1.053 visninger
|
Oprettet:
Første kuld - alder? {{forumTopicSubject}}
Allerførst, jeg skal ikke lave hvalpe
Men jeg har en snak med en veninde, og nu er vi blevet i vildrede.
Jeg har altid hørt at man bør parre tæven i hendes 3. løbetid for det første kuld hvalpe.
Men hendes dyrlæge har sagt at hun kan lave første kuld helt til tæven er 6 år.
Tæven er så i skrivende stund 5 år, og er en springerspaniel m. lidt cocker spaniel i.
Hun er selvfølgelig ikke interesseret i at gøre noget skidt for sin hund.
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
sikke da et fjols...
aug 2005
Følger: 67 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 272 Svar: 3.235
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.052
Vi ku godt tænke os at høre nogen argumenter for hvorfor det er en skidt ide nu, altså hvad er det for nogen ricisi som øges med alderen.
sep 2005
jan 2007
Det er tævens bækkenbund der bliver mere stiv med alderen.
Derfor siger man normalt 3 år....aller aller aller højst 4, så er det løb kørt...
og du har ret...selvfølgelig kan det lade sig gøre langt senere, men det er ikke forsvarligt.
sep 2005
Men øv, at en dyrlæge så siger noget helt andet.
Vi har nemlig det samme med vores marsvin i avl og stivere bækkenbund, hvis hunnerne kommer i avl for sent, eller har for lang pause mellem kuldene.
jan 2007
Der er mange dyrlæger der har jord i hovedet ;O)
nov 2004
Følger: 43 Følgere: 45 Hunde: 5 Emner: 37 Svar: 1.320
Og som Weeee... også skriver, så bliver bækkenbunden mindre smidig med alderen.
Vil absolut mene, at det er absolut sidste udkald, hvis hun skal have et kuld hvalpe og det kræver, at hun er 100 %sund, rask og i topform (det kræver det nu altid)
Man skal ikke sammenligne hunde og mennesker, men hos kvinder er det jo heller ikke uden risiko at være sen førstegangsfødende....
sep 2005
nov 2004
Naturen er indrettet sådan, at når tæver kan blive drægtige, kan de få hvalpe....det betyder bestemt ikke, at de er klar til at blive mødre!!!!!
Hundenes ændrede levevis betyder, at de ofte kommer tidligere og oftere i løbetid end, de ville have gjort i naturen.
For vores menneskebørn betyder vores levevis også, at piger menstruere tidligere og tidligere - en pige på 9 år, er da bestemt ikke kllar til at blive mor, selvom hun frigør modnede æg, der er klar til befrugtning!!!!
En tæve kan få sin første løbetid og blive drægtig, når hun er 6 måneder. På dette tidspunkt er hun stadigt en hvalp og hverken fysisk eller mentalt moden og bør bestemt ikke gennemgå en drægtighed og pålægges ansvaret for et kuld hvalpe. Det er i min verden uansvarligt!
Man bør sikre sig, at tæven er færdigudviklet på alle punkter, at hun er sund og rask og har et godt temperament, før man lader hende få hvalpe.
En hvalp/unghund bør man sikre ikke får hvalpe!
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 14
Her var det rundstykket der kom galt i halsen... Gyyys..
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
Din hund må jo stadig havde hvalpe unghund adfærd da hun blev parret, tænkte i slet ikke på hun ikke var gammel nok og det kunne komme til at gå ud over hvalpene + i aner ikke hvad der ligger i hundens voksen sind, man kan først se hvad en hund vil udvikle sig til når den bliver1½ til 2 år.
Jeg har selv prøvet at have en velfungerende hvalp/unghund, men da han blev voksen blev han bims i hoved, dette havde han arvet fra forældre dyrene..
Derfor er det osse meget vigtigt at se hvad hunden udvikler sig til og ikke bare avle løs før den er gammel nok.
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
Det havde faktisk været mere forsvarligt at lave hvalpene på en lille hund da de er tidligere udviklede end de store.
F. eks bliver Papillonen avlsgodkendt når den er 1 år, men det er de færreste avlere der bruger tæven så hurtigt, man siger som regel 3 løbetid og der er den 1½ år.
Ved så en stor race som min Leonberger skal hunden være 2 år ved avlsgodkendelse.
Så din dyrlæge har givet omvendte oplysninger..
nov 2004
"Naturen er indrettet sådan, at når tæver kan blive drægtige, kan de få hvalpe....det betyder bestemt ikke, at de er klar til at blive mødre!!!!!"
Som var en omskrivning af Lotte Bs :
"naturen er indrettet sådan, at når de kan blive drægtige, så er det fordi de kan klare at blive mødre... "
Eller har jeg misfortået noget?
nov 2004
Første kuld - alder?