{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

Avl og etik - hvad ville I gøre? {{forumTopicSubject}}

2½-3 årig hanhund, allerede meget højt præmieret på udstillinger og meget eftertragtet som avlshund. Har allerede lavet flere kuld pga. alle mulige gode kvaliteter.

En dag er den helt rundt på gulvet, efter et par ugers udredning inkl. MR scanning finder man ud af, at hunden har en tumor ved hjernen. Dette kan være arveligt og dyrlægen fraråder avl på hunden. (hvis den ikke bliver aflivet)

Hvad ville I som opdrætter gøre mht. hans tidligere hvalpe? Lade som ingen ting? Orientere dem? Tilbagebetale et vis beløb? Betale for scanning af alle hvalpene? (bliver jo et urealistisk højt beløb!)

Hvad gør man i sådan en situation?

Jeg spørger af nysgerrighed, da spørgsmålet kom op på arbejdet (dyreklinik) og har svært ved finde ud af, hvad man egentlig burde gøre... smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl og etik - hvad ville I gøre?
  • #1   5. jul 2018 Man informerer tævernes ejere. Og disse må så gå videre til hvalpekøberne.
    Inden for avl er der aldrig garantier og det er beklageligt men en tumor er jo ikke noget nogen forventer og tjekker for.

I min optik er det en lærestreg til opdrætterne om at når en hunde bliver populær i avlen så hold lidt igen og afvent lige lidt.
    Hvorfor har en 2,5 årig hanhund lavet adskillige kuld allerede, hvorfor har man så travlt.

Bare ærgerligt det er hvalpene og køberne der måske betaler for opdrætterne vil have det nye sorte hurtigst muligt..

• #2   5. jul 2018 Som hvalpekøber ville jeg forvente at opdrætter som min. kontaktede mig, hvis der blev opdaget noget sygdom der kan være arveligt i forældrene .

• #4   5. jul 2018 Jeg slog den lige op på hundeweb og kan se, at den har lavet to kuld hos opdrætter.

Jeg er helt enig i, at det er hurtigt. Tænker heller ikke selv, at jeg ville forvente andet end information fra opdrætteren. Opdrætter er heldigvis meget ansvarlig på det punkt. smiley

• #5   5. jul 2018 Jeg har selv stået i situationen sammen med opdrætter af en af mine gamle hanhunde. Super hanhund med et helt fantastisk sind, som han gav videre til sine hvalpe. Eksteriørt var han creme de la creme. Genetisk repræsenterede han nogle gamle linier, som det var interessant at krydse tilbage til. Desværre bragte han så også en af racens gamle spøgelser med tilbage. Tæveejerne blev informeret om det og så måtte de selv bestemme hvad de ville gøre med informationen. Jeg ved at i det mindste en af dem viderebragte informationen til hvalpekøberne.
    Der blev selvfølgelig heller ikke lavet flere kuld på ham (han nåede at lave 4; 1 i Norge og 3 i Sverige) og det blev på ikke holdt hemmeligt, hvorfor der blev sagt nej til flere kuld efter ham. Hans kuldsøster blev der ikke avlet på alligevel - det var ellers planen. Der er ikke siden blevet avlet på hunde der var tæt beslægtet med ham.

• #6   5. jul 2018 Jeg ville selvfølgelig informerer.

Det syntes jeg man har pligt til når man har været med til at lave levende væsner.

• #7   5. jul 2018 Informerer

Og som de andre skriver det er godt nok tidligt og for meget i min verden.

Min er brugt to gange som fem årig og så har en tidligere ejer lavet et ups kuld. Men jeg synes det er fint at han var lidt äldre før jeg stillede ham til avl i dkk

Jeg regner slet ikke med at bruge ham mere faktisk hvis jeg får en kontakt bliver det nok nej. Lille race osv

• #8   5. jul 2018 Informere tæverejer og så må vedkommende kontakte hvalpekøbere.

• #9   6. jul 2018 Med argumentationen for tavlen (generelt), hvordan kan dette så overhovedet være til debat? smiley

• #10   6. jul 2018 "Dette kan være arveligt og dyrlægen fraråder avl på hunden.
    Hvad ville I som opdrætter gøre mht. hans tidligere hvalpe? Lade som ingen ting? Orientere dem? Tilbagebetale et vis beløb? Betale for scanning af alle hvalpene? (bliver jo et urealistisk højt beløb!)"

Det kan være arveligt. ..... Det betyder jo ikke det er det - men mindre man har set andre hunde med lidelsen, og afkom efter dem har fået påvist sygdommen.
    Det betyder selvfølgelig ikke, at man helt skal lukke øjnene for det, men at man selvfølgelig trækker hunden ud af avl, og ser tiden an i 2-3 år, om der er hvalpe der har arvet lidelsen.
    Nu er det jo kun hanhundeejer, der selv har trukket to kuld, men havde der været andre opdrættere der havde parret deres tæver med ham, vil det være etisk og moralsk korrekt at informere tæverejer(e) så kan de selv tage stilling til hvad de vil gøre.

Også til spørgsmålene:
    Som opdrætter af hvalpene, ville jeg ikke informere hvalpekøberne. Er det arveligt - så er det jo ikke alle hvalpe der bliver bærere eller syge - så jeg ville have det in mente, og hvis der kom henvendelser fra en eller flere, ville jeg tage den derfra. Der er jo ingen som helst grund til, at gøre hvalpekøberne unødigt bekymrede for, at deres hund måske er/vil blive syg.
    Jeg ville kun betale helt eller delvist tilbage, hvis der kom konkrete henvendelser fra hvalpekøber(e) - og hvis der var samme symptomer som hos hanhunden, tilbyde at betale en scanning.
    At kompensere alle hvalpekøbere og betale for scanninger, er der jo ikke grund til, med mindre man vil have 100% vished. Og skal man fastslå om det er arveligt, så skal alle kuldsøskende til hanhunden + alle hvalpe undersøges. Så det er jo en kæmpe udgift - igen baseret på, at dyrlægen mener det kan være arveligt.

Men igen - det hele handler om etik og moral - og det er jo op til den enkelte.

I øvrigt ville jeg som ejer af den syge hanhund, kontakte opdrætteren af ham, og gøre opmærksom på det. Hans kuldsøskende bør jo undersøges.

• #11   6. jul 2018 To kuld som 2½ årig er da ikke "mange" ...

• #12   6. jul 2018 Jeg tænker egentlig heller ikke to kuld som værende mange. Mit svar i starten er udfra startindlæget, og jeg forstod på ts at hannen var far til flere kuld. Flere tænker jeg ikke som værende to. Meget eftertragtet avlshund, tænker jeg heller ikke er en hanhund der har lavet to kuld hos egen ejer..

• #13   6. jul 2018 Martine, der var du hurtigere end mig.

2 kuld fra en 2½ - 3 årig hanhund er ikke meget med mindre det er en talmæssig super lille race, hvor en hanhund helst ikke skal lave mere en et par enkelte kuld.

Hvis ikke man må trække 2 kuld på en yngre han, så skal hele vurderingen af ham hvile på en enkelt kombination. Hvor smart er det lige ?

• #15   6. jul 2018 Mit svar i starten er udfra startindlæget, og jeg forstod på ts at hannen var far til flere kuld.

Du har ret - læste det lige igen, og der står "flere kuld" ... det er først længere nede, at antallet 2 kommer frem smiley

• #17   6. jul 2018 I en lille race er det mange. Derfor mit svar. Der står ikke hvad race mig bekendt.

Kommentér på:
Avl og etik - hvad ville I gøre?

Annonce