{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
495 visninger | Oprettet:

Med/uden tavle og blandingsavl {{forumTopicSubject}}

Her er så MIN mening om emnet. Jeg ved det har været oppe mange gange, hvor man enten er for eller imod det ene eller det andet.

Jeg er lidt til begge sider smiley

Jeg mener:
At ønsker man at avle på sin tæve skal man først finde ud af;

1. Er hun sund, med tavle skal hun avlgodkendes. Det betyder, at selv uden tavle og blandinger skal undersøges grundigt, før man avler.

2. Hvorfor vil jeg have hvalpe? Kan min hund yde noget til racen - tavlehunde. Hvis det er en uden tavle, vil jeg mene man skal finde en af samme race, eller i hvert fald sætte sig ind i, hvad det er for racer man sætter sammen. Og ved blandinger vil det være en fordel, at vælge en race, der er i hunden.

3. Hvis man mener det er fordi tæven skal prøve at have hvalpe, fordi det er hendes ret, ja så mener jeg ikke argumentet holder. Tæven ved da ikke hvad den går glip af eller hvilket arbejde der er forbundet med hvalpe. Hun vil parres når hun er højløbsk, fordi det er hendes instinkt, ikke fordi hun ved hvad det indebærer. Ejeren kan da lige så godt indrømme, at det er fordi de vil prøve at have hvalpe.....

Nu får jeg min blandingshund om 8 dage - en lille græker, og jeg har valgt at hun og Leika min beagle ikke skal have hvalpe. (Grækeren skriver jeg under på ikke skal have hvalpe, men det er nu ikke kun derfor) Mine tæver skal ikke have hvalpe fordi:

1. Der er hvalpe nok på markedet.

2. Egoistisk set, vil jeg ikke påtage mig det arbejde c",)

3. Blandingen og den tavleløse tæve, mener jeg ikke bidrager med noget specielt i forhold til bl.a. beaglen eller hunde generalt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Med/uden tavle og blandingsavl
  • #1   20. mar 2007 =)

Jeg skal aldrig have en tæve at avle på tror jeg..

Jeg vil i stedet være godt og grundigt kræsen med hvad jeg køber og hvor jeg køber fra; håbe på andre vil gøre det samme - og så vil alle avlere helt naturligt gå bort fra hensynsløs avl på utjekkede/syge avlsdyr..

=)

• #2   20. mar 2007 Udemærket indlæg... Som ny i kategori hundeejer, er jeg meget forbavset over, hvor megen sygdom der er hos hunde... :o(

• #3   20. mar 2007 Sus - og endnu mere rystet over hvad folk kan finde på at avle på =(

• #4   20. mar 2007 Det er jo så også det jeg er blevet. Jeg er først blevet klog på tavleavl og ikke tavleavl, efter jeg er kommet på HG, men har selv oplevet at få fat i en døv dalmatinerhvalp. Noget af det smukkeste jeg nogensinde har set, men vi kunne ikke beholde hende, da hun bed for at få opmærksomhed, og fordi vi har mindre børn.

• #5   20. mar 2007 Hold op et godt indlæg.
    Jeger enig id et du skriver.
    Og synes det er flot af dig at du har gjort de overvejelser for dine to tæver, hvorfor du ikke vil have hvalpe.
    Der var flere der burde tænke som dig.

• #6   20. mar 2007 Janni M

Det er jo også min holdning. Jeg vil ikke stille mig til doms over om det er tavlehunde, blandinger eller racerene hunde uden tavle der bliver avlet på. Men det er vigtigt at sikre sig at hundene er sunde og raske, både tæven og hannen, og er det en blanding man har, skal man få hunden tjekket for de skavanker HD etc, som som er i blandingen.

Men jeg har nogen gange indtryk af, at folk avler på blandinger uden disse kontroller, fordi det jo er en blanding og dermed ikke så udsat..... Men den kan jo være lige så udsat som en tavlehund.

Jeg mener, at men som hundeejer er forpligtet til at tænke over hvad men laver og ikke gør noget hovedløst. Det er jo i sidste ende den nye ejer og hvalpen/hunden der lider.

• #7   20. mar 2007 Godt indlæg, og godt skrevet.
    Vi vil meget gerne have hvalpe på vore tæve, dog først når hun bliver ældre. men vi vil også have ´hende avlsgodkendt og gennemtjekket for sygdomme osv, grunden til at vi vil have hvalpe er fordi vi gerne vil bidrage med en sund hund, og fordi vi gerne selv vil have den oplevelse og måske en dag starte vores egen kennel, men det må tiden vise.
    Men jeg synes det er fint at avle uden tavle, kan ikke se at det er nogen forbrydelse, SÅ LÆNGE hunden er blevet tjekket for diverse sygdomme og at den har et gost sind,
    har faktisk for nyligt set en annonce i marked om en hund der skulle bruges til avl, flere af os spurgte så til papir, sygdomme osv, svaret var ganske enkelt fra annoncens ejer " det går jeg ikke op i, og hvem gør egenligt det" se den kan bringe mit pis i kog ( ja undskyld mit sprog)

• #8   20. mar 2007 Godt skrevet sådan ser jeg også på det.
    Jeg har selv en rottweiler med papir som har HD har derfor aldrig fået hvalpe.
    Her en ægte berner senner hund uden papir skal ikke bruge ham til alv.
    Men har altid ønsket mig en berner så da mulighed kom for at få en blev jeg noget chokeret over hvor svært det var at få en. Så da jeg fik lov til at købe boss uden papirer fordi han var en lidt nervøs hvalp slå jeg til fordi min rottweiler var helt ned efter min gamle hund var blevet aflivet.
    der blev lavet en aftale om at hvis jeg ville havde papir på ham skulle jeg bare ring så kunne vi nok finde ud af det......

• #9   20. mar 2007 Jeg skrev denne tråd, fordi jeg ikke kun ser avl sort hvidt / tavle ikke tavle, hvilke jeg tit synes det har været her på HG.
    Det er ærgeligt, for i de tråde, synes jeg ikke det er muligt, at komme frem til en løsning, idet det altid er enten eller.

• #10   25. mar 2007 Hej

Jeg er også en af tavle/ikke tavle folket. Jeg har selv fået to kuld i DKK på Molly, men hun er pt hos hanhund, og dette kuld har jeg valgt ikke at lade registrere i DKK..

Jeg var fuldt overbevist om at avl hørte til i DKK - derfor valgte jeg at gå hele vejen, at få hende godkendt, og finde egnede hanhund osv.

Men: efter fejl hos DKK med papirarbejdet, ja så orker jeg ikke alt det skriveri frem og tilbage, holdningen med at hanhunden enten eller parrer i DKK og en masse andre ting, har fået mig til at overveje at få dette kuld uden tavlerne. Jeg har fundet mig en flot blå han, og aftalt med dennes ejer, at kuldet bliver uden tavler i DKK.

Jeg har køber til 3 hvalpe - og har valgt selv at lave dette kuld for at beholde en selv også. Har set flere kuld hvalpe nu, men der er jo kun en Molly - og kunne være rigtig rart hvis der var 1½ smiley

Hilsen C

Kommentér på:
Med/uden tavle og blandingsavl

Annonce