søger blanding søger blanding
Hej der ude
Jeg har en gang haft en blandinghu d af disse : labrador, kleiner münsterländer og gammel dansk hønsehun.
Søger en hvalp der skal være labrador i den og så en af de andre to eller begge.
Har billeder af den gamle hund Basse.
Håber nogle kender til et godt sted igen
Hilsen Tim
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.595
mar 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Han var en for sig selv og det vil han altid være.
Bare nogle gode racer i blanding nem at arbejde med og bruge til træning og jagt.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.595
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Når man vælger hund skal man naturligvis være afklaret med hvad man vil med dyret og gå efter en sund hund i et sundt legeme.
Men hvis man ønsker en samarbejdende hund, apporterende eller hønsehund eller stødende jagthund, så kan man godt gå efter sunde forældre, der bruges til jagt og familie dyr og kan byde ind med ønskede egenskaber.
De kan have samme race, eller forskellige racer, bare man kan lide hvad der er indenfor den spændvidde forældrene repræsenterer.
- Jeg synes det lyder godt.
Jeg gik også efter sunde forældre, hvalpe der bød på ønskede egenskaber.
Og jeg er stadig svært godt tilfreds med hvad jeg har!
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.133
Og så er der jo det med sundheden, som der næppe er styr på hos en blanding....
jun 2015
Og det er jo det man gør, hvis man køber hund med hoved og hjerte...
jun 2015
Det vigtigste er at man
- tager stilling til, hvad man vil med dyret
- tager stilling til om dyret har de egenskaber, som man søger
- tager stilling til om man kan argumentere for at dyret er sundt i "sjæl og legeme".
Det er ikke papirerne der gør dyret sundt. Det er omtanke.
Omtanke er meget vigtigt. Det er OMTANKE man skal gå efter.
(Og jeg bliver lang i ansigtet af generalisering om at avl uden stamtavle er uden omtanke. Det passer altså ikke.)
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.716
maj 2008
maj 2008
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Med en arbejdende hund skal man i allerhøjeste grad være omstillingsparat, hvis man køber en hund, hvor man ikke ved hvilke brugsegenskaber, der vil blive dominerende.
Det vil sige at man som hundefører ikke kan tillade sig at have en præference i sin måde at arbejde på på en jagt - det skal hunden alene afgøre.
Og er man som hundefører IKKE villig til at arbejde i så høj grad på hundens præmisser (og besidder man ikke evnen), så synes jeg man skylder hunden at finde en, der har brugsegenskaber, der med sikkerhed passer til en.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 753
Må indrømme jeg savner at se en blandingshund der er faldet skidt ud, men de findes da sikkert.
søger blanding