Hvordan ville i tackle det? {{forumTopicSubject}}
Min hund er både underdanig og angst, når hun møder andre hunde. Når vi er omkring 20 meter (eller der omkring) fra den anden hund, lægger hun sig ned... Få gange logrer hun, men for det meste smækker hun bare hovedet helt ned til jorden og trækker hendes ører bagud (??)..
De gange hun ikke forbliver bange, går hun HELT grassat og springer op og fiser omkring den anden hund (går i hvalpe-mode)...
Jeg er i tvivl om, om jeg skal lade hende blive liggende og så evt. stille mig foran den "farlige" hund, eller om jeg bare skal lade som ingenting, og TRÆKKE hende videre...???
(Hun reagerer hverken på mig eller FROLIC, når vi møder andre hunde - og kan IKKE få hende med med mindre jeg trækker i snoren, og det er ikke fedt)
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 199
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
Hun føler sig tryg ved disse hunde, og kan hygge sig med det samme... det er FREMMEDE hunde, der er problemet (også selvom det er nogle vi af og til møder, når vi går tur....)
apr 2007
Har også tit været ovre for at nusse den anden hund, mens min kæreste har holdt hende -og omvendt...
Som tidligere nævnt reagerer hun ved enten at forblive passiv og "bange" eller gå amok, og gøre den anden hund bange... Så det er sjældent at hun får nogle gode oplevelser med andre hunde.
Det jeg har forsøgt med i længst tid, er at være "ligeglad" med den anden hund og lade som om jeg ikke ser den....
-Men det reagerer hun heller ikke rigtigt på...
apr 2007
Men jeg vil hellere se, om jeg ikke kan forsøge mig med at få lidt hjælp til ting jeg kan gøre.... Trøffel er ikke SÅ bange at hun ryster og har det dårligt, hun er bare bange og går glip af mange gode "hundeoplevelser"... Hvis det bliver ved med at være et problem, vil jeg sgi gerne have en adfærdsbehandler - men som sagt vil jeg først liiige forsøge om jeg ikke selv kan gøre et eller andet...
apr 2007
Vi går til hundetræning (har ikke været der i 3 uger, fordi hun er i løbetid, og hendes hormoner (og derfor også hendes angst og nervøsitet koger mere end normalt!!
-Meeen vovserne derude får ikke lov til at lege sammen. Der er 4 store hunde og 6-7 små (meget små) - så træneren tør ikke lade dem lege....
-Men hun har da -til træning - et par enkelte gange glemt de andre hunde, og bare haft det sjovt med at træne, men mit mål er jo ikke bare at hun skal glemme de andre, hunde men at hun skal kunne have det sjovt med dem
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 351
Det er ok at sende dæmpende signaler til andre hunde...
"lægger hun sig ned" Hvilket jeg vil påstå er et fint signal at sende til den anden hun, da det er et dæmpende signal (ligeledes er ørene lagt ned og bagudvendte) og hun gør sig så at sige "lille" og "ufarlig". Hvad gør din hund når den anden hun er kommet helt hen til hende?
"springer op og fiser omkring den anden hund (går i hvalpe-mode)..." Tja, det er møg irriterende når man har snor på og bliver viklet ind i andre hunde og snore....men læser ovenstående som, at hun bliver glad, kåd og gerne vil lege...hvilket i mine øjne også er en positiv reaktion.
Hvis hun virkelig er angst for andre hunde som du skriver, har I naturligvis brug for hjælp. Evt. kunne du i mødet med en anden hund, gå foran hende, som lederen og vise positive signaler/vise hende at det er ok, at møde en anden hund.
Ville ikke begynde at trække hvis hun er beklemt ved situationen, i mine øjne sender det din hund de forkerte signaler og kan forværre ting, stram line ville kunne gå hen og blive, "uha nu skal jeg være på vagt fordi "mor" hun begynder at blive anspændt og trække". Jeg ville sørge for at forstærke de positive ting i mødet med andre hunde, tale roligt til hende, godbidder, find evt. en stilling som hun kan blive i, mens den anden hund passerer og ros hende for gode reaktioner. Men det kan da være svært at sidde stille hvis man er en nysgerrig hund og gerne vil hen og sige "hej".
apr 2007
Hun plejer at kravle hen mod de andre hunde---- Når hun bare ligger og ser bange ud, er der mange hundeejere, der ikke vil lade deres hund komme hen til os...
Men når der kommer en hund, vender hun sig enten mere på siden - og fusserne i vejret
eller
hun bliver "overophedet" og fiser rundt om det anden hund...
Hendes opførsel virker ret vilkålig. Hun reagerer både underdanigt og vildt på bitte små - og kæmpe store hunde...
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 351
apr 2007
Jeg ser det heller ikke nødvendigvist som et negativt signal fra min hund, at hund opfører sig som hun gør (selvom hun nogen gange kan blive meget bange)....
Men jeg synes det er frustrerende at ens hund stort set aldrig får nogle ordentlige møder med andre hunde. Hun er jo på ingen måde aggressiv - bare meget underdanig eller meget voldsom - og når det kommer til stykket tror jeg da også, at hun gerne vil hilse på ALLE de andre hunde..
Jeg kan bare ikke "læse" hende i denne situation - og ved derfor ikke hvad det er jeg skal "forstærke" eller ignorere...
-Vil smutte i seng nu, men vil lige genlæse dit indlæg i morgen, da det var vældigt fornuftigt:-)
okt 2004
Følger: 52 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.331
Synes ikke der er noget galt i hendes adfærd. Vores lab er meget på samme måde når hun møder hunde. Enten underdanig eller også er hun totalt overstrømmende..
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
jeg overvejer at købe en voksen hund ,da mollie er en helt anden hund nu,også når nunnu er taget hjem.bare så dejligt
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
Hvordan ville i tackle det?