{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

planlagt parring af tæve på under 1 år {{forumTopicSubject}}

Jeg undrer mig efter at have læst en annonce her på HG, hvor tæven har været under et år, da den blev parret....

Hvalpene er stambogsførte i DKK. Siger DKK slet ikke noget til den slags?? Ligeså vel som man en etisk grænse i den øvre ende af aldersskaleen, så burde man vel også have det i den nedre ende??

Hvordan påvirker det prægningen af hvalpene, at tæven er så ung? Har nogen her på HG erfaring for det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  planlagt parring af tæve på under 1 år
  • #1   18. feb 2007 Det kommer vel an på hvad race det er? der har været flere indlæg herinde hvor folk nærmest overfalder hinanden, men hvor det viser sig at det er fordi nogle racer har bedst af ikke at væe fuld udvilket. Mener det var en fransk bulldog folk var helt oppe at ringe over. Men personen havde fuld styr på hvad hun havde med at gøre

• #2   18. feb 2007 Jeg har en slags erfaring..

Min søster var i sin tid ung pige i huset på en kennel der avlede belgisk hyrdehunde.
    - En af tæverne blev parret som 1-årig, og hun kunne ikke finde ud af at lege (eller lade være med at lege) med hvalpene, så hun nåede at slå 2 ihjel og derefter fik vi hende så..

Ziggi blev aldrig en helt normal hund, men vi elskede hende nu alligevel =)

Såååå synd hun skulle igennem det - men ved ikke om det var med vilje hun blev parret eller hvordan..

• #3   18. feb 2007 Tæven er iflg profilen født i 2005. Og når man kigger på deres hjemmeside, så kan man se at hun er født i slutningen af 2005....

Jeg vil nu ikke betegne racen som lille. Udvokset er de ca. 40 cm.

Jeg synes bare ikke at det klinger rigtigt i mine ører at parre en tæve, når hun er 11 mdr.?!

• #4   18. feb 2007 har heller ikke erfaring men parringer men syntes det lyder logisk at tæven stadig selv er hvalp i den alder og at det bør man vente med ...bare min mening men ved intet om det

• #5   18. feb 2007 Nu er min hund ikke fra DKK men fra DRU og der har vi en grænse for hvornår de forskellige racer må få hvalpe og det står ivores stambog, min som er en Japansk Spids må fra hvalpe fra hun er 15 måneder, og hun er nogenlunde den størrelse som den hund du taler om.

• #6   18. feb 2007 Hvad er der at sige...... Som jeg læser disse indslag ser det jo virkelig ud til at DKK. har tabt tråden et sted hvis de selv mener at de er så seriøse.....
    Bare en tanke.....

• #7   18. feb 2007 Det kan jeg godt forstå du mener, jeg ved at ved DRU kan man få dispentation en gang i livet hvis man får hvalpe tidliger og så kan de også blive stambogs ført men jeg vil mene at hvis man er seriøs venter man da til hunden er fuldt udviklet, vil ikke have hvalpe på min før hun er min. 2år.

• #8   18. feb 2007 Jeg syntes det er forfærdelig synd for moren i så tidlig en alder.

Min første hund´s mor var ved et uheld blevet parret i første løbetid .....11 mdr var hun da hun fødte.........hun var så også en stor hund.....rottweiler......men hun blev så syg og klarede ikke fødslen......hun døde få dage efter............at folk så bevidst parre deres unghunde det fatter jeg overhoved ikke.

Jeg kan så se at hunden, som menes her ikke er DKK stambogsført, men i en anden klub............selvom det ikke gør det bedre

• #9   18. feb 2007 smilende susi:
    Den annoncerede hvalp er skam med DKK tavle

Og racen har ikke en kropsbygning der tilnærmelsesvis ligner en fransk bull. Nok snarere tværtimod, så det burde ikke være grund til at parre tidligt.

Jeg var nu (af egen nysgerrighed) ude efter at høre om nogen havde erfaringer med tæver, som var blevet parret meget tidligt og hvilken indvirkning det kan have på hvalpene og deres prægning

• #10   18. feb 2007 Berit.......hvis det er den jeg kiggede på, så stod der DDK.......det er måske ikke den samme ?.........

• #11   19. feb 2007 Jeg kan simpelthen ikke finde den annonce

• #13   20. feb 2007 Jeg fik dog kigget forkert på registreringen...... men det ændrer vel ikke ved det etiske om hunden er registreret det ene eller andet sted. Det er vel lige uansvarligt??

Og det er ikke så meget den konkrete annonce, men det var den som fik mig til at tænke over om tæven kunne håndtere sådan en opgave, når den selv kun er en stor hvalp

• #14   20. feb 2007 Det er ligemeget hvor hunden er registreret jeg syntes også det er alt fortidlig, men der bliver jo sagt at for nogle hunde er det bedst at blive paret i anden løbetid og hvis at man følger det kan det godt passe med at hunden kun er 11måneder, for min er lige kommet i anden løbetid i en aller af 11måneder, men jeg ville ikke gøre det, det er jo kun en stor hvalp.

• #15   20. feb 2007 Jeg ville heller aldrig gøre det.. men jeg ved at der er andre der parer så tidligt men jeg kan ikke lige huske hvilken race.

• #16   20. feb 2007 Ja meget..

• #17   20. feb 2007 Berit - agilityterrier - det kan have været en ooppss parring og så kan der gives dispensation

• #18   20. feb 2007 Pia:
    Jeg tror ikke at det en UPS´er. Så vidt jeg ved fra anden hånd er det ganske planlagt i dette tilfælde

Men det er jo ikke bare dette tilfælde, som desværre ikke er enestående. Jeg interesserer mig mere for konsekvenserne.

Men ville også synes, at det var helt fint, hvis man nægtede stambogsføring på hvalpe, som er blevet til med lettere uetisk baggrund (uanset klub)

• #19   20. feb 2007 ok - du ved nok mere om kuldet end jeg - modsat kan man også få en tæve der er for gammel til at få et kuld hvalpe - men det er der sjældent nogen, der siget noget til - hvis jeg f.eks har beholdt 2 tæver fra et kuld og udstiller den ene og ser den anden er ikke så meget for det, så har jeg nogle få gange trukket et kuld på en 1-årig tæve - men husk her, at basenjien kommer i løbetid een gang om året - den tæve, der så bliver champion mm og får hvalpe i 3-4 års alderen er efterfølgende bleven tyk og har ikke haft det godt med hvalpene - så nogle gange er det et vurderingsspørgsmål mere end et etisk spørgsmål er min mening - alt er naturligvis relativt

• #20   28. feb 2007 hej til alle jer..

jeg havde billeder ind af en parring med min hund og en andens hund her inde, og blev simpelthen angrebet fordi ballou ikke er mere end 14 måneder, men han er jo HD AD osv fri, Ballou er en lille lab, og hunden en sheepdog ? hvorfor skal man engang imellem blæse ting så meget op ? ( efter det jeg har oplevet, har jeg intet gjort forkert, eller overstådt en lov ) Så syntes jeg det er bedre at bruge tid på at kæmpe for dyr der bliver mishandet ?! er det mig der er helt gal på den her ??

Sorry jeg kommer til dette indlæg og beder om hjælp !

Mvh Tanya

• #21   28. feb 2007 hov og ps.. VI skal huske ikke at fjerne en hund "normale" natur, hvis en hund på 1 ½ år får hvalpe, kan den sagtens ta det, det kunne de i naturen ! Men man skal da osse passe på ikke ødelægge sin hund...

Kommentér på:
planlagt parring af tæve på under 1 år

Annonce