske hundehandlere i gyder og baggårde. Hunde der er blevet avlet pitts og andet stads ind i. Dette synes jeg er et problem.
    Der er næppe ligeså mange der vælger at købe en chi i en baggård.

• #210   3. jun 2007 nåh.... men der jeg ville hen..... var at jeg syns det var overdrevent at folk rent faktisk i ramme alvor mente at alle tavleløse hunde skulle neutraliseres eller rent faktisk aflives........... kan jeg stadig ikke forstå...... de generer da ikke hundene med tavle.... smiley

tror altid at der vil være tilhængere af begge dele...... alle hunde er jo dybest set "hunde" med eller uden papirer på dette

• #211   3. jun 2007 chico---- hvorfor jeg ikke kan se noget galt i tavleløse hunde?

• #212   3. jun 2007 Som udgangspunkt er alle hunde søde, det er ikke det det handler om.

Jeg har det også fint med blandingshunde.

Men det undre mig at folk gerne vil ha´en racehund, men den skal være uden tavle.
    Der findes jo kun racehunde fordi at der er seriøse opdrættere der avler med tavle og som har erfaring og gør alt for deres race.
    Der ville ikke findes racehunde, hvis der ikke var mennesker og kendelklubber der gennem årene har opretholdt disse racer. Var det ikke var for dem fandtes der kun blandingshunde.
    Så det undre mig meget at man ikke vil støtte den race man holder af og de mennesker der står bag den.

Så jeg mener da at man skulle købe racehunde med tavler eller også bare ha´en blandingshund hvis man ikke ønsker at støtte en bestemt race.

Desuden mener jeg at tavlen i disse tider er vigtig, da man ellers har stor chance for at få en hundehandler hund og det dyremishandling skal man ikke støtte.

Dette er min holdning og det er ok med mig at andre har en anden.

• #213   3. jun 2007 Mia>> Du tror helt forkert hvis du ikke tror der er ligeså meget import af Chihuahua fra østlandene i gyder og baggårde

• #214   3. jun 2007 Tine>> Jeg må ærlig talt indrømme at jeg mener det er noget pladder. Men fred være med det. Håber bare stadig at alle hunde uden DKK stamtavle ikke kommer til at indgå i nogen som helst form for avl

• #215   3. jun 2007 hehe pas du nu på din lille chili..... ku jo være at jesse strefede en dag....*GG* smiley
    det' gas....

• #216   3. jun 2007 Nu har jeg altså ikke læst det hele, men vil tilføje, at hvis folk bare greb sig selv i nakken og så sig ordentlig for INDEN de køber hund. KUN vælger en hvalp fra et ordentligt sted, hvor den både er vacc, sundhedstjekket og chippet........ja så kunne vi altså komme langt m.h.t sygdomme såsom parvo........og her nævner jeg så ikke tavle eller ej..........for det spørgsmål behøver jeg vist slet ikke svare på ;o)
    For jeg tror da ikke seriøst, at folk mener, at det er blandningshunden der hænger på ansvaret for parvo

• #217   3. jun 2007 Chico jeg ved godt du er af den holdning, at alle hunde skal være med tavle. Det har din hund og tillykke med det :o)
    Tror vist det er ligegyldigt hvad jeg skriver, du skal nok finde noget at kværulere over.
    Hør, jeg ved godt, at chihuahuas sælges af hundehandlere.
    Det jeg prøver at sige er, at køber man en hund udenom tavle, skal man ondelynme tjekke avlers baggrund. Om det er en chihuahua, en amstaff eller en labrador - man køber ikke en hund under sådanne omstændigheder!!! Der er gået mode i muskelhunde, desværre især blandt meget unge og meget useriøse mennesker der køber en hund fordi den er billig og koster en tusse. Og ja, desværre er der også ved at komme den tendens blandt chi's da den er blevet en del af en pop-kultur, men ofte er det et lidt andet klientel der køber en chihuahua...

• #218   3. jun 2007 præcis smilende susie

• #219   3. jun 2007 Tine>> Uhh, hun tror selv hun er en Rottweiler, så det sker der nok ikke så meget ved

• #220   3. jun 2007 Nej selfølgelig skal tavleløse hunde ikke neutraliseres eller aflives, jeg har 2 tavleløse hunde og de skal da ikke aflives uden grund - jeg vælger så også IKKE at avle videre med mine tavleløse hunde da jeg ikke finder dem værd at avle på smiley
    Jeg ville ikke selv avle tavleløst.

• #221   3. jun 2007 Chico

Al respekt, men jeg fatter ikke du gider diskutere.

Tilhængerne af tavleløs avl er jo TOTALT immune overfor argumenter.

• #222   3. jun 2007 weeee----slap dog af!! det passer ikke..... kender du princippet :"læs og forstå"? så gør lige det......
    har lyttet og taget til mig og kommet med modargumenter...... det har man vel ret til i et forum?

• #223   3. jun 2007 Mia>> Jeg vil nu ikke mene det klientel er meget bedre end hos muskelhundene. Ofte er det tit deres kærester der så vil have en Chi. Du må selv om, om du bare tror jeg skal finde mig noget at brokke mig over, men nu kom du tilfældigvis lige med sådan en udtalelse om en race der ligger mit hjerte meget nært

• #224   3. jun 2007 chico.... hehe... jamen hvis bare hun kan overbecise jesse om det også, løber han nok skrigende væk LOL han er en kylling......
    heeeey kan man se ud fra en tavle om de er det??? smiley hehe

• #225   3. jun 2007 Weeee>> Det gider jeg egentlig heller ikke, det har jeg også skrevet ovenfor, for jeg føler ikke det nytter, men nogen gange kan jeg bare ikke holde min kæft- den her tråd var så en af dem

• #226   3. jun 2007 Tine>> Du kan ihvert fald finde ud af meget ved at kigge på sindene i din hunds aner *S* (til din kommentar om en kylling)

• #227   3. jun 2007 Weeee: Det samme gælder den anden vej.

• #229   3. jun 2007 hehe i know...... ku bare ikke dy mig .......
    jeg avler heller ikke på mine tavleløse "bæster" selvom de måske nok havde noget godt at give videre......

hvis jeg havde avl i sinde, ville jeg have valgt en hund med tavle igen.....

så er ikke helt dum vel? smiley

• #230   3. jun 2007 En verden så fin, hvid og ren..................det er hvad alle ønsker sig........
    En verden uden sygdom og deformitet.....hvor vi alle ved hvad vi er født til......
    En verden hvor alle kender alle og alles forældre og bedsteforældre og oldeforældre og tip oldeforældre og tip tip oldeforældre og tip tip tip oldeforældre........
    En verden hvor ingen er syge.....kun de uheldige der brækker et ben eller skærer en pote........
    En verden bestående af røde, sorte, gule, hvide.........racer........... hunde?

• #231   3. jun 2007 det var det tråden udsprang af.... at der faktisk var folk der mente i ramme alvor at tavleløse skulle aflives fordi de ikke ku bruges til noget..... det var det jeg gerne ville diskutere smiley

• #232   3. jun 2007 Mie nu med norskeskovkatte killinger !: Jeg mener nu heller ikke at man skal avle tavleløst, men jeg ser ingen grund til at kasterere en tavleløs hanhund hvis ikke der er nogen grund til det, tit er det et problem for mange hanhunde at blive kastreret. Min hund blev kastreret pga. stress men det hjalp overhovedet ikke og så så jeg hellere han var helt hanhund smiley

• #233   3. jun 2007 Tinna

"du har DIN mening, og jeg har MIN mening"

det er IKKE et ARGUMENT

• #234   3. jun 2007 Vil endnu engang pointere at jeg IKKE mener de skal aflives men neutraliseres.

Tine>> Nej og jeg kunne heller ikke dy mig smiley

• #235   3. jun 2007 Chico- dette må blive det sidste indlæg fra min side iaften, da denne debat kører i ring :o)
    Jeg kan se din pointe og jeg synes du har ret i mange ting.
    Men helt enige bliver vi ikke. Jeg har ikk købt min hund for avlens skyld...så havde jeg købt en med tavle. Jeg købte ham fordi han var smuk og dejlig og fordi opdrætter var fornuftig. Havde han haft tavle havde jeg også købt ham.
    Det der berører mig, er sådan set bare at der er en tendens til at kun hunde med tavle er rigtige hunde, og det gør mig lidt skuffet når nu dette hedder hundegalleri.dk og ikke hundemedstamtavlefradkk.dk.
    Men pyt nu med det. Det er jo min hund og mit liv.
    Kan godt forstå at racen står dig nær, det er også en dejlig én.
    Sov godt :o)

• #236   3. jun 2007 weee.... så kom dog med et godt argument............................
    venter...............................

• #237   3. jun 2007 Tine

Det har jeg da gjort 10000000 gange..her kommer det igen.

Hvordan checker man for arvelige sygdomme hos en hund man ikke aner hvor kommer fra ????????????

• #238   3. jun 2007 Tjah. Nu er mine Boxere begge uden tavle men der ville da aldrig i livet blive tale om at snitte boller på dem bare fordi de ingen tavle har

• #239   3. jun 2007 weee-----hvordan garanterer man at en hund mad tavle ikke får de arvelige sygdomme?

der var en tidligere der sagde + og + kan give minus.... ja det kan det.......

du kan ikke 100% garantere at en tavlehund er bedre end en uden..... kan du?

• #240   3. jun 2007 tina

JO

• #241   3. jun 2007 NB!! Kastrering kommer udelukkende kun på tale hvis der er tale om kønshormon-relaterede sygdomme/psykiske problemer. INGEN skal nugge min hunds stolthed udelukkende fordi han ingen tavle har.
    Peace ;oP

• #242   3. jun 2007 wee------hvordan? bare fordi du ved hvad der er i den er det ikke ensbetydende med at den bliver en bedre hund........

• #243   3. jun 2007 Mia>> Alle herinde har ret til at have en holdning og det gælder også mig og dig smiley Jeg er dog helt uenig i, at tavlen kun er for avl og udstillingens skyld, det er bare en brøkdel af stamtavlen. Der er så meget andet i det, og det er der desværre mange der ikke ved/forstår. Men den kamp har jeg opgivet for længst. Jeg håber bare at folk lærer af erfaring, dog er det synd at mange ikke vil høre på folk som har været i hundeverdenen i mange år (det er ikke mig jeg mener). Sov godt smiley

• #244   3. jun 2007 eller rettere....nej

Der er intet der er 100 % sikkert.

Men det bedste og stort set eneste, værktøj til at undgå arvelige sygdomme, er stamtavlen.

Så jo, jeg kan garantere det betydeligt bedre end dem der bare spiller russisk roulette.

• #245   3. jun 2007 Tine>> Det spørgsmål er blevet besvaret flere gange i denne tråd

• #246   3. jun 2007 Som sagt mine hunde er UDEN tavle men jeg er da 10000000 % sikker på at havde de haft tavle var de sq ikke anderledes af den grund ergo bliver hunden ikke bedre med en tavle

• #247   3. jun 2007 hehe og hvem snakker om at være:"TOTALT immune overfor argumenter."????
    LOL!!!! det var da pokkers......

• #248   3. jun 2007 Tine

"wee------hvordan? bare fordi du ved hvad der er i den er det ikke ensbetydende med at den bliver en bedre hund........"

Det afhænger jo af hvordan man definerer "en bedre hund"

Hvis man køber hund med stamtavle, så har man en meget stor sikkerhed for at få en hund med præcis de egenskaber man ønsker.

Hvis man køber hund UDEN stamtavle, så har man en meget stor sikkerhed for at få en....øhhh....hund.

• #249   3. jun 2007 Tine

Har jeg overset ARGUMENTER fra dig..???

• #250   3. jun 2007 Ikke nok med større sikkerhed omkring sygdomme, men så sandelig også sikkerhed omkring køb af hunde med tavler.

Det er hvad jeg har oplevet.

• #251   3. jun 2007 Tine

du "glemte" at svare på den her:

"Hvordan checker man for arvelige sygdomme hos en hund man ikke aner hvor kommer fra ????????????"

Det er måske ligegyldigt ? bare hundene er søøøøde.

• #252   4. jun 2007 Weeeee..... Så er det da meget heldigt at man trods alt får hvad man betaler for lige netop en HUND

• #253   4. jun 2007 wee--- ja det tror jeg du har.......
    men kan sådan set godt forstå at du ikke gider læse hele tråden... hehe...
    jeg har argumenteret med personlige erfaringer at jeg mener at hvad angår sygdomme osv... er det hip som hap om man vælger tavle eller ej......
    og ud fra mine egne dårlige erfaringer har jeg nu valgt at have to tavleløse "bæster" som er dejlige hunde... og som bestemt kan bruges til noget..... og de har intil nu ikke vist tegn på fejl og mangler.....

• #254   4. jun 2007 Bartok

Ja da...hvis man er tilfreds med at få "bare en hund" så er det da okay *ss*

• #255   4. jun 2007 Tine

Jeg har selv haft adskillige blandinger...dejlige hunde som aldrig har fejlet noget..

men det ændrer ikke min mening, som i modsætning til din, er underbygget med ARGUMENTER. ;O)

• #256   4. jun 2007 Sov godt tøzer...det her er tidsspilde ;O)

• #258   4. jun 2007 wee

hvilke argumenter forventer du? dem jeg har er åbenbart ikke gode nok.... erfaring er da et godt argument i mine øjne.....

jeg er ikke imod tavlehunde men imod at alle blandinger skal neutraliseres eller aflives....

og svar på dit spørgsmål: det kan man ikke... lige så lidt som man kan garantere at en schæfer med fine papirer ikke får HD.... den garanti fik jeg og flere bekendte... og der er ingen af os der den dag i dag 3½ år efter har vores elskede hunde iblandt os........

• #260   4. jun 2007 well..... må også heller putte lidt med mine bastarder... de ser lidt syge ud*GG*

ej sorry men er sq træt.....

mie----bare lige for ikke at være uhøflig...... det var der også på min dejlige tøs...... de var blevet tjekket osv osv osv........ alligevel overlevede kun to til de blev et år.... ud af ni..... suk... savner hende stadig........ ved ikke om der er flere der lever nu, men hun var en af de 2,....... noget at sige til at man er lidt skeptisk?

nat nat

• #261   4. jun 2007 Tine

Kan du bruge din erfaring til at finde ud af om en evt. avlshans søskende har epilepsi ???

• #263   4. jun 2007 wee----- ja det kan jeg rent faktisk........

godnat... vender tilbage i morgen

• #265   4. jun 2007 og nu går jeg altså... he he

• #266   4. jun 2007 *imponerende....det må da være årets opdrætter* ;O)

• #270   4. jun 2007 ja det må man da håbe at der er.......
    ellers hjælper det jo lige fedt..... jeg så godt at det var muskelhundene du var mest bekymret for britta.....
    og det med god drund... men som du selv sagde ville det blive de andre racers tur bagefter....

• #271   4. jun 2007 Vedr. HD og HD-index.

Den bedømmelse som mange dyrlæger kommer med, ang. HD - og fortæller folk at deres hunde har HD eller ej - den forklarliong giver jeg ikke meget for.

For det er ikke en seriøs vurdering af hofterne.

Og der kan være penge under bordet.

Men derimod - hvor der sider et uvidenet pernel af forskellige dyrlæger mm. og vurdere røntgenbilledere af hunde, som de ikke kender, den giver jeg mere for, og der er ikke penge under bordet.

Jeg vil helle betale DKK / FCI for en vudering af HD - billeder og så det komme ind på hundens HD-index.

Alt andet er for hundehandlere og hunde uden DKK- tamtave.

• #272   4. jun 2007 Babett: Det er så din mening.
    Vi er nogle der har tillid til vores, igennem mange år, dyrlæge.
    Penge UNDER bordet? Den forstår jeg ikke.
    Du mener vel spild af penge?
    Jeg har sgu ikke betalt min dyrlæge "under bordet" for at få at vide at min hund har HD!
    Jeg synes nu at du sætter alle dyrlæger i bås, og du mener altså at en dyrlæge ikke er kompetent til at vurdere en HD, men at man skal have et helt panel til at gøre den vurdering?

• #273   4. jun 2007 Holder med Babett i, at en HD fotografering ingen værdi har, med minde det er bedømt anonymt af DKKs bedømmere.
    Selvfølgelig kan din dyrlæge se om din hund har HD, men om det er en A eller C hofte, det kan de ikke vurdere.
    At der sidder en ekspertpanel til at bedømme inden for DKK gør jo netop, at hundene bliver bedømt ens.

• #274   4. jun 2007 Weeee skrev:
    Hvis man køber hund med stamtavle, så har man en meget stor sikkerhed for at få en hund med præcis de egenskaber man ønsker.

Hvis man køber hund UDEN stamtavle, så har man en meget stor sikkerhed for at få en....øhhh....hund.

Lige præcis smiley

• #275   4. jun 2007 Winther: Jeg er nu meget tilfreds med min ... øhhh....hund. Og næste gang skal jeg have endnu en øhhh....hund.
    Nu er vi igen ved problematikken tavle eller ingen tavle.
    Jeg tror dog på at min dyrlæge kan sige om min hund har HD i den grad hun har.
    Hvad er det dog for en nedgøring af landets dyrlæger?
    Har I beviser på almindelige dyrlægers inkompetence til at læse røntgenbilleder, eller er det bare en gang fis i en hornlygte I kommer af med?
    Ellers er det ved strafbart at lave sådanne falske anklager?
    Hilsen
    Inge-Merete

• #276   4. jun 2007 Enig Inge..........og jeg vil så lige tilføje......eller nærmere spørge: Hvad skal os med blandningshunde gøre..........vi kan jo ikke få DKK til at kigge på vores hunds billeder vel ?..........så vi må nøjes med denne "andenrangs" bedømmelse som vores dyrlæge kan tilbyde eller ?..........og hvordan skiller de eksperter sig ud iforhold til en dyrlæge ?.........de har måske haft HD som liniefag i skolen ? ;o)

• #277   4. jun 2007 Hmm nu har jeg siddet og læst indlægget igennem og kan så ik lade være med at blande mig.
    Jeg har altså hørt om en del der har haft købt tavle hunde hvor det så viste sig at de fejlede både det ene og det andet.
    Så det her med at de er bedre hunde er jeg nu ik så enig i.
    Maximus blev kastreret da han var krypchorchid, men derudover fejler han ik det mindste. Tværtimod. Han er sund og rask. Og han er en blandingshund.

• #278   4. jun 2007 Inge-Merete H
    De forskellige hunderacer har forskellige karakteregenskaber, måske ved du det ikke, det kunne næsten lyde sådan...

Men når man blander de forskellige racer, så kan der altså være nogle uheldige egenskaber der nedarves, som ikke rigtig matcher de forventninger hvalpekøberen havde håbet på.

Ellers kan jeg stort set kun gentage mig selv, hvis alle dyrlæger kunne bedømme, så var det da langt det letteste, men for at udelukke svindel, kammerateri, misforståede hensyn osv, samt og ikke mindst, at det kan godkendes inden for FCI, så er der altså nogle retningslinjer der skal følges, det betyder altså et ekspertpanel og anonym bedømmelse hvis det skal føres på en DKK stambog.
    Kommer du med din egen hund og du gerne vil vide om Fidos halten skyldes HD, så er din egen dyrlæge sikkert god nok, i hvertfald hvis han har noget ordentlig udstyr til at fotografere med, og det er der langtfra alle dyrlæger der har.

Alle kan få bedømt ved DKK, det koster jo selvfølgelig, men skal der ikke avles eller hunden ikke har stambog er det nok begrænset hvad det kan bruges til.

I øvrigt modtager jeg med sindsro sagsanlæg fra landets dyrlæger, det var dog en tåbelig bemærkning...

• #279   4. jun 2007 Karina
    Mine 5 DKK schæfere er/var også sunde og raske, men den eneste jeg har haft uden DKK-stambog var belastet af eksem, spondylose og svær HD da den var 2 år, ting er altså ikke sorthvide, der er mange mellemtoner.
    Snakker vi arv, så er kryptorchisme da absolut at fejle noget, det er da lige præcis noget arveligt der med stambog giver avlsforbud.....

• #280   4. jun 2007 holder med babett i det med penge under bordet... er ret sikker på at det har været tilfældet hos opdrætteren jeg benyttede mig af... eller noget....... hmm...

Winther--- ja der er nemlig mange mellemtoner... derfor mener jeg at man ikke med 100% sikkerhed kan sige at man får en bedre hund med tavle....... måske tager man chancer med en tavleløs, men man kan jo sikre sig en SMULE ved at interessere sig lidt for hvilke typer dyr forældrene er

• #281   4. jun 2007 Winther :Derfor valgte jeg også at få ham kastreret. De forkellige dyrlæger jeg snakkede med, sagde til mig at de IK ville udelukke at han ville kunne gøre en hunhund med hvalpe (ved ik lige om det hedder det).
    Men jeg ville ik tage chancen.

• #282   4. jun 2007 Karina P
    Det lyder mærkeligt, altså er begge sten tilbageholdt, kan den måske ikke, men er det bare den ene, som er det mest normale, så er den fuld ud lige så produktiv som en almindelig hanhund, hvor det hele er på rette plads...det ved de fleste, der ved bare lidt om hunde...

Det var så fornuftig at kastrede, da hunden ellers kan ændre adfærd, da der bliver dannet mere testosteron i den/de tilbageholdte testikler...

• #283   4. jun 2007
    Winther :: Det var kun den ene sten som ik var faldet ned. Og den første gang a jeg var ved dyrlægen pga af det fik jeg at vide at jeg skulle vene lidt da den sagtens kunne nå at falde ned endnu.
    Men det gjorde den ik og jeg synes det var synd for ham at han havde så meget testoteron at han blev frustreret.
    Og er kun glad for at jeg fik ham opereret for jeg har fået mig en helt anden hund.

• #284   4. jun 2007 Winther: Vi kan jo ikke alle have spist af visdommens træ, som det lader til du har.
    Tåbelig bemærkning, kalder du min sætning om at det vel er strafbart at lave falske anklager. Nej, den er ikke tåbelig, men helt gangbar. Læs loven!
    Så mener du også at jeg ikke ved at forskellige hunderacer har forskellige karakteregenskaber. Nu kan jeg ikke se hvor gammel du er og hvor længe du har haft hunde, men det er i og for sig også ligegyldigt, men det er en utrolig arrogant bemærkning. Jeg har haft hunde, af forskellige racer, med og uden tavler i over 25 år, så lidt viden har jeg da.
    Jeg elsker schäfere, synes at det er verdens smukkeste hund. Har en gang haft en, dejlig smuk hund, stamtavle så lang som vejen til helvede, gode forældre, god opdrætter (ingen penge under bordet til en dyrlæge fra den opdrætters side) MEN, vi måtte returnere ham til opdrætter fordi han var aggresiv. Ikke mod familien eller børnene, men mod alle andre der kom indenfor hans område. Selv unger, der kom for at lege med vores.
    Vi afleverede ham med blødende hjerte, for han var dejlig. Men vi turde ikke tage chancen. Opdrætteren forsøgte at få ham afsat som vagthund, men han var FOR aggresiv og måtte aflives som 1½- årig.
    Min Zille, Schäfer/labrador har HD i D-E grad. Vurderet af dyrlæge. Hans kommentar var at den blanding beder om at få HD da begge racer har tendens til HD! Hvad jeg lige skal bruge det til har jeg efter 1 års overvejelser endnu ikke fundet ud af! Han har nok ikke spist af visdommens træ da han kom med den bemærkning. Jeg giver ham nemlig ikke ret.!
    Der har altid været og vil desværre nok altid være useriøse avlere, med stamtavler og uden. Men min Zille bliver hos mig til hun ikke kan længere.
    Hilsen
    Inge-Merete

• #285   4. jun 2007 Inge-Merete H

Kan du ikke finde ud af at skrive på en ordenlig måde, så stopper vi her!

• #286   4. jun 2007 MIG skrive på en ordentlig måde?
    Læs lige dine indlæg til mig en gang mere.
    Du kalder min bemærkning tåbelig, og mener at du kan udtale dig om ting jeg ved eller rettere ikke ved.
    Men stoppe her, ja det kan vi godt.

Kommentér på:
tavle eller ej.......

Annonce