Fodring af hvalpe {{forumTopicSubject}}
Jeg fik for 6 uger siden 5 dejlige cavalier hvalpe og allerede da de var 3 uger begyndte jeg at give dem lidt opblødt blændet hvalpefode. Hvalpemaden er så gradvist blevet mere og mere fast efter hånden som de er vokset. De får 2 gange om dagen.
De har mulighed for at spise hvalpemad der IKKE er opblødt.
Men mit problem er at de ikke spiser ret meget af deres opblødte hvalpemad, ej heller det ikke opblødte. De får lov til at få mælk hos tæven flere gange om dagen, hun er dog de seneste dage begyndt at knurre af dem når de forsøger, men det har endnu ikke gjort at de spiser mere hvalpemad.
Hvad kan jeg gøre for at de vænner sig til at spise den hvalpemad?
Eller er det godt nok det jeg gør?
Hvad gør i andre?
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
jul 2005
Følger: 33 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 569 Svar: 4.642
dec 2004
Følger: 41 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 643 Svar: 6.619
Dét som man køber i pulver til babyer
jun 2004
Følger: 49 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 19 Svar: 164
Men de skal vel meget snart kun spise ikke opblødt hvalpemad?
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Sørg for at tæven ikke kommer ind til hvalpene FØR de skal spise hvalpefoder, luk hende først ind til hvlpene efter. alstå når de ikke vil have mere hvalpefoder. Der må gerne have gået nogle timer fra tæven har været der sidst, og til hvalpene skal spise hvalpefoder. Og tro mig, de er aldrig for mætte i hvalpefoder til at kunen drikke mælk hos tæven.
Jeg plejer altid at hælde lunken vand(der har været kogt) over foderet, selvom de skal spise det uden at det er decideret opblødt. Det fremmer lugten/duften af foderet, og gør det nemmere for hvalpene at sluge foderet. Og det kan man sagtens sige til hvalpekøber, at de skal gøre i starten.
Nu ved jeg ikke, hvordan du fodre dem, men tit kan det hjælpe, hvis man øger konkurrence om foderet, altså at der ikke er så meget plads ved skålene, så bliver det mere attraktivt for dem at spise, der skal selvfølgelig i deres alder stadig være så meget foder, at der bliver levnet lidt, så men ved, at alle hvalpene har fået nok at spise.
jun 2004
Lykke - Jeg gør netop alt det du siger, dog har jeg valgt at hælde kogt vand på maden, røre rundt og så hælde det overskydende vand fra, så det er egentlig heller ikke opblødt længere.
De bliver fodret med 2 skåle, så måske skulle jeg prøve at lave det hele i en skål og se hvordan det går.
Hvor mange gange om dagen skal de have?
nov 2006
Jeg plejer bare at lade vandet blive ved foderet, det drikker de hellere end gerne(det må selvfølgelig ikke være kogende), men jeg plejer ikke at putte så meget på, at det sejler, for så kan de jo også drikke sig "mætte" i vandet, og det er jo heller ikke meningen.
Man kan evt også hælde lidt mælkeerstatning over foderet, det er de også ret vilde med, da det jo minder om det, de er vant til fra tæven, men hagen ved det, er jo at man giver dem en vane som kan være svær at føre videre til kommmende købere, sådan at det ikke så bliver dem, der får problemet med at få den lille hvalp til at spise. Det er en balance gang. Jeg har det i hvert fald sådan, at jeg helst fodre hvalpene, sådan at det er nemmest for nye ejere at overtage hvalpen, altså uden for meget ekstra tilbehør over foderet. Det med mælkeerstatningen, gør jeg i starten, men det bliver de vænnet fra, lidt inden de forlader min kennel. Men hvis man får dem godt i gang, spiser de som regel, hvad der bliver serveret.....er min erfaring.
Hvilket foder bruger du?
jun 2004
Hvalpene har som sagt også en skål stående ad libitum og det hænder da jeg ser en af hvalpene stå med næsen deri, så mon ikke de er ved at lære det.
Men det er da helt rigtigt en balance gang. Jeg vil helst have de er helt over på hvalpefoderet inden de forlader mig som 8 uger, men da det er mit første kuld skal jeg jo lige finde ud af det hele :o)
Tak for jeres svar.
nov 2006
Hvordan kan det være at du bruger junior? Der findes jo både babydog og puppy?
jun 2004
For det andet fordi det er det foder der følger med i royal canins hvalpepakker, så for hvalpene ikke skal skifte foder inden de rejser, bruger jeg junior.
Det ville da være synd de først skulle lære at spise et foder, for så i løbet af et par uger at skulle skifte til noget andet, eller at de skulle skifte brat hos de nye ejere
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Dæk foderet med varmt ¨vand et par timer inden de skal spise det. Så vil alt vandet vælre optaget af foderet når du skal bruge det. Foder 3-4 gange dagligt, og husk altid adgang til vand ved siden af.
Held og lykke med de små.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
nov 2006
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 228
mar 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 203
Jeg vil anbefale mindst 4 måltider i døgnet fra de er tre uger til de er 8 uger .efter 8 ugers alderen anbefaler jeg mine hvalpe købere at fodre mindst to gange ,men gerne tre.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
nov 2006
Så kan man være nødsaget til at starte allerede når de er 3 uger gamle, og der har de ikek ret mnge tænder i munden, så det vil være svært for dem at spise ikke opblødt foder. Men det lærer de, når de er 5-6 uger, så de er klar år hvalpekøberne henter dem.
Snow K, jeg vil så til gengæld ikke anbefale Babydog foderet efter at hvalpene er flyttet hjemmefra(til store racer) for de vokser i smadder, og er klar til aflivning, når de er 6 mdr gamle. Dette er oplysninger fra min dyrlæge, på 5 forskellige hunde, der kun havde foderet til fælles. Her vil jeg anbefale puppy i stedet.
Fodring af hvalpe